BMW E87 130i (P.13 - Vanos filters/DISA/Meppen)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW E87 130i

Bericht door Riceaux » 20 jul 2021, 09:21

Str8Six schreef: 19 jul 2021, 11:14 Afgelopen weekend met wat mede-eigenaren/lotgenoten afgesproken bij TEG voor een klein vergelijk en delen van ervaringen.
Tof om alle verschillende auto's te zien. Populaire upgrades bleken recaro stoelen (3 van de 6) en sperdif (5/6).
Afbeelding


Afbeelding
Leuk rijtje zo! :thumbup:

Hoe bevallen de remmen? Nog steeds geen last van gepiep? Bij de M3 piepen ze als een gek, al meerdere keren bij een verkeerslicht er op aangesproken. :tooth:

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: BMW E87 130i

Bericht door coolfan » 25 jul 2021, 16:30

Toch nog wat foto's gevonden van mn 130i. Dom geweest en verkocht aan circuit auto verhuurder want had er zo graag nog een keer in gereden.

Afbeelding

Nu omgebouwd:
Afbeelding
Afbeelding

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E87 130i

Bericht door Knot » 26 jul 2021, 09:15

Nice.

Wat voor soorten/merken sper hadden hun?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: BMW E87 130i

Bericht door Emiel » 26 jul 2021, 11:23

Balen dat ik er niet bij kon zijn met de 1. Volgende keer! En ja die recaro's wil ik ook.

Sper ligt al te lang klaar. Net als de rest. Zelf momenteel geen tijd voor om te sleutelen.
Al aan het kijken naar iemand die tijd heeft om alles eronder te bouwen, m3 armen, sper, hr stangen, subframe rubbers, etc.

@knot, ik heb sper laten bouwen in Portugal. 8 plaats, 45/25 meen ik. Goedkoopste optie. Gekoelde cover los besteld.

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: BMW E87 130i

Bericht door coolfan » 26 jul 2021, 11:28

Knot schreef: 26 jul 2021, 09:15 Nice.

Wat voor soorten/merken sper hadden hun?
Ik weet het niet. Ik heb geen contact meer met ze. Ik had een trackday geboekt bij hen maar zij sluiten mij uit van deelname.

In mn M135i heb ik een sper van BMW performance wat een lamellensper is. Heel tevreden over.

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E87 130i

Bericht door Str8Six » 19 sep 2021, 15:18

De 130i rijdt nogsteeds super, volgend weekend weer naar de eifel.

Afgelopen twee weken op vakantie geweest, hierbij toch maar even de (lease-)auto van mijn pa geleend (530e G30)

Afbeelding
Wat een geweldige kar. Heel anders dan de 130i natuurlijk, maar op lange afstand echt super fijn. Stuk minder vermoeid stap je uit.
Had niet verwacht dat ik opties als lane assist en adaptive cruise zou gaan waarderen, maar beide zijn handig op lange afstand.

Lane assist werkt verassend fijn, zeker op N-wegen. Je hoeft minder stuur input te leveren, auto volgt zelf de belijning/weg.
Adaptive cruise vind ik op de snelweg niet ideaal (te bruusk afremmen/te grote minimale afstand), maar bij files/stop-and-go verkeer erg fijn. Daarnaast is de snelheidsinfo handig, daarbij kondigt hij ook komende snelheidswijzigingen ook aan (bijvoorbeeld: over 300m begint het 100-stuk).

Heb de volgende route gevolgd: Groningen --> Basel --> Laggo Maggiore --> Rapallo (kust onder Genua) --> Lago Lugao --> Groningen, mede op aanraden van een andere DF'er. Rapallo en Sestri Levanta zijn leuke kustplaatsen in een mooi gebied. Niet extreem toeristisch in September, zeer aangename temperaturen.
Afbeelding
De wegen zijn natuurlijk niet bemeten voor een 5-serie, maar zijn eigenlijk zo krap dat je met geen enkele vierwieler hier lekker kan scheuren, dus heb de 130i eigenlijk niet gemist.
De 5-serie is ook erg goed in alternatieve routes bedenken. 2 keer zo via een lokale weg die uitgestorven was een file vermeden.
Afbeelding

Nadeel van de 530e is wel de kleine tankinhoud, zeker in Duitsland. De hybride techniek zit deels op de plek van de tank, waardoor deze met 40L wat onderbemeten is. De B48 motor is wel erg fijn, zowel power als geluid. Samenwerking met de elektromotor is vanaf stilstand ook aangenaam, in de stad rijdt je geluidloos rond met voldoende koppel.

