Beske's BMW projecten -> S50B32 compact
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Beske's E30 projecten
yeah! eindelijk weer een sleutelaar ipv stekkerauto bezitter
Leuke reportage en mooie schuur
Leuke reportage en mooie schuur
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Beske's E30 projecten
Ach, zulke dagen hebben we allemaal wel eens.
Fijne carnaval!
Fijne carnaval!
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Beske's E30 projecten
Alaaf!
-
Onlinebeske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
Snel weer vergeten zo'n dag.
Nieuwe wiellager ligt morgen klaar, morgenavond poging 2!
Haha, thanks!Jeffrey026 schreef: ↑22 feb 2020, 20:53 yeah! eindelijk weer een sleutelaar ipv stekkerauto bezitter
Leuke reportage en mooie schuur
Schuur ben ik heel blij mee! We zaten eerst in een oude varkensstal die opgedeeld was in 20 hallen van 100m2, deze zie je nog wel op de oudere foto's in dit topic. Een van deze hallen deelden we met 4 personen dus het kostte bijna niks en toch had ieder plek voor 1 auto en voldoende ruimte om te sleutelen er omheen. Aangezien er in de buurt veel drugsafval werd gevonden wou de gemeente graag eens binnenkijken in deze hallen. Geen drugs gevonden, maar aangezien de meeste er aan auto's zaten te sleutelen en de locatie een agrarische bestemming had volgens het bestemmingsplan werd besloten om hier op te gaan handhaven.
Samen met wat jongens uit de hallen naast ons huren we nu dus 400m2 met 6 personen. Stukje verder van huis (25-30 minuten) en een stuk duurder. Maar we mogen er wel aan auto's sleutelen en we hebben wat meer ruimte per persoon.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Beske's E30 projecten
gezeik altijd met gemeentes en hun bestemmingsplannen. alsof zij wat zien vanaf hun bureau....... maar 400m2 voor 6 personen is zeker ook niet vervelend dat 25/30 min is klote maar beter dan geen plek.
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: Beske's E30 projecten
Pech zeg van je lager, ik zag dat laatst ook bij iemand op youtube, dus je bent niet de eerste..
Nu heb je nog wel mooi de kans om er meteen een nieuwe ankerplaat erop te zetten. Dat kan wel handig zijn, want je hebt al nieuwe spanstiften voor de remschoentjes zie ik, maar die kunnen op enig moment door het verroestende blik heen trekken (is hier gebeurd:)
Nu heb je nog wel mooi de kans om er meteen een nieuwe ankerplaat erop te zetten. Dat kan wel handig zijn, want je hebt al nieuwe spanstiften voor de remschoentjes zie ik, maar die kunnen op enig moment door het verroestende blik heen trekken (is hier gebeurd:)
-
Onlinebeske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
Aangezien ik al sinds dinsdag thuis zit met een griepje (ben gelukkig niet in China/Italië/Tilburg geweest) schiet het weinig op met de huidige E30's.
Laat ik eens een oud projectje online gooien dan maar, heb ik ook even wat anders te doen dan Netflix kijken.
De E30 touring met E36 318iS blok, gekocht met een flinke deuk in het voorscherm en een motorblok wat een serieuze tik had en op 3 cilinders liep. Deze auto begon zijn leven met een 316i M40 totdat een van de vorige eigenaren zo rond 2005 het carter er onderuit reed. Daarna werd het blok door Offenga vervangen door een E36 M42 blok. Dit blok werd echter ook stuk gereden waarna er weer een nieuwe E30 M42 in kwam. In 2007 werd de touring ingeruild op een Ducati waarna hij via via in Eindhoven terecht kwam bij de jongen waarvan ik hem uiteindelijk kocht. Deze jongen heeft er een tijdje in gereden en hem toen aan zijn broer verkocht. Zijn broer kreeg echter al vrij snel een slecht lopende motor en een serieuze tik in het blok. Veel tijd om op onderzoek uit te gaan kreeg hij niet want voor zijn werk moest hij naar het buitenland, dus de E30 bleef voor de deur staan. voor de deur werd er nog een deuk in het voorscherm gereden en de APK liep ook af. Het perfecte moment om afscheid te nemen voor de huidige eigenaar, hij gaf vanaf het buitenland zijn broer de opdracht om hem te verkopen. Ik zag de advertentie online komen en de vraagprijs was ongeveer gelijk met wat de onderdelen afzonderlijk van elkaar op moesten brengen. Aangezien hij maar op 10 minuten van huis stond vertelde ik mijn vriendin dat ik "ff wat auto-onderdelen ging bekijken" en arriveerde ik een uurtje of 2 later met een touring op sleeptouw en een bosje bloemen om het alvast goed te maken
En zo kwam ik aan mijn touring, volgens het RDW had ie al 11 eigenaren gehad en hij was inmiddels al aan zijn 3e motorblok bezig, wat ook nog eens onverklaarbare schade had. Een echte parel dus...
