Bmw 135i N54 (OS Giken sperr pag 9.)
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Bmw 135i N54
Als je hem 1 juli 2020 nog hebt, dan krijg je een bak heineken van me (geen lekker bier nee, want anders ga je hem expres langer houden)
Maar ik denk dat ik het ruim inzet, jij lijkt meer op mij dan je zelf in de gaten hebt.
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54
Roy, Brabantse blaaskaak , ik heb 1 auto snel weggedaan vanwege tegenvallende prestaties, de gt3 heb ik inmiddels al bijna 7 jaar.
Ik ga de weddenschap aan, met als voorwaarde dat het wel persoonlijk thuis afgeleverd wordt
Ik ga de weddenschap aan, met als voorwaarde dat het wel persoonlijk thuis afgeleverd wordt
-
OnlineADV
- Berichten: 3247
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Bmw 135i N54
Ik wil daar dan wel een filmpje van zien
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46
Re: Bmw 135i N54
Ik mocht er een stukje mee poken bij Madeno Racing
Niet verwacht dat het apparaat zo rap zou zijn, de 135 voelt gewoon als een turbo upgrade tov mijn stock 335 (met remap, walnutblast, nieuwe tubbies)
135 weegt ook wel wat lichter?
Hele leuke auto, aardig verschil met een E92 335, tussengas werkt ook prima
Kortere wielbasis maakt wel meer fun, is allemaal net wat scherper, chasis lijkt daardoor ook wat stijver.
Op naar de verstelbare stabi's, iets meer caster vooral voor high speed corners straks, en dan een sper ... of niet
Heb het idee dat het E92 chasis meer last heeft van het open diff (gewicht, wielbasis?)
Rondje circuit is wel altijd een ander verhaal dan een rondje op straat poken
Niet verwacht dat het apparaat zo rap zou zijn, de 135 voelt gewoon als een turbo upgrade tov mijn stock 335 (met remap, walnutblast, nieuwe tubbies)
135 weegt ook wel wat lichter?
Hele leuke auto, aardig verschil met een E92 335, tussengas werkt ook prima
Kortere wielbasis maakt wel meer fun, is allemaal net wat scherper, chasis lijkt daardoor ook wat stijver.
Op naar de verstelbare stabi's, iets meer caster vooral voor high speed corners straks, en dan een sper ... of niet
Heb het idee dat het E92 chasis meer last heeft van het open diff (gewicht, wielbasis?)
Rondje circuit is wel altijd een ander verhaal dan een rondje op straat poken
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54
De Bmw had na alle upgrades eigenlijk een te slap onderstel, de kw1 schroefset is misschien nog wel minder dan wat er origineel onder zit vermoed ik.
Met de standaard 306pk viel dit niet zo op maar nu met circa 25% meer pk's en circa 25% meer nm's was de 135i nagenoeg oncontrontroleerbaar bij volle acceleratie en op hogesnelheden op slechte wegen.
De Oz achtervelgen raakten de wielkast bij zware belasting of hoge bochten snelheid met de Kw set. Ik had gehoopt dat met de stuggere Ohlins dit verholpen kon worden. Dit is wel geprobeerd, met als resultaat dat ik nog maar 2,5cm veerweg achter had en daarna hard in de bumpstops kwam om te voorkomen dat de achterschermen de band in slijten.
Dus de originele velgen moesten er weer onder (de nieuwe banden weer terug omzetten) en de OZ set kan verkocht worden, jammer.......
Boven op de voorschokbrekers zit een nieuwe topmount plaat met uniball en uniball kooi om Camber en Caster te verstellen.
Deze variant wordt in de autosport regelmatig gebruikt waarbij de uniball zowel de radiale als axiale bewegingen moet
kunnen verwerken. De complete set heeft Leo pas gemaakt op de Öhlins voordempers met op maat gedraaide adapters tussen de demper pinnen en uniballs, met extra axiale lagers en hierop aangepaste bovenste veerschotels.
De veren kunnen met de set volledig spanningsvrij bewegen tijdens in- en uitsturen. extra axiale lagers voorkomt
bijgeluiden welke kunnen ontstaan tijdens terugsturen vanuit volledig stuuruitslag. Daarnaast komt het stuur gemakkelijker
terug in de middenstand en verschaffen de axiale lagers een betere (soepelere) rechtuitstabiliteit en vermindert de kans op naar
links of rechts trekken van de auto.
