BMW E87 130i Rally ombouw (Eindelijk weer in orde P8)
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E87 130i --> Rally
Tof!! En een gave upgrade vanaf de E30 natuurlijk (die al ultiem gaaf was)!
-
- Berichten: 959
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i --> Rally
Mooi auto, benieuwd hoe het uiteindelijk wordt. Al een lijstje met geplande upgrades bedacht?
-
Online
- Berichten: 2902
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E87 130i --> Rally
Oudere n52 cilinderkoppen hadden een slijtage probleem. Zou dat gerelateerd kunnen zijn?
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 27 feb 2011, 14:33
Re: BMW E87 130i --> Rally
Gaaf ding zo te zien!
Maarruh, heb je nu een "1"'tje voor op het kenteken en achter niet?
Maarruh, heb je nu een "1"'tje voor op het kenteken en achter niet?
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: BMW E87 130i --> Rally
We moeten het reglement volgen, dus dat is aardig vast:
- Intrax schokbrekers
- Korter sper differentieel waardoor de top uitkomt op 190 km/h
- Remmen upgrade
- Hydraulisch handrem
Voor de rest natuurlijk alles wat slijtage heeft nakijken en vervangen.
Dat zou goed kunnen, ik hoop dat de BMW dealer mij volgende week specifiek kan vertellen waar het aan ligt. Dan weten we waar we op moeten letten als de motor uit de auto gaat.
Ja, dat vond ik ook al vreemd. Zo was het toen ik de auto overnam. Ik weet eigenlijk niet eens of dat wel mag?
- Jeroen
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: BMW E87 130i --> Rally
Nee, het betekend dat 1 plaat illegaal is. Even een nieuwe laten bijmaken met de juiste duplicaatcode als je geen risico wilt lopen.
Dat diff is trouwens aardig kort! Weet je welke verhouding? Krijg je een hele andere auto van natuurlijk.
Dat diff is trouwens aardig kort! Weet je welke verhouding? Krijg je een hele andere auto van natuurlijk.
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: BMW E87 130i --> Rally
Ok, goed om te weten, maar even een bij laten maken dan inderdaad.
Ik geloof dat de overbrenging van het diff ergens rond de 4 zit. Weet het exacte getal niet uit mijn hoofd. Voordeel met die nieuwe maximum snelheid is dat je dan ook niet per ongeluk te hard kan rijden, want in die rally klasse is dat de maximum toegestane snelheid.
- Jeroen
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: BMW E87 130i --> Rally
Vroeger op de E30 325i's had je de 4:10 overbrenging, dan zat je ergens op de 200km/h als topsnelheid. Zoiets zal dit ook wel zijn.
Maximum toegestane snelheid? Ik wist niet dat je die had in rally's. Klinkt iig een stuk beter dan op de openbare weg: maximum snelheid 190 km/h.
Maximum toegestane snelheid? Ik wist niet dat je die had in rally's. Klinkt iig een stuk beter dan op de openbare weg: maximum snelheid 190 km/h.
-
Online
- Berichten: 2902
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E87 130i --> Rally
Dacht dat niet te repareren was.. hopelijk is het wat anders.Linc (Bas) schreef: ↑13 mar 2020, 11:38 Dat zou goed kunnen, ik hoop dat de BMW dealer mij volgende week specifiek kan vertellen waar het aan ligt. Dan weten we waar we op moeten letten als de motor uit de auto gaat.
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: BMW E87 130i --> Rally
Inmiddels al druk bezig geweest met het demonteren van de auto zodat de kooi bouwer aan de slag kan gaan. Hier alvast weer wat foto's van de voortgang:
Wat betreft de motor, nog niet helemaal duidelijk wat er precies aan de hand is. Wat nog een oorzaak kan zijn is dat de ketting niet helemaal strak meer is, waardoor de timing niet meer helemaal perfect is. Dat moet ik nog even bekijken of die nog helemaal goed is.
Ik wil nu eerst de auto helemaal gestript hebben zodat hij zo snel mogelijk naar de kooi bouwer kan. Dan kan ik daarna met de motor aan de slag als ik daar op aan het wachten ben.
Wat betreft de motor, nog niet helemaal duidelijk wat er precies aan de hand is. Wat nog een oorzaak kan zijn is dat de ketting niet helemaal strak meer is, waardoor de timing niet meer helemaal perfect is. Dat moet ik nog even bekijken of die nog helemaal goed is.
Ik wil nu eerst de auto helemaal gestript hebben zodat hij zo snel mogelijk naar de kooi bouwer kan. Dan kan ik daarna met de motor aan de slag als ik daar op aan het wachten ben.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: BMW E87 130i --> Rally
net de touwtjes trek kraam
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: BMW E87 130i --> Rally
Inmiddels al weer een stukje verder. De auto is aardig kaal nu. En het dak is er ook af. Dat was nog meer werk om netjes te doen dan ik had verwacht. Ook vooral leuk dat ze ook nog stiekem op allerlei plekken wat extra lijm hebben gebruikt.
Het vervangende dak ligt ook al klaar, daar had ik bijna net zoveel werk aan om hem klaar te maken zodat hij er weer mooi op past
Vandaag de auto weg gebracht zodat de rolkooi erin gebouwd kan worden. Vel fijn zo'n kale auto, kon hem met de hand op de aanhanger duwen
Het volgende wat ik nu ga doen is de motor uit elkaar schroeven om te zien hoe die er bij staat.
Het vervangende dak ligt ook al klaar, daar had ik bijna net zoveel werk aan om hem klaar te maken zodat hij er weer mooi op past
Vandaag de auto weg gebracht zodat de rolkooi erin gebouwd kan worden. Vel fijn zo'n kale auto, kon hem met de hand op de aanhanger duwen
Het volgende wat ik nu ga doen is de motor uit elkaar schroeven om te zien hoe die er bij staat.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26608
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E87 130i --> Rally
Zo die heb je echt goed kaal gemaakt
- ADV
- Berichten: 3244
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: BMW E87 130i --> Rally
Niks meer van m’n auto over!!
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: BMW E87 130i --> Rally
Haha, was jou auto grijs dan?
Deze was van Hugo Bos trouwens, ook forum lid hier
Deze was van Hugo Bos trouwens, ook forum lid hier
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: BMW E87 130i --> Rally
En de kooi zit er inmiddels in, nu de rest nog
-
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 24 aug 2018, 09:33
- Auto: Trabant
- Locatie: Oss
Re: BMW E87 130i --> Rally
is ook geen half werk!
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: BMW E87 130i --> Rally
Ja, hij zit er netjes in. Dus hopelijk hebben ze bij de keuring nu niks meer te zeuren
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E87 130i --> Rally
Mooi gedaan, Bas. Leuk om je updates te volgen. Wanneer is de planning om de eerste proef te rijden met deze 'nieuwe' einser?
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: BMW E87 130i --> Rally
Ik heb dit jaar eigenlijk al afgeschreven kwa rally rijden. Dus ik neem er mijn tijd wel voor om het gelijk goed te doen. De eerste rally die misschien doorgaat is 19 september, maar volgens mij moet daar nog toestemming voor gegeven worden door de gemeente, dus het is nog maar de vraag of die ook echt doorgaat.
We zullen het wel zien, zou wel mooi zijn als we ergens eind dit jaar nog een rally kunnen rijden, zodat we niet helemaal koud starten volgend seizoen, maar ik ga er niet meer van uit.
We zullen het wel zien, zou wel mooi zijn als we ergens eind dit jaar nog een rally kunnen rijden, zodat we niet helemaal koud starten volgend seizoen, maar ik ga er niet meer van uit.
- Hugo Bos
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
- Locatie: Ioniq EV
Re: BMW E87 130i --> Rally
Haha mooi man! Nog schade gevonden onderhuids?Linc (Bas) schreef: ↑27 jun 2020, 17:21 Haha, was jou auto grijs dan?
Deze was van Hugo Bos trouwens, ook forum lid hier
Niks mis met dat motortje trouwens, gewoon gas d'r op!
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: BMW E87 130i --> Rally
Alleen wat oppervlakkige roest waar de tank zat onder de auto, voor de rest is hij helemaal netjes.
Overigens best wat klein geld gevonden nog in de auto en zelfs een (antieke) mobile telefoon onder de bekleding. En volgens mij heeft iemands dochter heel veel achterin gezien, want ook allerlei poppen frutsels en hair clips enzo gevonden.
Motor ga ik aankomend weekend aan beginnen.
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: BMW E87 130i --> Rally
Het is al weer een tijd geleden dat ik hier een update heb geplaatst, maar intussen toch al weer aardig wat dingen gedaan. Vooral veel uitzoek werk wat ik nodig heb en hoe het gaat passen. En daarbij uitzoeken waar ik wat moet bestellen en nog een beetje sponsoring regelen hier en daar
Nieuwe spullen zijn altijd mooi:
Gelijk even passen natuurlijk. Het is tot nu toe allemaal lekker makkelijk, gewoon er aan schroeven en klaar. Ga wel de remleidingen vervangen aangezien die binnendoor moeten lopen, dus nog genoeg te puzzelen.
Ondertussen ook met de motor aan de slag geweest en helemaal gedemonteerd, zodat deze naar het revisie bedrijf kon. Toch aardig zwart boven op de kop en ook de buitenkant was best een vettige bende geworden.
