E30 Touring V8
- RJK
- Berichten: 3538
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Erg handig, je kunt via https://www.sparks-online.eu/hel-remlei ... maat-maken op maat gemaakte remleidingen bestellen, volgende dag geleverd beloven ze, wat ook zo bleek te zijn.
Die komen aan de remote brake booster.
En door het schutbord eruit, vandaar trek ik metalen leidingen naar de hoofdremcilinder straks.
Inmiddels ook een ander stuurhuis bemachtigd om de boel wat directer te maken. Internet wijsheid zegt dat het ''yellow tag" stuurhuis met onderdeelnummer dat eindigd in 712 erg fijn is en daar was wel een exemplaar van te vinden.
Deze doet drie omwentelingen van het stuur lock-to-lock, dat is bij een E30 gewoonlijk vier. Het viel mij mee hoe ie bij de sloper vandaan kwam, toch maar even ingesopt met ontvetter.
Binnenkort maar eens het subframe eraf halen, daar moeten nog wat verstevigingen ingelast worden.
Die komen aan de remote brake booster.
En door het schutbord eruit, vandaar trek ik metalen leidingen naar de hoofdremcilinder straks.
Inmiddels ook een ander stuurhuis bemachtigd om de boel wat directer te maken. Internet wijsheid zegt dat het ''yellow tag" stuurhuis met onderdeelnummer dat eindigd in 712 erg fijn is en daar was wel een exemplaar van te vinden.
Deze doet drie omwentelingen van het stuur lock-to-lock, dat is bij een E30 gewoonlijk vier. Het viel mij mee hoe ie bij de sloper vandaan kwam, toch maar even ingesopt met ontvetter.
Binnenkort maar eens het subframe eraf halen, daar moeten nog wat verstevigingen ingelast worden.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Komt dat van een e36 dan oid dat het 4 omwentelingen wordt?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26615
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Blijft smullen dit project!
- RJK
- Berichten: 3538
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
https://www.e30zone.net/e30wiki/index.p ... onversions
Dat 712 stuurhuis wordt daarin niet echt beschreven, wordt ook wel een ZHP stuurhuis genoemd. Die schijnt wat minder te bekrachtigen voor een sportiever gevoel. Bert zal er wel meer over weten, weleens ergens gelezen dat hij ook zo'n ZHP stuurhuis had.
- RJK
- Berichten: 3538
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Weer wat kleinigheidjes geknutseld om de remleidingen vast te zetten aan het schutbord.
Nu heb ik vaste punten op zowel de rembekrachtiger als de hoofdremcilinder, nu nog even harde leidingen trekken binnenkort.
De bekrachtiger hangt nu ook op zijn plek met de remslangen gemonteerd.
Nu heb ik vaste punten op zowel de rembekrachtiger als de hoofdremcilinder, nu nog even harde leidingen trekken binnenkort.
De bekrachtiger hangt nu ook op zijn plek met de remslangen gemonteerd.
-
Online
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mooi van welk materiaal heb je dat gevreesd?
- RJK
- Berichten: 3538
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ik vrees van aluminium
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Geweldige update weer. Erg leuk om te lezen!
-
Online
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ziet er degelijk uit. Leuk dat customizeren en oplossingen bedenken.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26615
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Blijft gaaf om te zien al die details en aanpassingen
- RJK
- Berichten: 3538
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Bedankt! Vandaag weer een kleinigheidje geknutseld.
-
Online
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Geen rubber ringentje er tussen tegen trillen oid?
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4497
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mooie upgrades wederom!
Mooi om te lezen over het stuurhuis ook. Heb zelf een purple tag op de E36 en dat stuurt echt behoorlijk prettiger nu als het originele huis. Had ook wel een yellow tag gewild (schijnen marginaal te verschillen) maar deze kwam op mijn pad voor oud ijzer prijs. Mooi om te lezen dat je het ook geïnstalleerd hebt, denk dat het op een E30 al helemaal dag en nacht verschil gaat maken (voor relatief weinig geld).
https://forums.m3cutters.co.uk/threads/ ... er.172478/
Ben benieuwd naar de voortgang.
Mooi om te lezen over het stuurhuis ook. Heb zelf een purple tag op de E36 en dat stuurt echt behoorlijk prettiger nu als het originele huis. Had ook wel een yellow tag gewild (schijnen marginaal te verschillen) maar deze kwam op mijn pad voor oud ijzer prijs. Mooi om te lezen dat je het ook geïnstalleerd hebt, denk dat het op een E30 al helemaal dag en nacht verschil gaat maken (voor relatief weinig geld).
https://forums.m3cutters.co.uk/threads/ ... er.172478/
Ben benieuwd naar de voortgang.
- RJK
- Berichten: 3538
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
- RJK
- Berichten: 3538
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
- RJK
- Berichten: 3538
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
De harde leidingen moesten dus nog tussen de hoofdremcilinder en rembekrachtiger getrokken worden. Ik maak eerst een soort pasmal van gewoon staal, dat is bij de bouwmarkt verkrijgbaar en kost geen drol dus je kunt nog eens opnieuw beginnen.
Na een tijdje heb je dan dit.
Voor een OEM look heb ik de leidingen besteld bij de BMW dealer. Online is het makkelijk zoeken en er zijn heel veel verschillende lengtes beschikbaar met M10 en M12 wartels. Ik had er al voor gezorgd dat alles M10x1 draad is dan is de keuze helemaal reuze. Ze zijn met +/- 20 EUR per leiding ook best betaalbaar. Je krijgt de leidingen dus al met wartels en gefelst aangeleverd, maar wel als rechte stukken.
Elke bocht voorzichtig buigen, dat gaat prima met de hand rondom een verlengstuk van een doppenset (in de bankschroef). Na iedere bocht vastzetten met een tie-wrap.
Geduld en vele tie-wraps later heb je dan je leiding
Leidingen moeten ook vast gezet natuurlijk dus weer even wat spanen maken.
Nu lopen er naast de originele ene leiding nog vier extra over het schutbord, maar verder geen extra bende in de motorruimte.
Nog even de slangen van het remvloeistof reservoir naar de hoofdremcilinder maken en dan kan ik kijken of ik de boel ontlucht krijg. Voorlopig even met de standaard remmerij wat allemaal nog op zijn plek zit. Daar gaat nog wel wat aan gebeuren maar dat komt later wel.
Na een tijdje heb je dan dit.
Voor een OEM look heb ik de leidingen besteld bij de BMW dealer. Online is het makkelijk zoeken en er zijn heel veel verschillende lengtes beschikbaar met M10 en M12 wartels. Ik had er al voor gezorgd dat alles M10x1 draad is dan is de keuze helemaal reuze. Ze zijn met +/- 20 EUR per leiding ook best betaalbaar. Je krijgt de leidingen dus al met wartels en gefelst aangeleverd, maar wel als rechte stukken.
Elke bocht voorzichtig buigen, dat gaat prima met de hand rondom een verlengstuk van een doppenset (in de bankschroef). Na iedere bocht vastzetten met een tie-wrap.
Geduld en vele tie-wraps later heb je dan je leiding
Leidingen moeten ook vast gezet natuurlijk dus weer even wat spanen maken.
Nu lopen er naast de originele ene leiding nog vier extra over het schutbord, maar verder geen extra bende in de motorruimte.
Nog even de slangen van het remvloeistof reservoir naar de hoofdremcilinder maken en dan kan ik kijken of ik de boel ontlucht krijg. Voorlopig even met de standaard remmerij wat allemaal nog op zijn plek zit. Daar gaat nog wel wat aan gebeuren maar dat komt later wel.
- Djessey
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Wat een waanzinnig werk, en dan die OEM bmw leidingen dat maakt het helemaal af. Wat een engelengeduld.
Respect voor de manier waarop je alles aanpakt.
Respect voor de manier waarop je alles aanpakt.
-
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mooi werk! ik heb ook wel is gezien dat iemand de oude leiding op een plank legt en dan spijkers slaat bij de bochten en dan daar de nieuwe leiding om heen legt. dit werkt ook mooi zo!
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26615
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Echt SUPER gaaf weer Reinier echt heerlijk smullen dit project
- Tim N
- Berichten: 7747
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Prettige manier van werken.
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Lekkere update weer Reinier
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4497
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Prachtig werk!
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Heerlijk om te volgen!
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Heerlijk update weer.
-
OnlineMartijnGizmo
- Berichten: 12743
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Engelengeduld vind ik wel een mooie samenvatting, vakwerk weer!