E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 achteras en varia

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: RacingDiffs LSD conversiekit

Bericht door jessedehaan » 03 mar 2021, 09:43

Leuk, thanks mannen. Ja dat is zelf doen ik een beetje gegroeid. Vroeger bouwde ik ook mijn eigen koersfietsen op, en met de auto begon het als kosten- en tijdbesparing door zelf veel te doen. En de Budget Bimmer werkt dat verder in de hand: je houdt na aanschaf wat geld over om een paar upgrades te doen, en door de erbarmelijke staat van aanschaf moest ik de halve auto wel rond vooral alle oplapwerkzaamheden. En onderweg leer je steeds meer.

Die pre-load veertjes zijn sterk genoeg om het de twee sperblokken hard genoeg tegen de frictieplaatjes/sidegears te drukken. Als één wiel harder begint te draaien wringt dat via de frictieplaat het sperblokje 'weg' van de centrale pin waardoor de verbinding/lock tussen de twee wielen hoger wordt, en bij meer toeren versterkt zich dat effect, althans, tot zo'n 25% lock dacht ik. Dus 'Limited (!) Slip Differential' past eigenlijk wel beter dan 'sper,' wat misschien beter past bij 75% of meer lock.
LSDworks.JPG
LSDworks.JPG (66.06 KiB) 8510 keer bekeken
https://www.youtube.com/watch?v=Xolpd4ayqAs&t=22s

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4493
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: RacingDiffs LSD conversiekit

Bericht door Eeuwe » 03 mar 2021, 10:56

Leuk man, leuke upgrade zo. Ik wist ‘t nooit zo met deze setjes maar zo te lezen doet ‘t wel echt wat met de auto ;)

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: RacingDiffs LSD conversiekit

Bericht door jessedehaan » 09 mei 2021, 21:47

Nadat ik de sierstrips vorig zomer al zwart had gespoten begon ik wat meer dingen in het bedaagde interieur te zien. Zo gaat de bekleding van de raamstijlen bij E46's vaak wat lubberen, en zo ook hier. Eerst geprobeerd om de boel te spuiten, maar dat was echt geen optie. Toen heb ik alcantara gekocht bij skai-keer en een spuitbus van hun sterkste (meest hittebestendige) lijm, en kon ik in de februari koude lekker binnen wat hobbyen in de losse halve uurtjes. Elke keer 1 stijl ongeveer.
Stijl1.JPG
Stijl1.JPG (27.32 KiB) 7624 keer bekeken
Die spuitbus gaf een mooi spuitpatroon. Beide kanten lijmen, en na een minuutje de twee delen goed op elkaar drukken
Alcantara.JPG
Alcantara.JPG (83.32 KiB) 7624 keer bekeken
Zo, met het plastic gordelverstelelement in matzwart gespoten lijkt het beter dan nieuw.
Stijl2.JPG
Stijl2.JPG (26.14 KiB) 7624 keer bekeken
Erg tevreden. Fotootje van de b-stijl, want die mooie a-stijlen bekijk ik tijdens het rijden al vaak genoeg:)
Stijl3.JPG
Stijl3.JPG (52.87 KiB) 7624 keer bekeken
De rest valt daarna meteen nog smoezeliger uit.. Dus meteen even getest of je de zonnekleppen goed kunt spuiten. En na een paar maanden ziet het er nog steeds erg goed uit. Ook de beige hemelbekleding heb ik gespoten met matzwarte verf, en dat is ... goed genoeg gelukt eigenlijk. Natuurlijk is origineel mooier, of de enorme exercitie om dat eens in alcantara te doen, maar voor nu voldoet het prima.
Int1.JPG
Int1.JPG (43.74 KiB) 7624 keer bekeken
attachment=1]Int2.JPG[/attachment]

Het mooiste hiervan is eigenlijk, dat ik al maandenlang geen achterstallig of doorlopend onderhoud aan het doen ben. Sterker nog, volgens mij is het wiellager van afgelopen oktober de laatste klus geweest. Wauw, al een half jaar geen irritante dingen waar je tegenaan loopt, dat is een teken dat je aardig rond bent met de voornaamste zaken:)
Bijlagen
Int2.JPG
Int2.JPG (43.54 KiB) 7624 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: RacingDiffs LSD conversiekit

Bericht door matthyssie » 09 mei 2021, 23:54

Goed bezig!

