Robin's Porsche 996 cabrio, BMW E28 en Peugeot 106

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobinM
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jun 2007, 23:14
Auto: BMW E28 528i 24v

Robin's Porsche 996 cabrio, BMW E28 en Peugeot 106

Bericht door RobinM » 01 okt 2019, 00:29

Na me 11 jaar geleden voorgesteld te hebben is het nu toch wel tijd voor een topic over mijn auto's :mrgreen:

Om te beginnen met de meest recente aanwinst: een week geleden heb ik de Porsche 996 Carrera cabrio van Nick (nickdoesburg) gekocht. De week ervoor hadden samen met wat vrienden een bolletje-pijltje rit door de Ardennen gereden en daar zie je pas echt wat een auto kan. Eerder dit jaar had ik wel eens wat korte stukjes met de Porsche gereden maar nooit echt goed kunnen voelen hoe de auto rijdt (het is toch de auto van iemand anders dus doe je rustig). Maar na de rit was het duidelijk, deze moet ik hebben! :D En aangezien Nick al erg veel aan de auto gedaan had leek me dit een veilige keuze. Alle veel besproken 996 "issues" zijn aangepakt dus daar kan ik geen buil aan vallen.

Toen ik 'em ophaalde was het gelukkig beter weer dan de afgelopen paar dagen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Voorlopig heb ik alleen een cosmetisch to-do lijstje, technische zaken zijn me nog niet opgevallen :lol:
- Witte stickers verwijderen van de wijzerplaten. Onder 4 van de 5 wijzerplaat stickers zitten luchtbellen, niet echt mooi...
- Lampjes dashboard checken en linker LCD repareren/vervangen
- Koplampen polijsten
- Stoelen bijwerken met ColourLock
- Schaafplekje dashboard rechts repareren met ColourLock
- Antenne netjes maken, deze is helaas afgebroken
- Deurgrepen binnen hebben wat slijtage, deze weer netjes maken
- Het interieur lampje in de rechter deur doet het niet, moet een nieuw lampje in en voor t mooie ook een nieuw kapje

Ben er echt enorm blij mee! Zoals Nick ook beschrijft in zijn project topic, ik heb de 996 ook altijd gezien als een "minder geslaagde" 911 door de bijzondere koplampen. Maar de afgelopen paar jaar zie je ze vaker rijden (doordat ze betaalbaarder worden) en de koplampen zijn toch een minder groot bezwaar geworden. Eigenlijk vind ik ze nu wel gaaf!

Dan de BMW E28
Ook hier ben ik helemaal gek op! Zo'n 7 jaar geleden kocht ik een BMW E28 520i. De keuze werd toen bepaald door 2 dingen: hij was wegenbelasting vrij en er zat een 6 cilinder in. Toevalligerwijs leerde ik rond die tijd Nick kennen die destijds een E28 m535i had (hier op DF ook wel bekend, haha! :lol: ). Door veel interesse voor zijn projecten en door goed op te letten heb ik zo'n 2 jaar geleden de beslissing genomen om zelf een motorswap te doen, 120 pk was in het begin leuk maar ik vond het op een gegeven moment toch tijd voor wat meer vermogen. Op internet had ik veel geleden over de m52b28 uit de E36 en E39, een fijne soepele motor met enkele VANOS. Op papier 193 pk en als je de bekende updates doet kan er minimaal 225 pk uit komen. Da's best leuk in een auto van 1280 kg!

Toen ik de E28 in 2012 kocht:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De tussenliggende 7 jaar zal ik even snel fast-forwarden want dat past niet op één forum ben ik bang :mrgreen: Even een korte samenvatting van de belangrijke dingen:
- m52b28, gechipt en m50 inlaat
- klein huis (188) sper diff 3.07
- 17 inch BBS RC's
- Bilstein B8 rondom met Promaxx verlagingsveren
- E46 M3 klauwen met E34 M5 schijven voor
- 535i remmen achter
- Perlbeige leder M-tech interieur
- M-tech stuur en pook
- Simons sport uitlaat
- E28 M5 voorbumper skirt

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Echt een super fijne auto. De m52 is soepel genoeg om lekker lui op koppel te kunnen rijden en fel genoeg om mee te knallen.

