E46 330i, E46 323i, FZS600

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 13 jan 2020, 22:16

Zo, ik zal ook eens wat proberen bij te gaan houden hier. Met name omdat ik het zelf ook altijd wel leuk vind om van een ander te lezen.

Even op volgorde van aanschaf.

Yahama FZS 600
Afbeelding

Op moment van schrijven 8 jaar in bezit. Proefrit de 33333km weet ik mij te herinneren, inmiddels staat die net over de 100k km. En op een enkel woon werk ritje na allemaal plezier kilometers.

Op een kapotte schakelvork na nooit echt grote dingen mee gehad. Dit was wel een flinke klus, ander blokje opgezocht en gewisseld. Blok open schroeven en splitsen etc. gaat boven mijn sleutelkunsten. Dit was wel meteen mijn eerste wat grotere klus aan een voertuig, maar wonderwel na een aantal avonden/zaterdagen knutselen werkte het allemaal weer en kon ik weer verder zonder dat de 2e versnelling er constant uit vliegt.
Verder 1keer gehad dat ik niet verder kon rijden, maar uiteindelijk toch ter plekke kunnen oplossen. Of eigenlijk een boel mazzel, beetje rommelen aan de kabels en toen was er weer stroom... Later bleek thuis dat een van de verbindingen op het start relais goed zwart was dus die toen maar vervangen.

Wat is er niet meer standaard:
- Spruitstuk vervangen door RVS
- Xenon projectoren ingebouwd
- Knipperlicht kapjes vervangen door smoked varianten
- Leovince einddemper
- Kofferrek met koffer
- Tanktas met quicklock
- Oxford handvat verwarming
- Comfortabeler zadel
- Luidere claxon

E46 330i
Afbeelding

Hier verplaats ik mij al een jaar of 5 dagelijks mee, inmiddels staat er bijna 300k km op de teller.
Buiten een geklapt expansie vat (foto) en een kapotte dynamo nooit mee stil gevallen. Maar onderhoudskosten tikken wel aan, ongeveer iedere pakking van het blok is inmiddels wel een keer aan de beurt geweest.
Verder een keer een kapotte einddemper gehad, flink gat er in geroest aan de bovenzijde.
Daarnaast vooral regulier onderhoud. Maar ook preventief dingen gedaan zoals schokbrekers + nieuw setje Eibach veren rondom. 1 veer was gebroken en een complete set was 2tientjes duurder dan 1 losse veer. :stom:

Code: Selecteer alles

Prod. Date 	11 april 2002
Automatic
Titan-silber (354)
Leather Montana/basic equip/schwarz (N6SW)

S716	Aerodynamics package
S785	White direction indicator lights
S789	BMW LA wheel, Individual
S710	M Sports steering wheel, multifunction
S338	M Sports package II
S494	Seat heating driver/passenger
S481	Sports seat
S428	Warning triangle and first aid kit
S473	Armrest front
S423	Floor mats velours
S411	Window lifts,electric,front/rear
S441	Smoker package
S676	HiFi speaker system
S609	Navigation system Professional
S672	CD changer for 6 CDs
S520	Fog lights
S548	Kilometre speedo
S508	Park Distance Control (PDC)
S522	Xenon Light
S502	Headlight cleaning system
S534	Automatic air conditioning
S550	On-board computer
S235	Towing hitch, detachable
S226	Sports suspension settings
S205	Automatic transmission
S249	Multifunction f steering wheel
S210	Dynamic stability control
S801	National version Germany
S851	Language version German
S320	Deleted, model lettering
S879	On-board literature, German
S832	Battery in luggage compartment
S863	Dealer List Europe
S772	Interior strip strips, Alu Black Cube
S775	Headlining anthracite
S760	High gloss shadow line
S167	EU4 exhaust emissions standard
E46 323i
Afbeelding

Net een half jaartje in bezit en deze moet ooit het circuit gaan zien. 170pk is voorlopig prima om een beetje mee te oefenen en sowieso beter dan een touring met automaat, automaat en gewicht helpen niet echt mee op het circuit.
Niet dat dit meteen een lichtgewicht is, maar voorlopig kan ik me er prima mee vermaken. Niet al te duur in aanschaf, 6cilinders en handbak waren een vereiste, de rest was allemaal minder van belang.
Staat net geen 350k km op de teller, maar lijkt motorisch prima. Vanos is al eens gedaan bij een vorige eigenaar.
Lak is hier en daar slecht en roest zit er ook wel op diverse plekjes. Dorpels zijn inmiddels aangepakt, waar de rechterzijde oppervlakkig was was de linkerzijde gewoon rot. Daar zitten bij de krik punten nu dus nieuwe stukken ingelast.

