130i Ringtool + 535D individual
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
- Auto: E87 130i
130i Ringtool + 535D individual
N.a.v. een voorstel topic ook gelijk maar even een mijn auto topic.
Nadat ik mijn E46 330i in maart verkocht had moest er wat nieuws komen. Ik liep al een tijdje met het idee om een "circuitauto" te bouwen die ook nog legaal was voor op de weg.
Na een lange zoektocht, afgelopen september tegen een 330i in Duitsland gelopen, wel met een clubsport spoiler die er na verloop van tijd een keer af gaat (toch niet echt fan van).
Zag er op het oog goed uit en had al semi-slicks, powerflex rubbers en het nodige onderhoud.
Een week later met de ambulance richting duitsland om het nieuwe project op te halen.
RDW keuring was een fluitje van een cent. Kenteken was ook snel binnen
Ondertussen grondig schoongemaakt en gepolijst.
Net begonnen met maken van de eerste aanpassingen
- Interieur achter de voorstoelen gestript
- Sparco Pro 2000 kuipstoelenstoelen monteren
- Raamlijsten zwart gespoten
To do list
- Schroefset (Bilstein B14, KW V2 of V1)
- Wiechers schroefkooi
- Sperdiff (wat zijn de opties?)
- Carbon splitter
- Ander uitlaatsysteem
Ik ga proberen het e.e.a. zoveel mogelijk vast te leggen en te delen.
Nadat ik mijn E46 330i in maart verkocht had moest er wat nieuws komen. Ik liep al een tijdje met het idee om een "circuitauto" te bouwen die ook nog legaal was voor op de weg.
Na een lange zoektocht, afgelopen september tegen een 330i in Duitsland gelopen, wel met een clubsport spoiler die er na verloop van tijd een keer af gaat (toch niet echt fan van).
Zag er op het oog goed uit en had al semi-slicks, powerflex rubbers en het nodige onderhoud.
Een week later met de ambulance richting duitsland om het nieuwe project op te halen.
RDW keuring was een fluitje van een cent. Kenteken was ook snel binnen
Ondertussen grondig schoongemaakt en gepolijst.
Net begonnen met maken van de eerste aanpassingen
- Interieur achter de voorstoelen gestript
- Sparco Pro 2000 kuipstoelenstoelen monteren
- Raamlijsten zwart gespoten
To do list
- Schroefset (Bilstein B14, KW V2 of V1)
- Wiechers schroefkooi
- Sperdiff (wat zijn de opties?)
- Carbon splitter
- Ander uitlaatsysteem
Ik ga proberen het e.e.a. zoveel mogelijk vast te leggen en te delen.
Laatst gewijzigd door bleu_dust op 18 apr 2023, 12:03, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: Project Ringtool - E46 330i
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!
Ik ben benieuwd naar het verslag van de aankomende verbouwing.
Overigens zou ik als je regelmatig het circuit op gaat met de BMW zeker ook daarvoor geschikte remblokken monteren.
Ik ben benieuwd naar het verslag van de aankomende verbouwing.
Overigens zou ik als je regelmatig het circuit op gaat met de BMW zeker ook daarvoor geschikte remblokken monteren.
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
- Auto: E87 130i
Re: Project Ringtool - E46 330i
Thanks.
Vergeten te melden, maar staat ook zeker op de planning net zoals nieuwe remvloeistof.
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Project Ringtool - E46 330i
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Project Ringtool - E46 330i
4 gok ik ate type 200
https://www.besteonderdelen.nl/ate-954934.html
Yes! weer een sleutelaar ipv leaserijder
wanneer denk je de ring op te gaan? geloof nu winterstop... van plan voor die tijd nog circuitdag te pakken op assen of zandvoort? www.vrijrijden.nl erg betaalbaar, beste op doorderweekse dag als je niet van drukte houdt.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Project Ringtool - E46 330i
Goed bezig, lekker aanpakken en daarna sturen ipv poetsen!
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Project Ringtool - E46 330i
Welkom! Waarom de ene 330i verkopen om vervolgens een andere te importeren?