Vorig jaar met vakantie naar Italië een Audi A4 2.0 tdi meegehad, maar dat beviel eigenlijk erg matig, viel echt tegen.
Interieur is wel on point, stuurgevoel beter dan verwacht.
Maar de DSG die maar de helft van de commando's opvolgt en een soort 'ontkoppeld tijdens terugschakelen' (dus niet afremt op motor), navi die zeer onlogische routes bedenkt en daaraan vasthoud en de rugpijnstoelen heb ik gemist als kiespijn dit jaar!

Afbeelding

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E87 130i (Ringtripje September 2021)

Bericht door Str8Six » 29 sep 2021, 18:27

Afgelopen weekend stond er weer een ringtripje op de planning! Samen met een vriend (bluedust) die ook een 130i heeft.

Zaterdag overdag was VLN, vanaf 6 tot 7 TF. Was natuurlijk super druk en had mijzelf helaas vastgereden in het verkeer op de parkeerplaats. Om 18:40 nog steeds in de file dus toen maar besloten op zondag te focussen.

Was nog wat vochtig op de zondagochtend, maar daardoor wel lekker rustig. Eerst paar rondjes met instructeur gedaan, daarna zelf, voordat het weer begon te regenen. De 130i hield zich weer super, echt een fijne stuurmansauto. Beheersbare power, maar toch ook niet te weinig.

Daarnaast deden de grotere remmen hun werk. In pure remkracht niet zoveel verschil, maar geen last van warm worden. Nu was dat voorheen op de Ring ook niet het grootste probleem, maar ben benieuwd hoe ze het op Zandvoort zouden doen. Maar een keer proberen binnenkort :tooth:
De Goodyear eagle supersports bevallen ook goed. Iets stugger dan de Michelins, en gaan minder smeren. In dagelijks verkeer wel iets meer geluid/minder comfort.
Had een vriend bij me die fotograaf (@jsundaymedia) is, dus heel wat leuke plaatjes overgehouden aan de trip --> zijn klikbaar

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kwamen nog andere 130i's tegen, ook veel Duitsers. Voorheen was het toch vooral E36/E46 dat je op de baan zag voor mijn gevoel.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26695
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E87 130i (Ringtrip)

Bericht door Martijn_bmw » 29 sep 2021, 18:31

Leuke trip weer! Blijft mooi hè de ring :)

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E87 130i (Ringtrip)

Bericht door Jan Terwolde » 29 sep 2021, 20:13

2e foto zo is ook erg leuk vanuit de auto achter je! Onder de 125d heb ik nu ook de supersports en voelen goed aan. De wangen zijn echt veel stugger als bij een andere band wat voor een auto die origineel op runflats geleverd wordt een stuk beter stuurt. Ik moet ze nog uittesten op de ring maar goed om te horen dat dat ook prima gaat lukken!

Wat voor michelins had je hiervoor? Wat de michelin pss die smeren ook niet snel, maar wel veel meer flex in de zijwangen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E87 130i (Ringtrip)

Bericht door Knot » 29 sep 2021, 20:15

Blijft leuk idd, ik moet er ook weer eens heen als ik een geschikte 130i met sper heb.

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E87 130i (Ringtrip)

Bericht door Str8Six » 04 jan 2022, 10:58

De 130i was weer toe aan wat onderhoud, dingen die ik eigenlijk veel eerder had willen en moeten doen.

