Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Update 13-09 (foto's + video)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adje ///M3
Berichten: 3340
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
Locatie: Golfke

Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Update 13-09 (foto's + video)

Bericht door Adje ///M3 » 28 apr 2019, 19:46

Tijdje niet meer in "mijn auto" gepost. Wordt weer eens tijd!

Eind vorig jaar begon het weer te kriebelen dus werden er diverse zoekopdrachten geplaatst op de bekende auto sites.
Het moest en zou een BMW worden met sperdiff. De lijntjes werden uitgezet en proefritten werden aangevraagd. De E39 M5 was een kanshebber. Echter was het budget er niet om een technisch goede te vinden en te blijven rijden. Heel even aan een E46 gedacht, maar die "smoelt" niet hardcore genoeg en schijnen niet zo goed te zijn als de voorganger.

Uiteindelijk toch maar weer mijn zinnen gezet op een E36. In het verleden veel van die dingen versleten dus daar ligt toch meer mijn hart.
Tags zoals "Ringtool" en "Tracktool" werden zo'n beetje dagelijks ingetypt op Ebay en Mobile.de
Tot een gele 318is, volledig race klaar, en met kenteken op mijn scherm verscheen. Toch maar even gegoogled of een 1900'tje niet een beetje underpowered is voor drift en race doeleinden. Veel lovende berichten...!

De auto stond in Dusseldorf dus lekker dichtbij! Ik erheen, gekeken, gereden. Njah... dit kon em toch wel zijn.
Een week later stond ie op de stoep!

Dakargelb, de kleur! Original M-pakket, volledig gestript, KW setje eronder, Wiechers kooi met kruis, Shortshifter, Pole Positions erin. Klaar om plezier te maken! RDW keuring ging soepel dus de platen zaten er al snel op. :df:

Na 1,5 jaar niet gedrift te hebben ging ik vorige maand op Weeze ff lekker oefenen. Ging opzich best aardig, maar je merkt toch dat ik onderin power mis. Ik ben immers 6 cil. gewend.

Vorige week stond een dagje Nordschleife op de planning. De auto heeft daar immers enkele jaren goed zijn best gedaan als ik de vorige eigenaar moest geloven. Onderweg hoorde ik een geluid wat mij niet best leek te zijn. De motor tikte...! Bij Monchengladbach de afslag gepakt en ja hoor. Het getik was zo luid dat ik echt niet meer verder moest rijden! GVD wat baalde ik! (ben er nog ziek van) :'(

Maar goed... ding op laten halen. Monteur / chauffeur zei al gelijk dat het de lagerschalen waren. oke, dacht ik, (ik heb wat dat betreft twee linker handen) , gaat me geld kosten.

Eind vorige week te horen gekregen dat de krukas ook ernstig beschadigd zijn waardoor ik genoodzaakt ben om er een ander blok in te laten hangen.

Aangezien hier heel wat liefhebbers met kennis op dit Forum zitten. Enkele vragen:

- Origineel blok erin laten hangen ivm waardevastheid van de auto? Of optie 2, een 2800 erin laten lepelen?
Tweede optie kost me meer uiteraard maar geeft me wel iets wat ik van tevoren al wilde, namelijk een 6 cil.

- RDW om laten keuren. Zo gepiept of komt er stiekem wel wat bij kijken?

- Heeft iemand nog wat liggen toevallig? Liefst één rond de 170dkm ivm huidige km stand.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Adje ///M3 op 13 sep 2019, 19:40, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 918
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!

Bericht door Peter-Paul » 28 apr 2019, 20:00

Leuk en goed smoelende auto. Qua restwaarde zou ik me geen seconden druk maken om er een 6 pitter van te maken. Idd wat je zegt minimaal 328i torretje en dan lekker van genieten!

S te Fan
Berichten: 93
Lid geworden op: 18 mar 2019, 22:06

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!

