E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 achteras en varia

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: koelere thermostaat en varia

Bericht door jessedehaan » 20 aug 2021, 20:32

Wat een gave roadtrip Martijn, en hard gaat het niet, maar met die lichte motor voorin stuurt het wel lekker.

En dat geprutst aan de thermostaat is m'n omgeving ook niet zo makkelijk uit te leggen:) Maar als je de motor stopzette en de temp. nog zag doorstijgen naar 113 graden, tja, dat gaf geen goed gevoel. Ik weet wel dat de kvs onder druk in het systeem niet kookt, maar, maar ik heb al eens een lekje in een slang en het expansievat gehad, en ik denk dat het met iets lagere temperatuur en druk toch minder snel klapt en eruit loopt, dan heb je ook wat meer marge om het tijdelijk op te vangen en bij te vullen en niet ergens stil te staan.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: koelere thermostaat en varia

Bericht door Martijn_bmw » 20 aug 2021, 20:36

Ja echt waanzinnig mooie trip! Mocht je er ooit over twijfelen kan ik alleen maar zeggen doen!

De “trofee foto” bizar weer daar, met aankomst zo mistig als op de foto, 30min later strakblauwe lucht. (En 24uur zon/licht)

Afbeelding

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: koelere thermostaat en varia

Bericht door jessedehaan » 20 aug 2021, 20:45

Ja zeg. En met sportonderstel zo te zien?
En die kleine 15 inch velgen blijven gewoon sportief staan onder de E46, heb ze zelf ook gehad.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: koelere thermostaat en varia

Bericht door jessedehaan » 20 aug 2021, 20:45

Vorig zomer had ik een nogal duur overzicht van de eerste twee jaren eigenaarschap, maar dit jaar is het ook wel goed om te melden dat ook dat leeglopen op een onderhoudsachterstand een keertje stopt; nu was het met zo'n 1000 euro eigenlijk heel normaal voor een 20 jaar oude auto. Hier zaten wel grote dingen bij, zoals een wiellagerklus, tweedehands banden en volledige remmerij. Met het sperdiff, sportstoelen/deurpanelen/kofferbakbekleding en de Sonniboys is er wel weer een vergelijkbaar bedrag aan liefhebberij bij gekomen.
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 20 aug 2021, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: koelere thermostaat en varia

Bericht door Martijn_bmw » 20 aug 2021, 20:54

jessedehaan schreef: 20 aug 2021, 20:45 Ja zeg. En met sportonderstel zo te zien?
En die kleine 15 inch velgen blijven gewoon sportief staan onder de E46, heb ze zelf ook gehad.
Ja ik had thuis ook wel style 42, 44 en 72 wielen gehad :D
Maar voor deze rit met soms slechte wegen etc bewust de 15” genomen :)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: koelere thermostaat en varia

Bericht door Martijn_bmw » 20 aug 2021, 20:57

jessedehaan schreef: 20 aug 2021, 20:45 Vorig zomer had ik een nogal duur overzicht van de eerste twee jaren eigenaarschap, maar dit jaar is het ook wel goed om te melden dat ook dat leeglopen op een onderhoudsachterstand een keertje stopt; nu was het met zo'n 1000 euro eigenlijk heel normaal voor een 20 jaar oude auto. Hier zaten wel grote dingen bij, zoals een wiellagerklus, tweedehands banden en volledige remmerij. Met het sperdiff, sportstoelen/deurpanelen/kofferbakbekleding en de Sonniboys is er wel weer een vergelijkbaar bedrag aan liefhebberij bij gekomen. Maar door nu ook anderen met hun BMW klussen te helpen verdien ik het grootste deel ook wel weer terug. Dat houdt het heel leuk zo.
Dat laatste is wel mooi ja, als je je hobby op die manier betaalbaar kan houden :D

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: koelere thermostaat en varia

