E36 Jagermeister DCT
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 26 mar 2012, 10:48
E36 Jagermeister DCT
De tijd van fora was voorbij, dacht ik..
Maar het Driving-Fun clubje bevalt me toch super, dus dan maar even mezelf voorstellen, en mijn auto ook.
Ik ben Michiel Smulders, zelfstandig ondernemer (voertuig elektronica / storingen en inbouw van aftermarket elektronica / volgsystemen).
Ben met enige regelmaat te vinden op een DF trackday, en afgelopen seizoen kampioen Time-Attack geworden.
Recent (deze week) via DF mijn EU licentie gehaald en gaan we ook eens kijken naar andere klassen.
Het verhaal (in het kort) achter de Jagermeister:
Om mijn zaak te kunnen starten heb ik destijds alles verkocht van E36 parts, inclusief 2 circuit auto's.
Kreeg 3 jaar later het aanbod om alle losse onderdelen terug te kopen met daar nog een gare coupe bij met een 2.5 non vanos er in.
Koopje van de eeuw, en voor mij betekende dat ik weer terug kon beginnen met hobby'en .
Van een collega die ik op dat moment 5 dagen per week inhuurde kreeg ik een E36 316 aangeboden voor 0, hij deed er niks meer mee en hij stond al een jaar of 4 stil (droog), destijds gekocht van eerste eigenaar via de BMW dealer voor 500.
Ik had alle ingrediënten bij elkaar om een leuke hobby kar te maken, 2.5 uit die coupe, licht vliegwiel er tegen, spaghetti spruitstukje er op en een goedkope ophanging en we konden weer goedkoop fun hebben.
Helaas bleek de 2.5 een lekke koppakking te hebben, en tja, als ie dan toch open gaat...
Dan blijft hij natuurlijk niet standaard, dus werd er het een en ander aangepast, en gingen we met ongeveer 240pk richting het Time Attack seizoen.
Natuurlijk blijft de vraag naar power groter, dus kwam er midden in het seizoen een VEMS tegen aan.
Dit bracht voor mij vooral veel voordelen in finetuning, niet perse vermogen.
Om binnen het Time Attack reglement te blijven, hielden we de motor verder standaard maar ben ik wel gaan verzamelen voor meer parts, en die komen er deze winter op.
Hierbij moet je denken aan: andere nokkenassen, M3 gaskleppen, compressie nog iets omhoog, etc etc etc.
We gaan voor +300PK en +400NM zonder turbo/charger.
De auto moet opvallen, het is immers een reclamebord voor mijn bedrijf, dus werd er gekozen voor een bekende '90 livery, de Jagermeister.
Leuk, begint er op te lijken maar de rest van de techniek is voor mij nog niet speciaal genoeg.
Dus hebben we een eigen TCU ontwikkeld om de M4 DCT te laten werken, in eigenlijk iedere auto, en dus ook in de Jagermeister in combinatie met de M50.
Natuurlijk is de rest van de techniek mee aangepast inclusief rolkooi, big brake kit, KW ophanging, etc etc.
We draaien nu 2:03 op semi slicks op Zandvoort, en doel voor 2019 is om naar de 1:58 te gaan
We zijn ook op bezoek geweest bij Apex een week of 4 terug, zie video:
https://www.youtube.com/watch?v=BEfyVlfGmSo
Mochten jullie nog vragen hebben, shoot
Maar het Driving-Fun clubje bevalt me toch super, dus dan maar even mezelf voorstellen, en mijn auto ook.
Ik ben Michiel Smulders, zelfstandig ondernemer (voertuig elektronica / storingen en inbouw van aftermarket elektronica / volgsystemen).
Ben met enige regelmaat te vinden op een DF trackday, en afgelopen seizoen kampioen Time-Attack geworden.
Recent (deze week) via DF mijn EU licentie gehaald en gaan we ook eens kijken naar andere klassen.
Het verhaal (in het kort) achter de Jagermeister:
Om mijn zaak te kunnen starten heb ik destijds alles verkocht van E36 parts, inclusief 2 circuit auto's.
Kreeg 3 jaar later het aanbod om alle losse onderdelen terug te kopen met daar nog een gare coupe bij met een 2.5 non vanos er in.
Koopje van de eeuw, en voor mij betekende dat ik weer terug kon beginnen met hobby'en .
Van een collega die ik op dat moment 5 dagen per week inhuurde kreeg ik een E36 316 aangeboden voor 0, hij deed er niks meer mee en hij stond al een jaar of 4 stil (droog), destijds gekocht van eerste eigenaar via de BMW dealer voor 500.
Ik had alle ingrediënten bij elkaar om een leuke hobby kar te maken, 2.5 uit die coupe, licht vliegwiel er tegen, spaghetti spruitstukje er op en een goedkope ophanging en we konden weer goedkoop fun hebben.
Helaas bleek de 2.5 een lekke koppakking te hebben, en tja, als ie dan toch open gaat...
Dan blijft hij natuurlijk niet standaard, dus werd er het een en ander aangepast, en gingen we met ongeveer 240pk richting het Time Attack seizoen.
