E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 achteras en varia
-
Online
- Berichten: 3966
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / brandstofpomp
Bekende klus bij mij zat de vlotter vast. Dan val je ook stil want als je er incidenteel mee rijd merk je niet direct op dat het peil niet zakt.
Ritje naar duitsland viel me op dat de tankmeter sinds de grens met nederland maar niet zakte toen toch maar even wezen tanken, zat er nog maar een paar liter in in plaats van halfvol.
Daar was al eens mee gerotzooid aan de tywraps te zien.
Die rotte plek heb ik ook al een keer aangepakt, maar waarschijnlijk is die plek groter dan je nieuwe smeltdop als je pech hebt. Artikelnummer van die dopjes is lastig te vinden in de onderdelencatalogus. Als je wil kan ik nog wel even kijken of ik terug kan vinden welke dat geweest is. De nieuwe zien er sowieso anders uit dan wat je er nu in hebt zitten.
Ritje naar duitsland viel me op dat de tankmeter sinds de grens met nederland maar niet zakte toen toch maar even wezen tanken, zat er nog maar een paar liter in in plaats van halfvol.
Daar was al eens mee gerotzooid aan de tywraps te zien.
Die rotte plek heb ik ook al een keer aangepakt, maar waarschijnlijk is die plek groter dan je nieuwe smeltdop als je pech hebt. Artikelnummer van die dopjes is lastig te vinden in de onderdelencatalogus. Als je wil kan ik nog wel even kijken of ik terug kan vinden welke dat geweest is. De nieuwe zien er sowieso anders uit dan wat je er nu in hebt zitten.
-
- Berichten: 4977
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / brandstofpomp
Tering.... 9k aan onderhoud in 60k km......... Ik dacht dat ik pech had met mijn vervangend blok na 100k.....
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / brandstofpomp
Bedankt Eric ben wel benieuwd naar die dopjes. Ze hechten nu meer door de opgespoten roestomvormer, dan aan de verroeste en weggekrabte rand inderdaad...
Ja Gijzert buurmans leed schenkt troost haha.
In de posts hiervoor een wat uitgebreidere toelichting, maar het kwam vooral door de lage aanschaf (1500) en de enorme onderhoudsachterstand. Ook wat preventief onderhoud (lagerschalen kun je nog een poos op gokken, maar niet als je lang door wilt) en wat leuke dingen (chiptuning en spaghetti). Elk additief, en ook speciaal voor klussen aangeschaft gereedschap (je spaart immers de kosten van een garage uit) heb ik meegerekend.
Ja Gijzert buurmans leed schenkt troost haha.
In de posts hiervoor een wat uitgebreidere toelichting, maar het kwam vooral door de lage aanschaf (1500) en de enorme onderhoudsachterstand. Ook wat preventief onderhoud (lagerschalen kun je nog een poos op gokken, maar niet als je lang door wilt) en wat leuke dingen (chiptuning en spaghetti). Elk additief, en ook speciaal voor klussen aangeschaft gereedschap (je spaart immers de kosten van een garage uit) heb ik meegerekend.
- Ferdi
- Berichten: 3035
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / brandstofpomp
Het is niet heel budget meer nee.
Mijn Volvo's deden het goedkoper, om over de eerder genoemde Focus maar niet te zwijgen. (denk dat als die 2000 euro aan onderhoud heeft gekost over 120.000 km dat je er dan wel bent)
Mijn Volvo's deden het goedkoper, om over de eerder genoemde Focus maar niet te zwijgen. (denk dat als die 2000 euro aan onderhoud heeft gekost over 120.000 km dat je er dan wel bent)
-
Online
- Berichten: 3966
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / brandstofpomp
Volgensmij moet je een van de volgende hebben, maar controleer zelf even of de diameter in de buurt komt:jessedehaan schreef: ↑28 okt 2020, 12:30 Bedankt Eric ben wel benieuwd naar die dopjes. Ze hechten nu meer door de opgespoten roestomvormer, dan aan de verroeste en weggekrabte rand inderdaad...
41007140848
41007140847
Zie hier het verschil, die witte ring smelt je vast met een verfbrander of fohn.
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / brandstofpomp
Bedankt, ik zet de nummer op mijn bestellijst van allerlei van die kleine specifieke BMW delen.
En wat netjes gedaan, zelfs het binnenwerk onder de bank gespoten?
En inderdaad en helaas, het woord 'budget' gaat misschien gewoon niet samen met 'Bimmer.'
