BMW E87 130i (P.13 - Vanos filters/DISA/Meppen)
- Paskal
- Berichten: 3674
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
Ook in 2006 had je uiteraard drukke momenten maar overall was het wel vele malen rustiger dan nu. Wel geweldig om die oude beelden weer eens te zien
Speciaal voor Robin nog een 2003-foto van de 309 16V in Ringtrim van Rens:
En hier nog een DF-er op zijn brommer in 2003. Wat was dat altijd gaaf om hem op snelheid voorbij te zien komen
Ook in 2006 was de Ring al Porsche-domein....
Speciaal voor Robin nog een 2003-foto van de 309 16V in Ringtrim van Rens:
En hier nog een DF-er op zijn brommer in 2003. Wat was dat altijd gaaf om hem op snelheid voorbij te zien komen
Ook in 2006 was de Ring al Porsche-domein....
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
- matthyssie
- Berichten: 6006
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
Superleuk! Kunnen we geen draadje over de ring pre-2010 starten? Niet dat ik toen al een rijbewijs had, maar leuk om te zien is het wel!
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
Ja zou super zijn.
Mijn dag is alvast met een smile begonnen!
Mijn dag is alvast met een smile begonnen!
-
- Berichten: 51379
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
Dank Paskal.
Ik heb nooit Ford hân. Wol wurke by 'n dealer hjirre. Henk dus ek.
Ha, dat is Hylke. Die bijrider dat is was Henk mien collega een pear ier derfoor.
Ik heb nooit Ford hân. Wol wurke by 'n dealer hjirre. Henk dus ek.
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
-
- Berichten: 51379
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
Henk is nog 'n mooier verhaal:)
Mag dat hier?
Mag dat hier?
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
- Hielke
- Berichten: 11440
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
Tuurlijk. Waarschuw ze maar. Dan weten ze waar die Trackday rijerij op uit kan draaien. Haha.
Henk kon op goeie dagen trouwens een best potje sturen. Het was zijn Cosworth waar ik mee reed. En nee, er zat in die ronde niemand achterin.
-
- Berichten: 51379
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
En dat kabaal dan van André en (?) die we horen in 't begin?
Henk heeft zich laten tunen en is nu een zij.
Henk heeft zich laten tunen en is nu een zij.
- Hielke
- Berichten: 11440
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
Volgens mij is Andre die dag de baan niet eens op geweest. Dit was zijn eerste Ringbezoekje. Hij was mee als passagier maar het ging ‘m na het zien van zoveel dwaasheid dun door de broek. Gelukkig heeft ie later de knop weten om te zetten.
-
- Berichten: 11233
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
1997 toen had ik alleen een vw caddy. lol
Mooie beelden. Ik denk dat ik ook nog wel ouwe beelden van de ring heb. Zal ook wel wat uploaden.
Mooie beelden. Ik denk dat ik ook nog wel ouwe beelden van de ring heb. Zal ook wel wat uploaden.
-
- Berichten: 51379
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
Mooi, want ik zocht op jouw YouTube videos dat jij in je EVO 5/6(?) achter die Sierra dweil aan knalt op de NS:)
- Hielke
- Berichten: 11440
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
Zal je een mooi verhaal vertellen. Heb het al eens eerder opgeschreven geloof ik. In m'n diensttijd van 1986-1987 zat ik in de vele loze uurtjes in de kazerne in Tilburg en Harderwijk vaak Duitse autoboekjes te lezen. En dan las ik wel eens iets over de Nordschleife. Lange baan, mooie omgeving, Touristenfahrten, die dingen. Maar er via media ooit iets over gezien te hebben was er toen nog niet bij. Of ik nou nog in dienst zat of niet, maar in '87 zijn we er voor het eerst naartoe getuft. Opstapplaats Breidscheid werd toen nog actiever gebruikt. Wij daarlangs rijden. Niet eerst even de auto uit om te vragen of we er waren of even die trappen bij de overbrugging oplopen, nee. Want daar staat een ouwe Wilhelm met een lederen tasje aan nek en op z'n buik bungelend bij een slagboom. Alsof je helemaal terug bent in '40-'45. Een soort Absperrung. Ik rij ernaartoe, aardige Wilhelm, hij reikt me uit dat tasje een kaartje aan. Of ik even 5 of 7 (weet het niet meer) Deutschmark wil betalen. Beetje lullig om dan te vragen wat dat hier is en waarvoor ik ga betalen. Dus betaald, en hop daar gaat de slagboom open. Vreemd bochtje zo steil naar rechts en naar boven maar ok. Denk dat we een km of twee in heerlijke onnozelheid gereden hebben (we wisten eigenlijk niet goed of dit nou de baan was) voordat er een achterligger op hoog tempo voorbij komt zetten. Ja, dit is het dus Zo ging dat in die tijd.