Laat ik eens een oud projectje online gooien dan maar, heb ik ook even wat anders te doen dan Netflix kijken.
De E30 touring met E36 318iS blok, gekocht met een flinke deuk in het voorscherm en een motorblok wat een serieuze tik had en op 3 cilinders liep. Deze auto begon zijn leven met een 316i M40 totdat een van de vorige eigenaren zo rond 2005 het carter er onderuit reed. Daarna werd het blok door Offenga vervangen door een E36 M42 blok. Dit blok werd echter ook stuk gereden waarna er weer een nieuwe E30 M42 in kwam. In 2007 werd de touring ingeruild op een Ducati waarna hij via via in Eindhoven terecht kwam bij de jongen waarvan ik hem uiteindelijk kocht. Deze jongen heeft er een tijdje in gereden en hem toen aan zijn broer verkocht. Zijn broer kreeg echter al vrij snel een slecht lopende motor en een serieuze tik in het blok. Veel tijd om op onderzoek uit te gaan kreeg hij niet want voor zijn werk moest hij naar het buitenland, dus de E30 bleef voor de deur staan. voor de deur werd er nog een deuk in het voorscherm gereden en de APK liep ook af. Het perfecte moment om afscheid te nemen voor de huidige eigenaar, hij gaf vanaf het buitenland zijn broer de opdracht om hem te verkopen. Ik zag de advertentie online komen en de vraagprijs was ongeveer gelijk met wat de onderdelen afzonderlijk van elkaar op moesten brengen. Aangezien hij maar op 10 minuten van huis stond vertelde ik mijn vriendin dat ik "ff wat auto-onderdelen ging bekijken" en arriveerde ik een uurtje of 2 later met een touring op sleeptouw en een bosje bloemen om het alvast goed te maken
En zo kwam ik aan mijn touring, volgens het RDW had ie al 11 eigenaren gehad en hij was inmiddels al aan zijn 3e motorblok bezig, wat ook nog eens onverklaarbare schade had. Een echte parel dus...
Te koop aangeboden:
BMW E30 316i touring (op kenteken) uit 1994 in de kleur Daytona Violet voorzien van een m42b18 motor. De touring heeft mij en daarna mijn broer jaren comfortabel van A naar B gebracht. De touring heb ik in 2008 als project-auto aangekocht, sindsdien is er zowel technisch als optisch veel aan vervangen. Van vrijwel al het onderhoud zijn facturen aanwezig. De m42b18 motor is ingebouwd door Offenga te Franeker. De koets heeft een km-stand van 228.600, de motor een km stand van 200.000. De touring is altijd glansrijk door de APK gekomen, op dit moment is de APK helaas verlopen.
De touring staat momenteel op nette en rechte 17" imi-alpina's, voorzien van goede falken fk-452 banden. Ook ligt er nog een setje nette 15" bbs honingraat velgen, voorzien van winterbanden.
