Beske's BMW projecten -> S50B32 compact
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Beske's E30 projecten
Keurig!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Beske's E30 projecten
Mooi werk. Ziet er echt prima uit!
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: Beske's E30 projecten
Prachtig, wat een voldoening moet dat geven.
En Collinite, dat woord alleen al, roept die klassieke waxgeur op!
(Als die vloeibare 845 net zo ruikt als de potjes 476 en 915 tenminste).
En Collinite, dat woord alleen al, roept die klassieke waxgeur op!
(Als die vloeibare 845 net zo ruikt als de potjes 476 en 915 tenminste).
-
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Beske's E30 projecten
so hé, wat een verschil! lekker bezig geweest!
- beske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
Het was een heel gevecht, maar uiteindelijk heb ik de 4 oude uitgedroogde en keiharde slicks van mijn MIM velgen af weten te krijgen en die vervangen door de Nankang NS-2R semislicks die op mijn kromme set kruisspaak velgen lagen.
Staat wel lekker dik zo 205/50R15 op een 7J ET13 velg. Nu mijn stuur niet meer uit mijn handen trilt rijdt het ook een stuk fijner!
Staat wel lekker dik zo 205/50R15 op een 7J ET13 velg. Nu mijn stuur niet meer uit mijn handen trilt rijdt het ook een stuk fijner!
- beske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
Ook verder gegaan met de uitlaat van de 316. We hadden een setje Ebay spruitstukken en een Eisenmann einddemper. Het stuk er tussenin ontbrak echter nog.
Wat RVS materiaal besteld. Omdat ie niet te luid moet worden en ik ook nog langs de RDW moet om het motorblok op kenteken te zetten heb ik er een Simons RVS middendemper tussen gezet.
Middendemper op z'n plek gezet, en dan er naartoe beginnen te werken.
Uitlaat zit nu compleet gepuntlast, nog een paar kleine dingen afronden en dan breng ik hem weg om netjes TIG af te laten lassen.
De middendemper lijkt op de foto's uit het midden te zitten, maar dat zal aan de foto liggen want daar hebben we zeker op gelet tijdens het bouwen.
Wat RVS materiaal besteld. Omdat ie niet te luid moet worden en ik ook nog langs de RDW moet om het motorblok op kenteken te zetten heb ik er een Simons RVS middendemper tussen gezet.
Middendemper op z'n plek gezet, en dan er naartoe beginnen te werken.
Uitlaat zit nu compleet gepuntlast, nog een paar kleine dingen afronden en dan breng ik hem weg om netjes TIG af te laten lassen.
De middendemper lijkt op de foto's uit het midden te zitten, maar dat zal aan de foto liggen want daar hebben we zeker op gelet tijdens het bouwen.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Beske's E30 projecten
Netjes!
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Beske's E30 projecten
Mooi werk!
- beske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
Afgelopen vrijdagmiddag even naar de Nurburgring geweest om weer eens een paar rondjes te rijden. Het weer was mooi en het was lekker rustig op de baan. Helaas toch een paar baansluitingen en daardoor maar 2 rondjes kunnen doen, maar ondanks dat toch enorm genoten. De 316i ligt als een blok op de weg en is erg voorspelbaar als je in de buurt van de grens komt, dat maakt het erg leuk rijden. Uiteraard zou 100pk erbij wel welkom zijn, maar het is ergens ook wel een uitdaging om zoveel mogelijk snelheid mee de bocht door te krijgen om zo te zorgen dat er nog wat snelheid overblijft op de rechte stukken.
- beske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
Het vakantiegeld heeft ook zijn (vaste?) bestemming weer gevonden.
Bilstein B12 set, E90 veerpootschotels, alle rubbers, ringetjes, topmounts etc. nieuw en een setje Nangkang NS-2R in 225/45R16 om het af te maken.
Bilstein B12 set, E90 veerpootschotels, alle rubbers, ringetjes, topmounts etc. nieuw en een setje Nangkang NS-2R in 225/45R16 om het af te maken.
- beske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
Nog even alle remklauwen uit elkaar gehad, voorzien van nieuwe rubbers en seals en rood geverfd.
Misschien een tikkie fout, maar onder een rooie E30 kan het wel vind ik.
En een uitlaatophanging gemodificeerd zodat het allemaal iets steviger ophangt.
Misschien een tikkie fout, maar onder een rooie E30 kan het wel vind ik.
En een uitlaatophanging gemodificeerd zodat het allemaal iets steviger ophangt.
- beske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
De B-stijl hoort uiteraard niet rood te zijn, maar deze was per ongeluk mee gespoten. Ook het deel op het Franse klapraam was niet meer zo netjes.
