E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 achteras en varia

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door TLRS » 19 jul 2020, 22:34

Beste kostenpost aan onderhoud ja. Maar wel lekker bezig geweest en een hoop van opgestoken, ook mooi.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door Crookie » 20 jul 2020, 09:34

Tja... wat is veel onderhoud. Een veilig gevoel en technisch in orde auto vind ik ook wat waard. Koop je daadwerkelijk voor het bedrag wat je nu uitgeeft en restwaarde auto een recenter model? Ik denk het niet...

Om nog maar te zwijgen over de kosten van een een 4 cilinder e91 motor.
Als ik de forums en vak kanalen mag geloven zijn dat niet de fijnste om te hebben.

Wil je echt budget naar mijn mening, koop dan puur op ‘banger nomics’ en doe hem daarna weer van de hand.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26613
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door Martijn_bmw » 20 jul 2020, 10:11

Jan Terwolde schreef: 19 jul 2020, 21:19 Erg gaaf de mooie verslagen die je maakt, en het vele werk dat je zelf doet!

Zoveel onderhoudskosten zijn niet bepaald rendabel en dan kun je toch veel beter een recente auto rijden? Normaliter is afschrijving een bitch, maar dit laat toch de andere kant van de medaille zien. Ik denk ook dat je meer bezig bent een oude, bijna volledig afgeschreven auto te reviseren i.p.v. dat je (noodzakelijk) onderhoud aan het uitvoeren bent.

Als je goedkoop wil rijden met een auto van +-1500,- dan moet je met met zo'n auto gewoon door rijden, wat mankementen door de vingers moet zien en goedkope onderdelen moet gebruiken. Ook vooral niet teveel aan preventief onderhoud moet doen. Ook is het gehele onderstel fris maken fijn voor de rijervaring, maar niet bepaald kosten efficiënt bij een auto van 1500. De auto was in de eerste 2 maanden bijna 2x economisch total loss. Ik had hem reeds weggedaan. Volgens mij ben je gewoon een liefhebber en dan doe je irrationele dingen! Al vrees ik dat ik daar wel over mee kan praten hoor. :roll: :blink:

Heb je ook een lijst van onderhoudszaken die zijn gedaan met de kosten?
100% mee eens, ten eerste vooral heel gaaf dat je dit allemaal zo deelt en post.
leuk om te zien en mee te lezen, en herkenbaar over de PFL 318i. zelf ook 100.000km met een PFL 318i gemaakt en nog altijd in gedachte als een fijne daily.

Wat betreft onderhoud, ook met Jan eens. Eigenlijk is dit een soort van reviseren / restaureren.
Normaal zou je alleen dingen doen die echt moeten om een auto van 1500EUR rijdbaar te houden.

Nu liggen je kosten even hoog als ik voor mijn daily all-inn kwijt ben met ook 30.000km per jaar en elk jaar een andere auto van zo'n gem 4 jaar oud. Dan valt de afschrijving ineens weer mee als je het hier tegen af zet :tooth:

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door Fedmas » 20 jul 2020, 10:35

Top dat je dit zo deelt en dank! Leuk ook je overwegingen te lezen.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door tomgtr » 20 jul 2020, 11:16

Fedmas schreef: 20 jul 2020, 10:35 Top dat je dit zo deelt en dank! Leuk ook je overwegingen te lezen.
Dit ja, mooi om te volgen en ook mooi hoe je ernaar kijkt. Top!

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door jessedehaan » 22 jul 2020, 21:01

Bedankt allemaal. En ja de cijfers liegen niet. Het wedstrijdje van runningcosts met de nieuwe(re) auto’s van familieleden ben ik momenteel ook nog aan het verliezen. Met afschrijving, of met veel onderhoud, linksom of rechtsom kost autorijden toch wel geld.

Ook deze goedkope E46 met kleine motor is toch een flink restauratie- en revisieproject geworden. Maar het was inderdaad wel leuk en leerzaam. En ook een investering in de volgende BMW, want dan kan ik met de opgedane ervaring en aangekochte gereedschap weer m'n voordeel doen.

