BMW E87 130i (P.13 - Vanos filters/DISA/Meppen)
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E87 130i
Goed bezig! Ik heb nooit met volledige stuuruitslag gereden.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E87 130i
Mooie pomp die je daar hebt.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E87 130i
Fijn klusje, en typisch iets wat men veelal nalaat om te doen.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i
Gisteren weer even aan de beun geweest, eindelijk tijd/zin gevonden voor de resterende bougies en wat andere, kleine dingen.
Vervangen:
- 5x bougie (NGK)
- 4x ophangrubbertjes motor afdekkap
- Olievuldop + pakking
- 2 x spiegelglas (L+R)
- M-stickertje velg
Toen ik de vorige keer de motor afdekking loshaalde viel mij op dat er wat olie rond de bobines/bougies te vinden was. De kleppendeksel zit hier nog onder, dus daar kan het niet echt vandaan komen. Dus maar even de olie-dop en bijbehorende pakking verwijderd.
Hieronder was wat olie te vinden, dus denk dat dit de oorzaak was. Gaan het zien.
Verder was de afdekkap van de motor een beetje ‘losjes’ gemonteerd. Zat niet mooi strak en zat beweging in. De kap maar even goed gereinigd en de rubbertjes vervangen, zit nu weer mooi strak.
Vervangen:
- 5x bougie (NGK)
- 4x ophangrubbertjes motor afdekkap
- Olievuldop + pakking
- 2 x spiegelglas (L+R)
- M-stickertje velg
Toen ik de vorige keer de motor afdekking loshaalde viel mij op dat er wat olie rond de bobines/bougies te vinden was. De kleppendeksel zit hier nog onder, dus daar kan het niet echt vandaan komen. Dus maar even de olie-dop en bijbehorende pakking verwijderd.
Hieronder was wat olie te vinden, dus denk dat dit de oorzaak was. Gaan het zien.
Verder was de afdekkap van de motor een beetje ‘losjes’ gemonteerd. Zat niet mooi strak en zat beweging in. De kap maar even goed gereinigd en de rubbertjes vervangen, zit nu weer mooi strak.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E87 130i
Zit er nou roest aan de massa electrode van de bougie??
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i
Ze waren aardig oud, maar werkten nog prima. Merk geen verschil. Qua kleur zie ik niet echt iets gek, zelfde als de m54 en m43 die ik destijds heb vervangen.
Zolang het grijs/bruin en schoon is, en er geen grote verschillen tussen de bougies zitten maak ik me niet druk
Zolang het grijs/bruin en schoon is, en er geen grote verschillen tussen de bougies zitten maak ik me niet druk
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i
Afgelopen weekend bij de Nürburgring geweest in het DF am ring appartement. Lekker rondgereden in de omgeving, zelf een paar rondjes gedaan en meegereden met de M3 ringtaxi van Apex. Wat een beest is dat zeg, niet normaal.
Zelf vrijdag mijn eerste rondje gedaan. Was vrij druk dus werd redelijk vaak gepasseerd. Zaterdag was de baan maar 2 uurtjes open dus stond er een file tot aan in het dorp toen de Ring open ging.
Zondag ochtend om 8 uur was hij weer open, dus toen gelijk weer geweest. Niemand tegengekomen tijdens mijn rondje, heerlijk met een opkomend zonnetje over de ring getourd
Nog wat fotootjes:
Zelf vrijdag mijn eerste rondje gedaan. Was vrij druk dus werd redelijk vaak gepasseerd. Zaterdag was de baan maar 2 uurtjes open dus stond er een file tot aan in het dorp toen de Ring open ging.
Zondag ochtend om 8 uur was hij weer open, dus toen gelijk weer geweest. Niemand tegengekomen tijdens mijn rondje, heerlijk met een opkomend zonnetje over de ring getourd
Nog wat fotootjes:
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E87 130i
Mooie rit geweest zo! Was je op die laatste foto aan het off roaden? Zo'n 130i is ook van alle markten thuis zeg!
-
OnlineJules
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
Re: BMW E87 130i
Ziet er uit als een goed weekend
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E87 130i
Zondag ochtend vroeg is inderdaad heerlijk, soms oppassen met nog niet opgedroogde stukken maar je kunt je goed concentreren en voor je kijken ipv achter je.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i
Jaa, was heerlijk zo vroeg, niemand gezien!
Mijn navigatie dateert uit 2005/2006 volgens mij, dus af en toe kwamen we niet helemaal goed uit qua begaanbaarheid van de paden, maar het zelf ook een beetje opgezocht. Wouden even wat van de Eifel zien.
