E30 Touring V8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E30 Touring V8

Bericht door Knot » 25 nov 2020, 20:18

Ik zou dat aan de professionals over laten :blink:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring V8

Bericht door RJK » 25 nov 2020, 21:28

:protest:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring V8

Bericht door RJK » 26 nov 2020, 20:02

Nou...vandaag bij de RDW geweest voor de keuring ivm de motorswap.

Eerst emmissie test. CO was wat te hoog, maar de keurmeester dacht leuk mee en zei “rij nog maar even een rondje industrieterrein”. Daarna was ie ruim voldoende laag.

Toen papierwinkel. Je moet echt de herkomst van de motor aan kunnen tonen anders kan je het keuren wel vergeten. Ik had de kentekenpapieren van de donor auto alsmede het koopcontract mee, dat was voldoende. Ook had ik informatie meegenomen betreft het motortype, code en vermogens gegevens. Dat hebben ze allemaal overgenomen.

Daarna de technische keuring boven de smeerput. Hij is echt wel dik een half uur aan het kijken/ruiken/voelen geweest. Enige opmerking was daarna dat ie de baksteun wel iets zwaarder uitgevoerd had verwacht, verder was alles goed/netjes.

Dan de remmenbank op. Remkracht ruim voldoende bij normale pedaalkracht. Balans ook prima. Dus hup de remmenbank af.

Toen nog een rondje verlichting checken...en...de werking van de rembekrachtiger die ook voor de APK als zodanig getest moet worden:
A0CEFB16-DA4D-4245-A806-2F6ED5E4AA32.jpeg
A0CEFB16-DA4D-4245-A806-2F6ED5E4AA32.jpeg (177.16 KiB) 2997 keer bekeken
Nu wist ik ook wel dat dit normaal gesproken zo zou moeten werken. Maar dat het een punt op de APK checklist was wist ik dan weer niet. En hier...al bijna klaar...ging het mis. Want het pedaal zakt bij mij niet. En dus is de werking van de bekrachtiger daarmee niet gecontroleerd. Ik vond wel dat ze bij het RDW echt de tijd ervoor namen. Uiteindelijk met drie man overleg wat ze ermee moesten. Maar toch geen goedkeur, want in principe zou de auto ook de APK keuring niet doorstaan.

Eenmaal thuis nog eens de werking van de rembekrachtiger getest. Ik ging ervanuit dat ie wel wat deed want heel veel pedaaldruk is er met de huidige remmen niet nodig om tot blokkeren te komen. Echter, na de vacuumslang naar de bekrachtiger los getrokken te hebben bleef het remgedrag exact hetzelfde. Met andere woorden...die bekrachtiger doet niets. Dus de keurmeester heeft gelijk.

Nu zijn er twee oplossingen. Eerste is natuurlijk bepalen wat er mis is met de huidige bekrachtiger. Een tweede mogelijkheid is het ding helemaal verwijderen. Want volgens de keurmeester is het wel een kwestie van “als het er niet op zit hoef ik het ook niet te testen”. Achteraf had ie dan gewoon goedgekeurd geweest dus want remkracht en balans waren prima. Maar ik had dan weer nooit verwacht dat het zonder bekrachtiger rijdbaar zou zijn. Wel dus. Komt door de klauwen met grote remzuigers denk ik.

Ik moet binnen 8 weken terug, dan is de rest van de keuring nog geldig en hoeft alleen die rembekrachtiger test uitgevoerd.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7026
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door Fabian » 26 nov 2020, 20:10

Jammer, smetje op een topproject, maar bovenal toch een compliment over de kwaliteit van de build!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26722
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door Martijn_bmw » 26 nov 2020, 20:15

Herkenbaar het stukje over herkomst van de donor motor en spullen dat was bij mij destijds net zo, als je dat niet op orde hebt kan je beter niet eens gaan :)

Jammer van de rembekrachtiger maar gezien alles goed is zonder bekrachtiging is het geen idee om hem eerst er tussenuit te halen.
Spul overbruggen waar die zat en dan de keuring regelen. Lijkt mij ook het makkelijkst te realiseren binnen 8wkn.

En kan je daarna altijd nog bezien wat je als definitieve oplossing wil doen met wel of niet bekrachtigen en hoe

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door Niels » 26 nov 2020, 20:22

Absoluut een mooie build! Dat helpt natuurlijk ook bij zo’n rdw keuring. Wel bijzonder dat ie zo goed remt dat je een bekrachtiger niet mist, dat heb ik nog nooit mee gemaakt met schijfremmen op een auto...

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door RJK » 26 nov 2020, 20:37

Dat is inderdaad wel een korte termijn plan Martijn. De leidingen op de bekrachtiger zitten met banjo’s dus dat is vrij makkelijk even door te lussen. Ik heb wel de fabrikant en verkoper van de rembekrachtiger al gemaild maar ik vermoed dan ik daar niet teveel van hoef te verwachten gezien de aanschaf al een jaarbericht was.

erwin20vt
Berichten: 787
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door erwin20vt » 26 nov 2020, 21:35

Kan de bekrachtiger wel buitenlucht aanzuigen op het moment dat hij bediend wordt?

https://www.mvwautotechniek.nl/rembekrachtiger/

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door Knot » 26 nov 2020, 21:41

Zou hem er ook eerst doorheen zien te krijgen en daarna op je gemak naar wens de juiste bekrachtiger inbouwen.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door 328Ti » 26 nov 2020, 21:43

Balen man... ik zou lekker doorlussen maar begrijp ook dat het je eer te na is en het op orde wil hebben.

Op naar de 2e ronde!

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door Harrie D » 27 nov 2020, 08:05

Je hebt niet heel toevallig de 1-weg klep verkeerd om gezet of de vacuumslang op een niet vacuumplek aangesloten ?

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door RJK » 27 nov 2020, 08:11

Nee en nee. Maar wel goed dat je het vraagt hoor :D

Gezien die bekrachtiger er toch even uit moet ga ik de leidingen even doorlussen al was het maar om ze af te sluiten tegen lekkage. Ik zal dan nog even een rondje rijden om te kijken of het acceptabel is. Zo nee dan kan ik rustig kijken naar een oplossing en als dat niet binnen acht weken te realiseren is dan zonder bekrachtiger terug naar de RDW.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door e30touring1990 » 27 nov 2020, 12:03

mooi dat alles verder is goedgekeurd, toch lekker! even stoeien nog met die bekrachtiger en dan lekker roffelen met die v8 :)

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door Marc Sierra » 27 nov 2020, 17:32

Jammer dat het uiteindelijk niet volledig gelukt was, maar dat komt vast snel goed als ik de rest van het project zo zie!

Wel bijzonder hoe verschillend het bij de RDW soms gaat. Ik ben er 3 maanden geleden ook geweest voor een vergelijkbare keuring. Maar bij mij ging het toch een stuk anders:
CO test --> niet uitgevoerd
technische keuring boven smeerput --> niet gedaan
remmentest --> niet gedaan
verlichting checken --> niet gedaan

Dan vraag je je ondertussen wel af wat er dan wel gedaan is. :lol: De informatie over de motor, type, cilinderaantal, cilinderinhoud en vermogen zijn opgenomen in het systeem en de auto is op de weegbrug geweest om het nieuwe gewicht te bepalen. Ik vond het allemaal prima, maar toch raar dat er zo'n verschil zit in hoe er gewerkt wordt. Bij welk RDW station ben je geweest?

Dickh.
Berichten: 1703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door Dickh. » 27 nov 2020, 18:30

Dat laatste vraag ik me ook af want ik moet straks natuurlijk ook vanwege de motorwissel.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 Touring V8

Bericht door Jan-Willem » 27 nov 2020, 19:05

RJK schreef: 26 nov 2020, 20:02 Nou...vandaag bij de RDW geweest voor de keuring ivm de motorswap.

Eerst emmissie test. CO was wat te hoog, maar de keurmeester dacht leuk mee en zei “rij nog maar even een rondje industrieterrein”. Daarna was ie ruim voldoende laag.

Toen papierwinkel. Je moet echt de herkomst van de motor aan kunnen tonen anders kan je het keuren wel vergeten. Ik had de kentekenpapieren van de donor auto alsmede het koopcontract mee, dat was voldoende. Ook had ik informatie meegenomen betreft het motortype, code en vermogens gegevens. Dat hebben ze allemaal overgenomen.

Daarna de technische keuring boven de smeerput. Hij is echt wel dik een half uur aan het kijken/ruiken/voelen geweest. Enige opmerking was daarna dat ie de baksteun wel iets zwaarder uitgevoerd had verwacht, verder was alles goed/netjes.

Dan de remmenbank op. Remkracht ruim voldoende bij normale pedaalkracht. Balans ook prima. Dus hup de remmenbank af.

Toen nog een rondje verlichting checken...en...de werking van de rembekrachtiger die ook voor de APK als zodanig getest moet worden:

A0CEFB16-DA4D-4245-A806-2F6ED5E4AA32.jpeg

Nu wist ik ook wel dat dit normaal gesproken zo zou moeten werken. Maar dat het een punt op de APK checklist was wist ik dan weer niet. En hier...al bijna klaar...ging het mis. Want het pedaal zakt bij mij niet. En dus is de werking van de bekrachtiger daarmee niet gecontroleerd. Ik vond wel dat ze bij het RDW echt de tijd ervoor namen. Uiteindelijk met drie man overleg wat ze ermee moesten. Maar toch geen goedkeur, want in principe zou de auto ook de APK keuring niet doorstaan.

Eenmaal thuis nog eens de werking van de rembekrachtiger getest. Ik ging ervanuit dat ie wel wat deed want heel veel pedaaldruk is er met de huidige remmen niet nodig om tot blokkeren te komen. Echter, na de vacuumslang naar de bekrachtiger los getrokken te hebben bleef het remgedrag exact hetzelfde. Met andere woorden...die bekrachtiger doet niets. Dus de keurmeester heeft gelijk.

Nu zijn er twee oplossingen. Eerste is natuurlijk bepalen wat er mis is met de huidige bekrachtiger. Een tweede mogelijkheid is het ding helemaal verwijderen. Want volgens de keurmeester is het wel een kwestie van “als het er niet op zit hoef ik het ook niet te testen”. Achteraf had ie dan gewoon goedgekeurd geweest dus want remkracht en balans waren prima. Maar ik had dan weer nooit verwacht dat het zonder bekrachtiger rijdbaar zou zijn. Wel dus. Komt door de klauwen met grote remzuigers denk ik.

Ik moet binnen 8 weken terug, dan is de rest van de keuring nog geldig en hoeft alleen die rembekrachtiger test uitgevoerd.
Met de kennis van nu had je beter kunnen zeggen dat er geen rembekrachtiger op zit, die hadden ze ook niet snel gevonden haha.

Mooi dat voor de rest alles goed is, hopelijk is het probleem makkelijk op te lossen.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door RJK » 27 nov 2020, 21:18

Marc Sierra schreef: 27 nov 2020, 17:32 Jammer dat het uiteindelijk niet volledig gelukt was, maar dat komt vast snel goed als ik de rest van het project zo zie!

Wel bijzonder hoe verschillend het bij de RDW soms gaat. Ik ben er 3 maanden geleden ook geweest voor een vergelijkbare keuring. Maar bij mij ging het toch een stuk anders:
CO test --> niet uitgevoerd
technische keuring boven smeerput --> niet gedaan
remmentest --> niet gedaan
verlichting checken --> niet gedaan

