BMW E60 M5
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 28 mei 2018, 18:15
- Auto: E60 m5
BMW E60 M5
Redelijke tijd na aankoop, dan toch eindelijk het topic hier.
Inleiding kan ik kort over zijn. Ooit, lang geleden, dit model M5 in de showroom bij Keram zien staan. Helemaal verkocht eraan geworden, en toendertijd als jongen zonder rijbewijs, al vaak geroepen dat ik ooit een keertje deze auto zou hebben. Eigenlijk altijd wel uitgesteld, maar het gevoel om er eentje te kopen werd een jaartje geleden wel erg groot. Dus langzaam internet gaan afstruinen om een goede te vinden(wat nog een hele opgave is), en uiteindelijk toch maar gaan kijken en gekocht. In de wintermaanden is deze m5 het grootste deel van zijn leven al altijd geschorst geweest, en dat zal bij mij niet anders worden. In de wintermaanden mag hij lekker uitrusten, maar in de lente als het weer weer wat structureel beter wordt, zal hij ook gewoon weer op de weg te vinden zijn.
Vooralsnog geen aparte plannen. Zoals het er nu voorstaat wil ik de auto helemaal origineel houden, en er gewoon plezier mee hebben en zeer zeker ook gewoon gebruiken waarvoor hij ooit bedoeld en gefabriceerd was (in de zomermaanden). En dat is niet stil staan in een garage
Wel wat dingen die ik er de komende tijd aan ga doen:
* Ctek battery sense monteren, om de accu toestand geautomatiseerd in de gaten te houden als hij gestald staat. -> gedaan
* Kap op stuur vervangen. Heeft lichte slijtsporen en wil ik vervangen hebben.
* Velg RA heeft stoeprand schade. Valt op zich mee, maar wil ik gerepareerd hebben.
* Grote beurt voordat seizoen 2019 begint
* Soms trilling in stuur bij remmen, vooral bij hogere snelheden. Binnenkort even op de brug nalopen.
* Nieuwe M5 vloermatten
* Speling op stuurkogel RV, lichtelijk maar wil ik wel vervangen hebben. -> Gedaan, complete spoorstang vervangen RV, plus uitgelijnd.
* Spoorstang LV vervangen. Weinig afwijking tijdens uitlijnen, maar spoorstang zit muurvast en niet te verstellen in toekomst.
* Coating aanbrengen op lak
* A-stijl kappen links + rechts naast voorruit vervangen. Zwarte lak op deze kappen begint brobbeltjes te vertonen
* Tijd besteden aan stuurwiel. Niet kapot, wel gewoon wat aanslag erop en het stiksel is erg vies uitgeslagen. Totaal geen M kleuren in te herkennen.
* Airco werkt niet naar behoren, evenals andere climate functies. -> Opgelost. Nieuwe IHKA gemonteerd.
* Wat spelen met de extractor mbt vloerbedekking, en kofferruimte. Verwacht er een hoop winst te halen.
* Fast Attack MotorSports complete auto herprogrammeren. -/+25/30 pk ,+/- 35 Nm koppel, cold start delete, complete vanos omgeprogrammeerd, smg compleet omgeprogrammeerd, rev limiter verhoogd naar 8500 rpm , en nog een berg kleine dingen --> Gedaan. 142228 km / 02/2020
Ik zal proberen hier in deze openingspost alles overzichtelijk bij elkaar te houden, dan blijft dit een mooie overzicht van de auto.
Model: BMW E60 M5 (drivers package, origineel onbegrensd)
Bak: SMG-7
Eigenaar sinds: 28-07-2018
Bouwjaar: 2005 (pre-lci)
Motor: S85 5.0 V10 (507pk / 520 Nm)
Km stand: +/- 132.000
Links:
autogespot: HIER
DF: Driving forum topic M5 RS-Ron
Extra: Vanaf nieuw echt nagenoeg iedere factuur erbij, onderhoudshistorie honderd procent kloppend.