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
- Auto: E87 130i
Re: Project Ringtool - E46 330i
Het plan is om in maart, wanneer de ring weer opengaat de baan op te gaan. Voor die tijd nog wel een "test" op Assen op MeppenJeffrey026 schreef: ↑19 nov 2018, 21:174 gok ik ate type 200
https://www.besteonderdelen.nl/ate-954934.html
4 is besteld (y)
Yes! weer een sleutelaar ipv leaserijder
wanneer denk je de ring op te gaan? geloof nu winterstop... van plan voor die tijd nog circuitdag te pakken op assen of zandvoort? www.vrijrijden.nl erg betaalbaar, beste op doorderweekse dag als je niet van drukte houdt.
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
- Auto: E87 130i
Re: Project Ringtool - E46 330i
330i destijds verkocht omdat ik er op uitgekeken was en graag wat anders wilde. Tijdens de zoektocht veel ander spul bekeken (E36, Megane rs, Clio rs, Golf GTI) maar toch ging de 330 weer knagen. Heerlijk blok en chassis. En redelijke kennis/ervaring met m54 problemen/euvels..
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
- Auto: E87 130i
Re: Project Ringtool - E46 330i
Even dit topic afstoffen.
Lange tijd heb ik niks aan het "project" gedaan door het koude weer en het ontbreken van een verwarmde garage. Maar ondertussen wel de nodige onderdelen verzameld en al voorzichtig begonnen met het monteren hiervan.
- Simota carbon luchtinlaat:
- KW V1 schroefset:
- Stalen remleidingen:
- Sparco Pro 2000 kuipstoelen gemonteerd.
Toen ik de voorste schokbrekers wilde gaan monteren kwam ik erachter dat ik de slotbout van de velgen ben kwijtgeraakt.. Eerst maar eens een oplossing hiervoor verzinnen voordat we verder kunnen..
Begint achter al mooi laag te staan door de schroefset
5 april staat een weekend Nurburgring gepland. Het is de bedoeling om dan de baan op te gaan maar tot die tijd nog even door sleutelen...
To do:
- Remschijven + remblokken
- Wiechers schroefkooi
En vervolgens eerst maar eens rondjes rijden. Word vervolgd.
Lange tijd heb ik niks aan het "project" gedaan door het koude weer en het ontbreken van een verwarmde garage. Maar ondertussen wel de nodige onderdelen verzameld en al voorzichtig begonnen met het monteren hiervan.
- Simota carbon luchtinlaat:
- KW V1 schroefset:
- Stalen remleidingen:
- Sparco Pro 2000 kuipstoelen gemonteerd.
Toen ik de voorste schokbrekers wilde gaan monteren kwam ik erachter dat ik de slotbout van de velgen ben kwijtgeraakt.. Eerst maar eens een oplossing hiervoor verzinnen voordat we verder kunnen..
Begint achter al mooi laag te staan door de schroefset
5 april staat een weekend Nurburgring gepland. Het is de bedoeling om dan de baan op te gaan maar tot die tijd nog even door sleutelen...
To do:
- Remschijven + remblokken
- Wiechers schroefkooi
En vervolgens eerst maar eens rondjes rijden. Word vervolgd.
- Mnrk
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
- Auto: R53 tracktool
Re: Project Ringtool - E46 330i
Leuke build Sven! Wie weet tref ik je daar eens tijdens TF.
Houd er rekening mee dat de Ring op die zaterdag alleen van 17:30 uur tot 19:00 uur open is i.v.m. RCN Circuit Challenge.
Houd er rekening mee dat de Ring op die zaterdag alleen van 17:30 uur tot 19:00 uur open is i.v.m. RCN Circuit Challenge.
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
- Auto: E87 130i
Re: Project Ringtool - E46 330i
Na een jaar van geen updates wordt het wel weer eens tijd.
Een aantal keer op het circuit gereden met Vrij Rijden en Touristenfahrten. De auto voelt goed net zoals de balans maar helt wel erg ver over.. Daar moeten we nog iets aan doen dus..
H&R sway bars staan nog op de planning.
