RJK schreef: ↑10 sep 2019, 21:53 Net lego dat BMW. Het rempedaal van een handbak is gewoon uitwisselbaar (in de bestaande beugel waar de pedalen in opgehangen zijn) met die van een automaat. En ook het koppelingspedaal plaats je zo, deze zit met een langere bout op het zelfde scharnierpunt als het rempedaal gemonteerd.
Mijn auto heeft een stuur-airbag en daarvan is de stuurkolom anders als die van een non-airbag E30. De beugel waar de pedalen in draaien is ook anders tussen die twee, maar gelukkig hebben ze de montagepunten van de pedalen wel hetzelfde gehouden. En de beugel van de automaat heeft gewoon de draadgaten om de hoofdkoppelingscilinder te monteren. En ook de gaten in het schutbord voor de koppelingscilinder en leiding zitten er bij een automaat auto ook allemaal gewoon, alleen een paar plastic kapjes eruit wippen en klaar. Eitje dus.
De kunststof lagertjes in het rempedaal waren aardig versleten. Die kan je gewoon nieuw kopen, maar er lag nog een stukkie Delrin/POM op voorraad dus die zelf even gemaakt op de draaibank.
Daarna gaan puzzelen hoe we een hoofdremcilinder kunnen plaatsen zonder dat deze in de motorruimte zit en zonder gebruik van een prijzige aftermarket pedalbox.
Eerst de beugel en rempedaal in 3D gezet en toen eens gaan puzzelen met compacte Tilton cilinders. Gaaf dat je op de website van Tilton de 3D modellen van de verschillende producten kunt downloaden! Volgens mij is dat gewoon prima pas te maken IN de originele E30 beugel, waarmee je dan ongeveer het zelfde zou kunnen bereiken als met een pedalbox, maar dan met een volledig originele E30 look.
Nadeel is wel dat die (motorsport) cilindertjes van Tilton (en andere merken die soortgelijke maken) flink prijzig zijn. Ik heb nog een ander idee dat wat meer lowcost is en wellicht net zo mooi kan functioneren, dus die werk ik ook nog even uit voordat ik een beslissing maak.
Als je dezelfde weg zou bewandelen als met een pedalbox wel (zoals http://garagistic.com/index.php?page=e3 ... ton-pedals). Dan worden er twee kleinere boring (16mm) hoofdremcilinders geplaatst om de pedaaldruk nog een beetje redelijk te houden. Maar omdat dit een straatauto wordt wil ik eigenlijk een rembekrachtiger behouden. Kom ik op terug