E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 achteras en varia

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: Hallo Bilstein

Bericht door jessedehaan » 20 apr 2020, 17:06

Quick update:

Ik heb vandaag nog deze set Bilstein B6 dempers gekocht. De voorkant wilde ik deze zomer toch al vernieuwen en wat strakker maken. En dan heb ik rondom dezelfde dempers op de standaard veren.

Voor E46 eigenaren die ook interesse hebben, het leek me een geweldige aanbieding, en er blijken nog wat sets te zijn:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-onder ... b9c5b7a618
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 17 jan 2022, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: Bilstein B6 (aanbieding tip)

Bericht door jessedehaan » 29 apr 2020, 21:36

Vandaag een dagje naar m'n zwager geweest waar ik een schadeblok kon stallen. Gezellig aan onze eigen auto's klussen.
E.e.a. aan onderdelen gedemonteerd en veel bruikbare reserveonderdelen gevonden, o.a. de kop voor revisie.

Ook heb ik een dikkere stabilisatorstang gemonteerd.
Via Ebay vanuit Engeland gehaald, en hij lag al een half jaar klaar om te monteren
Die van mij/meesten zijn standaard 22,5mm dik. Maar ik vond ergens dat het 316i/N42 model een 24,6mm dikke stabi had.
Dat is toch leuke winst aan de nog wat zompige voorkant. En voor wat balans, nu ik al 1,5 jaar met een 18mm stabi achter rij (std. 15mm).
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E4 ... zer_front/

Perspectief en kleurverschil vergroten het verschil nog een beetje, maar het is wel zichtbaar, en merkbaar.
M43stabi23vs25mm.JPG
M43stabi23vs25mm.JPG (86.19 KiB) 2957 keer bekeken
De stang is dus dikker, en van PU ben ik weer even terug naar die sponzige standaard rubbers.
Het lijkt nu strakker in te sturen, maar je voelt ook dat die zachte rubbers de beweging van de stang moeilijk aankunnen en een soort van schokkerig terugveren. Eens kijken of dat met gele Strongflex beter wordt, of dat ik straks vooral merk dat de dempers de lastwisselingen gewoon niet meer op kunnen vangen.

En laat het maar weten als iemand de oude stabi en de Paarse Powerflex (45.000km) wil overnemen.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: iets dikkere stabi voor

Bericht door jessedehaan » 20 mei 2020, 23:23

De 25mm StrongFlex PU rubbers hebben het standaard kauwgom vervangen. Nu geeft de stang de de krachten weer door aan de tegenovergestelde veerpoot in plaats het rubber te vervormen. De veren aan de voorkant zijn nog even zacht en geven wel roll, maar dat vreemde terugspringen van een 'dikke' stabi in zachte rubbers is er nu uit. Achter ook gele StrongFlex bij de stabilisatorstang, dat is mooi zo. (De 23mm paarse PowerFlex + stang voor de voorkant is nog steeds over te nemen trouwens)
StronFlexVSrubber.JPG
StronFlexVSrubber.JPG (77.33 KiB) 2767 keer bekeken
25mmStabi.JPG
25mmStabi.JPG (50.95 KiB) 2767 keer bekeken
Ook echt zo'n roestpuntje bij de E46, net onder die rubbers. Maar die had ik al eens geborsteld en in de roestomvormer gezet.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: Thermostaat

Bericht door jessedehaan » 20 mei 2020, 23:44

Afgelopen najaar merkte ik dat m'n thermostaat het niet meer deed, de naald kwam niet meer in het midden, en bleek via geheim-menu 19-test-7 nog maar 72 graden te halen. Met de nieuwe thermostaat was de motor snel weer warm, maar eigenlijk iets te warm. Laatst op de snelweg de hele tijd 108 graden, viaduct op 109 graden, dan weer terug naar 108. Dat zat me niet lekker.

Van een donorblok had ik een mooie thermostaat uit 2018. Merk 'MotoRad,' maar qua behuizing identiek aan mijn Mahle/Behr exemplaar (waar het BMW logo afgeslepen is). Het binnenwerk is iets anders, maar de veer was sterk en de afdichting net zo luchtdicht. Nou, maar eens een gaatje geboord van 3mm op 12u. Dit wordt wel vaker gedaan als een auto niet goed ontlucht (maar dat is bij mij(n blok) nooit een probleem). Je zou denken dat het hete water dan wat eerder het waselement bereikt/opwarmt/opent.
DrilledHoleThermostat.JPG
DrilledHoleThermostat.JPG (109.79 KiB) 2754 keer bekeken
De motor warmt nu evengoed snel op, maar blijft nu -afhankelijk van belasting en snelheid- tussen de 96-99 graden. De piekwaarde is 101 graden (na afzetten vd motor) in plaats van 111 graden.Ik ben heel blij dat ik geen kleiner of groter gaatje heb geboord.

Ik heb nog niet getest of de elektronische sturing onder vollast (10 seconden het gaspedaal vloeren op toerit of snelweg) de thermostaat weer tot 85 graden laat openen.

