E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 achteras en varia

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: E46 M43 budget-bimmer: Wiellager zelf vervangen

Bericht door e30touring1990 » 21 nov 2020, 16:47

lekker klusje idd, paar maanden geleden nog gedaan bij mijn z3 coupe (ook achterkant). eerst een trekker op krom getrokken (om de aandrijfas los te krijgen), daarna via een kennis een flink lompe variant van gehard staal gebruikt en toen kwam de as met pijn en moeite uit de naaf. de rest ging eigenlijk (met het juiste gereedschap) aardig soepel.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: Wiellager zelf vervangen

Bericht door jessedehaan » 21 nov 2020, 20:33

Ja, apart toch, is daar nog een pijl op te trekken welke assen/wanneer ze zo vast zitten?
Die E60 betrof een M6, met zoveel power heeft mijn as zich niet in de naaf gevreten;)
Maar oud is m'n spul wel, zo'n 20 jaar. Of was alles ondertussen al losgetrild haha.

Dat slijpen aan de naaf zag ik ook niet zo zitten, maar het ik hoor het al een keer of drie. Zo'n grote lagerschaaltrekker lijkt me ook wel wat, maar die ga ik er niet voor aanschaffen.

En wie m'n aandrijfas, zgan Sachs dempers of gereviseerde remklauwen wil hebben, zet maar in PB voor een leuk prijsje.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E46 M43 budget-bimmer: Wiellager zelf vervangen

Bericht door Jan-Willem » 22 nov 2020, 08:24

Crookie schreef: 20 nov 2020, 01:27 Met een poelietrekker krijg je die binnenste ring er ook wel af. Dat slijpen zie ik nooit zo zitten, één groef in de naaf en kun je die weer weg gooien 😂.
Het is ook niet de bedoeling dat je in de naaf slijpt.
Zo diep hoef je ook niet, als er maar een breek lijn zit.

Ook al ga je er iets door heen en er zit een groefje dan zou het nog geen ramp zijn.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: Wiellager zelf vervangen

Bericht door jessedehaan » 06 dec 2020, 22:01

De reden om weer een E46 te kopen was het Freude am Fahren. Maar wat dus serieus tegenviel was eigenlijk de wegligging. ik probeer nog een paar onderhoud flashbacks te posten die erg belangrijk waren om de oude Bimmer weer back in shape te krijgen.

Bij het wisselen van baan op de snelweg voelde het eerst net alsof de achterkant een zwalkende beweging in de tegenstelde richting maakte. Heel week of wollig. Na wat research dacht ik dat het weleens de versleten rubbers zouden kunnen zijn van de achterste draagarmen (RTAB, Rear Trailing Arm Bushing). Via google ben ik toen bij ProCar in Zwolle uitgekomen. Een beetje ver vanuit Maastricht, maar ik kom wel met regelmaat in die regio, dus waarom niet. De nieuwe rubbers zijn verstevigd met opvulschijven. En ik moet zeggen: Het was een super keuze om dit aan te pakken, wat een wereld van verschil zeg, zo strak.

Dus ik ben blij met m'n keuze en ben ook erg goed geholpen. Elke BMW specialist zal dit waarschijnlijk wel rond hetzelfde bedrag kunnen doen trouwens, maar dit ter info: https://www.autoserviceprocar.nl/onders ... passingen/

De oudjes:
OldRTABs.JPG
OldRTABs.JPG (123.99 KiB) 16316 keer bekeken
De nieuwe erin persen. Een mooie truc was het samenpersen van de behuizing (dit is mogelijk door de naad in de behuizing die je op de foto hiervoor ziet) met een stevige klemband (naast de duim):
Pers.JPG
Pers.JPG (95.12 KiB) 16316 keer bekeken
Nieuw rubber van Meyle:
NieuwRTAB.JPG
NieuwRTAB.JPG (100.81 KiB) 16316 keer bekeken
En de shims:
Shims.JPG
Shims.JPG (58.28 KiB) 16316 keer bekeken
Inmiddels had ik het zeker zelf gedaan. Alleen zou ik dan niet weten of ik voor PU zou gaan, of dat standaard rubbers + schijven misschien wel het beste is. Iemand ervaring daarmee?

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2851
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: E46 M43 budget-bimmer: zwalken = RTAB

Bericht door Jan Terwolde » 07 dec 2020, 09:08

Voor een dagelijkse auto altijd beter om gewoon rubber te hebben, de PU gaat een stuk minder lang mee.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: zwalken = RTAB

Bericht door jessedehaan » 11 dec 2020, 10:42

Dat lijkt me helemaal waar.
Ook omdat dit rubber zowel bewegingen in de hoogte als -minimaal- in de breedte opvangt, en er ook behoorlijk wat kracht op komt. PU zet deze bus eigenlijk te vast, en wrikt daardoor ook teveel aan het bevestigingspunt/chassis. Tenzij je met met enorm strakke veren over een vlak circuit rijdt, maar op de openbare weg is PU eigenlijk geen optie dus op deze plaats. Dan beter een OEM rubber + shims voor een klein beetje upgrade.

https://vorshlag-store.com/collections/ ... hings-pair

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: De 'Clunk' en inserts

Bericht door jessedehaan » 17 dec 2020, 20:54

Een ander ding aan de achtertrein is de beruchte 'clunck' ofwel het bonken van de aandrijflijn bij het schakelen van bijv. 1 naar 2.
Echt een issue dat het rijplezier bij oudere E46's wegneemt.

Als je hierop gaat zoeken kom je vooral het achterste diffrubber tegen, en ik heb videootjes gezien waarin het rubber nog dempte, of waarin het diff echt op en neer klapte.
Diffrubber.JPG
Diffrubber.JPG (78.58 KiB) 15014 keer bekeken
Bij mij viel het diffrubber op zich nog wel mee. Maar wat duidelijk bleek uit een betere analyse was dat het hele subframe kantelde en dat dit het hoorbare en voelbare bonken veroorzaakte. Dit kun je zien als je de achterkant opkrikt en de auto op assteunen zet, en dan met de handrem half aangetrokken de koppeling op laat komen bij zo'n 1500 toeren. Als iemand filmt, kun je terugzien hoe het subframe een paar mm op en neer beweegt. (Op deze manier kun je ook zien hoe je diffrubber nog dempt of juist klappert).

Maar vooral de speling op het subframe dus.
Dat was best indrukwekkend om te zien en te horen.
SubframeClunk.JPG
SubframeClunk.JPG (186.28 KiB) 15014 keer bekeken
Voor tracktools en hobby-auto's wordt vaak het hele subframe losgehaald, de evt. bevestigingspunten hersteld en verstevigd, en gaan er overal nieuwe rubbers in. Maar het is onze dagelijkse auto, en ik had daar de tijd en het geld niet voor over, omdat ik een tussenoplossing wilde proberen die -inmiddels anderhalf jaar later- nog steeds helemaal top is: De subframe bushing inserts van PowerFlex. https://www.powerflex.nl/product/rear-s ... -4614-9547

Bij elkaar zijn die rubbers zo'n 120 euro. Maar als je zelf een grote krik, een lange middag, en wat technisch inzicht hebt, moet het wel lukken om die inzetstukken er zelf in te krijgen. De achterkant ging geloof ik vrij makkelijk, daar konden de bouten helemaal uit en zonder al teveel goede gingen de stukken erin. De voorste inzetstukken heb ik doorgeknipt (in ieder geval de bovenste ringen) zodat ik ze om de bout geen kon foefelen. Dat was nog wel een gedoe moet ik zeggen.

Ik heb toen nauwelijks foto's gemaakt. Maar hier zie je de gele inserts zitten. Ze vullen de holle ruimtes van de OEM rubbers en vullen de speling op. Echt een super oplossing als je het mij vraagt.
SubframePFinserts.JPG
SubframePFinserts.JPG (83.31 KiB) 15014 keer bekeken
Deze video heeft me enorm geholpen:
https://www.youtube.com/watch?v=lnB8C7jp51c

En voor de E90 kwam ik deze video tegen. Heb hier zelf geen ervaring mee:
https://www.youtube.com/watch?v=rhXWagJUQO0

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: clunk / diffrubber vervangen

Bericht door jessedehaan » 29 dec 2020, 22:26

Het grote differentieelrubber uit de foto hierboven wilde ik ook nog eens vervangen. Temeer omdat het meestal als dé reden van de 'clunk' in de aandrijflijn wordt genoemd. Nu had het verstevigen van de subframerubbers de clunk in de achtertrein al bijna volledig weggehaald, maar misschien kon het nog wel een paar procent strakker. Het zweten van m'n diff was in ieder geval een mooie aanleiding om deze klus eens te gaan voorbereiden en te combineren (op de diffs kom ik later nog eens terug).

