E30 Touring V8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 30 mar 2020, 14:45

Knot schreef: 30 mar 2020, 14:09 Niet iets wat sterkers willen hebben voor de draagarmrubbers ivm extra vermogen?
Ik las wat minder positieve dingen over die PU rubbers op een straatauto, geknoei met vet enzo. Eerst alles in nieuwe Lemforder rubbers, dat blijft vast wel een tijdje heel.
Knot schreef: 30 mar 2020, 14:09 B6 zijn de lange dempers, moet je niet teveel verlagen (max 35mm dacht ik).
Klopt wel, H&R veren zijn -30mm :thumbup:
Laatst gewijzigd door RJK op 30 mar 2020, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
timoty
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
Auto: BMW E30 & E90

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door timoty » 30 mar 2020, 15:09

Je schiet lekker op!

Normaal rubber is in het geval van een E30 een goede keuze.
Volgens mij krijg je bij de nieuwe schokdempers ook nieuwe moeren, de zuigerstang van de bilstein schokdemper past namelijk niet door de originele moeren!

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door matthyssie » 30 mar 2020, 15:13

Maar bij de -30mm veren horen toch B8 dempers en geen B6?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door ///Joost » 30 mar 2020, 15:55

matthyssie schreef: 30 mar 2020, 15:13 Maar bij de -30mm veren horen toch B8 dempers en geen B6?
Ik denk dat B8 ook een betere keus was geweest eerlijk gezegd. Misschien dat je met B6 af en toe wat sneller op de bumpstops zit.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 30 mar 2020, 16:01

:beer: Super! Snel om laten zetten naar B8, kon nog :clap:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Knot » 30 mar 2020, 16:08

Met H&R zou ik idd ook B8 doen. Op de IS200 had ik B6 en eibach pro-kit dat ging prima maar is altijd een twijfelgeval.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 30 mar 2020, 16:24

Heb alles via Autodoc besteld (die kon alles leveren en prijs was wel prima), via de chat was het even schipperen om uit te leggen wat ze nu precies moesten veranderen maar het is gelukt. Fijn zo'n forum :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door ///Joost » 30 mar 2020, 16:28

RJK schreef: 30 mar 2020, 16:24 Heb alles via Autodoc besteld (die kon alles leveren en prijs was wel prima), via de chat was het even schipperen om uit te leggen wat ze nu precies moesten veranderen maar het is gelukt. Fijn zo'n forum :)
Top!
Knot schreef: 30 mar 2020, 16:08 Met H&R zou ik idd ook B8 doen. Op de IS200 had ik B6 en eibach pro-kit dat ging prima maar is altijd een twijfelgeval.
Een Eibach Pro kit verlaagt meestal net wat minder dan de equivalente H&R kit. Maar met Eibach zal het inderdaad om het even zijn.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 30 mar 2020, 16:39

Eibach Pro voor E30 zegt verlaging Voor : 30-40 mm, verlaging achter : 30 mm. De H&R veren die ik heb besteld zijn (ook) 30 mm. Maar goed, denk dat B8 wel betere match is inderdaad.

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 314
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door beske » 30 mar 2020, 16:47

Mooi project! Leuk om te zien dat je niet overal de "standaard" weg neemt zoals bij bijvoorbeeld de rembekrachtiger.

Van die B8 dempers ga je geen spijt hebben, rijdt heerlijk onder een E30 :blink:

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door 328Ti » 30 mar 2020, 22:09

Hmmm, deel die mening niet helemaal. B6 kan met gemak 45mm aan en de veer blijft gespannen als je m monteert, daar gaat het vaak mis. De B8 is echt een verkorte zuigerstang waarbij je zeker rijcomfort inlevert tov B6 en meer hardcore onderstel krijgt.

Aan de andere kant heb je een v8 in het vooronder en zal totaal gewicht wel iets meer zijn? Gokje dat de vering op 40/45mm gaat worden.

Ben erg benieuwd naar de stance en rijeigenschappen!

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 31 mar 2020, 00:18

Wat ik aan internet wijsheid kan vinden is B6 tot 30 mm verlaging oké en voor lager moet je naar B8. We gaan het zien, helaas zal het nog wel even duren want de hele achteras moet er nog onder vandaan straks.

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door 328Ti » 31 mar 2020, 09:45

:df: Wordt sowieso een mooie config!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Knot » 31 mar 2020, 11:23

Die B8 hoort eigenlijk bij een sportline met 50mm (oid) verlaging maar het is nooit echt duidelijk. De B8 zal zowieso stugger zijn en je wil toch hoeken met dat hok.

Of die V8 echt veel zwaarder is betwijfel ik tov een M20.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Ferdi » 31 mar 2020, 11:43

Ik had onder de S60 een B12 set zitten.
Dit was een set met B8 dempers en veren die 3 cm verlagen.
Was even wennen vanaf standaard, maar voor op straat een perfecte combinatie.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Knot » 31 mar 2020, 11:45

Idd B12 pro-kit is B8 met eibach.

Ik moest B6 op de Lexus omdat B8 niet leverbaar was.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 06 apr 2020, 18:10

Draadjes/spaghetti-bende, niet mijn favoriete klusje. Maar zonder doet ie het zo slecht.

Afbeelding

Na een uurtje of twee heb je dan de E30 stekker (grote ronde) aan de E38 stekkers geknutseld en een extra relais erbij voor de benzinepomp aansturing. Paar losse draadjes nog voor o.a. olie-lampje, en er komt nog wat bij voor olie-druk- en -temperatuurmeter.

