bmw e28 m106 turbo 811pk/1000nm
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Vandaag naar de dyno geweest..
Eerst de lowboost opnieuw afgesteld.
De veerdruk is nu iets lager, waarschijnlijk omdat de eerste keer de veer nieuw was iets meer druk gedraaid toen.
stippellijn was het oude vermogen.
Nu op lowboost dus iets minder druk en vermogen
Toen alle benzine uit de tank gehaald, en 30L 98 en 150ml octaanbooster in de tank gegooid.
Toen langzaam de druk opvoeren, alleen werd hij bij 1.5bar heel erg pingel gevoelig.
Waarschijnlijk komt dat omdat de 98 en octaanbooster niet zo heel klopvast is..
Toen geprobeerd om de druk op te voeren maar toen was het turbinewiel te klein en ging hij niet heel erg veel vermogen meer maken..
Toen afgesproken om de 1.5bar map er terug in te zetten.
Om echt meer vermogen te maken moet ik turbinewiel vergroten en water meth kitje installeren om meer voorontsteking te draaien.
Maar nu is de eindstand 630pk en 830nm koppel, wat natuurlijk ook goed van zijn plek gaat..
Eerst de lowboost opnieuw afgesteld.
De veerdruk is nu iets lager, waarschijnlijk omdat de eerste keer de veer nieuw was iets meer druk gedraaid toen.
stippellijn was het oude vermogen.
Nu op lowboost dus iets minder druk en vermogen
Toen alle benzine uit de tank gehaald, en 30L 98 en 150ml octaanbooster in de tank gegooid.
Toen langzaam de druk opvoeren, alleen werd hij bij 1.5bar heel erg pingel gevoelig.
Waarschijnlijk komt dat omdat de 98 en octaanbooster niet zo heel klopvast is..
Toen geprobeerd om de druk op te voeren maar toen was het turbinewiel te klein en ging hij niet heel erg veel vermogen meer maken..
Toen afgesproken om de 1.5bar map er terug in te zetten.
Om echt meer vermogen te maken moet ik turbinewiel vergroten en water meth kitje installeren om meer voorontsteking te draaien.
Maar nu is de eindstand 630pk en 830nm koppel, wat natuurlijk ook goed van zijn plek gaat..
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Best indrukwekkend!
- Tim N
- Berichten: 7747
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Das geen kattenpis
- Booooh
- Berichten: 3413
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Mooie waarden , powerband vind ik alleen wel een beetje kort als ik naar de grafiek kijk (maar wellicht vertekend dat wat), lijkt even te duren voordat het vermogen er in komt (als het komt dan wel extreem , heeft wat weg van mijn EVO7 setup toentertijd), je draait toch wel meer dan 6500 toeren zeker?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26608
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Heel indrukwekkend en gaaf!
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Aangezien het vermogen na 6300rpm meteen afbuigt heeft (veel) verder door gaan geen zin dus vermoedelijk is 6500- 6750 wel de max en prima m.i. De power band is idd maar een goede 2500rpm maar dat is gewoon het gevolg van een grote turbo, wil je een breder bereik dan zal er een kleinere bij op moeten.
Mooie krommes zo, wat een beest van een wagen
-
OnlineRS-Ron
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Prachtig monster. Ik krijg steeds meer de kriebels van oudere modellen. Lekker van genieten en aan blijven passen naar wens
Gr Ron
Gr Ron
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Ik draai momenteel inderdaad maar 6500toeren, in de toekomst misschien nog eens meer.Booooh schreef: ↑01 sep 2019, 03:49 Mooie waarden , powerband vind ik alleen wel een beetje kort als ik naar de grafiek kijk (maar wellicht vertekend dat wat), lijkt even te duren voordat het vermogen er in komt (als het komt dan wel extreem , heeft wat weg van mijn EVO7 setup toentertijd), je draait toch wel meer dan 6500 toeren zeker?
Dat opspoelen van de turbo komt inderdaad omdat de turbo groot is.
Ik wilde hem eerder laten spoelen door een grotere downpipe maar helaas werkte dat niet, maar u is er ook gewoon rustig mee te cruisen zonder dat de turbo er gelijk inklapt.
Volgend jaar een beter flowend/groter turbinewiel erin, of een nieuw turbinehuis en dan gaan we weer eens kijken.
Waarschijnlijk dan met watermeth kitje erop om meer voorontsteking te kunnen draaien.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Beetje aan het sprinten geweest met een performancebox om tijden te meten van 0-100, 100-150 en 100-200..
