E46 330i, E46 323i, FZS600

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 07 jun 2020, 20:37

Achterveren van de touring heb ik zelf vervangen maar daarna niet meer mee gereden. Bandjes moesten ook nog vervangen worden dus dat afgelopen zaterdag gedaan, 2 verse Continental ContiSportContact 5 er op. Is dat in ieder geval in orde voor de apk.
Chinese banden apparaat werkte niet echt mee, maar met een decoupeerzaag kun je een band ook demonteren. :bag: Zat vast in de diepe rand van de velg maar lag ook dwarsover boven op de velg. Geen beweging meer in de band te krijgen en ook geen mogelijkheid om het banden apparaat of iets er tussen te krijgen zonder schade aan de velg.

Afbeelding
Na een paar weken stilstaan was m’n dashboard al in kerst sferen met allemaal gezellige lampjes :sealed:
Weer een vacuumlekje, die maar even provisorisch dichtgelijmd en de storing op de lambda’s lijkt daarmee verholpen. Andere storing nog wel 1x teruggekomen, maar niet echt een duidelijke aanleiding of iets wanneer de storing er in schiet. Even afwachten of die in storing blijft komen, vandaag een flink stuk gereden zodat alles weer een keer goed op tempratuur is geweest. Na zo’n 50km weer lampjes zoals hier boven, maar auto liep verder netjes. Fouten weer gewist en nog zo’n 50km probleemloos gereden, even afwachten hoe dit zich ontwikkeld...

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 11 jun 2020, 21:16

Kerstboom opgelost, pas de achterste slang al eens vervangen tussen gasklep en luchtfilterbak. Nu was het voorste gedeelte stuk. :hammer:

Beide auto’s mogen weer een jaar de weg op, de apk is weer achter de rug.

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 29 jul 2020, 21:13

Afbeelding
Schmiedmann spruitstuk en kats, ziet er leuk uit maar wat een rot klus. Thuis gedaan op bokjes. Opzich is dat niet erg, maar wat een drama overal bij te komen.

Eerst de originele er onderuit natuurlijk dat was wel te doen met verlengstukken en knietjes. Of verlengstukken waar een ringratel op past. Zat niet heel erg vast en er was ook al een draadeind afgebroken, aan de datum op de pakkingen te zien dus een jaar of 10 terug al eens mee gerotzooid.
Wel de baksteun van de motor af gehaald voor meer ruimte anders krijg je het niet onder de auto vandaan.

Dat afgebroken draadeindje moest en zou ik er natuurlijk uitkrijgen. Dus 3,5uur later is dat eindelijk gelukt. 2moeren paste sowieso niet, 2 smaller gedraaide moeren ook niet. Speciaal gereedschap ervoor werkte ook niet, heb je net zoveel ruimte voor nodig als 2moeren lijkt het, niet aan te raden dus.
https://www.toolmax.nl/beta-tapeinduith ... 433-7.html

Uiteindelijk lasapparaat, 1 moer en creatief buigen met de elektrode was de oplossing. Na een paar slagen brak de las maar het blokkeerde nog wel op de restanten dus eindelijk er uit gekregen.

Alle draadeindjes zijn nieuw net als de moertjes. Pakkingen zitten er nieuwe OEM tussen, deze zitten ook bij de set maar werd ik niet direct enthausiast van.

Het monteren is ook tobben. Je komt nog slechter bij de moeren. Eerst alle draadeindjes er in gezet. Het motorblok steunde al op de krik dus die zo hoog mogelijk gezet om veel ruimte te hebben.
Pakkingen op de draadeinden en beide spruitstukken er op gehangen. Vervolgens de moeren zo veel als mogelijk er op draaien omdat je zolang niets vast zit nog wat bewegingsruimte heb om je armen/handen tussen door te wurmen.
Toen eenmaal alles vast zat kwam het spruitstuk tegen de bak aan, zucht...

