Tim - E30 325i & E90 325i.
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Tim - E30 325i & E90 325i.
..
Laatst gewijzigd door timoty op 17 apr 2019, 12:59, 2 keer totaal gewijzigd.
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Tim - E30 325i & E90 325i.
Omdat we beide in een van de dagelijkse auto's wat meer driving-fun zochten hebben we eind augustus de E90 325i van Martin overgenomen, en hier hebben we tot op heden geen spijt van.
Na het volledig af-tanken van de auto was er in het interieur en rondom de auto een sterke benzine geur te ruiken. Dit is een kwaaltje wat vaak voorkomt bij de vroege E9X generatie. De ontluchting's slang tussen brandstoftank en vulhals is dan doorgesleten. Bij de latere modellen is hier een extra beschermhuls omheen gekomen zodat dit niet meer / minder snel voorkomt. Om de beruchte slang te vervangen moet de tank er helaas onderuit, wat betekend dat de uitlaat, cardanas en handremkabels verwijderd moeten worden. Al met al meer dan een dag werk.
De betreffende slang in de wielkast rechtsachter, met de extra beschermhuls. Gelukkig nu geen last meer van de benzinelucht. Daarnaast merk ik ook een verschil in het lopen in lage toeren. Weer helemaal top
Na het volledig af-tanken van de auto was er in het interieur en rondom de auto een sterke benzine geur te ruiken. Dit is een kwaaltje wat vaak voorkomt bij de vroege E9X generatie. De ontluchting's slang tussen brandstoftank en vulhals is dan doorgesleten. Bij de latere modellen is hier een extra beschermhuls omheen gekomen zodat dit niet meer / minder snel voorkomt. Om de beruchte slang te vervangen moet de tank er helaas onderuit, wat betekend dat de uitlaat, cardanas en handremkabels verwijderd moeten worden. Al met al meer dan een dag werk.
De betreffende slang in de wielkast rechtsachter, met de extra beschermhuls. Gelukkig nu geen last meer van de benzinelucht. Daarnaast merk ik ook een verschil in het lopen in lage toeren. Weer helemaal top
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Tim - E30 325i & E90 325i.
Tim, fijn dat jullie blij zijn met de E90. Mijn vrouw was er ook altijd erg content mee.
De E30 mag er ook zeker zijn!! Nette auto zeg.
De E30 mag er ook zeker zijn!! Nette auto zeg.
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Tim - E30 325i & E90 325i.
Ha Martin, dankjewel!Martin van der Zwaard schreef: ↑08 okt 2018, 08:54 Tim, fijn dat jullie blij zijn met de E90. Mijn vrouw was er ook altijd erg content mee.
De E30 mag er ook zeker zijn!! Nette auto zeg.
De E30 is voor zijn leeftijd nog best strak, maar je kunt aan de buitenkant wel zien dat de auto al bijna 35 jaar oud is. Ieder paneel heeft wel iets.
Hij staat grotendeels nog in zijn originele lak. Roest heeft nauwelijks / tot niet en als ik het zie converseer ik het zoveel mogelijk.
Voor het mooie moet hij ooit nog eens volledig overgespoten worden.
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Tim - E30 325i & E90 325i.
Mooi klusje die tank Lekkere E30, mooie uitlaat heb je ervoor gemaakt
- Jeroen
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: Tim - E30 325i & E90 325i.
Mooie auto's! De E30 mag wat mij betreft wel iets omlaag, vooral achter lijkt ie echt wat te hoog te staan.
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Tim - E30 325i & E90 325i.
Dankjewel heren!
Aan de ene kant ben ik het met je eens dat de E30 mag zakken. Aan de andere kant vind ik het ook wel prima zo. De carterpan en het subframe hangen al aardig laag en bij ons in de buurt is het een aardig drempelparadijs. Maar wie weet wat we in de toekomst nog eens bouwen.
