BMW E87 130i (P.13 - Vanos filters/DISA/Meppen)
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i
Niet echt een groot voordeel, maar ijzer slijpsel blijft er aan hangen. Leuk om eens te checken bij de volgende oliebeurt dacht ik. Daarbij was de huidige carterplug redelijk verroest, zodoende eens de Mishimoto besteld. Helaas dus geen succes
Magnetische pluggen worden vanuit de fabriek vaak gemonteerd bij versnellingsbakken en diffs.
Magnetische pluggen worden vanuit de fabriek vaak gemonteerd bij versnellingsbakken en diffs.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i
Kleine update: Ben inmiddels 6 weken in Utrecht, en heb de auto na 2 weken maar weer bij mijn ouders in het noorden neergezet. Kwam erachter dat ik nog een jaar OV vergoeding krijg, en hier in de buurt (Lombok) staat de auto niet super safe qua deukjes en eventuele inbraak/diefstal.
Kan er gelukkig altijd naar kijken :
Beetje zonde inderdaad, maar even kijken hoe het loopt. Als ik hem niet gebruik kost hij me ook niet veel, meeste kosten zaten hem toch in de benzine. Verzekering en belasting zijn goedkoper dan mijn E46 destijds. Vanaf 1 Januari is het zelfs al een youngtimer (niet dat ik daar zelf iets aan heb)
AutotopNL heeft er onlangs mee gereden, review staat sinds enkele dagen ook online. Ze waren erg positief, mede te danken aan de upgrades die Thys destijds heeft gemonteerd.
Heb na de oliewissel nog contact gehad met Mishimoto, maar helaas konden zij niet aangeven waar het 'probleem' in zat met de carterplug die niet paste. Heb het geld gewoon terug, maar was meer benieuwd naar de achtergrond. Kan me niet voorstellen dat ik de eerste N52 eigenaar ben die zo'n plug besteld.
Kan er gelukkig altijd naar kijken :
Beetje zonde inderdaad, maar even kijken hoe het loopt. Als ik hem niet gebruik kost hij me ook niet veel, meeste kosten zaten hem toch in de benzine. Verzekering en belasting zijn goedkoper dan mijn E46 destijds. Vanaf 1 Januari is het zelfs al een youngtimer (niet dat ik daar zelf iets aan heb)
AutotopNL heeft er onlangs mee gereden, review staat sinds enkele dagen ook online. Ze waren erg positief, mede te danken aan de upgrades die Thys destijds heeft gemonteerd.
Heb na de oliewissel nog contact gehad met Mishimoto, maar helaas konden zij niet aangeven waar het 'probleem' in zat met de carterplug die niet paste. Heb het geld gewoon terug, maar was meer benieuwd naar de achtergrond. Kan me niet voorstellen dat ik de eerste N52 eigenaar ben die zo'n plug besteld.
Dat kan heel goed kloppen! Mijn pa werkt daar, we ruilen wel eens van automauritsklein schreef: ↑23 aug 2019, 07:34
Ik zag deze auto bij m'n werkgever op de parkeerplaats staan gisteren in Assen.
Ik heb na 2 jaar werken besloten dat ik graag nog een master wilde doen, doe nu 1-jarige master Business Administration(bedrijfskunde).
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E87 130i
Een carterplug vervang je bijna nooit. Alleen de koperen ring die erop zit ter afdichting.
Dus wellicht verkopen ze zo'n plug niet zo heel vaak.
Dus wellicht verkopen ze zo'n plug niet zo heel vaak.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i
Dat weet ik, maar dan nog steeds kan ik me niet voorstellen dat ik de eerste ben met een N52 die dit probeert. Mishimoto adverteert met magnetische carterpluggen als upgrade, alleen in de USA rijden al honderduizenden N52's rond. Maargoed, heb mijn geld terug dus mij bestMartin van der Zwaard schreef: ↑04 okt 2019, 08:21 Een carterplug vervang je bijna nooit. Alleen de koperen ring die erop zit ter afdichting.
Dus wellicht verkopen ze zo'n plug niet zo heel vaak.
- Jeroen
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: BMW E87 130i
Erg leuke video's! Ik heb ze met plezier gekeken. Persoonlijk zou ik er wat moeite mee hebben om de auto uit handen te geven aan iemand die er meerdere top speed runs doet, evenals volle polle op de provinciale wegen. De auto kan het hebben, maar het is meer het uitlenen aan iemand anders.
Mooi ook de verbazing bij de reviewer dat een 'oude' auto met 2 ton plus nog zo strak rijdt. Ik ben daar niet verbaasd over met alle modificaties en top onderhoud.
