BMW E87 130i (P.13 - Vanos filters/DISA/Meppen)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: BMW E87 130i (Alcantara stuur opgeknapt P8.)

Bericht door RS-Ron » 05 jan 2021, 17:17

Ok, ben niet thuis in de 1 serie, kwam ze voor de Mini tegen, vond ze opvallend lichtgewicht.

Gr Ron

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW E87 130i (Alcantara stuur opgeknapt P8.)

Bericht door MartijnGizmo » 07 jan 2021, 12:35

Str8Six schreef: 05 jan 2021, 16:43 Andere optie is Motec Nitro, deze kun je desgewenst in elke ET waarde aanvragen en worden ze gemaakt (custom build)
Heb ik ook eens naar gekeken, maar dan moet je wel minimaal 8 velgen afnemen. Voordeel is wel dat je dan geen multisteek hebt.

Obbe
Berichten: 713
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: 130
Locatie: Rotterdam

Re: BMW E87 130i (Alcantara stuur opgeknapt P8.)

Bericht door Obbe » 07 jan 2021, 12:58

Toevallig gister een mailtje naar Motec verstuurd met een vraag naar de Nitro's voor onder de 130. Als je er inderdaad 8 moet afnemen kunnen we misschien samen bestellen.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: BMW E87 130i (Alcantara stuur opgeknapt P8.)

Bericht door StefanW » 07 jan 2021, 21:13

Krijgen we dan ook korting als we er 12 bestellen? :)

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW E87 130i (Alcantara stuur opgeknapt P8.)

Bericht door Robe36 » 07 jan 2021, 22:10

Heb zelf een setje Motec MCR3 'hypermesh' 9x17 et30 gekocht voor op mijn e36. Wellicht is dat design een optie voor je 130?

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E87 130i (Alcantara stuur opgeknapt P8.)

Bericht door TLRS » 07 jan 2021, 23:43

Als het echt moet kun je de bovenkant van de wielen wat naar binnen krijgen met een camberplate. Met een vaste die het originele toplager behoudt, kost het je dan normaal gesproken geen comfort.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW E87 130i (Alcantara stuur opgeknapt P8.)

Bericht door Eeuwe » 16 feb 2021, 19:40

Zojuist gespot thv. de Ketelbrug.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW E87 130i (Alcantara stuur opgeknapt P8.)

Bericht door Eeuwe » 16 feb 2021, 19:57

En nu nog een keer bij Almere :lol:

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E87 130i (Alcantara stuur opgeknapt P8.)

Bericht door Str8Six » 16 feb 2021, 22:37

Haha dat kan goed kloppen. Waar reed jij in?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW E87 130i (Alcantara stuur opgeknapt P8.)

Bericht door Eeuwe » 16 feb 2021, 22:51

Iets op grijs kenteken dat niet harder dan 90 km/u loopt :lol:

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E87 130i (Alcantara stuur opgeknapt P8.)

Bericht door Str8Six » 09 mar 2021, 13:52

De 130i gaf enkele weken tijdens de winterkou een foutmelding en liep af en toe op 5-cilinders. Ik dacht gelijk aan bobines, aangezien ik hiervan 2 jaar geleden eens 1 losse heb vervangen, maar de rest niet. Vriend van mij had deze toevallig liggen (verkeerde voor zijn auto), dus alle 6 (samen met de bougies) vervangen. Helaas geen verschil. Ik had er ook eigenlijk mee willen wachten tot ik de kleppendeksel pakking had vervangen, omdat deze al sinds aankoop zweet. Hierdoor komt er olie rond de bougieschachten en op de lambdasondes terecht.

De foutmelding wees ook op een lambdasonde, dus vervolgens alles maar vervangen bij The Engineers Garage in Breukelen. Lambdasonde, kleppendekselpakking, en valvetronic pakking. Alles zag er nog netjes uit onder de kleppendeksel, geen olie slush of aanslag eigenlijk.
Voor:
Afbeelding

Tijdens:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de korte termijn planning staan nog: andere lambdasonde (achterste) vervangen en kettingspanner vervangen (revised partnr van BMW vanaf 2009, met hogere veerspanning dan van 2005-2009 is gebruikt), dan kunnen we er weer even tegenaan :thumbup:

Kwam ooknog een plaatje tegen van de (tweedehands) strutbrace die enige tijd geleden is geplaatst:
Afbeelding

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E87 130i (Kleppendeksel P9.)

