BMW E46 330i sedan [Geruild....]
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 330i sedan [tellerbak/tellerstand]
Knopjes voor dagteller reset deden het bij die kermis ook niet dus lekker deze bak proberen te fixen. Vraag me alleen af waarom hij dan de kermis plaat in een nieuwe bak gestoken heeft en niet in deze dus vanavond maar eens kijken of alles eraan werkt.
Vanos is al eens gedaan, carterventilatie ook, radiator, waterpomp, motorsteunen, draagarmen en rubbers voor, powerflex in de achteras, subframe versteviging ingelast, tussenlager cardan, vliegwiel (neem aan dan ook de koppeling), stuurpomp, brandstofpomp.
Voor de eigen gemoedstoestand nog even olie/filter, bakolie en remvloeistof doen binnenkort.
Vanos is al eens gedaan, carterventilatie ook, radiator, waterpomp, motorsteunen, draagarmen en rubbers voor, powerflex in de achteras, subframe versteviging ingelast, tussenlager cardan, vliegwiel (neem aan dan ook de koppeling), stuurpomp, brandstofpomp.
Voor de eigen gemoedstoestand nog even olie/filter, bakolie en remvloeistof doen binnenkort.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E46 330i sedan [tellerbak/tellerstand]
al flink aan vervangen dus! lekker gevoel, kan dat niet meer voorbij komen..
en idd die tellerbak 100x beter zo weer lekker origineel
en idd die tellerbak 100x beter zo weer lekker origineel
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 330i sedan [tellerbak/tellerstand]
Denk alleen wel dat hij hem erbij heeft gekocht voor de verkoop van de auto want het lijkt op een ander VIN nummer in de tellerbak gezien de DSC en handrem lampjes gaan branden (althans, dat zegt het internet), wel een frisse start dan 271 terug naar 213k km
Vliegwiel is al eens vervangen (bon), ik neem aan ook de koppeling bij deze stand, origneel of sachs spul erin maar ik kon het gisteren toch niet laten na 2 rondjes gedraaid te hebben in 1 om door te schakelen en moet zeggen met die 255 brede pilot sport pakte hij nog goed op in 2 zeg... dat belooft wat met een sinterplaat en achilles banden op droog straks!
Vliegwiel is al eens vervangen (bon), ik neem aan ook de koppeling bij deze stand, origneel of sachs spul erin maar ik kon het gisteren toch niet laten na 2 rondjes gedraaid te hebben in 1 om door te schakelen en moet zeggen met die 255 brede pilot sport pakte hij nog goed op in 2 zeg... dat belooft wat met een sinterplaat en achilles banden op droog straks!
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: BMW E46 330i sedan [tellerbak/tellerstand]
Klinkt alsof ie technisch prima in orde is!
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW E46 330i sedan [tellerbak/tellerstand]
Gumde prima door in 2 inderdaad
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 330i sedan [tellerbak/tellerstand]
Had net de jongen nog aan de lijn die de auto voor Joost 2 jaar gehad heeft, onderhoud zelf gedaan, wel geloofwaardig verhaal, heeft nu een E39 M5 gekocht, is een mooie upgrade.
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E46 330i sedan [tellerbak/tellerstand]
Lol denk je van je oude troep af te zijn word je nog opgebeld door 2 eigenaren later
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 330i sedan [tellerbak/tellerstand]
Naja, ik had ff nagebeld wat er precies gedaan was de laatste 3 beurten daar maar auto stond niet in het systeem, hij werkte daar en had alles zelf uitgevoerd en stempel erop geramd in het boekje.. klonk wel als een liefhebber maar toch liever nog een rondje sapjes en bougies binnenkort.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 330i sedan [tellerbak/tellerstand]
Morgen voor het eerst echt aan de tand voelen op Papenburg bij Driftdagen.nl ben erg benieuwd. Had natuurlijk de Lexus IS200 als tussenstap maar 155pk was eigenlijk niet voldoende om echt door te pakken op de rechte stukken.
Nu weer een gezonde 231pk mee met een kortere vertanding op het sper dus dat moet helemaal goed komen. Nog 3mm profiel te gaan op de 255/35/18 Pilot Sport, de 4season Goodyear mee als backup om terug te komen en daarna lekker aan de Achilles!
Nu weer een gezonde 231pk mee met een kortere vertanding op het sper dus dat moet helemaal goed komen. Nog 3mm profiel te gaan op de 255/35/18 Pilot Sport, de 4season Goodyear mee als backup om terug te komen en daarna lekker aan de Achilles!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E46 330i sedan [Driftdoop morgen...]