Dat even gelaten voor wat het is en eerst maar op zoek naar iemand die tussendemper en einddemper vast kan bakken. Wel een bedrijfje gevonden in de buurt die hadden pas na een maand tijd om te kijken wat het zou gaan kosten. Toch nog maar verder gezocht en gelukkig iemand gevonden en was toen met een weekje geregeld.
Het hangt allemaal vrij laag maar daar is niets aan te doen. Pasvorm komt bij mij gewoon voor geen meter uit. Dat het laag hangt is niet fijn maar ik rij er niet dagelijks mee dus veel last heb ik er ook niet van.
Het spul hangt nu vrij van de bak door flink warm te stoken en met een banden ijzer te wrikken/duwen/deuken. Moet ik wel nog in de gaten blijven houden of het niet langs elkaar gaat schuren.

Vervolgens klaar en rijden maar zou je denken maar helaas. Geen vermogen. Uitgelezen en misfire fout op 3cilinders en lamda bank niet correct. Was ook de landa die in het vuur van de brander had gehangen om het vrij van de bak te krijgen dus een nieuwe er in gezet. Vervolgens hetzelfde probleem maar nu misfires op 6cilinders. Toen de stekkers van de lamda’s omgedraaid en toen waren de misfires weg.

Achter de kats kan je lamdas monteren maar dit heb ik niet gedaan. Met een beetje hobbieën met ms4xflasher en tunerpro/romraider kan je die uitschrijven op de ecu.
Ecu flashen is wel spannend de eerste keer maar als je je goed inleest is dit eigenlijk simpeler dan het monteren van de hele ellende.

Ondanks dat ik al wist dat het niet het leukste klusje is omdat je nergens bij kan zat en viel het mij echt tegen. Juist niet voor een ebay spruitstuk gegaan omdat de pasvorm dan onbekend is en je geen kats hebt. Maar uiteindelijk had dat qua ergenis niet zo veel gescheeld denk ik. :sealed:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Martijn_bmw » 29 jul 2020, 23:08

Pff wat een ellende, je hoort het wel vaak die ellende met zo’n spaghetti tenzij je een supersprint van 2,5k neemt

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 04 aug 2020, 21:50

Het houd niet op...
Met de touring vrijmiddag terug van het werk, muziekje aan en flink doorgereden tot op de laatste afrit bij de stoplichten het toerental wat ver terug zakte. Vreemd, contact uit, contact aan en liep weer prima. Stoplicht groen, geen lampjes op het dashboard, oh crap tempratuur wel in het rood :wtf:

Na de kruising de auto aan de kant gezet en af laten koelen. Dat ging niet zo snel, dus laatste 2km maar rustig naar huis gesleept achter de X3 van m’n pa, niet ideaal maar langs de weg kan je ook niks.

Het is in ieder geval niet het expansievat geweest zoals op een paar dagen na 2jaar geleden het geval was.

Kvs weer op peil gezet, en ontluchten maar. Dat ging voor geen meter, advies van de buurman was thermostaat wisselen. Dat is inmiddels gedaan maar ontluchten is nog steeds een klote klusje, breekt ook die fijne ontluchtingsnippel af. :stom:

Nu dus ook nog maar een nieuwe slang besteld vanwege die onluchtingsnippel. Donderdag waarschijnlijk wel binnen en hopen op wat meer mazzel met het ontluchten dan.
Wat ook nog kan is dat ik dus te lang met hoge temperatuur heb gereden, dan zou de koppakking oid er wel eens uit kunnen liggen.

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 15 aug 2020, 15:33

Van de week langs geweest om uitlaatgassen te meten bij de kvs, dat was gelukkig niet het geval. Wel binnen no-time weer te warm.

Dat je een stalen waterpomp moet bestellen weet ik, helaas heb ik een keer toch een plastic variant ontvangen wel in het doosje van de stalen variant... Toen niet moeilijk over gedaan want als je ‘s-avonds sleutelt heb je geen optie om deze nog even snel om te wisselen. Waterpomp ziet er na 1jaar en 4maanden toch wel wat versleten uit. :bag:

Afbeelding
Afbeelding

Nu nog een keer stalen bestellen en van te voren even checken of ik die ook echt heb gekregen.

Online
Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Str8Six » 15 aug 2020, 16:46

Balen zeg. Welk merk had je besteld? Plastic of composiet an sich hoeft geen probleem te zijn (de originele doet het immers vaak ook 10 jaar +).