Bericht door jessedehaan » 20 aug 2021, 21:38

Remmerij

Voor de APK moesten de schijven achter vervangen worden, en de voorkant kreeg ook een klein randje. Het idee om alles zo licht mogelijk te maken en een kilo te winnen door de massieve 280mm schijven achter te monteren heb ik losgelaten en ik ben toch maar voor de geliefde upgrade gegaan die Eeuwe al eerder in dit draadje aanhaalde: Van 276mm schijven naar 294mm achter, en aan de voorkant van 286mm naar 300mm. Zescilinder remmerij op de viercilinder dus. Daarvoor had ik de afgelopen maanden al de iets grotere brackets/remzadels bij elkaar gesprokkeld. De klauwen blijven hetzelfde, maar staan nu alleen iets verder naar buiten om ruimte te geven aan de grotere schijven. Zeker achter is dat een lekker verschil:
276vs294mmAchterSchijven.JPG
276vs294mmAchterSchijven.JPG (106.24 KiB) 3615 keer bekeken
De achterkant had ik als eerste gemonteerd. Deze Mtec schijven zijn geolied en ondanks goed ontvetten voelden de eerste ritjes niet zo best. Maar al snel merkte je dat bij progressief remmen de achterzijde flink 'aangetrokken' werd. En die grotere geperforeerde schijven staan ook erg mooi achter de velgen.

Een paar weken later heb ik de voorkant vervangen:
286mmSchijven.JPG
286mmSchijven.JPG (33.23 KiB) 3615 keer bekeken
MTecSchijven.JPG
MTecSchijven.JPG (37.89 KiB) 3615 keer bekeken
De brackets had ik in in Titansilber gespoten en met blanke 2K laklagen afgewerkt. Misschien dat ik alles ooit nog eens in Le Mans Blau zet, zo kun je wel mooi op kleur werken. Maar de 2K lakken van bijv. Foliatec (met kwast) geven wel een dikkere en duurzamere laag. De klauwen had ik vorig jaar in de Hammerite zilver gezet (en met Brunox roestomvormer/epoxyprimer voorbereid), maar dat hoef je niet na te doen, zoals je ziet.

Eerlijk gezegd was het het remgevoel niet echt veel beter, alleen bij progressief remmen/doortrappen merkt je wel echt meer vertraging van meer serieuze remmerij. Wat wel echt een verschil in het remgevoel maakte waren de stalen remleidingen aan de voorkant. Die had ik vorig jaar al eens van een vriend gekregen, en deze week gemonteerd. Wát een verschil in in pedaalgevoel/direct remmen geeft dat zeg, meer dan dan ik verwacht had. Heerlijk.
StahlFlex.JPG
StahlFlex.JPG (70.99 KiB) 3615 keer bekeken
Over Mtec had ik goede verhalen gelezen, en het leek me leuk om dit Engelse product (weet niet of het daar geproduceerd wordt) te testen. Best goedkoop ook voor 240 euro voor schijven en blokken rondom. Maar met de importheffing van 70 euro is het even duur geworden als een setje geperforeerde Brembo's. En die zijn wél gecoat. En daarom zou ik Mtec niet echt aanbevelen, want al na een paar weken zitten ze nagenoeg helemaal onder de vliegroest. Met aluzincspray maak ik dat nog wel een keertje mooi, maar dat dubbele werk had ik niet helemaal voorzien.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: koelere thermostaat en varia

Bericht door Jan Terwolde » 20 aug 2021, 22:48

Mooie upgrade! zijn dit 325i remmen?

Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: koelere thermostaat en varia

Bericht door Eric Z » 20 aug 2021, 23:21

Of 328i, 330i is een maatje groter met voor 325mm. Achter weet ik niet uit m,n hoofd.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: koelere thermostaat en varia

Bericht door jessedehaan » 21 aug 2021, 07:41

Ja ik dacht dat de 328 en de facelift/M54 zescilinders de 300/294 combi hadden.

Zo'n setje 330 remmen is écht een upgrade inderdaad, zowel groter met 325mm alsoook dikker (25mm t.o.v. 22mm). Maar hiervoor heb je naast grotere brackets ook de 330 klauwen nodig. Die hebben ook een iets grotere 57mm remzuiger t.o.v. de 54mm in alle andere klauwen (M3 60mm remzuiger), en een wat grotere hoofdremcilinder. Alleen zijn deze setjes behoorlijk geliefd en duur, en passen mijn 16 inch wielen daar niet overheen. 17 inch is t.z.t. geen gek idee, maar die wielen zijn per hoek serieus wat zwaarder en dat maakt mijn 318 dan wel weer voelbaar slomer.

Voor nu dus de beste en goedkoopste oplossing. Je hebt alleen andere brackets nodig, en schijven, maar als je die toch al moet vervangen zijn dat geen extra kosten.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: baksteunen en vintage pook

Bericht door jessedehaan » 03 okt 2021, 20:12

Het interieur heb ik de afgelopen maanden af kunnen ronden. Laatst heb -kant voor kant- het het tapijt te zuigen/soppen/uitzuigen en zwart te spuiten, en alle middenconsole onderdelen ook: de softouchlaag was nog onaanzienlijker geworden dan ik had opgemerkt. Na stevig soppen met een schuurspons, opschuren en weer ontvetten werd het spuitwerk behoorlijk mooi. Alleen dat geribbelde flexibele asbak-afdek-kapje moet ik nog eens grondiger doen, of een origineel zwarte gaan zoeken
ViesBeige.JPG
ViesBeige.JPG (48.31 KiB) 2752 keer bekeken
GespotenZwart.JPG
GespotenZwart.JPG (51.95 KiB) 2752 keer bekeken
In het lederverven ben ik -na de halve achterbank- behoorlijk bedreven, en zo ziet beige er na 1 laagje colourlock uit:
1laagcolourlock.JPG
1laagcolourlock.JPG (81.61 KiB) 2752 keer bekeken
Dat duurt een eeuwigheid. Daarom dat ik het eerst met acrlyverf (Motip TopasBlau) in een dunne basislaag spuit. Dat trekt dan al aardig in het open geschuurde leer. En daarna nog een tiental lagen colourlock erop deppen voor de de matte en egale kleur.

De armsteun staat en houdt het perfect. Maar een blauwe pook- en handremhoes maakte het een beetje tot een leurenkermis op de middenconsole. Daarom maar een zwarte handremhoes van zolder gehaald, en als kers op de taart een OEM alcantara pookhoes en een vintage pookknop die m'n houten/gespoten pookknop vervangt.
ThreeTone.JPG
ThreeTone.JPG (102.61 KiB) 2752 keer bekeken
Die pookknop van delrin vind ik echt uit de kunst, een cadeautje om alle ombouwerkzaamheden mee te bekronen. Hij is van Garagistic, en met een bijgeleverde adapter 'sleeve' op je OEM pook te schroeven. Ligt lekker in de hand, en hoewel niet period correct, past het prima in een oude E46.
VintageShiftKnob.JPG
VintageShiftKnob.JPG (63.47 KiB) 2752 keer bekeken

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: baksteunen en vintage pook

Bericht door jessedehaan » 03 okt 2021, 20:47

Ik had al een fijne shortshifter gemaakt met een ingekorte E39 pook en knop, maar ik wilde een nog kortere slag, en niet meer dat dempende rubber in de schakelpook dat behoorlijk meebuigt. De totale pooklengte is nu ietsje langer door de hogere knop, maar onder het ronde lager zit wel een langere hefboom waardoor de slag/overbrenging netto nog wat korter is geworden. Schakelen gaat gelukkig nog niets te zwaar, en er is een veel directer gevoel en zo'n mooi mechanisch 'klik' geluid. Wel krijg je bij flink optrekken in 1 en 2 meer trilling vanuit je bak mee.
Shortshifter.JPG
Shortshifter.JPG (55.95 KiB) 2731 keer bekeken
Iets dat me eens bij een losliggende bak was opgevallen, was hoe overdreven zacht de standaard versnellingsbakrubbers wel niet zijn, met je duim buig je die makkelijk om.
OEMbakrubbers.JPG
OEMbakrubbers.JPG (147.03 KiB) 2731 keer bekeken
En omdat ik 80a diffrubbers van StrongFlex nog redelijk zacht vind, dacht ik dat vergelijkbare PU bakrubbers ook wel zouden kunnen. Nou, het staat geweldig mooi, en wat een verschil bij het optrekken zeg en doorschakelen nu de bak niet meer beweegt; je voelt geen bonk en drukverlies meer op je aandrijflijn bij het overschakelen.
80shaBakrubbers.JPG
80shaBakrubbers.JPG (72.07 KiB) 2731 keer bekeken
Alleen, en zeker bij mijn viercilinder zonder balansassen, was de trilling echt niet te harden. Alsof de auto bij het opstarten, optrekken, op de motor afremmen helemaal uit elkaar trilt. Ik heb ze nog eens losser gedraaid en wat rubber ringetjes toegevoegd, maar dat hielp nagenoeg niets. Dus toen de OEM steunen maar weer terug gezet.