Ten eerste sloot (sinds aankoop eigenlijk al) de luchtfilter box niet lekker aan op de luchtslang naar de grille.
Deze paar keer opnieuw vastgezet in de loop der tijd, maar vooral met koud weer bleef deze er slecht opzitten.
Vorige maand zat die er echt naast, en was ik er klaar mee:
Afbeelding

Hoorde hem ook lucht uit de motor ruimte aanzuigen, en liep minder goed. Geen foutcodes (zit immers voor de LMM), maar gasrespons was anders dan normaal, langzamer.

Dus nieuwe luchtslang besteld, nieuw luchtfilter en nieuw plastic 'voetje/demper' voor onder de box. Deze gemonteerd, en het sluit weer aan zoals het moet:

Afbeelding

Daarnaast had ik al heel lang een barst in mijn voorruit. Werd langzaam aan ook groter, dus kon er nu echt niet meer omheen...
Hoewel ik enige aversie heb tegen ruiten vervangen (altijd kans op fluiten, niet meer origineel), moest het toch maar gebeuren.

Wel super goed geholpen bij autotaalglas, had het idee dat ze het wel een leuk projectje vonden naast alle leasebakjes. Alles ook goed vastgelegd, ze hebben ook nog aan beide zijden wat roestblaasjes weggeschuurd en geprimerd:

Afbeelding

Afbeelding

Ten slotte de E87 nog even voorzien van nieuwe gasveren van de kofferklep. Had ik echt jaren eerder moeten doen voor de 10,- per stuk.
Geen irritant bijgeluid meer, en kofferklep komt weer makkelijk omhoog.

Afbeelding

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6137
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E87 130i (Ringtrip)

Bericht door EvdP » 04 jan 2022, 11:54

Rare plek voor roest. Maar mooi dat ze daar wat aan hebben gedaan.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26695
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E87 130i (Ringtrip)

Bericht door Martijn_bmw » 04 jan 2022, 11:56

EvdP schreef: 04 jan 2022, 11:54 Rare plek voor roest. Maar mooi dat ze daar wat aan hebben gedaan.
Waarschijnlijk een keer eerder voorruit vervangen door een ruitenboer met minder gevoel voor netjes werken.
met uitsnijden heb je zo de lak beschadigd, doe je er dan niks aan en plak je de nieuwe ruit erin... dan gaat het vanzelf lekker met vocht en vuil corroderen onder de ruit.

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E87 130i

Bericht door Str8Six » 09 apr 2022, 08:23

Nog even terugkomend op mijn issue in December, waarbij ik de auto een ander aanzuiggeluid hoorde maken:

Dit bleef na vervangen van de 'snorkel' nog steeds aanwezig. Auto begon ook soms matig te starten, daarbij liep hij raar. Gasrespons was langzamer dan normaal, terugvallen in toeren ook. Geen motorlampje. Na enkele malen codes wissen en rijden bij TEG, en veel zoeken op internet, de waarschijnlijke oorzaak gevonden:

- de eccentric shaft sensor (ecc), welke meet in welke stand de as staat om de kleplifthoogte te bepalen.
- als de sensor niet of slecht werkt, gaat de auto in een soort noodloop, en zet hij de DISA kleppen altijd open, vandaar het andere aanzuiggeluid en gasrespons
- sensor zit onder de kleppendeksel, waardoor alles er helaas weer af/vervangen moest, net vorig jaar gedaan...
- gelijk koelslang aan de voorzijde vd motor meegepakt, deze scheurt nog weleens op de aansluiting

Bij TEG hadden ze de ECC sensor ook nog maar 1 keer eerder preventief bij een N52 vervangen, maar net in de week dat mijn auto er stond was er een 330i met precies dezelfde issue. Sensor is niet goedkoop, maar vervangen als je de kleppendeksel pakking vervangt is wellicht een overweging die zich uiteindelijk uitbetaald..

Afbeelding
Partnr: 11377524879

Verder de Goodyears om een nieuw setje velgen gelegd, styling 180. Lekker basic setje met open design, remmerij is zo ook wat mooier zichtbaar. Ook de styling waar ze in de 130i cup een tijdje mee hebben gereden.

