Mijn '05 BMW E60 M5
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 22 jan 2019, 09:08
Mijn '05 BMW E60 M5
Na lang zoeken en twijfelen heb ik dan toch een E60 M5 gekocht. Ik was opzoek naar een snelle auto waar ik ook lekker aan kon sleutelen, dat moet met de M5 wel goed komen Ben van plan de auto lang in mijn bezit te houden, en ga er alleen met goed weer mee rijden + in de winter stallen. Verder wil ik hem technisch gewoon in goede staat houden en cosmetisch op het gemak weer perfect krijgen. Ik hoef er niet mee te rijden en dat scheelt een hoop. Hij staat lekker droog in mijn garagebox en daar doe ik ook al het onderhoud.
Ondanks de km stand van bijna 200dkm heeft de staat van de auto en de verkoper (procar in Zwolle) mij toch doen kiezen voor dit exemplaar. Veel belangrijk onderhoud was al gedaan in de afgelopen 5000 km, zoals de lagerschalen, nieuwe remmen + blokken rondom, spare diff + speciale olie, motor olie, nieuwe banden bij aankoop en velgen opnieuw gespoten. De gasklepmotoren waren ook al aangepakt, 1x nieuw en 1x nieuwe tandwielen als ik het goed heb. Auto heeft altijd netjes zijn beurtjes gehad volgens het boekje, echter gedetailleerde informatie van de beurten is pas beschikbaar sinds die bij procar in onderhoud is. Daarom ben ik van plan veel preventief onderhoud te gaan doen de komende tijd. Tot slot nog wat foto's:
Opties zijn o.a.
-Actieve stoelen
-Lederen dashboard
-Logic7 sound system
-Alcantara hemel
Ondanks de km stand van bijna 200dkm heeft de staat van de auto en de verkoper (procar in Zwolle) mij toch doen kiezen voor dit exemplaar. Veel belangrijk onderhoud was al gedaan in de afgelopen 5000 km, zoals de lagerschalen, nieuwe remmen + blokken rondom, spare diff + speciale olie, motor olie, nieuwe banden bij aankoop en velgen opnieuw gespoten. De gasklepmotoren waren ook al aangepakt, 1x nieuw en 1x nieuwe tandwielen als ik het goed heb. Auto heeft altijd netjes zijn beurtjes gehad volgens het boekje, echter gedetailleerde informatie van de beurten is pas beschikbaar sinds die bij procar in onderhoud is. Daarom ben ik van plan veel preventief onderhoud te gaan doen de komende tijd. Tot slot nog wat foto's:
Opties zijn o.a.
-Actieve stoelen
-Lederen dashboard
-Logic7 sound system
-Alcantara hemel
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Mooi ding Rutger, heb ooit eens een rondje gereden met de V10. Legendarische auto!
- WJ
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Mooie wagen! Veel plezier
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Legendarisch idd zon v10!
Veel plezier er mee
Veel plezier er mee
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 22 jan 2019, 09:08
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Ik zal ook het onderhoud + foto's ervan hier plaatsen. Misschien dat iemand er nog wat aan heeft/interessant vind. Ik zal al het onderhoud aan de auto zelf proberen te doen. Ik heb tevens een laptop op de kop getikt met alle dealer software erop, ista D, ista P, inpa en een heleboel codeer software. Is zeker noodzakelijk
Overzicht van het eerste preventieve onderhoud:
-10x nieuwe injector
-10x nieuwe injector klemmen
-10x nieuwe bougie
-1x nieuw benzinefilter
-1x nieuwe bobine (bij een vorig onderhoud hebben ze de bobine beschadigd)
-2x nieuw luchtfilter
-2x nieuw interieur filter
Kosten ongeveer 650 euro dus valt mee
Leuk feitje is dat de injectoren die erin zaten nog origineel waren, productie datum maart 2005. Alle bobines hadden ook nog het oude onderdeel nummer dus zijn denk ik ook nog origineel. Niet gek voor bijna 200dkm! Bougies die eruit kwamen zagen er ook nog goed uit, dus die zijn gelukkig wel al eens vervangen. Lucht en interieur filters waren duidelijk wel aan vervanging toe. Ben er in totaal 2 dagen mee bezig geweest, maar heb ook veel schoongemaakt in de motor ruimte. Auto rijd goed met de nieuwe onderdelen.
Gaskleppen zien er nog goed uit, weinig aanslag
V10 power
Beschadigde bobine van een vorig onderhoud, moeilijk eruit te krijgen zonder klepje
Met verse filters
Overzicht van het eerste preventieve onderhoud:
-10x nieuwe injector
-10x nieuwe injector klemmen
-10x nieuwe bougie
-1x nieuw benzinefilter
-1x nieuwe bobine (bij een vorig onderhoud hebben ze de bobine beschadigd)
-2x nieuw luchtfilter
-2x nieuw interieur filter
Kosten ongeveer 650 euro dus valt mee
Leuk feitje is dat de injectoren die erin zaten nog origineel waren, productie datum maart 2005. Alle bobines hadden ook nog het oude onderdeel nummer dus zijn denk ik ook nog origineel. Niet gek voor bijna 200dkm! Bougies die eruit kwamen zagen er ook nog goed uit, dus die zijn gelukkig wel al eens vervangen. Lucht en interieur filters waren duidelijk wel aan vervanging toe. Ben er in totaal 2 dagen mee bezig geweest, maar heb ook veel schoongemaakt in de motor ruimte. Auto rijd goed met de nieuwe onderdelen.