Mooi man!! Veel plezier
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW E46 330i sedan [Driftdoop morgen...]
lachen! ben benieuwd hoe die het doet tov de Lexus.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: BMW E46 330i sedan [Driftdoop morgen...]
Knot in een BMW met sper op Papenburg, het DF-universum is weer in balans.
- Jeroen
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: BMW E46 330i sedan [Driftdoop morgen...]
Ben benieuwd of die het net zo lekker gaat doen als de E36 328i. Wel iets meer vermogen aan boord nu, maar de 328i was iets meer naar je smaak opgebouwd.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 330i sedan [Driftdoop morgen...]
Mwah. Gaat lekker zelfs op droog maar er moet nog een hoop aan gebeuren.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E46 330i sedan [Driftdoop morgen...]
Precies wat ik dachtMartijnGizmo schreef: ↑11 mei 2019, 11:27 Knot in een BMW met sper op Papenburg, het DF-universum is weer in balans.
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 21:04
Re: BMW E46 330i sedan [Driftdoop morgen...]
Ik heb eventueel nog 255/35R18 Hifly voor je over. Zit nog 3 a 4 mm profiel op.
Mag je zo hebben, maar dan wil ik graag een keer een rondje mee op een avond met je.
Ben zelf vanuit Zeist. Maar volgens mij zit je wel relatief in de buurt.
Ben wel benieuwd wat een 330 met sper doet. Zit zelf de laatste tijd enorm aan een OS Giken te denken.
Veel plezier morgen en zie graag de filmpjes en het verslag verschijnen!
Mag je zo hebben, maar dan wil ik graag een keer een rondje mee op een avond met je.
Ben zelf vanuit Zeist. Maar volgens mij zit je wel relatief in de buurt.
Ben wel benieuwd wat een 330 met sper doet. Zit zelf de laatste tijd enorm aan een OS Giken te denken.
Veel plezier morgen en zie graag de filmpjes en het verslag verschijnen!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
- Fabian
- Berichten: 7024
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: BMW E46 330i sedan [Driftdoop morgen...]
Hij rook iniedergeval lekker, ook op de 31 vanmorgen :p
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 330i sedan [Driftdoop morgen...]
Dat is prima hoor, het is precies de maat en het juiste merk voor op deze achterwielen, bewaar ze maar voor me en PM met ff je 06 dan app ik je wel voor een afspraak.
Net gegeten, auto uitgeladen en uit de douche en wijn ingeschonken, zal zo ff de bevindingen posten na een lange dag.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 330i sedan [Driftdoop morgen...]
Geen idee wat de breedte van die 72M achterwielen is, denk 8,5 of 9J.. normaal is een 225 band bedoeld voor een 8J velg maar als het pas prima natuurlijk.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E46 330i sedan [Wat gaan we ermee doen?...]
8,5J zijn die past prima hoor en er zit nog behoorlijk wat MM op om op te roken
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 330i sedan [Wat gaan we ermee doen?...]
Goed, laatste keer met een "dikke" BMW op Papenburg was eind 2015 dus alweer even geleden. Wel nog de Lexus IS200 gehad maar met 155pk was dat ondankt het torsen sper toch wat behelpen op 215 brede Achilles bandjes. Vanochtend met gereedschap achterin en wielen op de (net ingevette lederen) achterbank om 6u de sleutel omgedraaid en richting ATP.
Wat doet de E46 330i tov de E36 328i met heen en weer pendelen:
+ Stoelverwarming
+ Schuifdak
+ Cruise (als we die aan de praat krijgen, werkt nu nog niet)
- vertanding is echt ruk, 140 is al 4000rpm bij een 3,38 diff, top 230 is het klaar met 6700rpm, doe mij maar de standaard 2,93 setup of 3,15
- standaard audio met overslaande CD wisselaar is 10x niks, e36 had een aftermarket 1din radio/mp3 en goede speakers en sub
- memory stoelen zit je net wat te hoog, liever handbediende stoelen volgende keer, die paar cm maakt uit, zeker als je met helm zou rijden
Op de A31 nog even een spontane motormanagement error na een keertje 230 aangetikt te hebben en daarna nog een keer stevig door te accelereren, even op 5 pitten gelopen, schrok me dood, dacht dat ik meteen kon sleutelen. Daarna rustig door en afgetankt, gestart en de hele dag prima gelopen, bougie of bobine twijfelachtig? Zal het uitlezen welke het was morgen.