Het idee was om de goedkoopste uitvoering te nemen, en zoveel mogelijk zelf te doen. Maar zelfs de meest basale viercilinder valt nog niet echt mee qua kosten. Het rijplezier, verbruik, en de aftrekbaarheid van alle kosten (youngtimer) zijn gelukkig nog wel steeds top.
En wat netjes gedaan, zelfs het binnenwerk onder de bank gespoten?
En inderdaad en helaas, het woord 'budget' gaat misschien gewoon niet samen met 'Bimmer.'
Het idee was om de goedkoopste uitvoering te nemen, en zoveel mogelijk zelf te doen. Maar zelfs de meest basale viercilinder valt nog niet echt mee qua kosten. Het rijplezier, verbruik, en de aftrekbaarheid van alle kosten (youngtimer) zijn gelukkig nog wel steeds top.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26608
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / brandstofpomp
Mooie mijlpaal die 3ton! Ik heb mijn e46 325iT toen tot 240k gereden. Heerlijke auto’s zijn het!
Mooi mijlpaal plaatje in mijn e46 destijds:
Mooi mijlpaal plaatje in mijn e46 destijds:
- Bijlagen
-
- 4336C2A5-D00E-4462-8F5B-0C8F7F33585A.jpeg (85.81 KiB) 5308 keer bekeken
-
Online
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / brandstofpomp
Dat had beter gekund. 22 kmh bij 2200 rpm en een vebruik van 20 liter had het afgemaakt
-
Online
- Berichten: 3966
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / brandstofpomp
Yup, bank komt er niet meer terug dus dan liever de spuitbus nog even over de roestomvormer etc heen halen. Daarom een poos zitten zoeken naar die dopjes want met rijden komt door al zulk soort gaten toch een hoop troep naar binnen.jessedehaan schreef: ↑28 okt 2020, 14:09 Bedankt, ik zet de nummer op mijn bestellijst van allerlei van die kleine specifieke BMW delen.
En wat netjes gedaan, zelfs het binnenwerk onder de bank gespoten?
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / brandstofpomp
Mooie mijlpaal die 3ton! Ik heb mijn e46 325iT toen tot 240k gereden. Heerlijke auto’s zijn het!
Mooi mijlpaal plaatje in mijn e46 destijds:
[/quote]
Prachtig!
Mooi mijlpaal plaatje in mijn e46 destijds:
[/quote]
Prachtig!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26608
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / brandstofpomp
Heb de mijne ook pas vervangen. Mijn auto ging steeds slechter starten en liep slecht stationair. Met rijden merkte ik niet veel.
Vermoeden was pomp en dat vermoeden was gelukkig juist.
Vermoeden was pomp en dat vermoeden was gelukkig juist.
-
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36
Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / brandstofpomp
Ik heb deze pomp ook al eens kapot gehad aan mijn 325i, alleen ik kreeg geen signalen dat ie eraan zat te komen.
Hield gewoon ineens op op de A28....
Hield gewoon ineens op op de A28....
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / brandstofpomp
Ja ik las achteraf ook wel over suffen-fails, en dat is helemaal zuur zo aan de snelweg
Hoeveel km had je er toen ongeveer opstaan?
Hoeveel km had je er toen ongeveer opstaan?
-
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / brandstofpomp
Deze snap ik niet helemaal. Heb je de auto dan voor niks gekregen? Normaal bereken je de kosten per KM met onderhoud/verz/brandstof/belastingen. Eventuele theoretische afschrijving (of achteraf reeële afschrijving). Dan weet je voor hoeveel ct/km je rijdt of gereden hebt.jessedehaan schreef: ↑28 okt 2020, 11:27 Inmiddels 60.000km in bezit dus, in totaal 18.000 euro uitgegeven (incl. aanschaf), waarvan 9000 euro aan weg.bel./verz./brandstof, en 9000 euro aan onderhoud. 30ct per kilometer.
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / brandstofpomp
Ha dat is wel een goeie. Dat heb ik niet helemaal goed weergegeven.
Ik heb afschrijving niet benoemd (wel eerder in dit draadje denk ik) omdat ik daar nu 0 euro voor reken.
Met een aanschafprijs van 1500 leek de auto me al helemaal afgeschreven. En nu staat van onderhoud steeds beter is, denk ik hem altijd voor een vergelijkbare prijs te kunnen verkopen (geen plannen overigens, ik wil nog jaren door).
