BMW E81 118d (Trillingsdemper uitlaat verwijderd, wat kunnen hiervan de gevolgen zijn?)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

BMW E81 118d (Trillingsdemper uitlaat verwijderd, wat kunnen hiervan de gevolgen zijn?)

Bericht door Hielke » 11 dec 2018, 18:17

Een BMW door FIAT ogen.

Moest er in “Mijn auto” toch maar even van komen dacht ik. Een door toeval verkregen 118d uit 2008. Het had ook een Passat of Saab kunnen zijn. Alles naar gelang mijn neef en nicht te koop hadden aangeboden. Begin november hebben ze een jaar oude Ford Focus stationwagon gekocht, en omdat voor de BMW een schamel inruilbedrag werd geboden heb ik op hun verzoek getracht de auto voor een meer marktconforme (tussen particulieren) prijs te verkopen. Omdat er wat haast geboden was is het erop uitgedraaid dat ik de eigenaar van de 15-GHG-8 ben geworden. En omdat ik nog steeds schik in de auto heb, heb ik besloten mijn FIAT Punto voor een tijdje te schorsen. Ergens volgend jaar zie ik wel wat ik doe.

Wat klopt er aan het beestje dat bijna 250.000 km gelopen heeft? Ze heeft een goed hart. Motor, koppeling, versnellingsbak, remmerij, onderstel, het voelt allemaal ontzettend goed aan. Beslist niet het kwart miljoen km’s die de auto gereden heeft. Dit zal wellicht deels door de BMW kwaliteit komen maar zeer beslist ook door de zeer defensieve rijstijl van neef en nicht. Het zou me niet verbazen dat de auto tussen km stand 119.000 en 247.000 nooit boven de 3500 rpm en sneller dan 150 km/h is geweest. Ik ben altijd een groot bewonderaar van het viercylinder dieselblok (N47?) van BMW geweest. Verbaas me er nog steeds over dat het blok bij 4000 rpm nog een keer extra pk’s krijgt. Een heerlijk karakter. Ook de koudloop is het tegenovergestelde van de Fiat. De Punto klinkt dan als een trekker (een moderne), bij de BMW hoor je het verschil tussen koud en warm niet. Bij de keuze de auto over te nemen hielp het ook dat het blok bij ongeveer km stand 190.000 een nieuwe distributieketting heeft gekregen. Deze constructiefout in het blok (een fout die de fabrikant niet wil toegeven) kan bij te laat ingrijpen (als ie knapt) behoorlijk in de papieren gaan lopen. Zelfs gevaarlijk voor de inzittenden worden mocht zoiets op de linkerbaan van een drukke vierbaansweg gebeuren.
In dit topic wil ik een aantal eigenaardigheden die ik met de auto heb meegemaakt of nog meemaak ter sprake brengen. Zie het als mijn verzameltopic. Maar eerst maar eens wat prenten om te tonen om welke auto het gaat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hielke op 07 sep 2021, 18:44, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: BMW E81 118d

Bericht door WJ » 11 dec 2018, 18:21

Parel.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW E81 118d

Bericht door Hielke » 11 dec 2018, 18:24

WJ schreef: 11 dec 2018, 18:21Parel.

Op afstand, absoluut.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6005
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E81 118d

Bericht door matthyssie » 11 dec 2018, 19:00

Ook al winterwielen gekocht zie ik! Driftmachine straks in de sneeuw!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31231
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: BMW E81 118d

Bericht door JP » 11 dec 2018, 19:07

Zit hier ook een scm gekeurd klasse 3 alarm op ?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW E81 118d

Bericht door Eeuwe » 11 dec 2018, 19:33

Keurige bak Hielke. Wat voor Punto had je?

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: BMW E81 118d

Bericht door WJ » 11 dec 2018, 20:10

Wanneer komt de chip naar 180pk erin?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW E81 118d

Bericht door Hielke » 11 dec 2018, 20:40

JP schreef: 11 dec 2018, 19:07 Zit hier ook een scm gekeurd klasse 3 alarm op ?
Vast, er zit zoveel op, raak er soms beduusd van.