Op nat nog best wat onderstuur in de 3e versnelling door 225 voor en 255 achter (Michelin Pilot Sport), dit was al verziekt, zat eronder en moest toch op dus met mindere banden, ook in 255 breed gaat het vast makkelijker. Ook pendelen in 3 had ik net wat teveel grip dus dat moeten we ff aanpakken met ander rubber. Wel even wat 8jes gedraaid op droog om de boel te "ontgrippen" en toen het zonnig werd ook wat bochten volle pijp in 3 genomen op droog, dan merk je wel het voordeel van het 3,38 diff, wat je normaal in 2 deed en niet uit kwam gaat nu prima in 3! Op nat daarna ging het ook beter met nog maar 2mm profiel hooguit en merkte je dat er een ander onderstel onder moet, veel te veel beweging in de koets, aandachtpunt #1 Bilstein B8 en Eibach Pro-kit
Standaard remmen voldoen voor alleen driften prima maar natuurlijk ook wat snelheid gemaakt en flink aanremmen etc en dan is het snel klaar met de blokken en pedaal zakt ook weg, setje Hawk HP+ voor, staalomvlochten remslangen en remvloeistof met een hoger kookpunt dan voldoet het aan mijn standaard.
Sper doet het op zich niet verkeerd, heb met platensper (E36), Torsen (IS200) en nu met Quaife (E46) gereden. Het heeft allemaal zijn voor- en nadelen. Dit is op zich een vrij dure klok maar hij doet zijn werk prima zolang je op het gas blijft staan. Op nat maakt het nog niet zo heel veel uit maar kom je op droog en lift je iets geen probleem maar lift je te lang dan laat hij los. Zelfde als je met 1 wiel op droog komt en andere wiel nog in nat loopt dat vind hij ook niet fijn ,dat doet een platensper echt vele malen beter. Wat wel lekker is, in 3 vol op droog als je inzet komt hij ook meteen goed om, geen 25% sper oid maar hij trekt m goed dicht merkte ik, meteen flink hoepelen en gas erop.
De 231pk van de 330i in vergelijk... tsja, ik had de Schrick inlaat en middendempers eruit enz.. dus het is 231pk tegen 220pk zoiets, al vind ik de 3.0 onderuit wel krachtiger aanvoelen en hij klinkt mooier/donkerder, vind dit in basis een fijnere motor dan de M52. Is ook nog wel wat aan te doen voor redelijk geld volgens mij. Hij loopt iig mooi door tot 6700rpm en heeft eigenlijk overal kracht voorhanden.
Balans van de E46 vind ik vrij goed als sedan, natuurlijk kan je pas echt sturen met een strak onderstel eronder maar ik was met deze oude meuk positief verrast, kon hem goed plaatsen, gevoel van controle en geen enkele keer het idee dat ik achterstevoren zou gaan. De Michelin Pilot Sport hebben zich goed gehouden, veel grip en kunnen mishandeling als dontus en burnouts goed aan... hierop nog netjes terug naar huis gerold 265km en zit nog wat op voor een mooi filmpje met een donut en burnout door naar 2.
Al met al een lekker dagje gehad dus maar wil ik hem naar mijn zin hebben moet er nog een hoop aangepast worden en een hoop puntjes op de i (perfectie) gezet worden. Twijfel nog een beetje of er duizenden in moeten of toch doorschuiven en wat anders zoeken.
Wat doet de E46 330i tov de E36 328i met heen en weer pendelen:
+ Stoelverwarming
+ Schuifdak
+ Cruise (als we die aan de praat krijgen, werkt nu nog niet)
- vertanding is echt ruk, 140 is al 4000rpm bij een 3,38 diff, top 230 is het klaar met 6700rpm, doe mij maar de standaard 2,93 setup of 3,15
- standaard audio met overslaande CD wisselaar is 10x niks, e36 had een aftermarket 1din radio/mp3 en goede speakers en sub
- memory stoelen zit je net wat te hoog, liever handbediende stoelen volgende keer, die paar cm maakt uit, zeker als je met helm zou rijden
Op de A31 nog even een spontane motormanagement error na een keertje 230 aangetikt te hebben en daarna nog een keer stevig door te accelereren, even op 5 pitten gelopen, schrok me dood, dacht dat ik meteen kon sleutelen. Daarna rustig door en afgetankt, gestart en de hele dag prima gelopen, bougie of bobine twijfelachtig? Zal het uitlezen welke het was morgen.
