BMW E81 118d (Trillingsdemper uitlaat verwijderd, wat kunnen hiervan de gevolgen zijn?)
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW E81 118d
Spruitstuk of flexibel deel van de uitlaat als het stinkt naar uitlaatgassen.
- Paskal
- Berichten: 3665
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: BMW E81 118d
Ik zou ook een minimaal gaatje in het spruitstuk als verdachte aanmerken. Is bij de E53 ook een bekend euvel met de door jou genoemde stank en een aardig verkleurd interieurfilter tot gevolg.
- Arthur
- Berichten: 39593
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW E81 118d
Niet goed werkende verstuiver waardoor de uitlaatgassen gaan stinken.
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E81 118d
Geen idee wat de oorzaak is, maar mijn 320d stinkt ook gigantisch. Ondertussen is het al gewoonte geworden om de binnencirculatie aan te zetten zodra ik stil sta of langzaam rij. Overigens is bij mij het roetfilter verwijderd en sindsdien rookt hij flink en stinkt hij zo. Maar die stank en die mate van roken heb ik bij andere diesels die ook geen roetfilter hebben nooit gezien.
-
- Berichten: 675
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19
Re: BMW E81 118d
Als je google aanslingert met de symptomen, zie je 2 hoofdthema's:
- roetfilter verwijderd
- verstuiver
Aangezien het een after market roetfilter is, zou ik daar toch eerst naar gaan kijken. Bestaan er geen HTK lekopspoormethodes?
Spruitstuk zou kunnen, maar je ruikt het niet in de motorruimte, komt toch ergens van onder de auto vandaan.
- roetfilter verwijderd
- verstuiver
Aangezien het een after market roetfilter is, zou ik daar toch eerst naar gaan kijken. Bestaan er geen HTK lekopspoormethodes?
Spruitstuk zou kunnen, maar je ruikt het niet in de motorruimte, komt toch ergens van onder de auto vandaan.
- Hielke
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW E81 118d
Geert, je maat (zwager?) had direct de goeie diagnose. Dat filter is een issue.
Even voor de goede orde, omdat er vragen over gesteld worden. Het gaat om de stank van uitlaatgassen. Achter de auto, onder de auto (omdat het aftermarket Bosal roetfilter bij de aansluiting naar de uitlaat alweer lekt). En omdat ik het bij andere 2 liter diesel BMW's ook al heb gemerkt vraag ik me af wat de oorzaak nu kan zijn. Is het dat aftermarket roetfilter? Zou ie met een origineel (niet volgelopen) filter wel weer reukvrij zijn?
Blok is volgens mij heel gezond. Loopt mooi rond, voelt voor z'n 136 pk vrij krachtig aan, neemt ondanks z'n bijna 252.000 km geen drup olie, en weet bij kruissnelheden zo rond de 130 km/h een verbruik van 1:18 te realiseren. Bij het uitlezen van de foutmeldingen van de computer kwamen slechts 2 gloeispiralen naar boven. Alleen bij temperaturen net onder het vriespunt loopt ie daardoor de eerste 10 seconden wat rauw. Misschien laat ik ze binnenkort wel vervangen. Voor de stank (bij koude en warme motor) spelen ze natuurlijk geen rol.
Mocht ik nou een issue met een verstuiver(s) hebben, dan zou ik dat toch aan een mindere rondloop moeten merken? En dan zou zo'n storing toch bij de foutmeldingen horen te staan?
Even voor de goede orde, omdat er vragen over gesteld worden. Het gaat om de stank van uitlaatgassen. Achter de auto, onder de auto (omdat het aftermarket Bosal roetfilter bij de aansluiting naar de uitlaat alweer lekt). En omdat ik het bij andere 2 liter diesel BMW's ook al heb gemerkt vraag ik me af wat de oorzaak nu kan zijn. Is het dat aftermarket roetfilter? Zou ie met een origineel (niet volgelopen) filter wel weer reukvrij zijn?
Blok is volgens mij heel gezond. Loopt mooi rond, voelt voor z'n 136 pk vrij krachtig aan, neemt ondanks z'n bijna 252.000 km geen drup olie, en weet bij kruissnelheden zo rond de 130 km/h een verbruik van 1:18 te realiseren. Bij het uitlezen van de foutmeldingen van de computer kwamen slechts 2 gloeispiralen naar boven. Alleen bij temperaturen net onder het vriespunt loopt ie daardoor de eerste 10 seconden wat rauw. Misschien laat ik ze binnenkort wel vervangen. Voor de stank (bij koude en warme motor) spelen ze natuurlijk geen rol.
Mocht ik nou een issue met een verstuiver(s) hebben, dan zou ik dat toch aan een mindere rondloop moeten merken? En dan zou zo'n storing toch bij de foutmeldingen horen te staan?
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW E81 118d
Geef je hiermee niet de oorzaak aan?
Achter de auto, onder de auto (omdat het aftermarket Bosal roetfilter bij de aansluiting naar de uitlaat alweer lekt).
Achter de auto, onder de auto (omdat het aftermarket Bosal roetfilter bij de aansluiting naar de uitlaat alweer lekt).
- Hielke
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW E81 118d
Nee, want ook in de spaarzame tijd dat de aansluiting goed was (na een vervanging van klemmen net nadat ik 'm kocht) stonk ie net zo erg. Dan niet onder de auto, maar er wel achter. En ook wanneer je tot stilstand kwam dan werd je door je eigen walmen ingehaald. Niet dat je er iets van ziet in de vorm van donkere walmen of zo. Daarvan is helemaal niks te zien.
