E30 Touring V8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door ///Joost » 18 dec 2019, 09:57

Volledig eens met de anderen. Wat een mooi werk zeg!

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 24 dec 2019, 21:45

Bedankt allemaal! Toch wel een mijlpaaltje afgelopen weekend, de remolie kon in het systeem en toen ontluchten. Toch wel spannend met alle nieuwe leidingen en die externe rembekrachtiger. Ik kreeg eerst de lucht niet uit de nieuwe hoofdremcilinder maar uiteindelijk toch gelukt (helaas geen foto's van gemaakt), pedaal is hard nu. Ik moet uiteindelijk nog even een vacuumleiding naar de rembekrachtiger leggen maar dat komt wel als de motor erin hangt. En uiteraard moet er ook nog wat gaat gebeuren aan de remklauwen/schijven uiteindelijk maar dat kan later.

Dus, eindelijk geen rem geneuzel meer en door! Voortrein eronder vandaan.

Afbeelding

En uit elkaar die zooi.

Afbeelding

Subframe ligt al bij de straler, dan is ie mooi schoon om de verstevigingen erop/in te lassen. Om straks het E46 stuurhuis te kunnen plaatsen moest er nog even wat gebeuren dus dat kon mooi nu ik wacht totdat het subframe terug is.

Eerst even twee 14 mm spacertjes gemaakt, dat is het enige dat benodigd is om het E46 stuurhuis aan het E30 subframe te kunnen bouten.

Afbeelding

Mijn E30 is een late met airbag. De stuurkolom van een E30 met airbag is anders als de oudere types zonder airbag. Om de airbag stuurkolom correct op de laten lijnen met het E46 stuurhuis zijn er nog wat modificaties nodig.

De stuurkolom zit aan het schutbord vast met een rubber hoes welke weer op zijn plek gehouden wordt door een stalen plaatje (nr. 6) die tegen het schutbord gebout zit. Het gat in dat plaatje moet zakken en wat richting het midden van de auto verplaatst worden wat de hoek van de stuurkolom iets aanpast.

Afbeelding

Eerst even het originele plaatje ouderwets reverse engineeren. De zwarte stift-lijn is trouwens het gat in het schutbord, flink wat groter.

Afbeelding

Even in CAD uitgewerkt. In lichtgrijs het origineel bovenop donkergrijs de aangepaste versie. Er moet een nieuw plaatje gemaakt worden want in de oude zou geen vlees overblijven en zou het rubber niet meer mooi passen.

Afbeelding

De liefhebber kan deze printen, even de schaal aanpassen totdat het origineel mooi past dan heb je een template voor de nieuwe.

Afbeelding

Beetje boren, vijlen en dergelijke later is het nieuwe plaatje klaar.

Afbeelding

Losdraaien van de moer in de stuurkolom maakt dat je de lengte een flink eind kan verschuiven over de splines. Makkelijk met montage straks.

Afbeelding

Ondanks dat het gat in het schutbord al vrij groot is moet daar toch een stukje uit geslepen worden.

Afbeelding

De stuurkolom kan alvast terug. Nu wachten op het subframe :|

Online
Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Eric Z » 24 dec 2019, 21:51

Mooie update weer!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door e30touring1990 » 25 dec 2019, 15:52

goed bezig en handig opgelost zo om het e46 stuurhuis pas te krijgen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Niels » 25 dec 2019, 22:46

Netjes!

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door DF-user-13935 » 25 dec 2019, 23:27

Gaaf dit.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 27 dec 2019, 23:17

Vanmiddag lag het subframe klaar bij de straler. Deze subframes hebben wat bekende zwakke plekken maar daar zijn mooie verstevigings kitjes voor. Dit setje bevat ook wat deeltjes voor het subframe achter, dat komt later.

Afbeelding

Eerst de oortjes (waarop de motorsteunen staan) aan de binnenzijde verstevigen.

Afbeelding

En dan de buitenkant.

Afbeelding

En de bevestigingspunten van de stabilisatorstang.

Afbeelding

Afbeelding

Paar andere plekken die ik er wat zwakjes uit vond zien ook maar voorzien van wat extra lassen, was nu toch bezig.

Afbeelding

Alleen...nu moet het frame weer behandeld worden, liefst met iets dat ook de holle ruimtes pakt. Iemand ervaring met thermisch verzinken? Ik ben bang dat de boel krom trekt, zal eens navraag doen er zit een bedrijf die allerlei oppervlakte behandelingen doet hier om de hoek.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Knot » 28 dec 2019, 00:13

Wel zo verstandig, het ligt er nu toch af, en het helpt zeker om te verstevigen, ik heb al zat metaal uit elkaar getrokken met dat rammen op straat en circuit.

Wout309t
Berichten: 1147
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Wout309t » 28 dec 2019, 07:48

Thermisch verzinken is zeer goed, alleen inderdaad kans op krom trekken. Daarnaast is het nogal dik waardoor alle gaten vol gaan zitten en er ook allerlei zakkers, klodders en scherpe punten aan komen te zitten.

