Moderne auto’s (bmw) bij normaal rijden op 100gr omdat ie dan efficiënter is, ga je trappen zie je de KVS juist zakken naar 90 voor meer koeling onder zware belasting. Zowel KVS pomp als thermostaat zijn elektrisch dus volledig door de ecu aan te sturen.Martin van der Zwaard schreef: ↑13 apr 2019, 17:21 KVS 100gr bij normaal gebruik??
Normaal zit je zo rond de 90gr tijdens normaal rijden.
Martijn's BMW M135i
- Martijn_bmw
- Berichten: 26724
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Martijn's BMW M135i
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Martijn's BMW M135i
e39/e46 (m52/54) draaien ook al rond de 95-98 graden kvs temp hoor, dat trucje wordt al lang gebruikt tbv o.a. emissie. s54 motor bijv in mijn Z3 draait op 80-85 graden maar dat is mede door de (af fabriek) thermostaat van 80 graden om wat meer buffer te houden bij flink doorrijden.
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Martijn's BMW M135i
Erg mooi stuurtje!
- JP
- Berichten: 31246
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Martijn's BMW M135i
Die denk ik
MartijnGizmo schreef: ↑24 mar 2019, 18:37 (...) Dus ff langs mijn maatje bij de garage gegaan, die daarop voorstelde om ook meteen ff m'n Gazp splitter te monteren.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Martijn's BMW M135i
Hele gave updates Martijn. Stuurtje is top, splitter is top, rode knop is lekker kinderachtig leuk... ga zo door!
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Martijn's BMW M135i
Splitter is zoals reeds aangegeven van Gazp!
Gisteravond even op geleten, bij een vlotte snelwegrit bleven de temperaturen op 96 water en 106 voor de olie staan. Toen ik weer wat rustiger ging rijden liepen ze weer op.Martijn_bmw schreef: ↑13 apr 2019, 17:44Moderne auto’s (bmw) bij normaal rijden op 100gr omdat ie dan efficiënter is, ga je trappen zie je de KVS juist zakken naar 90 voor meer koeling onder zware belasting. Zowel KVS pomp als thermostaat zijn elektrisch dus volledig door de ecu aan te sturen.Martin van der Zwaard schreef: ↑13 apr 2019, 17:21 KVS 100gr bij normaal gebruik??
Normaal zit je zo rond de 90gr tijdens normaal rijden.
Ik ben ook nogal uitgekeken op zwarte wielen, andere exemplaren (in het zilver) had ik al eerder in huis dan de auto, net als dat stuur overigens. Wachten is nog op het onderstel om ze te kunnen monteren, ivm camber op de vooras.
-
- Berichten: 51388
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Martijn's BMW M135i
Zo'n stuur wil ik ook nog eens:)
Mooie mods. Leuk!
Mooie mods. Leuk!
- WJ
- Berichten: 11741
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Martijn's BMW M135i
Teaser, yes please?
- Jeroen
- Berichten: 1086
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: Martijn's BMW M135i
Olietemperatuurmeter zit toch wel standaard in een 135i? Of is die lastig op te roepen/af te lezen?
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Martijn's BMW M135i
Zit er niet standaard in, tenzij je in een 1 of ander vaag geheim menu wil gaan elke keer dat je de auto start.
- Jeroen
- Berichten: 1086
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: Martijn's BMW M135i
Aha. Aangezien het op de latere E87's 130i wél zat, ging ik er vanuit dat het op een 135i ook wel zou zitten.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26724
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Martijn's BMW M135i
nope, links zit een brandstofmeter, rechts een digitaal display waar o.a die verbruikmeter danst en je schakel momenten krijgt gepresenteerd.
hadden ze dat verbruikding maar weggelaten en een digitaal olietemp ding daar getoont...
hadden ze dat verbruikding maar weggelaten en een digitaal olietemp ding daar getoont...
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Martijn's BMW M135i
Indd!