Bericht door Str8Six » 08 mei 2021, 09:32

Afgelopen maand via DF een avondsessie gedaan op Zandvoort, waarna de remmen wel wat tekortkomingen lieten zien. Ze waren al niet super meer, beide voor-klauwen waren al eens gereviseerd. Echter bleef rechtsvoor af en toe nog steeds even 'plakken'. Na de circuit sessie was ook rechtsachter helemaal op, waarna ik heb besloten maar een upgrade te plaatsen. Standaard 130i klauwen, schijven en blokken zijn al niet super goedkoop, dus maar eens rondgekeken naar mogelijke upgrades. Ik rij niet veel op het circuit (paar keer per jaar max), dus zocht een beetje een compromis tussen kosten, looks en wat extra remvermogen.
Afbeelding

De volgende opties overwogen:
- BMW Performance 6-zuiger klauwen (5.1kg), dit zijn dezelfde als standaard op een 135i zitten maar dan in het goud met 338mm x 26mm tweedelige schijven. Supergaaf om te zien, en redelijk compacte klauw. Voordeel is hier dat 17inch wielen overheen passen, en het natuurlijk een volledig OEM optie is. Nadeel is dat ze slecht te krijgen zijn, erg duur zijn en ik weleens verhalen heb gehoord over zuigers die kapot gaan. Wel veruit de mooiste optie imo, en heb wel een tijdje schade-autosites in de gaten gehouden, maar helaas zijn er niet zoveel 135i's te vinden.

- BMW F3X M-sport 2-zuiger klauwen (3.6kg), dit zijn de blauwe (of zilveren) klauwen die ook vaak als upgrade worden geïnstalleerd met 340mm x 30mm tweedelige schijven. Nieuw helaas ook vrij prijzig (Sanders aanbod kwam helaas net wat te laat), en was niet helemaal overtuigd van het felle blauw op een wat oudere BMW.

Uiteindelijk gekozen voor het volgende:
- BMW E9X 335i 1-zuiger klauwen (3.2kg), dit zijn grotere klauwen van aluminium, hier passen dan 348mm x 30mm schijven tussen. Standaard op de 335i zijn dit geen tweedelige schijven, maar hier blijken de Z4 35i(s) schijven vaak als upgrade te worden geïnstalleerd, dus dat heb ik ook maar gedaan :tooth: . Daarnaast had Nick van TEG uitgevonden dat hier dan weer E9X M3 sportblokken tussenpassen (34112283764), welke nieuw via BMW 450,- kosten, made by Textar, wat dan ook flink scheelde.
Afbeelding

Daarnaast was ik toe aan een nieuw setje velgen, heb gekozen voor styling 216. Wou eerst graag een setje Protracks, maar ik blijf originele wielen echt mooier vinden. De remmen passen er gelukkig (net) in :lol:
Afbeelding


Dan de bandenkeuze:
Zoals gezegd, ik rij weleens op het circuit, maar dat is verwaarloosbaar icm normaal gebruik. Rij vooral woon-werk verkeer, dus een semi slick leek mij niks qua slijtage en in de regen. Daarnaast zweren veel mensen op een 130i bij wat speelsere banden met juist minder grip, wat ik wel kan beamen als ik met mijn winterbandjes rijdt. Enige is wel dat ik de auto 90% voor langere afstanden/woon-werk gebruik, dus kwam toch op het semi-sportieve segment uit met veel grip.

Op mijn vorige Michelin PS4 banden erg lang naar tevredenheid gereden (40.000km), maar dit is niet echt een sportieve band. Beetje wollig, wel superveel grip. Logische stap zou dan de PS4S zijn, ware het niet dat deze bijna 2x zo duur zijn, terwijl het (volgens test van Tyre-Review) meer een nuance verschil is. Daarom gekozen voor de directe concurrent van de PS4S, de Goodyear Eagle F1 Supersport!

