Bmw 135i N54 (OS Giken sperr pag 9.)
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Bmw 135i N54
Lekkere updates!
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54
De velgen erop en klaar, het zit allemaal wel heel strak, ik maak nog een keer een andere bracket om de afstand velgbed en klauw nog een paar mm te verschuiven zodat onder en bovenkant klauw beide even ver verwijdert zijn van de velg.
De Endless blokken remmen heerlijk en nog geen piep gehoord, het is nog niet echt heet geweest.
Ik merk veel meer remkracht en vooral bij hard remmen kun je veel beter doseren. Dit had ie nodig.
De Endless blokken remmen heerlijk en nog geen piep gehoord, het is nog niet echt heet geweest.
Ik merk veel meer remkracht en vooral bij hard remmen kun je veel beter doseren. Dit had ie nodig.
Laatst gewijzigd door jacobt op 21 okt 2019, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54
Ik ben bij Nick geweest (TEG). Hij heeft geholpen met de rubbers voor de schakelpook, de aluminium chargepijp, de oil catch can, en een datadisplay met alle voertuiginfo, maar ook vermogens meting en sprinttijden.
Was leuk om bij Nick in de garage te zijn, leuke sfeer tussen jonge enthousiaste auto engineers.
De auto schakelt heerlijk strak nu, vergelijkbaar met de gt3, hele strakke gangen.
Van een chargepijp merk je niks, deze voorkomt dat het origineel gaat scheuren, die is van plastic.
De oilcatch can vangt olie op uit carter dampen die nu niet terug gaan in het inlaat traject maar in het potje wat je af en toe moet legen.
Het data display is net als bij Alpina in een luchtrooster geplaatst, erg blij mee, alle info op 1 scherm met veel opties voor andere display's zoals sprinttijden en vermogens
Was leuk om bij Nick in de garage te zijn, leuke sfeer tussen jonge enthousiaste auto engineers.
De auto schakelt heerlijk strak nu, vergelijkbaar met de gt3, hele strakke gangen.
Van een chargepijp merk je niks, deze voorkomt dat het origineel gaat scheuren, die is van plastic.
De oilcatch can vangt olie op uit carter dampen die nu niet terug gaan in het inlaat traject maar in het potje wat je af en toe moet legen.
Het data display is net als bij Alpina in een luchtrooster geplaatst, erg blij mee, alle info op 1 scherm met veel opties voor andere display's zoals sprinttijden en vermogens
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Bmw 135i N54
Zo, heerlijke wagen is dit geworden seg. Die remmen-wielcombinatie is echt knap.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Bmw 135i N54
ziet er top uit! wielen goed gevuld zo met die stoppers.
- JdBn
- Berichten: 1344
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Re: Bmw 135i N54
Dat data display, is die van Awron of is het een andere? Verder lekkere updates hoor!
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: Bmw 135i N54
Ultieme tracktool in clubsport stijl zo ondertussen fantastisch werk ook zo met die remmen. Ga je ook het circuit op met deze?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26714
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Bmw 135i N54
Gave updates weer!
had ff gezegd dat je naar TEG was, was ik komen buurten:)
had ff gezegd dat je naar TEG was, was ik komen buurten:)
-
Online
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Bmw 135i N54
Nondeju wat pak jij dat ding aan!
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54
AK motion is het datadisplay. Verbazend hoe gebruiksvriendelijk het touchscreen is en wat je er allemaal uit krijgt.
Eerst had ik zo'n kastje in de obd en dan met app op telefoon kon je ook alles wel zien, maar dit is veel duidelijker.
Kost ook wat meer.....
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: Bmw 135i N54
Die oil catch can is een prima idee. Dat gaat je een hoop inlaat coking schelen vermoed ik, daar staat de N54 (55 trouwens ook) wel om bekend. Toch wel een dingetje bij dfi...
Was al een gaaf ding, hij wordt alleen maar gaver.
Nog een foto van de nieuwe stoelen?
Was al een gaaf ding, hij wordt alleen maar gaver.
