Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Update 13-09 (foto's + video)
- Adje ///M3
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
- Locatie: Golfke
Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Update 13-09 (foto's + video)
Tijdje niet meer in "mijn auto" gepost. Wordt weer eens tijd!
Eind vorig jaar begon het weer te kriebelen dus werden er diverse zoekopdrachten geplaatst op de bekende auto sites.
Het moest en zou een BMW worden met sperdiff. De lijntjes werden uitgezet en proefritten werden aangevraagd. De E39 M5 was een kanshebber. Echter was het budget er niet om een technisch goede te vinden en te blijven rijden. Heel even aan een E46 gedacht, maar die "smoelt" niet hardcore genoeg en schijnen niet zo goed te zijn als de voorganger.
Uiteindelijk toch maar weer mijn zinnen gezet op een E36. In het verleden veel van die dingen versleten dus daar ligt toch meer mijn hart.
Tags zoals "Ringtool" en "Tracktool" werden zo'n beetje dagelijks ingetypt op Ebay en Mobile.de
Tot een gele 318is, volledig race klaar, en met kenteken op mijn scherm verscheen. Toch maar even gegoogled of een 1900'tje niet een beetje underpowered is voor drift en race doeleinden. Veel lovende berichten...!
De auto stond in Dusseldorf dus lekker dichtbij! Ik erheen, gekeken, gereden. Njah... dit kon em toch wel zijn.
Een week later stond ie op de stoep!
Dakargelb, de kleur! Original M-pakket, volledig gestript, KW setje eronder, Wiechers kooi met kruis, Shortshifter, Pole Positions erin. Klaar om plezier te maken! RDW keuring ging soepel dus de platen zaten er al snel op.
Na 1,5 jaar niet gedrift te hebben ging ik vorige maand op Weeze ff lekker oefenen. Ging opzich best aardig, maar je merkt toch dat ik onderin power mis. Ik ben immers 6 cil. gewend.
Vorige week stond een dagje Nordschleife op de planning. De auto heeft daar immers enkele jaren goed zijn best gedaan als ik de vorige eigenaar moest geloven. Onderweg hoorde ik een geluid wat mij niet best leek te zijn. De motor tikte...! Bij Monchengladbach de afslag gepakt en ja hoor. Het getik was zo luid dat ik echt niet meer verder moest rijden! GVD wat baalde ik! (ben er nog ziek van)
Maar goed... ding op laten halen. Monteur / chauffeur zei al gelijk dat het de lagerschalen waren. oke, dacht ik, (ik heb wat dat betreft twee linker handen) , gaat me geld kosten.
Eind vorige week te horen gekregen dat de krukas ook ernstig beschadigd zijn waardoor ik genoodzaakt ben om er een ander blok in te laten hangen.
Aangezien hier heel wat liefhebbers met kennis op dit Forum zitten. Enkele vragen:
- Origineel blok erin laten hangen ivm waardevastheid van de auto? Of optie 2, een 2800 erin laten lepelen?
Tweede optie kost me meer uiteraard maar geeft me wel iets wat ik van tevoren al wilde, namelijk een 6 cil.
- RDW om laten keuren. Zo gepiept of komt er stiekem wel wat bij kijken?
- Heeft iemand nog wat liggen toevallig? Liefst één rond de 170dkm ivm huidige km stand.
Eind vorig jaar begon het weer te kriebelen dus werden er diverse zoekopdrachten geplaatst op de bekende auto sites.
Het moest en zou een BMW worden met sperdiff. De lijntjes werden uitgezet en proefritten werden aangevraagd. De E39 M5 was een kanshebber. Echter was het budget er niet om een technisch goede te vinden en te blijven rijden. Heel even aan een E46 gedacht, maar die "smoelt" niet hardcore genoeg en schijnen niet zo goed te zijn als de voorganger.
Uiteindelijk toch maar weer mijn zinnen gezet op een E36. In het verleden veel van die dingen versleten dus daar ligt toch meer mijn hart.
Tags zoals "Ringtool" en "Tracktool" werden zo'n beetje dagelijks ingetypt op Ebay en Mobile.de
Tot een gele 318is, volledig race klaar, en met kenteken op mijn scherm verscheen. Toch maar even gegoogled of een 1900'tje niet een beetje underpowered is voor drift en race doeleinden. Veel lovende berichten...!