Ik had al eens wat rondgevraagd, en deze klus bij een garage laten doen kost zo'n 350 euro. Dat zit hem in de arbeidsuren, want het rubber zelf kost maar een paar tientjes. Het loonde dus wel om te kijken of je dit zelf kunt doen. Nu is er een vrij episch en doorlopend draadje op E46Fanatics over deze 'rotklus.' De eerste (2007) deed er een eeuwige martelgang over, maar door de tijd en uitgewisselde adviezen heen, vinden de de laatsten (2020) het steeds makkelijker. Nou goed, toch maar zelf proberen dus.
https://www.e46fanatics.com/threads/diy ... nk.521636/.

In ieder geval leek het mij wel een uitkomst om er een PU rubber in te zetten (de rode/iets zachtere variant van StrongFlex). Want op deze manier heb je geen dure special tool nodig, of de kunde om zoiets te maken. PU druk je er immers makkelijk in, en dan maakt het niet meer uit hoe het ouder rubber eruit komt. Zo heb ik met m'n vader een dagje gesleuteld, en uiteindelijk lukte dat best. Let wel op dat je een E12 torx met 3/8 aansluiting hebt om alle boutjes van de aandrijfassen los te krijgen, want de 1/2 aansluiting is te dik om er goed bij te komen.

Het oude rubber hebben we er eerst uit geboord. Daarna volgde de echte uitdaging van die dikke stalen behuizing. Met kruipolie en een beitel kwamen we nergens, en uiteindelijk hebben we een los ijzerzaagstripje tussen de vingers een snede gemaakt (er was geen ruimte voor de hele zaag). Na veel geduld waren we er door, maar toen kon je de ring er makkelijke uit tikken.
DiffrubberBehuizing.JPG
DiffrubberBehuizing.JPG (107.2 KiB) 13611 keer bekeken
25.000km later ben ik nog tevreden over de keuze voor het 'zelf doen+PU,' al denk ik wel dat ik je nu iets meer geluid/NHV van/via het diff in de auto hoort. Voor wie daar erg op let zou een standaard rubber beter zijn. Nu zou ik denk ik ook zelf een tool hebben gemaakt om zoiets erin te persen, bijv. de persbussen van m'n wiellagerset en een zo dik mogelijk draadeinde dat nog door het rubber zou passen. Of zoiets: https://www.e46fanatics.com/threads/diy ... ol.984396/

Deze foto geeft nog steeds voldoening: Dat opgefriste diff hangt er mooi bij, met allemaal nieuwe torxboutjes op 70nm.
E46diff.JPG
E46diff.JPG (94.53 KiB) 13611 keer bekeken

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: 'De clunk' en het diffrubber vervangen

Bericht door jessedehaan » 10 jan 2021, 22:09

Laatst kon ik nog wat kleine dingetjes doen.

Andere accu:
Ik had een nogal grote Bosch S008 74Ah accu in de auto zitten. Dat startte prima, maar is wel groter dan vanuit de fabriek geleverd werd, en met 18kg ook serieus zwaar. Dit wisselen had geen haast, maar een vriend kon zo'n grote accu goed gebruiken om een V8 te starten, en dat was een leuke aanleiding om op zoek te gaan naar passende vervanging. Dat is een zilveren Varta C30 van zo'n 13 kilo geworden. Minus 5kg telt weer lekker mee in de gewichtsbesparing t.o.v. de aankoop. Mede door lichte wielen is er al bijna 70kg af (zie de openingspost waar ik het bijhoud).