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E81 118d
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het roetfilter de echte oorzaak is. Wel kan ik me voorstellen dat het roetfilter er normaal gesproken voor zorgt dat die stank, en ik mijn geval ook rook, niet/minder merkbaar is.
Overigens heeft de mijne het M47 blok ipv de N47. Voor zover ik weet is de E90 met M47 ook leverbaar geweest zonder roetfilter. Ik kan me toch niet voorstellen dat die allemaal zo erg zouden roken en stinken. De mijne is verder wel gechipt, maar dat zou volgens mij toch ook geen verschil mogen maken, aangezien er bij stationair toerental door het chippen weinig veranderd zal zijn.
Overigens heeft de mijne het M47 blok ipv de N47. Voor zover ik weet is de E90 met M47 ook leverbaar geweest zonder roetfilter. Ik kan me toch niet voorstellen dat die allemaal zo erg zouden roken en stinken. De mijne is verder wel gechipt, maar dat zou volgens mij toch ook geen verschil mogen maken, aangezien er bij stationair toerental door het chippen weinig veranderd zal zijn.
- Paskal
- Berichten: 3665
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: BMW E81 118d
Die defecte gloeispiralen spelen voor de stank waarschijnlijk geen rol en zorgen bij de koudstart voor wat rauw lopen. Is het echter ook niet zo dat die gloeispiralen bij jouw E81 ook gebruikt worden om bij het regeneren de temperatuur te bereiken die nodig is om het roetfilter goed schoon te krijgen? Mogelijk een reden om ze toch maar eens te vervangen?
- Hielke
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW E81 118d
Ok, interessant, daarvan was ik niet op de hoogte.Paskal schreef: ↑07 feb 2019, 14:15 Die defecte gloeispiralen spelen voor de stank waarschijnlijk geen rol en zorgen bij de koudstart voor wat rauw lopen. Is het echter ook niet zo dat die gloeispiralen bij jouw E81 ook gebruikt worden om bij het regeneren de temperatuur te bereiken die nodig is om het roetfilter goed schoon te krijgen? Mogelijk een reden om ze toch maar eens te vervangen?
- Hielke
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW E81 118d
Ik overweeg nieuw schokbrekers voor het oude beestje te monteren.
Klopt het dat de Bilstein B4's een stuk stugger zijn dan de Sachs dempers die BMW standaard gebruikt?
Klopt het dat de Bilstein B4's een stuk stugger zijn dan de Sachs dempers die BMW standaard gebruikt?
- Ferdi
- Berichten: 3035
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: BMW E81 118d
B4 is gelijk aan de originele dempers af fabriek.
Ik heb ze zelf onder een Volvo V50 gehad en ze waren absoluut niet stugger.
Ik heb ze zelf onder een Volvo V50 gehad en ze waren absoluut niet stugger.
- Eeuwe
- Berichten: 4495
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW E81 118d
Volgens mij zag ik je zondag rijden. Koningin Julianaweg te Oranjewoud
- Hielke
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
- Eeuwe
- Berichten: 4495
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
-
- Berichten: 675
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19
Re: BMW E81 118d
Je herkende hem aan de dieselwalm?
- Eeuwe
- Berichten: 4495
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW E81 118d
Weer gespot Oranje Nassaulaan in Heerenveen zojuist.
- Hielke
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW E81 118d (nieuwe remschijven en remblokken nodig)
Ik heb voor de 118d, die bij een km-stand van 284.000 nog steeds lekker rolt, nieuwe remschijven voor (en dus ook weer remblokken) nodig. Op de bekende sites komen verschillende aftermarket merken voorbij. Zijn er betere en mindere merken bij? Welke kan ik het best nemen? Graag advies.
- EvdP
- Berichten: 6126
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW E81 118d (nieuwe remschijven en remblokken nodig, welke?)
Ik heb prima ervaring met Bosch. Ik weet niet welke leverancier tegenwoordig OEM is voor BMW.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E81 118d (nieuwe remschijven en remblokken nodig, welke?)
Brembo schijven, vlak met brembo of bosch blokken prima.
Of via ebay.de een set vlakke ate schijven met ate blokken en slijtagecontact nemen bijv autoteilemann
Of via ebay.de een set vlakke ate schijven met ate blokken en slijtagecontact nemen bijv autoteilemann
- Jan Terwolde
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW E81 118d (nieuwe remschijven en remblokken nodig, welke?)
of textar remmen en blokken, voor normaal gebruik boeid het toch een stuk minder. Fabrikanten die oe leverden zou ik wel aanhouden inderdaad. Textar, ATE, Brembo is prima. De schijven van textar of ate kunnen ook prima op het circuit, de brembo's geen ervaring mee.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: BMW E81 118d (nieuwe remschijven en remblokken nodig, welke?)
Textar blokken, brr. Die zou ik nooit nemen.
Op Winparts kun je voor normale prijzen Brembo schijven en Bosch/Ate/TRW/Febi/Brembo blokken kopen, wat je eigen voorkeur is.
Op Winparts kun je voor normale prijzen Brembo schijven en Bosch/Ate/TRW/Febi/Brembo blokken kopen, wat je eigen voorkeur is.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW E81 118d (nieuwe remschijven en remblokken nodig, welke?)
textar remblokken geen ervaring mee. schijven gebruik ik op het circuit icm hawk dtc70 op aanraden van verhuurder voor vln races e.d..
het is ook een leverancier voor bmw.
het is ook een leverancier voor bmw.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E81 118d (nieuwe remschijven en remblokken nodig, welke?)
Alle standaard remblokken waar een beetje merk op staat zijn in feite prima zolang je ze maar niet heet stookt (circuit).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: De fiscalist, Fabian en 54 gasten