Afbeelding

Ik wil ook de E38 ECU hergebruiken. Ik heb een vrij unieke ECU schijnbaar, een 0261203484 maar zonder EWS (wegrijbeveiliging). De 484 ECU heeft eigenlijk altijd EWS maar hele vroege E38's dus niet. Vaak wordt een 0261200404 ECU van een E32 of E34 gebruikt welke sowieso geen EWS heeft. Voordeel van de 484 ECU is dat deze uit te lezen is met INPA.

Een voertuig snelheids-signaal naar de ECU is nodig omdat ie anders in de foutloop schiet en max. rpm op 5k zet. Bij een E30 wordt dit signaal gemaakt door een sensor in het diferentieel. Dit wordt aan het instrumentenpaneel doorgegeven en daar omgezet en doorgegeven aan o.a. de E30 ECU, cruise control, boardcomputer, etc.

Met gebruik van een E32/34 404 ECU kan je het output signaal van het instrumentenpaneel gebruiken (zoals de E30 ECU dat ook doet). Dan kan je ook het aansluitschema van bijv. de e30.de website gewoon hanteren. Maar een E38 ECU heeft een ander type signaal nodig. Er schijnen er al een aantal geweest te zijn die dit opgelost hebben door niet het output signaal van het instrumentenpaneel te gebruiken maar juist het input signaal, of met andere woorden, het signaal direct vanaf de sensor in het differentieel.

Op het schema zijn de input en output signalen makkelijk te vinden: input komt binnen op pin 12 van een witte stekker achterop het instrumentenpaneel.

Afbeelding

Eerst zien dan geloven, even controleren dus.

Stekker op differentieel:

Afbeelding

Pin 12 witte stekker:

Afbeelding

Ja, klopt. Draadje bijgezet in richtig ECU locatie gebracht. Nu maar hopen dat het werkt, zo niet dan kan de E38 484 ECU eventueel nog omgeprogrammeerd worden voor het E30 instrumentenpaneel output signaal. Die bedrading heb ik ook aangelegd dus dat is achteraf nog makkelijk te veranderen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Martijn_bmw » 06 apr 2020, 18:14

lekker bezig weer! echt een waanzinnig project maar als hij af is dan heb je ook wel echt wat unieks en gaafs :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Niels » 06 apr 2020, 18:14

:thumbup: Interessant en leerzaam Reinier, lekker om ff weer een update te lezen.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Crookie » 06 apr 2020, 18:29

Die label writer is wel een uitkomst

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Sander-E46 » 06 apr 2020, 18:51

Ferdi Gielen schreef: 31 mar 2020, 11:43 Ik had onder de S60 een B12 set zitten.
Dit was een set met B8 dempers en veren die 3 cm verlagen.
Was even wennen vanaf standaard, maar voor op straat een perfecte combinatie.
Ik rijd ook met deze set up en ben over het weggedrag erg tevreden.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Harrie D » 06 apr 2020, 21:20

Ter info: de teller doet helemaal niks met dat signaal, dat blauw-gele (geloof ik) draadje wat naar OBC/Tempomat/DME etc moet gaan zit geen noemenswaardige conditionering overheen.
Was er ook bang voor toen ik m'n tellers verving door een tablet, maar de zooi gewoon rechtstreeks van het diff naar de megasquirt gelegd -> 0,0 verschil.

Wat ik trouwens ook even aan zou sluiten is je storingslampje op een ongebruikt lampje van de tellerbak, dan kun je dus met stomp code (gaspedaal 5x intrappen in ACC stand of iets van die strekking) de knippercodes van de DME op je tellerbak uitlezen.
Kan bijzonder handig zijn als je toevallig al je diagnosedingetjes thuis hebt laten liggen.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 06 apr 2020, 21:52

Harrie D schreef: 06 apr 2020, 21:20 Ter info: de teller doet helemaal niks met dat signaal, dat blauw-gele (geloof ik) draadje wat naar OBC/Tempomat/DME etc moet gaan zit geen noemenswaardige conditionering overheen.
Was er ook bang voor toen ik m'n tellers verving door een tablet, maar de zooi gewoon rechtstreeks van het diff naar de megasquirt gelegd -> 0,0 verschil.
Bijzonder, lees toch echt dat het verschil zou uitmaken. Nou ja, dat is van latere zorg.
Harrie D schreef: 06 apr 2020, 21:20 Wat ik trouwens ook even aan zou sluiten is je storingslampje op een ongebruikt lampje van de tellerbak, dan kun je dus met stomp code (gaspedaal 5x intrappen in ACC stand of iets van die strekking) de knippercodes van de DME op je tellerbak uitlezen.
Kan bijzonder handig zijn als je toevallig al je diagnosedingetjes thuis hebt laten liggen.
Dat is wel een goeie. Meteen even schema bekeken. Pin 8 op de ECU, oke trekken we daarvoor ook een draadje. Thx! :)
cel1.jpg
cel1.jpg (117.02 KiB) 1718 keer bekeken
Laatst gewijzigd door RJK op 06 apr 2020, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 06 apr 2020, 21:53

Crookie schreef: 06 apr 2020, 18:29 Die label writer is wel een uitkomst
Bij dit soort klusjes zeker een aanrader hoor zo'n ding.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Knot » 07 apr 2020, 11:00

Lekker die spaghetti.... die heb ik in de patchkast hier op kantoor al genoeg.

Wel fijn dat je een EWS vrije ECU hebt, maakt je leven wel makkelijker.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bleu_dust, Fedmas, Marc Sierra, RJK en 51 gasten