Natuurlijk blijft de vraag naar power groter, dus kwam er midden in het seizoen een VEMS tegen aan.
Dit bracht voor mij vooral veel voordelen in finetuning, niet perse vermogen.
Om binnen het Time Attack reglement te blijven, hielden we de motor verder standaard maar ben ik wel gaan verzamelen voor meer parts, en die komen er deze winter op.
Hierbij moet je denken aan: andere nokkenassen, M3 gaskleppen, compressie nog iets omhoog, etc etc etc.
We gaan voor +300PK en +400NM zonder turbo/charger.
De auto moet opvallen, het is immers een reclamebord voor mijn bedrijf, dus werd er gekozen voor een bekende '90 livery, de Jagermeister.
Leuk, begint er op te lijken maar de rest van de techniek is voor mij nog niet speciaal genoeg.
Dus hebben we een eigen TCU ontwikkeld om de M4 DCT te laten werken, in eigenlijk iedere auto, en dus ook in de Jagermeister in combinatie met de M50.
Natuurlijk is de rest van de techniek mee aangepast inclusief rolkooi, big brake kit, KW ophanging, etc etc.
We draaien nu 2:03 op semi slicks op Zandvoort, en doel voor 2019 is om naar de 1:58 te gaan
We zijn ook op bezoek geweest bij Apex een week of 4 terug, zie video:
https://www.youtube.com/watch?v=BEfyVlfGmSo
Mochten jullie nog vragen hebben, shoot
- Erik K.
- Berichten: 7166
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: E36 Jagermeister DCT
Welkom! Zag je video op YouTube al voorbijkomen
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: E36 Jagermeister DCT
Met recht een Jägerbomb, erg speciaal dat er een DCT inzit.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E36 Jagermeister DCT
Ziet er goed uit. Zit een hoop werk in!
-
- Berichten: 2927
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: E36 Jagermeister DCT
Ik kan de foto's helaas niet zien, maar ken hem van de video bij Apex inderdaad. Bijzonder en bizar project eigenlijk. Nooit gedacht dat zoiets te doen was, laat staan zonder er (aanname van mij) tien duizenden euro's in te steken. Echt gaaf.
Maar zou jij bijvoorbeeld ook een SMG bak kunnen vervangen voor een DCT, bijv. in combinatie met een S85? In de VS of Rusland was toen een bedrijf daar een hele tijd mee bezig, maar ondanks allerlei verhalen heb ik nooit bewijs gezien dat ze het daadwerkelijk aan de praat hebben gekregen. Lijkt mij wel een super combi.
Maar zou jij bijvoorbeeld ook een SMG bak kunnen vervangen voor een DCT, bijv. in combinatie met een S85? In de VS of Rusland was toen een bedrijf daar een hele tijd mee bezig, maar ondanks allerlei verhalen heb ik nooit bewijs gezien dat ze het daadwerkelijk aan de praat hebben gekregen. Lijkt mij wel een super combi.
- MParallel
- Berichten: 7995
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 Jagermeister DCT
Foto's niet zichtbaar. Afkomstig van een Google account. Wel public?
E36 S50B32 met DCT lijkt me wel kick.
E36 S50B32 met DCT lijkt me wel kick.
- NickM5
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
- Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci
Re: E36 Jagermeister DCT
Handbak swap/DCT swap op een S85 zou inderdaad bruut zijn. Inderdaad, welleens verhalen over gehoord maar niemand is het nog gelukt geloof ik.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: E36 Jagermeister DCT
Handbak is natuurlijk helemaal te doen omdat ze met handbak in de USA zijn geleverd. Maar DCT zou ook wel gaaf zijn ja.
-
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Re: E36 Jagermeister DCT
Ik zie alleen een minpool. Heb je de plus wel goed aangesloten?
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: E36 Jagermeister DCT
Gaaf ding! Zat toevallig vanmiddag de Apex video te kijken.
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
-
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: E36 Jagermeister DCT
Erg gaaf dit!
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 26 mar 2012, 10:48
Re: E36 Jagermeister DCT
Raar dat de foto's niet werken, ik zal dit later vanmiddag fixen.
Onze controller zorgt er voor dat de bak werkt, maakt niet uit wat voor motor je er voor hangt.
Dat is mogelijk met onze controller
Zie bovenstaand
Onze controller zorgt er voor dat de bak werkt, maakt niet uit wat voor motor je er voor hangt.
- MParallel
- Berichten: 7995
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 Jagermeister DCT
Interessant. En die bak past ook zonder (al teveel) aanpassingen op andere modellen?
Ben nu wel erg benieuwd naar de foto's. (nog steeds onzichtbaar).
Edit: net YT filmpje van je auto gevonden.
Ben nu wel erg benieuwd naar de foto's. (nog steeds onzichtbaar).
Edit: net YT filmpje van je auto gevonden.
- Jules
- Berichten: 1811
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
Re: E36 Jagermeister DCT
Geniaal project
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berrie, S-RS, Vanreijmersdal en 173 gasten