Origineel is hij van saleri (PA659), zij bieden ook een versterkte versie aan, PA659S. Verschil zit hem in de as. Deze zat oa in de latere 330ci's en x3's met m54. Past gewoon 1 op 1 op de andere m54 motoren.

Ps je hebt bij kopen op internet een kopers-garantie van 2 jaar, dat is wettelijk geregeld. Zou dus gewoon contact opnemen met verkoper

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 15 aug 2020, 17:24

Destijds al de versterkte Saleri, was het ook wel het doosje van maar zat een plastic rad in. S variant is juist de variant met het stalen rad voor zover ik weet. Bedoel jij dat ook met de andere as, of is dus niet alleen het schoepenrad anders?

Dat het plastic was destijds niet aangekaart bij de verkoper want het moest er toch in, die pech heb je als je buiten werktijden een brug mag gebruiken dan moet het wel gewoon afgemaakt worden.
Ga er nu ook niets mee doen, voor die paar tientjes die een nieuwe kost geloof ik het wel.

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 19 aug 2020, 16:20

PA659S is dus geen garantie op het krijgen van een stalen schoepenrad.
Heb alweer een PA659S met een plastic rad ontvangen. Maar met hetzelfde artikel nummer van winparts zelf ook al eens wel de stalen variant ontvangen tussen die orders zat nog geen maand destijds.

Winparts gaat nu voordat ze het opsturen in ieder geval kijken of het een stalen variant is zeggen ze. Kapotte mag ook retour ivm garantie. Nog maar eventjes op de motor woon-werk blijven doen. Geen straf met het huidige weer gelukkig.

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 29 aug 2020, 16:51

Winparts stuurt weer een niet stalen PA659S op, die zit er nu wel in. Kan ik in ieder geval weer rijden.

Bij de lokale automaterialen zaak had ik daarvoor ook een “stalen” waterpomp opgehaald, een HP+ WP5480. Staat op de doos ook een logo van Saleri en heeft geen stalen schoepenrad.

Beide dus een rad van PPS GF40, wat een of andere met glasvezel versterkte kunstof is. Zal nog eens kijken of ik deze aanduiding op de brokstukken van de oude kan terug vinden.

Edit:
Oude is van PA66 GF30, hopelijk gaat PPS GF40 wat langer mee.

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Nurdt » 30 aug 2020, 04:50

Zal mij benieuwen... Blijven akelige dingen die waterpompen. Eigenlijk de gehele KVS zooi van de e46 :bag:

Online
Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Str8Six » 30 aug 2020, 08:41

Volgens mij zit het verschil tussen de normale en de S versie ook niet in het staal/niet-staal, maar in de as die anders is (versterkt).
Zie bericht van ander forum:
Ok, I have all three water pumps in my hand: PA659, PA659S and original BMW from 2001. Here are the key facts:
Impeller on the Saleri pumps is made by WPB, whereas the BMW has it by INA. Net weights are the following: 871, 990, 983 grams, which means PA659S is significantly heavier than the base model 659 and slightly heavier than the BMW one.
By the look 659S looks definitely like the OEM pump, whereas the base 659 not really, also lacks that circular thing. (freeze plug/weep hole?)

Here is a comprehensive gallery I created: https://photos.app.goo.gl/eRUF5i89Zj9azTQ38

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 30 aug 2020, 08:53

Het lijkt er op, maar in de 323i heb ik destijds echt iets gestopt met een stalen rad. En volgens de facturen was dat ook een PA659S.

Dus naar mijn idee hebben ze het ontwerp veranderd, dus van staal naar glasvezel versterkt kunstof. Of ik heb ooit een andere waterpomp gekregen dan besteld, en dat die dan wel een stalen rad had. Tussen die bestellingen zat iets van een maand verschil ook maar.

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 30 aug 2020, 09:07

Str8Six schreef: 30 aug 2020, 08:41 Zie bericht van ander forum:
Ok, I have all three water pumps in my hand: PA659, PA659S and original BMW from 2001. Here are the key facts:
Impeller on the Saleri pumps is made by WPB, whereas the BMW has it by INA. Net weights are the following: 871, 990, 983 grams, which means PA659S is significantly heavier than the base model 659 and slightly heavier than the BMW one.
By the look 659S looks definitely like the OEM pump, whereas the base 659 not really, also lacks that circular thing. (freeze plug/weep hole?)