Ik denk dat 56Ah origineel was. Momenteel adviseren websites meestal 60Ah voor mijn 318i met weinig elektronica. Nu heb ik 54Ah Varta gekozen, maar wel vanuit hun betere zilverline (na zwart en blauw) met een startcapaciteit van 530cca. Ook nu met de koude dagen gaat dat prima.
VartaC30accu.JPG
VartaC30accu.JPG (81.25 KiB) 12109 keer bekeken
Andere FPR:
Ook heb ik de brandstofdrukregelaar van 3,0bar vervangen door een exemplaar van 3,5bar. Bij mij zit ie vooraan het blok/brandstofrail, en met een borgringtang (en een waterpomptang om hem wat omhoog te draaien) was het wisselen erg eenvoudig. Brandstofdruk zat er na een dagje stilstaan ook niet meer op.

Ik wilde wel een beetje kunnen zien wat dit nou zou veranderen. Daarvoor m'n OBD Fusion app gebruikt (kan met alle scanners wel denk ik) om naar de Short Term Fuel Trim te kijken. Die waarde hing bij deellast meestal rond de -2,5%, en nu zit dat op zo'n -10%. Logisch ook, de brandstof wordt er natuurlijk iets harder doorgeduwd. Bij vollast gaat (ik denk elke motor) over naar Fuel System Status 4 wat betekent dat er geen trim-correctie meer is o.b.v. de lambda waarde. Dan spuit er als het goed is dus een paar procent meer brandstof in de cilinder. En boven de 5000 toeren klinkt het ook wat voller dan voorheen. Na de koudstart (zo'n 2 minuten) is er ook nog geen trim correctie in de open loop, en loopt ie ook wat rijker.

Meetbaar of voelbaar is het in de acceleratie niet. En motorloop was goed en is nog steeds goed. Maar het idee dat je bij vollast iets meer inspuit, en onder deellast misschien iets beter verneveld door de hogere druk, is toch leuk.
FPR.JPG
FPR.JPG (32.99 KiB) 12109 keer bekeken

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: Spruitstuk + 4pk

Bericht door jessedehaan » 31 jan 2021, 16:00

Jaja, de jaarlijkse healthcheck bij bij Bullpower op de testbank is weer een feit. Ik rij al bijna een jaar met het spaghetti spruitstuk (zie pagina 2-3 van dit draadje voor alle foto's). Ik ben heel blij dat z'n restrictieve voorganger eraf is, en geniet er nog elke keer van bij het doortrekken in toeren. Maar wat zeggen de cijfers?
DynoSpruitstuk.JPG
DynoSpruitstuk.JPG (107.87 KiB) 9021 keer bekeken
DynoScore.JPG
DynoScore.JPG (53.43 KiB) 9021 keer bekeken
Zo'n 4pk erbij, ofwel zo'n 3% vermogen erbij. Eindelijk 120 echte pk's :clap:

De prijs per pk is natuurlijk absurd, maar wat je veel meer voelt - en wat ook beter klinkt - is dat je er zo'n 500 toeren bij hebt gekocht. Voorheen voelde 5200 toeren als de begrenzer, het hield gewoon op. Nu ligt dat moment van stilvallen een stuk verder. In de volgende versnelling kom je daardoor ook weer hoger in toeren uit waardoor het absoluut vlotter rijdt.

Van een 4-1 spaghetti verwacht je dat het vooral hoog in de toeren wat winst oplevert, maar het originele dingetje was zo geknepen dat vanaf 3700 toeren het verschil al zichtbaar is. En ook bij 6000 toeren hou je nog 5pk meer over dan voorheen.

Zelf heb ik na het plaatsen van de spaghetti geen koppelverlies onderin toeren ervaren. En ook op de uitdraai ligt de koppelkromme daar gelijk. Alleen is het wel zo dat ik de vorige keer met een defecte DISA op de testbank stond, en nu met een gereviseerde unit. Ofwel, zou het koppel onderin toch iets zijn afgenomen door die spaghetti?

De nokkenas/kleptiming blijft trouwens onverbiddelijk als je naar de grafiek kijkt. Want ook al ademt alles nu vrijer, na 5200 is het optimum gewoon voorbij. Daarom zou de stap van de 240 nokkenas naar een 256 of 264 ooit nog eens leuk zijn. Wie heeft die nog liggen?