Staat wel op 17" inmiddels met nangkang semi's.

Code: Selecteer alles

Prod. Date 	20 oktober 1999
Type 	323CI (EUR)
Manual
TOPASBLAU METALLIC (364)
STOFF FLOCK RAUTEANTHRAZIT (E3AT)

S415A	Sunblind rear
S438A	Fine wood trim
S441A	Smoker package
S459A	Seat adjuster electric with memory
S473A	Armrest front
S481A	Sports seat
S661A	Radio BMW Business C43
S508A	Park Distance Control PDC
S521A	Rain sensor
S534A	Automatic air conditioning
S520A	Fog lights
S548A	Kilometercalibrated speedometer
S550A	Onboard computer
S256A	SportMF steering wheelcruise control
S226A	Sports suspension settings
S302A	Alarm system
S320A	Deleted model lettering
S863A	Retailer Directory Europe
S877A	Delete crosspattern operation
S886A	Onboard vehicle literature Dutch
S832A	Battery in luggage compartment
Verder inmiddels al diverse dingen aan gedaan.
Alle olie etc, nieuwe radiateur en nog wat klein spul.
Veel overbodige dingen uit het interieur gehaald. Deurslot gerepareerd.

Mods
- Wiechers veerpootbrug voor
- Wiechers veerpootbrug achter
- KW V1
- M54B30 inlaat spruitstuk
- Volledige onderstel voorzien van strongflex bussen
- Verstelbare onderste draag arm achter

Wat er nog klaar ligt, 330i remmen conversie gelijk met nieuwe schijven, blokken staal omvlochten leidingen etc.
Die moeten er sowieso nog op en daarna eerst maar eens uitlijnen en kijken of alles een beetje heel blijft.

Ook de uitlaat moet ik nog even netjes maken, dit is namelijk e46 nummer 2 waarbij ik de einddemper in de achterbumper had hangen. Bij deze is dit gebeurt met een goed warme uitlaat. Bumper en sierstrip daarvan zijn lekker samen gesmolten. Bij de touring exact hetzelfde gehad maar daar was de achterbumper niet gesmolten gelukkig, alleen wat extra herrie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Eric Z op 14 jan 2020, 20:08, 3 keer totaal gewijzigd.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Knot » 14 jan 2020, 09:01

Alleen de plaatjes gaan nog niet echt.

Heb je een complete set strongflex gepakt of nog een beetje afweging gemaakt tussen rood en geel voor de 323?

Online
Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 14 jan 2020, 10:30

Hmm, plaatjes nog getest in een private window. Zal er als ik thuis ben eens naar kijken wat ik verkeerd heb gedaan.

Complete set, alles geel. Er zaten nog geen scheuren in de ophanging tijdens montage.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Vliet » 14 jan 2020, 12:05

Leuke auto's! Misschien heb je geen HTPPS gebruikt in de link van de plaatjes? Als je alleen HTTP hebt staan dan worden ze niet zichtbaar.

Online
Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 14 jan 2020, 20:01

Plaatjes zouden het nu wel moeten doen.

Edit, of niet... Chrome incognito wel, iphone weer niet :hmmm:
Edit 2, nu zou het overal moeten werken.

Online
Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 23 jan 2020, 22:24

Mijlpaaltje met de daily, even snel een foto’tje geschoten tijdens het file rijden.
Afbeelding

Vanavond nog even bezig geweest met de 323i.

Daar was ik al een keer mee van de snelweg gegaan onderweg naar m’n werk omdat de motor niet zo lekker liep. Uitgezet en gestart, weer rot lopen. Nogmaals uitgezet en gestart en deed het toen prima. Toen besloten om door te rijden maar wel nog ff volgegooid bij het eerste de beste tankstation.

