Beske's BMW projecten -> S50B32 compact
- beske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten
Lijkt me heel gaaf hoor, Papenburg of Weeze, maar ook wel een verschil met €75 voor een ochtend wat het hier kost. En dat het praktisch om de hoek ligt vanuit Eindhoven is mooi meegenomen.
Ik sluit echter niet uit dat het er nog eens van moet komen voordat de apk afloopt op 1 juli.
Ik sluit echter niet uit dat het er nog eens van moet komen voordat de apk afloopt op 1 juli.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Beske's BMW projecten
Interessant leesvoer
Heb / met je dan de naaf ook vervangen of kun je ook volstaan met enkel het lager en de oude naaf er weer in te persen?
#bezigmeteeneigenboodschappenlijstje
- beske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten
Alleen een lager is genoeg, naaf kun je hergebruiken. Wel even opletten met bestellen, er zijn 2 formaten lager geleverd kwam ik op de dure manier achter.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Beske's BMW projecten
Thx
Had ik al gezien
Abs heeft andere maat
Moet dus eerst de as verder demonteren voordat ik kan gaan bestellen
Had ik al gezien
Abs heeft andere maat
Moet dus eerst de as verder demonteren voordat ik kan gaan bestellen
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Beske's BMW projecten
Mocht je de lagers nog hebben
En t is wel mijn maat
Kan t al weer wat minder duur worden
En t is wel mijn maat
Kan t al weer wat minder duur worden
- beske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten
Ik kwam er gelukkig bij de vierdeurs E30 al achter, toen had ik er maar eentje nodig.
Deze heb ik dus nog eentje van liggen:
https://www.autodoc.nl/skf/1362267
Deze heb ik dus nog eentje van liggen:
https://www.autodoc.nl/skf/1362267
- beske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten
Had nog een paar foto's van de driftdag doorgestuurd gekregen, altijd leuk om te hebben.
Verder was de hemel nog verder omlaag gekomen. Eerst werden de voorste passagiers nog gespaard, maar nu hing ie overal door.
Ik ben voor de kleurrijke oplossing gegaan.
En de altijd hardnekkinge driftdag-modder ook maar eens van de koets af gespoten, dan ziet ie er nog best aardig uit voor een compact
Verder was de hemel nog verder omlaag gekomen. Eerst werden de voorste passagiers nog gespaard, maar nu hing ie overal door.
Ik ben voor de kleurrijke oplossing gegaan.
En de altijd hardnekkinge driftdag-modder ook maar eens van de koets af gespoten, dan ziet ie er nog best aardig uit voor een compact
- beske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten
Vanochtend alle drie de BMW'tjes op een rij, en vervolgens met de tweedeurs op pad. Die moest namelijk nog uitgelijnd worden, dus daarvoor ben ik naar een adresje in Oss gegaan, op advies van Bas Roos.
Onderweg nog een klein hagelbuitje tegengekomen, altijd leuk, door een laag van 2cm hagelstenen ploeteren op semislicks, maar uiteindelijk toch veilig gearriveerd.
Stuurhuis hebben ze weer netjes gecentreerd, stuur recht gezet en vervolgens uitgelijnd. Mijn rolmaat in de langsgroeven van de band uitlijning was toch niet helemaal spot-on Dus nu stuurt ie weer een stuk beter. Navigatie op snelwegen vermijden gezet en met wat omwegen weer veilig in de schuur aangekomen. Lekker stukje gestuurd, half tankje er doorheen gejaagd, prima dagje gehad.
Onderweg nog een klein hagelbuitje tegengekomen, altijd leuk, door een laag van 2cm hagelstenen ploeteren op semislicks, maar uiteindelijk toch veilig gearriveerd.
Stuurhuis hebben ze weer netjes gecentreerd, stuur recht gezet en vervolgens uitgelijnd. Mijn rolmaat in de langsgroeven van de band uitlijning was toch niet helemaal spot-on Dus nu stuurt ie weer een stuk beter. Navigatie op snelwegen vermijden gezet en met wat omwegen weer veilig in de schuur aangekomen. Lekker stukje gestuurd, half tankje er doorheen gejaagd, prima dagje gehad.
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Beske's BMW projecten
LOL@rolmaatuitlijning
- beske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten
Je moet toch wat he, dus met de rolmaat aan de voorkant en aan de achterkant van de band gemeten en m daarmee ongeveer goed gezet.
Een kant bleek op iets uitspoor te staan, en de andere kant op nog iets meer uitspoor. Dus nu weer netjes laten zetten.
Een kant bleek op iets uitspoor te staan, en de andere kant op nog iets meer uitspoor. Dus nu weer netjes laten zetten.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Beske's BMW projecten
Helaas ik heb de 75mm nodigbeske schreef: ↑18 mar 2021, 14:32 Ik kwam er gelukkig bij de vierdeurs E30 al achter, toen had ik er maar eentje nodig.