Met een beetje geluk is er uiteindelijk wat 'opschrijving,' En met wat pech komt er nog wat afschrijving bij. Maar op het totaalbedrag en in ct/km zal dat tzt niet meer echt terug te zien denk ik
Ik heb afschrijving niet benoemd (wel eerder in dit draadje denk ik) omdat ik daar nu 0 euro voor reken.
Met een aanschafprijs van 1500 leek de auto me al helemaal afgeschreven. En nu staat van onderhoud steeds beter is, denk ik hem altijd voor een vergelijkbare prijs te kunnen verkopen (geen plannen overigens, ik wil nog jaren door).
Met een beetje geluk is er uiteindelijk wat 'opschrijving,' En met wat pech komt er nog wat afschrijving bij. Maar op het totaalbedrag en in ct/km zal dat tzt niet meer echt terug te zien denk ik
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 02 nov 2020, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36
Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / brandstofpomp
Toen iets van 130.000km. Was toevallig net die week ervoor lid geworden van de ANWB vanwege een vakantie naar Italië, werd binnen 15 minuten afgesleept en kreeg gelijk 2 dagen gratis vervangend vervoer. Geld was goed besteed zegmaarjessedehaan schreef: ↑01 nov 2020, 16:31 Ja ik las achteraf ook wel over suffen-fails, en dat is helemaal zuur zo aan de snelweg
Hoeveel km had je er toen ongeveer opstaan?
Na reparatie van de brandstofpomp ging onderweg naar Italië trouwens de vlotter aan de andere kant nog kapot. Was ook stom toeval.
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / wiellager
Ik wilde eerst schrijven dat ik grommend over de 3 ton ben gegaan. En dat op een mooi stukje snelweg bij Valkenburg, maar wel met een zwaar grommend geluid dat de hele auto vulde. Maarja omdat dit allemaal niet zo glorieus is, en het nogal een operatie was, heb ik het eerst maar even bij de kaap van 300.000km gehouden.
Maar het lager liet al langer overduidelijk van zich horen en moest wel vervangen natuurlijk. En eigenlijk voelde ik die bui allang hangen. Zo was bij 245.000 al het het wiellager rechtsvoor vervangen, en rond de 260.000 had ik de auto al eens achtergelaten bij een garage om rechtsachter te laten vervangen. Maar toen werd ik blij verrast terug gebeld dat de borgmoer gewoon te los bleek te zitten en ik gewoon door kon rijden. Losgetrild? Door een band met een slagje waarschijnlijk, een slechte koop via Marktplaats. En dat trillen kwam de levensduur van het lager natuurlijk ook niet ten goede.
Afgelopen juni hoorde ik met open raam ook een zacht slepend geluid, en dat was niet het handremmechanisme dat ik al vervangen had. Toen dacht ik aan de oplossing van een jaar daarvoor, en heb ik de borgmoer nog maar eens strakker aangedraaid. En dat hielp, het half-om-half slepen was weg. Voor een passende twaalfkant 30 voor de borgmoer heb ik wel lang moeten zoeken. En die dop werkte ook wel, maar de afgeronde kanten (nochtans een Facom dop) wekken maar weinig vertrouwen. Het wiebelt alle kanten op en je moet de dop stevig aandrukken. Waarom geen strakke zeskant dop?
Maar wat niet hielp, of in ieder geval maar tijdelijk (7000km), is dat je het oude lager nog eens tientallen newtonmeters extra meegeeft.
En nu was de tijd voor een nieuw wiellager dus echt aangebroken.
Afijn, de vorige keer belde ik naar een garage, maar inmiddels wilde ik het zelf doen, want leuker en goedkoper. En met eindelijk een eigen oprit, had ik ook geen stress voor het geval er iets tegen zou zitten. Eerst heb ik gezocht op 'E46 rear wheel bearing replacement' op YouTube, en dan zie je alles wat je wel en niet moet doen. In feite heb je daaraan genoeg, maar hier dan de plaatjes van mezelf:
---- Ik had het diff al eens vervangen, en wist dus dat je een 3/8 E12 dop nodig had om die boutjes los te krijgen, een dikke 1/2 aansluiting past niet om de ashoes heen. Ook de remmen en stabi had ik al vaker los gehad, dus dat ging allemaal behoorlijk snel.