Afbeelding

Heb sinds wielwissel wel beetje raar stuurgedrag, trekt iets, vooral bij abrupt gas geven en abrupt gas lossen. Dacht aan uitlijning, maar dat heb ik deze week opnieuw gedaan en gaf weinig verschil. Misschien banden eens 'verdraaien' op de velg en opnieuw balanceren, anders moet ik het in het onderstel gaan zoeken.

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: BMW E87 130i (sensor issues p.11)

Bericht door Robin » 09 apr 2022, 12:15

Thanks for the update!

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E87 130i

Bericht door matthyssie » 09 apr 2022, 19:08

Str8Six schreef: 09 apr 2022, 08:23 Heb sinds wielwissel wel beetje raar stuurgedrag, trekt iets, vooral bij abrupt gas geven en abrupt gas lossen. Dacht aan uitlijning, maar dat heb ik deze week opnieuw gedaan en gaf weinig verschil. Misschien banden eens 'verdraaien' op de velg en opnieuw balanceren, anders moet ik het in het onderstel gaan zoeken.
Wat voor banden heb je erom? Als er verschil in profieldiepte tussen links- en rechtsachter zit gaat de auto scheeftrekken op het moment dat je gas geeft. Je sper gaat het snelheidsverschil compenseren en daarmee de auto scheef duwen. Heb er op mijn F30 ook erg last van als ik niet goed let op hoe ik m'n banden wissel. Klein verschil in profiel maakt al een flink verschil in het effect.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: BMW E87 130i (sensor issues p.11)

Bericht door StefanW » 09 apr 2022, 19:43

Ja, ik heb dat in het begin ook gehad met de originele wielen. Toen heeft TEG de banden gewisseld en was het weg.

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E87 130i (sensor issues p.11)

Bericht door Str8Six » 09 apr 2022, 20:42

Goede suggesties, thanks, dat zou het goed kunnen zijn. Heb er 4 dezelfde banden omheen (225), maar wel om een nieuwe set velgen. Zou dus kunnen zijn dat er nu 1 achterband en 1 voorband van vorig seizoen beide achter zitten, en er een profielverschil is van vorig seizoen. Thanks, deze week maar even checken

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E87 130i (sensor issues p.11)

Bericht door matthyssie » 11 apr 2022, 16:55

Ja, even de hele zijkant op de krik en 1 zijde voor <> achter wisselen. Klein beetje profieldiepteverschil kan een hoop doen.

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E87 130i (N-Ring 2022)

Bericht door Str8Six » 01 mei 2022, 19:58

Het sper/banden probleem is opgelost. Uiteindelijk bleek niet de profieldiepte verschil de oorzaak van scheeftrekken, maar leek toch op een draairichtings probleem. Hoewel het inside-outside banden zijn, bleek wisselen van links achter naar rechtsvoor het probleem op te lossen, waarschijnlijk hebben 2 wielen dus vorig jaar seizoen net andersom gedraaid. Dit jaar met de wissel maar even noteren.

Net teruggekomen van een weekendje Nürburgring met andere 130i (blue_dust op DF), was weer echt genieten. Soms irriteer ik me in het dagelijks verkeer aan de 130i (verbruik, stugheid, af en toe probleempjes), maar dit was weer echt top, hiervoor heb ik hem!

Vrijdag gearriveerd, zaterdag was het eerst grijs. Klaarde verbazingwekkend snel op, dus toen enkele rondjes met instructeur gedaan (Thomas Verhoek van NeedForRing). Wel weer gele vlaggen helaas, maar wederom veel geleerd.
Vanochtend ook nog een rondje gedaan met hem toen het rustig was, filmpje volgt nog!
Afbeelding


Wat ik heb gemerkt heb op de Ring is het volgende:
- Banden (Goodyear F1 SS) worden warm en voelen wat zacht aan na tijdje, maar blijven wel stabiel. Gaan niet zo erg smeren zoals de Michelins PS4 dat wel deden, al het blijft wel een straatband.