Frank_Sch
Berichten: 2117
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: RacingDiffs LSD conversiekit

Bericht door Frank_Sch » 10 mei 2021, 04:38

Haha, tijd voor een andere auto dan?

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: RacingDiffs LSD conversiekit

Bericht door Martijn M » 10 mei 2021, 10:12

Netjes! :)

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: RacingDiffs LSD conversiekit

Bericht door jessedehaan » 10 mei 2021, 15:58

Bedankt mannen.
En nee, nog geen andere auto nog! Na 2,5 jaar sleutelen eerst nog maar 2,5 jaar genieten van alle inspanningen :df:
En daar draagt een wat lekkerder interieur wel aan bij. Bij een liefhebber die af en toe BMW's demonteert heb ik een set mooie zwarte deurpanelen gevonden uit een 2004 Touring. Ook had hij nog een complete set voor de kofferbekleding liggen + die kapjes op de gordels, die al 2,5 jaar misten, waardoor eea van vrij pauper, eindelijk naar vrij netjes is veranderd.
Gordelkapjes.JPG
Gordelkapjes.JPG (57.47 KiB) 7374 keer bekeken
BeigeZwartBlauw.JPG
BeigeZwartBlauw.JPG (70.11 KiB) 7374 keer bekeken
Koffer.JPG
Koffer.JPG (66.78 KiB) 7374 keer bekeken
Ik zal nog wel een paar interieurupdates doen. Want hoewel elke stap een verbetering is, is het momenteel ook een allegaartje. Zo ga ik het tapijt reinigen en zwart spuiten, heb ik al mooie sportstoelen gevonden, en ben ik bezig ook de achterbank hierop aan te passen.

En wie de beige deurpanelen/vloermatten/voorstoelen/kofferbekleding wil hebben: je mag het gratis afhalen, voordat ik het binnenkort naar de stort breng.
KofferBeige.JPG
KofferBeige.JPG (66.28 KiB) 7374 keer bekeken
DeurpanelenBeige.JPG
DeurpanelenBeige.JPG (72.22 KiB) 7374 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: RacingDiffs LSD conversiekit

Bericht door Jan Terwolde » 11 mei 2021, 11:11

Leuke updates! Raamstijlen zijn ook echt geniaal uitgepakt zo te zien, en de andere deurpanelen enzo doen ook erg veel.

Online
vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: RacingDiffs LSD conversiekit

Bericht door vester86 » 11 mei 2021, 20:49

Je blijft lekker bezig :thumbup: hoe bevalt dat diff nou na een paar maanden rijden?

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: RacingDiffs LSD conversiekit

Bericht door jessedehaan » 12 mei 2021, 10:27

Thanks, we blijven hobbyen:)
Ja dat sperdiff, dat is echt super, elke bocht die zich ertoe leent probeer ik mee te pakken. Vooral langzame lange doordraaiers zijn een mooi startpunt, omdat je dan al stuuruitslag en verschil in wielsnelheid hebt. Het is een groot verschil met het lompe insturen + veel gas van daarvoor (en dan met een tankslapper en schok weer stilvallen). Nu gaat het schuiven vloeiender en kun je de hoek langer vasthouden. Maar nu de auto meer kan, moet ik zelf nog beter leren rijden dan alleen een stukje powersliden. Daar moet ik met nat weer wat meer ruimte voor opzoeken, want m'n 120pk is niet echt toereikend op droog asfalt en ik wil m'n onderstel ook niet overbelasten.

Ik heb er nu 7000km mee gemaakt, en over een paar weken haal ik het diff eruit. Dan ga ik de voorste diffrubbers door wat stevigers vervangen, en ga ik de olie en het binnenwerk even inspecteren. Misschien zet ik m'n 3.45 (inmiddels ook met sper) er dan wel weer in om iets minder toeren te draaien, hoewel ik de extra acceleratie van de 3.73 ook weer niet wil missen eigenlijk.