Historie, vorige eigenaren: Auto is van eigenaar Procar Zwolle geweest. Daarna van RS-Ron (gebruiker op dit forum). De afgelopen 25k km's zijn de volgende zaken aan de auto gebeurd, buiten standaard onderhoud:
- koppeling
- drijfstanglagers
- vanosleiding
- alle vanos ventielen
- gasklepregelaars
- schijven en blokken rondom
- carterpan met twee aftappluggen
- zuigersproeiers
- benzinepomp en filter
- motorsteunen
- versnellingsbak uit 2010 (gemodificeerde versie)
- Alle injectoren preventief vervangen
- Nieuw diff
- Nieuwe oliekoeler (2016)
- Nieuwe wikkelveer en schakelkast stuurkolom(tbv flippers) (2016)
- Nieuwe voorruit (2016)
Belangrijkste, foto's:
Inleiding kan ik kort over zijn. Ooit, lang geleden, dit model M5 in de showroom bij Keram zien staan. Helemaal verkocht eraan geworden, en toendertijd als jongen zonder rijbewijs, al vaak geroepen dat ik ooit een keertje deze auto zou hebben. Eigenlijk altijd wel uitgesteld, maar het gevoel om er eentje te kopen werd een jaartje geleden wel erg groot. Dus langzaam internet gaan afstruinen om een goede te vinden(wat nog een hele opgave is), en uiteindelijk toch maar gaan kijken en gekocht. In de wintermaanden is deze m5 het grootste deel van zijn leven al altijd geschorst geweest, en dat zal bij mij niet anders worden. In de wintermaanden mag hij lekker uitrusten, maar in de lente als het weer weer wat structureel beter wordt, zal hij ook gewoon weer op de weg te vinden zijn.
Vooralsnog geen aparte plannen. Zoals het er nu voorstaat wil ik de auto helemaal origineel houden, en er gewoon plezier mee hebben en zeer zeker ook gewoon gebruiken waarvoor hij ooit bedoeld en gefabriceerd was (in de zomermaanden). En dat is niet stil staan in een garage
Wel wat dingen die ik er de komende tijd aan ga doen:
* Ctek battery sense monteren, om de accu toestand geautomatiseerd in de gaten te houden als hij gestald staat. -> gedaan
* Kap op stuur vervangen. Heeft lichte slijtsporen en wil ik vervangen hebben.
* Velg RA heeft stoeprand schade. Valt op zich mee, maar wil ik gerepareerd hebben.
* Grote beurt voordat seizoen 2019 begint
* Soms trilling in stuur bij remmen, vooral bij hogere snelheden. Binnenkort even op de brug nalopen.
* Nieuwe M5 vloermatten
* Speling op stuurkogel RV, lichtelijk maar wil ik wel vervangen hebben. -> Gedaan, complete spoorstang vervangen RV, plus uitgelijnd.
* Spoorstang LV vervangen. Weinig afwijking tijdens uitlijnen, maar spoorstang zit muurvast en niet te verstellen in toekomst.
* Coating aanbrengen op lak
* A-stijl kappen links + rechts naast voorruit vervangen. Zwarte lak op deze kappen begint brobbeltjes te vertonen
* Tijd besteden aan stuurwiel. Niet kapot, wel gewoon wat aanslag erop en het stiksel is erg vies uitgeslagen. Totaal geen M kleuren in te herkennen.
* Airco werkt niet naar behoren, evenals andere climate functies. -> Opgelost. Nieuwe IHKA gemonteerd.
* Wat spelen met de extractor mbt vloerbedekking, en kofferruimte. Verwacht er een hoop winst te halen.
