Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door Riceaux » 30 nov 2019, 11:52

Emi schreef: 29 nov 2019, 23:59
mark323ti schreef: 29 nov 2019, 23:34 M2 is in standaard trim ook niet echt een circuit racer. Veel te zwaar. Na paar rondjes circuit zijn de remmen er wel klaar mee.
Andere remblokken erop en je kunt er prima heel veel rondjes op het circuit mee rijden :df: .

BMW Ringtaxi's zijn ook standaard M5's waarvan alleen de remblokken zijn aangepast.
En die om de paar weken onderhoud krijgen. Totaal niet te vergelijken.

Robin
Berichten: 51399
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door Robin » 30 nov 2019, 12:10

M2 zou nog steeds mijn keuze zijn(waarvan akte) , paar keer per jaar trackdays houdt in: sportievere remblokken en remvloeistof en voila. Klaar is Kees. Uit ervaring sprekende. En niet 'van horen zeggen blablabla':)

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door Mike R32 » 30 nov 2019, 13:34

SlowCo schreef: 30 nov 2019, 02:36 Mijn voorkeur, als midlife crisis cabriofan ( :wheelchair: ), zou de MX-5 ND 184pk zijn.
En dan in de loop van de tijd naar je wensen verder aanpassen. Scherper onderstel, betere banden en remmen en meer atmosferische prik: https://bbrgti.com/blogs/news/bbr-launc ... -available

https://bbrgti.com/collections/mazda-mx-5-nd-19-on

Open auto's zijn vrijwel altijd leuker dan dichte koekblikken :df:
Gaaf dit, nog wat meer koppel zou perfect zijn :thumbup:

Scifo83
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 nov 2019, 23:52
Auto: Golf V

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door Scifo83 » 30 nov 2019, 15:50

Robin schreef: 30 nov 2019, 12:10 M2 zou nog steeds mijn keuze zijn(waarvan akte) , paar keer per jaar trackdays houdt in: sportievere remblokken en remvloeistof en voila. Klaar is Kees. Uit ervaring sprekende. En niet 'van horen zeggen blablabla':)
Je kan natuurlijk blijven mods verzinnen en erop gooien maar heb ook de indruk dat standaard je al een heel goed pakket hebt.

Ook in onderstaande nordschleife video, ziet de handling er heel goed uit (ik bekijk altijd nordschleife video's omdat ik vind dat het een heel goede referentie is van wat de auto capabel is ^^)



Misschien toch wat meer boterhammen met choco eten en wat doorsparen en dan volgend jaar in Duitsland ergens voor 40k een M2 op de kop tikken? :p

Aan eigenaars van een M2, hoe voelt de wagen meer tegen de limiet aan? Toch meer een wagen voor gevorderden, of genoeg electronica om een mindere geskillde rijder bij het handje te houden?

Robin
Berichten: 51399
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door Robin » 30 nov 2019, 15:59

M2 is milder op/over de grens dan een 1M, maar er zit als je heel hard gaat genoeg balans en ook(very) high speed onderstuur ingebouwd. In kortere bochten 'geen onderstuur' eigenlijk(mits voorbanden niet overheated) , je kunt 'm er ook echt ingooien. M2 heeft skitterend sperdiff wat onderstuur nagenoeg elimineert.

Als dit je eerste rwd is is 't wel wennen denk ik en zijn er tig 'makkelijker' en 'mildere' auto's :)

Edit, dat filmpje, is Moran Gott werkt wel voor Apex Nurburg is ook diamantair in Londen en is een hééél snelle cleane rijder, waar C Gebhardt van Sportauto van hakken en zagen is. Hij heeft 'n E46 M3 helemaal Nordschleife tuned. Die man is zo snel in BMW producten op de Ring.
Laatst gewijzigd door Robin op 30 nov 2019, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31246
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door JP » 30 nov 2019, 16:05

Nu zijn DF’ers al uitmuntend getalenteerde rijders, om nog maar te zwijgen van die met een M2.....:df:

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door Rnd » 30 nov 2019, 16:09

Hier een m140i rijder met diff en verder standaard. Het standaard onderstel is niet geschikt voor het circuit. De rest van de auto zou er goed tegen moeten kunnen. Remmen zijn standaard ook voldoende (het zijn goede Brembo's), maar je zal wel andere blokken nodig hebben. Ander onderstel is een must. Ten opzichte van de M2 denk ik dat je beter die kan nemen als je circuit wil gaan rijden. Toen ik de m140i net had, heb ik nog overwogen om over te stappen naar de M2 (oude model). Na de proefrit ben ik daar van teruggekomen omdat ik de motor van de M2 minder fijn vond dan de m140i met de B58 motor. Maar goed, M2 is standaard het beter geschikt voor het circuit.

Dit is slechts een mening van een iets minder getalenteerde rijder dan de meeste DF-ers.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door Jussi » 30 nov 2019, 16:15

Eens met alles wat Robin zei.

M2 is out of the box de meest geschikte wagen als daily met occassioneel circuitgebruik.
Buiten een 911 kan ik bijna geen vierzitter bedenken die hier beter in is.