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Jaarlijkse dynorun spaghetti +4pk

Bericht door jessedehaan » 01 feb 2021, 16:59

Hier nog een uitdraai waarin standaard vermogen, chip, spruitstuk overzichtelijk bij elkaar staan.
DynoStandaardChipSpaghetti.JPG
DynoStandaardChipSpaghetti.JPG (84.49 KiB) 8749 keer bekeken

Online
Eric Z
Berichten: 3974
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Jaarlijkse dynorun spaghetti +4pk

Bericht door Eric Z » 01 feb 2021, 17:47

Prijs per pk is NA altijd om te huilen. De grafiekjes zijn wel leuk om te hebben.

Voor een daily niet echt de moeite waard om met nokkenassen te gaan spelen misschien. Maar hé, als je het zelf waard vind zeker doen.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Jaarlijkse dynorun spaghetti +4pk

Bericht door jessedehaan » 20 feb 2021, 22:48

Mijn koelvloeistof stond op de testbank, zoals altijd, op 108 graden. Wel jammer dat de 'vollast modus' waarbij de thermostaat bijstuurt naar 90 graden niet getest kon worden. Zou wel interessant zijn of de lagere temperatuur/hogere klopgrens opweegt tegen de misschien minder uitgezet metaal/minder compressie. Geen idee of het een pk meer had gegeven:)

---

Een poosje terug brandde ook opeens het koelvloeistoflampje. 300ml bijvullen op 15.000km rijden leek me nog niet zo slecht, maar een dag later ging het lampje alweer aan en wist ik dat ik m'n drukvaatje weer even op het systeem moest zetten: even afpersen en jawel hoor, een heel klein scheurtje in het expansievat, nauwelijks te zien, maar de druppels eruit. Het oude tankje bleek van 2011, dus de vorige zal er ook wel zo'n 10 jaar ingezeten hebben. Bij zescilinder gaan ze geloof ik vaker en met meer drama stuk?
KVSafpersen.JPG
KVSafpersen.JPG (55.96 KiB) 5149 keer bekeken
Het verwijderen van het expansievat was niet erg makkelijk. De slang aan de bovenkant wel natuurlijk, net de borgclip aan de onderkant, en de sensor. Maar met het rechtstandig omhoog trekken bewoog de hele radiator mee, en ik was echt opgelucht dat de tussenplaat, waarop het vaatje vastzit (foto) niet is afgebroken. Het regende, en het zou gewoon van bovenaf moeten lukken (lukte ook), maar een volgende keer zou ik met droog weer de auto opkrikken zodat je van onder wat gecontroleerder kunt duwen.
ExpBase.JPG
ExpBase.JPG (32.1 KiB) 5149 keer bekeken
De nieuwe (Mahle, perfecte pasvorm) ging er met een beetje silionenspray haast te makkelijker op, maar alles is alweer weken helemaal lekdicht. En nu maar kijken hoelang de radiator zelf het nog houdt. Alles wat ik kan zien lijkt nog goed, dus wie weet.

Online
TLRS
Berichten: 2909
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Jaarlijkse dynorun spaghetti +4pk

Bericht door TLRS » 20 feb 2021, 23:43

Even een beetje bij gelezen, lekker aan de hobby Jesse, leuk om te lezen!

Online
Eric Z
Berichten: 3974
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Jaarlijkse dynorun spaghetti +4pk

Bericht door Eric Z » 20 feb 2021, 23:48

Ben je mooi op tijd bij. Mijn expansievat ging met wat meer drama ja. Midden op de gotthard pas.
Op de terugweg van Kroatie weer opgehaald. Hadden ze daar een ruime week om het op te lossen. Was blij met m’n ANWB abbonementje toen.

