BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon air intake, onderstel probleem

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2698
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Mark 320iS » 26 mei 2021, 21:31

mark323ti schreef: 26 mei 2021, 17:21 Mooie upgrades Bram!!

33k kilometer met setje achterbanden op een M3????? Die van mij waren na 8k kilometer op... En volgens mij rijd ik redelijk normaal........
Wel alleen stadsverkeer eigenlijk. Dus steeds optrekken remmen.
8k is wel heel weinig, dan zou ik zeker eens naar de uitlijning en achteras rubbers kijken. Bij normaal gebruik kan dat eigenlijk niet. Met mijn straatbanden heb ik een stuk langer gedaan en daar zaten twee middagen Spa en een paar keer Nordschleife bij.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2698
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Mark 320iS » 26 mei 2021, 21:37

Bram schreef: 26 mei 2021, 17:18 Maar krijg wel de indruk dat een echt circuit veel zwaarder is voor de auto dan de Ring. Of ik ga niet hard genoeg over laatstgenoemde.

Er moeten gewoon fatsoenlijke blokken onder. Meer kan ook niet, heb al stalen remleidingen en de grotere CSL schijven.
Ja Zandvoort zal wel zwaarder zijn, en sowieso zul je daar eerder de limiet opzoeken. En inderdaad, met beter blokken ga je een heel eind komen. Ik zou dan gewoon eens die Pagid 29RSL's proberen op de vooras. Ik bestel ze altijd bij at-rs.de.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12548
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Downforce Hans » 27 mei 2021, 08:17

Ik hoor ook goede verhalen over "Endless" blokken. Die schijnen op straat niet echt te piepen wanneer de blokken niet warm zijn. Heb nu pagid blue onder mijn Corvette maar dat vind ik niet veel. Misschien zijn er hier nog wel mensen die met die blokken rijden.....

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7026
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Fabian » 27 mei 2021, 09:00

Ik heb nu Endless (Endurance pads) op mn M5 icm de Movit set, ze zijn net ingereden maar nog geen circuitkm's gemaakt. Lijkt wel giga te bijten. Remstof is ook giga. Geen gepiep op geschaaf en ze zouden extreem lang mee moeten gaan. Mag ook wel voor de centjes die ze kosten....

Hsp
Berichten: 125
Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Hsp » 27 mei 2021, 09:25

Downforce Hans schreef: 27 mei 2021, 08:17 Ik hoor ook goede verhalen over "Endless" blokken. Die schijnen op straat niet echt te piepen wanneer de blokken niet warm zijn. Heb nu pagid blue onder mijn Corvette maar dat vind ik niet veel. Misschien zijn er hier nog wel mensen die met die blokken rijden.....
Ik heb Endless blokken als circuitblokken voor de Megane. Remkracht is gigantisch, genoeg om de auto vanaf +- 90 in de ABS te gooien met Pilot sport 4 te gooien bij vol remmen. Met semi's is dit uiteraard een stuk beter. Het zijn voor mij echter de eerste meer circuitgerichte remblokken dus heb niet iets om mee te vergelijken. Ik rijd zelf met een wat agressievere compound(N35S), maar ze piepen amper, alleen een klein beetje bij het laatste stukje afremmen van 15 km/h naar 0.

Ik heb ze zelf rechtstreeks vanuit Japan gehaald, bij rhdjapan.com, scheelt de helft qua kosten. Duurt wel een tijdje voor je ze hebt dus wel goed van tevoren bestellen.
Laatst gewijzigd door Hsp op 27 mei 2021, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1322
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Fedmas » 27 mei 2021, 09:28

Vette upgrade man! Zie de sound clips wel verschijnen :-D

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Erik K. » 27 mei 2021, 10:09

Bram schreef: 25 mei 2021, 21:36 Dit gaan 5 lange weken worden :hosanna: E46-M3-Eventuri-Intake-front.jpg
Mooi spul!

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Marc Sierra » 27 mei 2021, 17:05

Hsp schreef: 27 mei 2021, 09:25 Remkracht is gigantisch, genoeg om de auto vanaf +- 90 in de ABS te gooien met Pilot sport 4 te gooien bij vol remmen.
Dat zegt me eerlijk gezegd niet zo heel veel. Onder m'n straatauto zit ook PS4 en de standaard remmen krijgen die ook met gemak in het ABS met snelheden die veel hoger zijn. Als dat niet zo zou zijn zou ik me wel zorgen gaan maken. Echt goede remmen krijgen hem ook nog in het ABS nadat ze al flink opgewarmd zijn, dat is waar het met standaard remmen niet meer gaat lukken.

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7999
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door MParallel » 27 mei 2021, 18:24

Ik las Carbon Intake als in Carbon Airbox.

Doet zo'n intake alleen dan al iets. Lees, anders dan alleen een open luchtfilter?

Online
TLRS
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door TLRS » 27 mei 2021, 19:06

Je kunt van de betere remblokken de temperatuur vs frictie grafieken terug vinden. Dan zul je zien dat sommige race blokken over de hele lijn veel meer frictie hebben dan gewone blokken. Minder pedaalkracht en slag nodig om even hard te remmen als bij normale blokken, lijkt me.

Voor op straat waarschijnlijk niet zo prettig. Dan denk ik dat een zo constant mogelijke, vlakke lijn vanaf 0 graden C prettig is.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15874
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Bram » 27 mei 2021, 23:12

MParallel schreef: 27 mei 2021, 18:24 Ik las Carbon Intake als in Carbon Airbox.