Dat is misschien wel de belangrijkste les voor wie aan een E46 van 20 jaar oud wil beginnen: Ze hebben inmiddels wel wat aandacht nodig :hammer: En voor iemand die veel minder kilometers maakt; een beter onderhouden (!) zescilinder -met hogere aanschaf/lasten/verbruik- was tot nu toe waarschijnlijk nog goedkoper geweest. Maar vanaf heden moet dat ‘budget bimmen’ wel wat meer gaan kloppen en moet ik kunnen inlopen (en zelfs uitlopen) in de runningcosts.

Maar belangrijker: Voor nu is het de ideale familiewagen en hobbyauto in één. Wanneer ik naar die opgeknapte bak kijk, dan word ik toch wel blij. En wanneer ik het raampje op een kier zet en de motor start, dan is het genieten om die oude techniek weer fris tot leven te horen komen. In onze straat staan steeds nieuwere, duurdere en snellere bolides, maar ik zou echt niet willen ruilen :df:

PS De genoemde bedragen in de vorige post zijn vrij nauwkeurig. En er zijn vast meer mensen die het ook nauwgezet bijhouden. Maar ik denk dat de meesten met gemak een derde deel van de reële kosten missen, doordat er heel wat contante betalingen, additieven, gereedschap en 'oja dat was dit jaar ook nog' bij inschiet. Dat is niet erg, maar wel goed om in de vergelijkingen mee te nemen.

PS2 Ik zal nog eens een mooie foto maken :thumbup:

Beading.JPG
Beading.JPG (81.79 KiB) 6050 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door Ferdi » 23 jul 2020, 12:53

Hebben hier nog een Focus 1.6 uit 2004, als daar gemiddeld 100-150 euro per jaar naartoe gaat ben je er wel.
Is met 30.000 km per jaar serieus goedkoop rijden.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door jessedehaan » 23 jul 2020, 21:06

Goeiendag zeg, al was het voor het dubbele bedrag, dat is serieus goedkoop voor z'n oude kilometervreter.
Dat ga ik niet redden de komende jaren, met nog eens banden en remmerij, naast de onvermijdelijke olie, APK en ouderdomsgebreken.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door Ferdi » 23 jul 2020, 22:35

Ik ben er ook verbaasd over.
Gaat voor een euro of 40 aan (Castrol) olie in, dan wat filters en een set banden doe je rustig 60.000 km (Crossclimate).
Verder is er in de ruim 100.000 km die er nu mee is gereden een raammechanisme en ruitenwissermechanisme stuk gegaan en dat was alle ellende.
Onderdelen kosten haast niets en doe alles zelf.

Bedrag is volledig berekend op een nieuwe set banden rondom, voor zit nu de 2e set eronder en achter gaat de eerste nu al 80.000 km mee.
Remmerij rondom en alles wat je bij een grote/kleine beurt doet en de eerder genoemde mankementen.
Laatst gewijzigd door Ferdi op 29 jul 2020, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Nielse36
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 aug 2019, 16:31
Auto: BMW I3 - E46 320D

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door Nielse36 » 24 jul 2020, 20:14

Leuk topic he!
Gaaf dat er meer mensen zijn die een E46 gebruiken waar ie voor genaakt is: lekker laten rijden!

Ik heb mijn f10 535xi weggedaan en een oude e46 320d m tech touring gekocht. Heb de aanschafwaarde denk ik ook al 1.5x uitgegeven, maar heb hier meer rijplezier in dan mijn vorige auto die het tien-voudige kostte.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door 328Ti » 24 jul 2020, 22:17

Tja, de 206 van moeders wil ook niet kapot en daar mankeert echt helemaal niets aan. Echter wil ik er niet dood in gevonden worden.

Gewoon genieten van je hobby en Blijf Maar Werken ;)

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door jessedehaan » 29 jul 2020, 14:33

Bedankt, en wat een leuke stap Niels.