Beide zijn nu netjes zwart gewrapt door een vriend van me.
De sideskirt hing ook altijd nog een beetje op half 7 eraan, op de een of andere manier blijft deze niet lekker zitten met alleen de klikkers. Nu voorzien van een laagje kit en met behulp van wat poetsdoeken en stukken hout netjes een paar dagen op z'n plek gehouden.
Stukken beter dan het was!
En begonnen met de buitenkant compleet te maken met alle sierlijsten. Een complete rib achtergelaten bij de BMW dealer en al het bevestigingsmateriaal nieuw gehaald.
Beide zijn nu netjes zwart gewrapt door een vriend van me.
De sideskirt hing ook altijd nog een beetje op half 7 eraan, op de een of andere manier blijft deze niet lekker zitten met alleen de klikkers. Nu voorzien van een laagje kit en met behulp van wat poetsdoeken en stukken hout netjes een paar dagen op z'n plek gehouden.
Stukken beter dan het was!
En begonnen met de buitenkant compleet te maken met alle sierlijsten. Een complete rib achtergelaten bij de BMW dealer en al het bevestigingsmateriaal nieuw gehaald.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Beske's E30 projecten
Lekker bezig geweest en een herkenbaar klusje met die remklauwen. Zuigers waren nog netjes?
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: Beske's E30 projecten
Ziet er weer goed uit! MTech 1 blijft gewoon het mooist
- beske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Beske's E30 projecten
Keurig, ben benieuwd naar het totaalplaatje als 'ie straks klaar is!
- beske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
Ik ook! het begint ondertussen steeds meer op een auto te lijken.
Uitlaat ligt nu bij de lasser om netjes TIG af te lassen. Radiator was lek dus een nieuwe is onderweg. Die 2 dingen monteren, koelsysteem en koppeling ontluchten en dan kan er volgens mij een eerste proefritje gemaakt worden
En dan nog een hele lijst aan details afwerken natuurlijk, en ongetwijfeld nog een tegenslag of 10 en een stuk of 20 storingen oplossen.
Uitlaat ligt nu bij de lasser om netjes TIG af te lassen. Radiator was lek dus een nieuwe is onderweg. Die 2 dingen monteren, koelsysteem en koppeling ontluchten en dan kan er volgens mij een eerste proefritje gemaakt worden
En dan nog een hele lijst aan details afwerken natuurlijk, en ongetwijfeld nog een tegenslag of 10 en een stuk of 20 storingen oplossen.
- beske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
De uitlaat is inmiddels ook helemaal dicht gelast. Uiteraard kreeg ik het telefoontje toen ik net bij de schuur was en kon ik weer 15 minuten terug rijden in de richting waar ik net vandaan kwam.
Voor het lassen had ik de ebay-special spruitstukken nog even nagelopen en zoals verwacht waren ze behoorlijk krom.
Aangezien ik het erg duur vond om ze te laten vlakken heb ik op marktplaats een bandschuurmachine gekocht. Deze was ongeveer de helft van de prijs van 1 spruitstuk laten vlakken, en komt altijd nog wel eens van pas.
Er zat een gebruikte schuurband op van korrel 80, en twee nieuwe schuurbanden bij met korrel 150. Met een bouwmarkt op 5 minuten rijden dacht ik daarmee wel een heel eind te komen.
Na een tijdje schuren was er weinig meer over van de korrel 80 en ik vond het al lang duren. Dus in de auto en op naar de bouwmarkt. Maar helaas, alleen maar hele kleine schuurbandjes. Dus door naar de volgende bouwmarkt, om de hoek bij het adresje waar ik zojuist de uitlaat op heb gehaald, weer een stukje terug rijden. Maar ook daar geen schuurbanden in de juiste maat. Dan maar terug naar de schuur en met de korrel 150 verder proberen, want ik ben inmiddels wel benieuwd hoe die auto nu klinkt. Het duurde een eeuwigheid maar uiteindelijk was ik tevreden met het resultaat.
Voor: Tijdens: goed te zien dat de schuurband niet het hele oppervlak raakt, vooral links vlak naast de uitlaatpoort. En op het eind: zeker niet tot op een duizendste nauwkeurig maar met het blote oog zie je er niks aan dus lijkt mij voldoende vlak voor deze toepassing. En dan het monteren. Altijd leuk om te doen als het blok al in de auto hangt. Gelukkig had ik er al 24 nieuwe tapeinden in gedraaid en 24 nieuwe koperen moeren klaar liggen. Dus met wat geduld en het complete assortiment 11mm gereedschap uit de schuur kom je een heel eind.