De Punto diesel is er ook nog steeds. Kopen? Slechts 72.000 km en een schade vrij verleden.

Die 136 of 143 pk zijn genoeg. Of ze dat ook voor een 9 minuten BtG zijn moet nog blijken. Maar laten tunen zal bij mij niet gebeuren. In vergelijking met de Punto is het een powerhouse :D

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW E81 118d

Bericht door Hielke » 11 dec 2018, 22:34

matthyssie schreef: 11 dec 2018, 19:00 Ook al winterwielen gekocht zie ik! Driftmachine straks in de sneeuw!
De banden waren een moetje. Zijn ze tegenwoordig bijna altijd als je een zomerband om een RWD hebt liggen. Vroeger (lang geleden, diep in de vorige eeuw) hadden zomerbanden altijd kleine groefjes. In sneeuw had je dan altijd een mate van grip. Tegenwoordig met de grote rubber lamellen heb je met zomerbanden in sneeuw en ijs weinig meer in te brengen.

Onder de 15-GHG-8 zitten Goodyear Efficient Grip Run Flats in de maat 205-55-16 uit 2016 met zo'n 5,5 mm profiel. Op droog een hele fijne band met z'n stugge run flat wangen. Veel stuurgevoel en een directe reactie op input. In bochten (mijn testbocht op het klaverblad) kan ik sustained 0,95 G trekken en bij remmen zelfs 1 G. M'n Mazda MX5 weet die snelheid op het Klaverblad ook te halen (en ook geen km meer) maar heeft bij remmen geen schijn van kans tegen de voortreffelijk regelende ABS van de BMW.

Afbeelding

Maak het wegdek nat en het plaatje begint er voor de Goodyears Efficient Grip heel anders uit te zien. Bij testen op het klaverblad was me al opgevallen dat op een vochtig wegdek de achterkant erg los aanvoelde. Zoiets tempert je aanvalsdrift dan al behoorlijk als pluvius van zich doet spreken. Bij mij in ieder geval wel. In de bocht bij het Van der Valk hotel in Wolvega (komend van Heerenveen) brak de auto zelfs onverwacht uit. De snelheid lag misschien wat bovengemiddeld hoog, maar van provocaties middels plots van het gas gaan of remmen was geen sprake. Ik kwam er toen ook achter dat eigen ingrijpen (tegensturen) in combinatie met het ingrijpende stabiliteitssysteem van de auto vreemde gevolgen kan hebben. De hoek van tegensturen vertaalt zich bij een ingrijpend systeem van de auto dat je plots teveel naar de buitenkant van de bocht aan het sturen bent. Een gedwongen hernieuwde instuurbeweging had tot gevolg dat opnieuw de kont uitbrak, hetgeen opnieuw met ingrijpen van de computer gepaard ging. De snelheid was inmiddels al zo ver gezakt dat er van enig drama geen sprake meer kon zijn. Geen fijne regenband die Efficient Grip. En dan druk ik me licht uit. Had het ook niet voor mogelijk gehouden dat een moderne band een zo éénzijdig karakter kon hebben. De Michelin Energy Savers 195-60-15 onder de Punto met slechts 3 mm profiel zijn het schoolvoorbeeld van communicatie. Ver voor het daadwerkelijk intreden van onderstuur laten ze in fases van snelheden weten hoe het er met de grip voor staat. Ook op provocaties blijven de banden stoïcijns reageren. Not so the Goodyears. Ze gaan gewoon. Zonder 'geroebel' of andere geluiden. Of het nu door de Run Flat layout met harde zijwangen, het geringe extra camber van een 1 serie op de achterkant, of de rubbersamenstelling van de band komt, ik weet het niet. Een geschikte winterpartner zag ik er niet in.