Dit was bij een vulkaanmeertje (Hoffelder See), maar kwamen er niet helemaal via de normale paden.
Ging ook prima door het bos
Mijn navigatie dateert uit 2005/2006 volgens mij, dus af en toe kwamen we niet helemaal goed uit qua begaanbaarheid van de paden, maar het zelf ook een beetje opgezocht. Wouden even wat van de Eifel zien.
Dit was bij een vulkaanmeertje (Hoffelder See), maar kwamen er niet helemaal via de normale paden.
Ging ook prima door het bos
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E87 130i
Gaaf
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i
Ik heb de auto even wat liefde gegeven de afgelopen tijd(TLC).
De remvloeistof voor ATE Racing Type 200 vervangen, de transmissieolie is vervangen en ik heb de auto door een professioneel laten polijsten. Ik ergerde me dood aan de krasjes die maar niet weg wouden.
Vanwege de nogal harde lak haalde ik zelf nauwelijks resultaat op de lak (behalve een pijnlijke rug) en heb het dus maar uitbesteed.
In het voorjaar heb ik zelf een heel weekend aan de auto besteed (wassen/kleien/polijsten/waxen) maar het resultaat was nog niet naar mijn zin. Kreeg alleen de echt oppervlakkige krasjes weg, maar iets diepere bleven zichtbaar.
Daarom maar opzoek gegaan naar iemand met meer ervaring. Deze heeft de auto meerdere lagen gepolijst en voorzien van een coating(Gyeon One).
Goede poetsers zijn ook lastig te vinden, want het is gewoon qua uur veel werk. Via via een man gevonden die een hobbygarage onder zijn woonhuis heeft en helemaal gek is van detailen en BMW, precies de combi die ik zocht
Verder heb ik laatst een standaard 130i uitlaat gekocht en deze laten openwerken door EPS. Zij hebben enkele schotjes en buisjes intern verwijderd, geluid is nu wat voller. Origineel uiterlijk met wat meer geluid, voor mij perfect. Had onlangs een 135i demper gekocht maar vond deze qua uitstraling niet erg mooi staan bij de 130i (zwarte pijpjes en grotere diameter) en heb deze dus weer verkocht.
De remvloeistof voor ATE Racing Type 200 vervangen, de transmissieolie is vervangen en ik heb de auto door een professioneel laten polijsten. Ik ergerde me dood aan de krasjes die maar niet weg wouden.
Vanwege de nogal harde lak haalde ik zelf nauwelijks resultaat op de lak (behalve een pijnlijke rug) en heb het dus maar uitbesteed.
In het voorjaar heb ik zelf een heel weekend aan de auto besteed (wassen/kleien/polijsten/waxen) maar het resultaat was nog niet naar mijn zin. Kreeg alleen de echt oppervlakkige krasjes weg, maar iets diepere bleven zichtbaar.
Daarom maar opzoek gegaan naar iemand met meer ervaring. Deze heeft de auto meerdere lagen gepolijst en voorzien van een coating(Gyeon One).
Goede poetsers zijn ook lastig te vinden, want het is gewoon qua uur veel werk. Via via een man gevonden die een hobbygarage onder zijn woonhuis heeft en helemaal gek is van detailen en BMW, precies de combi die ik zocht
Verder heb ik laatst een standaard 130i uitlaat gekocht en deze laten openwerken door EPS. Zij hebben enkele schotjes en buisjes intern verwijderd, geluid is nu wat voller. Origineel uiterlijk met wat meer geluid, voor mij perfect. Had onlangs een 135i demper gekocht maar vond deze qua uitstraling niet erg mooi staan bij de 130i (zwarte pijpjes en grotere diameter) en heb deze dus weer verkocht.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E87 130i
Strak hoor!
In het kader van "raad de wijk": Vinkhuizen?
In het kader van "raad de wijk": Vinkhuizen?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E87 130i
Prachtig resultaat!
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW E87 130i
Mooie 130i!! Ik wil eigenlijk ook wat meer geluid in mijn 130i. Alles is nu standaard en het geluid is prima maar mag wel ietsje luider.
Ik ben benieuwd wat jij met de std 130i uitlaat hebt laten doen en wat de kosten waren.
Ik ben benieuwd wat jij met de std 130i uitlaat hebt laten doen en wat de kosten waren.
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: BMW E87 130i
Lees net je topic door, leuk bezig zo. Die vloeistof voor de stuurbekrachtinging is een goeie, ga ik ook doen. Groet uit Winsum
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i
De bovenstaande foto's zijn in Assen genomen. Niet zozeer om de bijzonder mooie locatie, maar even voor een idee van de glans.