Doet zo'n intake alleen dan al iets. Lees, anders dan alleen een open luchtfilter?
Geen idee hoe ik hier youtube filmpjes embedded krijg, maar zie hieronder.



Een Karbonius is natuurlijk nog gaver, maar 3x zo duur inclusief remap. Dat wordt me veel te gek. Dit vind ik nog betaalbaar, er is enige vermogenswinst maar het gaat me echt om het inlaatgeluid :)
Laatst gewijzigd door Bram op 27 mei 2021, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Eric Z » 27 mei 2021, 23:24

Bram schreef: 27 mei 2021, 23:12

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15874
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Bram » 27 mei 2021, 23:26

Dan maar 2x hier, vind dat geluid zo gaaf :lol:

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Eric Z » 27 mei 2021, 23:29

:lol: Embed toch gelukt.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15874
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Bram » 27 mei 2021, 23:37

Ja deed dat vanaf m'n telefoon en dan is het niet zo makkelijk.

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Adwo » 29 mei 2021, 10:48

MParallel schreef: 27 mei 2021, 18:24 Ik las Carbon Intake als in Carbon Airbox.

Doet zo'n intake alleen dan al iets. Lees, anders dan alleen een open luchtfilter?
Nee, die doet niks voor het vermogen. Je gaat van een compleet gesloten airbox met aanvoer van koude lucht naar een open filter. Dus meer inlaatgeluid en waarschijnlijk hogere inlaatluchtemperatuur..

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39732
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Arthur » 29 mei 2021, 10:48

En (daardoor) wat minder vermogen?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15874
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Bram » 29 mei 2021, 11:03

Afbeelding

Nou niet volgens Eventuri zelf. Maar goed, het gaat mij om het geluid. Het zal er vast niet minder om rijden :)

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7026
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Fabian » 29 mei 2021, 12:10

Precies!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Bert ///M3 » 29 mei 2021, 12:38

Dyno van de verkoper moet je ook wel met een korreltje zout nemen natuurlijk.

M3's hebben een gesloten airbox met een ram air inlaat. Dat ga je niet verbeteren met zo'n airbox zoals Adwo al terecht opmerkt.

Sowieso hebben S54 motoren al een mega overbemeten inlaatsysteem, zo erg dat hij tot aan 3000 RPM zijn gaskleppen softwarematig deels gesloten houd :) Zelfs bij carbon airboxen geeft het haast geen vermogen, die extra PK's zitten meestal in de software. (inlaat vanos vervroegen bijvoorbeeld)

Online
Beros
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:37

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Beros » 30 mei 2021, 14:55

Bram schreef: 27 mei 2021, 23:12
MParallel schreef: 27 mei 2021, 18:24 Ik las Carbon Intake als in Carbon Airbox.

Doet zo'n intake alleen dan al iets. Lees, anders dan alleen een open luchtfilter?
Geen idee hoe ik hier youtube filmpjes embedded krijg, maar zie hieronder.



Een Karbonius is natuurlijk nog gaver, maar 3x zo duur inclusief remap. Dat wordt me veel te gek. Dit vind ik nog betaalbaar, er is enige vermogenswinst maar het gaat me echt om het inlaatgeluid :)
Het verschil is niet zo heel groot lijkt het, zit vooral aan het begin van de acceleratie. Ben wel heel benieuwd hoe het irl klinkt, ik wil ook wel iets meer geluid uit m'n (standaard) M3.

Neem aan dat je deze ook wel gezien hebt?


Cabrioot
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 apr 2015, 18:45
Auto: E46 M3 cabrio, F31 335iX daily
Locatie: Midden van het land

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Cabrioot » 30 mei 2021, 22:13

Ik vind het geluid best wel tegen vallen eigenlijk, kijk vooral naar de diameter van de Venturi en dan naar de Carbonius....er gaat niks boven een Carbon airbox :headbang: en ik heb er 1 in een cabrio dus is de beleving nog iets groter

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15874
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Bram » 31 mei 2021, 09:26

Dat een Karbonius veel gaver is, is evident. Dat het 3 tot 4x zo duur is ook, alle waar naar z'n geld hè.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Erik K. » 31 mei 2021, 10:04

Ik vraag het me ook af wat we van deze vermogensclaims moeten geloven. De details weet ik niet van deze M3 uit de video alleen deze 100-200 tijden met een standaard M3 E46 zijn wel erg goed (met ook nog eens iets minder vermogen dan fabrieksopgave)en dan nog maar te zwijgen over de tijden met de andere inlaat. Want zo'n 10pk d'r bij met alleen de inlaat en dan 2s sneller van 100-200 gaat er ook bij mij niet in. Daarvoor is (veel)meer nodig dan dit.

Maar zoals Bram aangeeft voor hem gaat het niet om de vermogenswinst maar om de sound en dat zal zeker gaan lukken :df:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15874
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Bram » 31 mei 2021, 17:11

Ik heb geen idee of die vermogenclaims kloppen.

Op M3Cutters is daar ook ooit een levendige discussie over geweest: https://forums.m3cutters.co.uk/threads/ ... od.123648/

Ik kan in ieder geval weinig negatieve reviews vinden, geen eigenlijk. Kan natuurlijk ook een gevalletje cognitieve dissonantie zijn van de eigenaren van dit systeem, geen idee. Het maakt mij verder ook weinig uit, prijstechnisch is dit m.i. veel aantrekkelijker dan een Karbonius, hoe gaaf die ook is. +3K voor die mod gaat en wil bruin gewoon niet trekken, klaar :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Beros, Bing [Bot], Bokkepoot, Fedmas, Jan-BMW-Suzuki, Marc Sierra, Tom V en 109 gasten