BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon air intake, onderstel probleem

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Luco » 31 mei 2021, 18:21

3k, sigarettengeld, ik wilde een upgrade voor de Alpine, polycarbonaat motorkap, zodat je de motor ziet, maar laat maar zitten ze beginnen bij 10k en weten niet of ze het daarvoor kunnen maken :-), ik laat de motorkap gewoon weg, stukken goedkoper :-).

Maar altijd upgrades doen die je zelf het geld waard vind hoor Bram.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door TLRS » 31 mei 2021, 18:35

Het blijft een lastig verhaal. Sommige sport filters hebben een kelk aan de binnenkant. Kan zomaar een paar pk opleveren als het originele filter dat niet heeft.

Even snel op de site voor Dinan gekeken, geen inductie kit voor de e46 m3. Filters en opgeboorde gasklephuizen (!) wel. Voor de e39 en e60 m5 waren er wel inductie kits. Staan korte uitleg filmpjes over op internet.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Erik K. » 31 mei 2021, 20:56

Dat het wat winst qua vermogen oplevert geloof ik best alleen niet die tijdswinst van 100-200 waar ze het in die video over hebben :tooth:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4099
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Philipoo » 31 mei 2021, 21:15

Luco schreef: 31 mei 2021, 18:21 3k, sigarettengeld, ik wilde een upgrade voor de Alpine, polycarbonaat motorkap, zodat je de motor ziet, maar laat maar zitten ze beginnen bij 10k en weten niet of ze het daarvoor kunnen maken :-), ik laat de motorkap gewoon weg, stukken goedkoper :-).

Maar altijd upgrades doen die je zelf het geld waard vind hoor Bram.
10K :lol: daarvoor kan je 'm speciaal op maat laten maken man!

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Bram » 31 mei 2021, 21:16

Erik K. schreef: 31 mei 2021, 20:56 Dat het wat winst qua vermogen oplevert geloof ik best alleen niet die tijdswinst van 100-200 waar ze het in die video over hebben :tooth:
Die is inderdaad nogal fors, lijkt mij ook vrij optimistisch :mrgreen:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Luco » 31 mei 2021, 21:36

Philipoo schreef: 31 mei 2021, 21:15
Luco schreef: 31 mei 2021, 18:21 3k, sigarettengeld, ik wilde een upgrade voor de Alpine, polycarbonaat motorkap, zodat je de motor ziet, maar laat maar zitten ze beginnen bij 10k en weten niet of ze het daarvoor kunnen maken :-), ik laat de motorkap gewoon weg, stukken goedkoper :-).

Maar altijd upgrades doen die je zelf het geld waard vind hoor Bram.
10K :lol: daarvoor kan je 'm speciaal op maat laten maken man!
Klopt er moet eerst een mal van getrokken worden en dan in twee delen vacuum trekken met polycarbonaat en dan de delen weer aan elkaar zetten, dus we zoeken rustig verder., het is geen standaard motorkap en, is dubbelwandig met luchtkanalen erin voor de koeling.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Bram » 22 jun 2021, 14:46

Ben er potver 2x af gereden dezer week. Eerste AMG die ik tegenkwam was een E55, die met de V8 compressor met uit m'n hoofd 476 pk. Idioot snel ding, gaaf geluid. Tweede, een kwartiertje later was een A45. Ook erg snel, minder gaaf geluid.

Nog geen Eventuri nieuws, hopelijk komende week binnen :)

mark323ti
Berichten: 1488
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door mark323ti » 22 jun 2021, 15:00

Ik deed laatst stoplicht sprint de autosnelweg op. Mijn e46 M3 tegen Volvo V60 T8 Hybrid. Verloor ik ook,
Kwam met name door schakelmomenten.
Echt snel is een e46 M3 al lang niet meer, zeker ivm het moderne turbo en hybride spul.

Kadett
Berichten: 4644
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Kadett » 22 jun 2021, 15:08

Tot de accu leeg is. Dan is het 1800+kg op 300pk.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31203
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door JP » 22 jun 2021, 15:21

Bram schreef: 22 jun 2021, 14:46 Ben er potver 2x af gereden dezer week. Eerste AMG die ik tegenkwam was een E55, die met de V8 compressor met uit m'n hoofd 476 pk. Idioot snel ding, gaaf geluid. Tweede, een kwartiertje later was een A45. Ook erg snel, minder gaaf geluid.

Nog geen Eventuri nieuws, hopelijk komende week binnen :)
Mogen toch hopen dat dit met de Sjkoda was, want dit met de M3 zou ik me schamen :bag: :tooth:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Tristan » 22 jun 2021, 15:21

Ach....anders wordt je wel eruit gereden door een Tesla oid. Alles wat een ICE heeft gaat het (vaak) verliezen van rijdende accu's.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Martijn_bmw » 22 jun 2021, 16:24

Tristan schreef: 22 jun 2021, 15:21 Ach....anders wordt je wel eruit gereden door een Tesla oid. Alles wat een ICE heeft gaat het (vaak) verliezen van rijdende accu's.
Dit idd, een benzine auto moet je tegenwoordig vooral rijden voor de beleving.