De auto stond in Dusseldorf dus lekker dichtbij! Ik erheen, gekeken, gereden. Njah... dit kon em toch wel zijn.
Een week later stond ie op de stoep!
Dakargelb, de kleur! Original M-pakket, volledig gestript, KW setje eronder, Wiechers kooi met kruis, Shortshifter, Pole Positions erin. Klaar om plezier te maken! RDW keuring ging soepel dus de platen zaten er al snel op.
Na 1,5 jaar niet gedrift te hebben ging ik vorige maand op Weeze ff lekker oefenen. Ging opzich best aardig, maar je merkt toch dat ik onderin power mis. Ik ben immers 6 cil. gewend.
Vorige week stond een dagje Nordschleife op de planning. De auto heeft daar immers enkele jaren goed zijn best gedaan als ik de vorige eigenaar moest geloven. Onderweg hoorde ik een geluid wat mij niet best leek te zijn. De motor tikte...! Bij Monchengladbach de afslag gepakt en ja hoor. Het getik was zo luid dat ik echt niet meer verder moest rijden! GVD wat baalde ik! (ben er nog ziek van)
Maar goed... ding op laten halen. Monteur / chauffeur zei al gelijk dat het de lagerschalen waren. oke, dacht ik, (ik heb wat dat betreft twee linker handen) , gaat me geld kosten.
Eind vorige week te horen gekregen dat de krukas ook ernstig beschadigd zijn waardoor ik genoodzaakt ben om er een ander blok in te laten hangen.
Aangezien hier heel wat liefhebbers met kennis op dit Forum zitten. Enkele vragen:
- Origineel blok erin laten hangen ivm waardevastheid van de auto? Of optie 2, een 2800 erin laten lepelen?
Tweede optie kost me meer uiteraard maar geeft me wel iets wat ik van tevoren al wilde, namelijk een 6 cil.
- RDW om laten keuren. Zo gepiept of komt er stiekem wel wat bij kijken?
- Heeft iemand nog wat liggen toevallig? Liefst één rond de 170dkm ivm huidige km stand.
Laatst gewijzigd door Adje ///M3 op 13 sep 2019, 19:40, 4 keer totaal gewijzigd.
- Peter-Paul
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
- Locatie: Rosmalen
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!
Leuk en goed smoelende auto. Qua restwaarde zou ik me geen seconden druk maken om er een 6 pitter van te maken. Idd wat je zegt minimaal 328i torretje en dan lekker van genieten!
-
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 18 mar 2019, 22:06
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!
mooie bmw maar o zo zonde dat je kort na aanschaf gelijk zulke ellende heb.
wat betreft je vragen, voornamelijk de remmen(tenzij aangepast) dienen normaal vervangen te worden voor 6 cyl of gewoon grotere remmen, verder zal er qua onderstel niet echt wat vervangen hoeven worden.
Met een beetje geluk is het een ander blok erin en omkeuren.
Persoonlijk zou ik eerder een vervangend IS blok met een supercharger maar een 2.8 erin en er evt een turbo op is ook geinig(sowieso uit elkaar halen en na(laten)kijken)
wat betreft je vragen, voornamelijk de remmen(tenzij aangepast) dienen normaal vervangen te worden voor 6 cyl of gewoon grotere remmen, verder zal er qua onderstel niet echt wat vervangen hoeven worden.
Met een beetje geluk is het een ander blok erin en omkeuren.
Persoonlijk zou ik eerder een vervangend IS blok met een supercharger maar een 2.8 erin en er evt een turbo op is ook geinig(sowieso uit elkaar halen en na(laten)kijken)
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!
Persoonlijk vind ik het 325i blokkie leuker omdat het toerenmotor is. Eén van de leukere atmosferische non-M motoren in mijn optiek.
En het scheelt maar 6 pk met een 328i motor.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!
Ik zou ook voor een M50B25TU gaan. Echt een fijne motor en erg betrouwbaar (naar BMW maatstaven) .
Originaliteit is wel het laatste waar ik me druk om zou maken. Maar wat een gave wagen zeg!!!