Dit zijn wel boltthrough baksteunen, waarbij de bout ook veel trilling doorgeeft. Met twee grove M8 helicoils (andere naam) kun je ze misschien ook geïsoleerd monteren en dempt het PU meer. Misschien probeer ik dat nog eens, maar voor nu heb ik een geweldige oplossing gevonden: zeskantige baksteunen van de E30. Die kosten niets, bij het optrekken en doorschakelen voel ik dezelfde winst: je hoeft tussen 2 en 3 niet meer voorzichtig de koppeling op te laten komen om een stukje speling/bonk op te vangen, alles blijft gewoon stevig op z'n plaats, en dat zónder merkbaar extra trillingen.
En als toegift voor wie dit draadje zover door heeft gespit:
Dit is het productnummer: 23711175939

Het rubber is een tikje harder, vierkanter/geen zandloper, en ook een stuk breder om die kantelbeweging op te vangen.
E30Hexagonaal.JPG
E30Hexagonaal.JPG (124.41 KiB) 2731 keer bekeken

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: hardere baksteunen en vintage pook

Bericht door jessedehaan » 05 okt 2021, 21:08

En ik zou het nog eens melden als ik vervangen had gevonden voor het inferieure lager van die veelverkocht wiellager pers setjes. Nu ik wat draagarmrubbers aan het persen was moet ik echt vervanging hebben en ben ik eens gaan zoeken op axiaallager, en dan heet het uiteindelijk een taatslager, met binnenmaat 25mm, buitenmaat ongeveer 50mm en zo'n 14mm dikte: 21205 moet je hebben. Er zijn veel aanbieders en merken, volgens mij maakt het niet veel uit.

Die oude was wel echt gemaakt van colablikjes.
perslager.JPG
perslager.JPG (96.04 KiB) 2614 keer bekeken
Ik had een standaard plaatsstalen exemplaar voor zo'n 5 euro gekocht, en een RVS uitgevoerde van 25 euro, maar de eerste geeft geen krimp en is al vele malen beter dan het origineel.
perslager2.JPG
perslager2.JPG (74.58 KiB) 2614 keer bekeken

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: hardere baksteunen en vintage pook

Bericht door TLRS » 05 okt 2021, 23:06

Even bij gelezen.. satijn zwart spuitwerk is echt top! Interieur ook echt gaaf om te zien hoe fris je dat krijgt :df:

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: hardere baksteunen en vintage pook

Bericht door jessedehaan » 05 feb 2022, 20:55

Thanks.
In de auto stappen is nu echt genieten idd:)
Moest zelf ook weer even bijlezen en bijwerken trouwens, maar er is wel weer eea te melden:

Ik ben in 2018 al meteen van een 15mm stabi aan de achterkant overgestapt op een 18mm, dat was echt een geweldig verschil.
Inmiddels had ik al een jaar een 19mm variant in de schuur liggen, en die eindelijk met 90sha PU stabilinkjes erin gezet.
Het verschil is niet zo groot als toen, maar toch weer een tikkie strakker en iets makkelijker dwars.
18vs19mmStabi.png
18vs19mmStabi.png (864.54 KiB) 2008 keer bekeken
Een vriend heeft dezelfde BMW gekocht, maar nogal een doorhangende achterkant. Zelf zat ik eens naar verstelbare veren te kijken omdat ie met belasting/vakantie ook wel iets hoger mag bij mij. Dus we hebben wat gewisseld. Hij staat (mét extra standaard 5mm sprinpad ertussen) weer mooi op hoogte, en geloof het of niet (wat een hoogteverschil op de foto!) ik sta even hoog met de GAZ veren.
Mijn idee was om juist hoger te kunnen staan, maar daarvoor heb ik inmiddels die idioot dure 14,5mm springpad van het schlechtwegepakket gekocht voor de extra 9mm. Toch ben ik wel blij, want de nieuwe veren zijn linear (niet die kleine soepele windingen aan de uiteinden) en houden de auto ook bij belasting op nagenoeg dezelfde hoogte. En ze zijn niet minder comfortabel.
Ik vroeg om 'standaard' en kreeg 6 inch hoogte en 450lbs/inch (8kg/mm). Mocht wel hoger dus (maar dat kon niet), maar prima hardheid.
Gaz.png
Gaz.png (347.17 KiB) 2008 keer bekeken
Het koppelingspedaal ging altijd al vrij mannelijk, maar ik vond het ook steeds meer kraken en wat hakerig.
Een sterkere en lichtere koppelingsset is altijd nog een optie, maar eerst eens wat leeftijdsgerelateerd onderhoud doen:
De hulpcilinder was rondom nogal ingesleten.. daar kwam het hakerige en krakerige duidelijk vandaan.
Ontluchten is wel wat anders dan bij remmen, ben reuze blij met m'n drukreservoir iig.
VersletenHulpcilinder.png
VersletenHulpcilinder.png (505.82 KiB) 2008 keer bekeken
En ja hoor, toch een mooie mijlpaal gehaald: 333.333km.
Met ruim 333km op de dagtrip (was niet helemaal scherp).
En ook ruim 3333 toeren, wat ook makkelijk gaat met een 3.73 diff:)
Niet lang meer, of ik heb D.V. volgende maand al een TON met de BudgetBimmer gereden
333333.png
333333.png (604.49 KiB) 2008 keer bekeken
De BudgetBimmer blijft, maar ik denk dat ik de topictitel binnenkort omdoop tot het 'M43 project'.
Inmiddels mag dat wel denk ik, zeker met opnieuw wat motorische tweaks.

Inmiddels staat ie weer op 17 inch, omdat het oog toch ook wat wil. Met een van de lichtste OEM 17x8 wielen. E90 velgen Styling 157, ze wegen ongeveer 9,5kg en zijn net als de Styling 243 gesmeed. met standaard al een lekker ET34
E46TouringFront.png
E46TouringFront.png (906.12 KiB) 2008 keer bekeken

looney16v
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: GAZ veren, hulpcilinder, stabi, 333.333

Bericht door looney16v » 05 feb 2022, 23:50

Gaaf ding!
Heb je die 18mm achterzijde stang nog? Neem hem graag van je over 😁

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: GAZ veren, hulpcilinder, stabi, 333.333

Bericht door Martijn_bmw » 06 feb 2022, 07:59

Leuke update weer en mooie km stand!
Blijft een mooi model zo’n e46

Online
Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: GAZ veren, hulpcilinder, stabi, 333.333

Bericht door Crookie » 06 feb 2022, 13:25

Die wielen staan goed. 👍🏼 Stuurt het goed met de ander ET waarde op deze velgen? Mijn ervaring is toch zoekerige sporing.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: GAZ veren, hulpcilinder, stabi, 333.333

Bericht door jessedehaan » 06 feb 2022, 16:15

Leuk Looney, ik zal je even berichten.

En die ET, dat weet ik niet zo goed. Met ET47 staat de E46 ook met 8J velgen nog redelijk smal op z'n pootjes, en ik heb eigenlijk altijd met brede wielen of 15-20mm spacers gereden. Ik zou het eens OEM moeten proberen. Deze 225/45/17 runflats geven igg. meer stabiliteit dan de 205/55/16 ballonnen.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: GAZ veren, hulpcilinder, stabi, 333.333

Bericht door Eeuwe » 07 feb 2022, 07:21

Had dit topic al een poos gemist, maar je blijft er maar goed mee bezig!