Kofferbak vol geladen
Helaas kwam de revisie man toch al snel tegen wat problemen aan. De kop bleek scheurtjes te hebben tussen de bougies en kleppen. Nog niet zo heel diep, maar goed is het natuurlijk niet.
Dus toen was ik gelijk opzoek gegaan naar een andere kop terwijl hij verder ging met het onderblok, maar daar bleken de cilinder wanden aardig ovaal geworden. Dat verklaarde het olie gebruik. Helaas was dat niet makkelijk op te lossen door even uit te honen. Nieuw bussen erin zetten zou een te duur geintje worden. Dus opzoek gegaan naar een compleet andere motor.
Een motor met 50k op de teller gevonden die uit een Z4 kwam met brandschade in de cabine, dus de motor was nog prima. Je kan wel zien wat een verschil dat is met de oude motor als je onder het kleppen deksel kijkt:
Inmiddels weer opgebouwd met de aanbouwdelen van mijn motor. Gelijk ook de airco weg gelaten en opgelost door een kortere multiriem te gebruiken. Gelukkig paste alles weer, ook al is de Z4 motor wel uit 2011 met dus de nieuwere aanbouwdelen en het CO2 bla bla pakket. Maar ik had al gecheckt van te voren dat in ieder geval de nummers van de kop en het onderblok gelijk waren.
Gisteren de kabelboom aangesloten om te testen of hij het ook daadwerkelijk weer deed. Hij wou eerst maar niet aan slaan en de bougies gaven ook geen vonk, dus alles nog een keer gecontroleerd. Ik was nog een massa kabel vergeten die aardig goed verstopt zat. Dat was het gelukkig en na een seconde of 5 starten kwam hij weer tot leven. Lekker brullen zonder uitlaat
Wel weer een mooie mijlpaal behaald dus en weer veel zin om hem verder af te maken nu.
Nieuwe spullen zijn altijd mooi:
Gelijk even passen natuurlijk. Het is tot nu toe allemaal lekker makkelijk, gewoon er aan schroeven en klaar. Ga wel de remleidingen vervangen aangezien die binnendoor moeten lopen, dus nog genoeg te puzzelen.
Ondertussen ook met de motor aan de slag geweest en helemaal gedemonteerd, zodat deze naar het revisie bedrijf kon. Toch aardig zwart boven op de kop en ook de buitenkant was best een vettige bende geworden.
Kofferbak vol geladen
Helaas kwam de revisie man toch al snel tegen wat problemen aan. De kop bleek scheurtjes te hebben tussen de bougies en kleppen. Nog niet zo heel diep, maar goed is het natuurlijk niet.
Dus toen was ik gelijk opzoek gegaan naar een andere kop terwijl hij verder ging met het onderblok, maar daar bleken de cilinder wanden aardig ovaal geworden. Dat verklaarde het olie gebruik. Helaas was dat niet makkelijk op te lossen door even uit te honen. Nieuw bussen erin zetten zou een te duur geintje worden. Dus opzoek gegaan naar een compleet andere motor.
Een motor met 50k op de teller gevonden die uit een Z4 kwam met brandschade in de cabine, dus de motor was nog prima. Je kan wel zien wat een verschil dat is met de oude motor als je onder het kleppen deksel kijkt:
Inmiddels weer opgebouwd met de aanbouwdelen van mijn motor. Gelijk ook de airco weg gelaten en opgelost door een kortere multiriem te gebruiken. Gelukkig paste alles weer, ook al is de Z4 motor wel uit 2011 met dus de nieuwere aanbouwdelen en het CO2 bla bla pakket. Maar ik had al gecheckt van te voren dat in ieder geval de nummers van de kop en het onderblok gelijk waren.
Gisteren de kabelboom aangesloten om te testen of hij het ook daadwerkelijk weer deed. Hij wou eerst maar niet aan slaan en de bougies gaven ook geen vonk, dus alles nog een keer gecontroleerd. Ik was nog een massa kabel vergeten die aardig goed verstopt zat. Dat was het gelukkig en na een seconde of 5 starten kwam hij weer tot leven. Lekker brullen zonder uitlaat
Wel weer een mooie mijlpaal behaald dus en weer veel zin om hem verder af te maken nu.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E87 130i Rally ombouw (grote update P2)
Lekker bezig, dikke set remmen en onderstel ook. Wel zonde van het blok.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26608
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E87 130i Rally ombouw (grote update P2)
Wisten ze nog een reden van de ovale cilinders? Toch niet best met 250k km hele blok weg moeten donderen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Marc Sierra, ParaChris en 60 gasten