Van een vriend kon ik een BGS aandrijfasuitdrijver lenen. Een E60 as had hij er niet mee uit kunnen krijgen, alles verboog. Maar na het rustig opbouten van het ding, had ik zelf gelukkig aan een wijsvinger al genoeg om de as eruit te draaien. Een vliegende start dus.
Maar jongens, wat hing die naaf wankel in het lager, en dat geluid, nog zoveel erger dan je zou denken Een goede slidehammer om de naaf eraf te krijgen zou ik zeker aanbevelen. Want tikken met een 2kg moker deed niets, ook niet van binnenuit. Maar ik had al een idee uitgewerkt met als basis die uitdrijver: om daarvan met een draadeind zelf een slidehammer te maken met behulp van alle schijven uit de lagertrekkerset. Ik had M8 draad en een PVC pijp liggen, en RVS ringen aan de uiteinden (andere ringetjes werden al snel schroot, zie tweede foto). M10 draad en een koperbuis wil ik een volgende keer gaan proberen, maar met een tiental keren volop beuken plopte de naaf eraf. Wauw, wat een lekker moment. Daarna wat het een kwestie van de goede schijven uitzoeken en draaien maar. Het uitpersen van de lagerschaal was natuurlijk het zwaarste, m'n 210nm momentsleutel voldeed niet voor het eerste losbreken. Een wringijzer werkte wel natuurlijk, en daarna wel weer rustig ratelen met de momentsleutel. Ik ben heel blij dat ik een dop 38 (jawel!) gekocht had, want ik weet niet of het me met m'n bahco gelukt was. En in ieder geval had het allemaal wel drie keer zolang geduurd.
Het naafgat schoon geborsteld. Het wiellager uit de vriezer gehaald. En ik denk dat dat wel erg goed werkte, want ik kreeg hem er meteen al fijn een paar mm recht in, en ook het inpersen (voor de eerste 90% een flink bredere drukschijf nemen) ging heel soepel met een gewone 1/2 ratel. Dan de naaf in het lager drukken. Echt goed opletten dat de plaat aan de achterkant in het gat valt/tegen de binnenste lagerschaal drukt, want anders pers je je lager zo weer naar buiten, en dat gebeurt regelmatig zag/las ik. Ik heb een nieuwe naaf gekocht. Want de oude lagerschaal blijft er in eerste instantie muurvast opzitten en ik wilde met wat tempo door. Voor de volgende keer denk ik dat ik de schaal op m'n gemakje eens verwijder, en de naaf RA dus LA zet.
Ook heb ik een nieuwe SKF steekas gekocht, want je hebt het spul maar 1x los. Achteraf weet ik niet of dit zo'n must is, want de as kwam zo makkelijk los, dat je het afhankelijk van de staat vd as later nog eens zou kunnen doen. De speling viel me ook enorm mee (tja, 185nm power), en de ashoezen leken nog verrassend goed. Maarja, het heeft toch 3 ton gedraaid. Het viel me op dat de SKF as zwaarder voelde, en dat bleek ook. 5,75kg t.o.v. van 4,25kg ongeveer. Apart.
Borgmoer op 210nm gezet en dichtgetikt. Helemaal mooi.
En wat een stilte in de auto, zo kan het dus ook.
Of hoor ik het linksachter nu ook?;)
Eerst maar weer km's maken
Maar het lager liet al langer overduidelijk van zich horen en moest wel vervangen natuurlijk. En eigenlijk voelde ik die bui allang hangen. Zo was bij 245.000 al het het wiellager rechtsvoor vervangen, en rond de 260.000 had ik de auto al eens achtergelaten bij een garage om rechtsachter te laten vervangen. Maar toen werd ik blij verrast terug gebeld dat de borgmoer gewoon te los bleek te zitten en ik gewoon door kon rijden. Losgetrild? Door een band met een slagje waarschijnlijk, een slechte koop via Marktplaats. En dat trillen kwam de levensduur van het lager natuurlijk ook niet ten goede.
Afgelopen juni hoorde ik met open raam ook een zacht slepend geluid, en dat was niet het handremmechanisme dat ik al vervangen had. Toen dacht ik aan de oplossing van een jaar daarvoor, en heb ik de borgmoer nog maar eens strakker aangedraaid. En dat hielp, het half-om-half slepen was weg. Voor een passende twaalfkant 30 voor de borgmoer heb ik wel lang moeten zoeken. En die dop werkte ook wel, maar de afgeronde kanten (nochtans een Facom dop) wekken maar weinig vertrouwen. Het wiebelt alle kanten op en je moet de dop stevig aandrukken. Waarom geen strakke zeskant dop?