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: GAZ veren, hulpcilinder, stabi, 333.333

Bericht door Jan Terwolde » 07 feb 2022, 09:18

jessedehaan schreef: 06 feb 2022, 16:15 Leuk Looney, ik zal je even berichten.

En die ET, dat weet ik niet zo goed. Met ET47 staat de E46 ook met 8J velgen nog redelijk smal op z'n pootjes, en ik heb eigenlijk altijd met brede wielen of 15-20mm spacers gereden. Ik zou het eens OEM moeten proberen. Deze 225/45/17 runflats geven igg. meer stabiliteit dan de 205/55/16 ballonnen.
Et35 en 8j is een ideale maat voor de e46. met een et47 is wel echt smal op de pootjes.
Velgen staan hem goed! Goed ook dat je het gekraak van de koppeling aanpakt, zijn altijd van die hatelijke dingen bij oude auto's waar veel mensen niets aan doen. Lekker dat je alweer een ton er op heb zitten en er veel plezier van hebt! Niet aan de diesel bij de volgende?

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: Schrick 256 + 15pk

Bericht door jessedehaan » 20 feb 2022, 22:29

De laatste weken heb ik iets gedaan waar ik al lang naar uitkijk: een snellere nokkenas. Elk jaar zet ik een stapje in de motorische tuning. De chip was de eerste stap naar merkbaar meer koppel onderin, en vooral het lichtere vliegwiel en het spruitstuk maakten het hopeloos trage blok al lekker levendig. Maar let op de dip in de oorspronkelijke koppelkromme (groene lijn), want die komt terug:
M43DynoChipSpaghetti.png
M43DynoChipSpaghetti.png (401.47 KiB) 1512 keer bekeken
De standaard nokkenas heeft een duratie van 244 graden. De stappen daarna zijn 256, 266, 272, 276 of 288. Met de laatsten heb je geen stationairloop en apk goedkeuring meer vrees ik, maar om nu zoveel geld in een halfzachte 256 nokkenas te steken .. werd uiteindelijk toch de keuze. Ik had namelijk gelezen dat met elke 10 graden verschil in duratie het piekvermogen zo'n 500rpm zou verschuiven, en die orde van grootte leek me het meest verstandig voor deze 8 klepper gezinsauto.

Die nieuwe nokkenas ziet er goed uit! Je ziet dat de standaad nokken smaller zijn en puntiger omhoog staan. De Schrick nokken zijn breder en staan iets wijder uiteen. De kleplift is standaard 10,6mm op inlaat en 10mm uitlaat. Deze 256 heeft 11,1mm op in- en uitlaat. Dus 0,5mm en 1,1mm erbij. De Dbilas 272 nok geeft met 11,6mm kleplift pas echt meer lift op de inlaat, maar zoveel duratie durfde ik nog niet aan.
M43OEMvsSchrick256.png
M43OEMvsSchrick256.png (383.72 KiB) 1512 keer bekeken
De ketting vastgezet, blokkeergereedschap erbij, de aanhaalmomenten even opgezocht en zo ging het best om de nokkenas zelf voorzichtig te wisselen.
M43timing.png
M43timing.png (484.69 KiB) 1512 keer bekeken
De oude nokkenas was donker gekleurd door slechte olie/te lange intervallen van de vorige eigenaar, en die verstopte olieleiding komt hier vast ook door. Met een bus remmenreiniger door de rail te spuiten kreeg ik de laatste sproeigaatjes niet open (en heel wat oliewissels en flushes blijkbaar ook niet..) daar was een speldje voor nodig. Voor de toekomst heb ik een nieuwe besteld, want van binnen zal het ook wel allemaal vastgekoekt zijn, en wat smering en koeling is zeker met wat meer toeren wel wenselijk.
M43olieleidingnokkenas.png
M43olieleidingnokkenas.png (269.5 KiB) 1512 keer bekeken
Zo, dat rijdt wel anders! De adverteerders geven zo'n 12pk vermogenswinst aan voor een 256 nok. Ik denk dat ik mede door de spaghetti maarliefs 15pk mee heb gekregen, van 120pk @ 5250rpm naar 135pk @ 5500rpm. Wat me voorheen ergerde was dat het vermogen na het piekvermogen ontzettend hard terugliep, en doortrekken naar 6000 toeren eerder op vertragen leek. Dat klopt ook wel, bij 6000rpm levert de motor nu ruim 20pk meer dan voorheen. Echt boven verwachting dus, op papier en in de praktijk.

Maar het verschuiven van de koppelkromme wel wel met een kostprijs: ik merkte meteen een stukje koppelverlies onderin, dat was ook wel iets meer dan ik verwacht had. Zo hing de motor voorheen ook onderin toeren echt aan het gas, i.c.m. met het korte 3.73 diff bijna als een soort TDI'tje. Nu is overstuur wat minder speels op te wekken. Ook was 1200rpm in de derde versnelling over rotondes geen enkel probleem, nu gaat dat niet meer zo soepel. Dit stukje merkbare koppelverlies helemaal onderin zie je in de dynorun trouwens niet per se terug.

Stationairloop is een beetje onrond geworden, constant 830rpm en dan elke 5 seconden een dipje naar 790. Door de gaskabel iets strakker te draaien is het nu wel stabiel 850.

En wat is er nou met piekvermogen gebeurd? Dat is (geen 12 graden/600rpm opgeschoven, maar) slechts 250 toeren verder komen te liggen. Ideaal eigenlijk, maar een uitzondering op de theorie blijkbaar. Of dat was een nauwlijks toepasbare vuistregel vanuit de Amerikaanse V8 wereld.

Het verbruik is niet veranderd. We blijven ook in de winter en met wat sperdiff pret gewoon rond de 1 op 13 rijden.

Die flinke dip in de koppelcurve bij 3000rpm is in de praktijk niet zo hinderlijk als het lijkt, het voel meer zoals het verschil dat in de pk-lijn al minder lijkt. Wel hoop ik dat de mijn donor cilinderkop met wat meer compressie en cilindervulling nog wat zal compenseren.
M43DynoChipSpaghettiNokkenas.png
M43DynoChipSpaghettiNokkenas.png (599.67 KiB) 1512 keer bekeken
De 2000-6000rpm tijdsmeting is marginaal sneller geworden, omdat je nu onderin wat verliest en bovenin weer wint. Maar in het sportieve rijden en doorschakelen is het blok wel echt veel sneller geworden.
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 20 feb 2022, 23:24, 2 keer totaal gewijzigd.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: GAZ veren, hulpcilinder, stabi, 333.333

Bericht door TLRS » 20 feb 2022, 22:52

Leuk experiment met de nokkenas. Het is vast effectiever om de piek ruim voor de toerenbegrenzer te hebben, maar leuker als ie blijft klimmen tot de streep!

Begrijp ik het goed dat je er nog een andere kop op gaat zetten?

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Schrick 256, GAZ, hulpcilinder, stabi, 333.333

Bericht door Jan Terwolde » 20 feb 2022, 23:04

Leuk experiment inderdaad!

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: Schrick 256, GAZ, hulpcilinder, stabi, 333.333

Bericht door jessedehaan » 20 feb 2022, 23:33

Ja nu de verschuiving van het piekvermogen naar 5500rpm nog enorm meevalt lijkt nog iets meer duratie zeker ook mogelijk. Ik wacht in elk geval de APK af m.b.t. de viergasmeting.

Ook komt er deze zomer inderdaad een bewerkte kop op, daar zie ik best naar uit, zeker omdat de kop al 340.000km meegaat en alleen al vers geslepen kleppen voor meer compressie zouden moeten zorgen. Ook denken we zo'n 0,5mm te vlakken om de originele compressie van 9,7:1 richting 10,5:1 te krijgen. Ook wordt de flow gemeten en met three/five angle porting verhoogt. Erg leuk, zeker omdat een frisse kop bij deze kilometrages zelfs een beetje onder het reguliere onderhoud valt toch :df:
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 21 feb 2022, 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot], JdvPolo, Majestic-12 [Bot] en 57 gasten