Here is a comprehensive gallery I created: https://photos.app.goo.gl/eRUF5i89Zj9azTQ38
Dit stond er nog niet bij tijdens het typen mijn vorige bericht. Naar aanleiding hiervan nog eens plaatjes zitten kijken van waterpompen.

Plaatjes van het merk Graf komen overeen met wat mij bijstaat van de 323i. Denk dat ik dus iets anders heb gekregen dan er op de factuur staat destijds.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door ///Joost » 30 aug 2020, 14:56

Mijn ervaring met een PA659S is dat deze inderdaad een versterkte as heeft. Ik heb toentertijd een nieuwe PA659S en een OEM BMW pomp die eruit kwam naast elkaar gelegd (zie mijn topic) en ze waren EXACT hetzelfde, minus het BMW logootje.

Dat die pomp er zo uit komt na een dik jaar is echt niet normaal. Ik zou bijna zeggen dat er invloeden van buitenaf zijn die de werking beinvloeden. Hij loopt gewoon vrij? Je hebt SP11 (of BMW OEM) koelvloeistof? Met glas versterkt kunststof is echt wel een sterk materiaal en dat breekt niet zomaar af. Ik weet dat dit vroeger een issue was, maar die materialen zijn al lang verbeterd.

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 30 aug 2020, 21:27

G11 zit er in.

De oude zat geen speling op als je dat bedoeld, was de lagering een stuk beter van in orde dan wat er uit kwam ruim een jaar terug.
Na montage nu niet specifiek op het vrij lopen gelet. Maar met de poelie er op zetten is mij niet opgevallen dat er veel weerstand was. Draaide zo soepel dat je even staat te rommelen om de poelie op de juiste positie te krijgen voor de boutgaatjes.

Materiaal wat ik nu heb is wel een anders dan van de kapotte dus hopelijk heb ik er nu meer mazzel mee en blijft het gewoon een aantal jaar werken zoals het hoort.

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 27 okt 2020, 01:12

Corona en druk met andere dingen dus weinig updates maar nog wel wat dingetjes te melden.

Van m’n motorfiets ga ik te zijner tijd het originele blok wat in de schuur ligt maar splitsen en in orde maken denk ik. Een koppelingskabel had ik al eens besteld want gevoel in de koppeling is gewoon waardeloos. Altijd geweest/gebleven dus dacht dat die koppelingkabel vervang ik nog wel een keer.
Koppelingsplaten en veren etc. zijn niet zo gek lang geleden al gedaan, hooguit 2jaar terug.
Wat is er dan mis zal je je afvragen, nou dat is hetzelfde euvel als vijf jaar geleden. Sinds kort dus weer een kapotte schakelvork waardoor de 2e versnelling er uitknalt. (Heb nog wel ergens een dyno uitdraai van de vorige keer.)
Destijds heb ik zelf het volledige blok gewisseld omdat dit sowieso een stuk goedkoper is en ik dat zelf wel kan.

Blok open maken is wel een flinke stap in sleutelexpertise zeg maar, het originele
motorblok ligt nu maar te liggen in de schuur dus in principe zou ik die gewoon op m’n gemakje onder handen kunnen nemen. En wanneer nodig anderen even om advies of hand en span diensten vragen.

Afijn destijds ook met dit euvel heen en weer geweest naar Bosnië en als je de 2e versnelling kan ontzien dan rijd het verder prima.


Van de 323i was al sinds aanschaf de olieniveausensor stuk. Deze heb ik inmiddels maar eens vervangen, stelt weinig voor.
Op straat sleutelen is het niet echt de periode meer voor qua weer. Met heen en weer naar het bedrijf van m’n vader ben ik altijd weer veel te veel tijd kwijt aan spullen heen en weer slepen voor mijn gevoel, uiteindelijk dus wel daar gedaan. Netjes gevraagd of ik er aan de slag mocht en aldaar alle spullen aan de kant gezet zodat er ruimte was doet de roldeur niets. Heftrucks en roldeuren zijn geen goede combinatie :bag: dat was even vergeten te melden. Gelukkig wel een andere ruimte met roldeur aanwezig. Geen last van de regenbuien maar niet rondom je auto kunnen lopen is toch ook niet echt praktisch.


Van de 330i is de olieniveausensor sinds kort ook kapot en ligt de nieuwe al klaar.
Wel vind ik het bij de 330i die ik dus dagelijks rijd (eigenlijk niet want corona :P ) veel vervelender als dat lampje brand.

En dan waarom ik dacht het is weer eens tijd om wat te posten. Niet zo gek lang geleden kwam in een topic de volgende post voorbij.
Als je styling 72 aanschaft kijk dan goed of er geen scheuren in zitten op waar de spaak op het velgbed aansluit.
Dit is niet te herstellen!!!! als de lak daar een haarscheurtje heeft is het klaar soms is het moeilijk te zien maar van de 4 sets die ik gezien heb waren de meeste velgen gescheurd. Meet ook even kruislings aan de binnenkant van de velg de diameter op zo kun je makkelijk zien of hij niet heel krom is.

Afbeelding

Als je voor 72 gaat koop dan geen net herstelde exemplaren dan is het niet te zien. Ik ben voor 68 gegaan omdat ik geen goede 72 kon vinden
Daar moest ik even aan denken toen ik afgelopen weekend stond te tanken. Dan sta ik altijd rond te kijken en toen voel mij dus op dat ik ook wel een raar plekje heb op de voorkant van een spaak. Sowieso komt de lak wat omhoog door corrosie, maar kan er ook sprake zijn van zo’n scheur? Zelf kan ik maar weinig vinden over gescheurde style 72’s dus of dit een gebruikelijke plek ervoor is heb ik echt geen idee van. Het plekje valt wel binnen de aangegeven cirkel.

Afbeelding

Iets betere foto maar echt goed vastleggen wilde niet echt lukken in de schemering.
Afbeelding

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 21 nov 2020, 20:16

Van de 323i de oliefilterhuispakking vervangen. Stelt op zich niet zo veel voor en is een bekende zwakke plek.

Om alles netjes schoon te maken wilde ik even de stuurbekrachtingspomp weghalen. Maar daar ging een bout van stuk. Om dat ik buiten stond te sleutelen eerst alles waar olie uit kon lopen maar weer op z’n plek gezet omdat ik ‘s-avonds niet in de schemer/donker wilde staan tobben.

Vanochtend het afgebroken stuk bout uitgeboord, liggend onder de auto is niet ideaal maar het is redelijk netjes gelukt. Alleen tappen voor een grotere bout was niet echt een optie. Een grotere bout zou niet door de beugel passen. Dus van een draadeindje en een moer maar een bout gemaakt door een paar tikken met een centerpons.
Alles zit nu weer netjes op z’n plek, moet alleen nog een keer alles fatsoeneren. Deze pakking zorgt echt voor een bende aan olie over je hele blok.

Afbeelding
Kneiterhard geworden pakking, breekt meteen als je het niet voorzichtig er uit peutert.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door jessedehaan » 21 nov 2020, 21:02

Altijd even stress, als het niet helemaal loopt zoals het moet. Zeker op straat of bij iemand anders op de stoep.
Maar vanaf nu wel altijd lekker naar een schoon blok kijken. Goed werk.

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 21 nov 2020, 21:30

Haat/liefde verhouding. Rijden is leuk, sleutelen heb ik opzich geen hekel aan. Afgebroken bouten waarbij je op straat ligt is zo’n moment waar ik dan wel een hekel aan heb. Maar goed, staat thuis achterom dus kan prima blijven staan zonder stress mits alles maar een beetje bestand is tegen het weer en olie gewoon op te vangen is.
Blokje moet wel verder schoongemaakt worden maar doe dat liever een keer als doen als die ergens op een brug staat.

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 31 dec 2020, 23:00

Maandje verder best wel wat dingetjes gedaan aan de 323i. M’n vader heeft een pand leeg staan waar ik zo lang er geen huurder is binnen mag staan. Met het weer afgelopen tijd is dit echt top!

Stuurstangen vervangen, dus in principe klaar om uit te lijnen omdat het onderstel voorlopig wel klaar is.