* Fast Attack MotorSports complete auto herprogrammeren. -/+25/30 pk ,+/- 35 Nm koppel, cold start delete, complete vanos omgeprogrammeerd, smg compleet omgeprogrammeerd, rev limiter verhoogd naar 8500 rpm , en nog een berg kleine dingen --> Gedaan. 142228 km / 02/2020
Ik zal proberen hier in deze openingspost alles overzichtelijk bij elkaar te houden, dan blijft dit een mooie overzicht van de auto.
Model: BMW E60 M5 (drivers package, origineel onbegrensd)
Bak: SMG-7
Eigenaar sinds: 28-07-2018
Bouwjaar: 2005 (pre-lci)
Motor: S85 5.0 V10 (507pk / 520 Nm)
Km stand: +/- 132.000
Links:
autogespot: HIER
DF: Driving forum topic M5 RS-Ron
Extra: Vanaf nieuw echt nagenoeg iedere factuur erbij, onderhoudshistorie honderd procent kloppend.
Historie, vorige eigenaren: Auto is van eigenaar Procar Zwolle geweest. Daarna van RS-Ron (gebruiker op dit forum). De afgelopen 25k km's zijn de volgende zaken aan de auto gebeurd, buiten standaard onderhoud:
- koppeling
- drijfstanglagers
- vanosleiding
- alle vanos ventielen
- gasklepregelaars
- schijven en blokken rondom
- carterpan met twee aftappluggen
- zuigersproeiers
- benzinepomp en filter
- motorsteunen
- versnellingsbak uit 2010 (gemodificeerde versie)
- Alle injectoren preventief vervangen
- Nieuw diff
- Nieuwe oliekoeler (2016)
- Nieuwe wikkelveer en schakelkast stuurkolom(tbv flippers) (2016)
- Nieuwe voorruit (2016)
Belangrijkste, foto's:
- Bijlagen
-
- 21-10-2018 Nurburgring
- DSC08003.jpg (241.66 KiB) 3457 keer bekeken
Laatst gewijzigd door E60m52005 op 23 feb 2020, 18:01, 6 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: BMW E60 M5
klinkt als een auto die goed is vertroeteld! vele dure delen zijn al aangepakt.
Veel plezier met de Mmmmmmm
Veel plezier met de Mmmmmmm
-
OnlineRS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: BMW E60 M5
Was benieuwd of je hem nog had. Zonde van de velg, ik hab ze alle vier laten opknappen, ze waren nieuw. Geniet ervan !
Gr Ron
Gr Ron
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E60 M5
Een V10 in een BMW sedan, dat blijft fantastisch!
-
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
- Auto: E63 M6
Re: BMW E60 M5
Goed exemplaar heb je gekocht Mocht je toch wat mods gaan doen dan is de Eventuri inlaat echt een aanrader zou een V10 eigenlijk standaard erop moeten hebben
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: BMW E60 M5
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Hij lijkt sprekend op de mijne (die overigens ook 100% origineel is en blijft)
- Jules
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
Re: BMW E60 M5
Blijft een icoon. Top herinnering aan toen ik er een week eentje mee had
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 28 mei 2018, 18:15
- Auto: E60 m5
Re: BMW E60 M5
Zeker waar. Dit exemplaar heeft echt de nodige liefde gehad, helaas is de persoon waarvan ik hem gekocht heb(en die hem maar 4 maanden gehad heeft) er zelf wat minder secuur op geweest. De meeste van de kleine dingetjes zijn ook dingen die bij hem ontstaan en niet opgelost zijn. Gelukkig zijn dat allemaal kleine dingen en zo opgelost. Qua kosten niet echt relevant, kost me enkel wat tijd.Jeffrey026 schreef: ↑06 jan 2019, 16:43 klinkt als een auto die goed is vertroeteld! vele dure delen zijn al aangepakt.
Veel plezier met de Mmmmmmm
Zie hierboven. Helaas ook iets wat ontstaan is bij de laatste eigenaar. Maar goed; van de zomer even laten repareren. Jij had ze bij procar zelf laten repareren? Was de kwaliteit daarvan ook echt perfect/ niet van nieuw origineel te onderscheiden?