Op nat nog best wat onderstuur in de 3e versnelling door 225 voor en 255 achter (Michelin Pilot Sport), dit was al verziekt, zat eronder en moest toch op dus met mindere banden, ook in 255 breed gaat het vast makkelijker. Ook pendelen in 3 had ik net wat teveel grip dus dat moeten we ff aanpakken met ander rubber. Wel even wat 8jes gedraaid op droog om de boel te "ontgrippen" en toen het zonnig werd ook wat bochten volle pijp in 3 genomen op droog, dan merk je wel het voordeel van het 3,38 diff, wat je normaal in 2 deed en niet uit kwam gaat nu prima in 3! Op nat daarna ging het ook beter met nog maar 2mm profiel hooguit en merkte je dat er een ander onderstel onder moet, veel te veel beweging in de koets, aandachtpunt #1 Bilstein B8 en Eibach Pro-kit
Standaard remmen voldoen voor alleen driften prima maar natuurlijk ook wat snelheid gemaakt en flink aanremmen etc en dan is het snel klaar met de blokken en pedaal zakt ook weg, setje Hawk HP+ voor, staalomvlochten remslangen en remvloeistof met een hoger kookpunt dan voldoet het aan mijn standaard.
Sper doet het op zich niet verkeerd, heb met platensper (E36), Torsen (IS200) en nu met Quaife (E46) gereden. Het heeft allemaal zijn voor- en nadelen. Dit is op zich een vrij dure klok maar hij doet zijn werk prima zolang je op het gas blijft staan. Op nat maakt het nog niet zo heel veel uit maar kom je op droog en lift je iets geen probleem maar lift je te lang dan laat hij los. Zelfde als je met 1 wiel op droog komt en andere wiel nog in nat loopt dat vind hij ook niet fijn ,dat doet een platensper echt vele malen beter. Wat wel lekker is, in 3 vol op droog als je inzet komt hij ook meteen goed om, geen 25% sper oid maar hij trekt m goed dicht merkte ik, meteen flink hoepelen en gas erop.
De 231pk van de 330i in vergelijk... tsja, ik had de Schrick inlaat en middendempers eruit enz.. dus het is 231pk tegen 220pk zoiets, al vind ik de 3.0 onderuit wel krachtiger aanvoelen en hij klinkt mooier/donkerder, vind dit in basis een fijnere motor dan de M52. Is ook nog wel wat aan te doen voor redelijk geld volgens mij. Hij loopt iig mooi door tot 6700rpm en heeft eigenlijk overal kracht voorhanden.
Balans van de E46 vind ik vrij goed als sedan, natuurlijk kan je pas echt sturen met een strak onderstel eronder maar ik was met deze oude meuk positief verrast, kon hem goed plaatsen, gevoel van controle en geen enkele keer het idee dat ik achterstevoren zou gaan. De Michelin Pilot Sport hebben zich goed gehouden, veel grip en kunnen mishandeling als dontus en burnouts goed aan... hierop nog netjes terug naar huis gerold 265km en zit nog wat op voor een mooi filmpje met een donut en burnout door naar 2.
Al met al een lekker dagje gehad dus maar wil ik hem naar mijn zin hebben moet er nog een hoop aangepast worden en een hoop puntjes op de i (perfectie) gezet worden. Twijfel nog een beetje of er duizenden in moeten of toch doorschuiven en wat anders zoeken.
Laatst gewijzigd door Knot op 11 mei 2019, 23:45, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 330i sedan [Wat gaan we ermee doen?...]
Als 215 op 8J past dan pas 225 netaan op 8,5J maar smaller moet het ook niet worden denkik maar uiteraard welkom.. we gingen toch een bier/sate minimeet doen met Reinier in het midden van het land?Martijn_bmw schreef: ↑11 mei 2019, 23:20 8,5J zijn die past prima hoor en er zit nog behoorlijk wat MM op om op te roken
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E46 330i sedan [Wat gaan we ermee doen?...]
Jep doen we! Neem ik ze meeKnot schreef: ↑11 mei 2019, 23:25Als 215 op 8J past dan pas 225 netaan op 8,5J maar smaller moet het ook niet worden denkik maar uiteraard welkom.. we gingen toch een bier/sate minimeet doen met Reinier in het midden van het land?Martijn_bmw schreef: ↑11 mei 2019, 23:20 8,5J zijn die past prima hoor en er zit nog behoorlijk wat MM op om op te roken
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW E46 330i sedan [Wat gaan we ermee doen?...]
Ik ben voor, niet eerder dan de 21ste a.u.b.