Originaliteit is wel het laatste waar ik me druk om zou maken. Maar wat een gave wagen zeg!!!
- Fedmas
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
- Auto: A3 45 TFSIe
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!
Originaliteit is leuk als het echt een auto is die niet circuits heeft gezien, maar niet een gestripte/gekooide/etc E36. Lekker een mooie 6cil erin, genieten van dat hok en gaan. Remmerij aanpassen is voor circuit toch wel fijn, dus lijkt me geen issue. Balen van de korte tijd na aanschaf, maar wel een mooie wagen!
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!
Gelukkig is het e36 platform erg veelzijdig en de 2.0, 2.3, 2.5 en 2.8 goed beschikbaar en ‘relatief’ makkelijk in te bouwen. Dat het geld kost is helaas evident :p
Een 2.8 zou mijn voorkeur zijn vanwege de sterkere bak. Dan nog de aandrijflijn en diff remmen enz Eventueel een m50 inlaat of s52 nokkenas mod voor wat extra power.
Wicked Cars in Hilversum heeft veel op voorraad qua ombouw spullen zag ik op facebook.
Een 2.8 zou mijn voorkeur zijn vanwege de sterkere bak. Dan nog de aandrijflijn en diff remmen enz Eventueel een m50 inlaat of s52 nokkenas mod voor wat extra power.
Wicked Cars in Hilversum heeft veel op voorraad qua ombouw spullen zag ik op facebook.
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!
Lagerschalen vervangen en rotrex erop: net zoveel vermogen als 2.8, lichter in de neus en swap kosten ( die investeer je in de rotrex). Dit buiten de tijd om en omkeuren, nwe apk etc etc
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!
Rotrex is low boost charger. 30pc meer vermogen, 40pc meer koppel.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!
Zou nooit mijn voorkeur hebben voor dit soort applicaties.
Zelfs op low boost heb je nog steeds een veel hogere belasting op je onderblok, rij je drijfstanglagers etc nog sneller aan gort.
M52B28 of M52B28Tu er in en gaan met die handel.
Zelfs op low boost heb je nog steeds een veel hogere belasting op je onderblok, rij je drijfstanglagers etc nog sneller aan gort.
M52B28 of M52B28Tu er in en gaan met die handel.
- Jeroen
- Berichten: 1086
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!
Restwaarde? Op een circuitauto met kooi? Met meer vermogen is ie meer waard. Hierboven al gezegd, maar een 6 pitter is een no brainer. Met een 4 pitter blijf je denken 'had ik maar'.
Had je nu de Dakar gele E36 M3 nog maar. Of een van je M3 Tourings.
Had je nu de Dakar gele E36 M3 nog maar. Of een van je M3 Tourings.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!
Je mag mij ook een prijs voor de auto "as-is" doen per PB
- EvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!
Er past vast wel een V8 in...
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!
maar nog geen bericht van Adje ontvangen.
- Adje ///M3
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
- Locatie: Golfke
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!
Thanks! 2.5 of 2.8 heeft toch wel mijn voorkeur gekregen hoor!
Er zijn nog geen plannen om de auto de deur uit te doen, sorry
Oke duidelijk. Voor de restwaarde hoef ik het niet te laten. Ben inderdaad bang dat ik spijt ga krijgen als ik er geen 6 cil. in zou hangen.
Wat betreft de andere gele en de tourings.... E30 M3 verkoop heeft meer pijn gedaan.
Juist!Bert ///M3 schreef: ↑29 apr 2019, 07:13 Zou nooit mijn voorkeur hebben voor dit soort applicaties.
Zelfs op low boost heb je nog steeds een veel hogere belasting op je onderblok, rij je drijfstanglagers etc nog sneller aan gort.
M52B28 of M52B28Tu er in en gaan met die handel.
De auto staat nu bij Molenaar in Vierlingsbeek waar ik uiteindelijk ook alles wil laten doen.Crookie schreef: ↑28 apr 2019, 21:03 Gelukkig is het e36 platform erg veelzijdig en de 2.0, 2.3, 2.5 en 2.8 goed beschikbaar en ‘relatief’ makkelijk in te bouwen. Dat het geld kost is helaas evident :p
Een 2.8 zou mijn voorkeur zijn vanwege de sterkere bak. Dan nog de aandrijflijn en diff remmen enz Eventueel een m50 inlaat of s52 nokkenas mod voor wat extra power.