Op de achterschokbrekers (bovenzijde) zitten nieuwe polyurethane rubbers, daar zit standaard slap spul en vervangen kost een paar tientjes als alles toch los is.
De standaard Ohlins veren zijn iets te licht voor het zwaardere werk, de voorzijde is van 60 naar 70nm gegaan en de achterveren van 70 naar 88nm.
De voorzijde staat op 1.6gr camber dit was een 0.6 graad, en achterzijde op 2.1graad camber ipv 1.5.
De demperklicks staan nu op 8 van de 20, zowel voor als achter, ik begon op 18 omdat ik moest wennen vanwege het slappe onderstel wat ik had. De overgang naar ineens heel stug beviel niet.
Vandaag heb ik met de dempersetting lopen spelen, en langzaam steeds wat stijver. 2 tanken benzine er door heen gereden over de mooie groningse landweggetjes waar je nog vrij kunt rijden zonder iemand tot overlast te zijn of bang hoeft te zijn voor je rijbewijs.
Hij stuurt heel erg strak en elke kleine stuurbeweging voel je terug. Het geeft veel vertrouwen en is zo een stuk veiliger dan met de slappe set die eronder zat.
Insturen gaat heel nauwkeurig zonder onderstuur of er net tegen aan als het echt hard gaat, halverwege de bocht komt er overstuur bij
en draaid de wagen mooi om zn middelpunt. Zonder echte drift, maar de belans verandert en hij stuurt daardoor heerlijk de bocht uit. Heel controleerbaar.
Met de standaard 306pk viel dit niet zo op maar nu met circa 25% meer pk's en circa 25% meer nm's was de 135i nagenoeg oncontrontroleerbaar bij volle acceleratie en op hogesnelheden op slechte wegen.
De Oz achtervelgen raakten de wielkast bij zware belasting of hoge bochten snelheid met de Kw set. Ik had gehoopt dat met de stuggere Ohlins dit verholpen kon worden. Dit is wel geprobeerd, met als resultaat dat ik nog maar 2,5cm veerweg achter had en daarna hard in de bumpstops kwam om te voorkomen dat de achterschermen de band in slijten.
Dus de originele velgen moesten er weer onder (de nieuwe banden weer terug omzetten) en de OZ set kan verkocht worden, jammer.......
Boven op de voorschokbrekers zit een nieuwe topmount plaat met uniball en uniball kooi om Camber en Caster te verstellen.
Deze variant wordt in de autosport regelmatig gebruikt waarbij de uniball zowel de radiale als axiale bewegingen moet
kunnen verwerken. De complete set heeft Leo pas gemaakt op de Öhlins voordempers met op maat gedraaide adapters tussen de demper pinnen en uniballs, met extra axiale lagers en hierop aangepaste bovenste veerschotels.
De veren kunnen met de set volledig spanningsvrij bewegen tijdens in- en uitsturen. extra axiale lagers voorkomt
bijgeluiden welke kunnen ontstaan tijdens terugsturen vanuit volledig stuuruitslag. Daarnaast komt het stuur gemakkelijker
terug in de middenstand en verschaffen de axiale lagers een betere (soepelere) rechtuitstabiliteit en vermindert de kans op naar
links of rechts trekken van de auto.
Op de achterschokbrekers (bovenzijde) zitten nieuwe polyurethane rubbers, daar zit standaard slap spul en vervangen kost een paar tientjes als alles toch los is.
De standaard Ohlins veren zijn iets te licht voor het zwaardere werk, de voorzijde is van 60 naar 70nm gegaan en de achterveren van 70 naar 88nm.
De voorzijde staat op 1.6gr camber dit was een 0.6 graad, en achterzijde op 2.1graad camber ipv 1.5.
De demperklicks staan nu op 8 van de 20, zowel voor als achter, ik begon op 18 omdat ik moest wennen vanwege het slappe onderstel wat ik had. De overgang naar ineens heel stug beviel niet.
Vandaag heb ik met de dempersetting lopen spelen, en langzaam steeds wat stijver. 2 tanken benzine er door heen gereden over de mooie groningse landweggetjes waar je nog vrij kunt rijden zonder iemand tot overlast te zijn of bang hoeft te zijn voor je rijbewijs.
