E30 Touring V8
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
goed bezig, werkt lekker zo aan een schoon blok met schone/nieuwe onderdelen
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Lekkere regenachtige avond om verder te bouwen straks iig.
Het ziet er fris en fruitig uit.
Het ziet er fris en fruitig uit.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Wordt eerst verder slopen in plaats van bouwen Ik ga de cilinderkoppen leeg halen zodat ik de kleppen en zittingen kan inspecteren. Als die er goed uit zien dan kunnen er nieuwe klepseals in, even vlakken en weer in elkaar. Als er meer werk nodig is gaan de koppen naar een revisie-bedrijf, aan het vervangen van klepzittingen en/of geleiders ga ik zelf niet beginnen.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Koppen leeghalen was zo gepiept.
Daarna de hydraulische klepstoters één voor één uit elkaar te halen en schoonmaken. Aardig monikkenwerkje als je er 32 moet doen. Dit zijn INA stoters maar deze waren toch weer iets anders als de INA klepstoters die ik eerder uit elkaar had gehaald. Bij deze zit er een soort klemringetje die de plunjer bij elkaar houdt. Als je die eraf wipt kunnen ze verder uit elkaar.
Eenmaal uit elkaar:
De klepstoters zijn een soort doodlopende weg voor olie. Dat ze van binnen aardig vuil kunnen worden blijkt dan ook wel uit de olie die eruit komt. Dit terwijl de rest van de motor erg mooi schoon was van binnen.
Hier is ook mooi het kogelklepje in de stoter te zien. Dat deel heel goed doorgespoeld met diesel en daarna op afdichting gecontroleerd.
Inmiddels zitten ze allemaal weer in elkaar en zitten ze in genummerde potjes. Binnenkort alle potjes even vacuüm zuigen zodat de stotertjes volledig ontlucht zijn.
Het wachten is nu op de koppen die bij een revisiebedijf liggen. Mijn klepveertang past niet lekker op deze koppen dus er maar voor gekozen het revisiebedrijf de kleppen, geleiders en zittingen te laten controleren en de koppen te laten vlakken.
Daarna de hydraulische klepstoters één voor één uit elkaar te halen en schoonmaken. Aardig monikkenwerkje als je er 32 moet doen. Dit zijn INA stoters maar deze waren toch weer iets anders als de INA klepstoters die ik eerder uit elkaar had gehaald. Bij deze zit er een soort klemringetje die de plunjer bij elkaar houdt. Als je die eraf wipt kunnen ze verder uit elkaar.
Eenmaal uit elkaar:
De klepstoters zijn een soort doodlopende weg voor olie. Dat ze van binnen aardig vuil kunnen worden blijkt dan ook wel uit de olie die eruit komt. Dit terwijl de rest van de motor erg mooi schoon was van binnen.
Hier is ook mooi het kogelklepje in de stoter te zien. Dat deel heel goed doorgespoeld met diesel en daarna op afdichting gecontroleerd.
Inmiddels zitten ze allemaal weer in elkaar en zitten ze in genummerde potjes. Binnenkort alle potjes even vacuüm zuigen zodat de stotertjes volledig ontlucht zijn.
Het wachten is nu op de koppen die bij een revisiebedijf liggen. Mijn klepveertang past niet lekker op deze koppen dus er maar voor gekozen het revisiebedrijf de kleppen, geleiders en zittingen te laten controleren en de koppen te laten vlakken.
Laatst gewijzigd door RJK op 17 feb 2019, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Nice, thanks for sharing
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mooi tafeltje met spullen zo!
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Lekker bezig! Mooi om te zien, die stoters op 'sterk water', weer eens wat anders dan oogballen in een potje.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ik heb van de week een leuke E30 ingeruild die schreeuwt om een V8
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Lekker beZig zeg!
Wellicht is dit food for thoughts:
Wellicht is dit food for thoughts:
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Pontiac fiero gt fastback. 1987/1990
Alleen lastig met versnellingsbak ivm middenmotor
Alleen lastig met versnellingsbak ivm middenmotor
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Nou kom op met info danMartin van der Zwaard schreef: ↑17 feb 2019, 20:46 Ik heb van de week een leuke E30 ingeruild die schreeuwt om een V8
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Die lege potjes moet je ook maar net op voorraad hebben staan
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Of een hele week spruiten uit pot eten
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Das beter ja!
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Is wel van drie jaar sparen ofzo hoor. We zitten niet elke dag aan de pizza ofzo (waarom eigenlijk niet).
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Jaja....dat zeggen ze allemaal
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Zijn die klepstoters nu dan weer "als nieuw"? Oftewel, is het vooral vervuiling dat de werking doet afnemen?
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Denk ik wel. Als het kogelklepje vanwege vervuiling niet meer goed afsluit gaat de stoter tikken.
Slijtage aan de plunjer zou nog kunnen maar dan moeten ze al bijna droog gelopen hebben lijkt mij. Bij het in elkaar zetten kwam ik erachter dat die plunjertjes zelfs bijna luchtdicht zijn. Je moet ze echt een tijdje samenknijpen en wachten tot er iets aan lucht ontsnapt voordat ze iets samen te drukken zijn zodat die borgringen er weer op passen.
Slijtage aan de plunjer zou nog kunnen maar dan moeten ze al bijna droog gelopen hebben lijkt mij. Bij het in elkaar zetten kwam ik erachter dat die plunjertjes zelfs bijna luchtdicht zijn. Je moet ze echt een tijdje samenknijpen en wachten tot er iets aan lucht ontsnapt voordat ze iets samen te drukken zijn zodat die borgringen er weer op passen.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Prachtige update zo. Zo'n manier van werken kan ik altijd wel waarderen, super netjes!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Dat verse pizzadeeg had ik ook pas gehaald, ideaal, partij zooi erop gooien, kaas raspen en in de oven smijten.