En ja , uiteraard heb ik hem nog. Gaat ook echt niet weg de komende jaren
Erg mooi exemplaar!!!
Ik heb volgens mij jouw topic gemist hier op het forum, ga dadelijk eens zoeken voor wat meer foto's van die van jou.
Bij mij komen er zowieso geen grote veranderingen aan de auto die niet snel terug te draaien zijn. Ik twijfel er bijvoorbeeld wel over om een LM2 in te zetten en LCI achterlichten. Maar goed, dat is een kwestie van 15 minuten en het is weer terug gedraaid. En wellicht gebeurd dat ook wel nooit, maar daar twijfel ik momenteel wel over in ieder geval
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E60 M5
Prachtkar! Ik zou hem ook gewoon origineel houden. Niet gaan klooien en mixen van PFL en LCI delen. Gewoon repareren hoe die uit de fabriek kwam. Maar goed, ieder z'n meug. Hij is wel in goede handen zo te zien.
-
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Re: BMW E60 M5
Machtig apparaat. Mis deze af en toe ook nog weleens, wellicht dat er tzt weer eentje komt.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 28 mei 2018, 18:15
- Auto: E60 m5
Re: BMW E60 M5
Bedankt allen!
Nog een foto-tje gevonden van het uitlijnen. Heb nu nog de complete linker spoorstang besteld, en deze komt er dus onder en dan nog even ook links compleet goed afstellen.
En al eens wat uit zitten proberen met het M stiksel op het stuur. Is op zijn zachtst gezegd best succesvol
Nog een foto-tje gevonden van het uitlijnen. Heb nu nog de complete linker spoorstang besteld, en deze komt er dus onder en dan nog even ook links compleet goed afstellen.
En al eens wat uit zitten proberen met het M stiksel op het stuur. Is op zijn zachtst gezegd best succesvol
- Bijlagen
-
- IMAG0232.jpg (69.61 KiB) 2812 keer bekeken
Laatst gewijzigd door E60m52005 op 09 jan 2019, 12:23, 5 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
- Locatie: M6 F06
Re: BMW E60 M5
Geweldige kleur Silverstone II. En hele mooie M5 natuurlijk!
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 28 mei 2018, 18:15
- Auto: E60 m5
Re: BMW E60 M5
En nog wat (oude) eye candy voor de liefhebbers
Zojuist de spullen alvast besteld voor een grote beurt, zodat hij fris het nieuwe seizoen straks kan beginnen
Zojuist de spullen alvast besteld voor een grote beurt, zodat hij fris het nieuwe seizoen straks kan beginnen
- Bijlagen
-
- 16603105_1047548838682806_2408920085092489541_n.jpg (100.45 KiB) 2486 keer bekeken
-
- 16602696_1047548915349465_6876870254290783959_n.jpg (101.33 KiB) 2486 keer bekeken
-
- 16508301_1047548908682799_9211863093148134511_n.jpg (90.68 KiB) 2486 keer bekeken
-
- 16473227_1047548835349473_6838574463198066332_n.jpg (83.16 KiB) 2486 keer bekeken
-
- 16473142_1047548902016133_5479512786179589601_n.jpg (94.19 KiB) 2486 keer bekeken
-
- 16473038_1047549055349451_3263545837470880428_n.jpg (73.74 KiB) 2486 keer bekeken
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: BMW E60 M5
Dat wordt serieus aangepakt. Mooi man!
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 28 mei 2018, 18:15
- Auto: E60 m5
Re: BMW E60 M5
Klopt inderdaad. Dit was voor mijn tijd, bij Procar, toen de o.a. de drijfstanglagers,vanosleidingen,vanosventielen,gasklepregelaars,LCi carterpan,zuigerbodemsproeiers,motorsteunen enz vervangen zijn. Altijd leuk om dan te zien dat daar ook foto's van gemaakt zijn, en daarmee de (onderhouds)historie van de auto complementeren. Vandaag even de druppellader eraan gehangen, maar zodra die auto weer in beeld komt, en al helemaal zodra de deuren open gaan, stijgt de magie toch weer tot ongekende hoogtes. Ik heb mezelf beloofd om er in de winter gewoon niet mee te rijden, maar wat is dat een moeilijke belofte om te houden.....
Tijd voor het voorjaar!!!
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26723
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E60 M5
blijft waanzinnig gaaf zo'n V10 M5! geniet er van
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E60 M5
Mooi hoor. Het is inderdaad zeer belangrijke documentatie om bij de auto te houden. Zorg ook dat je een printje hebt of een lokale copy, want ergens op een server in 'the cloud' kan het zo maar eens verdwenen zijn. Dat zou erg zonde zijn.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 28 mei 2018, 18:15
- Auto: E60 m5
Re: BMW E60 M5
Onlangs ook de Ctek battery sense gemonteerd. Zalig apparaat wat probleemloos werkt. Iedere keer als je in de buurt bent van de auto update de app probleemloos en je hebt dus altijd de meest up to date informatie over je accu bij de hand. Automatisch waarschuwingen als je bijna niet meer kunt starten of als je een lader moet aansluiten om de levensduur van de accu niet te benadelen zitten ook inbegrepen. Alles komt samen in een mooie, gratis, app waar in ook het voltage en de temperatuur zichtbaar is; echter zijn deze 2 waardes wel alleen beschikbaar als je in de buurt van de auto bent. De rest kun je continu bekijken. Mooi om de boel toch in de gaten te kunnen houden in de wintermaanden als de auto niet tot nauwelijks van zijn plaats komt.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 28 mei 2018, 18:15
- Auto: E60 m5
Re: BMW E60 M5
Inmiddels 142k gelopen, loopt maar weinig op aangezien ik hem enkel in de zomer rij.
Geen noemenswaardige problemen gehad tot op heden.
Gisteren de FAMS tune gekocht / geïnstalleerd. Voor de bekenden van het s85/s65 platform zal de naam Fast Attack MotorSports of Jim Colley wel een naam doen rinkelen, voor de rest; dit is echt een van dѐ mannen cq bedrijven op dit platform.
Jim heeft zich jarenlang enorm verdiept in alle stuurapparaten en protocollen. Zo diep dat hij veel verdergaande aanpassingen kan maken dan welke tuner op dit platform dan ook. Wat hem zo uniek maakt is dat de vermogens/koppel winst bij hem slechts een klein deel van het pakket is. Zelfs de gehele karakteristieken van de smg worden aangepast, en je kent de smg3 nadien echt niet terug. Dit is zoals het had moeten zijn, origineel al. Veel soepeler, veel betere overgangen.
Het is dus ook de bedoeling dat jij je auto uitleest en de complete data naar hem doorstuurt, vervolgens gaat hij, specifiek voor jouw auto, de software aanpassen en je wensen implementeren voor zo goed als mogelijk.
Dus, wat hebben we nu aangepast?
- +25/30 pk afhankelijk van legio omstandigheden natuurlijk.
- + +/- 35 Nm koppel
- cold start delete, complete vanos omgeprogrammeerd en vooral onderin enorm merkbaar, smg compleet omgeprogrammeerd, rev limiter verhoogd naar 8500 rpm , en nog een berg kleine dingen.
En onderaan de streep een auto die zich echt heel anders gedraagd. Zeker onderin heeft de auto nu merkbaar meer pit, en enkel de veranderingen aan de smg maken deze tune de prijs al waard. Wat een verschil !
Kosten ? 700 usd. Iedere cent dubbel en dwars waard !
Geen noemenswaardige problemen gehad tot op heden.
