E30 Touring V8
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Volledig eens met de anderen. Wat een mooi werk zeg!
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Bedankt allemaal! Toch wel een mijlpaaltje afgelopen weekend, de remolie kon in het systeem en toen ontluchten. Toch wel spannend met alle nieuwe leidingen en die externe rembekrachtiger. Ik kreeg eerst de lucht niet uit de nieuwe hoofdremcilinder maar uiteindelijk toch gelukt (helaas geen foto's van gemaakt), pedaal is hard nu. Ik moet uiteindelijk nog even een vacuumleiding naar de rembekrachtiger leggen maar dat komt wel als de motor erin hangt. En uiteraard moet er ook nog wat gaat gebeuren aan de remklauwen/schijven uiteindelijk maar dat kan later.
Dus, eindelijk geen rem geneuzel meer en door! Voortrein eronder vandaan.
En uit elkaar die zooi.
Subframe ligt al bij de straler, dan is ie mooi schoon om de verstevigingen erop/in te lassen. Om straks het E46 stuurhuis te kunnen plaatsen moest er nog even wat gebeuren dus dat kon mooi nu ik wacht totdat het subframe terug is.
Eerst even twee 14 mm spacertjes gemaakt, dat is het enige dat benodigd is om het E46 stuurhuis aan het E30 subframe te kunnen bouten.
Mijn E30 is een late met airbag. De stuurkolom van een E30 met airbag is anders als de oudere types zonder airbag. Om de airbag stuurkolom correct op de laten lijnen met het E46 stuurhuis zijn er nog wat modificaties nodig.
De stuurkolom zit aan het schutbord vast met een rubber hoes welke weer op zijn plek gehouden wordt door een stalen plaatje (nr. 6) die tegen het schutbord gebout zit. Het gat in dat plaatje moet zakken en wat richting het midden van de auto verplaatst worden wat de hoek van de stuurkolom iets aanpast.
Eerst even het originele plaatje ouderwets reverse engineeren. De zwarte stift-lijn is trouwens het gat in het schutbord, flink wat groter.
Even in CAD uitgewerkt. In lichtgrijs het origineel bovenop donkergrijs de aangepaste versie. Er moet een nieuw plaatje gemaakt worden want in de oude zou geen vlees overblijven en zou het rubber niet meer mooi passen.
De liefhebber kan deze printen, even de schaal aanpassen totdat het origineel mooi past dan heb je een template voor de nieuwe.
Beetje boren, vijlen en dergelijke later is het nieuwe plaatje klaar.
Losdraaien van de moer in de stuurkolom maakt dat je de lengte een flink eind kan verschuiven over de splines. Makkelijk met montage straks.
Ondanks dat het gat in het schutbord al vrij groot is moet daar toch een stukje uit geslepen worden.
De stuurkolom kan alvast terug. Nu wachten op het subframe
Dus, eindelijk geen rem geneuzel meer en door! Voortrein eronder vandaan.
En uit elkaar die zooi.
Subframe ligt al bij de straler, dan is ie mooi schoon om de verstevigingen erop/in te lassen. Om straks het E46 stuurhuis te kunnen plaatsen moest er nog even wat gebeuren dus dat kon mooi nu ik wacht totdat het subframe terug is.
Eerst even twee 14 mm spacertjes gemaakt, dat is het enige dat benodigd is om het E46 stuurhuis aan het E30 subframe te kunnen bouten.
Mijn E30 is een late met airbag. De stuurkolom van een E30 met airbag is anders als de oudere types zonder airbag. Om de airbag stuurkolom correct op de laten lijnen met het E46 stuurhuis zijn er nog wat modificaties nodig.
De stuurkolom zit aan het schutbord vast met een rubber hoes welke weer op zijn plek gehouden wordt door een stalen plaatje (nr. 6) die tegen het schutbord gebout zit. Het gat in dat plaatje moet zakken en wat richting het midden van de auto verplaatst worden wat de hoek van de stuurkolom iets aanpast.
Eerst even het originele plaatje ouderwets reverse engineeren. De zwarte stift-lijn is trouwens het gat in het schutbord, flink wat groter.
Even in CAD uitgewerkt. In lichtgrijs het origineel bovenop donkergrijs de aangepaste versie. Er moet een nieuw plaatje gemaakt worden want in de oude zou geen vlees overblijven en zou het rubber niet meer mooi passen.
De liefhebber kan deze printen, even de schaal aanpassen totdat het origineel mooi past dan heb je een template voor de nieuwe.
Beetje boren, vijlen en dergelijke later is het nieuwe plaatje klaar.
Losdraaien van de moer in de stuurkolom maakt dat je de lengte een flink eind kan verschuiven over de splines. Makkelijk met montage straks.
Ondanks dat het gat in het schutbord al vrij groot is moet daar toch een stukje uit geslepen worden.
De stuurkolom kan alvast terug. Nu wachten op het subframe
-
Online
- Berichten: 3980
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mooie update weer!
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
goed bezig en handig opgelost zo om het e46 stuurhuis pas te krijgen.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Vanmiddag lag het subframe klaar bij de straler. Deze subframes hebben wat bekende zwakke plekken maar daar zijn mooie verstevigings kitjes voor. Dit setje bevat ook wat deeltjes voor het subframe achter, dat komt later.
Eerst de oortjes (waarop de motorsteunen staan) aan de binnenzijde verstevigen.
En dan de buitenkant.
En de bevestigingspunten van de stabilisatorstang.
Paar andere plekken die ik er wat zwakjes uit vond zien ook maar voorzien van wat extra lassen, was nu toch bezig.
Alleen...nu moet het frame weer behandeld worden, liefst met iets dat ook de holle ruimtes pakt. Iemand ervaring met thermisch verzinken? Ik ben bang dat de boel krom trekt, zal eens navraag doen er zit een bedrijf die allerlei oppervlakte behandelingen doet hier om de hoek.
Eerst de oortjes (waarop de motorsteunen staan) aan de binnenzijde verstevigen.
En dan de buitenkant.
En de bevestigingspunten van de stabilisatorstang.
Paar andere plekken die ik er wat zwakjes uit vond zien ook maar voorzien van wat extra lassen, was nu toch bezig.
Alleen...nu moet het frame weer behandeld worden, liefst met iets dat ook de holle ruimtes pakt. Iemand ervaring met thermisch verzinken? Ik ben bang dat de boel krom trekt, zal eens navraag doen er zit een bedrijf die allerlei oppervlakte behandelingen doet hier om de hoek.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Wel zo verstandig, het ligt er nu toch af, en het helpt zeker om te verstevigen, ik heb al zat metaal uit elkaar getrokken met dat rammen op straat en circuit.
-
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Thermisch verzinken is zeer goed, alleen inderdaad kans op krom trekken. Daarnaast is het nogal dik waardoor alle gaten vol gaan zitten en er ook allerlei zakkers, klodders en scherpe punten aan komen te zitten.
Voorheen had je geel passiveren, vanwege chroom 6 mag dit niet meer, daar is blauw passiveren voor gekomen, maar dit is slechter van kwaliteit.
Ik zou vragen naar 'dickschicht' passiveren. Dit biedt ook een zeer goede bescherming en is erg dun.
Als je kijkt naar de kwaliteit (zoutspraytest) was geel passiveren dacht ik 120 uur beschermd, blauw passiveren 96 uur, en dickschicht rond 300 uur.
Voorheen had je geel passiveren, vanwege chroom 6 mag dit niet meer, daar is blauw passiveren voor gekomen, maar dit is slechter van kwaliteit.
Ik zou vragen naar 'dickschicht' passiveren. Dit biedt ook een zeer goede bescherming en is erg dun.
Als je kijkt naar de kwaliteit (zoutspraytest) was geel passiveren dacht ik 120 uur beschermd, blauw passiveren 96 uur, en dickschicht rond 300 uur.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Met elektrolytische behandelingen bereik je de holle ruimtes niet?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26730
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Gave updates weer! Blijft leuk topic om te volgen
- timoty
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
ktl lakken en vervolgens poedercoaten lijkt me voldoende.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mooi werk weer.
Je kunt ook een paar spuitbussen van dit spul kopen..
https://www.werkenmetmerken.nl/nl/valvo ... Lw_wcB#240
Je kunt ook een paar spuitbussen van dit spul kopen..
https://www.werkenmetmerken.nl/nl/valvo ... Lw_wcB#240
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ik denk dat ik inderdaad maar met die meuk aan de gang ga en de buitenkant van het frame aflak met een 2k spuitbus.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mooie werk weer!
Ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's van jou hobby schuur
Ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's van jou hobby schuur
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Nou dat is niet heel spannend hoor. Het betreft namelijk niet meer dan een flinke garage. Wel lekker verwarmd. Geen brug, maar ik red het prima zonder. Met een project auto erin is het nogal een schuif puzzeltje maar het lukt.
-
Onlineyorick
- Berichten: 969
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Wat een heftig project zeg, heerlijk om te volgen.
Thermisch verzinken kan alleen als alles is afgelast, dus nergens dubbelplaatwerk. Er mogen ook geen holle ruimtes met opgesloten lucht zijn.
Thermisch verzinken kan alleen als alles is afgelast, dus nergens dubbelplaatwerk. Er mogen ook geen holle ruimtes met opgesloten lucht zijn.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
3,5 x 8 meter ongeveer. Echt te krap eigenlijk. Voordeel is wel dat je het zo 's winters snel warm stookt.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Verder met het subframe. Maar voor gekozen (zoals voorgesteld) de binnenkant vol te baggeren met ML en de buitenkant af te lakken.