Dat zijn de Continentals TS 860/850's wel die ik vorige week incl velgen uit Delft heb opgehaald wel. Het giftige van de Goodyears heeft nu voor goedmoedigheid plaatsgemaakt zonder dat er van sompigheid sprake is. Als de temperaturen wat verder richting de nul gaan (liefst er nog wat onder) zal ik de Racelogic Performance Box test nog een keer doen mbt bochtsnelheden en remkrachten.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E81 118d

Bericht door Niels » 12 dec 2018, 09:14

Fijne wagen lijkt me. VVT zit vlakbij voor een beetje motorlaufkultur optimalisatie!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39725
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW E81 118d

Bericht door Arthur » 12 dec 2018, 09:15

Precies, doe je het niet voor het vermogen, dan maar voor de zuinigheid :)

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: BMW E81 118d

Bericht door Jeffrey026 » 12 dec 2018, 09:18

Niels schreef: 12 dec 2018, 09:14 Fijne wagen lijkt me. VVT zit vlakbij voor een beetje motorlaufkultur optimalisatie!
Zou zeggen kom 19jan gezellig naar vvt meeting/dyno dag :df:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E81 118d

Bericht door ///Joost » 12 dec 2018, 09:29

Mooie daily zo hoor! Dit is wel een lekkere upgrade komende van een Punto...en niet alleen omdat het een BMW is natuurlijk. :angel:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39725
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW E81 118d

Bericht door Arthur » 12 dec 2018, 09:40

Nou, als het om de looks zou gaan, doe me dan maar de Punto :)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW E81 118d

Bericht door Hielke » 12 dec 2018, 11:17

Arthur schreef: 12 dec 2018, 09:40 Nou, als het om de looks zou gaan, doe me dan maar de Punto :)
Qua model vind ik ze beide wel geslaagd. Overzicht koets is in de Punto lichtjaren beter. Het zal wel aan mij liggen maar ik heb nog steeds geen goeie afstelling van de buitenspiegels kunnen vinden. Dan zijn die grote oren van modernere auto's toch wel heel prettig. Niet dat de Punto zo modern is, maar ze had al wel de grote buitenspiegels die je bij hedendaagse auto's veel tegenkomt.

Besturing en afstelling veer/demper zijn bij de 118d zo goed dat het moeilijk wordt naar de Fiat terug te gaan. De 118d voelt zoveel meer 'planted', heerlijk. Pas bij volledige compressie van de achterkant voel je dat ook deze 118d onder hetzelfde manco van alle eerste model 1 series lijdt. Er is dan te weinig rebound waardoor de kont omhoog wordt gegooid. De 15-GHG-8 heeft een standaard onderstel maar ook de BMW sportonderstellen zijn zo afgesteld. Bij sportief sturen weet ik met m'n linker elleboog geen raad. Ik maak dan altijd contact met de armsteun in de deur. Moet ik hoger gaan zitten? Of juist lager? Het ding zit gewoon te hoog als je het mij vraagt. Zo jammer omdat de zitpositie prachtig is af te stellen. Oh ja, de stoelen zijn te krap. Dat wist ik. Kan ermee leven maar prettig is het niet.

Veel positiefs. Maar ik zal binnenkort ook een grotere ergernis beschrijven. Ik zou er aparte topics voor kunnen openen maar doe dat niet. Hoop dat mensen me met raad kunnen bijstaan hoe ik die issues kan verhelpen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E81 118d

Bericht door ///Joost » 12 dec 2018, 12:05

Looks zijn subjectief natuurlijk, maar voor de goede orde...Hoe oud zijn de dempers? Zijn die al eens vervangen met 250k op de teller?

BMW onderstellen zijn zo goed geconstrueerd dat ze gare dempers vaak verbloemen.

Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 918
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: BMW E81 118d

Bericht door Peter-Paul » 12 dec 2018, 12:31

Leuke auto!