Ik heb de 136pk versie gehad, die leverde niet zoveel vermogen, misschien 170pk misschien na het chippen (incl. grote intercooler op 1350kg. Maar de kleine turbo spoelde wel al heel vroeg op, zeker zonder de cats (wat een geluid man). Die auto had ik in erg goede staat gekocht, en probleemloos (1 vastgelopen remklauw) van 200.000 naar 280.000 gereden. Dat is nog eens een ander verhaal, maar die auto was in 2012 ook nog maar 12 jaar oud, en had ik voor 4500 gekocht. En nog eea voor de hobby aan verspijkerd.

De eigenaar na mij had er wel veel onderhoud aan, omdat de kilometers en het dieselkoppel niet liegen, o.a. de rubbers (draagarm, subframe, diff) van de achterophanging waren wel aan vernieuwing toe. Toen wist ik dat echt niet, maar inmiddels kan ik het weke gevoel van de achtertrein wel plaatsen en heb ik bij m'n huidige E46 al die rubbers al gezien en vervangen. En rijdt deze ook een stuk beter.

En BMW geeft wel meer plezier dan een gemiddelde Ford of Peugeot natuurlijk.
Genieten is net zo belangrijk, en blijven werken, sowieso :thumbup:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door ///Joost » 29 jul 2020, 14:54

jessedehaan schreef: 22 jul 2020, 21:01 Ook deze goedkope E46 met kleine motor is toch een flink restauratie- en revisieproject geworden. Maar het was inderdaad wel leuk en leerzaam. En ook een investering in de volgende BMW, want dan kan ik met de opgedane ervaring en aangekochte gereedschap weer m'n voordeel doen.
Zo moet je het zien. Ten eerste, goed gereedschap kost veel geld. Echter de kennis die je in de afgelopen jaren hebt opgedaan is veel meer waard. Een E46 is behoorlijk eenvoudig aan te sleutelen, en er is onnoemelijk veel info beschikbaar online. Je leert er zelf van, en die kennis is uiteindelijk toepasbaar op iedere auto. Ik zal niet ontkennen dat je onevenredig veel hebt uitgegeven (drijfstanglagers nodig op een 4 cil?), en dan heb ik het niet eens over de waarde van de auto, maar dat is deels hobby. De volgende keer heb je waarschijnlijk een beter beeld van zaken die stuk kunnen gaan, of waarvan je ze graag bij aankoop terug ziet in de onderhoudshistorie.

Troost je met de gedachte dat je bij een 6 cilinder dezelfde onderhoudskosten had kunnen hebben. Kijk mijn topic anders maar eens door. Veelal komen dezelfde soort onderdelen terug bij iedere BMW. Alleen heb je nu flink bespaard op de aanschafkosten.

Ga zo door!

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6182
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door Opa » 29 jul 2020, 14:56

jessedehaan schreef: 29 jul 2020, 14:33 En BMW geeft wel meer plezier dan een gemiddelde Ford of Peugeot natuurlijk.
Daar zou ik maar niet al te zeker van zijn, of je moet het plezier van de garagehouder bedoelen, als jij weer langs komt voor een dure reparatie. :tooth:

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1328
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door JdBn » 29 jul 2020, 15:16

///Joost schreef: 29 jul 2020, 14:54 Veelal komen dezelfde soort onderdelen terug bij iedere BMW.
Maar bij een 6-cilinder dan ook vaak nog eens maal anderhalf qua hoeveelheid.