Gisteren de FAMS tune gekocht / geïnstalleerd. Voor de bekenden van het s85/s65 platform zal de naam Fast Attack MotorSports of Jim Colley wel een naam doen rinkelen, voor de rest; dit is echt een van dѐ mannen cq bedrijven op dit platform.
Jim heeft zich jarenlang enorm verdiept in alle stuurapparaten en protocollen. Zo diep dat hij veel verdergaande aanpassingen kan maken dan welke tuner op dit platform dan ook. Wat hem zo uniek maakt is dat de vermogens/koppel winst bij hem slechts een klein deel van het pakket is. Zelfs de gehele karakteristieken van de smg worden aangepast, en je kent de smg3 nadien echt niet terug. Dit is zoals het had moeten zijn, origineel al. Veel soepeler, veel betere overgangen.
Het is dus ook de bedoeling dat jij je auto uitleest en de complete data naar hem doorstuurt, vervolgens gaat hij, specifiek voor jouw auto, de software aanpassen en je wensen implementeren voor zo goed als mogelijk.
Dus, wat hebben we nu aangepast?
- +25/30 pk afhankelijk van legio omstandigheden natuurlijk.
- + +/- 35 Nm koppel
- cold start delete, complete vanos omgeprogrammeerd en vooral onderin enorm merkbaar, smg compleet omgeprogrammeerd, rev limiter verhoogd naar 8500 rpm , en nog een berg kleine dingen.
En onderaan de streep een auto die zich echt heel anders gedraagd. Zeker onderin heeft de auto nu merkbaar meer pit, en enkel de veranderingen aan de smg maken deze tune de prijs al waard. Wat een verschil !
Kosten ? 700 usd. Iedere cent dubbel en dwars waard !
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26723
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E60 M5
he dat is een cool ding! ook eens even naar kijken.E60m52005 schreef: ↑14 jan 2019, 18:07 Onlangs ook de Ctek battery sense gemonteerd. Zalig apparaat wat probleemloos werkt. Iedere keer als je in de buurt bent van de auto update de app probleemloos en je hebt dus altijd de meest up to date informatie over je accu bij de hand. Automatisch waarschuwingen als je bijna niet meer kunt starten of als je een lader moet aansluiten om de levensduur van de accu niet te benadelen zitten ook inbegrepen. Alles komt samen in een mooie, gratis, app waar in ook het voltage en de temperatuur zichtbaar is; echter zijn deze 2 waardes wel alleen beschikbaar als je in de buurt van de auto bent. De rest kun je continu bekijken. Mooi om de boel toch in de gaten te kunnen houden in de wintermaanden als de auto niet tot nauwelijks van zijn plaats komt.
IMAG1040.jpg
Screenshot_20190109-003154~2.png
-
Online
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: BMW E60 M5
Ik denk alleen dat die tune nog meer zin heeft als de voorste kats verwijderd worden.
Dit samen met de tune doet bij de S65 bijna 40 tot 50pk icm rev limit verhoging, wordt er echt een stuk wilder en rauwer van.
Dit samen met de tune doet bij de S65 bijna 40 tot 50pk icm rev limit verhoging, wordt er echt een stuk wilder en rauwer van.
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW E60 M5
Waarom de rev-limiter omhoog? Zodat je nog eerder de lagerschalen kunt vervangen?
-
Online
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: BMW E60 M5
Is maar 250rpm, omdat het vermogen als maar blijft toenemen tot aan de begrenzer bij deze motoren, zeker zonder voorste cats.
Kan geen kwaad.
Kan geen kwaad.
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: BMW E60 M5
Zonder snelheidsbegrenzer haalt een originele E60 M5 de 330km/u bij ongeveer 8400 toeren/min.
Gaat de V max omhoog als de toerenbegrenzer eraf gaat?
Gaat de V max omhoog als de toerenbegrenzer eraf gaat?
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: BMW E60 M5
Pfoe, wat een knappe M5