Mijn wederhelft rijdt sinds 2015 met een E87 118i, een erg leuk sturende auto t.o.v. alle hedendaagse eenheidsworsten.
Het enige waar ik me aan stoor is het windgeruis vanaf 120km/h, dat is bij moderne automobielen een stuk beter voor elkaar. Als de radio wat harder staat heb er ook geen last van :df:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39725
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW E81 118d

Bericht door Arthur » 12 dec 2018, 12:33

Hedendaagse eenheidsworsten? Hoe zou jij de E87 1-serie willen omschrijven dan?

Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 918
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: BMW E81 118d

Bericht door Peter-Paul » 12 dec 2018, 12:34

Arthur schreef: 12 dec 2018, 12:33 Hedendaagse eenheidsworsten? Hoe zou jij de E87 1-serie willen omschrijven dan?
Als een uniek beiers hangbuikzwijntje :zwijntje:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39725
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW E81 118d

Bericht door Arthur » 12 dec 2018, 12:35

:lol: :thumbup:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW E81 118d

Bericht door Hielke » 06 feb 2019, 16:57

Waarom stinkt m'n 118d diesel zo?

Ben inmiddels ruim drie maanden en bijna 5000 km verder met m'n 118d en heb er nog steeds veel schik in. Op een gegeven moment begonnen er allerlei electrische zaken de geest te geven en ik kreeg al helemaal een Alfa Romeo deja vu gevoel vanuit eind jaren '80. Zelfs dat stemde me niet ongelukkig. Het bleek allemaal erg mee te vallen. De accu bleek op z'n retour te zijn en na montage van een frisse werkten zo'n beetje alle voltslurpers weer.

Maar nu is er toch een issue dat moeilijker te tackelen zal blijken te zijn. Zo schat ik althans in. De auto stinkt namelijk ontiegelijk naar uitlaatgassen. Niet als je met een redelijke snelheid rolt, wel als het langzaam gaat of wanneer de motor stationair draait. Twee jaar terug is het standaard roetfilter door een (in zoverre ik kan zien) Bosal aftermarket roetfilter voorzien. Dat dit roetfilter slecht past (ik heb problemen 'm goed aan te laten sluiten op de uitlaat) is één ding, maar dat die stank er ook nog bijkomt vind ik veel erger.

Wat is nu de oorzaak? Heb bij een paar andere 118d's ook al gemerkt dat ze stinken. Heeft het met het type blok te maken? Doen alle BMW 4 cylinders het? Heb bij de Fiat Punto Evo (ok, veel lagere km stand) nog nooit iets van een diesel of andere uitlaatlucht gemerkt. Komt het door het aftermarket roetfilter. Het filter zit er nu zo'n 60.000 km onder en geregeld geeft het dashboard aan dat er geregenereerd aan het worden is. Kan zo'n filter na 50.000 km al weer vol zitten? Is dat vol zitten met roet de oorzaak van de vieze uitlaatgassen geur?

Wie kan me er meer over vertellen?

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: BMW E81 118d

Bericht door mark123 » 06 feb 2019, 17:09

Is het een niet een lekke spruitstuk pakking oid?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW E81 118d

Bericht door Hielke » 06 feb 2019, 17:48

mark123 schreef: 06 feb 2019, 17:09 Is het een niet een lekke spruitstuk pakking oid?
Nee, al gecheckt.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: BMW E81 118d

Bericht door WJ » 06 feb 2019, 18:05

Ook het spruitstuk zelf niet lek? Dat heb ik gehad, bijna te kotsen in de auto zo smerig was dat.
Er is ook een middeletje om het roetfilter te reinigen. Auto warm rijden, sensor voor de roetkat eruit en volspuiten.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27884
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW E81 118d

Bericht door Luco » 06 feb 2019, 18:13

stinkt die nu naar diesel of naar uitlaatgassen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, BMeinders, Estoque, KoenM, Sidney, Vanreijmersdal en 51 gasten