Mijn '05 BMW E60 M5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door speedy25 » 12 mar 2019, 12:03

NickM5 schreef: 12 mar 2019, 11:07 Hydrolock is natuurlijk heel kut, maar hoeveel % van de auto's overkomt het? Ik zie het echt nooit voorbij komen. Nu wil ik niet alle problemen downplayen want sommigen komen gewoon wel echt voor, zoals de drijfstanglagers. Hoewel ik daar evenveel ellende voorbij zie komen omdat een 'specialist' gewoon een fout maakt bij de wissel. Enfin, voor piece of mind wissel je het natuurlijk gewoon graag.

Wat betreft origineel vs Bosch......je moet het zelf weten maar het is natuurlijk allemaal hetzelfde. Natuurlijk wil je niet dat je motor hydrolockt doordat je een slecht onderdeel monteert maar dat is natuurlijk voor elk onderdeel zo. Een draagarm mag ook niet doormidden breken als je de Vmax aantikt op de autobahn. Toch zou ik gerust een Lemforder draagarm monteren, of een valeo dynamo, of een bremi bobine, NGK bougie, Zimmerman remmen, MANN Filter, VDO gasklepregelaar, etc etc. Je kan altijd voor origineel gaan of je doet een beetje huiswerk. Als dat laatste een beetje goed doet weet je dat BMW graag stickertjes plakt op de onderdelen van een hoop andere fabrikanten - Bosch included.
Ik ken toevallig iemand die een hydrolock heeft gehad bij zn S85 en zeg niet dat dat door verkeerde onderdelen komt maar ik zou persoonlijk bij dingen als injectoren wel voor origineel gaan. Kost misschien wat meer maar een andere motor kost vele malen meer. Verder ben ik het wel met je eens dat onderdelen van een ander merk net zo goed kunnen zijn maar ik zelf zou met bepaalde delen het risico niet willen lopen. Tevens ook eens met Ron brandstoffilters vervangen is wel een must zeker bij de wat hogere kilometerstanden.

rutgerdv
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 jan 2019, 09:08

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door rutgerdv » 12 mar 2019, 12:30

De injectoren die er nu in zijn gegaan zijn dezelfde die er ook uit zijn gekomen, in dat opzicht gewoon origineel natuurlijk. OEM bosch

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door NickM5 » 12 mar 2019, 12:46

Yep ik heb hier ook vaak naar gevraagd bij meerderen specialisten en eigenaar en ik hoor overal hetzelfde: relax, gewoon die OEM Bosch erin. Ik heb het zelf alleen nog niet gedaan - staat evenals de brandstoffilter nog wel op het lijstje

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door Eric H » 12 mar 2019, 13:02

speedy25 schreef: 12 mar 2019, 12:03
NickM5 schreef: 12 mar 2019, 11:07 Hydrolock is natuurlijk heel kut, maar hoeveel % van de auto's overkomt het? Ik zie het echt nooit voorbij komen. Nu wil ik niet alle problemen downplayen want sommigen komen gewoon wel echt voor, zoals de drijfstanglagers. Hoewel ik daar evenveel ellende voorbij zie komen omdat een 'specialist' gewoon een fout maakt bij de wissel. Enfin, voor piece of mind wissel je het natuurlijk gewoon graag.

Wat betreft origineel vs Bosch......je moet het zelf weten maar het is natuurlijk allemaal hetzelfde. Natuurlijk wil je niet dat je motor hydrolockt doordat je een slecht onderdeel monteert maar dat is natuurlijk voor elk onderdeel zo. Een draagarm mag ook niet doormidden breken als je de Vmax aantikt op de autobahn. Toch zou ik gerust een Lemforder draagarm monteren, of een valeo dynamo, of een bremi bobine, NGK bougie, Zimmerman remmen, MANN Filter, VDO gasklepregelaar, etc etc. Je kan altijd voor origineel gaan of je doet een beetje huiswerk. Als dat laatste een beetje goed doet weet je dat BMW graag stickertjes plakt op de onderdelen van een hoop andere fabrikanten - Bosch included.
Ik ken toevallig iemand die een hydrolock heeft gehad bij zn S85 en zeg niet dat dat door verkeerde onderdelen komt maar ik zou persoonlijk bij dingen als injectoren wel voor origineel gaan. Kost misschien wat meer maar een andere motor kost vele malen meer. Verder ben ik het wel met je eens dat onderdelen van een ander merk net zo goed kunnen zijn maar ik zelf zou met bepaalde delen het risico niet willen lopen. Tevens ook eens met Ron brandstoffilters vervangen is wel een must zeker bij de wat hogere kilometerstanden.
En wat versta jij onder origineel dan ?