- ADV
- Berichten: 3247
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Martijn's BMW M135i
Ze hadden het net als in LCI(2) moeten doen:
Tellerhuis is wel te retrofitten, maar volgens mij werkt dat niet dan..
Hier bijv: https://www.ff-tuning.de/nachruestungen ... 2108098264
Tellerhuis is wel te retrofitten, maar volgens mij werkt dat niet dan..
Hier bijv: https://www.ff-tuning.de/nachruestungen ... 2108098264
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Martijn's BMW M135i
Temp balkje vd M2 is ook te coderen, maar dan werkt hij niet helaas.
- ADV
- Berichten: 3247
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Martijn's BMW M135i
Volgens mij werkt dit alleen op de B58 en dus niet op N55?
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Martijn's BMW M135i
Goed, wielen... die had ik zoals gezegd al eerder in huis dan de auto zelf. Al vrij vlot besloten dat ik een 'square setup' wilde, dus rondom gelijke wielen. En dan dus het liefst zo dat ik voor en achter tussentijds kan wisselen, want als we dan toch bezig zijn... Achter mag het geheel niet teveel naar buiten komen (spatbordrand), voor niet teveel naar binnen (veerpoot) en dan het liefst nog zo dat het zonder spacers kan. Oh, en in het zilver, en graag lichter dan de originele wielen!
Zodoende uitgekomen bij JR-Wheels, en wel de JR30. Design dat me aanstaat, 9,9kg in 18x8,5 en met ET35 precies goed voor mijn wensen (daarover later meer). Moet er eerlijk bijzeggen dat het merk niet direct mijn voorkeur heeft, maar kon na wat zoeken toch genoeg positieve ervaringen vinden. In Duitsland zijn veel types ook gewoon met "Festigkeitsgutachten" in je papieren te krijgen, dus lijkt me geen rommel.
Door mijn wederhelft in de Gyeon Q² Rim laten zetten, daar heeft ze goede ervaringen mee onder d'r MINI:
Het wachten was op het onderstel, waarbij mijn keuze is gevallen op een zelfde setup als ik onder de Mégane had: AST5100 met camberplates, true-coilover aan de achterkant en een wat softere highspeed, oftewel een zogenaamde Nürburgring-setup. Is me zo goed bevallen dat ik dit blind opnieuw durfde te doen! Levering duurde even, drukte bij AST/Moton ivm het begin van het raceseizoen overal.
Toen de set binnen was, m'n wielen vast naar de garage van m'n maatje gebracht, die er vier verse Michelin Pilot Sport 4 in 245/35-18 omheen heeft getrokken:
Zaterdag aan de slag gegaan, en de set zat er al vlot onder:
Werd me ook meteen duidelijk waarom ie achter zo laag stond met alleen veren, bumpstops aan beide zijden zagen er zo uit:
Ook meteen een stud conversion gedaan, stuk fijner met wielen wisselen:
En om het af te maken een veerpootbrug van Wiechers gemonteerd. Vraag me af of het veel scheelt als je ziet hoe moderne veertorens eruit zien en hoe ze met het schutbord verbonden zijn, maar BMW zal niet zomaar een extra brace op de M2c/M3/M4 monteren. Wilde hem eigenlijk zwart laten coaten (ze hadden alleen rood), maar m'n vriendin merkte terecht op dat je er toch niets van ziet:
Helaas kwam toen toch de grote domper... de zorgvuldig door mij gekozen wiel- en bandenmaat bleek tóch tegen de stelring van de schroefset aan te komen. Het veer-gedeelte bij de AST poot loopt een stuk lager door dan bij de originele poot. Met een 225-band had het net gekund denk ik, met 245 net niet.
Ook bleken de originele endlinks veel te lang, stabi kwam dan tegen de spoorstang aan bij flink insturen.
Dus de set maar wat hoger afgesteld, en de voorstabi losgekoppeld gelaten. Ietwat gefrustreerd, maar toch blij met de nieuwe setup wat rondgereden van het weekend. En ja, dat was weer precies zoals ik het van de Mégane al kende, zoveel rust, zoveel grip... zalig!
Meteen spacers in zowel 3mm als 5mm besteld, en instelbare droplinks van AST, die beide gelukkig gisteren al bij de garage binnen waren:
M'n maatje was zo tof om ff wat langer door te gaan voor me, dus auto meteen op de brug:
AST droplinks erop:
Met 3mm spacer was het toch nog kiele-kiele, dus de 5mm gemonteerd. Ben niet zo'n fan van dit soort spacers zonder centrering, maar m'n maatje wees me erop dat je standaard bij BMW zo'n 12mm hebt. Daar blijft dus nog 9 cq 7 van over, genoeg voor een goede centrering. En dankzij de stud conversion geen gedoe met wielbouten:
Toen de hoogte ingesteld, waarbij ik me heb georiënteerd op de "TÜV-Höhe": gewoon bij KW en Bilstein etc in de goedkeuringspapieren kijken wat er maximaal mag in Duitsland. Zodoende op 315mm (hart wiel tot spatbordrand) voor de voorzijde gekomen, 320mm voor de achterzijde. Brug omlaag, en taadaa:
Nog geen tijd gehad om foto's te gaan maken, maar onderweg naar huis gisteravond even snel gestopt:
Voor zover ik tot nog toe heb kunnen testen loopt alles helemaal vrij, ook zo'n 12cm onder de splitter, waar ik me prima mee kan redden. Qua rijden helemaal te gek natuurlijk, heerlijk balans nu in de auto, die zich veel mooier op vermogen laat aanpassen omdat je niet zo voorzichtig met de voorzijde hoeft te zijn. Enige nadeel is dat van al die extra grip het gebrek aan een sper nog meer opvalt...
Zodoende uitgekomen bij JR-Wheels, en wel de JR30. Design dat me aanstaat, 9,9kg in 18x8,5 en met ET35 precies goed voor mijn wensen (daarover later meer). Moet er eerlijk bijzeggen dat het merk niet direct mijn voorkeur heeft, maar kon na wat zoeken toch genoeg positieve ervaringen vinden. In Duitsland zijn veel types ook gewoon met "Festigkeitsgutachten" in je papieren te krijgen, dus lijkt me geen rommel.
Door mijn wederhelft in de Gyeon Q² Rim laten zetten, daar heeft ze goede ervaringen mee onder d'r MINI:
Het wachten was op het onderstel, waarbij mijn keuze is gevallen op een zelfde setup als ik onder de Mégane had: AST5100 met camberplates, true-coilover aan de achterkant en een wat softere highspeed, oftewel een zogenaamde Nürburgring-setup. Is me zo goed bevallen dat ik dit blind opnieuw durfde te doen! Levering duurde even, drukte bij AST/Moton ivm het begin van het raceseizoen overal.
Toen de set binnen was, m'n wielen vast naar de garage van m'n maatje gebracht, die er vier verse Michelin Pilot Sport 4 in 245/35-18 omheen heeft getrokken:
Zaterdag aan de slag gegaan, en de set zat er al vlot onder:
Werd me ook meteen duidelijk waarom ie achter zo laag stond met alleen veren, bumpstops aan beide zijden zagen er zo uit:
Ook meteen een stud conversion gedaan, stuk fijner met wielen wisselen:
En om het af te maken een veerpootbrug van Wiechers gemonteerd. Vraag me af of het veel scheelt als je ziet hoe moderne veertorens eruit zien en hoe ze met het schutbord verbonden zijn, maar BMW zal niet zomaar een extra brace op de M2c/M3/M4 monteren. Wilde hem eigenlijk zwart laten coaten (ze hadden alleen rood), maar m'n vriendin merkte terecht op dat je er toch niets van ziet:
Helaas kwam toen toch de grote domper... de zorgvuldig door mij gekozen wiel- en bandenmaat bleek tóch tegen de stelring van de schroefset aan te komen. Het veer-gedeelte bij de AST poot loopt een stuk lager door dan bij de originele poot. Met een 225-band had het net gekund denk ik, met 245 net niet.
Ook bleken de originele endlinks veel te lang, stabi kwam dan tegen de spoorstang aan bij flink insturen.
Dus de set maar wat hoger afgesteld, en de voorstabi losgekoppeld gelaten. Ietwat gefrustreerd, maar toch blij met de nieuwe setup wat rondgereden van het weekend. En ja, dat was weer precies zoals ik het van de Mégane al kende, zoveel rust, zoveel grip... zalig!
Meteen spacers in zowel 3mm als 5mm besteld, en instelbare droplinks van AST, die beide gelukkig gisteren al bij de garage binnen waren:
M'n maatje was zo tof om ff wat langer door te gaan voor me, dus auto meteen op de brug:
AST droplinks erop:
Met 3mm spacer was het toch nog kiele-kiele, dus de 5mm gemonteerd. Ben niet zo'n fan van dit soort spacers zonder centrering, maar m'n maatje wees me erop dat je standaard bij BMW zo'n 12mm hebt. Daar blijft dus nog 9 cq 7 van over, genoeg voor een goede centrering. En dankzij de stud conversion geen gedoe met wielbouten:
Toen de hoogte ingesteld, waarbij ik me heb georiënteerd op de "TÜV-Höhe": gewoon bij KW en Bilstein etc in de goedkeuringspapieren kijken wat er maximaal mag in Duitsland. Zodoende op 315mm (hart wiel tot spatbordrand) voor de voorzijde gekomen, 320mm voor de achterzijde. Brug omlaag, en taadaa:
Nog geen tijd gehad om foto's te gaan maken, maar onderweg naar huis gisteravond even snel gestopt:
Voor zover ik tot nog toe heb kunnen testen loopt alles helemaal vrij, ook zo'n 12cm onder de splitter, waar ik me prima mee kan redden. Qua rijden helemaal te gek natuurlijk, heerlijk balans nu in de auto, die zich veel mooier op vermogen laat aanpassen omdat je niet zo voorzichtig met de voorzijde hoeft te zijn. Enige nadeel is dat van al die extra grip het gebrek aan een sper nog meer opvalt...
- Martijn_bmw
- Berichten: 26724
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Martijn's BMW M135i
mooi wiel! naar mijn smaak wel iets te laag.
zou wel graag een keertje meerijden, wellicht ook wel wat voor mijn m135i
zou wel graag een keertje meerijden, wellicht ook wel wat voor mijn m135i
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Martijn's BMW M135i
Mooie wielen en perfecte stance.
- JP
- Berichten: 31246
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Martijn's BMW M135i
Staat er weer gaaf bij maar hebben jullie nu altijd een winkelwagentje in de huiskamer staan ?
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36
Re: Martijn's BMW M135i
Stoer apparaat zo!
Net toevallig bij Amersfoort Noord de snelweg afgedoken?
Net toevallig bij Amersfoort Noord de snelweg afgedoken?
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
- Opa
- Berichten: 6224
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: Martijn's BMW M135i
Ziet er goed uit, maar ook van mij zou ie een fractie hoger mogen, als auto's zo laag liggen krijg ik altijd het idee dat ze te zwaar beladen zijn.
Mooie wielen ook, maar ik vind juist donkere wielen mooi staan onder een witte auto, dus de nieuwe wielen in de kleur van de oude.....ik weet, is een kwestie van smaak.
Mooie wielen ook, maar ik vind juist donkere wielen mooi staan onder een witte auto, dus de nieuwe wielen in de kleur van de oude.....ik weet, is een kwestie van smaak.
- JP
- Berichten: 31246
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Martijn's BMW M135i
Nee, niet meer, ik kon die euro goed gebruiken. Er staat hier wel een praatpaal......
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 237 gasten