Nog een foto van de nieuwe stoelen?
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Bmw 135i N54
Wat een geweldige wagen heb je ervan gemaakt!
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Bmw 135i N54
Het wordt/is een echte stuurmansauto geworden. Leuk om te volgen !
Gr Ron
Gr Ron
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Bmw 135i N54
Heerlijke build!
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54
Vanaf begin augustus ben ik begonnen met zoeken naar welke remmen set er op de 135i zou moeten.
De auto is zo snel geworden dat de remmen ondermaats waren, ze werden heet en de remkracht was niet altijd goed te doseren als het echt hard ging. Dit alleen tijdens extreem rijden, bij normaal gebruik is de 135i performance set met 6 pistonsklauw een prima rem.
Op de verschillende Engelse forums bleek de M4 set wel heel populair, vanwege de 2 delige schijven en de grote diameter. Ik heb alle topics gelezen hoe ze dat gingen monteren en aanpassen, en overal hetzelfde verhaaltje uiteindelijk. Het past niet op 18 inch wielen met 380mm schijven en achter past de 370mm schijf al helemaal niet vanwege handrem blokken, de offset van de schijf zou te extreem zijn en in 18 inch past het gewoon niet...…… Achter zou een E39 M5 schijf een oplossing zijn, maar dat was ook niet helemaal perfect, de details weet ik niet meer. Als de M4 achterschijf niet zou passen was er wel een escape naar de E39 schijf, maar liever niet.
Een ding was voor mij heilig en dat zijn de 18 inch wielen, ik wil niet groter. De banden worden dan duurder, ze zijn zwaarder, comfort wordt minder, en een beetje bandenwang rijd toch wel fijn.
Ik heb toch de complete nieuwe M4 set gekocht op Ebay met 380mm voorzijde en 370mm achterzijde.
Daarbij ook gelijk de 370mm performance schijf voor voorzijde die ook op de 335i is geleverd als je het juiste vinkje bij de dealer had aangekruist. De meeste blauwe remklauwen zijn voor 340mm schijven (voorzijde).
Deze 370 performance schijven zijn 1 delig, en minder mooi. Ik had liever de dikke M4 schijven.
Hier de 370 performance schijf voorzijde die er zo oppast, plug en play. Makkelijk maar niet leuk
Toen ik de set binnenkreeg eerst met de lastigste kant begonnen, de achterkant.
Ik heb even gemeten of de klauw op de schijf wel een diameter had die in de 18inch Ultraleggera's zouden passen. En ja, toen op dat moment leek dat zo...….
Waar ik me als eerste in vergist had was dat een velg taps toeloopt, ik heb geen ervaring met remmen en brackets, dit was de eerste keer. Bij de velg spaken is de binnen diameter kleiner dan aan de binnen achterzijde van de velg...… En de klauw komt bij de spaken. Geluk bij een ongeluk, anders was ik gelijk gestopt. Nu dacht ik dat ik ruim genoeg speling had en ging vol goede moed aan de gang.
Dat de achterklauw niet past is duidelijk te zien, de gaten zouden over elkaar heen moeten vallen.
Toen maar een houten plaat gepakt en iets maken.
Tot zover het zaagwerk op de oprit op een krik, ik kwam een eind met de houten malletjes, de klauw heeft er aan gehangen maar zonder wiel omdat de klauw maar half vastzit op zo'n houten ding. De gaten in het plaatje hebben geen schroefdraad dus niks zit strak en er zit veel flex op waardoor je niet betrouwbaar kunt meten.
Een tussen oplossing is de 3d printer. Een vriend heeft zich verdiept in 3d printen en kon mijn schetsen en maten in Cad tekenen in kunststof printen.
De 3d plaatjes geven al een betere pasvorm en de klauw hangt ook steviger, ik heb 3 keer nieuwe plaatjes laten printen met een paar millimeter afwijking, telkens om de klauw op een betere positie te krijgen. Ik kwam er toen ook achter dat het bijna niet past omdat de velg bij de spaken dus veel kleiner is, dit scheelt dacht ik wel 20 tot 30mm. Ik had dus niet de ruime speling waar ik aanvankelijk rekening mee hield. Ik was nu al zover gekomen, en aangemoedigd door de jongens die hielpen met de 3d modellen besloten om het af te maken.
