E30 Touring V8
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Goed bezig hoor, erg netjes!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Remklauwen zien er fris uit zeg, als nieuw!
- MartijnGizmo
- Berichten: 12749
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Wat een heerlijke updates weer!
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
DitMartijn_bmw schreef: ↑16 jun 2020, 21:17 Blijf het herhalen wat een heerlijk project! Een van de leukste topics op DF
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Hier moesten we ook nog wat mee, een E30 en een E38 cardanas.
Het deel van de as aan de bak-zijde moet niet alleen ingekort maar ook de flens van de E38 moet op de E30 as want die is een beetje een andere maat.
Het leek mij beter dit klusje uit te besteden, ook i.v.m. het balanceren. Dus de assenmeuk opgestuurd naar Van der Werf Technical support en met een week was dit alweer terug. Netjes met een balanceer rapport. Helaas bleek de as te lang, kleine miscommunicatie, maar dat was ook binnen een paar dagen weer opgelost. Advies was om ook de kruiskoppeling aan differentieel kant te vervangen dus dat is ook gedaan.
Nog even nieuwe draadeindjes in de flens trekken.
En inmiddels hangt de cardan weer onder de auto.
Het deel van de as aan de bak-zijde moet niet alleen ingekort maar ook de flens van de E38 moet op de E30 as want die is een beetje een andere maat.
Het leek mij beter dit klusje uit te besteden, ook i.v.m. het balanceren. Dus de assenmeuk opgestuurd naar Van der Werf Technical support en met een week was dit alweer terug. Netjes met een balanceer rapport. Helaas bleek de as te lang, kleine miscommunicatie, maar dat was ook binnen een paar dagen weer opgelost. Advies was om ook de kruiskoppeling aan differentieel kant te vervangen dus dat is ook gedaan.
Nog even nieuwe draadeindjes in de flens trekken.
En inmiddels hangt de cardan weer onder de auto.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Onlangs ook de motor heel kort gestart als controle van de bedrading en meteen even de brandstofleidingen controleren op lekkage. Dat ging soepel, sloeg meteen aan. Helaas deden de meters op het dashboard niets, maar dat is een E30 kwaaltje.
Op de print zitten twee batterijtjes die 3v moeten leveren.
Dat doen ze niet meer.
Gelukkig zijn ze nog leverbaar. Even wachten tot de nieuwe binnen zijn en hopelijk werkt het dash dan weer naar behoren.
Aankomende projectjes: een accukabel naar de kofferbak trekken en verder met de uitlaat.
Op de print zitten twee batterijtjes die 3v moeten leveren.
Dat doen ze niet meer.
Gelukkig zijn ze nog leverbaar. Even wachten tot de nieuwe binnen zijn en hopelijk werkt het dash dan weer naar behoren.
Aankomende projectjes: een accukabel naar de kofferbak trekken en verder met de uitlaat.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
2 dikke Sanyo hebben het nog een tijd uitgehouden dan zeg.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mooi werk!
Heb je met het inkorten van de cardanas geen twijfels over duurzaamheid? Of is dat geen issue?
Heb je met het inkorten van de cardanas geen twijfels over duurzaamheid? Of is dat geen issue?
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Inkorten/aanpassen van de cardan wordt op dezelfde manier voor vele engine-swaps zo gedaan. Mijn motortje komt zeker niet boven de 300pk, dan is het sowieso geen probleem.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
As ziet er goed uit Dat bedrijf heb ik eerder voorbij zien komen, gaf mij een goede indruk,
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
De tellers deden niets, bekend E30 probleemje met de batterijtjes die 3V behoren te doen.
Had al tijden geleden nieuwe besteld. Eerste bestelling werd uiteindelijk geannuleerd i.v.m. toch niet leverbaar maar een ander had ze gelukkig wel.
Oude eraf gesoldeerd.
En nieuwe erin, dit lijkt er meer op.
Binnenkort maar eens kijken of het werkt, inmiddels verder met de uitlaat. Ik had dus nul ervaring met TIG lassen maar dat is voor rvs toch wel het mooist. Ik kon een professioneel apparaat lenen van een kennis dus eerst eens wat aan het proberen gegaan en toen maar ergens begonnen.
