BMW E81 118d (Trillingsdemper uitlaat verwijderd, wat kunnen hiervan de gevolgen zijn?)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW E81 118d

Bericht door Riceaux » 06 feb 2019, 18:19

Spruitstuk of flexibel deel van de uitlaat als het stinkt naar uitlaatgassen.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW E81 118d

Bericht door Paskal » 06 feb 2019, 18:52

Ik zou ook een minimaal gaatje in het spruitstuk als verdachte aanmerken. Is bij de E53 ook een bekend euvel met de door jou genoemde stank en een aardig verkleurd interieurfilter tot gevolg.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW E81 118d

Bericht door Arthur » 06 feb 2019, 22:45

Niet goed werkende verstuiver waardoor de uitlaatgassen gaan stinken.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E81 118d

Bericht door Marc Sierra » 06 feb 2019, 23:05

Geen idee wat de oorzaak is, maar mijn 320d stinkt ook gigantisch. Ondertussen is het al gewoonte geworden om de binnencirculatie aan te zetten zodra ik stil sta of langzaam rij. Overigens is bij mij het roetfilter verwijderd en sindsdien rookt hij flink en stinkt hij zo. Maar die stank en die mate van roken heb ik bij andere diesels die ook geen roetfilter hebben nooit gezien.

Geertmans
Berichten: 675
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: BMW E81 118d

Bericht door Geertmans » 07 feb 2019, 10:41

Als je google aanslingert met de symptomen, zie je 2 hoofdthema's:
- roetfilter verwijderd
- verstuiver

Aangezien het een after market roetfilter is, zou ik daar toch eerst naar gaan kijken. Bestaan er geen HTK lekopspoormethodes?

Spruitstuk zou kunnen, maar je ruikt het niet in de motorruimte, komt toch ergens van onder de auto vandaan.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW E81 118d

Bericht door Hielke » 07 feb 2019, 11:00

Geert, je maat (zwager?) had direct de goeie diagnose. Dat filter is een issue.

Even voor de goede orde, omdat er vragen over gesteld worden. Het gaat om de stank van uitlaatgassen. Achter de auto, onder de auto (omdat het aftermarket Bosal roetfilter bij de aansluiting naar de uitlaat alweer lekt). En omdat ik het bij andere 2 liter diesel BMW's ook al heb gemerkt vraag ik me af wat de oorzaak nu kan zijn. Is het dat aftermarket roetfilter? Zou ie met een origineel (niet volgelopen) filter wel weer reukvrij zijn?

Blok is volgens mij heel gezond. Loopt mooi rond, voelt voor z'n 136 pk vrij krachtig aan, neemt ondanks z'n bijna 252.000 km geen drup olie, en weet bij kruissnelheden zo rond de 130 km/h een verbruik van 1:18 te realiseren. Bij het uitlezen van de foutmeldingen van de computer kwamen slechts 2 gloeispiralen naar boven. Alleen bij temperaturen net onder het vriespunt loopt ie daardoor de eerste 10 seconden wat rauw. Misschien laat ik ze binnenkort wel vervangen. Voor de stank (bij koude en warme motor) spelen ze natuurlijk geen rol.

Mocht ik nou een issue met een verstuiver(s) hebben, dan zou ik dat toch aan een mindere rondloop moeten merken? En dan zou zo'n storing toch bij de foutmeldingen horen te staan?

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW E81 118d

Bericht door Riceaux » 07 feb 2019, 11:34

Geef je hiermee niet de oorzaak aan? :hmmm:

Achter de auto, onder de auto (omdat het aftermarket Bosal roetfilter bij de aansluiting naar de uitlaat alweer lekt).

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW E81 118d

Bericht door Hielke » 07 feb 2019, 12:03

Riceaux schreef: 07 feb 2019, 11:34 Geef je hiermee niet de oorzaak aan? :hmmm:

Achter de auto, onder de auto (omdat het aftermarket Bosal roetfilter bij de aansluiting naar de uitlaat alweer lekt).
Nee, want ook in de spaarzame tijd dat de aansluiting goed was (na een vervanging van klemmen net nadat ik 'm kocht) stonk ie net zo erg. Dan niet onder de auto, maar er wel achter. En ook wanneer je tot stilstand kwam dan werd je door je eigen walmen ingehaald. Niet dat je er iets van ziet in de vorm van donkere walmen of zo. Daarvan is helemaal niks te zien.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E81 118d

Bericht door Marc Sierra » 07 feb 2019, 14:02

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het roetfilter de echte oorzaak is. Wel kan ik me voorstellen dat het roetfilter er normaal gesproken voor zorgt dat die stank, en ik mijn geval ook rook, niet/minder merkbaar is.