--

Ook kwam ik het resultaat van een blikje Bar's Leak Liquid (kleinere korrel) tegen: Ik had het gebruikt omdat m'n nieuwe FeBi radiatorslang ietsje lekte onder hoge druk, waardoor ik wat koelvloeistof verloor. Het lekje was daarna wel gedicht, maar de verkleuring van hun kerriekleurige poeder is overal goed te zien.
BarsLeakLiquidKerrie.JPG
BarsLeakLiquidKerrie.JPG (54 KiB) 2754 keer bekeken
En dank nog aan - volgens mij- Crookie>Joost voor de tip van en deze adapter voor m'n (HBM) drukpomp. Daardoor kon ik het lek binnen no-time vinden.
https://www.gereedschapland.nl/product/ ... e32,e90%29)
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gREALw_wcB
LekKoelslang.JPG
LekKoelslang.JPG (41.19 KiB) 2695 keer bekeken
Ik heb geen goed verloopstuk, maar wissel toch niet zo vaak tussen remmen/kvs adapter. Een tie-wrapje werkt wel:
KVSadapter.JPG
KVSadapter.JPG (50.07 KiB) 2696 keer bekeken
Ik was sowieso van plan om het systeem nog eens door te spoelen, ook omdat ik vermoed dat de nieuwe thermostaat weer veel heet water door m'n oude radiator stuurt en daar vast eea losspoelt. Het was iig. niet meer G11 blauw, en de vettige mayo aan m'n dop had ik nog nooit eerder gezien:
OudKVS.JPG
OudKVS.JPG (108.2 KiB) 2754 keer bekeken
MayoDop.JPG
MayoDop.JPG (38.02 KiB) 2754 keer bekeken
Nouja, weer heel wat liters ververst. En nu kijken hoe de temperatuur en koelvloeistof de komende maanden blijven. In ieder geval kan ik met een gerust hart de warme zomermaanden in, super heet zal het onder de kap niet meer worden, en radiator of expansievat (en alle andere plastic aanbouwdelen) zullen wel minder snel scheuren of bros worden.
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 21 mei 2020, 09:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E46 M43 budget-bimmer: gaatje in thermostaat 108>98 graden

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 mei 2020, 08:41

Febi heeft over het algemeen goed spul maar koelslangen zijn ruk. Ik had ook een nieuwe slang die lekte en Joost volgens mij ook. Die slangen koop ik alleen nog origineel. Weet je zeker dat het goed is.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E46 M43 budget-bimmer: gaatje in thermostaat 108>98 graden

Bericht door ///Joost » 21 mei 2020, 14:27

Martin van der Zwaard schreef: 21 mei 2020, 08:41 Febi heeft over het algemeen goed spul maar koelslangen zijn ruk. Ik had ook een nieuwe slang die lekte en Joost volgens mij ook. Die slangen koop ik alleen nog origineel. Weet je zeker dat het goed is.
+1! Febi zou ik qua koelslangen niet meer aanraden. In vergelijking met origineel zie je echt duidelijk kwaliteitsverschil mbt mallen, o-ringen, en aansluitingen

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: gaatje in thermostaat 108>98 graden

Bericht door jessedehaan » 27 mei 2020, 17:03

De Bilstein B6 set is inmiddels al gearriveerd en de achterzijde is gemonteerd. Voor de veerpoten miste ik nog een ringetje/stofkap voor het toplager. Dat is geen probleem, want ik ervaar het liefste per aanpassing wat het verschil is.

Het is een wat oudere (ongebruikte) set die ik op de kop getikt heb. Deze hebben niet de upside-down techniek met die dikke zuigerstangen. Maar voor wat ik na kon zoeken, zijn de B6/B8 altijd als monotube geleverd, en moet het gewoon goed werken.
Het viel met ook op hoe super straf die ranke achterdemper is, maar hoe makkelijk (gewoon met de vuist) de voordempers eigenlijk in en uit te trekken zijn. Is dat verschil tussen voor en achter normaal?
E46BilsteinB6.JPG
E46BilsteinB6.JPG (52.35 KiB) 2520 keer bekeken
Als ik de achterkant nog eens zou doen, dan wilde ik de boel meteen wat verstevigen:
-De topmounts van de M3/cabrio worden daarvoor wel gebruikt (Lemförder 25853 01). Veel verschil zie of voel je niet aan het ontwerpt, maar prima zo.
-Ook een dubbele pakking (ook aan de bovenkant) om het metaal te beschermen. Ze kosten ongeveer een euro.
-En de Z3 verstevigingsplaatjes. Via de Ekris webshop vond ik ze niet, maar hier wel:
https://www.motorsportparts.nl/bmw/bmw- ... ersterking
Z3plaatjes.JPG
Z3plaatjes.JPG (37.83 KiB) 2520 keer bekeken
Alles moet los in de kofferbak om erbij te komen, goed moment om de reserveband weer eens op te pompen, en het metaal rond het afwatergaatje/plug in de bodem daar wat te ontroesten.
AllesLos.JPG
AllesLos.JPG (96.56 KiB) 2520 keer bekeken
Reservebandje.JPG
Reservebandje.JPG (77.51 KiB) 2520 keer bekeken
Wel een lekker plaatje hoor: gereviseerde klauwen, dikkere stabi met nieuwe linkjes, en dan nu die gele Bilstein demper erbij:
B6schokdemper.JPG
B6schokdemper.JPG (62.98 KiB) 2520 keer bekeken
Het viel me op hoe moeilijk de B6 demper met de hand (nauwelijks) of leunend op de grond in te duwen was. Het verschil met de Sachs Super Touring die eruit kwam was behoorlijk groot. Ook het weer omhoog schieten van de zuigerstang verschilde, zo'n 5 seconden t.o.v. 10 seconden. En normaal zakt de auto redelijk in als de krik weer zakt, maar ik stond nu wel even gek te kijken:
Ze zeggen dat veren de rijhoogte bepalen. Maar (springpads), nieuwe topmounts, en dus ook dempers hebben ook wel hun invloed:
Oeps.JPG
Oeps.JPG (48.67 KiB) 2520 keer bekeken
En na een paar dagen staat hij nog steeds een goede cm hoger. Als dat zo blijft, en de voorkant zakt met de nieuwe veerpoten, dan haal ik de extra toegevoegde springpad er aan de achterkant denk ik weer uit.

Het rijdt echt geweldig. Wat een stabiliteit zeg. Veel minder roll, en alsof de dempers je aan de weg trekken in een bocht. En zeker niet te hard ofzo (zit ook nog een standaard veer onder). Dit verschil had ik niet verwacht. De upgrade was zeker de moeite.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: gaatje in thermostaat 108>98 graden

Bericht door jessedehaan » 27 mei 2020, 17:06

Zo staat ie er nu bij:
BilsteinAchterPlus1cm.JPG
BilsteinAchterPlus1cm.JPG (97.86 KiB) 2519 keer bekeken
En de oude dempers (nouja, aug2018, en de topmounts apr2019) zijn over te nemen. Zelf de pakkingen zijn nog goed.
E46SachsSuperTouring.JPG
E46SachsSuperTouring.JPG (42.2 KiB) 2519 keer bekeken

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: gaatje in thermostaat 108>98 graden

Bericht door jessedehaan » 05 jul 2020, 21:28

Er is meer te doen aan zo'n oude E46 dan hier bij te houden is, maar een greep uit de collectie:

Oliewissel: De Mannol 0w40 heeft er 10.500km in gezeten, 800ml bij moeten vullen. Prima.
Ook eens een motorflush gedaan met de Liqui Moly Pro Line 500ml. 9 minuutjes stationair laten draaien. Ik kijk altijd wat er in het oliefilter is achtergebleven, en dat waren meestal nog flink wat aangekoekte oliestukjes in elke 'rib', en dat was nu veel minder dan voorheen. Het blok wordt schoner en dat is lekker. Iets dikkere zomerolie Mannol Elite 5w40 SN/CF erin. Loopt mooi.

De thermostaat met 3mm gaatje liet de motor nog maar op 76 graden draaien, dat wordt wel heel koel. De oude thermostaat er tijdens/voor de oliewissel maar weer ingezet, nu met 1,5mm gaatje. Gewoon weer 108 graden, dat was ook niet de bedoeling, maarja. Lange versie hier:
viewtopic.php?f=7&t=39726&p=1432077#p1432077

Na een enorme commode (160cm) is het ook gelukt om een deur (208cm) plus kozijn in de auto te vervoeren met de klep dicht. Voorstoel op de laagste stand en dat ging net. Toch wel een erg fijne keuze zo'n Touring.
DeurPlusKozijnInE46.JPG
DeurPlusKozijnInE46.JPG (91.17 KiB) 2389 keer bekeken

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: Nieuwe veerpoten

Bericht door jessedehaan » 05 jul 2020, 22:43

En dan het mooiste, eindelijk zitten er nieuwe veerpoten onder!
In 2018 dacht ik bij aankoop dat ik dat eens moest laten doen, maar inmiddels zijn er zoveel klussen gepasseerd dat ik wel het vertrouwen had om zelf de boel maar in elkaar te schroeven :thumbup:

Ik wilde niet weer 5cm zakken, zoals eens met 40mm AP verlagingsveren. Dat stond nog wel OK maar maakte de bodemvrijheid en drempels wel erg lastig. Toen waren ook de oude toplagers blijven zitten, wist ik veel. En in het draadje van MJvanBlokland kun je wel zien dat ook dat bijna 1cm scheelt/inzakt na verloop van jaren:
TopmountsOudNieuw.JPG
TopmountsOudNieuw.JPG (85.48 KiB) 2362 keer bekeken
Eerst maar eens de onderdelen bestellen en de veerpoten thuis in elkaar zetten, en deze later eens plaatsen. Ik werk altijd op andermans oprit en dan is er weinig marge om de auto te laten staan. Klusjes voorbereiden en in delen opsplitsen is dan een must. In dit geval moest ik dus losse veerschotels en wat ringetjes bestellen ipv hergebuiken van de oude veerpoot, maar die van de oude veerpoot kan ik dan weer bewaren 'voor een volgende keer.