De handremblokken zaten in de weg, hierin heb ik een aanpassing gemaakt zodat het wel past.
De dikte van het plaatje was ook een uitdaging, ik heb een stress test laten doen of hij sterk genoeg is.
Dat ziet er zo uit.
Waar rood kleurt zit de zwakke plek. Het wordt natuurlijk wel bepaald door welke input je in het programma geeft, we zijn heel erg ruim geweest met de krachten die los komen. Daardoor weet je zeker dat je voldoet als de kleuren goed zijn.
De plaat moest 1 mm dikker dan ik had verwacht, maar dit bleek toch heel goed uit te pakken, dat was een beetje geluk. We hebben de sterkste staal soort genomen die we nog wel met de frees kunnen bewerken voor de verzonken gaten.
De tekeningen voor de 3d printer moesten geconverteerd worden en konden door de staal bewerker worden ingelezen.
Die toen de juiste plaatjes kon laten laser snijden, het schroefdraad en de verzonken gaten heeft hij daarna zelf gemaakt.
Nadat ik de stalen plaatjes had gekregen kwam er voor het eerst een brug bij, waar ik geen rekening mee had gehouden waren de trilling blokjes die tegenwoordig op remblokken worden gemonteerd. Deze sleten aan in het velg bed, gelukkig konden ze er af, ze zaten geklinkt.
De achter klauwen passen nu, maar moeten eigenlijk nog een klein beetje naar beneden want de ruimte aan de bovenkant van de klauw is 1.5mm en aan de onderkant van de klauw wel circa 7mm. De laatste versie stalen plaatjes komen over 1,5 week waardoor de klauw nog beter op positie komt. Er zitten nog een paar addertjes onder het gras, maar dit zijn de grote lijnen voor de achterzijde. De voorzijde is een hele andere uitdaging, daar heb ik tussen de velg en de klauw 1.6mm. Don't try this at home, want het gaat niet passen.
De auto is zo snel geworden dat de remmen ondermaats waren, ze werden heet en de remkracht was niet altijd goed te doseren als het echt hard ging. Dit alleen tijdens extreem rijden, bij normaal gebruik is de 135i performance set met 6 pistonsklauw een prima rem.
Op de verschillende Engelse forums bleek de M4 set wel heel populair, vanwege de 2 delige schijven en de grote diameter. Ik heb alle topics gelezen hoe ze dat gingen monteren en aanpassen, en overal hetzelfde verhaaltje uiteindelijk. Het past niet op 18 inch wielen met 380mm schijven en achter past de 370mm schijf al helemaal niet vanwege handrem blokken, de offset van de schijf zou te extreem zijn en in 18 inch past het gewoon niet...…… Achter zou een E39 M5 schijf een oplossing zijn, maar dat was ook niet helemaal perfect, de details weet ik niet meer. Als de M4 achterschijf niet zou passen was er wel een escape naar de E39 schijf, maar liever niet.
Een ding was voor mij heilig en dat zijn de 18 inch wielen, ik wil niet groter. De banden worden dan duurder, ze zijn zwaarder, comfort wordt minder, en een beetje bandenwang rijd toch wel fijn.
Ik heb toch de complete nieuwe M4 set gekocht op Ebay met 380mm voorzijde en 370mm achterzijde.
Daarbij ook gelijk de 370mm performance schijf voor voorzijde die ook op de 335i is geleverd als je het juiste vinkje bij de dealer had aangekruist. De meeste blauwe remklauwen zijn voor 340mm schijven (voorzijde).
Deze 370 performance schijven zijn 1 delig, en minder mooi. Ik had liever de dikke M4 schijven.
Hier de 370 performance schijf voorzijde die er zo oppast, plug en play. Makkelijk maar niet leuk
Toen ik de set binnenkreeg eerst met de lastigste kant begonnen, de achterkant.
Ik heb even gemeten of de klauw op de schijf wel een diameter had die in de 18inch Ultraleggera's zouden passen. En ja, toen op dat moment leek dat zo...….
Waar ik me als eerste in vergist had was dat een velg taps toeloopt, ik heb geen ervaring met remmen en brackets, dit was de eerste keer. Bij de velg spaken is de binnen diameter kleiner dan aan de binnen achterzijde van de velg...… En de klauw komt bij de spaken. Geluk bij een ongeluk, anders was ik gelijk gestopt. Nu dacht ik dat ik ruim genoeg speling had en ging vol goede moed aan de gang.
Dat de achterklauw niet past is duidelijk te zien, de gaten zouden over elkaar heen moeten vallen.
Toen maar een houten plaat gepakt en iets maken.
Tot zover het zaagwerk op de oprit op een krik, ik kwam een eind met de houten malletjes, de klauw heeft er aan gehangen maar zonder wiel omdat de klauw maar half vastzit op zo'n houten ding. De gaten in het plaatje hebben geen schroefdraad dus niks zit strak en er zit veel flex op waardoor je niet betrouwbaar kunt meten.
Een tussen oplossing is de 3d printer. Een vriend heeft zich verdiept in 3d printen en kon mijn schetsen en maten in Cad tekenen in kunststof printen.
De 3d plaatjes geven al een betere pasvorm en de klauw hangt ook steviger, ik heb 3 keer nieuwe plaatjes laten printen met een paar millimeter afwijking, telkens om de klauw op een betere positie te krijgen. Ik kwam er toen ook achter dat het bijna niet past omdat de velg bij de spaken dus veel kleiner is, dit scheelt dacht ik wel 20 tot 30mm. Ik had dus niet de ruime speling waar ik aanvankelijk rekening mee hield. Ik was nu al zover gekomen, en aangemoedigd door de jongens die hielpen met de 3d modellen besloten om het af te maken.
De handremblokken zaten in de weg, hierin heb ik een aanpassing gemaakt zodat het wel past.
De dikte van het plaatje was ook een uitdaging, ik heb een stress test laten doen of hij sterk genoeg is.
Dat ziet er zo uit.
Waar rood kleurt zit de zwakke plek. Het wordt natuurlijk wel bepaald door welke input je in het programma geeft, we zijn heel erg ruim geweest met de krachten die los komen. Daardoor weet je zeker dat je voldoet als de kleuren goed zijn.
De plaat moest 1 mm dikker dan ik had verwacht, maar dit bleek toch heel goed uit te pakken, dat was een beetje geluk. We hebben de sterkste staal soort genomen die we nog wel met de frees kunnen bewerken voor de verzonken gaten.
De tekeningen voor de 3d printer moesten geconverteerd worden en konden door de staal bewerker worden ingelezen.
Die toen de juiste plaatjes kon laten laser snijden, het schroefdraad en de verzonken gaten heeft hij daarna zelf gemaakt.
Nadat ik de stalen plaatjes had gekregen kwam er voor het eerst een brug bij, waar ik geen rekening mee had gehouden waren de trilling blokjes die tegenwoordig op remblokken worden gemonteerd. Deze sleten aan in het velg bed, gelukkig konden ze er af, ze zaten geklinkt.
De achter klauwen passen nu, maar moeten eigenlijk nog een klein beetje naar beneden want de ruimte aan de bovenkant van de klauw is 1.5mm en aan de onderkant van de klauw wel circa 7mm. De laatste versie stalen plaatjes komen over 1,5 week waardoor de klauw nog beter op positie komt. Er zitten nog een paar addertjes onder het gras, maar dit zijn de grote lijnen voor de achterzijde. De voorzijde is een hele andere uitdaging, daar heb ik tussen de velg en de klauw 1.6mm. Don't try this at home, want het gaat niet passen.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Bmw 135i N54 (uitwerking remmen project pg.8)
Het is niet bepaald plug & play, netjes zo
-
Online
- Berichten: 4647
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Bmw 135i N54 (uitwerking remmen project pg.8)
Ik ben geen metaal bewerker, engineer of wat dan ook... maar gevoelsmatig zegt iets mij dat de gaten te dicht bij elkaar zitten. Zeker als de het verzonken gat ziet. Of komen er zo weinig krachten op de achterrem terecht?
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54 (uitwerking remmen project pg.8)
Daarom heb ik het uit laten rekenen, de plaat is dik genoeg en het is geen standaard staal.
Deze plaat is sterker dan de kracht die nodig is om de standaard 10.9(sterkte) Bmw bout te breken waarmee de klauw normaal vast zit.
Daarmee is hij echt over gedimensioneerd.
Als je er met je huis tuin en keuken staalboor een gat in wil boren gaat dat ook niet lukken
Deze plaat is sterker dan de kracht die nodig is om de standaard 10.9(sterkte) Bmw bout te breken waarmee de klauw normaal vast zit.
Daarmee is hij echt over gedimensioneerd.
Als je er met je huis tuin en keuken staalboor een gat in wil boren gaat dat ook niet lukken
Laatst gewijzigd door jacobt op 27 sep 2019, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- martll
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42
Re: Bmw 135i N54 (uitwerking remmen project pg.8)
In de FEA simulatie lijkt het alsof de bracket op buiging wordt belast. Wat natuurlijk ook zo is, maar de afschuiving is vele mate hoger. De vereiste afstand tussen gaten is met een simpele berekening zo te bepalen, heb je dit ook gedaan?
Het lijkt even schrikken om zo’n hoge spanning te zien maar het gebied is klein en bij plastische vervorming zal het toch snel opgevangen worden door het gebied eromheen. Om wat zekerder te zijn kan je ook een bearing load nemen volgende keer.
De klasse bout maakt minder uit, je moet er gewoon voor zorgen dat er genoeg vlaktedruk is en de wrijving tussen de twee vlakken voldoende is dat de bout niet op afschuiving wordt belast.
Het lijkt even schrikken om zo’n hoge spanning te zien maar het gebied is klein en bij plastische vervorming zal het toch snel opgevangen worden door het gebied eromheen. Om wat zekerder te zijn kan je ook een bearing load nemen volgende keer.
De klasse bout maakt minder uit, je moet er gewoon voor zorgen dat er genoeg vlaktedruk is en de wrijving tussen de twee vlakken voldoende is dat de bout niet op afschuiving wordt belast.
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54 (uitwerking remmen project pg.8)
De jongen die dit heeft gecontroleerd is dagelijks bezig met deze berekeningen en heeft er verschillende berekeningen op los gelaten.
Hij heeft echt over nu, ik zou er anders ook niet mee willen rijden.
Hij heeft echt over nu, ik zou er anders ook niet mee willen rijden.
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Bmw 135i N54 (uitwerking remmen project pg.8)
Leuk remmenproject Ik ben benieuwd naar het materiaal van de bracket aangezien er geen 'standaard' materiaal is gebruikt. Nu is 'de standaard staalsoort' per bedrijf verschillend, dus dat zegt niet zoveel. Heb je er toevallig een 3.1 van of een materiaalnummer?
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54 (uitwerking remmen project pg.8)
Jongens, ik heb echt geen achteraf advies nodig en wil al helemaal geen discussie voeren hier. Totaal geen zin in.
Ik post iets om te laten zien en niet om met mij onbekende mensen discussie te voeren.
Ik post iets om te laten zien en niet om met mij onbekende mensen discussie te voeren.
- martll
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42
Re: Bmw 135i N54 (uitwerking remmen project pg.8)
Het was ook niet bedoelt als kritiek.
Maar staat mooi die remmen zo!
Maar staat mooi die remmen zo!
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Bmw 135i N54 (uitwerking remmen project pg.8)
Lekker bezig Jaap, ff paar turbo’s aanschaffen en je gaat de goede kant op...begin is gemaakt