Wel handig zo’n vaatje, maar niet je eerste KVS probleem dan omdat je die al hebt? En waarschijnlijk ook niet de laatste kan ik uit ervaring melden.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Jaarlijkse dynorun spaghetti +4pk

Bericht door Eeuwe » 20 feb 2021, 23:55

Goed bezig. Heb de laatste updates even gemist, dus had er een aantal om weer met plezier te lezen.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Jaarlijkse dynorun spaghetti +4pk

Bericht door jessedehaan » 28 feb 2021, 15:24

Thanks mannen,
en ja Eric, super handig dat drukvat. Temeer omdat hij ook op het remreservoir past en je met een klein beetje druk daarop perfect zelf je remmen kunt ontluchten. Het kostte 60 euro bij HBM, en de BGS adapter voor het koelsysteem 15 euro, maar ik heb het dus al meermaals voor koel- en remsysteem gebruikt. Goede investering.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer met budget sper

Bericht door jessedehaan » 28 feb 2021, 16:37

En na de beruchte clunk/diffrubber nog iets meer over de differentiëlen.
Waarom ben ik ooit aan die van mij begonnen? Dat was vanwege een lekkende kering/seal; na een lange zomerrit lag er dan plots een druppeltje diffolie bij de familie op de oprit. Om die reden wilde ik de diffseals vervangen en dan meteen het diffrubber meepakken.

Omdat diff/rubber/seal binnen een dag moest gebeuren wilde ik het in delen opsplitsen en heb ik eerst een vervangend diff gekocht. 3.38 moest ik hebben, maar wist ik veel dat er ook verschillende diffmaten waren, dus daar had ik zo'n zwaar facelift diff (type 188K, 30kg, bijvulplug achterop, aflaatplug rechterkant) liggen waar ik niets mee kon. Gelukkig op tijd door gehad, en dus op zoek naar een 168K diff (type 168K, 25kg, beide pluggen achterop).
168vs188-2.JPG
168vs188-2.JPG (63.66 KiB) 3586 keer bekeken
168Kvs188K.JPG
168Kvs188K.JPG (61.94 KiB) 3586 keer bekeken
De 'K' staat trouwens voor 'kurz' omdat het diff iets korter/compacter is dan voorgangers dacht ik, en dat 168 en 188 betreft de diameter van de ringgear en dat zie je wel aan de dikte/bolheid van de behuizing. 188K voor zescilinders, en de viercilinders/compact hebben de 168 variant, en er zijn nogal wat meer details en afwijkingen (automaat/X-drive etc.). Maar in de verkoop van mijn eigen diffs heb ik al veel mensen gehad die ergens een verkeerde hadden meegekregen (zelfs iemand die een diesel overbrenging (2.47) in z'n benzine had gekregen.. Tja, dat ding ging niet meer vooruit).

Maargoed, ik had ontdekt dat de 320i prefaclift met 150 pk ook een 168K diff heeft met 3.45 overbrenging, en het leek me ideaal om 2% hierdoor meer koppel op de wielen te krijgen t.o.v. m'n oude 3.38 diff. Dat type is er in okt2019 dus in gegaan, met preventief ook nieuwe olie en diffseals.

Van het zwetende diff heb ik ook de keringen en olie vervangen voordat ik hem door verkocht, was nog in prima staat. Maar wat me dus irriteert is dat indertijd twee BMW specialisten ook die kering zagen zweten en zeiden 'nieuwe seals.' Maar wat bleek nou, en wat wil ik hier vooral zeggen: de oorzaak van het zweten was het verstopte ontluchtingsgaatje aan de bovenkant van het deksel! Dus als je ook een zwetend diff hebt, ga dan niet meteen de hele weg die ik doorlopen heb, maar prik gewoon de aangekoekte rommel door die het gaatje verstopt. Even nieuwe olie erin en je kunt waarschijnlijk weer jaren door.

---

Je leert wel een heleboel van deze omzwervingen.
Zo vond ik eerst het wisselen van de diffseals wel spannend, maar inmiddels heb ik alweer wat setjes gedaan. Een bandenlepel en een flinke hamer erop en ze poppen er wel uit:) Hieronder met de nieuwe kering.
DiffSeal.JPG
DiffSeal.JPG (101.08 KiB) 3586 keer bekeken
En dan was er nog iets. Voor ik op DF rondhing was 'sper' slechts een onbekende term, maar hier kreeg het een beetje een magische lading. Maar voor m'n Budget Bimmer kan ik natuurlijk geen echt Gripper of OS Giken sper van 1500 euro kopen. Maar ik had gehoord van RacingDiffs en hun LSD conversie kit.