Ik heb het voor mijn auto (335d) ook netjes bijgehouden in een Excel, denk ook echt wel alle onderhoudskosten. 16-10-2017 bij 192k km de eerste rekening, afgelopen Maart de laatste bij 290k km. Zit nog net niet aan de 10k onderhoud nu... Auto rijden is idd niet goedkoop, zeker niet als je een relatief oude auto op de weg houdt :coffee:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door Ferdi » 29 jul 2020, 19:59

Opa schreef: 29 jul 2020, 14:56
jessedehaan schreef: 29 jul 2020, 14:33 En BMW geeft wel meer plezier dan een gemiddelde Ford of Peugeot natuurlijk.
Daar zou ik maar niet al te zeker van zijn, of je moet het plezier van de garagehouder bedoelen, als jij weer langs komt voor een dure reparatie. :tooth:
Eens! Uiteindelijk is de betreffende BMW ook gewoon "maar" een 4 cilinder net als de gemiddelde Ford of Peugeot.
Het rijd wel wat mooier, maar als ik de kosten tegenover elkaar zie :tooth:
En uiteindelijk gaat de Focus met sportonderstel ook behoorlijk goed de bocht om

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door jessedehaan » 09 aug 2020, 16:13

Na de APK nog iets leuks gedaan.
Ik hou wel van klassiek, en van hout. Maar mijn houtkleur zat net tussen dat gele hout (mooi in zwarte interieurs) en het donkere hout in, en maakte het interieur toch iets smoezelig. Ik had geen zin om een lijstensetje te kopen en die van mij weer te verkopen, en bovendien was er geen bestaande kleur die ik op het oog had. De stap dus maar gezet: spuiten.

Matzwart leek me wel goed bij de andere interieur kleuren passen. Een Hammerite spuitbus gekocht, ontvetten, lichtjes opschuren (p600) en weer ontvetten en dan in een paar laagjes de kleur aanbrengen. Ik ben erg blij met het resultaat. Het maakt de boel toch een stuk frisser en jonger.
Sierstrips2.JPG
Sierstrips2.JPG (68.14 KiB) 5673 keer bekeken
Sierstrips.JPG
Sierstrips.JPG (50.89 KiB) 5673 keer bekeken
Sierstrips3.JPG
Sierstrips3.JPG (72.99 KiB) 5673 keer bekeken

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1328
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door JdBn » 12 aug 2020, 07:43

Nice, hele verbetering zo! Alleen pookknop nog even wisselen ;)

Ik kan hout ook wel mooi vinden trouwens, maar het scheelt inderdaad nogal hoe de combinatie uitpakt. Heb zo eens een Alfa 156 gehad met Camel leder interieur (lichtbruin) met houten stuur en middenconsole. Je zou zeggen super ouwbollig maar ik vond het goeie combi :)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26613
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door Martijn_bmw » 12 aug 2020, 08:11

Mooi zo in mat zwart! En eens soms staat hout wel mooi, maar dan moet de combi wel kloppen

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door jessedehaan » 06 sep 2020, 23:01

Bedankt mannen, en scherp gezien: het pookje moet nog eens vervangen (een verzwaarde lederen knop), maar ik kijk eerst nog even of ik hem goed kan spuiten.

Ik heb vorig jaar ook al eea aan de auto gespoten trouwens. Dat geeft een geweldige verjongingskuur en veel oude auto's met grijs uitgeslagen bumperstrips zouden er fors van opknappen.

Goed afplakken, ruim afplakken (ruimer dan wat je bij mij ziet), want de spuitnevel gaat overal heen.
En goed schoonmaken en ontvetten natuurlijk. Heb zelf remmenreiniger en een doekje gebruikt.
BuitenSpuiten.JPG
BuitenSpuiten.JPG (212.75 KiB) 5304 keer bekeken
Om de voorbumper strip goed te spuiten met de nummerplaat er ook af, wel een dik en/of duister gezicht altijd:
VoorbumperSpuiten.JPG
VoorbumperSpuiten.JPG (74.08 KiB) 5304 keer bekeken
Met spuiten kun je wel enorm resultaat behalen. Misschien is dit wel de beste optische mod die er is.
Achterbumper in Hammerite Zwart Hoogglans. Maar mat geeft haast hetzelfde resultaat en lijkt nog iets natuurlijker.
BumperstripVoor.JPG
BumperstripVoor.JPG (121.34 KiB) 5304 keer bekeken
BumperstripNa.JPG
BumperstripNa.JPG (89.12 KiB) 5304 keer bekeken
En nog het verschil tussen de deurgrepen:
GespotenDeurgrepen.JPG
GespotenDeurgrepen.JPG (82.64 KiB) 5304 keer bekeken
Ik heb zo geen foto van de achter-ruitenwisser, maar met een groot laken erover met een gat erin, kon ik ook die mooi spuiten. En een jaar later lijkt ook nog werkelijk 'als nieuw.'

