Bmw 135i N54 (OS Giken sperr pag 9.)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Bmw 135i N54

Bericht door ///Joost » 22 feb 2019, 10:49

Hans schreef: 22 feb 2019, 09:29 Mooie auto! Maar ik dacht dat de .35i modellen altijd links en rechts een uitlaatpijpje hadden.
De 3 serie wel, maar de 1 serie niet.

Gave upgrade weer. Je hebt volgens mij echt een lot uit de loterij als je ziet hoe netjes de vorige eigenaar met de auto is om gegaan. Ik blijf je topic volgen, het is een schitterende auto!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Bmw 135i N54

Bericht door Niels » 25 feb 2019, 17:12

Ik heb gisteren ff mogen rijden. De laatste 1-serie die ik reed was de 130i van Arthur en dat zal minstens 10 jaar geleden zijn. Ik was helemaal weg van de 130i, echt een heerlijke wagen. Des te leuker was het om in de 135i te rijden, zeker omdat ik nogal fan van atmosferische motoren ben.

De staat van deze auto is echt super. Gewoon echt een frisse auto, strak in de lak, fris en schoon interieur en voelt heerlijk solide. Een auto die na doet denken waarom je überhaupt nog een hobby auto nodig hebt als je ook dit alle dag kunt rijden :hmmm:

De 3.0 turbo motor is imho gewoon bizar voor een auto van dit formaat. Ik vind het wel een sleeper hoor, gevoelsmatig zit dit op een pk-tje of 370 en misschien nog wel meer. De auto is niet licht maar de motor sleurt er vanaf stationair tot aan het rode gebied aan als een jachthond die een prooi op het spoor is. De R6 klinkt hetzij iets gedempt als een echte BMW motor, wat een heerlijk blok!

Een tijd terug heb ik samen met Jaap proefgereden in een E46 M3 voor rond de aanschafprijs van deze 135i maar dat is wel een no brainer hoor. Als totaal pakket om lekker mee te knallen is dit de betere keuze.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Bmw 135i N54

Bericht door Martijn_bmw » 25 feb 2019, 18:12

Leuk verslagje en herken wat je zegt in mijn m135i, ding loopt echt bloedje snel en met een praktisch gebruik gemak een mooie combi van daily en hobby in een!

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Bmw 135i N54

Bericht door Mike R32 » 25 feb 2019, 18:19

Prachtige auto. Mooiste carrosserie ook voor dit blok. Staat ook nog een donkergrijze import te koop met weinig kilometers.

ErikS
Berichten: 18529
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Bmw 135i N54

Bericht door ErikS » 26 feb 2019, 07:58

Martijn_bmw schreef: 25 feb 2019, 18:12 Leuk verslagje en herken wat je zegt in mijn m135i, ding loopt echt bloedje snel en met een praktisch gebruik gemak een mooie combi van daily en hobby in een!
Precies de reden waarom ik na de Alpina geen trek meer heb in een e46 m3 idd. Gaat toch tegen vallen & automatisch wil je toch vergelijken.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Bmw 135i N54

Bericht door Martijn_bmw » 26 feb 2019, 08:12

^^ snap ik idd, zou ik ook niet meer doen, dat koppel en de snelheid is verslavend.
Iets wat ouder is en langzamer maar wel de verwachting van snelheid heeft gaat dan toch tegenvallen als je snelheid zoekt.

Dan idd beter wat je nu hebt een E39 530i, charme van een oudere auto en heel wat anders qua snelheid waardoor je niet 1 op 1 vergelijkt.
had ik 2 jaar terug ook van 335i F30 naar 520d F10 was prima omdat er toch geen vergelijk was in verwachtingen.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Bmw 135i N54

Bericht door Tristan » 26 feb 2019, 09:04

Gaaf ding, Jaap!

Heb je eventueel nog een inlaatreiniging (Walnutblast) overwogen? De N54 en N55 (vooral de N54) hebben last van vervuilde inlaat en kleppen (koolafzetting). Als dit nog nooit gedaan is dan is er grote kans dat er koolafzetting aanwezig is. Heb het bij mijn N55 gedaan en loopt sindsdien een stuk beter.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Bmw 135i N54

Bericht door jacobt » 26 feb 2019, 09:22

Hoi Tristan, ik heb alle onderhoudsbonnen er bij en zag dat het bij 51000km is gebeurt in 2015 .
Is al gedaan, maar bedankt voor de tip !