Hardeman beveelt nu liever hun PG Torsen sperelement aan dat nog steeds budget is, maar wel een keer zo duur (750 ex montage). Maarja, echt driften zal ik niet doen, maar een beetje sperwerking voor een powerslide lonkte wel, en sowieso leek het me leuk om dat er zelf in proberen te zetten. Dus maar een LSD conversie kit gekocht. Ik zal later nog wat foto's plaatsen.

Voor wat meer vlotheid rij ik al een tijdje op banden met iets kleinere rolomtrek, maar je kunt natuurlijk ook een korter diff steken en weer op normale maten gaan rijden. Met dat idee heb ik een 3.73 diff opgepikt, 8% korter/meer toeren! En een lang verhaal kort, wauw wat hangt het ding nu aan het gas, en wauw wat is die LSD geweldig zeg! Met 4000 toeren bij 120 is het nu wel een soort straaljager, maar met zo'n 3700 toeren bij 120 was het dat ook al wel. En ik rij toch al overal 100 op de snelweg, tja.

Beetje wat moois van proberen te maken:
JDHRDLSD.JPG
JDHRDLSD.JPG (48.98 KiB) 3586 keer bekeken
Geeft toch wel voldoening om het dingetje te zien hangen, zeker omdat het na wat ervaring redelijk makkelijk ging.
RDLSDhangt.JPG
RDLSDhangt.JPG (72.51 KiB) 3586 keer bekeken
Ik heb geen ervaring met een echte platensper, maar het verschil t.o.v. van een open diff is wel groot, nu lukt het me ook in een kleine hoek/powerslide de bocht uit te draaien, en heb je veel minder body roll als je flink overstuur opwekt, en bovenal niet zo'n gekke terugslag als bij een normaal diff (wanneer het spinnende wiel plots weer grip krijgt). Het mechanische is ook wel heel slim/eenvoudig, hoe het bij verschillende wielsnelheid zichzelf progressief lockt. Voor mijn bescheiden vermogen en rijstijl een heerlijke aanvulling deze RacingDiffs oplossing, en de tijd moet een beetje leren hoe lang/goed het zicht houdt.

Dus in zeker zin, DF-forum, bedankt voor deze nieuwe gekte en ervaring :df:

JdvPolo
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 mar 2019, 18:16
Auto: BMW M2

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: budget sper!

Bericht door JdvPolo » 28 feb 2021, 17:10

Gaaf! Mooi dat je daar dan de voldoening weer uithaalt! Super!

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: RacingDiffs LSD Conversiekit

Bericht door jessedehaan » 01 mar 2021, 11:50

Bedankt, en klopt, het Freude am Fahren was alweer een poos aanwezig, maar deze Driving Fun is wel een echt plus.

Ik ben echt gecharmeerd van het simpele en effectieve concept van deze sperkit. En het monteren van de kit viel me op zich wel mee. Echt mooi om die robuuste stalen delen allemaal te demonteren. De schoonheid van eenvoud bijna, zo weinig delen.