Heb in die jaren '87 tot '92 misschien per jaar 2 ronden gereden. Ieder jaar wist je een beetje meer van de baan maar eigenlijk wist je nog helemaal niks. Maar wel op tempo willen rijden natuurlijk. Ieder eerste rondje van een volgend jaar voelde weer alsof je het voor de eerste keer meemaakte. Dat stoorde me al vanaf het begin. Maar het duurde dus een ronde of 14 in totaal totdat ik van mensen in de Alfa Romeo club een copie van een videoband met daarop een mooi opgenomen online ronde wist te bemachtigen. En toen was het klaar. Die videoband mooi wat keren gespeeld, in '93 of '94 een Ford Mondeo 1.8 gehuurd, en vlot achter elkaar op een zondag 7 ronden gereden. En vanaf dat moment zat ie erin.
Van '94 tot 2001 slechts éémaal op De Ring geweest en één rondje gereden. Dat Cosworth rondje hierboven. In 2001 in het prille interweb tijdperk hadden Andre en ik een mooie onboard ronde van een Brit, Stef Reader op de PC's staan. Gast kon goed sturen in een Subaru GTT. Datzelfde jaar joegen we achter hem aan De Ring over. Denk dat ik op die zondag 3 ronden heb gereden. Van die dag stamt ook het andere Cosworth filmpje waarin Andre in de Mits Evo met cameraman achter me aan zit. Die dag was ik 'pumped up'. We moesten die Stef Reader verslaan. Die adrenaline zie je ook in m'n rijstijl terug. Achteraf niet slim. Maar het ging allemaal goed.
Van 2001 tot 2017 niet weer gereden. Daarna tot nu 4 rondjes met die arme Punto Evo (die nooit een krimp gaf) en 1 rondje met de 118d. Hoe ik ook tel, heb nog steeds geen 30 ronden in totaal op De Ring gereden schat ik in. Maar wel heugelijke rondjes
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
Hmmz.. ik ging ook meteen vrij rap maar vind toch dat ik na een rondje of 200 pas echt een beetje ervaring begon te krijgen over elke centimeter asfalt.
- Hielke
- Berichten: 11440
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
Holy fuck, ik heb toch nog een filmpje uit 1990 op de PC staan. Even bedenken wat ik daarmee doe.
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
Komaan wat een mooie verhalen!
Hiervoor moeten jullie nu per direct een nieuwe topic openen.
Die filmpjes mogen niet verloren gaan.
Heerlijk!
Hiervoor moeten jullie nu per direct een nieuwe topic openen.
Die filmpjes mogen niet verloren gaan.
Heerlijk!
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
Staat klaar voor alle mooie historie te vergaren in 1 topic:
viewtopic.php?f=31&t=39955
Kom maar op met die oude filmpjes!
viewtopic.php?f=31&t=39955
Kom maar op met die oude filmpjes!
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
Weer een Ringtripje gedaan afgelopen weekend, dit keer met de familie ipv autofanaten.
Veel van de omgeving gezien (Koblenz, Vulkaan, Nürburg, Steilstrecke etc etc), maar zondag ook een paar rondjes gedaan. Veel moois gespot natuurlijk.