Technisch:
M42b18 km-stand: (geplaatst door Offenga)
Conny Conschak chip
E30 318is katalysator en middendemper
Sebring einddemper
Green luchtfilter
Goede Bosch accu
Koni instelbare dempers (geel, e30 m3, +- 20.000 km)
M-tech veren
Zimmerman geventileerde en gecoate schijven voorzijde (zgan)
Ferodo remblokken (zgan)
Meyle schijven achterzijde
achter-as (ton)lagers vervangen
draagarmen vervangen
spoorstangen vervangen
Interieur:
Compleet en net interieur (zonder beschadigde wangen)
Mtech II stuurwiel
Rollo met honden-net
Velours vloermatten
Elektrische ramen voorzijde
zonnedak
Exterieur:
IS-lip
Trekhaak
Extra:
Deur (portier LV)
Koplampen
Rollo
Minpunten:
Recent is er wat motorschade opgekomen, het motortje loopt nu op drie cilinders. Ook heeft er iemand een deuk in gereden, het rechter-voorscherm is daardoor beschadigd. (scherm vervangen volstaat) De linker voor portier heeft roest (vervangende portier aanwezig) en ook zit er wat roest bij de krikpunten.
-
Onlinebeske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
Gezien de staat van het blok eerst maar eens een compressietest gedaan.
Cilinder 4: 11 bar
Cilinder 3: 11 bar
Cilinder 2: 11 bar
Cilinder 1: 0 bar
De bougies hadden eigenlijk ook al verraden waar het probleem zat.
Dan maar eens verder schroeven, blokje zag er verder nog erg fris uit!
Maar ligt er nou wat los in de inlaat? Juist, een disa klep!
Die eigenlijk hier vast geschroefd hoort te zitten
In welke cilinder die boutjes terug te vinden gingen zijn heb ik eigenlijk al verraden
Cilinder 4: 11 bar
Cilinder 3: 11 bar
Cilinder 2: 11 bar
Cilinder 1: 0 bar
De bougies hadden eigenlijk ook al verraden waar het probleem zat.
Dan maar eens verder schroeven, blokje zag er verder nog erg fris uit!
Maar ligt er nou wat los in de inlaat? Juist, een disa klep!
Die eigenlijk hier vast geschroefd hoort te zitten
In welke cilinder die boutjes terug te vinden gingen zijn heb ik eigenlijk al verraden
-
Onlinebeske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
Toen stond ik voor een keuze, auto slopen en mijn geld terug krijgen. Of even investeren en er mijn nieuwe daily driver van maken.
Al vrij snel liep ik tegen een goedkoop E36 M42 blokje aan en daarmee was de keuze snel gemaakt, blok nummer 4 in 228.000km!
Alles aangesloten.
En tijd voor een eerste proefritje rond de schuur.
Het toerental op de snelweg was even wennen met het 4.27 diffje van de 316i, maar aangezien ik bijna alleen maar stadsverkeer reed was ie wel lekker vlot van zijn plek hierdoor.
Al vrij snel liep ik tegen een goedkoop E36 M42 blokje aan en daarmee was de keuze snel gemaakt, blok nummer 4 in 228.000km!
Alles aangesloten.
En tijd voor een eerste proefritje rond de schuur.
Het toerental op de snelweg was even wennen met het 4.27 diffje van de 316i, maar aangezien ik bijna alleen maar stadsverkeer reed was ie wel lekker vlot van zijn plek hierdoor.
-
Onlinebeske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
Toen volgde 15.000 bijna probleemloze kilometers. Bijna...
Na een bezoekje aan mijn ouders wou hij namelijk niet meer starten. De startmotor ging wel rond maar het blok niet. Ook maakte de startmotor veel meer toeren dan normaal. Aan de hamer en de stok op de foto kun je zien wie dus mijn hoofdverdachte was. Het hielp helaas niks, dus vrij snel een gereviseerde startmotor gehaald en deze gemonteerd. En alweer niks! Dus toen maar eens verder op onderzoek uit gegaan, dit geloof je toch niet...
Maar goed, nieuw vliegwiel en weer door!