Dan vraag je je ondertussen wel af wat er dan wel gedaan is. :lol: De informatie over de motor, type, cilinderaantal, cilinderinhoud en vermogen zijn opgenomen in het systeem en de auto is op de weegbrug geweest om het nieuwe gewicht te bepalen. Ik vond het allemaal prima, maar toch raar dat er zo'n verschil zit in hoe er gewerkt wordt. Bij welk RDW station ben je geweest?
Dit was m’n derde keer keuren voor motor wijziging. Alle keren in Heerenveen. Dit keer was veruit de meest uitgebreide keuring, keren daarvoor stond ik ook rap op de weegbrug. Ze hadden het rustig dus nam ie er alle tijd voor. Ik vind het prima hoor, het moet ook gewoon goed voor elkaar zijn. Maar wel eens met je dat het bijzonder is als het er bij andere stations anders aan toe gaat.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door RJK » 27 nov 2020, 21:19

Dickh. schreef: 27 nov 2020, 18:30 Dat laatste vraag ik me ook af want ik moet straks natuurlijk ook vanwege de motorwissel.
Ik heb eigenlijk alleen goede ervaringen met Heerenveen hoor. Aardige gasten die meedenken.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring V8

Bericht door RJK » 27 nov 2020, 21:28

Jan-Willem schreef: 27 nov 2020, 19:05 Met de kennis van nu had je beter kunnen zeggen dat er geen rembekrachtiger op zit, die hadden ze ook niet snel gevonden haha.

Mooi dat voor de rest alles goed is, hopelijk is het probleem makkelijk op te lossen.
Hij stond wel even raar te kijken toen ik het dashboardkastje open deed :)

Ik heb inmiddels antwoord van de fabrikant. Ze hebben weleens meegemaakt dat na lang stilstaan een klepje vast gaat zitten die de vacuüm sturing regelt. Zou kunnen...heeft een jaar ongebruikt in de auto gehangen. Ik pak dat morgen even uit elkaar. Wie weet is dat de oplossing.

Zo niet dan pak ik de bekrachtiger er helemaal uit. Zojuist al even twee busjes gemaakt waarmee ik de leidingen kan doorlussen en in de bestaande ophanging van de bekrachtiger passen. Ik had zowaar de benodigde 3/8-24 UNF tap liggen... :hosanna:
49DA5A02-EDB9-4607-B739-2A62BF492EF5.jpeg
49DA5A02-EDB9-4607-B739-2A62BF492EF5.jpeg (673.3 KiB) 2332 keer bekeken
BE3D6070-BD8F-4C7E-80DB-507874D9C90F.jpeg
BE3D6070-BD8F-4C7E-80DB-507874D9C90F.jpeg (474.62 KiB) 2332 keer bekeken

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door e30touring1990 » 27 nov 2020, 21:29

Marc Sierra schreef: 27 nov 2020, 17:32 Jammer dat het uiteindelijk niet volledig gelukt was, maar dat komt vast snel goed als ik de rest van het project zo zie!

Wel bijzonder hoe verschillend het bij de RDW soms gaat. Ik ben er 3 maanden geleden ook geweest voor een vergelijkbare keuring. Maar bij mij ging het toch een stuk anders:
CO test --> niet uitgevoerd
technische keuring boven smeerput --> niet gedaan
remmentest --> niet gedaan
verlichting checken --> niet gedaan

Dan vraag je je ondertussen wel af wat er dan wel gedaan is. :lol: De informatie over de motor, type, cilinderaantal, cilinderinhoud en vermogen zijn opgenomen in het systeem en de auto is op de weegbrug geweest om het nieuwe gewicht te bepalen. Ik vond het allemaal prima, maar toch raar dat er zo'n verschil zit in hoe er gewerkt wordt. Bij welk RDW station ben je geweest?
ben wel benieuwd bij welk rdw station dit is geweest dan? en ging het om een pre 1997 motorswap (bouwjaar auto, niet het blok wat erin ging)?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door Marc Sierra » 28 nov 2020, 10:55

e30touring1990 schreef: 27 nov 2020, 21:29
Marc Sierra schreef: 27 nov 2020, 17:32 Jammer dat het uiteindelijk niet volledig gelukt was, maar dat komt vast snel goed als ik de rest van het project zo zie!

Wel bijzonder hoe verschillend het bij de RDW soms gaat. Ik ben er 3 maanden geleden ook geweest voor een vergelijkbare keuring. Maar bij mij ging het toch een stuk anders:
CO test --> niet uitgevoerd
technische keuring boven smeerput --> niet gedaan
remmentest --> niet gedaan
verlichting checken --> niet gedaan

Dan vraag je je ondertussen wel af wat er dan wel gedaan is. :lol: De informatie over de motor, type, cilinderaantal, cilinderinhoud en vermogen zijn opgenomen in het systeem en de auto is op de weegbrug geweest om het nieuwe gewicht te bepalen. Ik vond het allemaal prima, maar toch raar dat er zo'n verschil zit in hoe er gewerkt wordt. Bij welk RDW station ben je geweest?
ben wel benieuwd bij welk rdw station dit is geweest dan? en ging het om een pre 1997 motorswap (bouwjaar auto, niet het blok wat erin ging)?
Dit was in Arnhem en inderdaad een pre 1997 motorswap. Maar er zijn wel gewoon eisen aan de CO uitstoot en ook de remmen schijnen voor 1997 wel te moeten werken... :hmmm: Nou was het wel een keuring zonder APK en er was ook geen geldige APK meer, dus al die punten worden sowieso wel gecheckt als er weer APK op komt.

Na bouwjaar 1997 is een motorswap toch bijna onmogelijk geworden?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door Niels » 28 nov 2020, 11:14

Wat voor swap was dat dan Marc? V6 cossie in een Sierra?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door Marc Sierra » 28 nov 2020, 16:20

Niels schreef: 28 nov 2020, 11:14 Wat voor swap was dat dan Marc? V6 cossie in een Sierra?
Klopt ja!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door e30touring1990 » 30 nov 2020, 10:45

Marc Sierra schreef: 28 nov 2020, 10:55
e30touring1990 schreef: 27 nov 2020, 21:29
Marc Sierra schreef: 27 nov 2020, 17:32 Jammer dat het uiteindelijk niet volledig gelukt was, maar dat komt vast snel goed als ik de rest van het project zo zie!

Wel bijzonder hoe verschillend het bij de RDW soms gaat. Ik ben er 3 maanden geleden ook geweest voor een vergelijkbare keuring. Maar bij mij ging het toch een stuk anders:
CO test --> niet uitgevoerd
technische keuring boven smeerput --> niet gedaan
remmentest --> niet gedaan
verlichting checken --> niet gedaan

Dan vraag je je ondertussen wel af wat er dan wel gedaan is. :lol: De informatie over de motor, type, cilinderaantal, cilinderinhoud en vermogen zijn opgenomen in het systeem en de auto is op de weegbrug geweest om het nieuwe gewicht te bepalen. Ik vond het allemaal prima, maar toch raar dat er zo'n verschil zit in hoe er gewerkt wordt. Bij welk RDW station ben je geweest?
ben wel benieuwd bij welk rdw station dit is geweest dan? en ging het om een pre 1997 motorswap (bouwjaar auto, niet het blok wat erin ging)?
Dit was in Arnhem en inderdaad een pre 1997 motorswap. Maar er zijn wel gewoon eisen aan de CO uitstoot en ook de remmen schijnen voor 1997 wel te moeten werken... :hmmm: Nou was het wel een keuring zonder APK en er was ook geen geldige APK meer, dus al die punten worden sowieso wel gecheckt als er weer APK op komt.

Na bouwjaar 1997 is een motorswap toch bijna onmogelijk geworden?
Arnhem moet ik ook nog heen voor de keuring. swap na 1997 is niet onmogelijk maar wel een klap meer eisen en eigenlijk een individuele typegoedkeuring op lelystad al hoor je verschillende verhalen van mensen die met een auto na 1997 er soepel doorheen lopen bij een lokaal RDW station.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: E30 Touring V8 - RDW keuring

Bericht door Jan Terwolde » 30 nov 2020, 12:03

Misschien als je een origineel blok van een andere bmw er in doet zonder aanpassingen dan ze niet te moeilijk doen. Zijn apk waardes ook genoeg om je milieueisen goed genoeg te hebben? of geen schijn van kans zonder bijv een egr of carterontluchting?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rolf205, Thomasss en 116 gasten