- De 335i remmen doen het goed qua hitte afvoer en kracht, maar ook deze zijn na een ronde met veel afremmen merkbaar minder. Vooral door ingrepen van DTC/DCT

- Uitzetten van DTC helpt enorm. Auto gedraagt zich rustiger, en houdt veel minder in bij oneffenheden. Remmen blijven dan ook beter, veel minder heet

- Auto stinkt niet meer bij flink doortrekken. Was eigenlijk al zo vanaf aanschaf, maar met de laatste reparatie bij TEG is blok helemaal gereinigd. Was dus gelukkig oude plak die ik destijds rook

- Kuipstoel maakt ontzettend uit. Even meegereden in de andere 130i, daarbij voel je echt veel beter wat er gebeurd.

- KW Clubsport vs Bilstein B12 is ook een wereld van verschil. KW rijdt echt 'planted' en super strak, waar B12 nog wel wat deint en overhelt.


Styling 180 staat wel aardig, zaten destijds ook een tijdje onder de 130i cup. Lekker clean, en remmen mooi zichtbaar. Mijn andere styling 216's staan mooier, maar die zijn vrij beschadigd. Deze 180's komen nieuw uit de doos:
Afbeelding

Rubber gaat wel iets uitlopen op de randen van profiel na wat rondjes, maar bij de Michelins waren het echt stukken destijds.
Afbeelding

Meer beeldmateriaal volgt!

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: BMW E87 130i (N-Ring 2022)

Bericht door Emiel » 02 mei 2022, 08:36

Str8Six schreef: 01 mei 2022, 19:58

- De 335i remmen doen het goed qua hitte afvoer en kracht, maar ook deze zijn na een ronde met veel afremmen merkbaar minder. Vooral door ingrepen van DTC/DCT

- Uitzetten van DTC helpt enorm. Auto gedraagt zich rustiger, en houdt veel minder in bij oneffenheden. Remmen blijven dan ook beter, veel minder heet
Klinkt als een lekker weekend!

DTC met fanatiek rijden/circuit werkt niet echt. Moet echt uit.

Bij de voorremmen kun je een deel van stofschild weg halen. Onderkant moet je laten zitten ivm bescherming van rubber. Scheelt veel in hitte ook weer.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E87 130i (N-Ring 2022 p.11)

Bericht door matthyssie » 02 mei 2022, 08:53

Verbaas me toch een beetje over die 335i remmen. Ik had met de 130i op de ring en/of Assen met de originele remmen weinig issues. Dan zou t met die 335i remmen toch altijd goed moeten zijn?

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E87 130i (N-Ring 2022 p.11)

Bericht door Str8Six » 02 mei 2022, 10:39

Jij reed ook niet met DTC en DCT altijd aan Thys denk ik?
Ik had vorige keer Ring met de normale remmen ook geen problemen, toen was het wel stuk kouder.

Baan was nu vrij warm (~28), had eerst een rondje DTC en DCT aan en merkte dat ze al stuk zachter werden. Toen even klein rondje rustig in de omgeving gereden en rondje erna met DTC uit, en geen 'problemen' meer. Ze waren dus nog echt niet op, maar had al wel minder gevoel in het pedaal.

Echt overhitting heb ik nooit meegemaakt, alleen op Zandvoort met standaard remmen die al bijna af waren. Ring is ook niet super belastend voor de remmen, enkel misschien door lengte vh circuit.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E87 130i (N-Ring 2022 p.11)

Bericht door matthyssie » 02 mei 2022, 11:38

Nee reed altijd met alles uit.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 589
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: BMW E87 130i (N-Ring 2022 p.11)

Bericht door Dimitri » 02 mei 2022, 11:51

Die styling 180’s staan hem echt fantastisch! Vind het een hele gave velg, zeker icm je dikke remmerij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Godspeed, Mark 320iS, Sabberjoch, Tomj en 75 gasten