Maar wat niet hielp, of in ieder geval maar tijdelijk (7000km), is dat je het oude lager nog eens tientallen newtonmeters extra meegeeft.
En nu was de tijd voor een nieuw wiellager dus echt aangebroken.
Afijn, de vorige keer belde ik naar een garage, maar inmiddels wilde ik het zelf doen, want leuker en goedkoper. En met eindelijk een eigen oprit, had ik ook geen stress voor het geval er iets tegen zou zitten. Eerst heb ik gezocht op 'E46 rear wheel bearing replacement' op YouTube, en dan zie je alles wat je wel en niet moet doen. In feite heb je daaraan genoeg, maar hier dan de plaatjes van mezelf:
---- Ik had het diff al eens vervangen, en wist dus dat je een 3/8 E12 dop nodig had om die boutjes los te krijgen, een dikke 1/2 aansluiting past niet om de ashoes heen. Ook de remmen en stabi had ik al vaker los gehad, dus dat ging allemaal behoorlijk snel.
Van een vriend kon ik een BGS aandrijfasuitdrijver lenen. Een E60 as had hij er niet mee uit kunnen krijgen, alles verboog. Maar na het rustig opbouten van het ding, had ik zelf gelukkig aan een wijsvinger al genoeg om de as eruit te draaien. Een vliegende start dus.
Maar jongens, wat hing die naaf wankel in het lager, en dat geluid, nog zoveel erger dan je zou denken Een goede slidehammer om de naaf eraf te krijgen zou ik zeker aanbevelen. Want tikken met een 2kg moker deed niets, ook niet van binnenuit. Maar ik had al een idee uitgewerkt met als basis die uitdrijver: om daarvan met een draadeind zelf een slidehammer te maken met behulp van alle schijven uit de lagertrekkerset. Ik had M8 draad en een PVC pijp liggen, en RVS ringen aan de uiteinden (andere ringetjes werden al snel schroot, zie tweede foto). M10 draad en een koperbuis wil ik een volgende keer gaan proberen, maar met een tiental keren volop beuken plopte de naaf eraf. Wauw, wat een lekker moment. Daarna wat het een kwestie van de goede schijven uitzoeken en draaien maar. Het uitpersen van de lagerschaal was natuurlijk het zwaarste, m'n 210nm momentsleutel voldeed niet voor het eerste losbreken. Een wringijzer werkte wel natuurlijk, en daarna wel weer rustig ratelen met de momentsleutel. Ik ben heel blij dat ik een dop 38 (jawel!) gekocht had, want ik weet niet of het me met m'n bahco gelukt was. En in ieder geval had het allemaal wel drie keer zolang geduurd.
Het naafgat schoon geborsteld. Het wiellager uit de vriezer gehaald. En ik denk dat dat wel erg goed werkte, want ik kreeg hem er meteen al fijn een paar mm recht in, en ook het inpersen (voor de eerste 90% een flink bredere drukschijf nemen) ging heel soepel met een gewone 1/2 ratel. Dan de naaf in het lager drukken. Echt goed opletten dat de plaat aan de achterkant in het gat valt/tegen de binnenste lagerschaal drukt, want anders pers je je lager zo weer naar buiten, en dat gebeurt regelmatig zag/las ik. Ik heb een nieuwe naaf gekocht. Want de oude lagerschaal blijft er in eerste instantie muurvast opzitten en ik wilde met wat tempo door. Voor de volgende keer denk ik dat ik de schaal op m'n gemakje eens verwijder, en de naaf RA dus LA zet.
Ook heb ik een nieuwe SKF steekas gekocht, want je hebt het spul maar 1x los. Achteraf weet ik niet of dit zo'n must is, want de as kwam zo makkelijk los, dat je het afhankelijk van de staat vd as later nog eens zou kunnen doen. De speling viel me ook enorm mee (tja, 185nm power), en de ashoezen leken nog verrassend goed. Maarja, het heeft toch 3 ton gedraaid. Het viel me op dat de SKF as zwaarder voelde, en dat bleek ook. 5,75kg t.o.v. van 4,25kg ongeveer. Apart.
Borgmoer op 210nm gezet en dichtgetikt. Helemaal mooi.
En wat een stilte in de auto, zo kan het dus ook.
Of hoor ik het linksachter nu ook?;)
Eerst maar weer km's maken
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / wiellager
En nog een paar plaatjes
Super blij met die enorme dop.