Nou was ik pas weer een stuk rijden, even Oberhausen straight onveilig maken. Nou is dat best een stukje rijden voor mij en ook na flink doortrappen in Duitsland vond ik dat de benzinemeter wel heel lang op halfvol bleef staan.
Omdat ik toch al wel een uurtje of 2 onderweg was maar besloten om te gaan tanken en even wat te eten en drinken.
Er ging maar liefst 50liter in de 55(?) liter tank met de meter op halfvol. Dat verklaarde meteen waarom ik na dat gestotter van eerder niets meer heb gemerkt na het tanken.

Er zit dus iets mis met het meten van de benzine stand.
Vanavond dus de benzine pompen losgehaald en bekeken of de vlotters fatsoenlijk bewegen. Dat doen ze.
Met weerstand meten zie ik ook verschil bij bewegen van de arm. Dat lijkt dus allemaal in orde.

Wel is er ooit al eens geknutseld aan de pomp aan de passagierszijde. Daar zit een tywrap om het plastic en daar lag ook een stuk plastic onderin de tank.
Die tywrap lijkt voor de werking van de benzinestand niets uit te maken want zit niet in de buurt van de vlotter verder. Wel lag er op de bodem van de tank nog een stukje plastic wat ik niet kan plaatsen...
Dus iemand enig idee wat onderstaande is? En iemand nog een idee wat er mis zou kunnen zijn met de benzine niveau sensor waardoor deze nooit lager dan halfvol laat zien?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Crookie » 23 jan 2020, 23:03

Misschien bleef de vlotter op het stuk plastic haken. Trekt de benzine er om heen weg en meter op halfvol staan.

Online
Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 23 jan 2020, 23:23

Niet onmogelijk, maar dit lag op de bodem van het gedeelte waar je de pomp in plaatst. Dus het lijkt niet meteen een belemmerende factor. Ik vermoed dan ook dat het van een oude pomp is aangezien er ook wat ge-tywrapped is om de huidige.

Moet nog uitgelijnd worden, anders had ik wel af en toe woon werk verkeer kunnen doen om het uit te proberen. Het zal nu dus nog wel even duren voor ik weet of dit het geweest is.

Frank_Sch
Berichten: 2122
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Frank_Sch » 24 jan 2020, 08:17

Toch niet de Donald Duck hè!
Leuk om te lezen, wat staat dat blauw die 323 toch goed zeg.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door ///Joost » 24 jan 2020, 10:08

Beide pompen (links en rechts) werken samen om het uiteindelijke brandstofniveau door te geven aan het instrumentcluster. Als alles goed werkt, meet je de volgende weerstandswaardes (in Ohm):

Rechts (passagier):
Leeg -- 70.0 +-1.2
Vol -- 394.5 +-4.5

Links (bestuurder)
Leeg -- 70.0 +-1.2
Vol -- 310.2 +-3.6

Ik zou daar eens mee beginnen. Puur een verandering in weerstand hoeft nog niet te betekenen dat ze ook het juiste bereik halen. Dat stuk plastic kan ik niet thuis brengen. :hmmm:

Ik denk dat een van beide pompen kaduuk is. Het feit dat je slechts nog een paar liter benzine in de tank had, is geen reden tot stotteren van de motor. Ik denk eerder dat een van beide pompen niet goed aanzuigt. De passagierspomp, pompt van rechts naar links. De pomp aan de bestuurderskant pompt van tank naar het brandstoffilter (wanneer heb je die trouwens voor het laatst vervangen?).

Online
Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 24 jan 2020, 13:24

Brandstof filter is recent gedaan.

Die waardes heb je van een ander forum gekopieerd. Die had ik al langs zien komen. Het laagst gemeten zat net onder de 70, hoogst gemeten kan ik niet meer herinneren.

Pomp verdenk ik niet direct, de meter geeft aan dat er benzine is terwijl de tankinhoud veel minder is. Hoe kom je dan bij de pomp uit?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door ///Joost » 24 jan 2020, 13:45

Die had ik inderdaad op een ander forum gevonden, maar blijkbaar komen ze uit Bentley (al kan ik ze niet direct in Bentley vinden...). Waren de hoogst gemeten waardes wel hetzelfde en in die range?

Ik kom bij de pomp uit omdat je motor sputterde met nog 5 liter in de tank. Hij hoort niet te sputteren al zit er nog 1 liter in de tank.