Gaskleppen zien er nog goed uit, weinig aanslag
V10 power
Beschadigde bobine van een vorig onderhoud, moeilijk eruit te krijgen zonder klepje
Met verse filters
- Bram
- Berichten: 15876
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Fijn zeg, dat je zo technisch bent dat je dit allemaal zelf kunt. Iconische auto, veel plezier ermee
-
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
- Auto: E63 M6
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Geniet van die V10 zo zullen ze niet meer gemaakt worden
- NickM5
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
- Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Rutger gefeliciteerd met je auto!
Hou je vooral niet in met het delen van de plaatjes en de verhaaltjes van het onderhoud! ....beetje jammer alleen dat ik ze niet te zien krijg op mijn browser...anyone else met het zelfde probleem?
Hou je vooral niet in met het delen van de plaatjes en de verhaaltjes van het onderhoud! ....beetje jammer alleen dat ik ze niet te zien krijg op mijn browser...anyone else met het zelfde probleem?
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 22 jan 2019, 09:08
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Thanks allemaal!
Welke browser gebruik je nick? Op firefox en me telefoon krijg ik ze wel te zien. Zal ff kijken of ik nog anders kan uploaden
Welke browser gebruik je nick? Op firefox en me telefoon krijg ik ze wel te zien. Zal ff kijken of ik nog anders kan uploaden
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Leuk topic. Vorige actuele v10 topic was kort maar krachtig...
Waar heb jij de injectoren vandaan? Zag lijstje met spullen maar 650e???
Waar heb jij de injectoren vandaan? Zag lijstje met spullen maar 650e???
- NickM5
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
- Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Bosch denk ik wat betreft de injectoren. Valt reuze mee hoor. Prijzigste uit die lijst is ongetwijfeld het brandstoffilter - grappig genoeg (EUR 270 ongeveer).
-
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Mooi man, gefeliciteerd! En leuk dat je ons op de hoogte houdt, wordt zeer gewaardeerd
Maar één bobine vervangen in al die jaren? Dat is toch extreem?
Maar één bobine vervangen in al die jaren? Dat is toch extreem?
- MartijnGizmo
- Berichten: 12749
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Lekker opgefrist zo! Blijft een indrukwekkend stuk techniek.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Leuk topic, hopelijk houd je het lekker actief. De V10 blijft echt een beest van een motor. Kudo's aan degenen die het aandurven. De wagen ziet er ook mooi uit en ik denk dat je op geen beter adres had kunnen kopen.
- Eeuwe
- Berichten: 4533
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Heel gaaf!
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 22 jan 2019, 09:08
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Thanks for alle positieve reacties, ik zal zeker het topic bij gaan houden
Onderdelen heb ik via offenga.nl en auto-onderdelen24.nl. Die laatste heeft ook kortingen op veel artikelen, brandstoffilter was maar 140 euro daar. Is vooral een kwestie van goed en slim zoeken op internet, niet zomaar de dealer prijzen geloven. Zo heeft BMW op veel onderdelen voor de M5 nieuwe onderdeel nummers uitgebracht. Neem bijvoorbeeld de injectoren:
Oud nummer 0280158036, +/- 20 euro per stuk
Nieuw nummer 13647839098, +/- 130 euro per stuk
De prijs voor het nieuwe nummer lijkt mij grotendeels commercieel, want ik kan geen reden bedenken waarom die injectoren 6x beter zouden zijn als de oude. Wel een wezenlijk verschil of je 200 euro of 1300 euro kwijt bent.
Onderdelen heb ik via offenga.nl en auto-onderdelen24.nl. Die laatste heeft ook kortingen op veel artikelen, brandstoffilter was maar 140 euro daar. Is vooral een kwestie van goed en slim zoeken op internet, niet zomaar de dealer prijzen geloven. Zo heeft BMW op veel onderdelen voor de M5 nieuwe onderdeel nummers uitgebracht. Neem bijvoorbeeld de injectoren:
Oud nummer 0280158036, +/- 20 euro per stuk
Nieuw nummer 13647839098, +/- 130 euro per stuk
De prijs voor het nieuwe nummer lijkt mij grotendeels commercieel, want ik kan geen reden bedenken waarom die injectoren 6x beter zouden zijn als de oude. Wel een wezenlijk verschil of je 200 euro of 1300 euro kwijt bent.
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Injectoren kunnen ook een 'update' hebben gehad.
Was bij de N54 wel zo in ieder geval.....