Wicked Cars in Hilversum heeft veel op voorraad qua ombouw spullen zag ik op facebook.
Merci! Van de remmen moet ik nog even checken. Volgens mij liggen er nu 330i remmen onder met Pagid RS29 blokken. Sowieso stalen remleidingen.Fedmas schreef: ↑28 apr 2019, 20:57 Originaliteit is leuk als het echt een auto is die niet circuits heeft gezien, maar niet een gestripte/gekooide/etc E36. Lekker een mooie 6cil erin, genieten van dat hok en gaan. Remmerij aanpassen is voor circuit toch wel fijn, dus lijkt me geen issue. Balen van de korte tijd na aanschaf, maar wel een mooie wagen!
Thanks Joost
Ja dat is de ellende met die oude meuk he. Je hebt geen 100% zekerheid en bijna nooit garantie. Het is eenmaal zo. Misschien een geluk bij een ongeluk aangezien ik mijn zinnen nu op een 6 cil. heb gezet. Remmen, zie reactie hierboven.S te Fan schreef: ↑28 apr 2019, 20:08 mooie bmw maar o zo zonde dat je kort na aanschaf gelijk zulke ellende heb.
wat betreft je vragen, voornamelijk de remmen(tenzij aangepast) dienen normaal vervangen te worden voor 6 cyl of gewoon grotere remmen, verder zal er qua onderstel niet echt wat vervangen hoeven worden.
Met een beetje geluk is het een ander blok erin en omkeuren.
Persoonlijk zou ik eerder een vervangend IS blok met een supercharger maar een 2.8 erin en er evt een turbo op is ook geinig(sowieso uit elkaar halen en na(laten)kijken)
Dank je. Oogt goed he!? Je zou bijna denken dat er een M-blok in zou liggenPeter-Paul schreef: ↑28 apr 2019, 20:00 Leuk en goed smoelende auto. Qua restwaarde zou ik me geen seconden druk maken om er een 6 pitter van te maken. Idd wat je zegt minimaal 328i torretje en dan lekker van genieten!
-
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!
Gewoon een 2.8 6 in lijn er in. Super betrouwbaar blok. Betaalbaar. Wat meer koppel dan de 2.5L variant.
Een echte trackday car verliest geen waarde door een ander blok met meer pk’s. Zal eerder meer waard worden.
Een echte trackday car verliest geen waarde door een ander blok met meer pk’s. Zal eerder meer waard worden.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!
Vragen mag toch?Adje ///M3 schreef: ↑29 apr 2019, 13:27
Er zijn nog geen plannen om de auto de deur uit te doen, sorry
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Help!
jaaaaaa leuke kar voor een v8
- Adje ///M3
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
- Locatie: Golfke
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Update 03-05
Update: knoop is doorgehakt. Er komt een 2.8 in!
Na RDW keuring op zoek naar een ander uitlaatsysteem en andere mod's. Tot die tijd rustig afwachten en genieten / auto beter leren kennen.
Na RDW keuring op zoek naar een ander uitlaatsysteem en andere mod's. Tot die tijd rustig afwachten en genieten / auto beter leren kennen.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Update 03-05
Verstandige keuze. Gaat zeker bevallen.
- lykel
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 11 mei 2011, 19:21
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Update 03-05
Goede keus. Mooie verschijning die e36
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Update 03-05
Nice, wanneer is de auto weer rijdend denk je?
- Adje ///M3
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
- Locatie: Golfke
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Update 03-05
Thanks, zou binnen een maandje moeten lukken verwacht ik. Motor moet nog gezocht worden.
- Peter-Paul
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
- Locatie: Rosmalen
Re: Dakar Gelb E36 Drift-/Ringtool > Update 03-05
Goede berichten.
Heb nog is goed naar de afbeeldingen gekeken en heb het idee dat de breedset verkeerd om is gemonteerd, of is het gezichtsbedrog?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: GRzep, krentenbol, Nickswarts, Sideways en 212 gasten