Ik ben wel toe aan nieuwe remblokken.
Iemand een tip? Wil er misschien ook wel een keer mee op spa en dan moet alles wel blijven werken.

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Bmw 135i N54

Bericht door Rocketmonkey » 26 feb 2019, 09:39

Ik ben het met alles eens, maar vind het met dat koppel van de N55 eigenlijk wel meevallen. Op papier is het goed, maar ik had eigenlijk verwacht dat het zo goed was dat je 'm in z'n 6 zo van legale snelweg-snelheid nog hoogst illegale snelweg-snelheid kon afschieten, zonder terug te schakelen. Maar van afschieten is dan zeker geen sprake, moet echt wel even op stoom komen, misschien had ik toch iets te hoge verwachtingen?

En doen de automaten dat eigenlijk beter? Echt 0,0 ervaring mee, vroeg ik me gewoon eens af :)

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2696
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Bmw 135i N54

Bericht door Mark 320iS » 26 feb 2019, 21:00

jacobt schreef: 26 feb 2019, 09:22 Hoi Tristan, ik heb alle onderhoudsbonnen er bij en zag dat het bij 51000km is gebeurt in 2015 .
Is al gedaan, maar bedankt voor de tip !

Ik ben wel toe aan nieuwe remblokken.
Iemand een tip? Wil er misschien ook wel een keer mee op spa en dan moet alles wel blijven werken.
Ik heb PFC 08's op de M3, piepen wel erg als ze koud zijn. Houden het op het circuit uitstekend en ook als ze koud zijn remmen ze goed. Piepen moet je wel willen accepteren, voor mij geen probleem.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Bmw 135i N54

Bericht door jacobt » 26 feb 2019, 22:19

Ok bedankt

vester86
Berichten: 2712
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Bmw 135i N54

Bericht door vester86 » 27 feb 2019, 00:46

DS2500 prima dan, op straat goed en (heel licht) piepen tot je ze wat steviger gebruikt, dna is het meteen weg.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Bmw 135i N54

Bericht door jacobt » 01 mar 2019, 12:33

Afbeelding


Daar gaan we weer.
Een vrsf hd intercooler uit de Usa.
De downpipes zijn onderweg uit Duitsland.
Komende weken monteren en ff een tune op maat.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Bmw 135i N54

Bericht door Niels » 01 mar 2019, 12:42

:lol:

Ach, je wist van te voren dat het die kant op zou gaan! Wel mooi spul :D

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3245
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Bmw 135i N54

Bericht door ADV » 01 mar 2019, 13:11

Dik hoor! En ook mooi dat je zo'n pareltje hebt getroffen :-)

@Tristan, bij hoeveel km wil je zo'n walnut doen? Met mijn N55, nu net 90k km overweeg ik of het al zin heeft of om nog even te wachten..

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Bmw 135i N54

Bericht door indobesar » 01 mar 2019, 17:17

jacobt schreef: 26 feb 2019, 09:22 Hoi Tristan, ik heb alle onderhoudsbonnen er bij en zag dat het bij 51000km is gebeurt in 2015 .
Is al gedaan, maar bedankt voor de tip !

Ik ben wel toe aan nieuwe remblokken.
Iemand een tip? Wil er misschien ook wel een keer mee op spa en dan moet alles wel blijven werken.
Installeer dan wel een setje Stoptech zuigers: https://www.turnermotorsport.com/p-3389 ... i/?pdk=AQI
De standaard zuigers kunnen niet goed tegen circuit gebruik. Ok, TomvH rijdt meestal wel flink door. :df:

Ik heb een nieuwe set BMW performance set gekocht voor de 130i, welke dezelfde zijn als de 135i maar dan goudkleurig ipv grijs.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Bmw 135i N54

Bericht door jacobt » 01 mar 2019, 19:38

Ik ben ook geen circuit tijger die honderden ronden per jaar rijd, maar af en toe Spa of Assen moet toch gewoon kunnen met frisse remblokken en goede remolie.
Als ik merk dat het te heet wordt stop ik wel,
maar zowel Spa al Assen geeft de remmen redelijk veel koeling.
Of is het echt rotzooi ? Ze zijn wel groot :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Bmw 135i N54

Bericht door Niels » 01 mar 2019, 22:56

Ik vond de remmen verbazingwekkend goed eigenlijk. Natuurlijk hebben we alleen ff wat op straat gespeeld maar ik zou ze graag onder de Z3M willen. Wat een verschil!