Daarnaast wel doorgegaan met het aanbrengen van andere mods.
Om te beginnen de remmerij aangepakt. Had via via een setje carbon lorraine remblokken op de kop getikt maar deze pasten niet helemaal lekker. Vandaar maar de overstap gemaakt op EBC yellowstuff om maar eens het e.e.a. te ontdekken/proberen.
Daarnaast ook de remslangen aangepakt voor de staalomvlochten versie en remvloeistof van ATE met een hoger kookpunt. Tijdens het vervangen van de remslangen bleek de ontluchtingsnippel aan de linkerkant muur en muur vast te zitten, en uiteindelijk braken deze ook af. Dus gelijk maar de remklauwen vervangen voor nieuwe exemplaren..
Remt verassend goed op het circuit en geen last van fading tot dusver.
Het idee was altijd om een soort clubsport+ auto te bouwen zonder al te veel concessies te moeten doen op het gebied van comfort en niet al te veel tapijt te verwijderen.
Dus toen opzoek gegaan naar een rolbeugel. Eerst was het idee om een wiechers schroefbeugel te nemen maar deze vond ik nogal prijzig + een levertijd van 10 weken. Uiteindelijk kwam ik op Facebook een advertentie tegen van RBD metaal. Besteld en na 6 weken kon ik de beugel ophalen in Denekamp.
De rolbeugel had geen buis om de gordels aan te lussen dus deze zelf maar er tussen gezet. Aardig goed gelukt al zeg ik het zelf.
Spuitwerk zelf gedaan. Goed schuren, in de primer zetten en zwart spuiten.
Wat er verder nog op planning staat:
- H&R sway bar voor en achter
- Uitlaat mag iets luider
- ATE powerdisc rondom
Een aantal keer op het circuit gereden met Vrij Rijden en Touristenfahrten. De auto voelt goed net zoals de balans maar helt wel erg ver over.. Daar moeten we nog iets aan doen dus..
H&R sway bars staan nog op de planning.
Daarnaast wel doorgegaan met het aanbrengen van andere mods.
Om te beginnen de remmerij aangepakt. Had via via een setje carbon lorraine remblokken op de kop getikt maar deze pasten niet helemaal lekker. Vandaar maar de overstap gemaakt op EBC yellowstuff om maar eens het e.e.a. te ontdekken/proberen.
Daarnaast ook de remslangen aangepakt voor de staalomvlochten versie en remvloeistof van ATE met een hoger kookpunt. Tijdens het vervangen van de remslangen bleek de ontluchtingsnippel aan de linkerkant muur en muur vast te zitten, en uiteindelijk braken deze ook af. Dus gelijk maar de remklauwen vervangen voor nieuwe exemplaren..
Remt verassend goed op het circuit en geen last van fading tot dusver.
Het idee was altijd om een soort clubsport+ auto te bouwen zonder al te veel concessies te moeten doen op het gebied van comfort en niet al te veel tapijt te verwijderen.
Dus toen opzoek gegaan naar een rolbeugel. Eerst was het idee om een wiechers schroefbeugel te nemen maar deze vond ik nogal prijzig + een levertijd van 10 weken. Uiteindelijk kwam ik op Facebook een advertentie tegen van RBD metaal. Besteld en na 6 weken kon ik de beugel ophalen in Denekamp.
De rolbeugel had geen buis om de gordels aan te lussen dus deze zelf maar er tussen gezet. Aardig goed gelukt al zeg ik het zelf.
Spuitwerk zelf gedaan. Goed schuren, in de primer zetten en zwart spuiten.
Wat er verder nog op planning staat:
- H&R sway bar voor en achter
- Uitlaat mag iets luider
- ATE powerdisc rondom
Laatst gewijzigd door bleu_dust op 02 apr 2020, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Djessey
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Project Ringtool - E46 330i
Das wel heel toevallig, ik zat net op google een beetje naar E46 builds te zoeken/kijken toen kwam ik via google afbeeldingen op dit topic terecht. Toen dacht ik nog, ach jammer dat er geen updates meer zijn....en voila enkele minuten later een update!