Want weet wel dat geen 1 autofabrikant ook maar 1 onderdeel zelf maakt.
Alles komt bij toeleveranciers vandaan, toeleveranciers die dezelfde producten ook vermarkten.
Maar dan zit dat "originele" onderdeel niet in een mooi glimmend doosje waar BMW op staat, maar gewoon het merk van de fabrikant.
Valeo, Pierburg, TRW, NGK, Mahle, Purflux, Textar, Brembo, Hella....zo maar een greepje uit vele OES-en en OEM-en.

Kortom, het "originele" onderdeel bestaat niet !!

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door NickM5 » 12 mar 2019, 13:14

Precies Eric!

En soms lijken ze het nog niet eens te willen verbergen ook:
Afbeelding

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door speedy25 » 12 mar 2019, 13:33

Het ging in dit geval om de injectors en niet om andere delen. Als er geen verschil in zit waarom dan 2 verschillende nummers? Ik probeer het te begrijpen waarom de ene injector 20 euro kost en de andere 120 euro.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door Eric H » 12 mar 2019, 13:43

Die twee nummers moet je even anders zien..

De 0 280 158 036 is het artikelnummer van Bosch.
Het OE nummer van BMW is 13647839098.

BMW vermarkt deze onderdelen onder een ander prijsniveau omdat ze het zich kunnen "veroorloven" bij 95% van de BMW eigenaren.
Bosch is in deze de producent/ontwikkelaar van de injector en kan zich een ander prijsbeleid veroorloven.

Al moet ik wel zeggen dat € 20,- voor deze injector wel de "steal" van de eeuw moet zijn aangezien ze in de reguliere handel voor €114.- bruto ex in de prijslijst staan. (EDIT : Net ook geconstateerd dat deze inderdaad voor ca. € 20,- wordt aangeboden, dus intern even doorgespeeld :wink: )

Tevens nog even de opmerking dat ook Bosch lang niet alles wat ze in de automotive onder hun eigen merk verkopen ook door hun geproduceerd wordt. Ook Bosch doet aan "omdozen" voor bepaalde productgroepen.
Zelfde geldt voor Luk en Sachs, deze spelen ook nog wel eens leentjebuur bij elkaar. Dit kan dan ook veroorzaakt worden door een patent-issue.

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door NickM5 » 12 mar 2019, 14:09

Dat injectoren zo gunstig zijn was mij ook eerder opgevallen. Nick van TEG kwam dan ook met het idee om er maar meerdere te kopen en een hele set te gaan flowmatchen :)

rutgerdv
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 jan 2019, 09:08

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door rutgerdv » 12 mar 2019, 14:29

Bobine heb ik ook vervangen door een bremi exemplaar met het nieuwere onderdeel nummer (die uit het plaatje van nick zijn post). Overige bobines die erin zitten zijn bremis met het oude onderdeel nummer nog. Heeft geen problemen opgeleverd.

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door speedy25 » 12 mar 2019, 16:42

Eric H schreef: 12 mar 2019, 13:43 Die twee nummers moet je even anders zien..

De 0 280 158 036 is het artikelnummer van Bosch.
Het OE nummer van BMW is 13647839098.

BMW vermarkt deze onderdelen onder een ander prijsniveau omdat ze het zich kunnen "veroorloven" bij 95% van de BMW eigenaren.
Bosch is in deze de producent/ontwikkelaar van de injector en kan zich een ander prijsbeleid veroorloven.

Al moet ik wel zeggen dat € 20,- voor deze injector wel de "steal" van de eeuw moet zijn aangezien ze in de reguliere handel voor €114.- bruto ex in de prijslijst staan. (EDIT : Net ook geconstateerd dat deze inderdaad voor ca. € 20,- wordt aangeboden, dus intern even doorgespeeld :wink: )

Tevens nog even de opmerking dat ook Bosch lang niet alles wat ze in de automotive onder hun eigen merk verkopen ook door hun geproduceerd wordt. Ook Bosch doet aan "omdozen" voor bepaalde productgroepen.
Zelfde geldt voor Luk en Sachs, deze spelen ook nog wel eens leentjebuur bij elkaar. Dit kan dan ook veroorzaakt worden door een patent-issue.
Duidelijk verhaal zo ja mooi om te weten 😁

