Fedmas' AW Polo GTI - Polo eruit, Skoda erin p3

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7022
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Fedmas' Audi A3 S-line SB Leaseauto - Turboprobleempjes

Bericht door Fabian » 09 mei 2019, 12:05

Ah, de Audi is van ons zie ik, bij ons opgehaald ;)

De afwikkeling komt wel goed, daar is het een leaseauto voor. Maar vervelend is het altijd, zeker als je in het buitenland EN op de peage staat :(

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Fedmas' Audi A3 S-line SB Leaseauto - Turboprobleempjes

Bericht door Fedmas » 09 mei 2019, 12:10

Fabian schreef: 09 mei 2019, 12:05 Ah, de Audi is van ons zie ik, bij ons opgehaald ;)

De afwikkeling komt wel goed, daar is het een leaseauto voor. Maar vervelend is het altijd, zeker als je in het buitenland EN op de peage staat :(
Complimenten voor Alphabet (Of Alliance Assitance als dat de alarmcentrale is) voor de ondersteuning. NL kon nergens een auto vinden dus uiteindelijk heeft de Franse afdeling een huurauto + taxi gerekend, hoefde niks te betalen/voor te schieten/tekenen, alles op rekening. Minder blij met de huidige Alpharent MINI, maar dat is smaak :-). Liever een Golfje/A3/1-er gehad.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Fedmas' Audi A3 S-line SB Leaseauto - Turboprobleempjes

Bericht door Martin van der Zwaard » 09 mei 2019, 13:27

JdBn schreef: 09 mei 2019, 10:28 Beetje jammer wel als je al zo snel stil komt te staan met een splinternieuwe auto... Dat van de hulp op de Peage heb ik ook al eens meegemaakt toen bij mijn eerste Alfa de EGR eraf knalde en ik geen turbodruk meer had: ANWB kon niets voor me doen zolang ik nog op de Peage zat. Dus met 80km/u naar de eerste afslag gereden en 10m na de slagboom de ANWB maar weer gebeld :lol:
Dat komt omdat de stukken peage in handen zijn van een enkel bedrijf. Daar mag niemand anders komen bergen.
Dus wat gaan ze doen....belachelijke bedragen factureren. En daarom moet je vaak eerst van de peage af omdat het dan openbaar is en de prijzen een stuk gunstiger zijn.

Heb een tijd in de truckbanden gewerkt en daar kregen wij de rekeningen binnen van transportbedrijven die op de peage met een lekke band kwamen te staan. Rekening van 1500,- was niks. Maar je zal wel moeten want alleen dat bedrijf komt je helpen. Anders niemand.

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Fedmas' Audi A3 S-line SB Leaseauto - Turboprobleempjes

Bericht door Fedmas » 09 mei 2019, 17:35

Ja bij mij viel het geloof ik nog wel mee, afslepen was nu 110 en op de Peage 145 geweest. Waar ik meer mee zat was dat ik (in mijn onnodig) 112 moest bellen, ik stond immers niet onveilig (op de parking bij de BP) en er was ook geen sprake van spoed. Dan maar zelf verder rijden.

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Fedmas' Audi A3 S-line SB Leaseauto - Terug!

Bericht door Fedmas » 15 mei 2019, 12:17

Korte update: De auto is maandag in NL afgeleverd door Alliance bij Van Mossel en gistermiddag om 17u gebeld dat ie klaar was, direct opgehaald. Bleek de turboring te zijn welke 'verdwenen' was, waardoor er geen druk kon worden opgebouwd en de inlaat los liet. Problem solved! Ook is gelijk de bandenwissel uitgevoerd, dus we kunnen er weer tegenaan. Overigens prima service van Van Mossel, maandag om 17u de auto krijgen en 24u later (zonder afspraak dus vooraf) de auto terug op zomerbanden en met probleem opgelost.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31168
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Fedmas' Audi A3 S-line SB Leaseauto - Terug!

Bericht door JP » 15 mei 2019, 13:10

Fijn dat het nu toch nog snel opgelost is geworden geweest. !

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Fedmas' Audi A3 S-line SB - Terug!