Erg populair met de E46 builds de laatste tijd, deze is ook wel erg leuk aan het worden. Hou ons op de hoogte!
Erg populair met de E46 builds de laatste tijd, deze is ook wel erg leuk aan het worden. Hou ons op de hoogte!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26714
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Project Ringtool - E46 330i
leuk om ook deze te zien, E46 zit nu echt in zijn dal. Denk dat de E30 de E36 exemplaren die niet voor verzameling zijn al op zijn gereden dus dan komt vanzelf de volgende generatie aan de beurt
heerlijke auto's id eE46's! heb zelf kleine 200.000km gemaakt in een paar E46's
heerlijke auto's id eE46's! heb zelf kleine 200.000km gemaakt in een paar E46's
- Djessey
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Project Ringtool - E46 330i
Ik merk inderdaad wat je zegt, het is alsof de E46 uit het dal begint te komen. Waar 2 jaar geleden niemand wat gaf om een E46 325 of 328 beginnen deze nu ook omhoog te gaan in prijs, ook doordat de E36's met leuke 2.5 of 2.8 steeds schaarser en duurder worden.Martijn_bmw schreef: ↑03 apr 2020, 08:15 leuk om ook deze te zien, E46 zit nu echt in zijn dal. Denk dat de E30 de E36 exemplaren die niet voor verzameling zijn al op zijn gereden dus dan komt vanzelf de volgende generatie aan de beurt
heerlijke auto's id eE46's! heb zelf kleine 200.000km gemaakt in een paar E46's
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Project Ringtool - E46 330i
Goed bezig, leuke build. Ik ben benieuwd naar de vorderingen!
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: Project Ringtool - E46 330i
Mooi project Heb jij ook de oliepomp gedaan? Zoja, waar?
Hoe bevallen de Yokohama's eigenlijk op de e46?
Hoe bevallen de Yokohama's eigenlijk op de e46?
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
- Auto: E87 130i
Re: Project Ringtool - E46 330i
Ik heb de oliepomp aanpassing nog niet gedaan.
Yokohama`s zijn echt perfecte allround semi`s. Zodra er een beetje temperatuur in komt hebben ze erg veel grip in de regen maar ook droog meer dan tevreden!
Yokohama`s zijn echt perfecte allround semi`s. Zodra er een beetje temperatuur in komt hebben ze erg veel grip in de regen maar ook droog meer dan tevreden!
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Project Ringtool - E46 330i
Goed bezig, mooie update. Misschien alle rubbers nog vernieuwen voor PU? Krijg je ook een compleet andere auto voor terug.
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
- Auto: E87 130i
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
- Auto: E87 130i
Re: Project Ringtool - E46 330i
Weer een aantal weken verder en ook weer een aantal zaken aangepakt. Zo heb ik de schijven voor vervangen voor ATE Powerdisc. Aantal zaken gefixt voor een verse apk waaronder de handremschoenen, gordels achter verwijderd, mistlampen voor verwijderd (blijkbaar zijn deze getint en mag dit niet).
Ondertussen ook nog de auto compleet gedetailled. Wassen, kleien, polijsten en waxen. Zwart blijft toch wel een lastige kleur om mooi schoon te houden...
Eindresultaat:
Afgelopen weekend ook met een mooi groepje naar de Ring geweest. Ik heb nog relatief weinig rondjes gereden maar krijg wel steeds meer zelfvertrouwen in zowel mn eigen kunnen als in de auto. Blijft redelijk voorspelbaar en fijn om lijnen te rijden.
Na de rondjes op de Ring nog even wezen kijken bij Breidscheid en langzaam weer huiswaarts gegaan. Maar nadat we net Adenau uit waren begon de auto ineens een raar geluid te maken. Kon het niet helemaal plaatsen en toch maar gestopt. Motorkap opengedaan en het leek alsof de kleppen aan het tikken waren, maar al snel kwamen we erachter dat de DISA-klep ratelde... blijkt een bekend E46 probleem te zijn. Vlug gedemonteerd en na een korte inspectie bleek deze nog redelijk goed vast te zitten (zodra deze klep los schiet kan die in de motor terecht komen, met alle gevolgen van dien). Besloten om de DISA-klep connector los te halen (foto) zodat deze in 1 stand blijft staan en rustig richting huis te rijden. Deze week even een reparatie kitje bestellen met aluminium klep. Origineel bestellen blijf je het probleem houden aangezien het van plastic is.