Een paar plaatjes.
Dit is dus een open diff (centrale pin er al uit getikt):
OpenDiff.JPG
OpenDiff.JPG (37.24 KiB) 3146 keer bekeken
Het loshalen van de ringgear bouten was niet makkelijk. M'n slagmoersleutel was nergens, en met een 60cm wringijzer had ik al m'n kracht nog nodig. En dan het terugzetten van de ringgear: dat paste niet echt. Nadat ik de ring flink had opgewarmd was ie voldoende uitgezet om er net overheen te passen. Met 140nm aanhalen, mooie 10.9 bouten, jawel.
Ringgear.JPG
Ringgear.JPG (65.5 KiB) 3146 keer bekeken
De preload veertjes inklemmen in de werkbank, alles insmeren met olie, en hop, het open diff is nu opgevuld.
SperElement.JPG
SperElement.JPG (57.4 KiB) 3146 keer bekeken
Als één wiel/spidergear sneller draait dan wringt ie het 'ijzeren blokje met die 30graden groef' om de centrale pin waardoor die zich er vanaf wil duwen en zo de sperwerking progressief toeneemt bij meer power.
ProgressiveLock.JPG
ProgressiveLock.JPG (76.26 KiB) 3146 keer bekeken
Ziet er mooi uit zo. En door de preload draaien bijde flenzen al in dezelfde richting. Ik had twee bandenlepels aan de flenzen (tussen twee boutjes) nodig om ze tegengesteld te kunnen draaien. Met een wiel omhoog nog eens kijken hoeveel nm daar nu echt voor nodig is.
RacingDiffs.JPG
RacingDiffs.JPG (49.11 KiB) 3146 keer bekeken
Bij eerdere conversiekitjes moet je twee spidergears laten afvlakken om de kit/plaatjes te laten passen. Dat hoeft gelukkig niet meer, want dat zou wel een extra hobbel en kosten zijn. Maar je moet nog steeds 4mm van je flenzen af laten draaien, anders passen ze er niet meer helemaal in. Zelf heb ik alles even goed afgemeten en het zo mooi mogelijk met de slijptol ingekort. Dat lijkt eigenlijk evengoed te werken.
FlenzenInkorten.JPG
FlenzenInkorten.JPG (83.42 KiB) 3146 keer bekeken
Eén van de eerste dingen die me opvielen was dat dit sperdiff opmerkelijk stiller was dan m'n vorige diff. Misschien wel door de preload die er wat trillingen uithaalt, of door de dikke 75w140 olie. Een onverwachte bonus haha.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: budget sper!

Bericht door jessedehaan » 01 mar 2021, 11:59

En toen nog het monteren. Dat gaat steeds vlotter. Dus de auto in de raketstand, en gaan.
Raketstand.JPG
Raketstand.JPG (50.06 KiB) 3142 keer bekeken
Na het losdraaien van al die E12 torxjes bleef nota bene een stukje van m'n nieuwe SKF steekas aan de diffkant hangen. Met het diff eruit kon ik het er netjes afhalen en weer terugzetten, maar echt degelijk en stevig (dun blik) leek het me niet.
SKFsteekas.JPG
SKFsteekas.JPG (32.76 KiB) 3142 keer bekeken
De anderhalf jaar terug was ik allang blij dat ik m'n grote diffrubber kon vervangen, en wilde ik de voorste diffrubber ook laten zitten omdat ze meer trillingen dempen. Maar dit keer heb ik even gekekeken of die rubber helemaal uitgehard waren, of ... van hetzelfde kauwgom zijn als de standaard stabirubbers bijvoorbeeld. Nou met een schroevendraaier en m'n wijsvinger kon ik kon je het busje met gemak alle kanten op wiebelen. Nu weet ik ook wat ik soms nog zachtjes hoor en voel bij bijv. het (rustig) overschakelen van 2 naar 5. Met 120pk heb ik er niet echt last van, maar ik overweeg en adviseer wel om ook de voorste rubbers door iets stevigers te vervangen als je ermee aan de slag gaat.
Kauwgom.JPG
Kauwgom.JPG (61.7 KiB) 3142 keer bekeken
Dit kleine diff weegt 25kg en het lukte me nog net om hem er zonder krik (je moet een soort hoekje maken) in te krijgen. Met een 40kg 530d diff zou ik het niet aanraden in elk geval.

Online
TLRS
Berichten: 2909
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: RacingDiffs LSD conversiekit

Bericht door TLRS » 01 mar 2021, 13:34

Diff ziet er keurig uit.. en goeie tip van de ontluchting :thumbup:

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3027
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: RacingDiffs LSD conversiekit

Bericht door 328Ti » 01 mar 2021, 13:59

Ziet er goed uit Jesse,

je bent niet bang aangelegd trouwens :shock:

Online
TLRS
Berichten: 2909
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: RacingDiffs LSD conversiekit

Bericht door TLRS » 01 mar 2021, 17:57

Komt de frictie nu van de veertjes en metaal op metaal?

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2851
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: RacingDiffs LSD conversiekit

Bericht door Jan Terwolde » 02 mar 2021, 09:49

Gaaf dat je dit allemaal zelf doet!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Bokkepoot, Eeuwe, EmielS60, Godspeed, Jan-BMW-Suzuki, Majestic-12 [Bot], MarcH, Rogerb en 33 gasten