Alle airbags eruit gehaald, ook de kabelboom is er uit. Geen leuk werkje maar als je op je gemakje de draadjes volgt kom je er wel. Omdat de airbags er uit zijn een QSP naaf en stuur er ingezet.
Nou dacht ik van QSP dat het budget is maar redelijke kwaliteit. Dat je van de stuurnaaf zelf nog een tap er doorheen moet halen vond ik wel een tegenvaller, daarna gingen de boutjes er gelukkig wel probleemloos in.
Claxon zit bij het stuur dus dat ook werkend gemaakt met een connectortje van een oude pc was dat zo voor elkaar. Schuift er wel makkelijk uit, maar als het zit kan je het pas (per ongeluk) lostrekken als je het stuur los haalt. Dus zal niet vaak gebeuren.

Er zit nu ook een schakelstang van een 545i in, fijne upgrade want een stuk kortere slag tussen de versnellingen.
Afbeelding

Daarnaast nog bezig geweest met het “monteren” van platen achter de remmen waar een slang op past.
Half jaar of langer terug eens ergens besteld omdat ze daar voor niet al te veel geld beschikbaar waren. Alleen een beetje jammer dat ze er 2 voor de rechterkant hebben opgestuurd en het niet willen oplossen.
Kan je in ieder geval rechts monteren maar daar moest er een slijptol aan te pas komen om het fatsoenlijk te monteren. Als ik iemand weet te vinden die alu kan lassen kan ik de linkerkant afmaken, flens moet naar de andere kant. Zelf lassen word denk geen succes met dunne plaatjes en geen echte las ervaring.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Jan Terwolde » 06 jan 2021, 08:05

Lekker dat dat ze zelfs dat niet willen oplossen. Waar heb je die platen gekocht? Schakelstang is ook slim gevonden!

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 06 jan 2021, 08:34

https://automac.co.uk/shop/ komt het vandaan.

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 31 jan 2021, 10:55

Niet meer laten lassen, bang dat alles krom trekt. M’n vader heeft met de draaibank een stuk alu gedraait waarmee het nu gepopnagelt zit.
Afbeelding

Aangezien het gisteren wel koud maar gewoon droog was gisteren de motor maar weer eens uit de schuur gehaald. Bandenspanning, olie etc even nagelopen. Op de banden wat meer spanning geven niks geks mee aan de hand.
Startte vervolgens wel wat moeilijk en choke enzo nodig maar goed, die motor heeft in mijn bezit nooit eerder +3maanden stil gestaan en met de huidige tempratuur niet zo gek ook dat het dan wat moeite kost.
Vervolgens een leuk ritje gemaakt op de goed bekende stukken hier in de buurt. Ging weer als vanouds en af en toe veel te gek.
Thuis weer aangekomen even naar binnen gelopen, toen weer op de motor gesprongen om het ding de schuur in te rijden. Dat ging mis voor een haakse bocht naar rechts. Heb dat echt al zo vaak gedaan op dezelfde manier maar nu eindigde ik in de tuin/op straat. De tegels daar hadden nogal wat groene aanslag gekregen en dan i.c.m. de voorrem ben je gewoon klaar. Voor dat ik het doorhad lag ik al. Ging allemaal niet gek hard en door de opstaande rand langs de tuin zat m’n voet gelukkig niet vast onder 225+kg motor. Wel een blauwe plek op m’n been en wat last van m’n schouder aan over gehouden. Allebei aan de kant waar ik juist niet op gevallen ben.
Materiële schade is een stuk meer, van wat ik zo snel zag is in ieder geval:
- het stuur krom
- de topkuip gescheurd
- de uitlaat tegen de achter brug aan gaan staan
- de remhendel afgebroken
- een schakelstangetje krom

Klote einde van een leuk ritje dus.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu dus op zoek naar vervaningsdelen. Op de topkuip na vind ik alles OEM Yamaha nog wel mee vallen qua kosten. Binnenkort het ding maar even de motorbrug op en hopen dat de onderdeen lijst dan niet nog langer word.

vester86
Berichten: 2716
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door vester86 » 31 jan 2021, 11:07

ai! klote dat een mooie dag zo eindigt.
is die kuip niet zo te repareren? schade ziet er niet heel heftig uit.. zelfde voor de stepjes, die buig je zo terug in originele vorm. stuur ff vervangen idd

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Nivek en 113 gasten