Bericht door Fedmas » 10 mei 2021, 17:18

Zie dat de foto's niet meer werken. Maar na dik 2 jaar probleemloos (twee lekke banden, ok) veel rijplezier en ongeveer 90k km's mag de Audi er uit omdat het contract afloopt. Auto is erg goed bevallen, perfect interieur en genoeg power uit het 1.5 blok dat verder probleemloos werkte (je hoort de ketting wel bij starten, maar dat is volgens Audi karakter..). Die 1.5 overigens op 230 GPS getopt in Duitsland, dus voor 150pk ook erg potent.

Nu is ons leasebeleid aangepast, dus een nieuwe A3 bestellen kon niet. De keuze nieuw zou gaan tussen een Golf 8 eHybrid (niet de GTE) of een Passat GTE. Initieel voor de Passat gegaan, maar ook nog even gaan rondneuzen in onze poule wat vrij kwam door vertrekkende collega's. Uiteindelijk de keus gemaakt voor een maatje kleiner qua auto, maar een maatje groter qua motor (en vermogen). Wel binnen VAG, maar geen Audi. Degene die het raad krijgt een biertje.

Halverwege juni gaan we wisselen, tot die tijd nog even genieten van de A3 (en de trekhaak), want dat blijft zeker geen straf.

Afbeelding

Online
KoenM
Berichten: 1765
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Fedmas' Audi A3 S-line SB - Aan alles komt een eind

Bericht door KoenM » 10 mei 2021, 17:31

Was het geen optie om de A3 te verlengen of zat je aan de kilometers?

Ik gok op een polo gti.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31168
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Fedmas' Audi A3 S-line SB - Aan alles komt een eind

Bericht door JP » 10 mei 2021, 17:34

Skoda Kamiq ?

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4461
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Fedmas' Audi A3 S-line SB - Aan alles komt een eind

Bericht door sitechris » 10 mei 2021, 18:39

Ik doe niet mee aan quizje want ken antwoord al ;)

Online
Gijzert
Berichten: 4990
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Fedmas' Audi A3 S-line SB - Aan alles komt een eind

Bericht door Gijzert » 10 mei 2021, 19:24

Kan niet anders dan een polo gti.
Tenzij je een golf als kleiner ziet dan de a3

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Fedmas' Audi A3 S-line SB - Aan alles komt een eind

Bericht door Martijn_bmw » 10 mei 2021, 19:50

Gijzert schreef: 10 mei 2021, 19:24 Kan niet anders dan een polo gti.
Tenzij je een golf als kleiner ziet dan de a3
Exact wat ik ook dacht met het lezen van update :D

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Fedmas' Audi A3 S-line SB - Aan alles komt een eind

Bericht door Fedmas » 10 mei 2021, 20:10

Haha, goed te lezen dat de meesten van jullie het gelijk goed hebben. Ik ga inderdaad in Juni de A3 inruilen voor een Deap Pearl Black VW Polo AW GTI. Mooie stap zo, lever wel wat ruimte (en afwerkingsniveau) in ten op zichte van de A3, maar krijg er wel een mooie aandrijflijn (DSG6+2.0L 200pk) voor terug. De Polo is ook goed voorzien van opties zoals 18", adaptief onderstel, pano, LED, etc. Mag er twee jaar van genieten en kijk nu al uit naar de ruil. Zodra hij er is zal ik wel even een topic aanmaken met wat foto's. Volgens mij een hele toffe auto welke door de vele R-Line 95pk Polootjes waarschijnlijk niet erg zal opvallen buiten de kenners om.

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Fedmas' Audi A3 S-line SB - Aan alles komt een eind

Bericht door Fedmas » 10 mei 2021, 20:14

KoenM schreef: 10 mei 2021, 17:31 Was het geen optie om de A3 te verlengen of zat je aan de kilometers?
De A3 gaat richting de 150k km's, dus had nog wel wat uitloop maar mocht geen jaar meer verlengen. Moet ook wel zeggen dat ik wel toe was aan een automaat, nu vallen de files wel mee, maar verwacht toch wel dat dit weer gaat komen in zekere mate tzt. Verder was en is de A3 erg fijn!