Na een bezoekje aan mijn ouders wou hij namelijk niet meer starten. De startmotor ging wel rond maar het blok niet. Ook maakte de startmotor veel meer toeren dan normaal. Aan de hamer en de stok op de foto kun je zien wie dus mijn hoofdverdachte was. Het hielp helaas niks, dus vrij snel een gereviseerde startmotor gehaald en deze gemonteerd. En alweer niks! Dus toen maar eens verder op onderzoek uit gegaan, dit geloof je toch niet...
Maar goed, nieuw vliegwiel en weer door!
-
Onlinebeske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
En uiteraard was het niet alleen maar ellende! Het was een hele fijne auto om te rijden en vanaf het moment dat ik hem verkocht had ik er eigenlijk stiekem alweer spijt van.
Hier nog een paar actiefoto's van juli 2015 op een zondag waar het 35 graden was, geen mens op het circuit want ondanks een tempo van niks heeft niemand me ingehaald.
Hier nog een paar actiefoto's van juli 2015 op een zondag waar het 35 graden was, geen mens op het circuit want ondanks een tempo van niks heeft niemand me ingehaald.
-
Onlinebeske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
Dan nog een E30 projectje wat ik in mijn zoektocht naar foto's van de touring tegen kwam.
Deze gasten kwamen we op Bimmerfest 2015 tegen.
Mijn maat en ik kijken elkaar aan en zeggen: dit moeten we ook bouwen. Jeroen had nog wel een donorvoertuig staan die hij graag ter beschikking stelde. Dit voertuig stond echter in Kerkrade en onze beunhal stond in Veldhoven. Dus besloten we om voorbereid naar het zuiden af te zakken en met een halve E30 terug te rijden. Thuis werden al een steigerpijp met aanhangerkoppeling klaargelegd en werd er een kabelboom met aanhanger stekker voorbereid. Gewapend met deze items, een haakse slijper en wat ander gereedschap zakken we af naar Kerkrade.
eerst zorgvuldig aftekenen: En de zaag er in! En dan lijkt het al snel ergens op. De steigerpijp werd vastgeschroefd aan de achteras en op de plek van het tussenlager. Toen hing ie wat voorover, maar rijden deed ie best netjes.
Deze gasten kwamen we op Bimmerfest 2015 tegen.
Mijn maat en ik kijken elkaar aan en zeggen: dit moeten we ook bouwen. Jeroen had nog wel een donorvoertuig staan die hij graag ter beschikking stelde. Dit voertuig stond echter in Kerkrade en onze beunhal stond in Veldhoven. Dus besloten we om voorbereid naar het zuiden af te zakken en met een halve E30 terug te rijden. Thuis werden al een steigerpijp met aanhangerkoppeling klaargelegd en werd er een kabelboom met aanhanger stekker voorbereid. Gewapend met deze items, een haakse slijper en wat ander gereedschap zakken we af naar Kerkrade.
eerst zorgvuldig aftekenen: En de zaag er in! En dan lijkt het al snel ergens op. De steigerpijp werd vastgeschroefd aan de achteras en op de plek van het tussenlager. Toen hing ie wat voorover, maar rijden deed ie best netjes.
-
Onlinebeske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
Binnen no-time stonden we echter al stil. Als je de remleidingen doorsnijd gaan de trommelremmen blijkbaar aanlopen.
De remschoenen lagen er dus al snel naast.
Ook blijkt de vloer niet enorm stug meer als je een auto door zaagt. Dus om dat tijdelijk op te lossen maakten we een tussenstop onder de carport van mijn schoonouders. Hier werd er een balk onder gezet die vast gebout zat aan de bevestigingspunten van de voorstoelen. Dit loste het probleem al aardig op! Na aankomst in Veldhoven werd er nog een dikker profiel in gelast. En werden de dorpels dicht gelast. En de tunnel ook. Samen met deze 2 buizen opzij vormt het een enorm stijf geheel! Let niet op de laskwaliteit trouwens, mijn laservaring was hier in centimeters uit te drukken en dit leek me een mooi oefenproject.
De remschoenen lagen er dus al snel naast.