Vervolgens de rest van de uitlaat gemonteerd en dan het lang verwachtte moment van starten.....
SLEUTEL KWIJT!
De hele schuur afgezocht (voor mijn gevoel) en nergens te bekennen. Het duurde me gedurende dag al allemaal te lang en het ging inmiddels ook al aardig richting etenstijd en dat hielp niet mee met het kalm en rustig zoeken.
Dus vol frustratie maar naar huis want daar had ik de reservesleutel voor het laatst gezien (dacht ik). Thuis wat gegeten en aangezien mijn vriendin geen zin had om de hele avond met een chagrijnige vent op de bank te zitten zijn we na het eten maar even terug die kant op gereden om samen verder te zoeken. Uiteraard struikelde ik bij het binnenkomen van de schuur bijna gelijk over een doos met spullen, en bovenop lag de sleutel
Dus dan eindelijk het lang verwachtte moment.
Voor het lassen had ik de ebay-special spruitstukken nog even nagelopen en zoals verwacht waren ze behoorlijk krom.
Aangezien ik het erg duur vond om ze te laten vlakken heb ik op marktplaats een bandschuurmachine gekocht. Deze was ongeveer de helft van de prijs van 1 spruitstuk laten vlakken, en komt altijd nog wel eens van pas.
Er zat een gebruikte schuurband op van korrel 80, en twee nieuwe schuurbanden bij met korrel 150. Met een bouwmarkt op 5 minuten rijden dacht ik daarmee wel een heel eind te komen.
Na een tijdje schuren was er weinig meer over van de korrel 80 en ik vond het al lang duren. Dus in de auto en op naar de bouwmarkt. Maar helaas, alleen maar hele kleine schuurbandjes. Dus door naar de volgende bouwmarkt, om de hoek bij het adresje waar ik zojuist de uitlaat op heb gehaald, weer een stukje terug rijden. Maar ook daar geen schuurbanden in de juiste maat. Dan maar terug naar de schuur en met de korrel 150 verder proberen, want ik ben inmiddels wel benieuwd hoe die auto nu klinkt. Het duurde een eeuwigheid maar uiteindelijk was ik tevreden met het resultaat.
Voor: Tijdens: goed te zien dat de schuurband niet het hele oppervlak raakt, vooral links vlak naast de uitlaatpoort. En op het eind: zeker niet tot op een duizendste nauwkeurig maar met het blote oog zie je er niks aan dus lijkt mij voldoende vlak voor deze toepassing. En dan het monteren. Altijd leuk om te doen als het blok al in de auto hangt. Gelukkig had ik er al 24 nieuwe tapeinden in gedraaid en 24 nieuwe koperen moeren klaar liggen. Dus met wat geduld en het complete assortiment 11mm gereedschap uit de schuur kom je een heel eind.
Vervolgens de rest van de uitlaat gemonteerd en dan het lang verwachtte moment van starten.....
SLEUTEL KWIJT!
De hele schuur afgezocht (voor mijn gevoel) en nergens te bekennen. Het duurde me gedurende dag al allemaal te lang en het ging inmiddels ook al aardig richting etenstijd en dat hielp niet mee met het kalm en rustig zoeken.
Dus vol frustratie maar naar huis want daar had ik de reservesleutel voor het laatst gezien (dacht ik). Thuis wat gegeten en aangezien mijn vriendin geen zin had om de hele avond met een chagrijnige vent op de bank te zitten zijn we na het eten maar even terug die kant op gereden om samen verder te zoeken. Uiteraard struikelde ik bij het binnenkomen van de schuur bijna gelijk over een doos met spullen, en bovenop lag de sleutel
Dus dan eindelijk het lang verwachtte moment.
Laatst gewijzigd door beske op 06 aug 2020, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Beske's E30 projecten
Ha mooi man! Altijd spannend die eerste keer starten.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26715
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Beske's E30 projecten
Ha mooi verhaal! En lekker dat ie wél in 1x startte toen je de sleutel gevonden had
-
- Berichten: 512
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: Beske's E30 projecten
Mooie projecten, net je hele topic doorgelezen top hoor! Ik heb zelf nog heel veel werk te doen aan mijn E30 alleen heb ik niet zo'n mooie schuur en ben ik niet zo handig alls jij haha.
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 28 jun 2014, 20:33
Re: Beske's E30 projecten
Dat klinkt wel heel mooi, deze 6 cilinder in de E30
Zo wil ik mijn 316i ook wel ombouwen.....
Zo wil ik mijn 316i ook wel ombouwen.....
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Beske's E30 projecten
Heel erg cool. Mooie kar is het geworden met aandacht voor de juiste dingen.