Mooi ook de verbazing bij de reviewer dat een 'oude' auto met 2 ton plus nog zo strak rijdt. Ik ben daar niet verbaasd over met alle modificaties en top onderhoud.
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E87 130i
Lombok is niet de plek om een auto neer te zetten idd...
Succes met je Master.
Succes met je Master.
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E87 130i
Leuk filmpje!
Wel de mods even recht trekken:
- M3 draagarmen voor
- E93 M3 stabi voor
- E93 335i M Sport stabi achter
- Achterdraagarmen zijn standaard.
- Mfactory Helical LSD.
Topauto, heel veel plezier mee/van gehad.
Wel de mods even recht trekken:
- M3 draagarmen voor
- E93 M3 stabi voor
- E93 335i M Sport stabi achter
- Achterdraagarmen zijn standaard.
- Mfactory Helical LSD.
Topauto, heel veel plezier mee/van gehad.
-
- Berichten: 51354
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: BMW E87 130i
Wat leuk dat filmpje. Wel met Thys hierboven op Papenburg meegereden, en in de bijrijdersstoel voel je al hoe goed en lekker die kar is mede door de juiste mods.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i
Ah de draagarmen achter had ik even gemist, dacht dat dat 335i's waren. LSD wist ik, maar hebben ze in het filmpje wat anders van gemaakt (m-performance heeft uberhaubt nooit een lsd geleverd voor de 130i toch?).matthyssie schreef: ↑04 okt 2019, 15:23 Leuk filmpje!
Wel de mods even recht trekken:
- M3 draagarmen voor
- E93 M3 stabi voor
- E93 335i M Sport stabi achter
- Achterdraagarmen zijn standaard.
- Mfactory Helical LSD.
Topauto, heel veel plezier mee/van gehad.
Is inderdaad wel een dingetje, maar de auto moet het inderdaad kunnen hebben. Had hem goed warm gereden van te voren uiteraard, maar toch even spannendJeroen schreef: ↑04 okt 2019, 09:22 Erg leuke video's! Ik heb ze met plezier gekeken. Persoonlijk zou ik er wat moeite mee hebben om de auto uit handen te geven aan iemand die er meerdere top speed runs doet, evenals volle polle op de provinciale wegen. De auto kan het hebben, maar het is meer het uitlenen aan iemand anders.
Mooi ook de verbazing bij de reviewer dat een 'oude' auto met 2 ton plus nog zo strak rijdt. Ik ben daar niet verbaasd over met alle modificaties en top onderhoud.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i
Afgelopen zaterdag tijdens Vrij Rijden even wat rondjes gedaan op Assen. Had erop gerekend dat het nat zou zijn, dus had mijn winterbanden nog niet gewisseld voor zomer. Helaas was het kurkdroog en was dit allesbehalve een succes. Toen de fotografie vriend maar even aan het werk gezet: (klik op foto voor HQ)
En de DF mobielen tezamen:
En de DF mobielen tezamen:
- Eeuwe
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW E87 130i
Mooie foto's!
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E87 130i
Mooie foto's HJ! En no worries, mijn spoiler ligt al klaar
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: BMW E87 130i
Leuk HJ! Ik vond het een leuk setje bij elkaar. Of eigenlijk trio
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E87 130i
Kwartet toch En 2 Fiësta's, de parels van DF
-
- Berichten: 11228
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: BMW E87 130i
Die Fiesta’s waren niet bij te houden:)
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: BMW E87 130i
Hahaha, monsters. Leuk om te zien hoe ze het achterwiel optillen.
-
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 27 mar 2019, 18:16
- Auto: BMW M2
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: BMW E87 130i
Die van jou valt zo weg
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i
De 130i doet nog goed zijn werk, vandaag nog wat TLC uitgevoerd. De auto is aan de voorkant van het blok wat olie-achtig, wat niet raar is na 15 jaar. Daarom besloten de oliefilterhuispakking en oliekoeler/warmtewisselaar pakking te vervangen.