Voorheen had je geel passiveren, vanwege chroom 6 mag dit niet meer, daar is blauw passiveren voor gekomen, maar dit is slechter van kwaliteit.
Ik zou vragen naar 'dickschicht' passiveren. Dit biedt ook een zeer goede bescherming en is erg dun.
Als je kijkt naar de kwaliteit (zoutspraytest) was geel passiveren dacht ik 120 uur beschermd, blauw passiveren 96 uur, en dickschicht rond 300 uur.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 28 dec 2019, 07:55

Met elektrolytische behandelingen bereik je de holle ruimtes niet?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Martijn_bmw » 28 dec 2019, 08:52

Gave updates weer! Blijft leuk topic om te volgen :)

Gebruikersavatar
timoty
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
Auto: BMW E30 & E90

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door timoty » 28 dec 2019, 11:26

ktl lakken en vervolgens poedercoaten lijkt me voldoende.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Peric » 28 dec 2019, 11:28

Mooi werk weer. :thumbup:
Je kunt ook een paar spuitbussen van dit spul kopen..
Afbeelding
https://www.werkenmetmerken.nl/nl/valvo ... Lw_wcB#240

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 28 dec 2019, 13:49

Ik denk dat ik inderdaad maar met die meuk aan de gang ga en de buitenkant van het frame aflak met een 2k spuitbus.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Jeffrey026 » 29 dec 2019, 21:55

Mooie werk weer!


Ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's van jou hobby schuur :)

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 29 dec 2019, 23:14

Nou dat is niet heel spannend hoor. Het betreft namelijk niet meer dan een flinke garage. Wel lekker verwarmd. Geen brug, maar ik red het prima zonder. Met een project auto erin is het nogal een schuif puzzeltje maar het lukt.

Online
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door yorick » 30 dec 2019, 20:07

Wat een heftig project zeg, heerlijk om te volgen.

Thermisch verzinken kan alleen als alles is afgelast, dus nergens dubbelplaatwerk. Er mogen ook geen holle ruimtes met opgesloten lucht zijn.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Jeffrey026 » 30 dec 2019, 20:31

RJK schreef: 29 dec 2019, 23:14 Nou dat is niet heel spannend hoor. Het betreft namelijk niet meer dan een flinke garage. Wel lekker verwarmd. Geen brug, maar ik red het prima zonder. Met een project auto erin is het nogal een schuif puzzeltje maar het lukt.
Afmeting :hungry:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 05 jan 2020, 22:40

Jeffrey026 schreef: 30 dec 2019, 20:31 :hungry:
3,5 x 8 meter ongeveer. Echt te krap eigenlijk. Voordeel is wel dat je het zo 's winters snel warm stookt.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 05 jan 2020, 23:06

Verder met het subframe. Maar voor gekozen (zoals voorgesteld) de binnenkant vol te baggeren met ML en de buitenkant af te lakken.

Dan moest ik de motorrubbers nog even maken. Je kunt bij de motorsteunen ook rubbers mee bestellen. Deze zijn langer/hoger dan origineel om de juiste motorpositie te verkrijgen, 70 mm, hieronder te zien. Ik vond dit echter niet zo'n hele mooie oplossing. Zo'n lang flexibel/rubber deel lijkt mij wel erg bewegelijk en bij veroudering van het rubber kan de motor flink zakken.

Afbeelding

Ik heb dan maar massief aluminium "spacers" gemaakt:

Afbeelding

Met daarop een rubber deel om iets van trillingen te dempen. Natuurlijk is het rubber nu dunner. Of het tè is qua trillingen zullen we zien. Zo ja kan ik er later altijd nog vrij makkelijk andere rubbers tussen zetten.

Afbeelding

Nog inbusjes toegevoegd om meedraaien te voorkomen.

Afbeelding

Afbeelding

E46 stuurhuis met spacers gemonteerd op het subframe.

Afbeelding

En even proef gepast aan de motor. Loopt inderdaad mooi vrij zo.

Afbeelding

Binnenkort even de nieuwe spoorstangen aan het stuurhuis monteren.

Een volgend project, de uitlaatspruitstukken. Van scratch zelf maken is een optie (voor de Jaguar toen ook zelf gemaakt).

Of X5 spruitstukken omlassen:

Afbeelding

Of kant-en-klare kopen bijvoorbeeld:

Afbeelding

Of:

Afbeelding

:hmmm:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Martijn_bmw » 06 jan 2020, 09:26

Gaaf gemaakt die motorsteunen!

Ik zou die uitlaatspruitstukken mooi in staalkleur houden :D zoals een na onderste plaatje.

Online
Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door Harrie D » 06 jan 2020, 11:39

Lekker zelf maken, bij de 1UZ E30 toen ook gedaan, ergens een paar flenzen vandaan laten komen, 38mm RVS bochtjes & pijp en bakken maar.
Als ik naar de collector van die PSP pijp hierboven kijk word ik daar ook niet echt gelukkig van.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 06 jan 2020, 11:42

De flenzen heb ik zelfs nog liggen...had er tijdens project met de Jaguar meerdere laten snijden. Wel staal, niet RVS. De stalen spruitstukken die ik eerder heb gemaakt (Jaguar en Porsche) waren weliswaar niet erg licht maar ze bleven wel heel.

Die collector...tja eens...maar wel mooi compact (qua breedte) zo.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door indobesar » 06 jan 2020, 12:22

Heerlijke updates. Je blijft verbazen. :)

Hoe wil je de E30 straks inzetten naast de Vette?

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]

Bericht door RJK » 06 jan 2020, 16:31

Martijn_bmw schreef: 06 jan 2020, 09:26 Ik zou die uitlaatspruitstukken mooi in staalkleur houden :D zoals een na onderste plaatje.
Die ongelakte zijn rvs, de zwarte gewoon staal welke met keramisch zwart afgelakt zijn. Zo heb ik dat ook bij de Jaguar en Posche spruitstukken gedaan en dat blijft prima zitten. Natuurlijk is het mooi die rvs delen maar eenmaal gemonteerd zie je er (met die brede M60 koppen) geen donder meer van.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: erwin20vt, Joël D., Marc Sierra, MJW, nickdoesburg, Nivek en 220 gasten