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Fedmas' AW Polo GTI

Bericht door Fedmas » 13 jun 2021, 11:41

Nou, daar istie dan! Vrijdagochtend opgehaald bij Alphabet. Auto heeft ongeveer 47.000 kilometer gelopen, dus dat valt voor een 3 jaar oude auto alles mee. Het ophaal proces ging eigenlijk erg vlot. Het is voor mij het makkelijkst hem te vergelijken met mijn A3, wat natuurlijk ook direct een beetje typisch vergelijk is. Ze kosten ongeveer hetzelfde, dus dat is dan maar mijn argument :-).

Het eerste wat je opvalt is dat het eigenlijk best een grote auto is. De Golf 4 van een vriend van me is in de bestuurderspositie nauwelijks groter (heeft wel wat meer kofferruimte). Wat mij opviel was dat de spiegels wel aanzienlijk kleiner waren (binnen en buiten) dan de A3, maar het is dan ook niet dezelfde klasse auto. De stoelen zijn fijn, maar kunnen niet tippen aan de A3 S-line stoelen. Ik mis voornamelijk de (verstelbare) lendensteun en de mogelijkheid de stoel aan de voorkant te kantelen. Ook was een iets langere armsteun leuk geweest.

Qua infotainment is deze wel een stuk fijner dan de A3 (touchscreen!) en zeker de digitale tellers zijn mooi. Keyless is een leuke toevoeging maar niet persee noodzakelijk (doe toch de sleutel uit mn zak halen..). Bij het rijden direct het panoramadak open gezet, dat is toch wel erg lekker! Vanaf 130 wordt dat wel wat te lawaaiig, maar wat wil je. Ten slotte vond ik ook de Beats audio, in tegenstelling tot sommige reviews, prima! Wel merk je dat bij een bepaalde bass frequentie de deurpanelen beginnen te trillen, maar dan zit je toch al ver boven een acceptabel dB niveau.

OK, het rijden. Kortgezegd, wat een leuk bommetje! Dit is een 2018 versie, dus een Pre OPF model. Dit betekent dat deze GTI, in tegenstelling tot zijn jongere Polo broertjes nog van die heerlijke DSG plofjes heeft. De auto maakt een heerlijk sportief geluid (wat vast ook via de boxen wordt versterkt..). De instelbare dempers (comfort en sportief) zijn ook heerlijk. Waar de A3 altijd (erg) stroef afgesteld was, heb je nu keuze. Doet veel op drempels en klinkers.

De auto komt zoals gezegd goed vooruit. Ik heb nog geen topspeed run gedaan, maar snelheiden van 200 km per uur zijn vlot behaald, al merk je wel dat de DSG bak lange verzetten heeft en je zeker vanaf z'n vier beter eerder manueel naar vijf kan gaan. Verder voelt het blok wat zwaarder in de neus dan de A3. Deze moet je er nog meer door de bocht trekken, de A3 wilde ook nog wel redelijk vlot 'coastend' door de bocht.

Gisteravond met toeval wat sprintjes gedaan tegen een Golf 7.5 GTI Performance (ik meen 245 pk?). Dat scheelt echt niks tot nauwelijks wat. Denk dat het met name de reactietijd van de bestuurder is die het verschil kan maken.

Al met al een hele toffe auto die in tegenstelling tot de Audi echt een wolf in schaapskleren is. De Audi leek snel (en was met 150pk al sneller dan de meeste 1.0 S-lines in NL) maar de Polo lijkt op het eerste gezicht erg op de 11 in een dozijn Polo R-Lines. Dat geeft leuke reacties bij stoplichten. Wel merk ik dat de Audi wat meer de ruimte kreeg op de snelweg :-).

Voorlopige conclusie: zeer toffe, sportieve auto die met het sportieve geluidje voor mij in ieder geval een glimlach geeft. Afsluitend twee iPhone foto's op een volledig overbelichte straat, binnenkort meer.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39688
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Fedmas' AW Polo GTI - eerste indruk p2

Bericht door Arthur » 13 jun 2021, 11:46

Leuke wagen!