Ondanks dat ik nog erg blij ben met de auto blijft het wel jeuken om wellicht te upgraden naar een M135i of E9X M3. Helemaal als je ziet hoeveel BMW M geweld rond de Ring rijdt. Wel met het idee om daar dan een ook een Clubsport+/Tracktool project van te maken. Maargoed ook wel handig om eerst meer ervaring op te doen...
Ondertussen ook nog de auto compleet gedetailled. Wassen, kleien, polijsten en waxen. Zwart blijft toch wel een lastige kleur om mooi schoon te houden...
Eindresultaat:
Afgelopen weekend ook met een mooi groepje naar de Ring geweest. Ik heb nog relatief weinig rondjes gereden maar krijg wel steeds meer zelfvertrouwen in zowel mn eigen kunnen als in de auto. Blijft redelijk voorspelbaar en fijn om lijnen te rijden.
Na de rondjes op de Ring nog even wezen kijken bij Breidscheid en langzaam weer huiswaarts gegaan. Maar nadat we net Adenau uit waren begon de auto ineens een raar geluid te maken. Kon het niet helemaal plaatsen en toch maar gestopt. Motorkap opengedaan en het leek alsof de kleppen aan het tikken waren, maar al snel kwamen we erachter dat de DISA-klep ratelde... blijkt een bekend E46 probleem te zijn. Vlug gedemonteerd en na een korte inspectie bleek deze nog redelijk goed vast te zitten (zodra deze klep los schiet kan die in de motor terecht komen, met alle gevolgen van dien). Besloten om de DISA-klep connector los te halen (foto) zodat deze in 1 stand blijft staan en rustig richting huis te rijden. Deze week even een reparatie kitje bestellen met aluminium klep. Origineel bestellen blijf je het probleem houden aangezien het van plastic is.
Ondanks dat ik nog erg blij ben met de auto blijft het wel jeuken om wellicht te upgraden naar een M135i of E9X M3. Helemaal als je ziet hoeveel BMW M geweld rond de Ring rijdt. Wel met het idee om daar dan een ook een Clubsport+/Tracktool project van te maken. Maargoed ook wel handig om eerst meer ervaring op te doen...
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Project Ringtool - E46 330i
Gaaf ding! Ik heb in mijn e46 textar pro plus remschijven op aanraden van een verhuurder bij de ring. kosten geen drol dus bij iedere blokwissel ook nieuwe schijven is dan zelfs een optie.
Ik heb ook een kooi van RBD sinds kort. Gozer kan prachtig lassen maar communicatie is wel een dingetje..
Ik heb ook een kooi van RBD sinds kort. Gozer kan prachtig lassen maar communicatie is wel een dingetje..
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Project Ringtool - E46 330i
Als je vooralsnog nu voor clubsport+ gaat en de achterbank toch niet meer in gebruik hebt, wellicht verwijderen van deurpanelen en raammotoren een optie? Scheelt snel 10/15 kg.
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
- Auto: E87 130i
Re: Project Ringtool - E46 330i
Jan Terwolde schreef: ↑26 mei 2020, 12:21 Gaaf ding! Ik heb in mijn e46 textar pro plus remschijven op aanraden van een verhuurder bij de ring. kosten geen drol dus bij iedere blokwissel ook nieuwe schijven is dan zelfs een optie.
Ik heb ook een kooi van RBD sinds kort. Gozer kan prachtig lassen maar communicatie is wel een dingetje..
Hmm dat is miss wel een goede oplossing voor de achteras. Welke remblokken heb jij? Ben niet tevreden over EBC yellow...
Zou wellicht nog kunnen inderdaad. Kan nog genoeg gewicht af. Kofferklep, motorkap, deuren, dak. Kan allemaal nog lichter