Inmiddels vallen de wat verweerde deurstijlen en raamlijsten wat uit de toon. Die wil ik ook nog eens gaan spuiten.
En het plastic rond het linker spiegeltje, want de rechterkant had ik al wel gedaan, en dat is een wereld van verschil :tooth:

BBVW
Berichten: 527
Lid geworden op: 17 apr 2007, 19:11
Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon
Locatie: Mijnsheerenland

Re: E46 M43 budget-bimmer: Bumperstrips spuiten

Bericht door BBVW » 07 sep 2020, 21:46

Geweldig topic. Met plezier gelezen. Al hoewel, heb net een e46 gekocht en als ik de onderhoudskosten zie schrik ik wel ff. Echter, jij hebt de keuze gemaakt om goedkoop te kopen met (achterstallig) onderhoud in gedachten. Ik heb gekozen voor iets meer investering. Heb net een kind dus tijd om te sleutelen in kansloos.
Ben erg benieuwd hoe je veren bevallen. Heb zelf de wens deze ook te upgraden. Wil wel verlagen maar liever niet meer dan 2cm en dat combineren met een goeie schokdemper (koni active). Ben benieuwd hoe de rij hoogte over drempels gaat.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: Bumperstrips spuiten

Bericht door jessedehaan » 09 okt 2020, 21:45

Bedankt. En proficiat met je E46. Een beter exemplaar heeft ongetwijfeld veel minder aandacht nodig, al worden ze inmiddels allemaal oud. En gefeliciteerd met jullie kindje. Wij zijn ook net (10 maanden) ouders geworden, en dat is veel kostbaarder (én tijdrovender;) dan een auto.

Ik wilde een paar maanden wachten, en heb nu bijna 10.000km én een serieuze verhuisperiode met de veren gereden. Alles heeft zich dus wel gezet. Al met al ben ik zeer tevreden de keuze. Ik kan me voorstellen dat Koni Active iets minder stug rijdt dan mijn B6's, en Joost en Martin waren/zijn er ook er tevreden over dacht ik. Een volgende keer .. zou ik denk ik H&R 35mm verlaging nemen, met een standaard veerpootlager. Dat moet netto op dezelfde verlaging neerkomen, maar ik denk dat die veren iets stugger zijn en lastwissels/slalom strakker opvangen.

Optisch vullen de wielen de wielkasten nu heel mooi (35,5cm hart vh wiel tot onderkant zijscherm). Iets lager kan mooier zijn, maar een E46 hangt dan al snel erg laag, en met drempels zou ik dan wel problemen hebben. Nu heb ik geen enkel probleem in normale omstandigheden.

De Lesjofors sportveren waren ook geschikt voor zescilders, maar dan hang je denk ik nog wel iets verder door. Zelf heb ik een vrij lichte viercilinder, en ben ik in totaal nog zo'n 25kg aan gewicht rond de vooras kwijt gespeeld. Met een zescilinder zou ik wel voor een standaard veerpootlager gaan, en geen platter Z4 exemplaar.