Voor twee anderen heb ik ook een setje gemaakt. Dat betrof wel de grotere 188K diffs (heb zelf het kleine 168K huis) waarvan de preload veertjes significant groter en sterker zijn. Maar die eerste wow-reactie nadat ze eens flink door de bochten zijn gegaan is geweldig. Je kunt zoveel eerder/harder op het gas door de bocht. En met hun 328 en 325 met 190pk is er ook een stuk meer 'macht' over de achterkant.

De tijd moet verder wat gaan uitwijzen of de door RacingDiffs opgegeven 50.000km een beetje realistisch zijn, of dat de sportieveling met wat pk's er eerder door is, of dat je bij veel normaal verkeer nog langer je sperwerking/levensduur van de twee frictieplaatjes houdt.

Ik heb hier nog een 168mm LSD setje voor E30 of Z3 kleinhuis differentiëlen trouwens. Laat het maar weten als je interesse hebt.
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 12 mei 2021, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: RacingDiffs LSD conversiekit

Bericht door Jan Terwolde » 12 mei 2021, 11:11

Hmm klinkt toch wel goed als ik het zo hoor.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: RacingDiffs LSD conversiekit

Bericht door jessedehaan » 23 mei 2021, 23:23

Vorig jaar .. sloeg de airco op gegeven moment niet meer aan.
Tot kort daarvoor was de airco wel koud, en het probleem leek zich dan ook al snel in het koppelingsgedeelte te bevinden: Alle zekeringen goed, en er kwam gewoon 12V vanuit de connector richting de pomp. En dan heb je weer geluk dat je een heel kort M43 blokje hebt, waarbij je een zee van ruimte hebt om aan de pomp te prutsen, zonder dat ie eraf hoeft en je de boel moet laten afvangen/spoelen/vullen bij de specialist :thumbup:

De koppelingsplaat ging er met een Torx30 wel vanaf. Maar helaas hielp het niet om één van de drie shimmetjes eruit te halen en zo de clutchplate speling kleiner te maken. Ik had nog geen voelermaat, maar zelfs met de plaat zo'n beetje tegen de poelie aan geen 'klik' meer. Of wel op de koude motor, maar niet meer op de warme (uitgezet metaal) motor.

Met een poelietrekker (ja dat paste ook gewoon in het vooronder! Geen foto helaas) kwam ook de poelie er wel vanaf. De borgring van de spoel zit diep en is echt behoorlijk irritant om los te frotten (oa een stuk van de tang afgeslepen om er beter bij te kunnen). En eenmaal alles los bleek de spoel te ver aan de grens van de 2-5ohm weerstand te zitten: 5ohm zo'n beetje. Een nieuwe Calsonic spoel kost zo'n 100 euro. Maar de aircopomp van m'n donorblok (M43 uit Z3) bleek helaas niet de goede te zijn, de poelie en spoel waren veel te dun.

Even nadenken en een pauze (verhuizing, winter, etc.).

Afgelopen week heb ik maar weer wat doorgepakt, want na alle regens zal het toch wel weer een keertje warmer worden. Ik had voor weinig een donorpomp van het verkeerde merk (Seiko) ergens bij gekocht, want de poeliedikte leek redelijk gelijk, en hij kwam van een M43.

De donor spoel past iig in de originele poelie, én bleek dezelfde binnendiameter en centreerpen te hebben.
ACdonor.JPG
ACdonor.JPG (66.26 KiB) 4911 keer bekeken
De spoel had een meer belovende weerstand van 3.8ohm, maar was toch wél wat dikker:
En ook het huisje van de weerstand was 8mm dik ipv 5.. Dat paste dus niet tegen de pomp.
ACspoel.JPG
ACspoel.JPG (31.41 KiB) 4911 keer bekeken
Eens kijken of of dat daar wat af te slijpen valt: Jawel, en met wat isolatietape en siliconen zit het ook weer mooi dicht.
Weerstandshuisje.JPG
Weerstandshuisje.JPG (40.9 KiB) 4911 keer bekeken
En met het passen viel de iets smallere originele poelie natuurlijk nog niet helemaal over de spoel heen. Hij liep vast op de spoel, en stond daardoor ook nog te ver naar buiten/uit lijn met de spanrol en krukaspoelie. Gelukkig had m'n vader een geweldig idee, om een stuk van de behuizing van de spoel af te slijpen. En welja, met een lamellenschijf kon daar bijna 3mm vanaf. En dat was perfect.
SpoelBehuizingAfslijpen.JPG
SpoelBehuizingAfslijpen.JPG (39.97 KiB) 4911 keer bekeken
Met een beetje foefelen en wat geluk is het dus gelukt om de dikkere Seiko donorspoel op/in de originele Calsonic pomp te krijgen en daarbij net genoeg speling op de clutchplate te hebben. 0,3mm is aan de krappe kant, maar de eerste (lange) testritten zijn alweer een feit, en de AC gaat gewoon weer aan en uit:)

Een voordeeltje van de donor spoel was dat die de moderne temperatuursensor op de pomp heeft (niet nodig bij mijn directe 12V aansturing, zonder deze tussenstop) met daartussen een connectortje, wat het op maat maken en solderen iets makkelijker maakte, zonder de spoel nóg een keer te verwijderen.
ACconnector.JPG
ACconnector.JPG (53.14 KiB) 4911 keer bekeken
Het koste wat tijd om dit stukje techniek te leren kennen en de verschillende stappen te testen. Maar het geeft wel enorme voldoening om dit zo op te kunnen lossen. Echt super happy dat dit stukje comfort het weer doet, zeker met ons zoontje achterin die ook bepaald niet van oververhitting houdt.
ACwerkt.JPG
ACwerkt.JPG (56.25 KiB) 4911 keer bekeken

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Interieur en Airco reparatie

Bericht door jessedehaan » 06 jun 2021, 23:53

Wat heerlijk dat die airco weer werkt, echt genieten :thumbup:
Ook had Sonniboy zonneschermen in een E46 Touring gezien bij iemand die hier langs kwam. Van de verduistering/kwaliteit/looks was ik zodanig onder de indruk dat wij ook maar zo'n setje gekocht hebben. Erg duur, maar echt een top investering denk ik. Ideaal met ons zoontje achterin, en geen lakens of die malle vierkante klever waar de zon altijd langs schijnt. Ook geven de Sonniboys meer reflectie in de ramen, een soort subtiel getinte look, en dat maakt auto ook weer wat vlotter.

Op ons vakantieadres, met de auto recht voor de deur, heb ik het ritme van elke zomer wat spuitwerk verrichten maar weer voortgezet, lekker even de rust voor. De nu zwart gespoten achterklep geeft alweer iets meer samenhang in de steeds meer naar donker interieur omgetoverde auto
AllOpen.JPG
AllOpen.JPG (165.99 KiB) 2554 keer bekeken
KlepSpuiten.JPG
KlepSpuiten.JPG (81.72 KiB) 2554 keer bekeken
Het loont ook om de raamlijsten te spuiten. Sommigen zoeken ook een shadowline setje in hoogglans, maar matzwart vond ik in het geheel wel goed passen, en makkelijker om te doen. En als de laagjes matzwart het niet goed houden, spuit ik het nog eens, en dan met een blanke lak erover.
Raamlijsten.JPG
Raamlijsten.JPG (61.86 KiB) 2554 keer bekeken
Raamlijsten2.JPG
Raamlijsten2.JPG (84.12 KiB) 2554 keer bekeken
De voorbumper had ik twee jaar terug met Hammerite hoogglans zwart gespoten, maar dit zag er vooral door steenslag niet meer mooi uit. Toen heb ik alleen ontvet, dit keer heb ik met P400 geschuurd, en een stukje met spuitplamuur weer strak gemaakt. Matzwart staat ook beter. De vorige keer had ik alles afgeplakt, maar deze strips gaan er makkelijk af, en dat maakt het schoonmaken en spuiten ook makkelijker.
SteenslagBumperstrip.JPG
SteenslagBumperstrip.JPG (91.75 KiB) 2554 keer bekeken
BumperMat.JPG
BumperMat.JPG (129.07 KiB) 2554 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Interieur en Airco reparatie

Bericht door matthyssie » 07 jun 2021, 00:07

Heel netjes, leuk je verhalen zo te lezen!

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Interieur en Airco reparatie

Bericht door jessedehaan » 07 jun 2021, 00:15

Ook wilde ik al lange tijd m'n ruitenwissers en parafaanplaat spuiten. Bij aankoop was die van mij enorm verbrokkeld aan de raamrand dus ik had van de sloop al eens een erg goede/intacte gevonden, maar uitgeslagen grijs, zoals zoveel plastic delen, was die inmiddels wel.
Parafaan.JPG
Parafaan.JPG (86.47 KiB) 2547 keer bekeken
Omdat bij het demonteren ook het dekseltje van het interieurfilter los moest, heb ik die ook maar meegespoten. Dus die is ook van uitgeslagen grijs weer in keurig matzwart veranderd.
ParafaanZwart.JPG
ParafaanZwart.JPG (104.29 KiB) 2547 keer bekeken
Tja, en dan krijg je zin om dat luchtrooster ook nog eens onder handen te nemen. Dat is voor een volgende keer.
ParafaanZwart2.JPG
ParafaanZwart2.JPG (63.83 KiB) 2547 keer bekeken
Ook kon ik nog wat lakwerk herstellen. Bij de achterbumper bladderde een heel stuk blanke lak met blaasjes en al af. Alles weggekrabt, ontvet, geschuurd, en weer blanke lak erover. De randjes moet ik nog wat uitschuren en polijsten, en je ziet de reliëfrandjes nog een beetje, maar in kort tijdsbestek een prima oplossing zo. Het sleepoogklepje zal ik ook nog eens doen, en als je zo naar je auto kijkt .. dan valt er nog heel wat bij te werken.
Bladderen.JPG
Bladderen.JPG (74.91 KiB) 2547 keer bekeken
Schuren.JPG
Schuren.JPG (102.5 KiB) 2547 keer bekeken
BlankeLak.JPG
BlankeLak.JPG (107.27 KiB) 2547 keer bekeken
Tussen BMW logo en nummerplaat zat er ook een lelijke roestplek. Daar moest ik veel lak weg krabben en schuren om de roest te ont-dekken en weg te halen. Dan laagjes roestomvormer, primer, schuren, laagje OrientBlau, en laagjes blanke lak, maar dat resultaat is ongeveer hetzelfde als op bovenstaande foto's. Geen ergernis meer als ik door ons voorraam recht op de achterklep kijk, en nog weer wat meer Freude am Fahren :df:

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Interieur en Airco reparatie

Bericht door jessedehaan » 07 jun 2021, 00:17

matthyssie schreef: 07 jun 2021, 00:07 Heel netjes, leuk je verhalen zo te lezen!
Thanks!

Gebruikersavatar
Emilio
Berichten: 975
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
Auto: M2 LCI

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Interieur en Airco reparatie

Bericht door Emilio » 07 jun 2021, 07:32

Gaaf!

Hij is al bijna “fabrieksnieuw” zo 😉

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Interieur en Airco reparatie

Bericht door Martijn_bmw » 07 jun 2021, 08:06

Idd leuk om te blijven volgen en mooi hoe je de e46 steeds iets verder perfectioneert 👌

Heb zelf ook nog altijd erg goede herinneringen aan mijn E46’s eerst 318i daarna 325i en met beide ruim 100.000km gemaakt, heerlijke auto’s :df:

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Interieur en Airco reparatie

Bericht door Vanreijmersdal » 07 jun 2021, 08:11

Dat doe je wel netjes, mooi resultaat.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Interieur en Airco reparatie

Bericht door jessedehaan » 08 jun 2021, 23:39

Ja leuk, bedankt mensen. Ik volg ook graag de draadjes, upgrades en tricks van anderen.
Steeds meer delen lijken inderdaad mooi, dat is waar. Maar ik zou ook wel een show kunnen geven van alle minpuntjes hoor.

Door het spuitresultaat zelf ben ik ook verrast. Ik heb het weliswaar zo goed mogelijk voorbereid, ontvet, zorgvuldig afgeplakt, en in dunne laagjes met vloeiende bewegingen egaal proberen te spuiten. Bij gunstige temperatuur en lage luchtvochtigheid. Maar dit wel op een boerenerf, onder een boom, en met Action bussen van 2 euro (na de dure Hammerite bussen). De tijd zal het leren of dit tegen weer en wind en wasboxspuiten bestand is.

En Martijn, dat zijn meer km's dan ik, en je kunt .. natuurlijk altijd nog een keertje terug naar die oude liefde :thumbup:
SpiegelMatZwart.JPG
SpiegelMatZwart.JPG (57.56 KiB) 2336 keer bekeken
Bstijl.JPG
Bstijl.JPG (49.49 KiB) 2336 keer bekeken
lol.JPG
lol.JPG (129.71 KiB) 2336 keer bekeken

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Interieur en Airco reparatie

Bericht door Martijn_bmw » 09 jun 2021, 10:00

jessedehaan schreef: 08 jun 2021, 23:39

En Martijn, dat zijn meer km's dan ik, en je kunt .. natuurlijk altijd nog een keertje terug naar die oude liefde :thumbup:
Ik kijk idd zo nu en dan wel eens naar een e46 cabrio i.p.v. de z4 zeker die laatste types van 2003-2005 zijn prachtig :D

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Interieur en Airco reparatie

Bericht door jessedehaan » 19 aug 2021, 22:33

Eindelijk kan ik het koelhoofdstuk tevreden afsluiten. Ik had al maanden een E36 thermostaat van 95 graden liggen om te kijken of ik dat passend kon maken. Ondertussen hield de uitgeboorde thermostaat de temperatuur prettig rond de 90 graden, maar het opwarmen gaat toch wel te traag, en dat ducttape achter de nieren is na zoveel maanden ook wel, tsja. Om een lang verhaal kort te maken: het past precies.
E36vsE46thermostaatM43.JPG
E36vsE46thermostaatM43.JPG (47.44 KiB) 1560 keer bekeken
De buis is nogal wat langer, maar de diameters had ik op voorhand gemeten, en tussen vrees en vertrouwen heb ik de kop van de slang maar afgesneden. En toen nog een stukje.
KopVanDeSlang.JPG
KopVanDeSlang.JPG (31.33 KiB) 1560 keer bekeken
En daar zit ie dan. Lekdicht, en nog meer eenvoud onder de kap.
Thermos2.JPG
Thermos2.JPG (82.35 KiB) 1560 keer bekeken
95vs105.JPG
95vs105.JPG (71.19 KiB) 1560 keer bekeken
Ze doen precies wat ze beloven: Het irriteerde me dus om in het geheimmenu (19.7) steeds 108 graden te zien, 105 bij de thermostaat en 108 graden verder op de kop waar de temperatuursensor zit.
En wat denk je: nu dus exact 98 graden, omdat de thermostaat gewoon precies op 95 graden regelt. Ik vind het ongelooflijk hoe zo'n stukje bimetaal en veer zo gekalibreerd kunnen worden.

Nog steeds wel warm, 98 graden, maar niet meer zo idioot boven de 100 graden. Helemaal happy dus.
Nieren.JPG
Nieren.JPG (74.51 KiB) 1560 keer bekeken

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: koelere thermostaat en varia

Bericht door Martijn_bmw » 20 aug 2021, 07:54

Blijft een leuk topic! En ik heb altijd nog een zwak voor de e46 en ook deze 318i m43 motor.
Met exact deze motor en pfl e46 heb ik mijn noordkaap reis gemaakt 7.500 km in 2wkn bergwegen :df:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: koelere thermostaat en varia

Bericht door Martin van der Zwaard » 20 aug 2021, 08:29

Mooi dat het gelukt is maar ik snap nog steeds niet waarom.....

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: koelere thermostaat en varia

Bericht door Martijn_bmw » 20 aug 2021, 15:53

Martin van der Zwaard schreef: 20 aug 2021, 08:29 Mooi dat het gelukt is maar ik snap nog steeds niet waarom.....
Volgens mij vind TS en meer mensen die affabriek bedrijfstemp te hoog, zie je ook voorbij komen bij N55 motoren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Majestic-12 [Bot], ParaChris en 64 gasten