Bericht door S te Fan » 28 apr 2019, 20:08

mooie bmw maar o zo zonde dat je kort na aanschaf gelijk zulke ellende heb.

wat betreft je vragen, voornamelijk de remmen(tenzij aangepast) dienen normaal vervangen te worden voor 6 cyl of gewoon grotere remmen, verder zal er qua onderstel niet echt wat vervangen hoeven worden.
Met een beetje geluk is het een ander blok erin en omkeuren.
Persoonlijk zou ik eerder een vervangend IS blok met een supercharger maar een 2.8 erin en er evt een turbo op is ook geinig(sowieso uit elkaar halen en na(laten)kijken)

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!

Bericht door DF-user-13935 » 28 apr 2019, 20:14

Peter-Paul schreef: 28 apr 2019, 20:00 ....328i torretje en dan lekker van genieten!
Persoonlijk vind ik het 325i blokkie leuker omdat het toerenmotor is. Eén van de leukere atmosferische non-M motoren in mijn optiek.
En het scheelt maar 6 pk met een 328i motor.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!

Bericht door ///Joost » 28 apr 2019, 20:46

Ik zou ook voor een M50B25TU gaan. Echt een fijne motor en erg betrouwbaar (naar BMW maatstaven) :D.

Originaliteit is wel het laatste waar ik me druk om zou maken. Maar wat een gave wagen zeg!!!

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1325
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!

Bericht door Fedmas » 28 apr 2019, 20:57

Originaliteit is leuk als het echt een auto is die niet circuits heeft gezien, maar niet een gestripte/gekooide/etc E36. Lekker een mooie 6cil erin, genieten van dat hok en gaan. Remmerij aanpassen is voor circuit toch wel fijn, dus lijkt me geen issue. Balen van de korte tijd na aanschaf, maar wel een mooie wagen!

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!

Bericht door Crookie » 28 apr 2019, 21:03

Gelukkig is het e36 platform erg veelzijdig en de 2.0, 2.3, 2.5 en 2.8 goed beschikbaar en ‘relatief’ makkelijk in te bouwen. Dat het geld kost is helaas evident :p

Een 2.8 zou mijn voorkeur zijn vanwege de sterkere bak. Dan nog de aandrijflijn en diff remmen enz Eventueel een m50 inlaat of s52 nokkenas mod voor wat extra power.

Wicked Cars in Hilversum heeft veel op voorraad qua ombouw spullen zag ik op facebook.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!

Bericht door 328Ti » 28 apr 2019, 21:50

Lagerschalen vervangen en rotrex erop: net zoveel vermogen als 2.8, lichter in de neus en swap kosten ( die investeer je in de rotrex). Dit buiten de tijd om en omkeuren, nwe apk etc etc

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!

Bericht door Crookie » 28 apr 2019, 21:57

328Ti schreef: 28 apr 2019, 21:50 Lagerschalen vervangen en rotrex erop: net zoveel vermogen als 2.8, lichter in de neus en swap kosten ( die investeer je in de rotrex). Dit buiten de tijd om en omkeuren, nwe apk etc etc
Kan de 318is stock veel boost aan?

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!

Bericht door 328Ti » 28 apr 2019, 22:25

Rotrex is low boost charger. 30pc meer vermogen, 40pc meer koppel.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!

Bericht door Bert ///M3 » 29 apr 2019, 07:13

Zou nooit mijn voorkeur hebben voor dit soort applicaties.

Zelfs op low boost heb je nog steeds een veel hogere belasting op je onderblok, rij je drijfstanglagers etc nog sneller aan gort.

M52B28 of M52B28Tu er in en gaan met die handel.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1086
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!

Bericht door Jeroen » 29 apr 2019, 09:16

Restwaarde? Op een circuitauto met kooi? Met meer vermogen is ie meer waard. Hierboven al gezegd, maar een 6 pitter is een no brainer. Met een 4 pitter blijf je denken 'had ik maar'.
Had je nu de Dakar gele E36 M3 nog maar. Of een van je M3 Tourings.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!