Online
Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 24 jan 2020, 14:07

Ah, op die manier. Maar dat sputteren was de eerste keer. Dat is niet direct gerelateerd aan die 5 liter.

Dat was later onderweg in Duitsland, vanaf Arnhem ofzo tot ergens in Duitsland met flink door rijden bleef de meter op halfvol steken. Op datstuk geen moment gestotter gehad. Maar wel extra opgelet bij het tanken hoeveel erin moest vanwege het gestotter wat eerder gebeurd was in NL.

Dan is 50liter erbij niet correct voor een meter die halfvol aangeeft en kwam ik tot de conclusie dat het eerdere gestotter dus mogelijk een lege tank is geweest.

Online
Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 31 jan 2020, 20:02

Deze week ‘s-avonds maar weer eens wat aan de motorfiets gedaan.

- Bougies
- Olie
- K&N filter schoongemaakt
- Topkoffer houder goed vast gezet
- Paar kleine roestplekjes behandeld om erger te voorkomen

Afbeelding
Die kilometerstand zal niet vaak genoteerd worden op zo’n setje als het gebruikt word voor een motorfiets.
Was hard nodig ook het schoonmaken van het filter, al zo vaak gedacht dat moet ik doen en nu is het er eindelijk eens van gekomen.

Afbeelding
Koffer afgelopen jaar al eens vastgezet en ook de bevestiging van de plaat (klik je de koffer in) etc. op de beugel gecontroleerd.
Maar de beugel zat nu weer speling op, oorzaak was wel duidelijk dit keer. Dat afgebroken stukje zat nog in de moer. Uiteraard past er geen tang of schroevendraaier bij om het eruit te krijgen. Dus toen maar een boortje gepakt om uit te boren. Maar door de rotatie van het boren draaide dat stukje er uit. Ideaal want uitboren vind ik altijd maar een ellendig klusje.

Afbeelding
(Crappy foto, want ik stond in de regen)
Voor de coupe ook nog een pakket binnen gekregen. Was nog groter dan verwacht maar met de passagiersstoel naar voren en de leuning wat rechter past het net in de touring. Dit mag er bij op de hoop met nog te monteren onderdelen. Er zit een uitlaatlijn vanaf kat in van fsw, ben benieuwd naar de pasvorm en geluid. Met wat google-en kwam ik in ieder geval geen bergen negatieve verhalen tegen in tegenstelling tot andere merken met vergelijkbare prijzen.

Online
Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 16 feb 2020, 17:31

2 weken geleden al even snel bougies gewisseld van de 330i en ook de olie + filter recent gedaan. Dus die kan wel weer even vooruit.
M’n vader heeft op de draaibank nog een ring gedraaid zodat ik m’n telefoon weer kan gebruiken icm met de brodit houder.
Heb sinds ik een iphone 11 heb een hoesje van Mous. Functioneel is het eindresultaat prima, maar best wel lomp grote houders hebben ze. Niet heel mooi dus als de telefoon er niet op zit, maar ja, dat is toch niet vaak het geval.
Afbeelding

Vrijdagavond en zaterdag weer wat voortgang gemaakt met de 323i. Ideaal een zusje die getrouwd is met een monteur.

Afbeelding
Inmiddels hangt de uitlaat eronder. FSW koopt het in bij Sebring. Staat in de uitlaat gelaserd en ook op de de EU-papieren staat het als Sebring.

Pasvorm, is wel goed denk ik als er niets raars is met de aansluiting van je kat.
Montage ging dus niet zo soepel maar dat kwam vanwege de aansluiting bij de kats die niet evenwijdig was. Aan de oude uitlaat lijn te zien is daar al eerder mee gerommeld.
Afbeelding

Omdat het zonde is om de nieuwe delen aan te passen is de flens op de kat aangepast. Eraf geslepen met een dremel, en vervolgens op een betere positie er weer aan gelast.
Afbeelding

Helaas hangt het nu dus niet helemaal zoals je zou willen, bij de ophangpunten halverwege onder de auto zie je dat het te ver naar de linkerkant van de auto word gedrukt. Zie je achter de auto weinig van, maar daar heb ik dan weer geen foto van gemaakt :bag:
Het geluid is heel beschaafd, wat dieper dan oem maar verder merk ik nog niet zo veel verschil.