Echt snel ben je niet meer vergelijking tot modern spul en dat wordt alleen maar erger met steeds meer accu auto’s op de weg.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Bram » 22 jun 2021, 16:46

JP schreef: 22 jun 2021, 15:21
Bram schreef: 22 jun 2021, 14:46 Ben er potver 2x af gereden dezer week. Eerste AMG die ik tegenkwam was een E55, die met de V8 compressor met uit m'n hoofd 476 pk. Idioot snel ding, gaaf geluid. Tweede, een kwartiertje later was een A45. Ook erg snel, minder gaaf geluid.

Nog geen Eventuri nieuws, hopelijk komende week binnen :)
Mogen toch hopen dat dit met de Sjkoda was, want dit met de M3 zou ik me schamen :bag: :tooth:
Ik kan er geen traan om laten hoor, een A45 AMG lijkt me een tamelijk emotieloos hok. Kan van een S54 die naar de 8.000 toeren getrokken wordt denk ik niet gezegd worden :tooth:

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door TLRS » 22 jun 2021, 17:45

Zijn genoeg auto’s op papier snel.. maar beleving?

Dat aanzwellende geluid bij elke beroering van het gaspedaal, vanaf lage toeren.. soms het doorhalen.. soms het perfect in elkaar over laten gaan van remmen, tussengas, terug schakelen, de bocht, gas er geleidelijk weer op, perfect vloeiend opschakelen..:df:

Of ‘m zo de rotonde op sturen dat ie zo net om de apex heen schuift.. zodat je voor je gevoel bijna recht en vol op het gas de rotonde af kan.

Als zo’n zalige m3 het op veel vlakken voor je doet.. dan heb je al gewonnen op het moment dat je instapt.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Arthur » 22 jun 2021, 20:17

Een E55AMG zal toch ook wel wat beleving hebben?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Bram » 22 jun 2021, 21:05

Rechtuit toch vooral?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Arthur » 22 jun 2021, 21:28

Is ook beleving... Maar het ding is een achterwielaandrijver, dus 'skeef' zal die ook wel gaan. Is een hele beleving zoals ik dat hier veel lees :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31203
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door JP » 22 jun 2021, 21:34

Arthur schreef: 22 jun 2021, 21:28 Is ook beleving...
Je hart ligt nog steeds bij Mercedes ? Of geeft die 330i te weinig 'beleving'.....?

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Downforce Hans » 23 jun 2021, 07:32

TLRS schreef: 22 jun 2021, 17:45 Zijn genoeg auto’s op papier snel.. maar beleving?

Dat aanzwellende geluid bij elke beroering van het gaspedaal, vanaf lage toeren.. soms het doorhalen.. soms het perfect in elkaar over laten gaan van remmen, tussengas, terug schakelen, de bocht, gas er geleidelijk weer op, perfect vloeiend opschakelen..:df:

Of ‘m zo de rotonde op sturen dat ie zo net om de apex heen schuift.. zodat je voor je gevoel bijna recht en vol op het gas de rotonde af kan.

Als zo’n zalige m3 het op veel vlakken voor je doet.. dan heb je al gewonnen op het moment dat je instapt.
Je verwoord het mooi en is de essentie van sportief autorijden maar als ik hier op het forum lees dan is dat voor het merendeel niet belangrijk meer. Flipperende bakken, automatisch tussengas bij terug schakelen etc etc vind men belangrijker. :wink:

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Jan Terwolde » 23 jun 2021, 09:36

Ooit met mijn e36 m3 kon ik niet wegrijden bij een destijds gloednieuwe peugeot 208 tussen de haarspeldbochten in. Een turbotorretje pakt toch wel een stuk sneller op. Toch een stuk blijer de haarspeldbocht uitkomen met wat geglij en geweldig geluid.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door TLRS » 23 jun 2021, 14:04

Downforce Hans schreef: 23 jun 2021, 07:32 Je verwoord het mooi en is de essentie van sportief autorijden maar als ik hier op het forum lees dan is dat voor het merendeel niet belangrijk meer. Flipperende bakken, automatisch tussengas bij terug schakelen etc etc vind men belangrijker. :wink:
Bedankt Hans :)

Over beleving op gebied van autorijden lees ik hier ook niet heel veel. Misschien zo‘n facet van autorijden dat wat persoonlijker is, lastiger te delen in geschreven woord.

Autocultuur is de laatste jaren erg gericht op waarde en zuinig zijn op. En het lijkt de norm te zijn iets te kopen op prestaties en status, orginaliteit, collectability.. vaak hangt er een prijskaartje aan. Blijkbaar vinden veel mensen dat een prettige manier om hun hobby te beleven.

Om regelmatig te genieten van sportief auto rijden, zijn veel van bovengenoemde aspecten een drempel. Dan zie je dat sommigen neigen naar een rally achtige invulling. Waar het lijkt dat er meer aandacht wordt besteed aan rijomgeving, dagelijkse inzetbaarheid, betaalbaarheid en onopvallendheid.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Bram » 23 jun 2021, 14:13

Je hebt het fraai verwoord :) Ik vind het prima dat ik eraf gereden word, zo vaak gebeurt dat nou ook weer niet en er is altijd iemand die sneller is.

Maar de looks van de auto, de stance in combinatie met de CS wielen, de kleur, het geluid wat uit de Gpower uitlaat komt en over een aantal weken vanuit het motorruim vanwege de carbon air intake, dat zijn allemaal zaken die je bij nieuw(ere) auto's niet gaat vinden en wat een E46 M3 maakt tot wat die is. En daar word ik blij van :df:

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Mark 320iS » 23 jun 2021, 14:49

Bram schreef: 23 jun 2021, 14:13 Je hebt het fraai verwoord :) Ik vind het prima dat ik eraf gereden word, zo vaak gebeurt dat nou ook weer niet en er is altijd iemand die sneller is.

Maar de looks van de auto, de stance in combinatie met de CS wielen, de kleur, het geluid wat uit de Gpower uitlaat komt en over een aantal weken vanuit het motorruim vanwege de carbon air intake, dat zijn allemaal zaken die je bij nieuw(ere) auto's niet gaat vinden en wat een E46 M3 maakt tot wat die is. En daar word ik blij van :df:
En zo is het! :df:
TLRS schreef: 23 jun 2021, 14:04 Autocultuur is de laatste jaren erg gericht op waarde en zuinig zijn op. En het lijkt de norm te zijn iets te kopen op prestaties en status, orginaliteit, collectability.. vaak hangt er een prijskaartje aan. Blijkbaar vinden veel mensen dat een prettige manier om hun hobby te beleven.
Dat ervaar ik inderdaad ook. Je ziet het ook terug in de prijzen van met name Youngtimers, waarbij de prijzen van auto's met lage kilometerstanden exorbitant hoger zijn dan die van auto's met een hogere kilometerstand. Het lijkt alsof de technische staat daarbij veel minder interessant is. Vroeger kocht je een auto reed je ermee, deed je onderhoud en na een paar jaar deed je hem met wat afschrijving van de hand en kocht je een nieuwe. Nu lijkt iedereen te hopen en gokken op een waardestijging waardoor ze alleen maar interesse hebben in de auto's met een hele lage kilometerstand en er vervolgens nauwelijks meer mee durven te rijden. Ik merk het ook aan mezelf bij de zoektocht naar een mooie e46 330i cabrio... auto's met een kilometerstand van meer dan 100.000 sla ik eigenlijk standaard over en voor auto's met een lagere kilometerstand vragen ze zomaar EUR25.000, wat ik dan weer teveel vind :bag:. En een 320ci wil ik dan weer niet want die wordt in de toekomst waarschijnlijk niets waard.... en zo houden we elkaar, en ik mezelf dus in de houdgreep.

Met mijn eigen M3 soortgelijk, ik ben die steeds meer naar mijn eigen hand aan het zetten en veel liefhebbers vinden dat zonde voor zo een mooie (ooit originele) M3. Daardoor heb ik zelf best wel wat twijfel gehad om deze weg in te slaan, aangezien je weet dat vrijwel elke euro die je in de auto investeert weggegooid geld is. De auto zal namelijk eerder minder waard worden dan meer.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Bram » 23 jun 2021, 14:56

Toch zie ik mezelf dat pad ook ooit nog wel inslaan Mark. Kilometerstand is nu 118K, gekocht in december 2018 met 84.5K

Als dat verder op blijft lopen waardoor die uiteindelijk minder interessant is voor de verkoop, kan ik er net zo goed een tracktool van maken :) Maar dat is echt toekomstmuziek, mocht het al ooit gebeuren.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon Intake incoming...

Bericht door Mark 320iS » 23 jun 2021, 14:59

Ja, en toch... als ik zie wat de waarde ontwikkeling is geweest het afgelopen jaar dan sta ik daar echt versteld van... dan had ik voor mijn auto misschien ook wel 38k kunnen krijgen op het moment en dan had ik een mooie 1M gekocht bijvoorbeeld. Maar ja, nu heb ik een auto waarmee ik écht kan doen wat ik leuk vind en met een standaard 1m had dat niet gekund. En die 1M had je vanwege collectors waarde weer niet durven modificeren en dan zit je dus weer met mijn vorige verhaal :-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 85 gasten