Bericht door RJK » 29 apr 2019, 09:17

Je mag mij ook een prijs voor de auto "as-is" doen per PB :blink:

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!

Bericht door EvdP » 29 apr 2019, 10:18

Er past vast wel een V8 in...

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!

Bericht door RJK » 29 apr 2019, 11:38

:angel: maar nog geen bericht van Adje ontvangen.

Gebruikersavatar
Adje ///M3
Berichten: 3340
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
Locatie: Golfke

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!

Bericht door Adje ///M3 » 29 apr 2019, 13:27

///Joost schreef: 28 apr 2019, 20:46 Ik zou ook voor een M50B25TU gaan. Echt een fijne motor en erg betrouwbaar (naar BMW maatstaven) :D.

Originaliteit is wel het laatste waar ik me druk om zou maken. Maar wat een gave wagen zeg!!!
Thanks! 2.5 of 2.8 heeft toch wel mijn voorkeur gekregen hoor!
RJK schreef: 29 apr 2019, 11:38 :angel: maar nog geen bericht van Adje ontvangen.
Er zijn nog geen plannen om de auto de deur uit te doen, sorry :roll:
Jeroen schreef: 29 apr 2019, 09:16 Restwaarde? Op een circuitauto met kooi? Met meer vermogen is ie meer waard. Hierboven al gezegd, maar een 6 pitter is een no brainer. Met een 4 pitter blijf je denken 'had ik maar'.
Had je nu de Dakar gele E36 M3 nog maar. Of een van je M3 Tourings.
Oke duidelijk. Voor de restwaarde hoef ik het niet te laten. Ben inderdaad bang dat ik spijt ga krijgen als ik er geen 6 cil. in zou hangen.
Wat betreft de andere gele en de tourings.... E30 M3 verkoop heeft meer pijn gedaan.
Bert ///M3 schreef: 29 apr 2019, 07:13 Zou nooit mijn voorkeur hebben voor dit soort applicaties.

Zelfs op low boost heb je nog steeds een veel hogere belasting op je onderblok, rij je drijfstanglagers etc nog sneller aan gort.

M52B28 of M52B28Tu er in en gaan met die handel.
:df: Juist!
Crookie schreef: 28 apr 2019, 21:03 Gelukkig is het e36 platform erg veelzijdig en de 2.0, 2.3, 2.5 en 2.8 goed beschikbaar en ‘relatief’ makkelijk in te bouwen. Dat het geld kost is helaas evident :p

Een 2.8 zou mijn voorkeur zijn vanwege de sterkere bak. Dan nog de aandrijflijn en diff remmen enz Eventueel een m50 inlaat of s52 nokkenas mod voor wat extra power.

Wicked Cars in Hilversum heeft veel op voorraad qua ombouw spullen zag ik op facebook.
De auto staat nu bij Molenaar in Vierlingsbeek waar ik uiteindelijk ook alles wil laten doen.
Fedmas schreef: 28 apr 2019, 20:57 Originaliteit is leuk als het echt een auto is die niet circuits heeft gezien, maar niet een gestripte/gekooide/etc E36. Lekker een mooie 6cil erin, genieten van dat hok en gaan. Remmerij aanpassen is voor circuit toch wel fijn, dus lijkt me geen issue. Balen van de korte tijd na aanschaf, maar wel een mooie wagen!
Merci! Van de remmen moet ik nog even checken. Volgens mij liggen er nu 330i remmen onder met Pagid RS29 blokken. Sowieso stalen remleidingen.
///Joost schreef: 28 apr 2019, 20:46 Ik zou ook voor een M50B25TU gaan. Echt een fijne motor en erg betrouwbaar (naar BMW maatstaven) :D.