Tegelijk zijn ook m3 motorsteunen gemonteerd en een nieuwe hardyschijf. Motorsteunen zouden iets stugger moeten zijn dan non-M.
Afbeelding
Afbeelding

Remklauwen van een 330i lagen al heel lang klaar, die zijn inmiddels gestraald en in de verf gezet. Revisie kitje gaat er nog in en dan kan dat ook nog gemonteerd worden tzt.

Online
Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 12 mar 2020, 20:58

323i:
De benzine meter heb ik weer zien werken, even afwachten of dat zo blijft. Heeft alles losmaken misschien toch ergens effect op gehad...

Verder afgelopen weken zo nu en dan nog wat gedaan.
OEM tow-strap gemonteerd, niet goedkoop maar hier heb ik wel vertrouwen in in tegenstelling tot alle aliexpress/ebay meuk. Kan blijven zitten want geen hard uitstekend deel en met het restant van het klepje er in geklikt ziet het er ook nog netjes uit.

Monteren ging overigens niet zo makkelijk, schroefdraad was aardig roestig dus eerst het originele sleepoog er maar ingedraaid met een flinke hefboom. Toen een beetje roest weg zitten schrappen en de strap er in gedraaid.
Eigenlijk is de uitsparing in de bumper van een e46 net te klein, dus alleen monteren als een beschadiging je niets doet. Alternatief is je hele bumper demonteren en kijken of je de strap dan door het gat gefrommeld krijgt.
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens nog alle tapijt eruit gehaald aan de voorzijde en aan de bestuurderskant de bitumen weggestoken.
Afbeelding

Met wat wasbenzine de lijmresten nog opgelost.
De passagierskant moet nog, dat wilde ik afgelopen zaterdag gaan doen. Maar helaas brak het plamuurmes en kon ik niet meer verder.
Ok, dan haal je toch een ander plamuurmes? Nee natuurlijk niet, dan zie je dat eindelijk het zonnetje er weer eens door komt dus besluit je dat het tijd is voor het eerste motorritje van het jaar. :hangloose:
Ook een aluminium plaatje voor m’n voeten moet ik nog maken want je hebt nu niets om je linker voet op te laten rusten tijdens het rijden. Daar zit een grote kuil dus dat koppelt niet heel makkelijk.


330i:
Een maand of iets langer terug een beurtje gedaan aan de 330i, dat de schroefdraad van 1 bougie zeer slecht was wist ik. Is er ooit scheef in gegaan bij een vorige eigenaar en laatst dus ook gemerkt dat het net leek of de bougie rond ging zonder vaster te gaan.
Nou dat leek dus niet alleen zo want afgelopen maandag had ik ineens een 5-cilinder. In welke hoek ik het moest zoeken wist ik direct.

Ik was niet ver van huis dus de auto maar neergezet en het laatste stuk naar huis gelopen. Tijdens de wandeling even naar m’n leidinggevende gebeld om te kijken of ik de restrerende uurtjes vrij kon nemen. Dat was gelukkig geen probleem.
Omdat het circuit-hok vol ligt met gereedschap daarmee maar terug gegaan en toen had ik al snel het volgende gedemonteerd.
Afbeelding

Niet iets om vrolijk van te worden, gelukkig nog wel dezelfde avond op een aanhanger kunnen verplaatsen naar een garage.
Maar ja, wat doe je dan als de complete schroefdraad uit het gat is verdwenen? Kop wisselen is een optie maar veel werk en prijzig.
Voor nu is het dus opgelost met het vergroten en tappen in het gat en het plaatsen van een busje erin. In dat busje past de bougie dan weer.

Afbeelding

Dat werkt als volgt:
Eerst de motor verdraaien zodat de uitlaat poort open staat
Dan tappen met veel vet aan de tap zodat slijpsel daar zo veel mogelijk in blijft kleven. En regelmatig terug halen en opnieuw in het vet zetten.
Daarna hopen dat met perslucht in het bougiegat alle overige delen de uitlaat in vliegen.
Dan de bougie weer monteren met zo’n busje er omheen.

Afbeelding

Dit klusje maar overgelaten aan iemand met wat meer sleutel ervaring dus de man van m’n zusje had weer wat te doen.
Hij had ook nog een stel gebruikte bobines liggen dus ook een bobine was beschikbaar en kon gemonteerd worden.