Deze heb ik dus nog eentje van liggen:
https://www.autodoc.nl/skf/1362267
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Beske's BMW projecten
Smartie hemel is trouwens briljant
- beske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten -> Nog een E30?!?
Dit is dus Bob. Bob is 1991 aangeschaft door de vader van de vrouw van wie ik hem gekocht heb. Sindsdien heet ie ook al Bob, dus dat neem ik ook maar mee over. Na het overlijden van de eerste eigenaar (2003) ging Bob naar zijn vrouw. Na haar overlijden (2007) ging hij hij naar hun dochter. Van die dochter en haar man heb ik hem nu weer gekocht.
Bob is een handgeschakelde lagunengrüne 316i met 249.000km op de klok. Hij is altijd netjes onderhouden, eerst bij de BMW dealer en daarna bij een BMW specialist. Ondanks dat hij veel binnen heeft geslapen en altijd goed onderhouden is beginnen er toch een paar punten aan te komen, en dat was dan ook de reden dat hij nu weg ging. De belangrijkste punten die ik tot nu toe kon vinden zijn:
- Linker voorscherm is aan vervanging toe, of op z'n minst het onderste stuk.
- Deuk in de keienvanger.
- Lak kan een polijstbeurt gebruiken.
- Beide wielkastranden achter beginnen te roesten , ik denk dat ze nog wel te redden zijn zonder laswerk, maar ze hebben wel even wat aandacht nodig.
- Verstelling van de bestuurdersstoel is slecht, moet even nagekeken worden. Ook zit er een gat in de bekleding, de bekende instapschade.
- Onderstel voelt wat vaag, waarschijnlijk draagarmrubbers en achteras rubbers, binnenkort maar eens op de brug bekijken.
- Distributieriem en een beurtje zitten er aan te komen.
Wat ik er precies mee ga doen is nog niet bekend, maar zo'n nette, originele en onverprutste E30 kon ik niet laten staan. Ik denk oprecht dat het de beste E30 is die ik tot nu toe gekocht heb. En ik vind dat deze auto het wel verdiend om weer terug naar een nette staat gebracht te worden. Dus voorlopig wissel ik hem mooi af met de 323ti en kan ik ondertussen het een en ander er aan opknappen.
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Jeroen
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: Beske's BMW projecten -> Nog een E30?!?
Ziet eruit als een nette auto! Mooi hoor.
Papenburg is 3e (of zelfs 4e) versnellingswerk tussen de 80 en 140 km/h. Niet te vergelijken met die baan uit de video. Is echt van een andere orde.beske schreef: ↑17 mar 2021, 09:51 Lijkt me heel gaaf hoor, Papenburg of Weeze, maar ook wel een verschil met €75 voor een ochtend wat het hier kost. En dat het praktisch om de hoek ligt vanuit Eindhoven is mooi meegenomen.
Ik sluit echter niet uit dat het er nog eens van moet komen voordat de apk afloopt op 1 juli.
- beske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten -> Nog een E30?!?
Dat weet ik, dat lijkt me juist zo gaaf om nog eens te doen met deze compact.
Maar voorlopig valt er helaas nog niks te driften in Duitsland volgens mij.
- beske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten -> Nog een E30?!?
Maar eens begonnen met sleutelen aan Bob. Als eerste wat groot onderhoud gedaan, het onderhoudsboekje was ieder jaar netjes afgestempeld, maar het werd wel tijd voor de volgende stempel. Aangezien de distributieriem er ook aan zat te komen heb ik het meteen maar goed aangepakt. Met die gedachte het volgende besteld en vervangen:
Distributieriem
Bougies
Kleppendekselpakking
Motorolie
Oliefilter
Versnellingsbakolie
Differentieelolie
Waterpomp
Thermostaat
Koelvloeistof
V-snaar
Luchtfilter
En uiteraard nog een paar delen gezien die niet meer helemaal fris waren, dus die ook mee vervangen:
Motorsteunrubbers
Slang tussen LMM en inlaat
Stabilisator rubbers
Stabilisator endlinks
Distributieriem
Bougies
Kleppendekselpakking
Motorolie
Oliefilter
Versnellingsbakolie
Differentieelolie
Waterpomp
Thermostaat
Koelvloeistof
V-snaar
Luchtfilter
En uiteraard nog een paar delen gezien die niet meer helemaal fris waren, dus die ook mee vervangen:
Motorsteunrubbers
Slang tussen LMM en inlaat
Stabilisator rubbers
Stabilisator endlinks
- beske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten -> Nog een E30?!?
Eigenlijk alle vloeistoffen die er uit kwamen zagen er nog keurig uit. Ook de nokkenas ziet er nog goed uit, dus wel duidelijk dat deze auto zijn beurtjes gehad heeft.
Ook nog een plaatje van mijn M40 nokkenas blokeertool, die uiteraard ook uit de 3D printer is komen rollen
De krukas blokkeer tool is prima te vervangen door een bout, dus die €40 spaar ik me dan wel uit.
Zat er dan niks tegen? Uiteraard wel. Allereerst de waterpomp die niet uit het blok wou komen. De 2 boutjes die je er in kunt draaien zorgde er al snel voor dat er een stuk waterpomp af brak ipv uit het blok kwam.
Gelukkig wou hij uiteindelijk met een XXL waterpomptang (Eindelijk dat ding eens voor een waterpomp gebruikt!) wel draaien, en na wat motivatie met een grote platte schroevendraaier kwam ie er dan eindelijk toch uit. En de ontluchtingsschroef van het thermostaathuis brak uiteraard weer eens af, ondanks zorgvuldig voorweken in kruipolie. Nog even een moertje op gelast in een poging hem los te krijgen, maar dat wou niet baten. Binnenkort maar even een nieuw gebruikt thermostaathuis monteren. En de hele E30 collectie even bij elkaar.
Ook nog een plaatje van mijn M40 nokkenas blokeertool, die uiteraard ook uit de 3D printer is komen rollen
De krukas blokkeer tool is prima te vervangen door een bout, dus die €40 spaar ik me dan wel uit.
Zat er dan niks tegen? Uiteraard wel. Allereerst de waterpomp die niet uit het blok wou komen. De 2 boutjes die je er in kunt draaien zorgde er al snel voor dat er een stuk waterpomp af brak ipv uit het blok kwam.
Gelukkig wou hij uiteindelijk met een XXL waterpomptang (Eindelijk dat ding eens voor een waterpomp gebruikt!) wel draaien, en na wat motivatie met een grote platte schroevendraaier kwam ie er dan eindelijk toch uit. En de ontluchtingsschroef van het thermostaathuis brak uiteraard weer eens af, ondanks zorgvuldig voorweken in kruipolie. Nog even een moertje op gelast in een poging hem los te krijgen, maar dat wou niet baten. Binnenkort maar even een nieuw gebruikt thermostaathuis monteren. En de hele E30 collectie even bij elkaar.
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: Beske's BMW projecten -> Nog een E30?!?
.
Laatst gewijzigd door Walter op 03 aug 2021, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Beske's BMW projecten -> Nog een E30?!?
Lekker bezig zo te zien
- RJK
- Berichten: 3538
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
- beske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten -> Nog een E30?!?
Nog even een thermostaathuisje opgehaald bij Loentje en ook hier zat de ontluchtingsschroef weer enorm vast. Dus eerst goed schoongemaakt en een tijdje laten weken in kruipolie. Daarna goed heet gestookt en toen kwam ie probleemloos los.
Dus het motorblok weer dicht geschroefd, voorzien van koelvloeistof en ontlucht.
Toen aan de achteras begonnen. Een klusje wat ik had gezworen nooit meer te doen, maar dat kwam denk ik vooral doordat ik het de vorige keer zonder brug moest zien op te lossen en de APK al verlopen was. Nu met brug en op het gemakje is het best een prima klusje. Ik was de vorige keer al begonnen met alle bouten van kruipolie te voorzien, en maar goed ook want zelfs nu gingen sommige maar net los met een hoop wringijzer en slagmoersleutel geweld. Vervolgens de grote bussen in de achteras die altijd aan de koets vast willen blijven zitten, hiervoor heb ik een 15mm buis gevonden die er precies in past met een paar flinke tikken van je handtas. Dan heb je opeens een meter of anderhalf verlenging om een beetje kracht op te zetten en dan is ie goed los te wrikken.
De handremkabels waren al compleet vergaan dus die waren snel los geknipt. De remslangen zagen er ook niet meer top uit, dus ook daar was een kniptang de snelle oplossing om ze los te halen.
Daarna is het een kwestie van schokdempers los pakken, cardanas en de achterste differentieelbout los halen en het geheel valt er met wat motivatie links en rechts zo onderuit.
Met de slagmoersleutel maak je er vervolgens al snel hapklare brokken van. En dan kun je het naar de werkbank verplaatsen. Net als de rest van de zooi
Dus het motorblok weer dicht geschroefd, voorzien van koelvloeistof en ontlucht.