Op deze foto zie je ook dat de voor en achterkant wel aardig overeen komen qua hoogte.
Aan de ene kant ben ik het met je eens dat de E30 mag zakken. Aan de andere kant vind ik het ook wel prima zo. De carterpan en het subframe hangen al aardig laag en bij ons in de buurt is het een aardig drempelparadijs. Maar wie weet wat we in de toekomst nog eens bouwen.
Op deze foto zie je ook dat de voor en achterkant wel aardig overeen komen qua hoogte.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Tim - E30 325i & E90 325i.
Wat een mooie onverprutste E30 sedan zeg! Ik zou 'm zeker op standaard hoogte houden. Het ziet er prima uit zo, zeker omdat het een sedan betreft.
- Jeroen
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: Tim - E30 325i & E90 325i.
Het is zeker een kwestie van smaak. Ik heb zelf een 84'er 4 drs. 320i gehad met M20B25 swap. Die stond op een Bilstein B12 onderstel. Moet ik wel eerlijk bij vertellen dat dat een trackdayauto was én dat die bij iedere drempel idd met de carterbeschermplaat over drempels schuurde. Ik heb ook E30's gehad op de standaard hoogte.
Maar de jouwe is zeker een plaatje.
Maar de jouwe is zeker een plaatje.
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: Tim - E30 325i & E90 325i.
Wat een prachtige E30, zeg!
En ook een nette E90.
En ook een nette E90.
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Tim - E30 325i & E90 325i.
Dankjewel allen!
- Arthur
- Berichten: 39712
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Tim - E30 325i & E90 325i.
Pfff, die heeft (nog) niet eens gereageerd...
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Tim - E30 325i & E90 325i.
E30 is perfect zo imho.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Tim - E30 325i & E90 325i.
Prachtige E30!
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Z3 Stuurhuis, en onderhoud E90
Goedemorgen,
Het is al weer enige tijd geleden dus het is weer eens tijd voor een update.
E30
Inmiddels staat de E30 in verband met de overgangsregeling weer in de stalling te wachten tot het maart is. Nadat ik in oktober in een E30 325i met Z3 stuurhuis heb gereden voelde mijn eigen E30 met E36 huis nogal 'vrachtwagen' aan. Daarna ben ik eigenlijk direct de zoektocht naar een goed Z3 stuurhuis begonnen en ondanks dat ik het niet verwachtte had ik binnen 3 dagen voor leuk geld een Z3 huis liggen
Zie hier van links naar rechts, origineel e30, e36, z3: Bij montage van een Z3 huis op een E30 heb je vulbussen nodig. Omdat het www bomvol staat met allerlei verklaringen van internetspecialisten ben ik zelf maar aan het meten gegaan. Mijn uitgangspunt is dat de centerlijn van de tandheugel op exact de originele E30 hoogte moet komen: Samenvatting van bovenstaand gekrabbel: Boven moet 9 mm uitgevuld worden, onder moet 5 mm uitgevuld worden. Vervolgens busjes gemaakt, heel de bende gemonteerd, afgevuld met nieuwe olie en 250 km kunnen maken voor de auto de stalling in moest. Conclusie: Dit had ik 8,5 jaar eerder moeten doen . Als de E30 volgend jaar uit de winterstalling komt laat ik hem opnieuw uitlijnen.
E90
Inmiddels al meer dan 6000 km in de E90 gestuurd, en de auto bevalt nog steeds top. Het is een heerlijke comfortabele cruiser met meer dan genoeg vermogen om lekker in het verkeer mee te komen. Doordat de N52 motoren bekend staan om het hoge olieverbruik was ik hier ten tijde van aanschaf een beetje huiverig voor. Ik hou dit daarom goed in de gaten en ik merk echt dat de lange trippen hem goed doen. Zowel het olieverbruik als het brandstofverbruik vallen mij alles mee.
Recent gestart met wat groot onderhoud. Ik merkte laatst dat de kachel plots stopte met warme lucht blazen. Eenmaal op bestemming aangekomen kreeg ik zelfs de oranje melding dat de KVS temperatuur te hoog was. Het vermoeden dat de (elektrische) waterpomp op zijn einde loopt werd bevestigd toen ik onderstaande foutmeldingen zag op mijn uitleesunit: De auto op het gemak af laten koelen en gelukkig was het niet ver meer naar huis (c.a. 6 km). Diezelfde avond op internet nog een nieuwe pierburg waterpomp en behr/mahle thermostaat besteld. Bij de dealer nieuwe aluminium bouten (dat is aluminium i.v.m. de aluminium / magnesium legering van het onderblok) en nieuwe slangenklemmen besteld:
Ik had lekker een dag vrij genomen om alles te monteren. Afgelopen vrijdag aan de klus begonnen en het viel me ondanks een vervelende verkoudheid alles mee. Het ontluchten stelt ook niets voor. Je vult de auto af met nieuwe kvs --> hangt de acculader aan de auto --> ignition on --> temp op max --> ventilator op de laagste stand maar niet uit --> gaspedaal ongeveer 10 seconden op de bodem houden en de auto gaat zichzelf ontluchten. Dat is het voordeel van een electrische pomp.
Vervolgens had ik nog wat tijd over in de planning van die dag. Daarom heb ik nog snel de bougies, het interieurfilter en het luchtfilter vervangen. De filters waren niet direct nodig maar ik had ze al klaar liggen. De bougies daarentegen mochten wel, ze zaten er volgens het boekje bijna 1 ton in. Ik heb ze vervangen voor Beru Z235's:
De auto rijdt merkbaar beter met de bougie's en het vervangen van de waterpomp en thermostaat lijkt geslaagd.
Onderstaand lijstje wil ik op korte termijn nog aanpakken en daarvoor liggen de delen al klaar:
- Remolie verversen
- Motorolie + filter vervangen
- Multiriem vervangen
Ook heb ik de winterwielen gemonteerd, deze had ik nog liggen van de ex 318i van m'n ouders. Het is net als de originele wielen een set styling 159, dus ik heb er maar geen foto van gemaakt
Het is al weer enige tijd geleden dus het is weer eens tijd voor een update.
E30
Inmiddels staat de E30 in verband met de overgangsregeling weer in de stalling te wachten tot het maart is. Nadat ik in oktober in een E30 325i met Z3 stuurhuis heb gereden voelde mijn eigen E30 met E36 huis nogal 'vrachtwagen' aan. Daarna ben ik eigenlijk direct de zoektocht naar een goed Z3 stuurhuis begonnen en ondanks dat ik het niet verwachtte had ik binnen 3 dagen voor leuk geld een Z3 huis liggen
Zie hier van links naar rechts, origineel e30, e36, z3: Bij montage van een Z3 huis op een E30 heb je vulbussen nodig. Omdat het www bomvol staat met allerlei verklaringen van internetspecialisten ben ik zelf maar aan het meten gegaan. Mijn uitgangspunt is dat de centerlijn van de tandheugel op exact de originele E30 hoogte moet komen: Samenvatting van bovenstaand gekrabbel: Boven moet 9 mm uitgevuld worden, onder moet 5 mm uitgevuld worden. Vervolgens busjes gemaakt, heel de bende gemonteerd, afgevuld met nieuwe olie en 250 km kunnen maken voor de auto de stalling in moest. Conclusie: Dit had ik 8,5 jaar eerder moeten doen . Als de E30 volgend jaar uit de winterstalling komt laat ik hem opnieuw uitlijnen.
E90
Inmiddels al meer dan 6000 km in de E90 gestuurd, en de auto bevalt nog steeds top. Het is een heerlijke comfortabele cruiser met meer dan genoeg vermogen om lekker in het verkeer mee te komen. Doordat de N52 motoren bekend staan om het hoge olieverbruik was ik hier ten tijde van aanschaf een beetje huiverig voor. Ik hou dit daarom goed in de gaten en ik merk echt dat de lange trippen hem goed doen. Zowel het olieverbruik als het brandstofverbruik vallen mij alles mee.
Recent gestart met wat groot onderhoud. Ik merkte laatst dat de kachel plots stopte met warme lucht blazen. Eenmaal op bestemming aangekomen kreeg ik zelfs de oranje melding dat de KVS temperatuur te hoog was. Het vermoeden dat de (elektrische) waterpomp op zijn einde loopt werd bevestigd toen ik onderstaande foutmeldingen zag op mijn uitleesunit: De auto op het gemak af laten koelen en gelukkig was het niet ver meer naar huis (c.a. 6 km). Diezelfde avond op internet nog een nieuwe pierburg waterpomp en behr/mahle thermostaat besteld. Bij de dealer nieuwe aluminium bouten (dat is aluminium i.v.m. de aluminium / magnesium legering van het onderblok) en nieuwe slangenklemmen besteld:
Ik had lekker een dag vrij genomen om alles te monteren. Afgelopen vrijdag aan de klus begonnen en het viel me ondanks een vervelende verkoudheid alles mee. Het ontluchten stelt ook niets voor. Je vult de auto af met nieuwe kvs --> hangt de acculader aan de auto --> ignition on --> temp op max --> ventilator op de laagste stand maar niet uit --> gaspedaal ongeveer 10 seconden op de bodem houden en de auto gaat zichzelf ontluchten. Dat is het voordeel van een electrische pomp.
Vervolgens had ik nog wat tijd over in de planning van die dag. Daarom heb ik nog snel de bougies, het interieurfilter en het luchtfilter vervangen. De filters waren niet direct nodig maar ik had ze al klaar liggen. De bougies daarentegen mochten wel, ze zaten er volgens het boekje bijna 1 ton in. Ik heb ze vervangen voor Beru Z235's:
De auto rijdt merkbaar beter met de bougie's en het vervangen van de waterpomp en thermostaat lijkt geslaagd.
Onderstaand lijstje wil ik op korte termijn nog aanpakken en daarvoor liggen de delen al klaar:
- Remolie verversen
- Motorolie + filter vervangen
- Multiriem vervangen
Ook heb ik de winterwielen gemonteerd, deze had ik nog liggen van de ex 318i van m'n ouders. Het is net als de originele wielen een set styling 159, dus ik heb er maar geen foto van gemaakt
Laatst gewijzigd door timoty op 04 dec 2018, 10:35, 2 keer totaal gewijzigd.
- Estoque
- Berichten: 901
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: Tim - E30 325i & E90 325i.
Die E30 is echt een plaatje! <3
Weet je ook zo wat de breedte is van het Z3 stuurhuis? Zoek voor mijn volvo nog een ander type stuurhuis dat sneller stuurt (en Stuurbekrachtiging) en qua vorm ziet deze er redelijk 'pasbaar' uit.
Weet je ook zo wat de breedte is van het Z3 stuurhuis? Zoek voor mijn volvo nog een ander type stuurhuis dat sneller stuurt (en Stuurbekrachtiging) en qua vorm ziet deze er redelijk 'pasbaar' uit.
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Tim - E30 325i & E90 325i.
Thanks!
Ik moet je de lengte even verschuldigd blijven maar ik meen dat de tandheugel 576,5 of 567,5 mm breed is. Wil je ook de hart op hart afstand van de bevestigingsgaten?
Dit is bij een E30, E36 of Z3 overigens allemaal gelijk.
Laatst gewijzigd door timoty op 04 dec 2018, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Tim - E30 325i & E90 325i.
..
Laatst gewijzigd door timoty op 04 dec 2018, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Tim - E30 325i & E90 325i.
oeps, ik was even te ongeduldig
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], RJK en 164 gasten