Wat is zo'n setje MIM velgen nu waard? Ik heb nog een set liggen.
Wat is zo'n setje MIM velgen nu waard? Ik heb nog een set liggen.
- beske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
Na het starten van de auto stonden nog maar 2 dingen een proefrit in de weg: het vullen en ontluchten van het koelsysteem en het ontluchten van de koppeling.
Laten we beginnen met het koelsysteem. begonnen met alles aansluiten en al snel breekt de aansluiting naar de kachelklep af. Daar zat al zo lang ik me kon herinneren een scheurtje in, helemaal op het uiteinde dus ver genoeg "in" de slang om me er nooit druk om gemaakt te hebben. Maar de laatste keer aandraaien was de druppel waarschijnlijk. Achja, beter nu hier dan straks langs de kant van de weg.
Dus al snel een tweedehandse opgesnord en ook die open gemaakt om de o-ring te vervangen, maar helaas was van deze klep het plastic helemaal vergaan vanbinnen. Toen nog een andere tweedehandse gevonden en de eigenaar gevraagd of die hem open wou maken voordat ik hem kocht, maar ook die was compleet rot vanbinnen.
Dan maar weer bukken bij de bmw dealer.
In de tussentijd had ik de kachelradiateur maar even doorgelust en de rest van het koelsysteem aangesloten. En jawel hoor, de radiator lekte. Dus ook die maar nieuw gehaald.
Uiteindelijk alles gemonteerd, auto gestart en warm laten lopen maar weer geen warme lucht uit de kachel. Op onderzoek uit gegaan en ook de blower deed het niet. Na het raadplegen van diverse schema's er achter gekomen dat relais K5 en K7 via de startmotor geaard worden en daarom dus uitschakelen als de startmotor draait. Na nog wat andere schema's en wat kabels doormeten kwam ik er achter dat er 1 draadje in de motorkabelboom niet goed aangesloten zat, dus deze even omgesoldeerd en het werkte weer.
En aangezien M52's blijkbaar nogal gevoelig zijn voor slechte massakabels heb ik meteen maar een goeie gemaakt. 50mm2 kabel, stukje dikker dan origineel en gelijk wat langer voor een mooi montagepunt.
Ook de kabel tussen accu en koets is vernieuwd en voorzien van een nieuwe klem.
Laten we beginnen met het koelsysteem. begonnen met alles aansluiten en al snel breekt de aansluiting naar de kachelklep af. Daar zat al zo lang ik me kon herinneren een scheurtje in, helemaal op het uiteinde dus ver genoeg "in" de slang om me er nooit druk om gemaakt te hebben. Maar de laatste keer aandraaien was de druppel waarschijnlijk. Achja, beter nu hier dan straks langs de kant van de weg.
Dus al snel een tweedehandse opgesnord en ook die open gemaakt om de o-ring te vervangen, maar helaas was van deze klep het plastic helemaal vergaan vanbinnen. Toen nog een andere tweedehandse gevonden en de eigenaar gevraagd of die hem open wou maken voordat ik hem kocht, maar ook die was compleet rot vanbinnen.
Dan maar weer bukken bij de bmw dealer.
In de tussentijd had ik de kachelradiateur maar even doorgelust en de rest van het koelsysteem aangesloten. En jawel hoor, de radiator lekte. Dus ook die maar nieuw gehaald.
Uiteindelijk alles gemonteerd, auto gestart en warm laten lopen maar weer geen warme lucht uit de kachel. Op onderzoek uit gegaan en ook de blower deed het niet. Na het raadplegen van diverse schema's er achter gekomen dat relais K5 en K7 via de startmotor geaard worden en daarom dus uitschakelen als de startmotor draait. Na nog wat andere schema's en wat kabels doormeten kwam ik er achter dat er 1 draadje in de motorkabelboom niet goed aangesloten zat, dus deze even omgesoldeerd en het werkte weer.
En aangezien M52's blijkbaar nogal gevoelig zijn voor slechte massakabels heb ik meteen maar een goeie gemaakt. 50mm2 kabel, stukje dikker dan origineel en gelijk wat langer voor een mooi montagepunt.
Ook de kabel tussen accu en koets is vernieuwd en voorzien van een nieuwe klem.
- beske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
En dan de koppeling. De cilinder zat al een tijd gemonteerd, reservoir was gevuld en remmen ontlucht. Eerst maar eens de remontluchter aangesloten op de ontluchtingsnippel en deze aangezet. Maar er kwam maar weinig vloeistof uit.