Ik ga vanaf September na een aantal jaar werk weer aan de studie, nu in Utrecht. Even kijken hoelang het mogelijk is de 130 te behouden, maar ik moet zeggen dat hij tot nu toe qua verzekering, onderhoud en wegenbelasting niet duurder is dan mijn voorgaande e46.
Alleen brandstof is wat gortiger, dus als ik hem even weinig gebruik of stal valt het wel mee.
Wat betreft de uitlaat: deze heb ik bij EPS langsgebracht en zij hebben hem open gewerkt. Zitten schotten in en buisjes met een bepaalde volgorde. Dit is een vrij lange route, bij mij hebben ze deze route verkort (ingaande buisje direct richting middenschot). Heb er geen foto's van, maar een beetje handige harry moet dit wel kunnen denk ik.
Een 135i demper monteren is makkelijker en luider, maar vind de standaard demper mooier (zilveren tips met originele maat)
Ik ga vanaf September na een aantal jaar werk weer aan de studie, nu in Utrecht. Even kijken hoelang het mogelijk is de 130 te behouden, maar ik moet zeggen dat hij tot nu toe qua verzekering, onderhoud en wegenbelasting niet duurder is dan mijn voorgaande e46.
Alleen brandstof is wat gortiger, dus als ik hem even weinig gebruik of stal valt het wel mee.
Wat betreft de uitlaat: deze heb ik bij EPS langsgebracht en zij hebben hem open gewerkt. Zitten schotten in en buisjes met een bepaalde volgorde. Dit is een vrij lange route, bij mij hebben ze deze route verkort (ingaande buisje direct richting middenschot). Heb er geen foto's van, maar een beetje handige harry moet dit wel kunnen denk ik.
Een 135i demper monteren is makkelijker en luider, maar vind de standaard demper mooier (zilveren tips met originele maat)
- mauritsklein
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 05 jan 2015, 19:40
Re: BMW E87 130i
Ik zag deze auto bij m'n werkgever op de parkeerplaats staan gisteren in Assen.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E87 130i
Wat ga je studeren in Utr?
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i
Ik zag dat AutotopNL relatief veel m135i/m140i's video's deed, dus eens contact opgenomen om de voorganger te testen.
Hadden ze wel oren naar, dus gisteren in Weeze afgesproken. Eerste filmpje staat nu online, autobahn run en review volgen nog komende maand:
https://www.youtube.com/watch?v=7vss4FsOyYI
Verder vandaag de auto nog een oliebeurtje gegeven. Ik wilde graag een magnetische carterplug van 'Mishimoto' installeren, maar deze draaide door in de carterpan. De ruimte die gereserveerd is voor de koperen ring was ruimer/groter dan de dikte van de carterpan, dus strak aandraaien zat er helaas niet in. Olie weer eruit laten lopen en de orinele plug weer gemonteerd, ga nog wel even contact opnemen (voor 16,- mag je vgm meer verwachten).
De auto heeft de komende tijd veel rust, want kwam erachter dat ik nog een jaar OV vergoeding krijg. Ga hem stallen bij mijn ouders onder de carport, zal dus (helaas) weinig gebruikt worden
Hadden ze wel oren naar, dus gisteren in Weeze afgesproken. Eerste filmpje staat nu online, autobahn run en review volgen nog komende maand:
https://www.youtube.com/watch?v=7vss4FsOyYI
Verder vandaag de auto nog een oliebeurtje gegeven. Ik wilde graag een magnetische carterplug van 'Mishimoto' installeren, maar deze draaide door in de carterpan. De ruimte die gereserveerd is voor de koperen ring was ruimer/groter dan de dikte van de carterpan, dus strak aandraaien zat er helaas niet in. Olie weer eruit laten lopen en de orinele plug weer gemonteerd, ga nog wel even contact opnemen (voor 16,- mag je vgm meer verwachten).
De auto heeft de komende tijd veel rust, want kwam erachter dat ik nog een jaar OV vergoeding krijg. Ga hem stallen bij mijn ouders onder de carport, zal dus (helaas) weinig gebruikt worden
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW E87 130i
Lekker kilometers besparen en de ritjes die je er wel mee maakt zullen des te leuker zijn! Mishimoto hoort wel aardig goed spul te zijn, inderdaad maar even contact opnemen!
-
- Berichten: 51386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: BMW E87 130i
Leuk filmpje ook van AutoTopNL.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: BMW E87 130i
Wat is het grote voordeel van de magnetische carterplug?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], jasverstoppen, MartijnGizmo en 130 gasten