Van bovenaf zie je er niks van:
Als je de 'snorkel' van het luchtfilter verwijderd kun je er al iets meer van zien:
En als je de oliekoeler verwijderd wordt de omvang toch wel zichtbaar:
Niet verrassend na 15 jaar, maar wel mooi klusje om eens aan te pakken. Pakking is toch een stuk platter/brosser dan de nieuwe:
Daarna de oliefilterhuispakking:
Daar hetzelfde beeld:
Daarna nog even een massakabel draadje aan andere kant motorblok vervangen die niet vastzat, door een nieuwe:
Daarna onder de kap alles gereinigd met een stoomreiniger en Poorboys world Trim Restorer:
De auto kan zelf ontluchten, dus na bijvullen van wat kvs en olie dat verloren was gegaan bij de operatie, draait hij weer net als vanouds
Van bovenaf zie je er niks van:
Als je de 'snorkel' van het luchtfilter verwijderd kun je er al iets meer van zien:
En als je de oliekoeler verwijderd wordt de omvang toch wel zichtbaar:
Niet verrassend na 15 jaar, maar wel mooi klusje om eens aan te pakken. Pakking is toch een stuk platter/brosser dan de nieuwe:
Daarna de oliefilterhuispakking:
Daar hetzelfde beeld:
Daarna nog even een massakabel draadje aan andere kant motorblok vervangen die niet vastzat, door een nieuwe:
Daarna onder de kap alles gereinigd met een stoomreiniger en Poorboys world Trim Restorer:
De auto kan zelf ontluchten, dus na bijvullen van wat kvs en olie dat verloren was gegaan bij de operatie, draait hij weer net als vanouds
-
Online
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 30 aug 2017, 22:09
- Auto: BMW
Re: BMW E87 130i
Tip: zou direct even KVS flushen. Kans is aanwezig dat er olie en KVS gemengd zijn bij de procedure. Als je dat laat zitten heb je er straks last van (vies expansievat e.d.)
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
- Auto: E87 130i
Re: BMW E87 130i
Zelf ontluchten: Fantastische engineering van BMW
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i
Ik was me hier vantevoren van bewust, dus heb eerst oliefilter eraf gehaald, en overgebleven olie eruit gehaald. Daarnaast zowel koeler als filferhuis schuin naar onder van het blok verwijderd, zodat de vloeistoffen op de klaarliggende handdoek druppelen ipv richting blok. Ook laatste staande olie/kvs aan blok eruit 'gedipt' met een doek dus mocht er menging hebben plaats hebben gevonden, is dit er ook uit. Flushen en wisselen is natuurlijk het mooist, maar voor nu niet noodzakelijk
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E87 130i
mooi man, weer lekker fris zonder lekkage.
-
Online
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 30 aug 2017, 22:09
- Auto: BMW
Re: BMW E87 130i
Str8Six schreef: ↑03 apr 2020, 16:55Ik was me hier vantevoren van bewust, dus heb eerst oliefilter eraf gehaald, en overgebleven olie eruit gehaald. Daarnaast zowel koeler als filferhuis schuin naar onder van het blok verwijderd, zodat de vloeistoffen op de klaarliggende handdoek druppelen ipv richting blok. Ook laatste staande olie/kvs aan blok eruit 'gedipt' met een doek dus mocht er menging hebben plaats hebben gevonden, is dit er ook uit. Flushen en wisselen is natuurlijk het mooist, maar voor nu niet noodzakelijk
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i [stipt-light corona beurt p.4]
Vanwege corona wat tijd over, dus de 130i wat TLC gegeven. Technisch doet de auto het nog altijd perfect, met inmiddels 222.000 km op de teller.
Na het vorige technische onderhoud, was het nu tijd voor een cosmetisch beurtje. De wielen verwijderd, vervolgens wielbouten, wielkuipen, veren, dempers, ondersteldelen en rem-delen gereinigd. Vervolgens de remklauwen en remstof-vangers opnieuw zilver geverfd [nog niet op foto].
Voor:
Na:
Ook heb ik de 'teller-bult' die standaard van hard, lelijk plastic is, vervangen door 1 van alcantara. Staat wat sportiever, zoals de 1M dat ook heeft, maar dan met stiksel.
Teller verwijderen:
Bult verwijderen;
Resultaat:
Voor:
Na:
ps: de teller-omlijsting is niet krom, dat is de hoek van het licht
Na het vorige technische onderhoud, was het nu tijd voor een cosmetisch beurtje. De wielen verwijderd, vervolgens wielbouten, wielkuipen, veren, dempers, ondersteldelen en rem-delen gereinigd. Vervolgens de remklauwen en remstof-vangers opnieuw zilver geverfd [nog niet op foto].
Voor:
Na:
Ook heb ik de 'teller-bult' die standaard van hard, lelijk plastic is, vervangen door 1 van alcantara. Staat wat sportiever, zoals de 1M dat ook heeft, maar dan met stiksel.
Teller verwijderen:
Bult verwijderen;
Resultaat:
Voor:
Na:
ps: de teller-omlijsting is niet krom, dat is de hoek van het licht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: EmielS60, Vanreijmersdal en 41 gasten