E30 Touring V8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door ///Joost » 18 feb 2019, 12:45

Knot schreef: 18 feb 2019, 12:36 Dat verse pizzadeeg had ik ook pas gehaald, ideaal, partij zooi erop gooien, kaas raspen en in de oven smijten.
Maar het belangrijkste, wat heb je met de potjes gedaan? :hmmm: :tooth:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Knot » 18 feb 2019, 12:47

Gewoon in de glasbak samen met de lege flessen wijn en potten chocopasta... ik ben van het banden roken en niet van het sleutelen he ;)

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 18 feb 2019, 12:57

Bandjes wisselen is ook een soort van sleutelen he. Goed, we dwalen af... eerst die koppen maar eens terug.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 02 mar 2019, 20:28

Zo hehe, ik kan weer verder. De koppen waren volgens het revisiebedrijf nog in zeer goede staat. Alles is goed schoon gemaakt en er zitten nieuwe klepsteelrubbertjes is.

Afbeelding

Afbeelding

Frank_Sch
Berichten: 2117
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Frank_Sch » 02 mar 2019, 20:38

Wow, dat ziet netjes uit.

vester86
Berichten: 2680
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door vester86 » 02 mar 2019, 20:51

nu nog in een 1 serie lepelen???

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Martijn_bmw » 03 mar 2019, 09:07

Gaaf man! Echt waanzinnig mooi blok wordt het.
En idd lepel hem in de 130i van Stephan :)

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Peric » 05 mar 2019, 15:59



Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Peric » 05 mar 2019, 16:53

Is een voorwiel aangedreven auto. Dan moet er wel erg veel aangepast worden..

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 05 mar 2019, 17:06

Peric schreef: 05 mar 2019, 15:59 Is dit wat voor de V8?
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/por ... ousPage=lr
Op zich gave karretjes. Misschien bekend dat ik eerder een 944 heb gehad waar ik een Audi 20v vijfcilinder in had gehangen. Dat echter wel met gebruik van de originele 944 transaxle dus bak tussen de achterwielen. Ik denk dat je dat concept bij zo’n 924/944 niet moet willen veranderen. Na ombouw met de vijfcilinder was gewichtsverdeling voor/achter nog steeds 48/52%. Heerlijk stuurde dat ding en met het geluid van de vijfpitter op 7000rpm... Heel snel was ie echter niet, het was geen turbo blok.

Leuk bruggetje met die Audi Coupe...nah die moet je gewoon als vijfcilinder hebben.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Peric » 05 mar 2019, 17:23

Ja, maar dat was een 944, en een 5-cilinder.
Wist niet dat de 924 ook trans-axle was.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 05 mar 2019, 17:30

56788A2C-3DED-48A3-B58E-AD61A04A28B2.jpeg
56788A2C-3DED-48A3-B58E-AD61A04A28B2.jpeg (79.05 KiB) 1709 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Peric » 05 mar 2019, 17:32

:thumbup:

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 963
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door yorick » 07 mar 2019, 20:07

Topic gelezen, wat zal het fijn zijn deze M60 straks weer te starten. Blokje zou overigens prima ter vervanging van mijn B30 in de e34 passen :)

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 07 mar 2019, 21:54

Mag het wel hopen ja :D

32x lucht uit klepstotertjes zuigen.

Afbeelding

Stoters en nokkenassen weer gemonteerd en het fixeer gereedschap alvast geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Lekker schoon geworden tijdens de koprevisie hoor.

Afbeelding

Maar eens kijken hoever ik kom aankomend weekend.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door MartijnGizmo » 08 mar 2019, 08:52

Ik word er altijd blij van om dit spul zo fris te zien!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Knot » 08 mar 2019, 08:55

Blokje wordt echt als nieuw zeg, super!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door ///Joost » 08 mar 2019, 09:59

Mooi zo van binnen zeg! Wat voor olie ga je straks gebruiken? Merk/viscositeit?

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 08 mar 2019, 10:29

Daar had ik nog niet over nagedacht eigenlijk. In het verleden altijd Castrol Magnatec 5W40 gebruikt voor motoren van deze leeftijd (bij straat gebruik), maar als er andere suggesties zijn hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Peric » 08 mar 2019, 17:46

Hier zit toch een ketting in? Voor mijn VR6 wordt Mobil1 aangeraden. Dit omdat daar de juiste additieven inzitten die de geleiders hard houden. Met gebruik van andere olie schijnen ze zacht te worden en dus harder slijten. Genoeg voorbeelden van blokken die tikken vanwege de ketting onder de ton.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 13 mar 2019, 23:07

Nou ja...over die geleiders gesproken. Die grote geleiders van de lange primaire ketting had ik al goed bekeken en die zien er dusdanig goed uit dat ik ze gewoon weer ga gebruiken. Ik was eigenlijk klaar om de distributie weer te monteren.

Eerst even de positie van de OEM TDC blokkeer mogelijkheid (gat in carter en vliegwiel waar je een blokkeer-pen ik kan steken) gecontroleerd. Die bleek spot-on. Handig die M8 gaten waar de bouten van de klopsensoren in gaan, past mijn meetklok standaard ook perfect in.

Afbeelding

Verder even de kettingen op rek gecontroleerd. Nu is rek eigenlijk niet een goede omschrijving. Het zijn de pen-gat verbindingen die door slijtage meer speling krijgen waardoor de ketting meer lengte krijgt. Bij de M60 zijn het duplex kettingen van type D67ZN met een spacing van 5,72 mm. Door over een groot aantal schakels te meten zou eventuele rek wel zichtbaar moeten zijn. Was bij deze originele kettingen niet meetbaar, dus die ga ik gewoon weer gebruiken.

Afbeelding

Je kunt er na assemblage van de motor niet makkelijk meer bij dus een nieuwe olieafscheider geplaatst.

Afbeelding

Overal gaan nieuwe o-ringetjes in, zitten er nog heel wat in een onderblok + koppakkingset.

Afbeelding

Waar ik vast liep was bij de kettingspanners van de secundaire kettingen. Die dingen hebben per stuk twee kunststof loopschoentjes waar de ketting boven en onder mee aangedrukt wordt. Bij die van de rechtse cilinderbank blijkt het bovenste schoentje grote slijtage te vertonen. De ingesleten banen zijn dusdanig diep dat de looprollen van de ketting zelfs ook al in aanraking zijn gekomen met de loopschoen en daar een soort pitting-achtige slijtage hebben veroorzaakt. Dat kan ik zo niet terug plaatsen.

Afbeelding

Die loopschoentjes blijken gewoon los leverbaar, dus maar alle vier besteld. Nu weer wachten tot die binnen zijn :coffee:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Niels » 14 mar 2019, 00:22

Ik zou al het kunststof van de distributie vervangen persoonlijk. Het spul wordt uiteindelijk behoorlijk bros en nu heb je het mooi los.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 14 mar 2019, 08:53

Ik ben er niet zo bang voor, de lange geleiders vertonen amper slijtage. En dit is nog even ander werk dan wat er in modernere motoren zit he.

Als voorbeeld, dit is een M54 geleider. Volledig kunststof. Als die hard worden en de ketting geeft een keer een klapper dan heb je kans dat ie breekt.

Afbeelding

Dit is een M60 geleider. Aluminium dus en alleen het raakvlak met de ketting is kunststof.

Afbeelding

Bij een M62 (simplex ketting) is het vooral de u-vormige geleider tussen de cilinderbanken in die slijtage gaat vertonen.

Afbeelding

Maar dat is bij een M60 (duplex ketting) nog beter/duurzamer opgelost.

Afbeelding

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 dec 2012, 19:26
Auto: Volvo V50 2.5 T5 TUNED
Locatie: Gouda

Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door EnigmaEll » 14 mar 2019, 09:00

Wow, wat een project! Zeer kunstig. Kudos!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten