E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 achteras en varia
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E46 M43 optimalisatie: lichter vliegwiel en balansassen delete
Een licht vliegwiel zou een fabrieksoptie moeten zijn.. zou de kleinere motoren zoveel leuker maken.
Is het vliegwiel een twee massa exemplaar?
Is het vliegwiel een twee massa exemplaar?
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E46 M43 optimalisatie: lichter vliegwiel en balansassen delete
Dat zie je niet vaak, een doorsnee 4 cilinder die aangepakt wordt.
Met het juiste onderhoud gaat het nog jaren mee en dat vind ik mooi.
Al zeg je dat de motor al op 270k zit en de lagers wel slijtage vertonen. Ansich geen schande lijkt mij? De slijtage ziet er gelijkmatig uit.
Met het juiste onderhoud gaat het nog jaren mee en dat vind ik mooi.
Al zeg je dat de motor al op 270k zit en de lagers wel slijtage vertonen. Ansich geen schande lijkt mij? De slijtage ziet er gelijkmatig uit.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: E46 M43 optimalisatie: lichter vliegwiel en balansassen delete
Leuk project!
Zelf ooit een m40 van <100 pk (vermogensbank) atmosferisch naar 151 laten helpen.
Volgens de meesten was een m40 zo ongeveer het slechtste wat bmw ooit gebouwd had, maar na dik 300.000 kilometer bleek de mijne in ieder geval zo goed als nieuw (scheelt wellicht dat we de wagen nieuw hadden gekocht en goed onderhouden).
Benieuwd wat jij er allemaal nog mee gaat doen.
Zelf ooit een m40 van <100 pk (vermogensbank) atmosferisch naar 151 laten helpen.
Volgens de meesten was een m40 zo ongeveer het slechtste wat bmw ooit gebouwd had, maar na dik 300.000 kilometer bleek de mijne in ieder geval zo goed als nieuw (scheelt wellicht dat we de wagen nieuw hadden gekocht en goed onderhouden).
Benieuwd wat jij er allemaal nog mee gaat doen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E46 M43 optimalisatie: lichter vliegwiel en balansassen delete
OHja jij had zelfs itbs erop toch Allen?
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: E46 M43 optimalisatie: lichter vliegwiel en balansassen delete
Setje Jenveys door dBilas laten monteren idd.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: E46 M43 optimalisatie: lichter vliegwiel en balansassen delete
Maar dat was een project welke hij niét zou aanraden..
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 optimalisatie: lichter vliegwiel en balansassen delete
Ik moest het even opzoeken, maar dat klopt wel ja;) Het vergde meer tender-loving-care dan ik gedacht had om hem rijdbaar en toonbaar te krijgen, maar inmiddels is het aardig op de rit en rijden we er al 1,5jr/45.000km plezierig en bedrijfszeker mee.
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 optimalisatie: lichter vliegwiel en balansassen delete
Ja idd.
Het was einde oefening toen denk ik? Of nog nieuwe lagers erin gedaan?
Er zijn zóveel van deze blokken, en richting de 3ton gaan ze vaak al naar schroot of export, dus het is moeilijk in te schatten, maar op een Duits forum las ik dat iemand ze bij vier kennissen vervangen had, tussen de 220.000 en 320.000, en dat het telkens de moeite, of bijna te laat was.
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 optimalisatie: lichter vliegwiel en balansassen delete
Ja door dat zware vliegwiel leek het wel een lome diesel, incl. de trage toerenterugval.
De fabriek is volgens mij vooral bezig met zwaar=minder inspuiting/minder uitstoot stationair...
Ik was wel eventjes bang voor de stationairloop, zeker icm airco, maar de volgende keer (..) zou ik zeker voor een nog 6kg M20 vliegwiel gaan. Ook qua wegrijden is het nauwelijks wennen geweest, ook niet voor m'n vrouw. Een beetje gearbox-chatter heb ik wel, maar minimaal.
Beide M43 vliegwielen waren wel solide/enkel (SMF) waarbij de zware geloof misschien dubbel-massa heet door het gewicht. Maar nog geen ingewikkeld/comfortabel twee-massa vliegwiel (DMF) met interne veerconstructie.
Bedankt, daar ga ik voor, voor nog jaren 'goedkope' kilometersCrookie schreef: ↑01 feb 2020, 22:53 Dat zie je niet vaak, een doorsnee 4 cilinder die aangepakt wordt.
Met het juiste onderhoud gaat het nog jaren mee en dat vind ik mooi.
Al zeg je dat de motor al op 270k zit en de lagers wel slijtage vertonen. Ansich geen schande lijkt mij? De slijtage ziet er gelijkmatig uit.
Ik dacht dat koper al wel de derde laag is, en daarmee killing voor oliedruk/lagers/motor.
Als je zoekt op 'rod bearing BMW' zie je wel de verschillen bij wissels. Of op 'rod bearing layers' de verschillende slijtagelagen
Bij zo'n underpowered blokje schrok ik daar wel van, zeker omdat getunede TDI'tjes redelijk zorgeloos tot over de 5 ton rijden.
Dat is wel echt een serieus opbouw project! Ik heb er nog een paar pagina's over terug gevonden, mooi.allen schreef: ↑02 feb 2020, 09:17 Leuk project!
Zelf ooit een m40 van <100 pk (vermogensbank) atmosferisch naar 151 laten helpen.
Volgens de meesten was een m40 zo ongeveer het slechtste wat bmw ooit gebouwd had, maar na dik 300.000 kilometer bleek de mijne in ieder geval zo goed als nieuw (scheelt wellicht dat we de wagen nieuw hadden gekocht en goed onderhouden).
Benieuwd wat jij er allemaal nog mee gaat doen.
Zeker met ITB's is dat onwijs gaaf, maar zowel de Dbilas kit als bankafstelling kosten ontzettend veel geld en tijd.
Ik moet onze daily gewoon rijdbaar houden, maar er zijn altijd kansen voor onderhoud en upgrade:)
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E46 M43 optimalisatie: lichter vliegwiel en balansassen delete
Die zwaardere vliegwielen hebben niet zoveel met een zware stationairloop te maken, maar meer met fuel overrun. Als je van het gas af gaat dan stopt je ECU injectie en ze hebben die vliegwielen zwaarder gemaakt om daarvoor te compenseren.
Als je een bocht instuurt dan rolt je auto beter door met een zwaarder vliegwiel. Op racewagens met een lichter vlieger word overrun fuelcut vaak uitgezet om die reden.
Als je dus merkt dat hij wat te snel doodvalt in bochten dan kan je kijken of ze bij tuning die functie uit kunnen schakelen. Gaat hij wel wat meer verbruiken.
Het is ook vaak comfortabeler met dingen als schakelen, doordat je toeren wat minder snel terug vallen is schakelen voor de gemiddelde gebruiker wat vloeiender.
Als je een bocht instuurt dan rolt je auto beter door met een zwaarder vliegwiel. Op racewagens met een lichter vlieger word overrun fuelcut vaak uitgezet om die reden.
Als je dus merkt dat hij wat te snel doodvalt in bochten dan kan je kijken of ze bij tuning die functie uit kunnen schakelen. Gaat hij wel wat meer verbruiken.
Het is ook vaak comfortabeler met dingen als schakelen, doordat je toeren wat minder snel terug vallen is schakelen voor de gemiddelde gebruiker wat vloeiender.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: E46 M43 optimalisatie: lichter vliegwiel en balansassen delete
Mooie uitleg bert!
En topic starter is lekker bezig! Keer een mosselman turbo er op :p
En topic starter is lekker bezig! Keer een mosselman turbo er op :p
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 optimalisatie: lichter vliegwiel en balansassen delete
Ha, overrun fuelcut dus, leuk dat is leerzaam.
En als echt licht is mijn vliegwiel met 8,5kg ook niet echt. Gevoelsmatig ben ik meer teruggegaan van overdreven zwaar naar normaal.
Het toerental slaat gelukkig niet oncomfortabel snel dood/terug bij ontkoppelen. Al is het wel een gewoonte geworden om bij remmen&schakelen altijd te revmatchen met de buitenkant van de voet. Dat is wel weer zalig bij het opstaande gaspedaal van BMW.
--
De stap van een 228mm naar 215mm koppeling ging prima, maar dat is misschien mede door mijn lichtere/kleinere wielen en iets kortere diff. Ik zou het verder niet aanbevelen op zwaardere E46's.
Wel heb ik bij filerijden meer last heb van stevig stotteren/bokken/clutchjudder. Misschien komt dat door de kleinere koppelingsplaat, of omdat het vliegwiel minder hitte kan afvoeren. Dat laatste zou wel een reden zijn om niet lichter te gaan.
En als echt licht is mijn vliegwiel met 8,5kg ook niet echt. Gevoelsmatig ben ik meer teruggegaan van overdreven zwaar naar normaal.
Het toerental slaat gelukkig niet oncomfortabel snel dood/terug bij ontkoppelen. Al is het wel een gewoonte geworden om bij remmen&schakelen altijd te revmatchen met de buitenkant van de voet. Dat is wel weer zalig bij het opstaande gaspedaal van BMW.
--
De stap van een 228mm naar 215mm koppeling ging prima, maar dat is misschien mede door mijn lichtere/kleinere wielen en iets kortere diff. Ik zou het verder niet aanbevelen op zwaardere E46's.
Wel heb ik bij filerijden meer last heb van stevig stotteren/bokken/clutchjudder. Misschien komt dat door de kleinere koppelingsplaat, of omdat het vliegwiel minder hitte kan afvoeren. Dat laatste zou wel een reden zijn om niet lichter te gaan.
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E46 M43 optimalisatie: lichter vliegwiel en balansassen delete
Kon het zo niet vinden, maar heb je die CDV (clutch delay valve) ofzo d'r al uit tussenuit gehaald ? Of heeft deze E46 dat nog niet ?
Als die er tussen zit is het ook net alsof je net met je 1e rijles bezig bent tijdens het rijden
En verder: daar moet een turbo op, daar moet een turbo op :p
Als die er tussen zit is het ook net alsof je net met je 1e rijles bezig bent tijdens het rijden
En verder: daar moet een turbo op, daar moet een turbo op :p
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E46 M43 optimalisatie: lichter vliegwiel en balansassen delete
Zijn die oudere zoveel ingrijpender? Op de 1 serie is het in mijn optiek niet (alleen) de reden waarom schakelen niet sneller (soepel) gaat.
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 optimalisatie: lichter vliegwiel en balansassen delete
De CDV is er inderdaad ook al uit geschroefd:) Dat haalde mooi die hinderlijke halve tel wachten voor het aangrijpen weg.
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43: vliegwiel/balansassen: 0 pk/nm erbij, en tóch winst
Ondertussen heeft de M43 weer zijn check-up op de vermogensbank weer gehad. Je gaat voor een nieuwe run toch nog even goede benzine tanken (Aral 102). En ook had ik de bougies nog even verwisseld, en gelukkig op tijd een scheur in de inlaatslang opgemerkt. Klaar voor de meting dus, in de hoop dat het blok inmiddels wat schoner is, en de verwijderde balansassen en het lichtere vliegwiel wat opleveren.
Bougies:
Alles kwam er goed uit, geen olie, geen afgebroken elektroden. Mooie kleur (?). Alles startte en liep ook nog prima. Maargoed, BMW had 3 NGK exemplaren, en 1 Bosch (links) op voorraad liggen blijkbaar. Nu zitter er vier identieke NGK BKR6EQUP in. Alles op 28nm gezet. Oeps, altijd vervangen na 19 jaar of eerder... Marco van Bullpower heeft de bank opnieuw gekalibreerd omdat de bandenmaat t.o.v. de vorige meting wat anders was. En daarna een weer een paar runs in de derde versnelling: NUL pk erbij, en NUL nm! Ai, dat was theoretisch wel een beetje te verwachten, maar ook wel een teleurstelling. Je hoopt toch dat het lichtere vliegwiel en de verwijderde balansassen toch íets doen. En dat deed het bij nader inzien ook.
Je ziet op de eerste uitdraai al dat het koppel iets eerder opbouwt (en het vermogen iets eerder afneemt).
Maar uitgezet in tijd vond Marco toch nog iets opvallends: het piekvermogen wordt namelijk al na 4,5 seconden behaalt, ipv na 5 seconden, zo'n 10% eerder.
Dat is zo'n beetje net zo'n groot verschil in vermogensopbouw als de chip gaf (piekvermogen op 5sec ipv 5,5sec). En dat verklaart denk ik ook waarom de vliegwiel/balansas-ingreep gevoelsmatig net zoveel bracht, zo niet meer, dan het chippen. Je bouwt dus in ieder geval sneller vermogen op met minder roterende massa. (Ook waren de achterwielen waren per stuk ook nog 2x2kg lichter, en het diff is iets korter dan eerder (2%, van 3.38 naar 3.45). Ik denk dat dit ook wel iets effect heeft gehad).
Al met al, toch met een kleine glimlach weer naar huis.
Bougies:
Alles kwam er goed uit, geen olie, geen afgebroken elektroden. Mooie kleur (?). Alles startte en liep ook nog prima. Maargoed, BMW had 3 NGK exemplaren, en 1 Bosch (links) op voorraad liggen blijkbaar. Nu zitter er vier identieke NGK BKR6EQUP in. Alles op 28nm gezet. Oeps, altijd vervangen na 19 jaar of eerder... Marco van Bullpower heeft de bank opnieuw gekalibreerd omdat de bandenmaat t.o.v. de vorige meting wat anders was. En daarna een weer een paar runs in de derde versnelling: NUL pk erbij, en NUL nm! Ai, dat was theoretisch wel een beetje te verwachten, maar ook wel een teleurstelling. Je hoopt toch dat het lichtere vliegwiel en de verwijderde balansassen toch íets doen. En dat deed het bij nader inzien ook.
Je ziet op de eerste uitdraai al dat het koppel iets eerder opbouwt (en het vermogen iets eerder afneemt).
Maar uitgezet in tijd vond Marco toch nog iets opvallends: het piekvermogen wordt namelijk al na 4,5 seconden behaalt, ipv na 5 seconden, zo'n 10% eerder.
Dat is zo'n beetje net zo'n groot verschil in vermogensopbouw als de chip gaf (piekvermogen op 5sec ipv 5,5sec). En dat verklaart denk ik ook waarom de vliegwiel/balansas-ingreep gevoelsmatig net zoveel bracht, zo niet meer, dan het chippen. Je bouwt dus in ieder geval sneller vermogen op met minder roterende massa. (Ook waren de achterwielen waren per stuk ook nog 2x2kg lichter, en het diff is iets korter dan eerder (2%, van 3.38 naar 3.45). Ik denk dat dit ook wel iets effect heeft gehad).
Al met al, toch met een kleine glimlach weer naar huis.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E46 M43 optimalisatie: vliegwiel/balansassen: 0pk en toch 'winst'
Jammer dat er niet meer uit kwam. De bougies lijken wat koolstof afzetting te hebben. Niks schrikbarends denk ik.
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: E46 M43 optimalisatie: vliegwiel/balansassen: 0pk en toch 'winst'
Tijd voor een turbo
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 optimalisatie: vliegwiel/balansassen: 0pk en toch 'winst'
Het blokje loopt nu vlot en zuinig, maar de metingen laten wel zien dat er heel wat oorspronkelijke pk's verloren zijn gegaan.
Toch maar eens een cilinderlektest laten doen of zelf zo'n setje kopen. Na 290.000km kan er natuurlijk best wat compressieverlies zijn via de kleppen, pakking of misschien de zuigerveren.
Ja een turbo is gaaf. Maar daarmee zou de eenvoud en het goedkope rijden met deze achtklepper wel verloren gaan. Maar wie weet, ooit. 260pk zou nog gaan op de standaard internals (gesmede drijfstangen en krukas dacht ik). En ik hoorde van iemand met 450pk, maar dan wel met andere zuigers en jaarlijks nieuwe drijfstanglagers.
Toch maar eens een cilinderlektest laten doen of zelf zo'n setje kopen. Na 290.000km kan er natuurlijk best wat compressieverlies zijn via de kleppen, pakking of misschien de zuigerveren.
Ja een turbo is gaaf. Maar daarmee zou de eenvoud en het goedkope rijden met deze achtklepper wel verloren gaan. Maar wie weet, ooit. 260pk zou nog gaan op de standaard internals (gesmede drijfstangen en krukas dacht ik). En ik hoorde van iemand met 450pk, maar dan wel met andere zuigers en jaarlijks nieuwe drijfstanglagers.
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 17 feb 2020, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E46 M43 optimalisatie: vliegwiel/balansassen: 0pk en toch 'winst'
+50pk en wat koppel winst is toch ook leuk :–) de rollenbank en tuner ben je inmiddels bekend mee
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 optimalisatie: vliegwiel/balansassen: 0pk en toch 'winst'
Jazeker, ook atmosferisch zijn er nog voldoende pk's terug te winnen en toe te voegen.
Eerst maar door minder restrictie: De spaghetti heeft het gietijzeren spruitstuk inmiddels vervangen. Dat ziet er mooi uit en maakt hoger in de toeren zeker een verschil. Foto's volgen nog een keertje.
Sowieso tellen kleine verbeteringen al leuk op. Dat houd ik bij met een testje over het hele toerenbereik, van 2000-6000 toeren, in de tweede versnelling. Zo'n meting met lage snelheid is altijd makkelijk te doen (ouderwetse stopwatch), zonder dat je last hebt van verkeer, wind of viaduct. Er zijn genoeg momenten dat dit met warme motor, en ongeveer een kwart volle tank en dezelfde temperatuur kan. Het effect van de velg/band combinatie heeft nog het meeste effect bij zo'n auto met weinig vermogen.
6,7sec als start. De zware 17 inch velgen (Styling 44) al vervangen door Styling 53. Verstopte kat al vervangen door 200cell.
6,2sec na de chiptuning van 107 naar 117pk
6,0sec na het lichtere vliegwiel + balansassen delete.
5,6sec na lichtere velgen (Styling 46) met kleinere banden: 195/60/15 (dat scheelt ook 4% in afrolomtrek en op de teller natuurlijk).
5,5sec na een iets korter diff (3.38 > 3.45, 2% verschil).
5,3sec na het plaatsen van de 4-1 spaghetti
Eerst maar door minder restrictie: De spaghetti heeft het gietijzeren spruitstuk inmiddels vervangen. Dat ziet er mooi uit en maakt hoger in de toeren zeker een verschil. Foto's volgen nog een keertje.
Sowieso tellen kleine verbeteringen al leuk op. Dat houd ik bij met een testje over het hele toerenbereik, van 2000-6000 toeren, in de tweede versnelling. Zo'n meting met lage snelheid is altijd makkelijk te doen (ouderwetse stopwatch), zonder dat je last hebt van verkeer, wind of viaduct. Er zijn genoeg momenten dat dit met warme motor, en ongeveer een kwart volle tank en dezelfde temperatuur kan. Het effect van de velg/band combinatie heeft nog het meeste effect bij zo'n auto met weinig vermogen.
6,7sec als start. De zware 17 inch velgen (Styling 44) al vervangen door Styling 53. Verstopte kat al vervangen door 200cell.
6,2sec na de chiptuning van 107 naar 117pk
6,0sec na het lichtere vliegwiel + balansassen delete.
5,6sec na lichtere velgen (Styling 46) met kleinere banden: 195/60/15 (dat scheelt ook 4% in afrolomtrek en op de teller natuurlijk).
5,5sec na een iets korter diff (3.38 > 3.45, 2% verschil).
5,3sec na het plaatsen van de 4-1 spaghetti
- Eeuwe
- Berichten: 4533
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: acceleraties
Wel leuk om te volgen! Toch al een behoorlijk verschil gemaakt.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: acceleraties
Leuk project, weer eens wat anders dan de 6 cilinders.
Ook leuk dat je bijhoudt wat de winst is van de aanpassingen. Alleen is het natuurlijk niet helemaal eerlijk om van 2000 tot 6000 toeren te meten als je een andere (kleinere) bandenmaat en (korter) diff monteert. Want je meet dan de acceleratie over een kleiner snelheidsbereik, dus is het logisch dat je een betere tijd gaat krijgen. De 4% kleinere afrolomtrek geeft een 4% kleiner snelheidsbereik, dus zal de tijd alleen daarom al zo'n 4% korter worden. Beter is om een vast snelheidsbereik aan te houden, bijvoorbeeld van 30 tot 90 km/u in de 2 (als hij dat haalt natuurlijk).
Ook leuk dat je bijhoudt wat de winst is van de aanpassingen. Alleen is het natuurlijk niet helemaal eerlijk om van 2000 tot 6000 toeren te meten als je een andere (kleinere) bandenmaat en (korter) diff monteert. Want je meet dan de acceleratie over een kleiner snelheidsbereik, dus is het logisch dat je een betere tijd gaat krijgen. De 4% kleinere afrolomtrek geeft een 4% kleiner snelheidsbereik, dus zal de tijd alleen daarom al zo'n 4% korter worden. Beter is om een vast snelheidsbereik aan te houden, bijvoorbeeld van 30 tot 90 km/u in de 2 (als hij dat haalt natuurlijk).
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: acceleraties
Leuk, bedankt mannen.
En Marc je hebt zeker gelijk mbt banden en diff.
Alleen is het inmiddels m'n referentie geworden waar ik geen app of gps voor nodig heb.
En doet dit 'door de toeren trekken' wel recht aan de responsbeleving van de aanpassingen.
Ik heb nog een paar jaar om voor een volgende auto een betere standaardtest te ontdekken:)
Wat doen jullie? Ik heb eerst veel 80-120 in 4 gemeten, maar dat is met verkeer/wind etc. vaak lastiger om goed te doen.
En Marc je hebt zeker gelijk mbt banden en diff.
Alleen is het inmiddels m'n referentie geworden waar ik geen app of gps voor nodig heb.
En doet dit 'door de toeren trekken' wel recht aan de responsbeleving van de aanpassingen.
Ik heb nog een paar jaar om voor een volgende auto een betere standaardtest te ontdekken:)
Wat doen jullie? Ik heb eerst veel 80-120 in 4 gemeten, maar dat is met verkeer/wind etc. vaak lastiger om goed te doen.
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: spaghetti -5kg en .. pk
Nog wat foto's van het gemonteerde spaghetti spruitstuk (en de teruggeplaatste resonator, dat is toch wel lekker).
Ik ben bij Anthony Roos van Kiwiparts in Beugden/Boxmeer geweest. Dat was echt prettig, een vakman.
De spaghetti komt verder naar de lens toe, maar ook de diameter verschilt nogal: 40mm runners versus 35x31mm. De uitlaatpoorten. Het oude spruitstuk kwam er eigenlijk makkelijk af met wat WD40. Alle tapeinden nog OK. Wat meteen opviel was de roet van een lek waar een stalen buis op de RVS kat was gelast, daar zat ook een scheurtje. Er was waarschijnlijk geen 'overgangsdraad' gebruikt... En mijn ideetje om met een rondje roestomvormer en daarna hittebestendige Hammerite de demper langer goed te houden lijkt na een half jaar weinig stand te houden.. Kijk, dat ziet er mooi uit. Na 5 uurtjes werk kon de motor gestart worden: Hij klinkt aangenaam stiller. En wat staat zo'n verkleurend rvs spaghetti uitlaatspruitstuk prachtig!
Tijdens het rijden is er bij 2500 en 3200 toeren geen resonantie meer. En ik heb de indruk dat het boven de 3500 wat beter doorblaast tot 6000 toeren. Of het onderin toeren wat koppel kost kan ik niet voelen. De 2000-6000 toeren meting in 2 lijkt in ieder geval iets vlotter te gaan. En later dit jaar hoop ik nog eens te laten meten wat het daadwerkelijk aan pks'/nm heeft opgeleverd.
Ik ben bij Anthony Roos van Kiwiparts in Beugden/Boxmeer geweest. Dat was echt prettig, een vakman.
De spaghetti komt verder naar de lens toe, maar ook de diameter verschilt nogal: 40mm runners versus 35x31mm. De uitlaatpoorten. Het oude spruitstuk kwam er eigenlijk makkelijk af met wat WD40. Alle tapeinden nog OK. Wat meteen opviel was de roet van een lek waar een stalen buis op de RVS kat was gelast, daar zat ook een scheurtje. Er was waarschijnlijk geen 'overgangsdraad' gebruikt... En mijn ideetje om met een rondje roestomvormer en daarna hittebestendige Hammerite de demper langer goed te houden lijkt na een half jaar weinig stand te houden.. Kijk, dat ziet er mooi uit. Na 5 uurtjes werk kon de motor gestart worden: Hij klinkt aangenaam stiller. En wat staat zo'n verkleurend rvs spaghetti uitlaatspruitstuk prachtig!
Tijdens het rijden is er bij 2500 en 3200 toeren geen resonantie meer. En ik heb de indruk dat het boven de 3500 wat beter doorblaast tot 6000 toeren. Of het onderin toeren wat koppel kost kan ik niet voelen. De 2000-6000 toeren meting in 2 lijkt in ieder geval iets vlotter te gaan. En later dit jaar hoop ik nog eens te laten meten wat het daadwerkelijk aan pks'/nm heeft opgeleverd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 219 gasten