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Bmw 135i N54

Bericht door Tristan » 02 mar 2019, 07:41

ArjandeV schreef: 01 mar 2019, 13:11 Dik hoor! En ook mooi dat je zo'n pareltje hebt getroffen :-)

@Tristan, bij hoeveel km wil je zo'n walnut doen? Met mijn N55, nu net 90k km overweeg ik of het al zin heeft of om nog even te wachten..
Bij mij waren ze bij 100k vervuild. Was niet heel erg maar wel degelijk koolafzetting aanwezig.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Bmw 135i N54

Bericht door Martijn_bmw » 02 mar 2019, 10:13

Niels schreef: 01 mar 2019, 22:56 Ik vond de remmen verbazingwekkend goed eigenlijk. Natuurlijk hebben we alleen ff wat op straat gespeeld maar ik zou ze graag onder de Z3M willen. Wat een verschil!
Ik weet niet of ze gelijk zijn aan de remmen op mijn m135i (sportremsysteem met blauwe klauwen) maar ik vind ze ook erg goed en hard remmen.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Bmw 135i N54

Bericht door indobesar » 02 mar 2019, 10:32

jacobt schreef: 01 mar 2019, 19:38 Ik ben ook geen circuit tijger die honderden ronden per jaar rijd, maar af en toe Spa of Assen moet toch gewoon kunnen met frisse remblokken en goede remolie.
Als ik merk dat het te heet wordt stop ik wel,
maar zowel Spa al Assen geeft de remmen redelijk veel koeling.
Of is het echt rotzooi ? Ze zijn wel groot :D
Schijven, blokken, remolie zijn ook niet het probleem. De remzuigers kunnen niet goed tegen de hitte. Bij het vervangen van de rubber zuiger ringen zagen we dat de zuigers flink hebben geleden. Scheuren, materiaal wat afbrokkelt.
Advies bij circuit gebruik dus vervangen, zie stoptech zuigers, of vervangen door propere circuit klauwen; AP, Stoptech, etc

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Bmw 135i N54

Bericht door indobesar » 02 mar 2019, 10:33

Martijn_bmw schreef: 02 mar 2019, 10:13
Niels schreef: 01 mar 2019, 22:56 Ik vond de remmen verbazingwekkend goed eigenlijk. Natuurlijk hebben we alleen ff wat op straat gespeeld maar ik zou ze graag onder de Z3M willen. Wat een verschil!
Ik weet niet of ze gelijk zijn aan de remmen op mijn m135i (sportremsysteem met blauwe klauwen) maar ik vind ze ook erg goed en hard remmen.
Dat is een andere serie brembo 4 pots zuigers. De 135i en de BMW performance remklauwen zijn ook van brembo maar gigantische 6pots(voorzijde).

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Bmw 135i N54

Bericht door Martijn_bmw » 02 mar 2019, 10:37

Ah oké die heb ik idd wel eens in goudkleur gezien

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Bmw 135i N54

Bericht door Niels » 02 mar 2019, 10:56

Dit zijn de goudkleurige klauwen inderdaad. Remt erg goed imho bij stevig straat gebruik, goed gevoel, goede vertraging, niet trillen enz.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Bmw 135i N54

Bericht door jacobt » 02 mar 2019, 11:17

@Indobesar, blokken zijn toch wel relevant voor de hitte in je klauwen. Met dikke remblokken incl 17mm remvoering wordt alles toch veel minder heet.
Met de juiste remolie en stalen remleidingen heb je geen fading, dan rem je toch efficiënter en wordt het minder heet?

Maar als je gelijk hebt zie ik wel wanneer ze stuk gaan en kan ze dan altijd nog reviseren denk ik. Preventief voelt een beetje zonde.....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Godspeed, Jlijp, Kasteel, L5S1, Peter-Paul, SlowCo, Wors en 47 gasten