En nu hier aangeland.
Iemand die het echt kan vind het waarschijnlijk prutswerk maar ik ben best tevreden zo. Er zal een kat onder moeten want gezien het bouwjaar van de auto zal ie de 4-gas test moeten doorstaan. Deze ligt klaar en moet meteen als x-pijp dienst doen.
Even wachten op wat bestelde flenzen en extra lasbochten en dan door. Ook nog even kijken wat ik als achterdemper ga pakken.
Had al tijden geleden nieuwe besteld. Eerste bestelling werd uiteindelijk geannuleerd i.v.m. toch niet leverbaar maar een ander had ze gelukkig wel.
Oude eraf gesoldeerd.
En nieuwe erin, dit lijkt er meer op.
Binnenkort maar eens kijken of het werkt, inmiddels verder met de uitlaat. Ik had dus nul ervaring met TIG lassen maar dat is voor rvs toch wel het mooist. Ik kon een professioneel apparaat lenen van een kennis dus eerst eens wat aan het proberen gegaan en toen maar ergens begonnen.
En nu hier aangeland.
Iemand die het echt kan vind het waarschijnlijk prutswerk maar ik ben best tevreden zo. Er zal een kat onder moeten want gezien het bouwjaar van de auto zal ie de 4-gas test moeten doorstaan. Deze ligt klaar en moet meteen als x-pijp dienst doen.
Even wachten op wat bestelde flenzen en extra lasbochten en dan door. Ook nog even kijken wat ik als achterdemper ga pakken.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
ziet er netjes uit! lekker aan het bakken.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Lekker bezig weer... kijk je wel uit met die Sanyo bommen
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
heel mooi laswerk ook! ziet er weer lekker uit
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Netjes hoor Reinier!
- Mark 320iS
- Berichten: 2699
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ha, dat solderen met die batterijen brengt oude herinneringen terug! Inderdaad ook vaak genoeg mee gepielt toen ik nog e30's reed.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Je leert snel zo te zien, nette lassen hoor..
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Welk jaar is die E30 dan ?
Een kat is pas vanaf 1 januari 96 verplicht.
M'n E36 (van januari 95) is ook zonder problemen door de APK gekomen zonder kat (bij de RDW notabene)
Even quote van de RDW:
Een kat is pas vanaf 1 januari 96 verplicht.
M'n E36 (van januari 95) is ook zonder problemen door de APK gekomen zonder kat (bij de RDW notabene)
Even quote van de RDW:
6:
Bij personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 1992 die zijn uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde dient het emissiebestrijdingssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxide van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van een op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 40, 42 en 43, van toepassing.
https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... -en-milieu8:
Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 40, van toepassing.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Auto is van 02-1994. Ik ging er van uit dat het een gevalletje was van “als het erop zat moet het ook aanwezig en werkend zijn”. Kenteken vermeld nu ook U9 m.a.w. katalysator. Maar dat zal bij jou E36 ook het geval geweest zijn?
Natuurlijk is de kat. niet gratis maar het is verder weinig moeite om me eronder te krijgen dus waarom niet. Deze schijnt tot 400 pk prima te kunnen ondersteunen en zover schopt dit V8-je het toch niet. En weinig zin in gezeur bij toekomstige APK keuringen ook.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
De proef lassen waar ik mee begonnen ben laten we niet zien uiteraard. In het begin zit je met TIG constant met je tungsten tegen/in het smeltbad of tik je er tegenaan met toevoeg draadje. Heb de tungsten al wel tig keer geslepen...
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Die hele U* codes zijn ze mee gestopt voor zover ik weet, na 31-12-95 = kat verplicht, klaar.
Als ze er allebei op zitten krijgt ie de 4-gasmeting, als er maar 1 van de 2 op zit krijg je alleen de stationaire CO test (3,5% ofzo voor dat bouwjaar, dan staan je ogen wel te tranen)
Het mag dus gewoon, als ze m dr op afkeuren moet je het gewoon aanvechten en de RDW controleur langs laten komen (en daarna een ander keurstation zoeken )
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Lasjes zien er echt top uit!
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mooi werk! TIG lassen met een goed apparaat is super om te doen, ik vind het er knap uit zien
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 220 gasten