Samen met de motor swap ben ik ook erg blij met het interieur. Want tot een jaar geleden was het interieur eigenlijk het minst mooie. De originele stoffen comfort stoelen boden eigenlijk totaal geen comfort, na een uur had ik al last van m'n rug en bij het nemen van een bocht viel ik bijna uit de stoel. Tijd voor wat anders.
Al jaren was ik Marktplaats en Kleinanzagen in de gaten aan het houden of er toevallig een origineel E28 beige leren sport interieur voorbij kwam. Opeens stond er een compleet interieur in Zwolle te koop voor een goede prijs. Het kon alleen wel wat aandacht gebruiken en het was ooit de verkeerde kleur geverfd (vanille geel). Maar niets wat niet te herstellen was dus dit moest 'em worden.

Afbeelding Afbeelding

Heel veel uur en flesjes ColourLock verder is er wel een verschil te zien :tooth:
Afbeelding Afbeelding

Verder is de to-do lijst voor BMW niet lang maar behoorlijk intensief:
- volgend jaar winter wil ik de auto helemaal laten spuiten. Hier en daar begint het roest monster het te winnen van de lak...
- een nutria bruin dashboard zoeken. Het huidige is op veel plekken gescheurd.
- misschien een M-Tech kofferbak spoiler monteren, dat kan 'ie wel hebben denk ik.

In de tussentijd kan ik me mooi oriënteren waar ik 'em ga laten spuiten maar vooral nadenken over hoe ver ik wil gaan. Het mooiste is natuurlijk terug naar kaal metaal en dan alles in een epoxy bad. Maar of ik daar tijd en zin in heb..?

En dan de Peugeot 106 1.1 "sport", nog net de vermelding waard :lollerdelol:

Afbeelding

2 jaar geleden gekocht als winter wagentje omdat de BMW de stalling in gaat in de winter maanden. Het is dus een 106 type 2 1.1 liter met sport pakket (bumpers en onderstel). Lekker ouderwets zonder stuurbekrachtiging en zonder airco. Laten we maar zeggen: wat er niet op zit kan ook niet stuk gaan...
In die 2 jaar ben ik 'em stiekem wel gaan waarderen. Best een geinige auto! De vorige eigenaar heeft 'em op 195 brede 15 inch wielen gezet en 'em iets verlaagd. Ik ben er vaak verbaasd over hoe hard je met zo'n kleine auto op- en afritten kan nemen. 890 kg rijklaar met 60 pk is erg geinig. En dan ook nog gemiddeld 1 op 16 rijden :lol:

Naast het standaard onderhoud heb ik vrij weinig aan de auto hoeven te doen. Wel heb ik voor de zekerheid de distributie riem vervangen aangezien het niet bekend was wanneer deze vervangen was. Het grappige was wel dat een dag voor het vervangen van de riem de waterpomp het begaf. Een groot deel van de koelvloeistof kwam via de waterpomp naar buiten...

De komende winter hou ik de 106 er nog even bij voor als de winter echt te gek wordt om met de Porsche te rijden. 60 pk is in de sneeuw net wat makkelijker dan 300 pk.

Alle onderhoud aan de 3 auto's doe ik overigens zelf (heb volgens mij nog nooit een auto weg gebracht om wat te laten doen). Gelukkig staan de heren van The Engineers Garage me bij als er weer eens iets aan de hand is met de BMW :tooth:

Zo da's een heel verhaal geworden :mrgreen:

Robin
Berichten: 51337
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Robin's Porsche 996 cabrio, BMW E28 en Peugeot 106

Bericht door Robin » 01 okt 2019, 07:15

Welkom terug naamgenoot.

Oldskool is King.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Robin's Porsche 996 cabrio, BMW E28 en Peugeot 106

Bericht door allen » 01 okt 2019, 07:50

E28 is geweldig!

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Robin's Porsche 996 cabrio, BMW E28 en Peugeot 106

Bericht door dvh » 01 okt 2019, 07:53

Dat interieur van de Porsche gaat goedkomen als ik je E28 bekijk!
Veel plezier ermee.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Robin's Porsche 996 cabrio, BMW E28 en Peugeot 106

Bericht door Martijn_bmw » 01 okt 2019, 08:23

geweldig gaaf die E28! echt super mooi aangepakt :D

tallbloke
Berichten: 325
Lid geworden op: 21 sep 2008, 09:07

Re: Robin's Porsche 996 cabrio, BMW E28 en Peugeot 106

Bericht door tallbloke » 01 okt 2019, 08:43

Goede keuze die 996 :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bokkepoot, Godspeed, GRzep, Jan-BMW-Suzuki, kennethr, Rogerb en 35 gasten