Uiteindelijk:
De Bilstein B6 dempers.
Nieuwe rubbers/springpads. Zo'n 5 euro per stuk bij de dealer.
Nieuwe schotels, toplager afdekkapje en ringetjes.
Veren: Lesjöfors sportonderstel (4008441, M-onderstel vervanging, in principe zo'n 2cm lager en iets stugger), 30 euro p/s.
Z4 toplagers, die zijn 1cm platter dan de standaard E46 toplagers.

Het comprimeren van de veren lukt maar nét met normale klemmen, omdat er maar weinig windingen zijn om ze achter te haken.
Eerst met een vriend met de ratel en een inbus (om verdraaiing vd zuigerstang tegengaan) geprobeerd, maar dat gaat lastig zonder een speciale dop met uitsparing voor de inbus, en 60nm wordt helemaal lastig. Dus toen thuis zelf in de weer geweest met de slagmoersleutel, en dat ging beter: om een paar keer de stand van de veer in de schotels bij te stellen, en ook om de topmoer vast te draaien. Het is niet de meest nette manier, maar wordt wel 'overal' zo gedaan, en het idee is dat de slagmoersleutel sneller z'n tikken uitdeelt dan dat de zuigerstang zich kan verdraaien. Een griptang (met wat leer) om het bovenste deel van de stang kan theoretisch ook, maar echt ruimte tussen de platgedrukte veer is er niet. En ná plaatsing van de veerpoten heb ik de topmoer nog iets verder op het juiste moment vastgezet.
VeerpootKlemmen.JPG
VeerpootKlemmen.JPG (35.99 KiB) 2362 keer bekeken
Ik kwam er helaas iets te laat achter dat de plaatsing van de veer op de onderste veerschotel nogal tegen de intuïtie ingaat: boven valt de veer mooi in de uitsparing, maar onder mag dat dus niet!
Boven:
VeerAanslag.JPG
VeerAanslag.JPG (28.65 KiB) 2362 keer bekeken
Onder moet het echter niet zo volgens de Sachs handleiding (foto in volgende bericht). Dat heeft te maken met de elliptische vorming van de onderste veerwinding. En ja, na een reconstructie met de oude veer/rubber/schotel zag ik dat ik het hàd kunnen zien dat het met een 5cm verdraaiing beter had gepast:
BWMVeerInleg.JPG
BWMVeerInleg.JPG (52.53 KiB) 2362 keer bekeken
Bij mij zit de veer dus theoretisch niet helemaal goed, maar in de praktijk verdeelt de onderste winding de druk mooi op de schotel, met het rubber er tussen. Lijkt me prima zo (foto in post hieronder).

Het plaatsen van de veerpoten was niet zo makkelijk als sommige YT video's doen geloven. Met veel kruipolie en een slagmoersleutel was de fuseebout helemaal niet zo moeilijk, maar de draagarm zakte gewoon niet ver genoeg om de oude veerpoot eruit te kunnen tillen. Daarmee was een eerste poging gestrand en wist ik dat toch echt eerst de fusee los moest om ver genoeg te zakken. Na een kogeltrekker en een zware 2kg hamer besteld te hebben volgde poging twee, en is het in een uur of vier gelukt.

Met ringsleutels gingen de moeren goed los. Aan de ene kant schoot de fusee al los doen ik de vork van de kogeltrekker er van de (achterzijde kant van de auto) stevig in probeerde te tikken. Aan de andere kant was een 'vork' echter niet genoeg geweest, daar moest ik de stuurkogel eerst losmaken om ruimte te maken om via de voorzijde van de auto de kogeltrekker erin te tikken en de hefboom bovenop de moer vd fuseekogel te krijgen. Draaien, draaien, nog verder draaien, en met een geweldige knal knapte het ding toen los. Man wat een fijn moment.