Ondertussen maak ik wel een unicum mee: al in geen drie maanden de auto op hoeven krikken. Dat was zo onwennig dat ik de wielbouten tussendoor maar weer eens heb gecontroleerd. Maar wel een prettige ervaring, evenals de lage=geen onderhoudskosten in de afgelopen maanden. Ook is er niets aanstaande, al weet je het nooit.
E46LesjoforsSport.JPG
E46LesjoforsSport.JPG (126.5 KiB) 5110 keer bekeken

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: rammelende DISA delete

Bericht door jessedehaan » 24 okt 2020, 23:08

Een update over de DISA (DIfferenzierte SAuganlage). Een veel toegepaste techniek om optimale cilindervulling te krijgen door de lengte van het inlaattraject te variëren: Een lang traject (klep dicht) om de pulsen (luchtstroom die op de gesloten klep weerkaatst naar het plenum of in het traject) langzaam terug te laten kaatsen voor meer koppel bij lage toeren, en een korter traject (klep open) om op hoge toeren vrijer te ademen. Heel interessant en ingewikkeld onderwerp voor atmosferische motoren in ieder geval.

Maargoed. In de zescilinders gaan of zijn ze vaak stuk, en heb je risico op plasticdeeltjes in de motor. En daar zijn ook veel revisiekits voor. En in de viercilinders zijn ze denk ik ook allemaal stuk, maar met minder risico op afbrekende plastic deeltjes.

In 2018 heb ik er meteen even naar gekeken toen ik de carterventilatieslang verving en eea daar toch al uitgebouwd was. Het ding leek goed en als je het klepje indrukte ging het krachtig terug in open positie (het diepliggende membraan blijft volgens mij altijd wel heel). Ik had het niet elektrisch getest, en wist ook niet waar ik precies naar moest kijken. Maar het leek iig. stevig en veilig.
M43DISA2018.JPG
M43DISA2018.JPG (61 KiB) 2438 keer bekeken
Maar ik heb dit voorjaar dus een donorblok met schade gekocht, om wat reserveonderdelen te hebben. En toen ik eens naar de DISA keek bleek die nieuwer (2007), veerde de klep evengoed sterk terug, maar was het rode/eerste membraan toch al gescheurd. En opeens denk je: het ratelt ook best wel onder de motorkap, vooral bij het terugvallen na een klein gasstootje met de hand. Die van mij zal dus ook wel stuk zijn (geweest), en dat klopte:
DISAmembraancheck.JPG
DISAmembraancheck.JPG (51.01 KiB) 2438 keer bekeken
DISAmembraan.JPG
DISAmembraan.JPG (28.19 KiB) 2438 keer bekeken
Omdat ik dit wel vermoedde had ik m'n kapotte donor DISA al gekortwiekt om er een dummie van te maken: klep eraf, stangetje afgezaagd, pootjes afgeknipt, stelmotor eraf gezaagd, gaatjes gedicht. Een afdekkapje is dan wat je overhoudt.
DISAdummy.JPG
DISAdummy.JPG (32.67 KiB) 2438 keer bekeken
Ik probeer nog een YouTube videootje te maken met het verschil, want dat is best enorm. Wat een rustige motorloop, zonder bijgeluiden, heerlijk! Het accelereert net zo als voorheen, en dat is ook wel logisch: Want de klep stond permanent open, wat ongeveer hetzelfde is als helemaal geen klep hebben. Een heerlijke fix.

Ik zou zeggen, heb je een M43 blok met DISA, controleer dan je klep en verbouw een dopje terug. Waarom? Omdat alle tweedehands exemplaren waarschijnlijk ook stuk zijn, en nieuwe exemplaren richting de 300 euro gaan, waarbij je waarschijnlijk geen verschil gaat merken.

Zelf heb ik nog een membraan besteld via Ebay, uit Thailand (25 euro). Als dat aankomt wil ik kijken of ik de unit die eruit is gekomen heelhuids kan reviseren. Het koppel dipje onder de 3700 toeren (uitdraai op pagina 1 en 2) zou misschien wat hoger komen te liggen, maar ik denk niet dat je die 10nm merkt. En meer piekvermogen zal het niet leveren.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: rammelende DISA delete