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door Str8Six » 30 nov 2019, 16:15

Wellicht is een oudere 135i coupé ook nog een optie? De latere versies zijn geleverd met N55 (in basis zelfde motor als M2 dus), ook in combinatie met DCT. Qua stuurgevoel schijnt dit beter te zijn dan de nieuwe 1/2 serie, maar heb hier zelf geen ervaring mee. Hou je wel meer geld over voor de upgrades

--> Hier wat ervaringen van rijders:

https://www.1addicts.com/forums/showthr ... &t=1490722

Conclusie daar: 135i of M2

Scifo83
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 nov 2019, 23:52
Auto: Golf V

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door Scifo83 » 30 nov 2019, 17:51

Str8Six schreef: 30 nov 2019, 16:15 Wellicht is een oudere 135i coupé ook nog een optie? De latere versies zijn geleverd met N55 (in basis zelfde motor als M2 dus), ook in combinatie met DCT. Qua stuurgevoel schijnt dit beter te zijn dan de nieuwe 1/2 serie, maar heb hier zelf geen ervaring mee. Hou je wel meer geld over voor de upgrades

--> Hier wat ervaringen van rijders:

https://www.1addicts.com/forums/showthr ... &t=1490722

Conclusie daar: 135i of M2
1-reeks vind ik minder mijn ding. Das meer persoonlijk, ik bedoel dan het exterieur. Zo'n 2-coupé vind ik echt de perfecte afmeting op het eerste oog.

Wat ik meer als conclusie trek is :

- BMW M240i: Enkel en alleen voor de B58 engine.
- BMW M2: Lekker onderstel dat meer circuit gericht is, sperdiff. Oudere motor wel.
- (MX5 lijkt me ook fun, maar gaat mss snel vervelen als je de 184pk gewend bent - wel zeer goedkope runningkost)

Nu zegt een kennis dat ik volgende week eens een testrit moet doen met een Lotus Elise SC 1.8 :df: Hopelijk zorgt dat voor geen extra dilemma's -.-

Gijzert
Berichten: 5000
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door Gijzert » 30 nov 2019, 19:33

1M?

SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door SlowCo » 30 nov 2019, 19:57

Scifo83 schreef: 30 nov 2019, 17:51 Nu zegt een kennis dat ik volgende week eens een testrit moet doen met een Lotus Elise SC 1.8 :df: Hopelijk zorgt dat voor geen extra dilemma's -.-
Ja, dat is wel een betere en leukere keuze dan zo'n zware BMW. Maar nog minder "daily" geschikt dan een MX-5...

vester86
Berichten: 2717
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door vester86 » 30 nov 2019, 20:15

nou ff reeel, hoeveel trackdays per jaar doe je, op welk tempo, en wat verwacht je dan van de wagen?

sowieso een mx5 EN een 4 zits BMW in 1 vergelijking meenemen is wat bijzonder. appels en peren. ik denk dat je met de mx5 meer lol kunt hebben, maar niet als je op tijden focust, snap je ;) zowel de 240 als de m2 zijn een boot vergeleken met de mx5, maar met het duitse spul ben je waarschijnlijk sneller rond...

nog los van dat dakje dat een groot deel van het jaar los kan.

als het mijn geld zou wezen zou ik het een verdomd moeilijke keuze vinden. maar ik denk het meest gelukkig worden van de mx5...

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door RS-Ron » 30 nov 2019, 20:21

Er zijn ook wel wat alternatieven te koop die al wat leuke aanpassingen hebben:

M3 van iemand die eigenlijk een GTS wilde en heeft wat leuke aanpassingen gedaan........

http://www.raceautotekoop.nl/overzicht ... hp?id=3801

Veel fun voor minder, ook leuk onderstel en veel fun in de bochten:

https://scholsautos.nl/product/mini-mi ... le-extras/

Zou geen auto met kooi nemen voor daily.

Gr Ron

Scifo83
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 nov 2019, 23:52
Auto: Golf V

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door Scifo83 » 30 nov 2019, 21:13

SlowCo schreef: 30 nov 2019, 19:57 Ja, dat is wel een betere en leukere keuze dan zo'n zware BMW. Maar nog minder "daily" geschikt dan een MX-5...
Ja, gaat me wellicht veel te hardcore zijn. Toch wil ik het eens ervaren.
vester86 schreef: 30 nov 2019, 20:15 nou ff reeel, hoeveel trackdays per jaar doe je, op welk tempo, en wat verwacht je dan van de wagen?

sowieso een mx5 EN een 4 zits BMW in 1 vergelijking meenemen is wat bijzonder. appels en peren. ik denk dat je met de mx5 meer lol kunt hebben, maar niet als je op tijden focust, snap je ;) zowel de 240 als de m2 zijn een boot vergeleken met de mx5, maar met het duitse spul ben je waarschijnlijk sneller rond...

nog los van dat dakje dat een groot deel van het jaar los kan.