Twee aandachtspunten nog:
- Tja, kogels draaien .. dus het was even schrikken dat opeens een stuurkogel 'dol draaide'. Daar sta je dan, en zie je het tijdpad en het kostenplaatje in een flits groter worden als je weer naar een garage zou moeten. Maar gelukkig dacht ik eraan om de krik onder de kogels te zetten zodat het conische deel zich weer vastzet, zodat je de moer wel gewoon los of vast kunt schroeven. Oef!
- De draagarmen waren in 2017 vernieuwd (één van de weinig gelukjes aan de onderhoudsstaat van de auto:) en de geïntegreerde fuseekogel-rubbers zijn door al dit geweld wel met een aantal scheurtjes getekend. Omdat ik daar geen vocht en roest in wil hebben heb ik dit laatst nog eens met wat Dirko siliconen dicht proberen te kitten. Een volgende keer kijken of dat goed is gelukt.
Kogeltrekker.JPG
Kogeltrekker.JPG (46.26 KiB) 2362 keer bekeken
Altijd spannend natuurlijk, hoever je zakt. Je wilt niet teveel en niet weinig omlaag. In mijn geval had ik bedacht dat mijn oude veerpoten bijna 1cm zouden zijn ingezakt t.o.v. van fris spul. De plattere Z4 toplagers zouden dit verschil kunnen opvangen. M.b.t. de straffere B6 dempers en de Lesjöfors veren was ik bang dat ze de auto wat omhoog konden zetten omdat deze types ook voorgeschreven worden voor de 6 cilinder modellen, die in de neus serieus zwaarder zijn dan mijn afgetrainde viercilinder:) Maar goed, na een paar weken heb ik het verschil nagemeten (naaf-hart tot schermrand), en wat ik gehoopt had en op het oog al zag, klopte ook:
Voor: iets meer dan 38cm
Na: iets meer dan 36cm
Exact wat ik wenste. Ietsje lager, en de 'opvulling' van de wielkasten zijn nu voor en achter gelijk. Helemaal goed.
E46sportonderstel.JPG
E46sportonderstel.JPG (96.53 KiB) 2362 keer bekeken
En het belangrijkste, het rijden, en dat is gelukkig echt geweldig. Ik heb er geen last van dat het iets stugger is, want dat mocht ook wel, en oncomfortabel is het zeker niet met de 205/55/16 banden op 2,7bar. Het mooiste is hoe stabiel hard je door bochten kunt, ook als je gas geeft en nog verder instuurt. Nauwelijks bodyroll, en ook controle als je remt in een bocht. Ook het remmen is nu wat directer. Bij snelle lastwissels merk je verder wel dat het geen raceauto is. Maar het is in feite ook gewoon een opgefrist sportonderstel.

Maar na twee jaren teveel klussen aan de wagen, ben ik nu in principe 'rond' met het grote onderhoud, en is het Freude am Fahren weer zoals het hoort :df:

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: gaatje in thermostaat 108>98 graden

Bericht door jessedehaan » 05 jul 2020, 22:55

Hier dus nog die Sachs handleiding, met die onduidelijke 'uitsparing' waar de veer dus niet in/tegenaan moet:
SachsVerenHandleiding.JPG
SachsVerenHandleiding.JPG (49.91 KiB) 2351 keer bekeken
En het eindresultaat, wat netjes genoeg lijkt qua drukverdeling van de onderste veerwinding:
VeerWinding.JPG
VeerWinding.JPG (45.16 KiB) 2351 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: E46 M43 budget-bimmer: nieuwe veerpoten

Bericht door Eeuwe » 06 jul 2020, 08:28

Ik had de laatste updates even gemist. Het is niet hoe ik het zelf zou doen maar 't blijft wel een interessant topic, mooi hoe je alles aan pakt.

Gebruikersavatar
MVB
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
Locatie: onder een BMW

Re: E46 M43 budget-bimmer: nieuwe veerpoten

Bericht door MVB » 06 jul 2020, 09:32

Mooi verslag :thumbup: van een setje fatsoenlijke dempers knapt elke auto op.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E46 M43 budget-bimmer: nieuwe veerpoten

Bericht door ///Joost » 06 jul 2020, 09:38

Ik sluit me aan bij de reacties hierboven. Netjes gedaan!

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: nieuwe veerpoten

Bericht door jessedehaan » 06 jul 2020, 15:14

Bedankt mannen.
En nog wat extra aandachtspunten voor wie ook zelf eens de veerpoten wil vervangen:

De fuseebouten gingen makkelijk los, maar ook 10.9 staal kan aardig gaan roesten en je leest ook weleens dat ze breken.
Ik had één nieuwe bout waarmee ik deze kon vervangen. De andere bout zag er beter uit maar wil ik ook nog eens vervangen.
FuseeBout.JPG
FuseeBout.JPG (86.05 KiB) 2252 keer bekeken
Ik heb deze fuseekogeltrekker gebruikt:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... egEALw_wcB
Hij kwam er niet helemaal lekker omheen. Misschien ook omdat ik de ABS sensor niet los kreeg en daarom niet via die kant kon werken. Ik denk dat zo'n trekker als hieronder het rubber minder had beschadigd, maar die was te klein en er was geen ruimte doordat de demper nog recht boven de fusee vast zat.
Kun je een fuseekogel wel loshalen zonder het rubber stuk te maken?
FuseeTrekker.JPG
FuseeTrekker.JPG (23.07 KiB) 2252 keer bekeken
En de geleden schade (die ik later met Dirko dicht heb proberen te kitten). De fuseekogels zitten geïntegreerd in de draagarmen (2017) en deze hoop ik er nog lang onder te houden. Dat is namelijk één van de weinige onderhoudszaken die al wél voor aankoop aan de auto gedaan waren.
GehavendFuseeRubber.JPG
GehavendFuseeRubber.JPG (64.55 KiB) 2252 keer bekeken
Vastzetten van de fusee: Let op dat de fusee ver genoeg om de veerpoot schuift, tot aan de kraag. En meet aan beide kanten na of ze er even ver omzitten. Bij mij steekt er 5cm van de demper door de fusee. Vastzetten op 80nm.
FuseeboutOpMoment.JPG
FuseeboutOpMoment.JPG (49.57 KiB) 2252 keer bekeken
De onderkanten van de veerpoottorens vertoonden een beetje roest. Voor nu heb ik er roestomvormer op gespoten.
Misschien dat ik er ooit nog eens verstevigingsplaat (nr13) in zet, als ik de gleuven wat verder uit wil boren voor wat meer camber. Want tot zover heeft de camberpin-mod ongeveer 0,5 graden negatief camber gegeven. Maar voor is alles OK.
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E4 ... ing_parts/
RoestVeerpoottoren.JPG
RoestVeerpoottoren.JPG (50.43 KiB) 2252 keer bekeken

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E46 M43 budget-bimmer: nieuwe veerpoten

Bericht door ///Joost » 06 jul 2020, 15:23

Nu is het een gevalletje achteraf, maar je hoeft de fuseekogel helemaal niet los te halen om de dempers op een E46 te vervangen. Het losmaken van de stabi is een stuk eenvoudiger en je kunt meteen de reactiestangetjes vervangen. ;) De draagarm kan dan genoeg omlaag om de poten eruit en erin te krijgen.

Ik heb het klusje ook gedaan op mijn 330i. Die fuseebouten die door de klemmen gaan die de poot vasthouden waren bij mij idd ook aangeroest en daar heb ik ook netjes nieuwe in gedraaid. Ook heb ik meteen de verstevigingsplaten voor de torens erin gezet.

Normaal gezien kun je een fuseekogel eruit krijgen door met een zware hamer flinke tikken op de fusee zelf te geven (dus niet de draagarm!), zodat je het ding als het ware los schrikt.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: nieuwe veerpoten

Bericht door jessedehaan » 06 jul 2020, 16:02

Nice, mooie aanpak met nieuwe bouten en platen.

Ik dacht ook dat het niet nodig was, en begon dus goedgemutst aan m'n eerste poging, maar toen kreeg ik de draagarm dus niet ver genoeg naar beneden. Ik had nog zo'n 10cm extra nodig ofzo.

Op een Duitse video zag ik dat een draagarm wel ver genoeg zakte (versleten draagarmrubbers, of een korte/sport veerpoot?). Maar in twee de Autodoc tutorials maken ze de fusee wel telkens los. Ook las ik ergens dat iemand z'n draagarmrubbers gesloopt had door de arm naar beneden te forceren.

Zo zag ik dus geen andere optie dan de boel losmaken. En flink tegen de fusee tikken durfde ik niet zo goed, maar dat had ik eigenlijk eerst nog moeten proberen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E46 M43 budget-bimmer: nieuwe veerpoten

Bericht door ///Joost » 06 jul 2020, 16:53

Bekijk de youtube videos van 50sKid. Daar staat werkelijk ALLES op wat je aan de E46 gaat tegen komen. Echt zeer heldere reparatievideo's.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: E46 M43 budget-bimmer: nieuwe veerpoten

Bericht door Peric » 06 jul 2020, 17:34

Wees er wél van bewust dat je fuseekogelrubber (mooi galgjewoord) nu APK-afkeur is.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E46 M43 budget-bimmer: nieuwe veerpoten

Bericht door Martin van der Zwaard » 06 jul 2020, 18:36

Fuseekogelhoesje kan je los vervangen. Kosten maar een paar euro’s.

Ik heb het ook gedaan zoals Joost zegt maar het ging niet makkelijk. Fusee moet aardig ver omlaag om de poot er tussenuit te krijgen.

Die bouten heb ik schoon geborsteld en ingevet. En ook ik heb de verstevigingsplaten gemonteerd in de veerpoottorens.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: nieuwe veerpoten

Bericht door jessedehaan » 07 jul 2020, 12:50

Van die fuseekogelhoesjes wist ik helaas niet.
Dat lijkt me dé oplossing voor de volgende hier die veerpoten gaat (in)bouwen.

Ik denk dat Joost, Martin en de 50sKid (ik heb jaloers gekeken hoe hij de strut moeiteloos uit de spindle haalde) allemaal 330's met sportonderstel hadden, met vermoedelijk kortere dempers/veerpoten. Dan duw je dat laatste stukje misschien nog net door. Zelf durfde ik er niet harder op te duwen, en ik denk ook niet dat het lukte want ik had nog wel een vuistdikte nodig.

Het blijft een raadsel trouwens. Want mijn B6 demper (even lang als standaard) en sportveer (in principe iets korter) en Z4 toplager (1cm lager) waren even lang als de oude - iets ingezakte- veerpoot. (onderkant gelijk gelegd, geen meetbaar verschil). Maar de auto staat desondanks stugger, en 2cm lager.
VeerpootOudNieuw.JPG
VeerpootOudNieuw.JPG (93.38 KiB) 2121 keer bekeken

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E46 M43 budget-bimmer: nieuwe veerpoten

Bericht door ///Joost » 07 jul 2020, 12:56

Je veer drukt toch gewoon je demper volledig uit bij ongemonteerde toestand? Geen wonder dat ze even lang zijn. Bij ingeveerde toestand bepaalt voornamelijk de veer de hoogte, en in mindere mate de gasgevulde demper.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: nieuwe veerpoten

Bericht door jessedehaan » 07 jul 2020, 13:03

Peric schreef: 06 jul 2020, 17:34 Wees er wél van bewust dat je fuseekogelrubber (mooi galgjewoord) nu APK-afkeur is.
Ik was hier een beetje bang voor, en heb de boel ook daarom dicht proberen te kitten met Dirko siliconen.

Maar nota bene gisteren was het dus een feestdag, want 'ik' ging voor het eerst in jaren in 1x door de APK :hosanna:
Met de huidige staat van onderhoud mocht dat ook weleens, maar goed, het blijft een oude auto en m'n achterremlicht blijft ook weleens hangen, en ik weet niet of de uitlaat helemaal gasdicht was (had nog wat Bosal uitlaatcement bij de einddemper aansluiting gesmeerd).

Meestal probeer ik twee maanden voor de vervaldatum te gaan, dan heb ik nog rustig de tijd om zelf wat op te lossen. Maar dat dat nu voor het eerst niet hoeft is echt wel heel lekker. Dat niet 'nog even de auto weer omhoog moet zetten' of dat je nog 'even wat moet bestellen.' Nu gewoon verhuizen even geen autoklusjes meer (ergens tussen hoop en vrees:)

Geen idee of ze die fuseekogels echt bekeken hebben of gewoon het nieuw materiaal zagen en geen speling. Zelf ga ik nog weleens controleren of het kitwerk gelukt is of dat er preventief toch nog eens nieuwe hoesjes om heen moeten.

Maar voor nu:
:df:

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na 2 jaar

Bericht door jessedehaan » 19 jul 2020, 20:33

Vanaf het begin staat er in de topictitel al ‘budgetbimmer,’ omdat ik met weinig geld toch wat Freude am Faher wilde. Inmiddels heb ik al e.e.a. van het onderhoud gedeeld, maar hoe budget was de 318i (M43, 2001) nu eigenlijk, na twee jaar en 55.000km?

Ik heb hem nu van 240.000 naar 295.000 gereden en heb alles per maand bijgehouden. Zo'n 500 euro voor een onmisbare krik, gereedschappen en poetsmaterialen heb ik hier buiten gelaten. Dat zou ik voor elke andere auto gekocht hebben. Wel heb ik het speciaalgereedschap meegerekend dat ik voor specifieke klusjes nodig had, omdat ik er anders voor naar een garage had gemoeten (o.a. drukpomp voor koelssysteem, spuitbussen om het plaatwerk van o.a. de voorschermen te herstellen, fuseekogeltrekker etc.).

Op dit forum zijn er genoeg liefhebbers die veel meer uitgeven aan auto’s, en vast ook veel mensen die hun daily al jaren goedkoper rijden. Maar goed, dit hele draadje is voor wie geïnteresseerd is in E46’s en wat er aan onderhoud zo’n beetje bij komt kijken. Het scheelt denk ik wel zo'n tweeduizend euro dat ik zelf het meeste doe, maar aan de andere kant heb ik aan het begin ook wel duizend euro verloren door dingen onnodig door anderen te laten doen. Maar zo gaat dat.

En ik ben trouwens niet overvallen door de hoge kosten. Ik heb bewust naar een goedkope youngtimer gezocht met oog op een minimale bijtelling, en alle kosten en facturen verlagen ook m’n belastbaar inkomen. Ook het hobbyen aan een leuke E46 had ik wel ingecalculeerd, maar eerlijk gezegd waren het wel echt teveel uren. Dat mag en zal de komende jaren wel minder zijn.

Goed. Met een aankoopbedrag van 1550 euro zat het wel snor. En zeker geen afschrijving dus.

De wegenbelasting (56pm), verzekering (40pm) en verbruik zijn echt prima (alleen bij uitzondering onder de 1op13, maar ik rij op de snelweg wel zachter dan ooit). En met dezelfde brandstoftank als zijn grotere broers, kom ik dus geregeld zo'n 800km verder, dat is wel heel praktisch met lange ritten vanuit Maastricht. komt Bougies, olie en bandjes zijn allemaal ook net wat goedkoper bij een lichtere viercilinder. Zou het zo’n 1000 euro per jaar schelen t.o.v. een zescilinder?

Dan het onderhoud. Oelala. De eerste 12 maanden heb ik zo’n 6000 euro aan onderhoud uitgegeven, en de 12 maanden daarna nog eens 4000 euro. Hier zitten dan wel een paar grote dingen bij, zoals nieuwe drijfstanglagers, nieuwe koppeling met afgedraaid vliegwiel. En een bijna volledig opgefrist onderstel met ook de rubbers van de draagarmen achter, en het beruchte diffrubber.

