E46 330i, E46 323i, FZS600

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Martijn_bmw » 31 jan 2021, 11:11

Zonde zeg, altijd jammer veel schade van een lullig ongelukje met parkeren :bag: succes met herstellen!

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 31 jan 2021, 11:31

vester86 schreef: 31 jan 2021, 11:07 ai! klote dat een mooie dag zo eindigt.
is die kuip niet zo te repareren? schade ziet er niet heel heftig uit.. zelfde voor de stepjes, die buig je zo terug in originele vorm. stuur ff vervangen idd
Even snel gekeken, foto geschoten en toen de schuur in gereden. Was er wel klaar mee.
Van de week de motorbrug even verplaatsen en de motor ook daarheen brengen. Dan kan ik op het gemakje kijken.
Topkuip zitten 2 scheuren in, maar is mogelijk nog wel netjes te maken. Bij het knipperlicht en in het rode stuk vanaf de onderste beschadiging zeg maar. Als ik het laat zitten zal die er niet minder om rijden. Maar als ik tegen een topkuip aanloop die in nette staat is wissel ik liever. Alleen heb ik weer een exotisch geval met zo’n zwarte onderkant. Wat ik in de onderdelen catalogus zie langskomen is allemaal volledig rood. Heb dus nog niet het juiste onderdeelnummer gevonden om er een zoektochtje aan te wagen.
Martijn_bmw schreef: 31 jan 2021, 11:11 Zonde zeg, altijd jammer veel schade van een lullig ongelukje met parkeren :bag: succes met herstellen!
Bedankt, heel lullig inderdaad. Maar liever thuis dan ergens onderweg of met hogere snelheid.

Ergens roept dit ook wel weer de vraag op of het niet tijd word voor iets anders, mede omdat de 2versnelling weer klappert.
Maar dit is m’n eerste motor en verveelt nog steeds niet en met 73k km weg genoeg ervaring om in het bochtenwerk een hoop goed te maken op het snellere spul. Natuurlijk is moderner, sneller allemaal leuk. Maar bij sneller gaat het allemaal nog gekker, of om alles er dan uit te halen is helemaal idoot op de openbare weg. Bij moderner zou iets als ABS enzo wel fijn zijn, maar ik heb niet het idee dat ik nu echt dingen mis op deze motor. Dus ik denk dat deze voorlopig nog wel blijft. Geen ruimte voor maar iets ernaast anders misschien ooit. Maar zou dan ook niet meteen weten wat, dit is echt een prima gooi en smijt apparaat waar ook gewoon prima 700km op een dag mee te rijden is.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Martijn_bmw » 31 jan 2021, 12:02

Dat moderner en sneller is idd niet altijd beter.
Gister ook een rondje over dijk en binnenwegen gedaan met de 435i (z3 staat geschorst) maar dat ding is voor autobegrippen ook zo makkelijk snel dat je idd veel eerder gekke inhaal capriolen uithaalt etc. om eens het maximale te benutten van die N55 :df: wel weer lekker natuurlijk maar niet altijd even verantwoord :tooth:

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 16 mar 2021, 20:32

Ondertussen rij ik al weer een poosje rond met de motor. Alleen de topkuip heeft nu nog schade maar dat maakt voor het rijden niets uit.
Vrienden hadden al eens opgemerkt dat ik nooit remde, remschakelaar aan het stuur was de boosdoener. Corrosie in de schakelaar was er genoeg. De prijs van zo’n schakelaar vond ik wel aan de hoge kant met zo’n 30euro. Maar goed, beter dan iemand achterin hebben zitten omdat het lampje niet werkt.
Afbeelding

Aan de 323i ook nog wat dingetjes gedaan maar met de avondklok weinig motivatie om ‘s avonds nog iets te doen en in het weekend komt het er vaak weer niet van.
Voetplaat aan de bestuurderskant zit er eindelijk in. Om die goed te laten passen was de freesbank nodig.
Toen de voetplaat zat kwam er wel een probleem naar voren, bij volledig intrappen van de koppeling wil het pedaal wel eens blijven hangen achter de voetplaat. Gelukkig is dat iets wat prima op te lossen is, op e46fanatics een topic over gevonden waarbij ze van een speciale bout een aanslag voor het pedaal maken. Normaal gesproken zit er een plastic dop in om de bekleding op z’n plek te houden en beperkt de bekleding de slag nog iets.
Afbeelding
Afbeelding
De bout die ze aangaven op e46fanatics is bijna niet te vinden hier. Uiteindelijk kunnen vinden via het account van de Fabory van m’n vader. 2,5week later binnen want het moest uit Amerika komen, blijkbaar daar een stuk gebruikelijker dan hier.
Mocht iemand hetzelfde willen doen het is dus een “Platverzonken riembout met vierkant UNC ASME B18.5 Koolstofstaal ASTM A307 Elektrolytisch verzinkt Gr.A 3/8-16X1.1/2”. Artikel: U08361.037.0150.
Daarnaast nog een moer m10 om te borgen maar die vind je overal wel. De paar honderd meter die ik er mee gereden heb voelde het al prima, je trap niet een heel stuk zinloos dat pedaal door.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Niels » 17 mar 2021, 18:47

Jammer van de schade maar ik zou me er niet zo druk om maken. Topkuipjes ff in de gaten houden op de diverse sites en rijden met dat ding!

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 19 mar 2021, 20:44

Rijd al weer even rond gelukkig. :hangloose: Topkuipjes in de gaten houden maar wat langs komt heeft vaak meer schade dan die van mij.

Net nog een rondje gedaan na het eten en voor de avondklok weer thuis, route was niet super spannend.
Nog wat stoplichtsprintjes gedaan met ik denk een Audi RS7 Rotterdam centrum uit, Sorry TomGTR :nana: Duimpje omhoog en toen vroeg hij nog hoeveel vermogen, maar met oordoppen in kon ik het niet echt verstaan verder. Hij zei iets ie de richting van “wel een dik geluid” of “je trok me er (bijna) uit”, ging in ieder geval wel leuk gelijk op.

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 05 apr 2021, 21:54

De eerste circuit kilometers zitten erop. Vrij laat besloten om deze vrije dag 2 sessies te gaan doen bij vrij rijden op CPZ.

De keuze voor maar 2 sessies vanwege het feit dat ik amper nog met de auto gereden heb. CPZ heb ik maar 1x gezien en dat was als passagier met de “oude” layout.

Gisterenmiddag al wat gereedschap achterin vastgezet met een spanbandje. 1e keer dus je weet maar nooit en dan kan je maar beter iets bij je hebben.

De eerste sessie was om 11 uur. Net daarvoor was er wat hagel/natte sneeuw gevallen en dat i.c.m. semi’s de ASC lekker aangelaten.
Na het starten bleef ik vast zitten tussen ander verkeer. Voor het mooie kom je met een 323i vermogen te kort om er snel voorbij te gaan, uitremmem etc. had ik zelf geen zin in omdat het mijn eerste CPZ rondjes waren. Dus een ronde of 2 à 3 mee opgereden met de rest. Toen kwam er heel enthausiast een 500 abarth voorbij en die stond even later dus ook in de grindbak. Het vervolg van de sessie vooral lijnen proberen te rijden onder code 60.

Om 12 uur de 2e sessie welke begon met code 60 omdat er nog een auto afgesleept moest worden. Wel een droge baan en een lekker zonnetje er bij. Tijdens het afslepen was wel de optocht erg ver uit elkaar gevallen. Na de groene vlag direct de voorligger voorbij kunnen gaan en daarna zonder noemenswaardige hinder aardig wat rondjes lekker op tempo kunnen rijden. :df: Niet meer vast gezeten in treintjes en dus ook minder met spiegelen/anderen bezig geweest. ASC uitgezet omdat het knijpen van vermogen op een droge baan niet nodig voelde en lekker m’n eigen gang kunnen gaan.

In beide sessies is er redelijk netjes gereden. Lijnen waren bij iedereen redelijk op orde. Al met al heb ik mij prima vermaakt en dat ondanks de reputatie van vrij rijden. Het viel mij reuze mee mogelijk vanwege de niet al te beste weersverwachting.

Wel 2 minpuntjes ontdekt
1. Stationair wat misfires/lamda fouten gehad tijdens wachten voor sessie 2, wel kunnen resetten met obd+carly. Toen binnen no-time weer terug. Nogmaals gereset en de auto uit laten staan tot we gingen rijden. Tijdens het rijden op het circuit en de terug reis zijn de fouten weggebleven.
2. Trillingen bij het remmen. Binnenkort maar eens kijken of de klauw blijft hangen of dat ergens anders speling op te vinden is. Bij terug rijden waar je veel rustiger remt niets meer van gemerkt.

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 330i, E46 323i, FZS600

Bericht door Eric Z » 19 feb 2022, 22:48

Weer eens even een kleine update, echt veel is er niet te melden ook.

323i
22januari bij vrij rijden een aantal sessies gedaan op CPZ. Weinig over te melden, rustig dagje wat heerlijk rijden was.
Mooi om met verloop van de dag te merken dat je schakelmomenten steeds eerder komen en je dus meer vaart in/uit de bochten mee neemt.
Wel een keer op de curb uitgekomen en vervolgens liep er iets aan. Dat waren de segmenten van de handrem, die zijn er uit gehaald en de andere sessies vervolgens gewoon kunnen rijden.
De handrem moet binnenkort weer in orde gemaakt worden maar mis je verder weinig aan.

330i
Staat vooral stil door thuiswerken. Niet heel erg met de huidige benzineprijzen.

Afbeelding

Wel jullie advies nodig, want welke knipperlicht vloeistof moet ik gebruiken om bij te vullen?
JK, maar een nieuwe besteld. Ook gelijk de knippers voor de zijkant erbij. Misschien dat dan eindelijk de rest van de wereld eens een BMW met knipperlichten mee gaat maken. :angel:

FZS600
Het originele blok licht tot aan de versnellingsbak open. Daar is ook heel duidelijk de schade aan de schakelvork te zien.
Inmiddels de onderdelen besteld, +- 550 euro lichter. En dan lag er al een pakkingset van rond de 100 euro die ik al eens eerder heb besteld. Vorige keer het blok gewisseld was je voor 300euro, wat bougies en olie+filter wel klaar.
Het is zeker niet de meest economische route maar wel leerzaam.
Ook voor zo’n 300 aan (speciaal) gereedschap gekocht en eigenlijk wil ik nog een goede momentsleutel set hebben. Heb er nu een voor wielen wisselen. Maar dat is niet toereikend voor de motor weer opbouwen.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten