BMW E87 130i Rally ombouw (Eindelijk weer in orde P8)
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
BMW E87 130i Rally ombouw (Eindelijk weer in orde P8)
Inmiddels rij ik al weer bijna 3 maanden in mijn nieuwe auto, een BMW E87 130i. De ex auto van mede DF lid Hugo Bos. Erg fijne auto om mee te rijden enige probleem wat ik er tot nu toe mee gehad is dat het linker achter wiel langzaam leegloopt en dus 2 keer heb moeten op pompen.
Verder zijn er nog wat zaken niet helemaal 100%, wat netjes verteld was bij de verkoop, dingen zoals de radio en het info scherm wat de helft van de tijd niet werkt. Motor gebruikt wat olie, volgens mij is dat een keerring die niet meer goed is. Onder de 4000 toeren lijkt hij wat vermogen te missen, maar dat schijnt opgelost te kunnen worden door de solenoids schoon te maken/vervangen. Verder is hij cosmetisch gezien ook niet meer op en top, maar ja de auto heeft dan ook al weer 250.000 km gereden. En daar was de prijs dan ook naar.
Op het moment gebruik ik de auto als dagelijkse auto, maar dat is niet het eind doel. De planning is om begin volgend jaar de auto helemaal te strippen en er een kooi in te zetten zodat deze omgebouwd kan worden naar rally auto. En dan mee te gaan rijden in de nieuwe 130i Challenge.
Ik zal in dit topic het ombouwen een beetje bij houden en hopelijk eind volgend jaar de eerste rally ermee te rijden.
Afgelopen zaterdag was er een kennismakingsdag georganiseerd door de 130i challenge om mensen die geïnteresseerd zijn om deel te gaan nemen te laten proeven wat de potentie is van de auto. Het was een erg regenachtige dag op Test Track Thedinga in Emmen, maar daardoor wel leuk om een beetje te spelen. Er waren 4 rally E87 en ik mocht met mijn straat E87 ook mee doen.
Ondanks het open diff ging hij nog redelijk makkelijk dwars
Hier een paar fototjes:
Verder zijn er nog wat zaken niet helemaal 100%, wat netjes verteld was bij de verkoop, dingen zoals de radio en het info scherm wat de helft van de tijd niet werkt. Motor gebruikt wat olie, volgens mij is dat een keerring die niet meer goed is. Onder de 4000 toeren lijkt hij wat vermogen te missen, maar dat schijnt opgelost te kunnen worden door de solenoids schoon te maken/vervangen. Verder is hij cosmetisch gezien ook niet meer op en top, maar ja de auto heeft dan ook al weer 250.000 km gereden. En daar was de prijs dan ook naar.
Op het moment gebruik ik de auto als dagelijkse auto, maar dat is niet het eind doel. De planning is om begin volgend jaar de auto helemaal te strippen en er een kooi in te zetten zodat deze omgebouwd kan worden naar rally auto. En dan mee te gaan rijden in de nieuwe 130i Challenge.
Ik zal in dit topic het ombouwen een beetje bij houden en hopelijk eind volgend jaar de eerste rally ermee te rijden.
Afgelopen zaterdag was er een kennismakingsdag georganiseerd door de 130i challenge om mensen die geïnteresseerd zijn om deel te gaan nemen te laten proeven wat de potentie is van de auto. Het was een erg regenachtige dag op Test Track Thedinga in Emmen, maar daardoor wel leuk om een beetje te spelen. Er waren 4 rally E87 en ik mocht met mijn straat E87 ook mee doen.
Ondanks het open diff ging hij nog redelijk makkelijk dwars
Hier een paar fototjes:
Laatst gewijzigd door Linc (Bas) op 09 mei 2023, 15:10, 19 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3967
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW E87 130i --> Rally
Leuk voor de rally sport, maar zal niet helpen om die dingen eens in prijs te laten zakken.
Ben je redelijk vrij in dit verhaal of zit je met strikte aanpassingen zoals je bij cup race klassementen hebt?
Ben je redelijk vrij in dit verhaal of zit je met strikte aanpassingen zoals je bij cup race klassementen hebt?
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: BMW E87 130i --> Rally
Nee niet vrij kwa aanpassingen. Er is wel een reglement, maar daar ben ik wel blij om, want anders gaat het al heel snel heel veel geld kosten wil je een beetje mee kunnen komen. Het reglement wordt wel opgesteld in samenspraak met de deelnemers, dus als blijkt dat iets niet handig is of vanwege de veiligheid beter kan, dan kan het reglement altijd aangepast worden. Is meer om te zorgen dat iedereen met gelijke auto's aan de start staan.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E87 130i --> Rally
Cool man! Blijft super rijden zon 130i
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E87 130i --> Rally
Gaat lekker dwars zo. Dat lijkt me ook wel een schitterend project.
-
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5
Re: BMW E87 130i --> Rally
Gave actiefoto's!!
Die VANOS-magneetventielen zou ik gauw vervangen als ze een foutcode geven. Tekt 'ie niet alleen veel beter, maar wordt 'ie ook stukken zuiniger van.
Die VANOS-magneetventielen zou ik gauw vervangen als ze een foutcode geven. Tekt 'ie niet alleen veel beter, maar wordt 'ie ook stukken zuiniger van.
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: BMW E87 130i --> Rally
Nice!
Persoonlijk vind ik de 130i cup erg leuk om naar te kijken en luisteren. Veel df-gewenst en ik kijk uit naar de foto's van de ombouw
Persoonlijk vind ik de 130i cup erg leuk om naar te kijken en luisteren. Veel df-gewenst en ik kijk uit naar de foto's van de ombouw
- matthyssie
- Berichten: 5995
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E87 130i --> Rally
Leuk die 130i challenge. Grote nadeel van het reglement is dat die verschrikkelijk 1M-style voorbumper verplicht is.
- Ferdi
- Berichten: 3035
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: BMW E87 130i --> Rally
Dus dat hoorde ik afgelopen zaterdag!
Dit gaan we volgen!
Dit gaan we volgen!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E87 130i --> Rally
Waarom dat? Dat voegt toch niks toe en idd heel lelijkmatthyssie schreef: ↑12 dec 2018, 10:29 Leuk die 130i challenge. Grote nadeel van het reglement is dat die verschrikkelijk 1M-style voorbumper verplicht is.
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: BMW E87 130i --> Rally
Dat zit er in om te zorgen dat de auto's er niet allemaal verschillend uit zien, van mij had het ook gewoon standaard 130i mogen blijven, maar goed het is niet het einde van de wereld.
Deze achter spoiler was ook bijna verplicht geworden, maar daar heb ik wel van gezegd dat ik dat niet ga doen en daar ben je nu vrij in om die wel of niet te gebruiken:
Deze achter spoiler was ook bijna verplicht geworden, maar daar heb ik wel van gezegd dat ik dat niet ga doen en daar ben je nu vrij in om die wel of niet te gebruiken:
- bartb
- Berichten: 1078
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: BMW E87 130i --> Rally
Goedkoop om te vervangen als je hem aan gort rijdt.Martijn_bmw schreef: ↑12 dec 2018, 10:47Waarom dat? Dat voegt toch niks toe en idd heel lelijkmatthyssie schreef: ↑12 dec 2018, 10:29 Leuk die 130i challenge. Grote nadeel van het reglement is dat die verschrikkelijk 1M-style voorbumper verplicht is.
Ik vind het ook een verschikkelijk ding.
Wel leuk topic om te gaan volgen
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
- Contacteer:
Re: BMW E87 130i --> Rally
Met alle respect maar....Jeej, weer een nieuwe cup....
Zover ik de rally wereld heb meegemaakt was er vroeger de nissan micra cup, seicento cup... tot wat recenter de 350z cup (met het beste geluid van alle cups als je het mij vraagt) en dan is nog de E30 325i cup... en de SLK cup van zandvoort komt ook de rallypaden opzoeken.
Nu zijn de meeste cup klasses allang weer opgedoekt.. maar toch.. ik weet dat het knaf rally bestuur om te janken is tegenwoordig.. maar handteer een set regels waar je binnen moet blijven en de rest is vrij naar keuze... dat is lastiger gezegt dan gedaan dat weet ik ook wel.
Maar nu zit je over 3 a 4 jaar met een rally auto die A: nergens in mee mag rijden en B: niet mee kan komen. (omdat je niks mag veranderen)
zo mijn rant zit er op.. nu on topic.
Succes met de verbouw en veel plezier op de paden!
hopelijk niet te veel issues met het CAN systeem? (volgens mij waren de eerste ideeen over de 1series cup met een M50/M52B25 motor)
Zover ik de rally wereld heb meegemaakt was er vroeger de nissan micra cup, seicento cup... tot wat recenter de 350z cup (met het beste geluid van alle cups als je het mij vraagt) en dan is nog de E30 325i cup... en de SLK cup van zandvoort komt ook de rallypaden opzoeken.
Nu zijn de meeste cup klasses allang weer opgedoekt.. maar toch.. ik weet dat het knaf rally bestuur om te janken is tegenwoordig.. maar handteer een set regels waar je binnen moet blijven en de rest is vrij naar keuze... dat is lastiger gezegt dan gedaan dat weet ik ook wel.
Maar nu zit je over 3 a 4 jaar met een rally auto die A: nergens in mee mag rijden en B: niet mee kan komen. (omdat je niks mag veranderen)
zo mijn rant zit er op.. nu on topic.
Succes met de verbouw en veel plezier op de paden!
hopelijk niet te veel issues met het CAN systeem? (volgens mij waren de eerste ideeen over de 1series cup met een M50/M52B25 motor)
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E87 130i --> Rally
Allemaal mooi en aardig hoor, dat verhaal hierboven, maar de beste cups zitten nog altijd in een ander draadje.
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: BMW E87 130i --> Rally
Ach ja ik vindt het wel fijn om in een cup te rijden, een stuk goedkoper dan als je iedereen redelijk vrij laat.E36-italia schreef: ↑12 dec 2018, 15:36 Met alle respect maar....Jeej, weer een nieuwe cup....
Zover ik de rally wereld heb meegemaakt was er vroeger de nissan micra cup, seicento cup... tot wat recenter de 350z cup (met het beste geluid van alle cups als je het mij vraagt) en dan is nog de E30 325i cup... en de SLK cup van zandvoort komt ook de rallypaden opzoeken.
Nu zijn de meeste cup klasses allang weer opgedoekt.. maar toch.. ik weet dat het knaf rally bestuur om te janken is tegenwoordig.. maar handteer een set regels waar je binnen moet blijven en de rest is vrij naar keuze... dat is lastiger gezegt dan gedaan dat weet ik ook wel.
Maar nu zit je over 3 a 4 jaar met een rally auto die A: nergens in mee mag rijden en B: niet mee kan komen. (omdat je niks mag veranderen)
De E30 325i cup heeft het ook vrij lang uit gehouden. Die is nu helaas gestopt, ik heb daar ook met veel plezier in mee gereden. Die auto heeft gewoon homologatie papieren, dus daar mag je nog gewoon mee rally rijden. Probleem daarmee is alleen dat ik een beetje de competitie mis, want je rijdt gewoon redelijk achteraan met zo'n standaard groep-N auto. Ik zou hem kunnen ombouwen naar groep-A, maar ja wil je dan beetje competitief zijn kost het ook weer veer geld om alles aan te passen en ook weer meer kans dat het stuk gaat.
Voorlopig doe ik mijn E30 ook niet weg, blijft nog steeds een leuke auto om mee te rijden. En het plan is om volgend jaar daar eerst nog een paar rally's mee te rijden in ieder geval tot de 130i af is.
Hopelijk gaat de 130i cup wel een beetje groeien nog. zou leuk zijn als we met een stuk of 10 auto's aan de start staan. Volgend jaar zullen het er in ieder geval 5 zijn, maar misschien nog een paar meer.
- matthyssie
- Berichten: 5995
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E87 130i --> Rally
Veel beter idee dit dan die 125i challenge die ooit bedacht is. Hoe kom je erbij om een oude M50 in een einser te lepelen.
- Jeroen
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: BMW E87 130i --> Rally
Ooit was er ook een plan geloof ik voor een cup met de BMW E36 Compact met S14 swap. In de tijd dat de E30 M3 nog niet skyhigh was qua prijzen. Is nooit van de grond gekomen naar mijn weten.
On topic: leuk draadje! Als 130i rijder ga ik hem met belangstelling volgen.
On topic: leuk draadje! Als 130i rijder ga ik hem met belangstelling volgen.
-
- Berichten: 51213
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: Juinen
Re: BMW E87 130i --> Rally
Leuk, was dit Test Track Thedinga aan de foto's te zien?
- Arthur
- Berichten: 39597
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW E87 130i --> Rally
Linc (Bas) schreef: ↑11 dec 2018, 23:03 Het was een erg regenachtige dag op Test Track Thedinga in Emmen, maar daardoor wel leuk om een beetje te spelen. Er waren 4 rally E87 en ik mocht met mijn straat E87 ook mee doen.
- Hugo Bos
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
- Locatie: Ioniq EV
Re: BMW E87 130i --> Rally
Fijn om te zien dat hij goed gebruikt wordt!
- Tim N
- Berichten: 7747
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW E87 130i --> Rally
Hebben er wel gereden compact m3 cup autos.Jeroen schreef: ↑13 dec 2018, 16:04 Ooit was er ook een plan geloof ik voor een cup met de BMW E36 Compact met S14 swap. In de tijd dat de E30 M3 nog niet skyhigh was qua prijzen. Is nooit van de grond gekomen naar mijn weten.
On topic: leuk draadje! Als 130i rijder ga ik hem met belangstelling volgen.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: BMW E87 130i --> Rally
Leuk project! Ik heb er zelf ook over zitten denken de E30 in de vrieskist te zetten en hier naartoe te schakelen maar de 1serie doet me raar genoeg net te weinig en er zit geen homologatie bij waardoor rijden in Duitsland volgens mij een nogo is?
Cups in rally's zijn altijd een moeilijke combinatie geweest - naar mijn menig omdat de sport net te klein is in Nederland. Het spreekt me qua competitie wel meer aan. Vind dit concept an sich sterk.
Cups in rally's zijn altijd een moeilijke combinatie geweest - naar mijn menig omdat de sport net te klein is in Nederland. Het spreekt me qua competitie wel meer aan. Vind dit concept an sich sterk.
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: BMW E87 130i --> Rally
Er is in Duitsland ook een Group-P achtige constructie waardoor je in principe met elke auto in Duitsland mag rijden, zitten natuurlijk wel restricties aan, maar een 130i zou geen probleem moeten zijn. Ook in België rijden zat 1 serie's rond dus daar zou het ook geen probleem moeten zijn.G Kolkman schreef: ↑01 jan 2019, 19:41 Leuk project! Ik heb er zelf ook over zitten denken de E30 in de vrieskist te zetten en hier naartoe te schakelen maar de 1serie doet me raar genoeg net te weinig en er zit geen homologatie bij waardoor rijden in Duitsland volgens mij een nogo is?
Cups in rally's zijn altijd een moeilijke combinatie geweest - naar mijn menig omdat de sport net te klein is in Nederland. Het spreekt me qua competitie wel meer aan. Vind dit concept an sich sterk.
En inderdaad, ik heb nu een jaar met de E30 gereden zonder echte directie competitie aangezien de 325ichallenge niet meer bestaat en dat is toch wel een stuk minder leuk. Vandaar dat ik nu de 130i pak en het is echt een hele leuke auto om te rijden, de beste upgrade vanaf een E30 wat mij betreft.
