E30 Touring V8
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ligt een 2.79 platensper klaar. E30.de raad met de 6-bak een 2.93 aan, maar als ik in mijn excelletje kijk dat komt het met de 2.79 ook wel goed. Ding is getest op sperwerking en die lijkt prima in orde, dus ik monteer 'm zo.
- MVB
- Berichten: 836
- Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
- Locatie: onder een BMW
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Heerlijk om te kijken
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Wanneer ga je er 2 turbo's op knutselen?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Denk je niet dat 286pk (of meer omdat het blok fris is) op E30 gewicht niet goed van zn plek gaat?
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Lijkt mij wel al prima zo. Turbo/supercharger leuk hoor maar wel weer een hoop extra bende in een toch al overvolle motorruimte.
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ach, lekker zuinig en kan je korte bochtjes op droog lekker in 2 doordriften...
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
We gaan het zien Harrie. Ik vond het in mijn excel (rpm vs snelheid) er niet heel verkeerd uit zien.
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Dat went best snel. 100PK meer ook. Vandaar dat ik mijn E30 weer een beetje extra leven aan het inblazen ben.
viewtopic.php?f=2&t=33733&p=1397532#p1397532
Dus ik dacht dat het wel verstandig was om deze vraag te stellen. Nu kan je overal nog bij.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Super gaaf project hoor! Maar ik laat ‘m NA voorlopig
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Hij zal het er ook wel mee doen (en prima ook)
Maar ik vond het wel praktisch dat je, als het moest, van 25-240km/u in zn 6 kon rijden en dat nog fatsoenlijk vooruit kwam ook.
Schakelen is maar stom.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Maand verder sinds laatste update
Koppeling hoofdcilinder en pedaal gemonteerd, nieuwe koppeling hulpcilinder op de bak en een verse slang ertussen, ontlucht, en we hebben een werkende koppeling.
De originele E38 740i drager van het schakelgebeuren had ik onlangs al ingekort, moest een flink stuk tussenuit. Helaas heb ik thuis geen mogelijkheid om aluminium te lassen,maar deze oplossing had ik eerder bij de Jaguar ook gebruikt en dat hield zich prima.
Meteen de rubberen busjes in de aluminium drager vervangen, nieuwe (gele) ringetjes aan bakzijde en nieuwe clipjes. Ook de Z3 shifter (voor iets kortere slagen) en een vers kunststof lagertje. En een nieuw E30 lager/rubber voor de achterzijde van de drager welke gewoon op die E38 drager past.
Schakelstangetje blijft na inkorten niet heel veel van over. Het is een hol stangetje met een binnendiameter van 11 mm. Dat is een M10 bout ook (daar waar geen draad zit) dus daar een stukje van geslapen als versteviging en het lijnt de twee losse stukjes lekker makkelijk uit.
Lasje erover en monteren. Met het E38 spul hoeft er geen verzet in de schakelstang gemaakt te worden (bij gebruik van E30 spul wel volgens e30.de), alles loopt mooi vrij bij de hardyschijf.
Stand v/d pook is perfect en de slagen zijn mooi kort maar niet tè. Fijn, nu is het officieel geen automaat meer.
Koppeling hoofdcilinder en pedaal gemonteerd, nieuwe koppeling hulpcilinder op de bak en een verse slang ertussen, ontlucht, en we hebben een werkende koppeling.
De originele E38 740i drager van het schakelgebeuren had ik onlangs al ingekort, moest een flink stuk tussenuit. Helaas heb ik thuis geen mogelijkheid om aluminium te lassen,maar deze oplossing had ik eerder bij de Jaguar ook gebruikt en dat hield zich prima.
Meteen de rubberen busjes in de aluminium drager vervangen, nieuwe (gele) ringetjes aan bakzijde en nieuwe clipjes. Ook de Z3 shifter (voor iets kortere slagen) en een vers kunststof lagertje. En een nieuw E30 lager/rubber voor de achterzijde van de drager welke gewoon op die E38 drager past.