Toen aan de achteras begonnen. Een klusje wat ik had gezworen nooit meer te doen, maar dat kwam denk ik vooral doordat ik het de vorige keer zonder brug moest zien op te lossen en de APK al verlopen was. Nu met brug en op het gemakje is het best een prima klusje. Ik was de vorige keer al begonnen met alle bouten van kruipolie te voorzien, en maar goed ook want zelfs nu gingen sommige maar net los met een hoop wringijzer en slagmoersleutel geweld. Vervolgens de grote bussen in de achteras die altijd aan de koets vast willen blijven zitten, hiervoor heb ik een 15mm buis gevonden die er precies in past met een paar flinke tikken van je handtas. Dan heb je opeens een meter of anderhalf verlenging om een beetje kracht op te zetten en dan is ie goed los te wrikken.
De handremkabels waren al compleet vergaan dus die waren snel los geknipt. De remslangen zagen er ook niet meer top uit, dus ook daar was een kniptang de snelle oplossing om ze los te halen.
Daarna is het een kwestie van schokdempers los pakken, cardanas en de achterste differentieelbout los halen en het geheel valt er met wat motivatie links en rechts zo onderuit.
Met de slagmoersleutel maak je er vervolgens al snel hapklare brokken van. En dan kun je het naar de werkbank verplaatsen. Net als de rest van de zooi
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Beske's BMW projecten -> Nog een E30?!?
Hey we hebben een vergelijkbaar weekend gehad.
Ik heb zaterdag precies dezelfde klus gedaan, maar voor mij was het de eerste keer en niet de tigste keer
Ik snap alleen niet hoe je het frame in zijn geheel naar beneden hebt gekregen. Ik had op voorhand het diif separaat verwijderd. Maar het totaal was voor mij te onhandelbaar om voldoende naar beneden te kregen en voorbij de cardanas te trekken. Draagarmen er af en het was handelbaar genoeg en had het er ook zo onderuit.
Ik heb zaterdag precies dezelfde klus gedaan, maar voor mij was het de eerste keer en niet de tigste keer
Ik snap alleen niet hoe je het frame in zijn geheel naar beneden hebt gekregen. Ik had op voorhand het diif separaat verwijderd. Maar het totaal was voor mij te onhandelbaar om voldoende naar beneden te kregen en voorbij de cardanas te trekken. Draagarmen er af en het was handelbaar genoeg en had het er ook zo onderuit.
- beske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Beske's BMW projecten -> Nog een E30?!?
Dit was voor mij ook pas de tweede keer gelukkig.
Ik had de brug helemaal laten zakken, krik onder het diff gezet en dan met een bandenijzer een beetje lopen wrikken totdat de 2 subframebussen goed laag zaten. Daarna een beetje aankloten met aan de krik trekken, brug eens wat hoger zetten, nog eens wrikken aan de subframebussen en opeens heb je alles op de grond liggen.
Installeren ga ik denk ik wel stuk voor stuk doen, dat is toch een wat preciezer klusje. En een extra paar handen is dan ook wel aan te raden.
Ik had de brug helemaal laten zakken, krik onder het diff gezet en dan met een bandenijzer een beetje lopen wrikken totdat de 2 subframebussen goed laag zaten. Daarna een beetje aankloten met aan de krik trekken, brug eens wat hoger zetten, nog eens wrikken aan de subframebussen en opeens heb je alles op de grond liggen.
Installeren ga ik denk ik wel stuk voor stuk doen, dat is toch een wat preciezer klusje. En een extra paar handen is dan ook wel aan te raden.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Beske's BMW projecten
Effe een vraag aan de ervaringsdeskundigbeske schreef: ↑12 mar 2021, 14:50 Vervolgens het oude lager er uit geperst.
IMG_20210220_113023.jpg
Het nieuwe lager er weer in en voorzien van nieuwe remschoenen, spanner, veertjes etc.
IMG_20210220_135759.jpg
En dat gaan we dan natuurlijk niet met oude remschijven monteren, dus ook maar een setje nieuwe Bosch schijven gehaald en voorzien van Ferodo DS2500 remblokken aangezien die op de vooras prima bevallen.
IMG_20210224_194345.jpg
Een van de voorste wiellagers maakte ook geluid, dus ook daar maar een nieuwe ankerplaat en wiellager op gezet.
IMG_20210224_180344.jpg
En ook het differentieel vervangen. Onder de E30 zat namelijk een 3.25 diff wat ik iets aan de korte kant vond. En onder de compact zat een 3.07 diff. Nu de compact toch niet meer naar de poolcirkel hoeft mag dat diff best wat korter, dus win-win leek me. Beide zijn het platensperren met 40% lock, dus ook daarvoor hoeven we het niet te laten.
IMG_20210305_164909.jpg
Ik wilde vh weekend de naaf er in persen met vergelijkbare constructie
Ging volgens plan tot het niet meer verder wilde
Volgens mij raakt wil de naaf niet voorbij het randje dat er zit in de binne schaal.
Ik zie dat ie bij jou ook uit twee schalen bestaat.
Zijn er nog tips om t verbij die rand te komen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 39 gasten