Originaliteit is wel het laatste waar ik me druk om zou maken. Maar wat een gave wagen zeg!!!
Thanks Joost
S te Fan schreef: 28 apr 2019, 20:08 mooie bmw maar o zo zonde dat je kort na aanschaf gelijk zulke ellende heb.

wat betreft je vragen, voornamelijk de remmen(tenzij aangepast) dienen normaal vervangen te worden voor 6 cyl of gewoon grotere remmen, verder zal er qua onderstel niet echt wat vervangen hoeven worden.
Met een beetje geluk is het een ander blok erin en omkeuren.
Persoonlijk zou ik eerder een vervangend IS blok met een supercharger maar een 2.8 erin en er evt een turbo op is ook geinig(sowieso uit elkaar halen en na(laten)kijken)
Ja dat is de ellende met die oude meuk he. Je hebt geen 100% zekerheid en bijna nooit garantie. Het is eenmaal zo. Misschien een geluk bij een ongeluk aangezien ik mijn zinnen nu op een 6 cil. heb gezet. Remmen, zie reactie hierboven.
Peter-Paul schreef: 28 apr 2019, 20:00 Leuk en goed smoelende auto. Qua restwaarde zou ik me geen seconden druk maken om er een 6 pitter van te maken. Idd wat je zegt minimaal 328i torretje en dan lekker van genieten!
Dank je. Oogt goed he!? Je zou bijna denken dat er een M-blok in zou liggen :crazy:

mark323ti
Berichten: 1490
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!

Bericht door mark323ti » 29 apr 2019, 13:28

Gewoon een 2.8 6 in lijn er in. Super betrouwbaar blok. Betaalbaar. Wat meer koppel dan de 2.5L variant.
Een echte trackday car verliest geen waarde door een ander blok met meer pk’s. Zal eerder meer waard worden.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!

Bericht door RJK » 29 apr 2019, 14:09

Adje ///M3 schreef: 29 apr 2019, 13:27
RJK schreef: 29 apr 2019, 11:38 :angel: maar nog geen bericht van Adje ontvangen.
Er zijn nog geen plannen om de auto de deur uit te doen, sorry :roll:
Vragen mag toch? :zwijntje:

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!

Bericht door Jeffrey026 » 29 apr 2019, 20:44

jaaaaaa leuke kar voor een v8 :P

Gebruikersavatar
Adje ///M3
Berichten: 3340
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
Locatie: Golfke

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Update 03-05

Bericht door Adje ///M3 » 03 mei 2019, 14:21

Update: knoop is doorgehakt. Er komt een 2.8 in!
Na RDW keuring op zoek naar een ander uitlaatsysteem en andere mod's. Tot die tijd rustig afwachten en genieten / auto beter leren kennen.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Update 03-05

Bericht door Crookie » 03 mei 2019, 17:34

Verstandige keuze. Gaat zeker bevallen.

Gebruikersavatar
lykel
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 mei 2011, 19:21

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Update 03-05

Bericht door lykel » 03 mei 2019, 19:30

Goede keus. 👍 Mooie verschijning die e36

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Update 03-05

Bericht door Jeffrey026 » 04 mei 2019, 09:42

Nice, wanneer is de auto weer rijdend denk je?

Gebruikersavatar
Adje ///M3
Berichten: 3340
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
Locatie: Golfke

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Update 03-05

Bericht door Adje ///M3 » 04 mei 2019, 13:12

Jeffrey026 schreef: 04 mei 2019, 09:42 Nice, wanneer is de auto weer rijdend denk je?
Thanks, zou binnen een maandje moeten lukken verwacht ik. Motor moet nog gezocht worden.

Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 918
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Update 03-05

Bericht door Peter-Paul » 04 mei 2019, 13:36

Adje ///M3 schreef: 28 apr 2019, 19:46
Afbeelding
Afbeelding
Goede berichten.
Heb nog is goed naar de afbeeldingen gekeken en heb het idee dat de breedset verkeerd om is gemonteerd, of is het gezichtsbedrog?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GRzep, krentenbol, Nickswarts, Sideways en 212 gasten