Hij stuurt heel erg strak en elke kleine stuurbeweging voel je terug. Het geeft veel vertrouwen en is zo een stuk veiliger dan met de slappe set die eronder zat.
Insturen gaat heel nauwkeurig zonder onderstuur of er net tegen aan als het echt hard gaat, halverwege de bocht komt er overstuur bij
en draaid de wagen mooi om zn middelpunt. Zonder echte drift, maar de belans verandert en hij stuurt daardoor heerlijk de bocht uit. Heel controleerbaar.
Laatst gewijzigd door jacobt op 14 jul 2019, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26713
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Bmw 135i N54
dat zal wel heel dik sturen
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54
Nu de auto een stukje sneller over de landweggetjes gaat lijken de remmen ineens ondermaats .
Op Ebay een mooie set nieuwe schijven kunnen scoren met wat vliegroest, en een set brembo remblokken, weet niet meer welk type.
Zaterdagmiddag ff bezig geweest met monteren, en daarna rijden maar vooral remmen.
En zo gaan we weer verder en verder, nu nog ff Goodrich remleidingen met motul remolie........
Op Ebay een mooie set nieuwe schijven kunnen scoren met wat vliegroest, en een set brembo remblokken, weet niet meer welk type.
Zaterdagmiddag ff bezig geweest met monteren, en daarna rijden maar vooral remmen.
En zo gaan we weer verder en verder, nu nog ff Goodrich remleidingen met motul remolie........
Laatst gewijzigd door jacobt op 17 aug 2019, 07:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Bmw 135i N54
Ik denk dat je een paar air ducts naar de schijven moet maken, die kunnen wel wat koeling gebruiken Ik was wel te spreken over de remmerij maar dit ding maakt nu echt wel serieus tempo
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54
Die remmen waren ook echt goed Niels, maar nu alles gevoelsmatig 2x zo rap gaat wil je meer remkracht.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Bmw 135i N54
mooie aanpassingen, goed bezig! als je ff snel kijkt lijkt het net alsof je de emmer als assteun gebruikt
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54
Zomervakantie, druk met de Bmw in de weer.
Heel veel upgrades en veranderingen, maar weinig tijd om ff te posten.
Die Grijze Oz die ik eerst had aangeschaft was te breed in combi met verkeerde Et waarde voor de 135i.
Daarom die verkocht aan een forumlid en zelf maar weer op zoek naar de perfecte set.
Deze kleur vind ik persoonlijk wennen OZ Mat Bronze. Een losse velg is porno, maar op de auto wist ik het niet.
Uit eindelijk heel tevreden, de auto kleur is apart en de velgen ook. De combi is uniek vermoed ik
De pasvorm achter is nu perfect, hij raakt niks en het scheelt een paar milimeter.
Later zal ik hopelijk laten zien hoe een Rem upgrade naar Bmw M4 remmerij rondom eruit zal zien, met de 2delige M4 schijven 380mm en 370mm in de 18 Inch wielen. De blauwe klauwen staan er heel dik onder, al zeg ik het zelf. Het passen en meten is nog niet klaar, de voorzijde is helemaal passend, nu de achterzijde nog. Wordt vervolgd.
Heel veel upgrades en veranderingen, maar weinig tijd om ff te posten.
Die Grijze Oz die ik eerst had aangeschaft was te breed in combi met verkeerde Et waarde voor de 135i.
Daarom die verkocht aan een forumlid en zelf maar weer op zoek naar de perfecte set.
Deze kleur vind ik persoonlijk wennen OZ Mat Bronze. Een losse velg is porno, maar op de auto wist ik het niet.
Uit eindelijk heel tevreden, de auto kleur is apart en de velgen ook. De combi is uniek vermoed ik
De pasvorm achter is nu perfect, hij raakt niks en het scheelt een paar milimeter.
Later zal ik hopelijk laten zien hoe een Rem upgrade naar Bmw M4 remmerij rondom eruit zal zien, met de 2delige M4 schijven 380mm en 370mm in de 18 Inch wielen. De blauwe klauwen staan er heel dik onder, al zeg ik het zelf. Het passen en meten is nog niet klaar, de voorzijde is helemaal passend, nu de achterzijde nog. Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door jacobt op 14 sep 2019, 03:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54
Komende tijd nog grote aluminium radiateur.
H&R stabis voor en achter
Upgrade front Ohlins dempers naar M3
Remmen M4
Air scoops
H&R stabis voor en achter
Upgrade front Ohlins dempers naar M3
Remmen M4
Air scoops
- Martijn_bmw
- Berichten: 26713
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Bmw 135i N54
Staat idd goed die bronze wielen!
-
- Berichten: 51377
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Bmw 135i N54
Mooi, maar ik zie de foto's niet hierboven(?)
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Bmw 135i N54
Je maakt er een pareltje van!
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Bmw 135i N54
Staat goed die velgen Jaap!
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: Bmw 135i N54
Dat staat beter dan ik dacht toen ik de tekst las. Gaaf ding zeg!
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Bmw 135i N54
Mooie velgen. De auto wordt zo wel een begeerlijk geheel.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Bmw 135i N54
Je bent er een perfecte auto van aan het maken! Chapeau.
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: Bmw 135i N54
Heerlijke auto aan het worden. Maar begrijp ik goed dat dit een daily driver is? Is het dan niet wat too much? Met alle specs lijkt het wel een tracktool.....
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54
Dank jongens.
Ik ben inderdaad aan t bouwen wat ik denk dat voor mij perfect is, maar ( misschien lijkt het anders) niet met onbeperkt budget alles maar kopen. Ik ben inmiddels een eBay Ninja geworden en zoek overal naar 66% van nieuwprijs en vaak 50%. Ohlins was een uitzondering, die was met de camberplates nieuw. De M4 remmen waar ik nu nog mee op de oprit aan passen en meten ben, ben ik straks trots op, dat was ( en is) niet eenvoudig. En de achterzijde is nog niet af. Wat een werk........ zonder brug thuis en fatsoenlijk gereedschap.
Ik wilde dit niet, maar kan eigenlijk niet stoppen. Het is zo’n heerlijke wagen, maar kan ook nog zoveel beter. 13 november moet ie af zijn, 14 nov lekker dagje Spa.
Megane diesel is de daily, de 135i staat altijd binnen en rijd ik meestal zondags ff bij mooi weer, en in vakanties. En inderdaad alles wordt gebouwd om op het circuit niet te piepen en kraken. Binnenkort wat updates , maar eigenlijk nog te druk met sleutelen/ passen & meten.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Bmw 135i N54
jacobt schreef: ↑18 aug 2019, 21:44 Ik ben inmiddels een eBay Ninja geworden en zoek overal naar 66% van nieuwprijs en vaak 50%. Ohlins was een uitzondering, die was met de camberplates nieuw. De M4 remmen waar ik nu nog mee op de oprit aan passen en meten ben, ben ik straks trots op, dat was ( en is) niet eenvoudig. En de achterzijde is nog niet af. Wat een werk........ zonder brug thuis en fatsoenlijk gereedschap.
Ik wilde dit niet, maar kan eigenlijk niet stoppen. Het is zo’n heerlijke wagen, maar kan ook nog zoveel beter.
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54
Tijdje geleden de H&R stabi's gemonteerd waarvan werd gezegd dat het de laatste puntjes op de i zetten qua weggedrag.
Het kantelen van de carrosserie is zeker verbeterd, het geheel geeft meer vertrouwen.
Om de stangen achter te monteren moest het subframe los en daar zagen we aluminium subframe bussen van de M3, daarmee zit het subframe hard bevestigd zonder flex aan de carrosserie. De oude eigenaar gaf dit al aan, maar het klopt .
Voor de stalen Goodridge remleidingen moest het subframe ook zakken, dus dit moest een gecombineerde klus worden.
Rempedaal is iets harder.
Het kantelen van de carrosserie is zeker verbeterd, het geheel geeft meer vertrouwen.
Om de stangen achter te monteren moest het subframe los en daar zagen we aluminium subframe bussen van de M3, daarmee zit het subframe hard bevestigd zonder flex aan de carrosserie. De oude eigenaar gaf dit al aan, maar het klopt .
Voor de stalen Goodridge remleidingen moest het subframe ook zakken, dus dit moest een gecombineerde klus worden.
Rempedaal is iets harder.