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2023
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Fedmas' AW Polo GTI - eerste indruk p2

Bericht door Godspeed » 13 jun 2021, 14:23

Lijkt me leuk rijden!

Dit is het 2.0 TSI blok? Kleinere (en lichtere?) auto dan de A3 maar een groter blok in het vooronder. Dat zul je wel voelen ja!

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4461
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Fedmas' AW Polo GTI - eerste indruk p2

Bericht door sitechris » 13 jun 2021, 16:20

Leuk verslag! Veel rijplezier!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Fedmas' AW Polo GTI - eerste indruk p2

Bericht door Martijn_bmw » 13 jun 2021, 16:23

Leuk verslag en lijkt mij idd een heerlijke rij-ijzer :df:

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Fedmas' AW Polo GTI - eerste indruk p2

Bericht door Fedmas » 13 jun 2021, 16:52

Thanks allen! Inderdaad een leuk bommetje zo.

@Godspeed, het betreft inderdaad het 2.0 TSI blok uit bijv. de Golf 7 GTI. Ik meen alleen een kleinere turbo en sowieso teruggetuned om natuurlijk niet helemaal de Golf zoek te rijden..

Dus inderdaad, zwaarder blok in kleinere lichtere auto. En dat voel je! Overigens vind ik het niet storend.

Kadett
Berichten: 4638
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Fedmas' AW Polo GTI - eerste indruk p2

Bericht door Kadett » 13 jun 2021, 16:59

Denk dat je je vergist kwa gewicht. A3 150pk vind ik 1205kg en de Polo 1241kg.

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Fedmas' AW Polo GTI - eerste indruk p2

Bericht door Fedmas » 13 jun 2021, 17:06

Haha, verrek. Net even op kenteken beide auto's opgezocht. De A3 weegt 1305kg en de Polo 1355kg. De Polo is dus 50kg zwaarder. Dat had ik eigenlijk niet gedacht!

Wat wel grappig is, is dat de A3 wel meer trekkend gewicht mag. Niet dat de Polo een trekhaak heeft, maar toch. Zo leer je iedere dag nog wat.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Fedmas' AW Polo GTI - eerste indruk p2

Bericht door jos_br » 13 jun 2021, 17:28

Zowel de motor als de bak zijn zwaarder, dat ga je merken.

Jos.

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Fedmas' AW Polo GTI - eerste indruk p2

Bericht door Fedmas » 05 feb 2022, 19:24

Niet echt een actief topic waard, maar afgelopen week voor het eerst met de Polo op pad geweest op de Autobahn. 900ish kilometers heen en terug stonden op de planning waarvan 90% op de Autobahn. Voor mij een mooi moment, voor mijn vriendin was het wat minder, al vond ze het volgens mij uiteindelijk prima.

Kort samengevat: best leuk zo'n GTI op de Autobahn. Best wat duimpjes van snellere Audi's zoals BiTDI's of SQ5's (wat zijn daar toch steeds veel van zeg). Uiteindelijk leg ik het af, maar tot 220 kan ik goed bijblijven. Ook nog wat met brandstof geprobeerd. In NL is het Lease E10, maar moet het in DE toch zelf betalen. E98 is stukken beter. Vlotter en roffelt ook beter. E102 is hij voelbaar langzamer? (in de top vooral). E95 (niet E10) maakt amper uit. In de top op 236 GPS (Filtsmeister) gehad, had nog wel over maar reed op de winterbanden dus vond het prima.

Al met al erg leuk rijden en verrast over hoe vlot hij nog is. Wel veel lawaai, blijft een Polo. Maar ook bij 230 nog prima stabiel. Mooiste wat ik tegenkwam was een M340i volledig zonder badges. Wat een geluid! :-).

Afbeelding

Zo stond ie er na de reis bij. Binnenkort maar effe wassen.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4461
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Fedmas' AW Polo GTI - Wispo Autobahn indruk p2

Bericht door sitechris » 05 feb 2022, 20:41

Leuke post. Polo GTI rijdt zeker heel volwassen op de Autobahn. Prima onderstelletje.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Berry1000RR, Enrico en 48 gasten