Eerst zou afgelopen weekend Rad am Ring zijn maar dat ging gelukkig niet door, waardoor er vanaf vrijdagmiddag al gereden kon worden. Zaterdag en zondag VLN lay-out, dus het gehele circuit aan elkaar voor dezelfde ritprijs als normaal.
Zondagochtend was het erg vochtig met af en toe (stort)buien, maar daardoor was de baan wel bijna leeg, wat ik als onervaren ring-ridder eigenlijk wel fijn vind. Kwamen wel al wat takelwagens en baanafsluitingen langs, maargoed.
Rond 12 uur op een opdrogende baan dus een rondje met instructie gedaan:
https://youtu.be/LwYmTgo2_hA?t=34
Ging al een stuk vloeiender dan vorige keer, veel van geleerd. 2 kleine momentjes (07:15 en 10:53), maar weinig bijzonders. Kan de tijd niet echt vergelijken met vorige keer (dat was alleen Nordschleife), maar het was vast sneller.
Later op de middag nog een rondje gedaan met mijn broertje, was zijn eerste keer op de ring. Was een soortgelijk rondje, maar iets drukker.
Nabij Pflanzgarten wederom een gele vlag (net als in het rondje met instructeur), dus ik braaf terug naar 70km/uur zoals was uitgelegd, maar een Seat had dit helaas gemist. Ik zag hem in mijn spiegel aankomen en ik wilde naar links uitwijken, maar dit deed hij ook. Als reactie week ik uit naar rechts, wat hij vervolgens ook deed. Gelukkig stond hij optijd stil. Helaas niet echt duidelijk op beeld (de Gopro filmt alleen vooruit), maar dit had ik graag nog eens teruggezien
https://youtu.be/qXtxVcQJ8zM?t=35
Zondagmiddag bij toeval nog wat andere Df'ers gemeet bij Brünchen en maandag ochtend weer huiswaarts gekeerd. Tijd vliegt altijd daar
Veel van de omgeving gezien (Koblenz, Vulkaan, Nürburg, Steilstrecke etc etc), maar zondag ook een paar rondjes gedaan. Veel moois gespot natuurlijk.
Eerst zou afgelopen weekend Rad am Ring zijn maar dat ging gelukkig niet door, waardoor er vanaf vrijdagmiddag al gereden kon worden. Zaterdag en zondag VLN lay-out, dus het gehele circuit aan elkaar voor dezelfde ritprijs als normaal.
Zondagochtend was het erg vochtig met af en toe (stort)buien, maar daardoor was de baan wel bijna leeg, wat ik als onervaren ring-ridder eigenlijk wel fijn vind. Kwamen wel al wat takelwagens en baanafsluitingen langs, maargoed.
Rond 12 uur op een opdrogende baan dus een rondje met instructie gedaan:
https://youtu.be/LwYmTgo2_hA?t=34
Ging al een stuk vloeiender dan vorige keer, veel van geleerd. 2 kleine momentjes (07:15 en 10:53), maar weinig bijzonders. Kan de tijd niet echt vergelijken met vorige keer (dat was alleen Nordschleife), maar het was vast sneller.
Later op de middag nog een rondje gedaan met mijn broertje, was zijn eerste keer op de ring. Was een soortgelijk rondje, maar iets drukker.
Nabij Pflanzgarten wederom een gele vlag (net als in het rondje met instructeur), dus ik braaf terug naar 70km/uur zoals was uitgelegd, maar een Seat had dit helaas gemist. Ik zag hem in mijn spiegel aankomen en ik wilde naar links uitwijken, maar dit deed hij ook. Als reactie week ik uit naar rechts, wat hij vervolgens ook deed. Gelukkig stond hij optijd stil. Helaas niet echt duidelijk op beeld (de Gopro filmt alleen vooruit), maar dit had ik graag nog eens teruggezien
https://youtu.be/qXtxVcQJ8zM?t=35
Zondagmiddag bij toeval nog wat andere Df'ers gemeet bij Brünchen en maandag ochtend weer huiswaarts gekeerd. Tijd vliegt altijd daar
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
Klinkt weer als een leuk tripje!
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26715
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
Mooie trip, en leuk die oude verhalen hierboven van o.a. Hielke
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i
Zitten inmiddels op 231.000 KM, dus het was wel weer tijd voor wat onderhoud. Afgelopen maand zelf de olie vervangen, en afgelopen week heeft de auto bij TEG een beurtje gehad.
N.a.v. een ander forum lid met een N52 in zijn E90 met dezelfde KM-stand, waarbij de DISA klep was afgebroken en in de motor terecht was gekomen, beide DISA kleppen laten vervangen.
Hiervoor moet het inlaattraject eraf, dus gelijk de carterventilatie meegepakt. Vooral de slang bij het schutbord was al bijna helemaal door.
Beide kleppen die eruit kwamen zagen er nog goed uit, zonder speling, maar zijn beide vervangen voor 2 nieuwe.
Daarnaast het verstevigingspatroon laten plaatsen onder de achteras die standaard wél op de E81/E82 en E88 zat, maar niet op de E87 (tenzij men het performance onderstel bestelde bij de dealer).
Auto vandaag weer opgehaald en nog even lekker rondgekeken bij The Engineers Garage. Mooi liefhebbersspul.
De auto pakt onderin de toeren (tussen de 1250 en 1800) soepeler op dan voorheen (denk het resultaat vd DISA's). Daarnaast valt de motor soepeler terug in de toeren (dit lijkt me de vervangen CCV). De 'underbody brace' nog niet echt kunnen uittesten.
Ten slotte viel het de mannen van TEG gelukkig op dat mijn uitlaatrubbers waren doorgescheurd. Was mij zelf niet opgevallen, maar de achterste twee waar de demper aan hangt waren gescheurd. Deze ook vervangen (en die ervoor ook voor de volledigheid).
Kan er weer even tegenaan
N.a.v. een ander forum lid met een N52 in zijn E90 met dezelfde KM-stand, waarbij de DISA klep was afgebroken en in de motor terecht was gekomen, beide DISA kleppen laten vervangen.
Hiervoor moet het inlaattraject eraf, dus gelijk de carterventilatie meegepakt. Vooral de slang bij het schutbord was al bijna helemaal door.
Beide kleppen die eruit kwamen zagen er nog goed uit, zonder speling, maar zijn beide vervangen voor 2 nieuwe.
Daarnaast het verstevigingspatroon laten plaatsen onder de achteras die standaard wél op de E81/E82 en E88 zat, maar niet op de E87 (tenzij men het performance onderstel bestelde bij de dealer).
Auto vandaag weer opgehaald en nog even lekker rondgekeken bij The Engineers Garage. Mooi liefhebbersspul.
De auto pakt onderin de toeren (tussen de 1250 en 1800) soepeler op dan voorheen (denk het resultaat vd DISA's). Daarnaast valt de motor soepeler terug in de toeren (dit lijkt me de vervangen CCV). De 'underbody brace' nog niet echt kunnen uittesten.
Ten slotte viel het de mannen van TEG gelukkig op dat mijn uitlaatrubbers waren doorgescheurd. Was mij zelf niet opgevallen, maar de achterste twee waar de demper aan hangt waren gescheurd. Deze ook vervangen (en die ervoor ook voor de volledigheid).
Kan er weer even tegenaan
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E87 130i (TEG-beurtje P.7)
Lekker bezig. Die DISA(s) kan je bij een M54 dan wel makkelijk bij zeg in vergelijk.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E87 130i (TEG-beurtje P.7)
Goed bezig! Wat voor motor ligt er in die Golf GTI?
-
- Berichten: 2928
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E87 130i
Weet je het bouwjaar van die e90?
Net even gezocht op disa valve problem, waarbij iemand suggereert dat het ontwerp van de kleppen 2 keer herzien zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: daNpy, Eeuwe, Gijzert, Marc Sierra, smiley en 105 gasten