En voor de ‘leuk’ nog chiptuning (300) en een jaar later het spruitstuk (400).
En echt ‘onleuk’ vond ik bijv. de sleutels en centrale vergrendeling. Een sleutel bij de dealer kost 175 euro, en het budget na laten maken kostte bijna 100 euro maar werkte niet goed (sleutelbaard niet goed geslepen). Ook de GM5 module die de CV regelt stuk, bijna 500 euro bij de dealer, maar gelukkig kon iemand er voor 100 euro een nieuw relais in solderen. Dan ben je dus al bijna 400 euro verder om de vergrendeling weer aan de praat te krijgen. Maar dit is wel een gekend probleem. Ook de drijfstanglagers zijn een dure maar onmisbare klus als je er nog lang mee door wilt rijden. Wel had ik wat pech met de uitlaatlijn, kat en einddemper zijn immers niet altijd stuk.

De grafiek daalt... En de totalen nog iets harder, omdat er vanwege onze baby en de coronacrisis wat minder gereden werd (33.000 in het eerste jaar, 22.000 in het tweede). En vanaf nu mág het ook weleens wat verder gaan dalen. Momenteel zijn de cijfers 17ct/km aan onderhoudskosten, en 32ct/km als ik aankoop, lasten en benzine mee reken.
Grafiek.JPG
Grafiek.JPG (109.62 KiB) 2008 keer bekeken
Maar al met al ben ik nu wel ‘rond,’ en als ik wat vooruit reken (met o.a. remmerij en banden), kan het de komende jaren misschien met zo'n 1000 euro per jaar aan onderhoud. De grafiek met gemiddelde onderhoudskosten per maand zou dan over een jaar net onder de 300 euro komen (nu net onder de 400 gekomen), en over twee jaar op 250. Nog steeds best veel. En je weet nooit wat je nog tegenkomt. Een wiellager achter kost gaat heel wat kosten, of je het nu laat doen, of zelf het gereedschap in huis haalt. En met de voorgenomen koprevisie loopt het sowieso weer wat verder op.

Momenteel ben ik tevreden met de Touring, met de kleur en inmiddels ook het rijplezier. Hij heeft ons nooit laten staan, de motor loopt mooier dan ooit en elke tankbeurt kan ik toch tevreden lachen. Ik ben ook blij dat ik de M43 motor heb, omdat ik de pre-facelift snuit van de E46 mooi vind en het karakter van de achtklepper me bevalt, maar vooral omdat ik er zelf veel aan kan doen en je véél werkruimte onder de motorkap overhoudt. Met de 143pk opvolger had ik meer vermogen gehad, maar mogelijk veel geld voor ketting, klepsteelrubbers, vanos en valvetronic moeten reserveren.

Als .. de prijzen niet teveel oplopen en ik over een jaar of vier misschien een 330i koop (jaja, zo eentje als daar toevallig al achter 'me' op de foto staat). Dan voorzie ik opnieuw een grote onderhoudsronde, maar ga ik wél op zoek naar een net exemplaar waar ik niet eerst een enorme achterstanden hoef weg te werken. Want echt 'budget' is m'n goedkope bimmer toch niet geworden, deels door de hobby, maar voornamelijk door achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar.
E46BilsteinLesjoforsSport.JPG
E46BilsteinLesjoforsSport.JPG (92.48 KiB) 2008 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2851
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: E46 M43 budget-bimmer: Tussenstand na twee jaar, was het wel budget?

Bericht door Jan Terwolde » 19 jul 2020, 21:19

Erg gaaf de mooie verslagen die je maakt, en het vele werk dat je zelf doet!

Zoveel onderhoudskosten zijn niet bepaald rendabel en dan kun je toch veel beter een recente auto rijden? Normaliter is afschrijving een bitch, maar dit laat toch de andere kant van de medaille zien. Ik denk ook dat je meer bezig bent een oude, bijna volledig afgeschreven auto te reviseren i.p.v. dat je (noodzakelijk) onderhoud aan het uitvoeren bent.

Als je goedkoop wil rijden met een auto van +-1500,- dan moet je met met zo'n auto gewoon door rijden, wat mankementen door de vingers moet zien en goedkope onderdelen moet gebruiken. Ook vooral niet teveel aan preventief onderhoud moet doen. Ook is het gehele onderstel fris maken fijn voor de rijervaring, maar niet bepaald kosten efficiënt bij een auto van 1500. De auto was in de eerste 2 maanden bijna 2x economisch total loss. Ik had hem reeds weggedaan. Volgens mij ben je gewoon een liefhebber en dan doe je irrationele dingen! Al vrees ik dat ik daar wel over mee kan praten hoor. :roll: :blink:

Heb je ook een lijst van onderhoudszaken die zijn gedaan met de kosten?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: erwin20vt, Godspeed, Jlijp, nickdoesburg, Peter-Paul, Roy RS, SlowCo, Wors en 53 gasten