Maar het lagertje (hier tussen de boutkop.dop en de drukplaat) heeft de dag maar nauwelijks overleeft.
Ik ga hier maar wat RVS ringen voor zoeken denk ik (en dan goed invetten de volgende keer)
Super blij met die enorme dop.
Maar het lagertje (hier tussen de boutkop.dop en de drukplaat) heeft de dag maar nauwelijks overleeft.
Ik ga hier maar wat RVS ringen voor zoeken denk ik (en dan goed invetten de volgende keer)
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: E46 M43 budget-bimmer: Wiellager zelf vervangen
Bekende klus, ik heb toevallig net zelf gedaan. Met Een goede how-to en goed gereedschap is dit prima zelf te doen. Geen fijn klusje als je haast hebt.
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 19 nov 2020, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onlinebeske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / wiellager
Goed bezig weer!
Ik twijfel tussen een paar ingevette ringen of gewoon een beter axiaallager voor de volgende klus.
Het doet nog steeds pijn als ik er aan terug denkjessedehaan schreef: ↑19 nov 2020, 00:08 Echt goed opletten dat de plaat aan de achterkant in het gat valt/tegen de binnenste lagerschaal drukt, want anders pers je je lager zo weer naar buiten, en dat gebeurt regelmatig zag/las ik.
Deze ervaring deel ik met je, echt het allergoedkoopste lager wat er is hebben ze gebruikt.jessedehaan schreef: ↑19 nov 2020, 00:23
Maar het lagertje (hier tussen de boutkop.dop en de drukplaat) heeft de dag maar nauwelijks overleeft.
Ik twijfel tussen een paar ingevette ringen of gewoon een beter axiaallager voor de volgende klus.
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: E46 M43 budget-bimmer: Wiellager zelf vervangen
Lekker bezig! blijft een rot klusje wiellagers wisselen, ik heb ooit een pers gemaakt voor e30 lagers dat maakte het een stuk makkelijker.
Het restand van het lager op de naaf krijg je er af door ze schuin in te slijpen.
Dan met een beitel een goede tik op de slijpnaad geven.
Dan breekt de ring en pak je hem er zo af.
Het restand van het lager op de naaf krijg je er af door ze schuin in te slijpen.
Dan met een beitel een goede tik op de slijpnaad geven.
Dan breekt de ring en pak je hem er zo af.
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer: Wiellager zelf vervangen
Ja idd. VanReijmersdaal, met voldoende tijd en goed gereedschap geeft deze klus vele voldoening.
[/quote]
Deze ervaring deel ik met je, echt het allergoedkoopste lager wat er is hebben ze gebruikt.
Ik twijfel tussen een paar ingevette ringen of gewoon een beter axiaallager voor de volgende klus.
[/quote]
Mocht je zo'n passend lager vinden Beske, dan hoor ik het heel graag. Omgekeerd zal ik dat ook doen. Maar, voorlopig gelukkig geen plannen waarbij ik die lagertrekkerset hoef te gebruiken.
En bedankt voor de tip Jan-Willem, ik ga dat op die manier proberen. Dan heb ik weer een bruikbare naaf
[/quote]
Deze ervaring deel ik met je, echt het allergoedkoopste lager wat er is hebben ze gebruikt.
Ik twijfel tussen een paar ingevette ringen of gewoon een beter axiaallager voor de volgende klus.
[/quote]
Mocht je zo'n passend lager vinden Beske, dan hoor ik het heel graag. Omgekeerd zal ik dat ook doen. Maar, voorlopig gelukkig geen plannen waarbij ik die lagertrekkerset hoef te gebruiken.
En bedankt voor de tip Jan-Willem, ik ga dat op die manier proberen. Dan heb ik weer een bruikbare naaf
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E46 M43 budget-bimmer: Wiellager zelf vervangen
Met een poelietrekker krijg je die binnenste ring er ook wel af. Dat slijpen zie ik nooit zo zitten, één groef in de naaf en kun je die weer weg gooien .
- Eeuwe
- Berichten: 4495
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: E46 M43 budget-bimmer: Wiellager zelf vervangen
Goed bezig, mooi verslag! Nieuw asje is ook nooit verkeerd. En het is een BMW dus het oude asje ben je waarschijnlijk ook binnen no-time weer kwijt voor de helft van de nieuwwaarde (onvoorstelbaar dat men zoiets altijd gebruikt koopt..).