Schakelstangetje blijft na inkorten niet heel veel van over. Het is een hol stangetje met een binnendiameter van 11 mm. Dat is een M10 bout ook (daar waar geen draad zit) dus daar een stukje van geslapen als versteviging en het lijnt de twee losse stukjes lekker makkelijk uit.
Lasje erover en monteren. Met het E38 spul hoeft er geen verzet in de schakelstang gemaakt te worden (bij gebruik van E30 spul wel volgens e30.de), alles loopt mooi vrij bij de hardyschijf.
Stand v/d pook is perfect en de slagen zijn mooi kort maar niet tè. Fijn, nu is het officieel geen automaat meer.
Laatst gewijzigd door RJK op 12 mar 2020, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Weer een stukje verder. Die Z3 shifter had ik ook in de E36, mooie middenweg, stuk korter maar ook weer niet extreem kort zoals een s2000 oid.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mis je de rubberen mof aan de carroserie niet?
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Jawel, had ik ook een nieuwe voor gekocht staat alleen niet op de foto.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
wanneer wil je hem rijdend hebben? of gaat deze niet de openbare weg op ?
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Geen planning. Maar misschien kan ik de aankomende drie weken flinke stappen maken...?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Zou alle spullen idd laten bezorgen en een berg pizza en pils en knutselen maar.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Gister de veerpootjes maar eens van de auto afgehaald en uit elkaar gesloopt. De originele Boge schokdempers hadden nog dezelfde dempende werking als een fietspomp.
Om de schokdempers uit de veerpoten te krijgen moet er een grote moer/dop af, die zitten na 26 jaar aardig vast, ik kreeg er met een tang in ieder geval geen beweging in. Dan maar een stripje eraan gebraden. Gelukkig heeft een strip twee kanten
Dan ook maar de knoop doorgehakt en een flinke bestelling geplaatst: Draagarmen l+r voor, excentrische rubbers erbij. Stabilisatorstang links rondom. Draagarm en achterbrug rubbers. Veerpootlagers rondom. Bilstein schokdempers rondom. H&R veren. Eens kijken wanneer dat allemaal binnen komt. Nieuwe moeren voor in de veerpoten en een pakking voor het differentieel nog even bij de dealer bestellen.
Ondertussen kan ik alvast de kale draagarmen in een laagje verf zetten. De wiellagers voelen als nieuw dus die laat ik mooi zitten.
Om de schokdempers uit de veerpoten te krijgen moet er een grote moer/dop af, die zitten na 26 jaar aardig vast, ik kreeg er met een tang in ieder geval geen beweging in. Dan maar een stripje eraan gebraden. Gelukkig heeft een strip twee kanten
Dan ook maar de knoop doorgehakt en een flinke bestelling geplaatst: Draagarmen l+r voor, excentrische rubbers erbij. Stabilisatorstang links rondom. Draagarm en achterbrug rubbers. Veerpootlagers rondom. Bilstein schokdempers rondom. H&R veren. Eens kijken wanneer dat allemaal binnen komt. Nieuwe moeren voor in de veerpoten en een pakking voor het differentieel nog even bij de dealer bestellen.
Ondertussen kan ik alvast de kale draagarmen in een laagje verf zetten. De wiellagers voelen als nieuw dus die laat ik mooi zitten.
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Goed bezig wederom!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Heb je B8 dempers gepakt en strongflex rubbers of origineel?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26715
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
lekker bezig weer! en als de bestelling binnen is kan je zo te lezen wel even vooruit
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Niet iets wat sterkers willen hebben voor de draagarmrubbers ivm extra vermogen?
B6 zijn de lange dempers, moet je niet teveel verlagen (max 35mm dacht ik).
B6 zijn de lange dempers, moet je niet teveel verlagen (max 35mm dacht ik).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Bing [Bot], Dimitri, Eeuwe, Gijzert, Marc Sierra, MarcF, smiley en 115 gasten