Toen starten maar het liep niet echt lekker. Na het plaatsen van een andere bobine liep het weer als vanouds.
Testritje gemaakt en dat ging ook prima.

Binnenkort de kappen en bobine er weer even af en controleren of alles nog op z’n plek zit.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door ///Joost » 12 mar 2020, 21:03

Kijk, dat zijn de betere reparaties. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel veel over gelezen dat zo’n helicoil prima werkt.

Online
Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 12 mar 2020, 21:07

Dit was de snelle en goedkopere oplossing. Mocht het toch voor problemen zorgen kan de kop wisselen altijd nog maar als dit werkt vind ik het wel geschikt voor een blok met 300k km erop.

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Crookie » 13 mar 2020, 10:59

Er zijn toch stofzuiger koppelstukken voor dit soort taken? Althans, zo lijkt mij het handigste om het vijzel weg te halen.

Online
Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 13 mar 2020, 20:31

Ik heb geen idee of hier koppelstukken voor zijn.
Een stofzuiger en een slangetje eraan vast red je het ook wel mee. Ook zo’n slang camera om te inspecteren had wel mooi geweest maar dat is achteraf bekeken natuurlijk.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 mar 2020, 21:28

///Joost schreef: 24 jan 2020, 10:08 De passagierspomp, pompt van rechts naar links. De pomp aan de bestuurderskant pompt van tank naar het brandstoffilter (wanneer heb je die trouwens voor het laatst vervangen?).
Het is precies andersom Joost. Aan de bestuurderskant zit een vlotter met daaraan een pomp die van links naar rechts pompt.
Aan de bijrijderskant zit de pomp de die brandstof naar voren pomp onder de auto door.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door ///Joost » 14 mar 2020, 06:28

Ok, I stand corrected!

Online
Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 21 mar 2020, 20:33

Woensdag avond was het de bedoeling om de 330i remmen te gaan plaatsen. Maar het is er niet van gekomen om dat een aantal cilinders weigerde in actie te komen.
Toen op de oprit maar even de bluetooth obd er aan gehangen en uitgelezen via Carly. Misfires op cilinder 4, 5 en 6... Er was zo snel verder niets geks te zien dus toen maar een aantal bobines gewisseld van positie. Dat maakte weinig verschil, nogmaals uitgelezen en geen fouten :roll: .
Nou nog maar eens starten en daarbij de buren irriteren met wat variatie in toerental en toen waren er misfires op alle 6 de cilinders.
Toen nog maar eens goed onder de kap gekeken en toen zag ik het volgende:
Afbeelding
Als je goed kijkt zie je rechtsboven bij het afgesplitste slangetje wat scheuren.

Alles maar even teruggebouwd wat noodzakelijk was om een eventuele regenbui te overleven en direct een vriend die bij BMW werkt ge-appt met de onderdeel nummers zodat ik de onderdelen snel zou hebben. Omdat ik de rest van de week vrij was had ik donderdag dus mooi de gelegenheid om wat spullen op te halen. Rolkooi via een df’er.
Afbeelding

En dus ook de spulletjes van de dealer.
Afbeelding

Zoals je ziet zijn het 2 onderdelen terwijl er maar 1 slangetje stuk is. Diezelfde avond had ik ook nog even bij de 330i gekeken en daar waren ook scheuren aanwezig.

Donderdag middag gelijk maar 1 auto gedaan.
Afbeelding

En afgelopen middag de andere.
Afbeelding

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door ///Joost » 21 mar 2020, 20:35

Netjes, dat is inderdaad een ‘populaire’ reparatie bij de E46.

Online
Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 01 apr 2020, 22:12

Straks Joost z’n topic eens doorspitten voor het koelsysteem verhaal. Mogelijk een slang nodig.

Na 2 weken niet gereden te hebben dacht ik vanavond even wat op te halen op m’n werk. Maar het koelvloeistof lampje sprong direct aan, rechtsvoor een plasje ter grootte van een baksteen. Lijkt de koppeling op de radiateur te zijn, slangklem een zwak punt? Aankomende week vrij dus dan eens beter er naar kijken, toch geen auto nodig op dit moment.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arjan S., JdBn en 103 gasten