Paar leuke tijden gereden alleen met een oude getrag 265 schakelt dat niet heel lekker, dus met een modernere bak moet dit nog te verbeteren zijn met een halve seconde.
Van 100-150 gaat het ook lekker in zijn 3e versnelling
Toen zei de bak je doet het zelf maar[emoji51].
De 2e en de 3e versnelling liggen eruit..
Ik was al een paar maanden aan het nadenken om van de winter een andere bak te monteren, dus deze plannen nu maar doorzetten..
Ik ga proberen om een dct bak uit een m4 in de e28 te bouwen, dat is een bak met dubbele koppeling..
Op de dctbak moet dan een soort van standalone ecu gemonteerd worden.
De normale drive gaat er uit, en er komt een schakelmechanisme in van een bmw e39
Het koppelingspedaal moet omgebouwd worden naar electrische, een sensor erop zetten en die word weer gekoppeld aan de bak.
Als het schakelmechanisme in zijn drive staat geeft hij een seintje naar de bak en dan schakelt hij in zijn vrij.
Duw je de pook naar links (de sportstand) en duw je de pook 1 tik naar voren schakelt hij de bak in zijn 1 en kan je op de koppeling wegrijden en dan overschakelen door de pook steeds tikje naar voren te duwen (sequentieel schakelen)
En terug schakel je door de pook een tikje naar je toe te trekken..
En je zet hem in de achteruit door hem van zijn vrij de pook naar links te trekken en dan de pook tikje naar voren duwen het zelfde als naar de 1e versnelling alleen houd je hem nu halve seconde vast en schakelt hij zijn achteruit in.
Dus het koppelings gedeelte gaat er compleet uit inclusief vliegwiel.
Een starterkrans van een m30 automaat word dan gemonteerd.
Bak heb ik gescoord in duitsland en als het goed is die onderweg.
Adapterplaat moet ik nog kopen en een splinehube om de as van de bak te koppelen aan de motor.
Type ecu ben ik nog niet helemaal over uit.
In zweden is er iemand die maakt ze, maar als het goed is komt er binnenkort nog een ander systeem op de markt en die kan je aan de ecu koppelen en dan kan je de normale drive nog wel gebruiken, en heb je geen electronisch koppelingspedaal nodig.
Ook moet ik nog plekje vinden voor de oliekoeler van de bak..
Dus voor mij zit tot maart het boostseizoen erop
Paar leuke tijden gereden alleen met een oude getrag 265 schakelt dat niet heel lekker, dus met een modernere bak moet dit nog te verbeteren zijn met een halve seconde.
Van 100-150 gaat het ook lekker in zijn 3e versnelling
Toen zei de bak je doet het zelf maar[emoji51].
De 2e en de 3e versnelling liggen eruit..
Ik was al een paar maanden aan het nadenken om van de winter een andere bak te monteren, dus deze plannen nu maar doorzetten..
Ik ga proberen om een dct bak uit een m4 in de e28 te bouwen, dat is een bak met dubbele koppeling..
Op de dctbak moet dan een soort van standalone ecu gemonteerd worden.
De normale drive gaat er uit, en er komt een schakelmechanisme in van een bmw e39
Het koppelingspedaal moet omgebouwd worden naar electrische, een sensor erop zetten en die word weer gekoppeld aan de bak.
Als het schakelmechanisme in zijn drive staat geeft hij een seintje naar de bak en dan schakelt hij in zijn vrij.
Duw je de pook naar links (de sportstand) en duw je de pook 1 tik naar voren schakelt hij de bak in zijn 1 en kan je op de koppeling wegrijden en dan overschakelen door de pook steeds tikje naar voren te duwen (sequentieel schakelen)
En terug schakel je door de pook een tikje naar je toe te trekken..
En je zet hem in de achteruit door hem van zijn vrij de pook naar links te trekken en dan de pook tikje naar voren duwen het zelfde als naar de 1e versnelling alleen houd je hem nu halve seconde vast en schakelt hij zijn achteruit in.
Dus het koppelings gedeelte gaat er compleet uit inclusief vliegwiel.
Een starterkrans van een m30 automaat word dan gemonteerd.
Bak heb ik gescoord in duitsland en als het goed is die onderweg.
Adapterplaat moet ik nog kopen en een splinehube om de as van de bak te koppelen aan de motor.