Bericht door jessedehaan » 25 okt 2020, 22:02

Hierbij de link naar een video. Briljant is het niet, zo met het scherm in portretstand, maar het verschil is duidelijk te horen:

https://youtu.be/n69js77G3nc

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: 300.000km / brandstofpomp

Bericht door jessedehaan » 28 okt 2020, 11:27

Een mijlpaal. Laatst ben ik de 300.000km gepasseerd.
3ton.JPG
3ton.JPG (68.8 KiB) 1619 keer bekeken
Inmiddels 60.000km in bezit dus, in totaal 18.000 euro uitgegeven (incl. aanschaf), waarvan 9000 euro aan weg.bel./verz./brandstof, en 9000 euro aan onderhoud. 30ct per kilometer. De grafiek met kosten daalt wel, zeker omdat ik vier maanden nauwelijks kosten had. Maar omdat je al 28 maanden onderweg bent geeft ook een maand zonder kosten weinig verschil meer op de totale gemiddelden. En er komt altijd weer iets aan. Dus ik weet niet hoe ver die 30 cent nog kan dalen.

En dat ik een zorgeloze zomer had kom ook door een vriend die ongelooflijk goed met auto's is en mijn brandstofpomp gratis heeft gemaakt, anders was het wel gewoon weer zo'n 180 euro geweest. Plots stond ik stil bij de bouwmarkt, en wilde de auto niet starten... Uiteindelijk het deksel boven de pomp weggetikt en met een tik tegen de pomp sloeg die weer aan en kon ik naar huis rijden.
Brandstofpomp.JPG
Brandstofpomp.JPG (44.43 KiB) 1619 keer bekeken
En ook daar: roest/borstelen/roestomvormer. Maar roest is nog een keer een los hoofdstuk :stom:
RoestOnderAchterbank.JPG
RoestOnderAchterbank.JPG (51.93 KiB) 1619 keer bekeken
Thuis de unit eruit gehaald, en heeft hij een pomp uit een Z3 (Ook M43 motor, maar kleiner formaat, en de helft aan kilometers gelopen) in de behuizing van mijn pomp weten te frutten. Vooral de pinnen voor de connector (eruit/erin tikken), en het werken met die stugge brandstofleiding waren aandachtspunten. De armpjes van de pomp pasten wel perfect in de rubber ophangdeeltjes van de behuizing.
Het zeefje hing een kwartslag verkeerd t.o.v. van het frame in de tank, en daarom kreeg ik hem er eerst niet in. Maar na wat knipwerk in de plastic behuizing van de zeef kon ik hem voldoende buigen. Inmiddels gaat dit alweer maanden goed.

Net een robotje, dat weer terug de tank in ging:
De flotter zat nog aan de oude behuizing. En je ziet het zeefje precies een kwartslag verkeerde kant op staan, origineel zat dat tussen die twee 'benen.'
Z3pompinE46.JPG
Z3pompinE46.JPG (46.65 KiB) 1619 keer bekeken
Heerlijk, toen alles er weer in zat, en de auto startte!

En ik stond niet 'plots' stil trouwens. Achteraf waren er wel degelijk voortekenen te bespeuren.
De auto wilde een week eerder al een keer niet meteen starten. En kort na het wegrijden viel die een keer uit (maar je denkt: koude motor, hete zomerdag, drempel, afgeleid door voetgangers etc.). Het grootste voorteken van een uitvallende pomp was echter dat het op laten komen van de koppeling steeds schokkeriger ging (dacht aan clutch judder) en je eraan went om altijd 1500 toeren of meer aan te houden (wen daar dus niet aan, maar kijk wat er is..). Maar dat was dus niets met de koppeling, maar onvoldoende brandstofdruk denk ik, waardoor de toeren schokkerig terugvielen. Het gekke is dat het verbruik rijden, acceleratie al die tijd normaal was. En dat waren toch wel een aantal.

Vervang gewoon een keer je brandstofpomp als je auto 20 jaar oud is, of richting de drie ton gaat. Dat dingetje heeft dan al ik weet niet hoeveel uren in de rondte gedraaid, dus dat lijkt me geen schande:)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Godspeed en 55 gasten