Dan moest ik de motorrubbers nog even maken. Je kunt bij de motorsteunen ook rubbers mee bestellen. Deze zijn langer/hoger dan origineel om de juiste motorpositie te verkrijgen, 70 mm, hieronder te zien. Ik vond dit echter niet zo'n hele mooie oplossing. Zo'n lang flexibel/rubber deel lijkt mij wel erg bewegelijk en bij veroudering van het rubber kan de motor flink zakken.
Ik heb dan maar massief aluminium "spacers" gemaakt:
Met daarop een rubber deel om iets van trillingen te dempen. Natuurlijk is het rubber nu dunner. Of het tè is qua trillingen zullen we zien. Zo ja kan ik er later altijd nog vrij makkelijk andere rubbers tussen zetten.
Nog inbusjes toegevoegd om meedraaien te voorkomen.
E46 stuurhuis met spacers gemonteerd op het subframe.
En even proef gepast aan de motor. Loopt inderdaad mooi vrij zo.
Binnenkort even de nieuwe spoorstangen aan het stuurhuis monteren.
Een volgend project, de uitlaatspruitstukken. Van scratch zelf maken is een optie (voor de Jaguar toen ook zelf gemaakt).
Of X5 spruitstukken omlassen:
Of kant-en-klare kopen bijvoorbeeld:
Of:
Dan moest ik de motorrubbers nog even maken. Je kunt bij de motorsteunen ook rubbers mee bestellen. Deze zijn langer/hoger dan origineel om de juiste motorpositie te verkrijgen, 70 mm, hieronder te zien. Ik vond dit echter niet zo'n hele mooie oplossing. Zo'n lang flexibel/rubber deel lijkt mij wel erg bewegelijk en bij veroudering van het rubber kan de motor flink zakken.
Ik heb dan maar massief aluminium "spacers" gemaakt:
Met daarop een rubber deel om iets van trillingen te dempen. Natuurlijk is het rubber nu dunner. Of het tè is qua trillingen zullen we zien. Zo ja kan ik er later altijd nog vrij makkelijk andere rubbers tussen zetten.
Nog inbusjes toegevoegd om meedraaien te voorkomen.
E46 stuurhuis met spacers gemonteerd op het subframe.
En even proef gepast aan de motor. Loopt inderdaad mooi vrij zo.
Binnenkort even de nieuwe spoorstangen aan het stuurhuis monteren.
Een volgend project, de uitlaatspruitstukken. Van scratch zelf maken is een optie (voor de Jaguar toen ook zelf gemaakt).
Of X5 spruitstukken omlassen:
Of kant-en-klare kopen bijvoorbeeld:
Of:
- Martijn_bmw
- Berichten: 26730
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Gaaf gemaakt die motorsteunen!
Ik zou die uitlaatspruitstukken mooi in staalkleur houden zoals een na onderste plaatje.
Ik zou die uitlaatspruitstukken mooi in staalkleur houden zoals een na onderste plaatje.
-
OnlineHarrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Lekker zelf maken, bij de 1UZ E30 toen ook gedaan, ergens een paar flenzen vandaan laten komen, 38mm RVS bochtjes & pijp en bakken maar.
Als ik naar de collector van die PSP pijp hierboven kijk word ik daar ook niet echt gelukkig van.
Als ik naar de collector van die PSP pijp hierboven kijk word ik daar ook niet echt gelukkig van.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
De flenzen heb ik zelfs nog liggen...had er tijdens project met de Jaguar meerdere laten snijden. Wel staal, niet RVS. De stalen spruitstukken die ik eerder heb gemaakt (Jaguar en Porsche) waren weliswaar niet erg licht maar ze bleven wel heel.
Die collector...tja eens...maar wel mooi compact (qua breedte) zo.
Die collector...tja eens...maar wel mooi compact (qua breedte) zo.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Heerlijke updates. Je blijft verbazen.
Hoe wil je de E30 straks inzetten naast de Vette?
Hoe wil je de E30 straks inzetten naast de Vette?
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Die ongelakte zijn rvs, de zwarte gewoon staal welke met keramisch zwart afgelakt zijn. Zo heb ik dat ook bij de Jaguar en Posche spruitstukken gedaan en dat blijft prima zitten. Natuurlijk is het mooi die rvs delen maar eenmaal gemonteerd zie je er (met die brede M60 koppen) geen donder meer van.Martijn_bmw schreef: ↑06 jan 2020, 09:26 Ik zou die uitlaatspruitstukken mooi in staalkleur houden zoals een na onderste plaatje.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: erwin20vt, Joël D., Marc Sierra, MJW, nickdoesburg, Nivek en 220 gasten