Type ecu ben ik nog niet helemaal over uit.
In zweden is er iemand die maakt ze, maar als het goed is komt er binnenkort nog een ander systeem op de markt en die kan je aan de ecu koppelen en dan kan je de normale drive nog wel gebruiken, en heb je geen electronisch koppelingspedaal nodig.
Ook moet ik nog plekje vinden voor de oliekoeler van de bak..
Dus voor mij zit tot maart het boostseizoen erop
- Booooh
- Berichten: 3413
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Mooie waarden!! En mooie plannen weer, respect voor de drive om dat allemaal te doen
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Vet! Die orange e36 heeft toch ook dct eronder geknutseld?
0-100 valt me tegen , veel wielspin?
100-150 tijd ben ik jaloers op.
100-200 tijd nieuwsgierig naar.
Iemand zo'n meet instrument ergens in buurt van Arnhem?
0-100 valt me tegen , veel wielspin?
100-150 tijd ben ik jaloers op.
100-200 tijd nieuwsgierig naar.
Iemand zo'n meet instrument ergens in buurt van Arnhem?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26608
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Gaaf project weer om zo’n DCT bak erin te sleutelen
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
+1! Geweldig om een DCT er in te sleutelen
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Deze auto wordt alleen maar bruter..!
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
0-100 komt omdat de turbo in de 1e versnelling nauwlijks op en in zijn 2 wielspin komt ook omdat de semislicks nog koud waren.Jeffrey026 schreef: ↑23 sep 2019, 20:19 Vet! Die orange e36 heeft toch ook dct eronder geknutseld?
0-100 valt me tegen , veel wielspin?
100-150 tijd ben ik jaloers op.
100-200 tijd nieuwsgierig naar.
Iemand zo'n meet instrument ergens in buurt van Arnhem?
Als de banden warm zijn plakken ze heerlijk.. die tijd is nog veel te verbeteren door bijv met launch control in zijn 2 weg te rijden, maar wilde alles beetje sparen, want zo heb ik mijn vorige as kapot gedraaid.
En schakeltijd is super lang kan je zien, ik denk dat met de dct minimaal een halve seconde er vanaf kan..
100-150 ben ik zeer tevreden over ja.
100-200 had ik een tijd van 7,5seconde maar dat is slecht omdat ik toen mis schakelde en de bak kapot ging.. dus die is ook nog zeker te verbeteren..
-
Online
- Berichten: 4977
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Kun je het op schakelen en terug schakelen ook omdraaien?
Dat is in basis logischer.
Bij afremmen dus naar voren drukken en andersom.
Dat is in basis logischer.
Bij afremmen dus naar voren drukken en andersom.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Klopt ik was inderdaad even verkeerd.. je tikt hem naar voren voor zijn 1 en dan naar je toe trekken om op te schakelen.. en terug schakelen naar voor duwen.. mijn fout
- JdBn
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: E91 335d & A112 Abarth
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Heel vet, 600+pk en DCT in een e28
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Pffft, knap zeg dat je dit allemaal zelf kan! Echt een mooi project zo.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Weer beetje spullen aan het verzamelen geweest voor de dct ombouw:
Automaat oliekoeler
Parkeerstandvergrendeling en oliekoelerslang verloop:
Het e39 schakelmechanisme is ook klaar ik heb meer onderdelen over dan dat er nog op zitten:
Vergrendelsteuntje gemaakt:
Nu is het wachten op de bak
Automaat oliekoeler
Parkeerstandvergrendeling en oliekoelerslang verloop:
Het e39 schakelmechanisme is ook klaar ik heb meer onderdelen over dan dat er nog op zitten:
Vergrendelsteuntje gemaakt:
Nu is het wachten op de bak
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
-
OnlineDjessey
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Jaaaaa! Nog een DCT swap op het forum. Echt onwijs gaaf dit. Ik zie dat je hebt gekozen voor de DGKecu! Er zijn ook nog wat alternatieven mocht je daar benieuwd naar zijn. Ik ben zelf een LS1 DCT swap aan het doen, maar hoor gemengde dingen over de DGK en heb zelf voor een andere aansturing gekozen.
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
.
Laatst gewijzigd door Walter op 16 mei 2020, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26608
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Heel gaaf dat blok in een e21 ben heel benieuwd
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: 1234pk6, De fiscalist, Google [Bot], Joost H., Mark 320iS, Ti-Tourist (Erik) en 45 gasten