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door DF-user-13935 » 12 mar 2019, 18:57

[quote=rutgerdv post_id=1329979 time=1552387873 user_id=14769
Is je vanospomp kapot emi?
[/quote]

Niet helemaal. Dat wil zeggen: heel af en toe ging het motorlampje branden. Dat ging na enkele tientallen kilometers weer uit. De vanos-oliedruk bleek af en toe tijdelijk net onder een bepaald niveau te komen. Voor mij een reden om de vanospomp te vervangen door een nieuwe.
NickM5 schreef: 12 mar 2019, 12:00 O dear dat is ook geen goedkope ingreep Emi.
Dat is correct. Het betreft onderdeelnummer 11367841784, hij kost € 2.796,24 incl. btw. en dan moet de hele zwik nog ingebouwd worden en worden er gelijk ook wat andere onderdelen vernieuwd.

rutgerdv
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 jan 2019, 09:08

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door rutgerdv » 12 mar 2019, 19:14

Damn son das flink wat inderdaad. Zijn je lagerschalen al wel gedaan? (nu ze daar nu toch in de buurt zijn)

Vraag om foto's van de binnenkant van je oude pomp indien mogelijk, ben beniewd hoe die er echt aan toe is. Binnenin zit een geharde ring waar een aantal zuigertjes over heen lopen, die kan inslijten of breken zelfs.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door DF-user-13935 » 12 mar 2019, 19:15

rutgerdv schreef: 12 mar 2019, 19:14 Zijn je lagerschalen al wel gedaan? (nu ze daar nu toch in de buurt zijn)
Jazeker.

rutgerdv
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 jan 2019, 09:08

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door rutgerdv » 12 mar 2019, 19:25

Netjes!

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door DF-user-13935 » 13 mar 2019, 01:10

Montage nieuwe VANOS hogedrukpomp en daaraan gerelateerde OEM onderdelen.
Bijlagen
vanos.png
vanos.png (124.24 KiB) 2722 keer bekeken

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door ///Joost » 13 mar 2019, 11:05

Godver! :lollerdelol: Wat een prijzen...
En iedereen maar roepen dat een goed onderhouden S85 geen money pit is... Wel een gave wagen om de Euro's aan uit te geven, dat dan weer wel.

Frank_Sch
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door Frank_Sch » 13 mar 2019, 11:37

De tandjes :hot:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3674
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door Paskal » 13 mar 2019, 12:15

Goeiendag wat een geld. Is daar niet wat op te besparen bij een goede specialist ipv bij Breeman?

rutgerdv
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 jan 2019, 09:08

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door rutgerdv » 13 mar 2019, 12:22

Heeft de dealer ook de diagnose gesteld van je vanos pomp emi? Er zijn natuurlijk meer componenten in het VANOS systeem die voor een lage olie druk kunnen zorgen.

Je mag hopen dat de dealer eerst de pomp intern inspecteerd ipv klakkeloos vervangen

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door Bram » 13 mar 2019, 12:26

Is de VANOS pomp van een E46 M3 ook zo duur :shock:

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door speedy25 » 13 mar 2019, 12:32

///Joost schreef: 13 mar 2019, 11:05 Godver! :lollerdelol: Wat een prijzen...
En iedereen maar roepen dat een goed onderhouden S85 geen money pit is... Wel een gave wagen om de Euro's aan uit te geven, dat dan weer wel.
In dit geval naai je denk ik jezelf een oor aan door het bij de dealer te laten doen. 1500 euro aan arbeidsloon gaat natuurlijk ook helemaal nergens over. Zulke klussen beter bij een goede specialist laten uitvoeren.

Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door Richardt. » 13 mar 2019, 14:08

Wat is het werkplaatstarief bij een BMW dealer 80 a 90eu? Dus twee volle dagen werk?

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door speedy25 » 13 mar 2019, 14:26

Ik denk dat een beetje dealer al gauw 100 euro + rekent per uur.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door Estoque » 13 mar 2019, 15:30

Op mijn facturen van BMW Broekhuis, staan nooit de uren vermeld en het tarief. Enkel de werkzaamheden en de prijs.

Zie:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arjan S.
Berichten: 238
Lid geworden op: 04 apr 2010, 23:57
Auto: G31 540i xDrive

Re: Mijn '05 BMW E60 M5

Bericht door Arjan S. » 13 mar 2019, 15:38

Van "Afzuigen, leegtrekken en afvullen" krijg je meestal geen factuur, dus dit is wel netjes :lollerdelol: :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 218 gasten