Ik ben a-technisch, maar gezien de hoeveelheid problemen met de injectoren leek mij het geen gek idee om de nieuwste geupdate variant te laten monteren....
Was bij de N54 wel zo in ieder geval.....
Ik ben a-technisch, maar gezien de hoeveelheid problemen met de injectoren leek mij het geen gek idee om de nieuwste geupdate variant te laten monteren....
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Veel plezier met je E60 M5. Echt een magistrale auto.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Er kloppen een paar dingen niet. 0280158036 is geen BMW nummer, maar een Bosch nummer. De 'oude' injector heeft BMW nummer 13647834893 en is niet meer leverbaar. De nieuwe BMW injector heeft BMW nummer 13647839098 en kost EUR 160.00 bij de dealer.rutgerdv schreef: ↑11 mar 2019, 19:36 Thanks for alle positieve reacties, ik zal zeker het topic bij gaan houden
Onderdelen heb ik via offenga.nl en auto-onderdelen24.nl. Die laatste heeft ook kortingen op veel artikelen, brandstoffilter was maar 140 euro daar. Is vooral een kwestie van goed en slim zoeken op internet, niet zomaar de dealer prijzen geloven. Zo heeft BMW op veel onderdelen voor de M5 nieuwe onderdeel nummers uitgebracht. Neem bijvoorbeeld de injectoren:
Oud nummer 0280158036, +/- 20 euro per stuk
Nieuw nummer 13647839098, +/- 130 euro per stuk
De prijs voor het nieuwe nummer lijkt mij grotendeels commercieel, want ik kan geen reden bedenken waarom die injectoren 6x beter zouden zijn als de oude. Wel een wezenlijk verschil of je 200 euro of 1300 euro kwijt bent.
Het Bosch nummer wat je vermeld is een directe swap (wellicht hetzelfde onderdeel) als 13647839098 (en tevens 13647834893) en kost inderdaad EUR 20 bij Autodoc. Die zou ik er met een gerust hart inzetten.
-
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
- Auto: E63 M6
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Persoonlijk zou ik met de injectoren wel een beetje uitkijken, het laatste wat je wil is een hydrolock met je S85 blok.
- NickM5
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
- Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Hydrolock is natuurlijk heel kut, maar hoeveel % van de auto's overkomt het? Ik zie het echt nooit voorbij komen. Nu wil ik niet alle problemen downplayen want sommigen komen gewoon wel echt voor, zoals de drijfstanglagers. Hoewel ik daar evenveel ellende voorbij zie komen omdat een 'specialist' gewoon een fout maakt bij de wissel. Enfin, voor piece of mind wissel je het natuurlijk gewoon graag.
Wat betreft origineel vs Bosch......je moet het zelf weten maar het is natuurlijk allemaal hetzelfde. Natuurlijk wil je niet dat je motor hydrolockt doordat je een slecht onderdeel monteert maar dat is natuurlijk voor elk onderdeel zo. Een draagarm mag ook niet doormidden breken als je de Vmax aantikt op de autobahn. Toch zou ik gerust een Lemforder draagarm monteren, of een valeo dynamo, of een bremi bobine, NGK bougie, Zimmerman remmen, MANN Filter, VDO gasklepregelaar, etc etc. Je kan altijd voor origineel gaan of je doet een beetje huiswerk. Als dat laatste een beetje goed doet weet je dat BMW graag stickertjes plakt op de onderdelen van een hoop andere fabrikanten - Bosch included.
Wat betreft origineel vs Bosch......je moet het zelf weten maar het is natuurlijk allemaal hetzelfde. Natuurlijk wil je niet dat je motor hydrolockt doordat je een slecht onderdeel monteert maar dat is natuurlijk voor elk onderdeel zo. Een draagarm mag ook niet doormidden breken als je de Vmax aantikt op de autobahn. Toch zou ik gerust een Lemforder draagarm monteren, of een valeo dynamo, of een bremi bobine, NGK bougie, Zimmerman remmen, MANN Filter, VDO gasklepregelaar, etc etc. Je kan altijd voor origineel gaan of je doet een beetje huiswerk. Als dat laatste een beetje goed doet weet je dat BMW graag stickertjes plakt op de onderdelen van een hoop andere fabrikanten - Bosch included.
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Overigens wordt in de mijne morgen een nieuwe vanospomp gemonteerd door BMW F. Breeman.
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Kijk even naar het brandstoffilter in de tank. Die van mij is toen door Procar vervangen. Ik heb gezien wat voor zooi eruit kwam bij een andere M5 met 140dkm. Kan me voorstellen dat je injectoren daar van in de war raken.
Gr Ron
Gr Ron
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 22 jan 2019, 09:08
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
Brandstoffilter heb ik mee vervangen met de injectoren.
Is je vanospomp kapot emi?
Is je vanospomp kapot emi?
- NickM5
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
- Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci
Re: Mijn '05 BMW E60 M5
O dear dat is ook geen goedkope ingreep Emi. Pre facelifts hebben een andere pomp geloof ik - heeft het met een bepaalde kwaal te maken dan?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 221 gasten