als het mijn geld zou wezen zou ik het een verdomd moeilijke keuze vinden. maar ik denk het meest gelukkig worden van de mx5...
Daarom dat ik het ook zo'n moeilijke keuze vind. Trackdays lijken me wel wat en met het juiste materiaal zie ik me dat wel minstens 2x jaar doen. Touristenfahrten spreekt me ook aan (is maar op 2u rijden), en zo eens ff kunnen doorrijden lijkt me ook geweldig rekening houdend met de risico's. (ben trouwens door de week geregeld thuis, aangezien ik meestal in het weekend werk)

Nog wat achtergrondinfo: Ben een grote motorsportliefhebber. Voorlopig hou ik het al 10j veilig enkel via simracen te "tracken" :p Na 10j wil ik ook eens een nieuwe uitdaging, en wil ik de hobby wat verder zetten IRL.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door DF-user-13935 » 30 nov 2019, 21:24

^ In dat geval zou ik een M2 kopen en met standaard remblokken rijden. Daar heb je waarschijnlijk genoeg aan omdat je de auto toch niet op zijn limiet op het circuit zult rijden.

Robin
Berichten: 51399
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door Robin » 01 dec 2019, 07:04

Een MX5 is natuurlijk een prima super uitgebalanceerd en 'licht' karretje die best redelijk vlot over een circuit kan, makkelijker/beter/leuker/easier in de omgang op 'n circuit omdat het je eerste rwd is(?) tov een M2 bijvoorbeeld.

Dan kom je er later wel achter dat je toch iets dergelijks als 'n M2 of beter wilt voor circuitgebruik en weer terug naar huis te rijden:)

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door Kadett » 01 dec 2019, 07:18

Probleem blijft dat op een echte trackday, dus niet vrij rijden of TF een rolkooi verplicht is bij cabrios. Doe je enkel vrij rijden of TF geen probleem.

MX5 zal je heel veel beleving geven. Alleen zal je eigenlijk direct de dempers moeten aanpakken die zijn relatief soft ingesteld.

Het is jammer dat er afgezien van de GT86/BRZ geen lichtgewicht rwd coupe's zijn.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door DF-user-13935 » 01 dec 2019, 07:30

^ En de Z3 Coupe. Niet superlicht maar toch...

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door Kadett » 01 dec 2019, 07:33

Ik bedoelde ook relatief modern/nieuw. Anders heb je ook nog de 200SX.

Modern ook de A110 maar mijn mening is alles onder de +/- 300pk zelf schakelen een toevoeging is aan de beleving.

Robin
Berichten: 51399
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door Robin » 01 dec 2019, 08:08

RWD en 'n sper en aardig wat Nms is nog véél meer toevoeging aan de beleving dan handbak en zogenaamd licht. IMHO. Dat je niet overal vol op 't gas kan in/uit de bocht. Dat je moet moduleren. Kleine sliphoek/grotere sliphoek etc. Mooier wordt 't niet. Vandaar m'n passie voor driftdagen.

Maar beleving is voor iedereen anders!

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door Spijkerhard » 01 dec 2019, 09:25

Kadett schreef: 01 dec 2019, 07:18 Probleem blijft dat op een echte trackday, dus niet vrij rijden of TF een rolkooi verplicht is bij cabrios. Doe je enkel vrij rijden of TF geen probleem.
Bij welke trackdays zijn een rolkooi verplicht voor cabrio's?

Als je nog weinig trackday ervaring hebt, zou ik persoonlijk niet voor een M240i oid gaan, behoorlijke investering, en als er dan iets mis gaat is dat een behoorlijk financieel risico. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar ik zou zelf dan eerder voor een MX-5 gaan. Rondetijden eigenlijk nog niet belangrijk, fun op en naast de baan gegarandeerd.

Besteed een deel van je budget aan een licentie cursus zou ik zeggen. Je hebt 2 dagen fun, en je neemt de 'ervaring' mee naar elke auto.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door Martijn_bmw » 01 dec 2019, 09:29

Eens met Han, ik zou eerder een auto rond de 10k pakken om mee te beginnen en te leren

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3674
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door Paskal » 01 dec 2019, 10:44

@Kadett: hoe kom je erbij dat op trackdays een rolkooi bij een cabrio verplicht is?
@Emi: een M2 met standaard remblokken kan wellicht wel, maar met een beetje pech stook je die er met één trackday op de Ring zo doorheen met beperkte ervaring en daardoor mogelijk meer remmen dan noodzakelijk.

Ook hier eens met Han. Waarom zoveel geld investeren in een auto als je nog geen circuit-ervaring hebt en nog niet eens weet of je eea leuk vindt? Rondetijden doen er als beginner al helemaal niet toe. Ervaring op doen, lijnen leren rijden, plezier hebben etc. daar gaat het om. Daar heb je echt niet zo'n kostbare zware BMW voor nodig. Ik zou dan ook voor een MX-5-je gaan en eens kijken hoe je de trackdays bevallen waarna je eventueel later altijd nog kunt overstappen naar iets snellers.

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Advies aankoop nieuwe wagen (MX5;M240i,M2...)

Bericht door Kadett » 01 dec 2019, 10:53

Ik weet toch zeker dat ik het een x gelezen bij een trackday aanbieder. Zitten zoeken maar kan nergens meer vinden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bob Gervais, PetervdH en 232 gasten