Toen iemand gevraagd om te pompen terwijl ik de ontluchtingsnippel open en dicht draaide, maar dat was ook geen succes. Wel vloeistof die er uit kwam, maar geen druk op het pedaal.
Plan C was de nippel open zetten en zwaartekracht gewoon een tijdje zijn werk laten doen, maar ook daarmee geen druk op het pedaal.
Plan D was met een grote vloeistofspuit de vloeistof van onderuit door de ontluchtingsnippel naar binnen persen en daarmee hopelijk de lucht omhoog. Maar dat was gewoon een heel omslachtige manier van vloeistof naar de grond verplaatsen.
Ik had inmiddels wel eens zin om met het ding te rijden en dit was het enige wat me nog in de weg stond, dus toen ben ik de hulpcilinder maar eens van de bak gaan halen. Toen ik de pen daarvan indrukte hoorde ik boven me in het remvloeistofreservoir de bellen omhoog schieten. Dat beloofd veel goeds! Ook had ik meteen druk op de hulpcilinder. Dus alles weer gemonteerd en vol goede moed in de auto gesprongen. Eerste keer pompen had ik wel iets van druk op het pedaal, maar nog niet zoals het hoort te voelen. Tweede keer pompen hoor ik *PLOP* en weg was de druk. Uiteraard eigenwijs en nog een paar keer gedrukt, maar de druk bleef weg. Toen ik daarna uitstapte zag ik de plas al liggen, en toen ik de hulpcilinder van de bak haalde werd mijn vermoeden bevestigd, cilinder uit elkaar gedrukt:
Nu was dit een (nieuwe...) E30 cilinder, en zijn mijn versnellingsbak, koppeling en vliegwiel allemaal E36 onderdelen. Dus als vervanging maar snel een E36 hulpcilinder besteld en 2 dagen later nog een poging.
Verschil in cilinders is goed te zien. Meteen duidelijk waarom het E30 exemplaar het begaf. Ik weet vrij zeker dat ik het destijds opgezocht had en gevonden had dat een E30 cilinder zou werken, maar het internet heeft niet altijd gelijk natuurlijk.
Genoeg geluld over frustrerende sleutelavonden, tijd voor een ritje!
En nog een foto in het zonnetje naast de daily.
Wel een mijlpaal die ik even nodig had merk ik, nu snel afmaken dat ding!
Toen iemand gevraagd om te pompen terwijl ik de ontluchtingsnippel open en dicht draaide, maar dat was ook geen succes. Wel vloeistof die er uit kwam, maar geen druk op het pedaal.
Plan C was de nippel open zetten en zwaartekracht gewoon een tijdje zijn werk laten doen, maar ook daarmee geen druk op het pedaal.
Plan D was met een grote vloeistofspuit de vloeistof van onderuit door de ontluchtingsnippel naar binnen persen en daarmee hopelijk de lucht omhoog. Maar dat was gewoon een heel omslachtige manier van vloeistof naar de grond verplaatsen.
Ik had inmiddels wel eens zin om met het ding te rijden en dit was het enige wat me nog in de weg stond, dus toen ben ik de hulpcilinder maar eens van de bak gaan halen. Toen ik de pen daarvan indrukte hoorde ik boven me in het remvloeistofreservoir de bellen omhoog schieten. Dat beloofd veel goeds! Ook had ik meteen druk op de hulpcilinder. Dus alles weer gemonteerd en vol goede moed in de auto gesprongen. Eerste keer pompen had ik wel iets van druk op het pedaal, maar nog niet zoals het hoort te voelen. Tweede keer pompen hoor ik *PLOP* en weg was de druk. Uiteraard eigenwijs en nog een paar keer gedrukt, maar de druk bleef weg. Toen ik daarna uitstapte zag ik de plas al liggen, en toen ik de hulpcilinder van de bak haalde werd mijn vermoeden bevestigd, cilinder uit elkaar gedrukt:
Nu was dit een (nieuwe...) E30 cilinder, en zijn mijn versnellingsbak, koppeling en vliegwiel allemaal E36 onderdelen. Dus als vervanging maar snel een E36 hulpcilinder besteld en 2 dagen later nog een poging.
Verschil in cilinders is goed te zien. Meteen duidelijk waarom het E30 exemplaar het begaf. Ik weet vrij zeker dat ik het destijds opgezocht had en gevonden had dat een E30 cilinder zou werken, maar het internet heeft niet altijd gelijk natuurlijk.
Genoeg geluld over frustrerende sleutelavonden, tijd voor een ritje!
En nog een foto in het zonnetje naast de daily.
Wel een mijlpaal die ik even nodig had merk ik, nu snel afmaken dat ding!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Dimitri en 97 gasten