Ook blijkt de vloer niet enorm stug meer als je een auto door zaagt. Dus om dat tijdelijk op te lossen maakten we een tussenstop onder de carport van mijn schoonouders. Hier werd er een balk onder gezet die vast gebout zat aan de bevestigingspunten van de voorstoelen. Dit loste het probleem al aardig op! Na aankomst in Veldhoven werd er nog een dikker profiel in gelast. En werden de dorpels dicht gelast. En de tunnel ook. Samen met deze 2 buizen opzij vormt het een enorm stijf geheel! Let niet op de laskwaliteit trouwens, mijn laservaring was hier in centimeters uit te drukken en dit leek me een mooi oefenproject.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Beske's E30 projecten
Tof dat je dit allemaal deelt, man! Heel gaaf.
-
Onlinebeske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
De voorkant werd soort van waterdicht gemaakt en voorzien van de benodigde reflectoren.
En toen stonden we klaar voor het semi-jaarlijkse Nürburgringweekend met de vriendengroep. En laat iedereen maar klooien met zijn campingstoelen, wij zaten als koningen op onze achterbank! Bijkomend voordeel is dat je de ochtend erna de aanhanger met alle campingzooi op de camping laat staan en zelf met een lege auto door de Eifel en over de Nordschleife kunt rijden. Op de terugweg even stoppen bij de camping en lekker op het gemakje naar huis rijden.
En toen stonden we klaar voor het semi-jaarlijkse Nürburgringweekend met de vriendengroep. En laat iedereen maar klooien met zijn campingstoelen, wij zaten als koningen op onze achterbank! Bijkomend voordeel is dat je de ochtend erna de aanhanger met alle campingzooi op de camping laat staan en zelf met een lege auto door de Eifel en over de Nordschleife kunt rijden. Op de terugweg even stoppen bij de camping en lekker op het gemakje naar huis rijden.
-
Onlinebeske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's E30 projecten
Ook werd er een begin gemaakt aan een BBQ achterin, helaas nooit afgemaakt.
En hangt er een radio in en zitten er 2 speakers onder de hoedenplank verstopt.
Op Bimmerfest 2016, exact een jaar na het zien van de eerste E30 aanhanger stond die van ons er ook. Nu staat ie weer terug bij de eigenaar van de voorste helft, maar hij bestaat nog! Als we ooit nog eens tijd hebben maken we er weer wat van
En hangt er een radio in en zitten er 2 speakers onder de hoedenplank verstopt.
Op Bimmerfest 2016, exact een jaar na het zien van de eerste E30 aanhanger stond die van ons er ook. Nu staat ie weer terug bij de eigenaar van de voorste helft, maar hij bestaat nog! Als we ooit nog eens tijd hebben maken we er weer wat van
-
Onlinebeske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
-
Online
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45
-
Online
- Berichten: 675
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19
Re: Beske's E30 projecten
Zo'n E30 touring in de juiste kleur en uitvoering blijft toch een prachtig apparaat.
- e30touring1990
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Beske's E30 projecten
mooie verhalen! lachen dit. bedankt voor het delen
- Eeuwe
- Berichten: 4497
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Beske's E30 projecten
Prachtig!! Bedankt voor het delen!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26613
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Beske's E30 projecten
heel leuk om allemaal te lezen, blijft gaaf E30's!
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Beske's E30 projecten
.....krijgt weer E30 cabrio koorts.... en dan zo'n aanhanger erachter. of van een touring gemaakt....
Dank voor het delen, leuk om te lezen!
Dank voor het delen, leuk om te lezen!
- SanderZ
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 20 mar 2011, 17:17
- Auto: Leon FR
- Locatie: Vld
- Contacteer:
Re: Beske's E30 projecten
Leuk topic om te lezen. Zelf een 87 er 320 gehad, was een leuke auto. Altijd fan van de touring geweest, die moet er ooit nog eens komen.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12743
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Beske's E30 projecten
Vermakelijk leesvoer. Je zou ook nog een aanhanger kunnen maken van de voorste helft, iets aerodynamischer!