Overigens heeft de mijne het M47 blok ipv de N47. Voor zover ik weet is de E90 met M47 ook leverbaar geweest zonder roetfilter. Ik kan me toch niet voorstellen dat die allemaal zo erg zouden roken en stinken. De mijne is verder wel gechipt, maar dat zou volgens mij toch ook geen verschil mogen maken, aangezien er bij stationair toerental door het chippen weinig veranderd zal zijn.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW E81 118d

Bericht door Paskal » 07 feb 2019, 14:15

Die defecte gloeispiralen spelen voor de stank waarschijnlijk geen rol en zorgen bij de koudstart voor wat rauw lopen. Is het echter ook niet zo dat die gloeispiralen bij jouw E81 ook gebruikt worden om bij het regeneren de temperatuur te bereiken die nodig is om het roetfilter goed schoon te krijgen? Mogelijk een reden om ze toch maar eens te vervangen?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW E81 118d

Bericht door Hielke » 07 feb 2019, 15:18

Paskal schreef: 07 feb 2019, 14:15 Die defecte gloeispiralen spelen voor de stank waarschijnlijk geen rol en zorgen bij de koudstart voor wat rauw lopen. Is het echter ook niet zo dat die gloeispiralen bij jouw E81 ook gebruikt worden om bij het regeneren de temperatuur te bereiken die nodig is om het roetfilter goed schoon te krijgen? Mogelijk een reden om ze toch maar eens te vervangen?
Ok, interessant, daarvan was ik niet op de hoogte.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW E81 118d

Bericht door Hielke » 27 mar 2019, 18:13

Ik overweeg nieuw schokbrekers voor het oude beestje te monteren.

Klopt het dat de Bilstein B4's een stuk stugger zijn dan de Sachs dempers die BMW standaard gebruikt?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: BMW E81 118d

Bericht door Ferdi » 27 mar 2019, 20:03

B4 is gelijk aan de originele dempers af fabriek.
Ik heb ze zelf onder een Volvo V50 gehad en ze waren absoluut niet stugger.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW E81 118d

Bericht door Eeuwe » 23 apr 2019, 09:05

Volgens mij zag ik je zondag rijden. Koningin Julianaweg te Oranjewoud ;)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW E81 118d

Bericht door Hielke » 23 apr 2019, 10:44

eBoonstra schreef: 23 apr 2019, 09:05 Volgens mij zag ik je zondag rijden. Koningin Julianaweg te Oranjewoud ;)
Reed ik een beetje beschaafd? Kan me niet anders voorstellen.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW E81 118d

Bericht door Eeuwe » 23 apr 2019, 23:14

Hielke schreef: 23 apr 2019, 10:44
eBoonstra schreef: 23 apr 2019, 09:05 Volgens mij zag ik je zondag rijden. Koningin Julianaweg te Oranjewoud ;)
Reed ik een beetje beschaafd? Kan me niet anders voorstellen.
Oja zeker hoor :thumbup:

Geertmans
Berichten: 675
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: BMW E81 118d

Bericht door Geertmans » 23 apr 2019, 23:24

Je herkende hem aan de dieselwalm? ;)

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW E81 118d

Bericht door Eeuwe » 14 aug 2019, 19:27

Weer gespot :shocking: Oranje Nassaulaan in Heerenveen zojuist.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW E81 118d (nieuwe remschijven en remblokken nodig)

Bericht door Hielke » 27 mei 2021, 12:17

Ik heb voor de 118d, die bij een km-stand van 284.000 nog steeds lekker rolt, nieuwe remschijven voor (en dus ook weer remblokken) nodig. Op de bekende sites komen verschillende aftermarket merken voorbij. Zijn er betere en mindere merken bij? Welke kan ik het best nemen? Graag advies.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E81 118d (nieuwe remschijven en remblokken nodig, welke?)

Bericht door EvdP » 27 mei 2021, 13:27

Ik heb prima ervaring met Bosch. Ik weet niet welke leverancier tegenwoordig OEM is voor BMW.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E81 118d (nieuwe remschijven en remblokken nodig, welke?)

Bericht door Knot » 27 mei 2021, 13:32

Brembo schijven, vlak met brembo of bosch blokken prima.

Of via ebay.de een set vlakke ate schijven met ate blokken en slijtagecontact nemen bijv autoteilemann

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E81 118d (nieuwe remschijven en remblokken nodig, welke?)

Bericht door Jan Terwolde » 27 mei 2021, 13:53

of textar remmen en blokken, voor normaal gebruik boeid het toch een stuk minder. Fabrikanten die oe leverden zou ik wel aanhouden inderdaad. Textar, ATE, Brembo is prima. De schijven van textar of ate kunnen ook prima op het circuit, de brembo's geen ervaring mee.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: BMW E81 118d (nieuwe remschijven en remblokken nodig, welke?)

Bericht door daNpy » 27 mei 2021, 14:24

Textar blokken, brr. Die zou ik nooit nemen.

Op Winparts kun je voor normale prijzen Brembo schijven en Bosch/Ate/TRW/Febi/Brembo blokken kopen, wat je eigen voorkeur is.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E81 118d (nieuwe remschijven en remblokken nodig, welke?)

Bericht door Jan Terwolde » 27 mei 2021, 14:38

textar remblokken geen ervaring mee. schijven gebruik ik op het circuit icm hawk dtc70 op aanraden van verhuurder voor vln races e.d..
het is ook een leverancier voor bmw.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E81 118d (nieuwe remschijven en remblokken nodig, welke?)

Bericht door Knot » 27 mei 2021, 15:03

Alle standaard remblokken waar een beetje merk op staat zijn in feite prima zolang je ze maar niet heet stookt (circuit).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: De fiscalist, Fabian en 54 gasten