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: BMW E87 130i --> Rally
Uiteindelijk veel langer dan gepland ga ik nu toch echt beginnen met de ombouw van de 130i naar rally auto. Probleem was dat we wel heel goed gingen in het Historisch kampioenschap vorig jaar met de E30 325i. Dat ging zo goed dat ik het seizoen wel moest afmaken. Uiteindelijk 2e geworden achter een auto met bijna 2 keer zoveel PK, dus we mogen niet klagen. En het was nog spannend tot de laatste rally, want een Audi Quattro kon me nog inhalen, maar uiteindelijk dus toch goed gekomen.
Ik heb nu bijna 1,5 jaar als straat auto met de 130i gereden en ik zal hem in die zin wil missen. Afgelopen weekend deze auto opgehaald als voorlopige straat auto:
Een E36 318i. Niet heel bijzonder maar rijdt prima, is wel weer even wennen, maar blijven ook fijne auto's. Mis wel het vermogen een beetje, maar mag zometeen toch maar max 100.
Maar goed, dit topic gaat over de 130i. Ter voorbereiding de auto maar eens gewassen, dat is met het sleutelen toch ook wel fijn. Ik had hem nog niet eerder gewassen dus het was inmiddels wel een beetje nodig
Op het moment heeft de auto nog steeds een fout code wat leek te duiden op 1 van de solenoids die niet goed is. Gaat om de foutcode 2A82, alleen toen ik beide solenoids had vervangen kreeg ik een foutcode op zowel de inlaat kant als de uitlaat kant. Toen weer terug de oude erin gedaan en weer hetzelfde probleem. Ter test de oude solenoids omgewisseld, maar nog steeds het probleem aan dezelfde kant. Lijkt er dus op dat het niet met de solenoids te maken heeft, maar iets in het VANOS systeem zelf. Hij gaat volgend week even bij de BMW dealer langs hopelijk kunnen die beter vast stellen waar het aan ligt, dan weet ik waar we op moeten letten als we de motor gaan opfrissen.
Dat is niet de enige fout code, dit is het hele lijstje wat ik heb op het moment:
Verder ook een klein beetje bezig geweest met hoe de auto er uit moet komen te zien. Waarschijnlijk gewoon precies hetzelfde als mijn huidige E30, lekker herkenbaar:
Ik heb nu bijna 1,5 jaar als straat auto met de 130i gereden en ik zal hem in die zin wil missen. Afgelopen weekend deze auto opgehaald als voorlopige straat auto:
Een E36 318i. Niet heel bijzonder maar rijdt prima, is wel weer even wennen, maar blijven ook fijne auto's. Mis wel het vermogen een beetje, maar mag zometeen toch maar max 100.
Maar goed, dit topic gaat over de 130i. Ter voorbereiding de auto maar eens gewassen, dat is met het sleutelen toch ook wel fijn. Ik had hem nog niet eerder gewassen dus het was inmiddels wel een beetje nodig
Op het moment heeft de auto nog steeds een fout code wat leek te duiden op 1 van de solenoids die niet goed is. Gaat om de foutcode 2A82, alleen toen ik beide solenoids had vervangen kreeg ik een foutcode op zowel de inlaat kant als de uitlaat kant. Toen weer terug de oude erin gedaan en weer hetzelfde probleem. Ter test de oude solenoids omgewisseld, maar nog steeds het probleem aan dezelfde kant. Lijkt er dus op dat het niet met de solenoids te maken heeft, maar iets in het VANOS systeem zelf. Hij gaat volgend week even bij de BMW dealer langs hopelijk kunnen die beter vast stellen waar het aan ligt, dan weet ik waar we op moeten letten als we de motor gaan opfrissen.
Dat is niet de enige fout code, dit is het hele lijstje wat ik heb op het moment:
Verder ook een klein beetje bezig geweest met hoe de auto er uit moet komen te zien. Waarschijnlijk gewoon precies hetzelfde als mijn huidige E30, lekker herkenbaar:
- JoostSchouten
- Berichten: 1388
- Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
- Locatie: Waalwijk
- Contacteer:
Re: BMW E87 130i --> Rally
Leuk Bas! Mooi weer een 130i er bij!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 51 gasten