Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Davidlagendijk
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:12
Auto: Golf 4 1.8T 20VT

Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Davidlagendijk » 23 aug 2018, 14:49

Hallo allemaal,

bij deze zal ik me eerst even voorstellen. Ik ben David, 36 jaar oud en ik woon in Leidschendam. In het dagelijks leven verdien ik m'n geld als CNC programmeur, dus ik heb de ideale baan om met machines van de zaak dingen te fabriceren voor de hobby.
Ik ben in het bezit van 2 auto's, een VW Up voor woon/werkverkeer en de VW Golf 4 1.8T 20V als bodemloze put.. eh hobby.

Waar begon het? Ik kocht de Golf 4 in december 2011 van een kennis en de auto had toen alles wat ik zocht in een auto voor dagelijks gebruik, vermogen en comfort. Ik was tevreden en wilde vooral aan de kleine details werken en shows bezoeken zoals MIVW.

Afbeelding Afbeelding

Daarna ging het fout :blink: Meeelv/Melvin en ik kennen elkaar al een aantal jaren en samen met een aantal gemeenschappelijke vrienden begon het met een tourrit door de prachtige duitse Eiffel, dat je daarna bij de Nurburgring uit komt mag natuurlijk geen verrassing meer zijn. Dat je na een aantal rondes verslaafd bent aan de prachtige omgeving en dit legendarische circuit ook niet. Ondertussen begon de ST van Melvin ook aardig uit de hand te lopen, dit inspireerde en zo is het begonnen :D.

Ik ben een echte hobbyist, Ik vind het fantastisch om dingen te ontwerpen en met m'n handen te maken dus ik heb hieronder ook wat projecten uitgelicht die ik tot nu toe ontworpen en gemaakt heb.

Toen ik de auto kocht lekten de injectorzittingen, ze worden standaard gemaakt van kunststof en hebben de neiging te scheuren met alle gevolgen van dien. Ik heb ze in CAD opnieuw getekend, spitser van vorm gemaakt en gedraaid en gefreesd uit 7075 aluminium en vervolgens geanodiseerd in donkerblauw.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De originele remmen van de Golf 4 zijn ronduit beroerd. Ondanks dat de auto al voorzien was van de 312mm variant gaf het allemaal nog steeds erg weinig vertrouwen. En dus kocht ik 2 brembo GT remklauwen, die gingen tot op het laatste schroefje en sealtje uit elkaar en werden voorzien van nieuwe coating, seals, zuigers, en nippels. Het resultaat:

Afbeelding

Tegelijkertijd had ik gebruikte R32 fusees gekocht, opnieuw gespoten en voorzien van nieuwe wiellagers en naven. Er werden Audi TT-RS schijven aangeschaft die wel ietsjes afgedraaid werden anders pasten ze niet in de velg. De offset van de TT-RS schijven komt standaard ook niet goed met een R32 fusee en dus werd er weer gedraaid en gefreesd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen ging het fout, ik kocht 2 nieuwe aandrijfassen van SKF waarvan de linker homokineet op weg naar de Ring uit elkaar klapte. En dus kwamen er 2 Driveshaft shop level 2.9 aandrijfassen.

Afbeelding

De remklauwen achter waren niet 100% fris meer. Ik reed met de originele klauwen en 310mm schijven van een VW phaeton. Toch was de balans van de auto niet zoals ik het wilde en dus sloeg ik weer aan het rekenen en tekenen. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om binnen aan de auto te werken tenzij ik ruimte huur. Ik had geen zin om elke dag onder de auto te liggen om dingen te passen en te meten en dus begon ik eerst met het maken van een mal van een stuk achteras om alle maten goed te bepalen. Ik kocht 2 gebruikte Porsche Boxster S remklauwen die net als de voorkant compleet uit elkaar gingen, voorzien werden van nieuwe poedercoating, seals, en nippels. De remschijven zijn 335x22mm en komen van de VW Phaeton W12. De Porsche klauwen hebben geen handremfunctie en dus heb ik een adapter ontworpen en laten waterstraalsnijden om de originele klauw 90 graden te draaien, de hydrauliek is uiteraard afgesloten. De leidingen heb ik op maat laten maken bij ShowOff Imports. Het resultaat mag er zijn, het is optisch prachtig en de auto vertraagd snoeihard en gecontroleerd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels ben ik ook nog bezig met een nieuwe motor te bouwen. Ik zat marktplaats af te struinen en vond in maastricht bij een demontage bedrijf een 1.8T motor die niet meer wilde starten. Nadat ik een mail kreeg dat ik de complete motor mocht hebben voor 50 euro heb ik m'n pa z'n autosleutels afgetroggeld zonder wat te zeggen waarom en de motor opgehaald. Pa, help ff tillen! Na meerdere malen gehoord te hebben dat ik niet goed bij m'n hoofd was hebben we samen de motor in de berging gezet die ik inmiddels compleet had geschilderd en ingericht als mini werkplaats. Nou is pa net zo'n enthousiaste sleutelaar en we waren het eens dat het constant zeulen met een motor niet goed was voor onze rug. En dus sloegen we nu samen aan het rekenen en tekenen en hebben we een mini bovenloop kraan in de berging gemaakt :blink:

Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels staat de auto er zo bij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De volledige speclist:

Motorisch
1.8T 20V AUM motor, standaard 150pk
JD engineering software, LMM weggeschreven. 249pk 377nm
4 bar drukregelaar/Siemens VDO Genesis brandstofpomp
K03S standaard turbo.
R32 luchtfilterhuis met K&N paneel
Milltek 3" downpipe en sportcat
Milltek 2,5" catback resonated
Kendal Elite 5W50 olie

Versnellingsbak
Spec Stage3+ koppeling
G60 vliegwiel, afgedraaid naar 6,8kg
Wavetrac sperdifferentieel
ARP differentieelbouten
VAP motorsports pinion shaft brace
Driveshaft shop level 2.9 aandrijfassen
Integrated Engineering shifter bussen
Motul 300 75W90 olie

Onderstel
Vibratechnics fast road motor en versnellingsbaksteunen
IDF draagarmen met uniballs
Uniballs in achteras
R32 koppelstangen
R32 fusees
KW stabilisatorstang voorzijde
Eibach Pro street S schroefset
Integrated Engineering topmounts op 2,5 graden camber
ECS tuning achteras spacers
OZ Leggera HLT 18x8 ET35 in race gold
Dunlop Sportmaxx 225/40-18 banden

Remmen
Brembo GT klauwen voor, TT-RS remschijven, 361mm, Ferodo DS2500 blokken.
Brembo Porsche Boxster S klauwen achter, Phaeton W12 335mm achter
Standaard R32 klauwen als handrem.
Custom HEL remleidingen.

Interieur

QSP RX100 kuipstoelen
Wiechers B rolbeugel
OMP Deepdish 350mm suede stuur
QSP stuurnaaf

Exterieur

R32 voorbumper
Maxton design front spoiler
Ruiten getint, 20% achter en 70% voor

En zo is het toch een vrij uitgebreide intro geworden. Ik hoop op dit forum een leuke gezellige tijd tegemoed te gaan.

Groeten, David

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Mike R32 » 23 aug 2018, 14:53

Welkom David, Golf IV is altijd goed :wink: .

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Crookie » 23 aug 2018, 15:42

Bij het openen van dit topic had ik niet verwacht dat er zo’n serieuze Golf achter zat. Ziet er erg goed aangepakt uit.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door ///Joost » 23 aug 2018, 16:03

Welkom David, en een mooie openingspost ook.

Ziet eruit als een DF-waardige money pit. Helemaal goed! :mrgreen:

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11742
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door WJ » 23 aug 2018, 16:05

Mooi ding!

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Eric H » 23 aug 2018, 16:24

Welkom en super openings/voorstel topic.

Ik heb sowieso een zwak voor mensen die zaken bedenken en zelf fabriceren, er zitten er hier nog een paar waarvan ik met plezier altijd de bijdrages lees. ( o.a. Aram en Sieger )

Ben dus benieuwd naar je toekomstige bijdrages.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Andry » 23 aug 2018, 16:32

Leuk om te lezen dat je veel zelf doet en maakt :thumbup: Dat 7075 is een EN AW 7075 T6 of een minder gangbare variant?

Davidlagendijk
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:12
Auto: Golf 4 1.8T 20VT

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Davidlagendijk » 23 aug 2018, 16:44

Dit is een 7075T6 ja, op zich was dit niet nodig voor een injectorzitting maar ik had toendertijd de goede diameter ruwmateriaal liggen en het anodiseren pakt erg mooi op dit materiaal. Vandaar deze keuze :)

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Barend » 23 aug 2018, 17:43

Wat ben jij een nerd David, maar dan in de goede zin! :tong:
Golfje IV GTI is tof, heb ik zelf ook een paar jaar gehad, heerlijk autotje. Met deze upgrades moet het helemaal leuk zijn!

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Jeffrey026 » 23 aug 2018, 17:51

Welkom op df! Eindelijk weer een knutsekaar erbij en hoe. Dikke duim voor de aanpak!

*yes! Weer een petjesgolf erbij, nog even en er is meer vag dan bmw aanwezig :p*

Davidlagendijk
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:12
Auto: Golf 4 1.8T 20VT

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Davidlagendijk » 23 aug 2018, 17:51

Hahaha, ik vat em ook op als een compliment hoor Barend :D. Het blijft gewoon een heerlijke auto, hij is al best lang in m'n bezit maar ik denk er niet aan om em te verkopen. Leuk om te lezen dat dingen zelf fabriceren hier gewaardeerd wordt. Ik ga er een mooi topic van maken!
Laatst gewijzigd door Davidlagendijk op 23 aug 2018, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Davidlagendijk
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:12
Auto: Golf 4 1.8T 20VT

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Davidlagendijk » 23 aug 2018, 17:58

Jeffrey026 schreef: 23 aug 2018, 17:51 Welkom op df! Eindelijk weer een knutsekaar erbij en hoe. Dikke duim voor de aanpak!

*yes! Weer een petjesgolf erbij, nog even en er is meer vag dan bmw aanwezig :p*
Het imago is wel een dingetje met deze auto, de leek ziet de hoeveelheid werk er niet aan af en vind het inderdaad een petjes auto. Gelukkig heb ik geen pet en zit ik ook rechtop in m'n stoel. Ik ga er soms ook gewoon boodschappen mee doen en iedereen loopt er zonder te kijken langs.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Jeffrey026 » 23 aug 2018, 18:11

Kan er wel om lachen als iemand zegt petjesgolf, rijdt sinds een jaartje in een "petjesgolf" en heb iedere keer rijplezier, vermogen in combi met dsg is gewoon leuk speels rijden "leuke sleeper".
Had niet verwacht dat ik overstap zal maken naar golfje. Heb 2 bmw e46's gehad, 335i e93, alpina B10.

Davidlagendijk
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:12
Auto: Golf 4 1.8T 20VT

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Davidlagendijk » 23 aug 2018, 18:21

Het maakt mij ook niet meer uit. Op het werk hoor ik het vooral: kost teveel geld, nutteloos, herrie enz. Maar ze willen wel mee rijden :D.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door MartijnGizmo » 23 aug 2018, 18:34

Nog een ex-scootergekkie hiero! ;) Fraai werk, prachtig hoe je ook de details aanpakt!

Davidlagendijk
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:12
Auto: Golf 4 1.8T 20VT

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Davidlagendijk » 23 aug 2018, 18:42

MartijnGizmo schreef: 23 aug 2018, 18:34 Nog een ex-scootergekkie hiero! ;) Fraai werk, prachtig hoe je ook de details aanpakt!
Martijn, jij hier! Hoe verrassend :df:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door MartijnGizmo » 23 aug 2018, 18:45

Ik was aanwezig bij de oprichting van het internet.

Davidlagendijk
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:12
Auto: Golf 4 1.8T 20VT

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Davidlagendijk » 23 aug 2018, 18:48

MartijnGizmo schreef: 23 aug 2018, 18:45 Ik was aanwezig bij de oprichting van het internet.
En onelist, nu gaan we HEUL ver terug in de tijd :D

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door MartijnGizmo » 23 aug 2018, 18:58

D'r hangen er hier nog een paar rond, zie ook: viewtopic.php?f=27&t=6685 :)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Martijn_bmw » 23 aug 2018, 19:08

gave auto zeg! echt heel mooi gebouwd.

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Meeelv » 23 aug 2018, 19:18

Jaja geef mij maar weer de schuld :P

Davidlagendijk
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:12
Auto: Golf 4 1.8T 20VT

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Davidlagendijk » 23 aug 2018, 19:30

Meeelv schreef: 23 aug 2018, 19:18 Jaja geef mij maar weer de schuld :P
Ik had nooit mee moeten gaan. Kijk wat het gekost heeft, en gaat kosten :D

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31256
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door JP » 23 aug 2018, 19:31

Welkom David !!

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door TLRS » 23 aug 2018, 20:20

Prachtig die injectorzittingen! Wagen heeft een beetje een Dahlback vibe :thumbup:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Niels » 23 aug 2018, 20:40

Idd, Dahlback :D legendarisch!!

Mooi werk en heerlijke details :thumbup: Ik heb vorig jaar nog even tijdelijk een TT 20VT gehad en die was toch veel lekkerder en leuker dan verwacht :df: En dat terwijl ik bij VW werkte toen het spul nieuw was, ik helemaal niet onder de indruk was van de 20VT. Al met al toch wel een prima blok. Ik vond de Recaro's wel altijd een heerlijkheid in de GTI. De IV GTI was niet Uber sportief en snel maar wel gelikt als totaal pakket.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berrie, BMWDennis, Crookie, Eric Z, jopie95, Joël D., Kasteel, Majestic-12 [Bot], MarcF, SlowCo, tomgtr en 220 gasten