Erg benieuwd naar, zitten qua prijsniveau op de normale PS4, maar worden altijd vergeleken met de PS4S. Iets meer afrolgeluid, en iets steviger wang, maar niet iets dat het prijsverschil teniet doet. Hopelijk slijten ze niet 2x zo hard :)

Verder hebben de mannen van TEG de olie gewisseld, evenals de (sper)diff-olie. Hij kan er weer even tegenaan!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E87 130i

Bericht door Martijn_bmw » 08 mei 2021, 09:41

Mooie upgrades weer! Blijft gaaf om te zien het werk van TEG

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: BMW E87 130i

Bericht door Emiel » 08 mei 2021, 11:02

Grappig dat we in dezelfde dagen een 216 set scoren en erop leggen.

Nu weet ik wel alvast dat de remmen passen met deze velgen ;)

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 589
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: BMW E87 130i

Bericht door Dimitri » 08 mei 2021, 11:23

Dat is wel sexy zo zeg, styling216 helemaal gevuld met klauw en schijf..

KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E87 130i

Bericht door KoenM » 08 mei 2021, 11:49

Staat er mooi bij zo!

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: BMW E87 130i

Bericht door jessedehaan » 08 mei 2021, 14:45

Goed uitzoekwerk en mooie keuzes zeg, ziet er geweldig uit.
Merk je in het dagelijks verkeer ook het verschil in remkracht, en -dacht ik- wat extra onafgeveerd gewicht?

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: BMW E87 130i

Bericht door bartb » 08 mei 2021, 20:22

Mooie upgrades weer HJ!

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: BMW E87 130i

Bericht door coolfan » 08 mei 2021, 20:34

Interessant en hele mooie Auto!! Leuk het blok open te zien. Heb de mijne na bijna 300k open gezien toen de klepdekselpakking lek was en toch best complexe technologie die valve tronic en nooit problemen gehad. Remmen zijn btje zwak klopt en merkte dat ook na een dagje op Assen.

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E87 130i

Bericht door Str8Six » 08 mei 2021, 21:12

jessedehaan schreef: 08 mei 2021, 14:45 Goed uitzoekwerk en mooie keuzes zeg, ziet er geweldig uit.
Merk je in het dagelijks verkeer ook het verschil in remkracht, en -dacht ik- wat extra onafgeveerd gewicht?
Heb nog niet superveel gereden, maar qua gewicht ga ik het niet merken denk ik. De klauwen zijn ongeveer even zwaar/licht als origineel, de schijven ietsje zwaarder (maar dus wel aluminium hart). De banden zijn wel een fractie harder dan de Michelins, maar dat was ook verwacht.
Binnenkort maar even wat beter uitproberen :blink:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E87 130i

Bericht door matthyssie » 09 mei 2021, 16:00

Goed bezig, je past er goed op :)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E87 130i

Bericht door Knot » 09 mei 2021, 21:16

Had je niet meteen betere blokken willen hebben ipv oem?

Goodyear gehad, de eagle f1 as3 maar die vond ik te soft op de wangen, wel lekker stil. Hoop dat deze dan wel echt een stugge wang hebben voor je.

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E87 130i

Bericht door Str8Six » 10 mei 2021, 21:14

Knot schreef: 09 mei 2021, 21:16 Had je niet meteen betere blokken willen hebben ipv oem?
Het zijn eigenlijk al vrij sportieve/goede blokken. Het is het upgrade (performance) blok dat leverbaar was op de E9X M3, wat Textar S4007 is. Deze zaten oa ook op de ringtaxi's destijds.

Aldus BMW:
Sport brake pad - derived from
motorsport applications - with
increased performance over standard
and competition brake pads. Regarding
application noise-


Denk dat ze met mijn gebruik wel perfect zijn, een nog sportiever blok heeft ook weer extra nadelen (slijtage, meer geluid).

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E87 130i

Bericht door Knot » 10 mei 2021, 21:51

Oke, ik vind mijn M remmen ook altijd prima, zelfs een paar rondjes circuit maar schrok bij het horen van de naam textar omdat ik die in standaard vorm ooit in 6 rondjes nordschleife van nieuw naar kaal reed op de achteras.

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E87 130i

Bericht door Str8Six » 10 mei 2021, 22:39

Ze hebben verschillende lijnen/kwaliteiten natuurlijk, maar over het algemeen staat het goed bekend volgens mij, en zijn in dit geval dus de oem leverancier.

Textar is onderdeel van TMD, waar ook bijvoorbeeld Pagid onder valt. Volgens sommige Amerikanen zijn het gewoon omgelabelde Pagid Rs19 blokken, maar dat heb ik niet bevestigd gezien

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten